Miten olette alkaneet pärjäämään vastaavassa tlanteessa?

Anonyymi-ap

Eli minulla on nyt tilanne, että irtisanottiin työpaikalta jokin aika sitten, kuten 2 muutakin lisäkseni.
Kaikki meni nyt ihan asiallisesti ja lakien mukaan, mistään palkoista tm ei tarvinnut onneksi alkaa tappelemaan ja liitosta nyt varmistettiin vielä taustat.
Ja sinänsä kävi tuuri, että puolen vuoden irtisanomisaika pitkästä työsuhteesta johtuen, ilman työvelvoitetta lisäksi.
Uusi työpaikka on jo valmiina, alkaa heti, kun tämä jenkilö jää eläkkeelle, jonka tilalle pääsin töihin.
Tuohon saakka on kuitenkin ihan ok irtisanomisajan palkasta johtuen enkä joudu nyt ainakaan kovin kauaa elämään ansiosidonnaisella(sitähän ei makseta irtisanomisajalta irtisanomisajan palkanmaksun vuoksi).
Se tässä vain on, että uuden työpaikkani palkka on selvästi pienempi kuin edellisessä työpaikassani, ihan alakohtaisten erojen vuoksi sekä ikälisät ym ym. Ihan hyvä/kohtuullinen palkkataso uudessakin paikassa tulee olemaan, mutta nettopalkka ainakin karkeasti arvioiden tulee olemaan tosiaan selvästi pienempi kuin ennen.
En kuitenkaan viitsinyt jäädä roikkumaan kortistoon odottamaan parempipalkkaista työtä ja tappelemaan karenssienkaan kanssa sen enempiä ja muutenkin. Uusi työ on itsessään muutenkin ihan ok.
Mutta tosiaan, tässä on ollut aikaa ehkä vähän liikaakin pyöritellä asioita mielessä ja totta kai kävi mielessä, että miten hyvin ja kuinka pian sitä oppii uuteen tulotasoon..?
En nyt ole mikään tuhlari tai muukaan "hömpänpömppä", mutta tietty kyllähän jo 300-400€ ero kuukausipalkassa näkyy jo väkisikin arjessa.
Niin olisi kiva kuulla muilta vastaavaan tilanteeseen joutuneilta kokemuksia, miten hyvin arjen on saanut rullaamaan uuden "hintalapun" kanssa ja millaisia uhrauksia se on vaatinut.

73

515

Vastaukset 73

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Itse tipahdin hyvästä vakiduunista koneistajana kolmannen sektorin toimiin. Hyvin on pärjätty sillä pienemmällä rahalla ja 100€/viikko on jäänyt menoihin. Nyt kyllä jo ekäkkeellä ja eläke on hyvä.

Mb_76

• Anonyymi00002

Jos bruttotulosi tippuvat monta sataa/kk, sinulta menee vähemmän veroa palkastasi. Pyydä verotoimistosta uusien tulojesi mukaan uusi verokortti missä pienempi veroprosentti.

Onnittelut uudesta työstä! Et joudu ilmeisesti olemaan yhtään työtön.

• Anonyymi00012

Osa kommenteista on aika metkoja, ei nyt pahastanut mieltä, mutta eläkkeeseen mulla nyt kuitenkin on aikaa vielä. Vaikka ymmärrän pointin kyllä, että eläkkeelle jäädessä viimeistään monet joutuvat järjestämään taloudenpitonsa uusiksi.
        En nyt tarkoita sinua, vaan näitä muita alempia kommentteja.
        Mutta joo, totta kai uusi verokortti tulee voimaan sitten, kun alan uudessa työpaikassa.
        Mutta pienempi vero-% ei tosiaan tasaa tuota tulonpudotusta.
        No joo, periaatteessa en ole työtön. Jouten olen kyllä ollut johtuen tosiaan tuosta irtisanomisajasta ilman työvelvoitetta. Eli kotona normipalkalla.
        Hain kyllä muutenkin töitä, olisi ollut kiva päästä vielä nopeammin uuteen työhön, niin noista irtisanomisajan palkoista olisi varmasti saanut enempi säästöön. Mutta hyvä näinkin. Ja vanha työnantaja maksaa loput irtisanomisajan palkasta sitten kertasummana, kun uusi työ alkaa ennen kuin irtisanomisaika loppuu.
        Ja tärkein tosiaan oli se, että pääsee uuteen työhön ja onpahan ollut ainakin aikaa rentoutua.
        Pidin tosiaan vielä kaikki lomat pois(ne täytyy pitää 2.5.-30.9 välisenä aikana) ja sitten irtisanomisaika alkoi.

• Anonyymi00003

Aloittajan tilanne on aivan sama kuin eläkkeelle jäädessä eli tulot putoaa.
      Monet aloittaa tuossa vaiheessa sen ulinan että "mitenkään ei pärjää "
      Todellisuudessa muutos on hyvin pieni eli entisestä netosta tulee nyt brutto
      ja kun verotus kevenee, niin ero netossa ei ole kuitenkaan niin suuri, että
      se merkittävästi haittaisi.
      Älä vedä menojasi ihan tappiin niin pärjää ihan hyvin. Asumiskuluja voi hieman
      karsia eikä auton tarvitse olla enää niin uutta vuosimallia. Homma hoidettu !
      Jos jatkaa elämää viimeisen päälle tuhlaten niin varmuudella päätyy vaikeuksiin.
      jo 16 vuoden eläkekokemuksella voi kertoa että rahat riittää ihan hyvin kun
      on vain tarkka valinnoissaan ja siirtää aina pienen osaan tuloista jemmarahaksi,
      millä on sitten hyvä kuitata yllätysmenot, jouluostokset ja lomareissut.

• Anonyymi00017

Ehkä ei, mutta kyllähän esimerkiksi 300 euroakin on jo sellainen summa ainakin tavalliselle kansalaiselle, että kyllä sen jo huomaa elintasosta, kun se lähtee pois.
        Mutta muuten samoilla linjoilla ja tuo on hyvä neuvo, ettei vedä menoja tappiin asti.
        Vähän sama periaate, kun jotkut sanovat ruokailusta, että paras tilanne on se, kun syö itsensä vain 80-prosenttisesti täyteen. Niin ehkä pätee tuloihinkin, tähtää siihen, että tuloista jäisi vaikka 10-20€ kuukaudessa ylitse.
        Aloittajalle vinkkinä, että ehkä kannattaisi vetää ensimmäiset 2-3kk erittäin tiukalla kulukuurilla ja elää askeettisesti. Siinä tietty jää rahaakin jemmaan myös uudesta palkasta, mutta tärkeämpänä ideana siinä on se, että tuossa ajassa mielikin ehtii tottumaan pienempään kulutukseen ja sitä kautta uusikin palkka tuntuu isommalta. Idea vain..
        Itse tipahdin aikanaan vakityöstä kortistoon ja sitä iloa kesti reilusti yli puoli vuotta, 7-8kk kaikkinensa. Sain nyt ansiosidonnaista tuon ajan, mutta se oli todellisuudessa kaikkinensa hyvinkin 40% vähemmän kuin työtulot. Pärjäsin kyllä tuonkin ajan rahallisesti, mutta kyllähän se vaati myöskin.
        Mutta kyllähän kuluja saa karsittua yllättävänkin tehokkaasti ja vielä, jos nipistää vähän sieltä ja hieman tuolta-periaatteella.
        Esim lehtitilaukset ja suoratoistopalvelut(Netflix ym), jos niitä on, kannattaa ehkä irtisanoa. Lehtitilauksessakin maksaa vain siitä, että uutiset voi lukea mihin vuorokauden aikaan tahansa kotona tai missä vaan. Kirjastoissa kuitenkin on myös päivän lehdet luettavissa ilmaiseksi, eli jos on siihen mahdollisuus, niin kannattaa hyödyntää. Noistakin tosiaan tulee helposti useamman kympin kulut jo kuukaudelle, jos noita harrastaa.
        Omistusasuja ei nyt niin helposti vaihtele kotiaan, mutta vuokra-asujan kannattaa ainakin tarkistaa oman alueensa asuntotilanne. Ja jos löytyy joku asiallinen koti halvemmalla vuokralla kuin mitä sillä hetkellä asuu, niin kannattaa ainakin harkita muuttoa halvempaan. Tietty välimatkat kannattaa ottaa huomioon. Jos selvästi halvempi kämppä löytyy vaikka 30km päästä, niin siinä ei välttämättä ole järkeä silti muuttaa vanhasta paikasta pois, koska hintaero voi silti kulua työmatkoihin tm. Ja ainoa ero siinä on se, että samalla rahalla ajelet päivittäin 60km enemmän kuin mitä asuit ennen vanhassa paikassa vähemmällä kulkemisen vaivalla.
        Ja liittymät tietysti kannattaa kilpailuttaa, sillä saa kuukaudessakin helposti 10-20€ säästön ja vuositasolla puhutaankin jo helposti jopa 200-300€ säästöstä/tuo raha jää muuhun käyttöön.
        Itse hiljattain pistin puhelinliittymän vaihtoon, kun mulle työnnettiin aina melkeinpä väkisin joku kalliimpi 5G-liittymä. Niin pistin tosiaan kunnon kilpailutuksen päälle ja sain vielä vanhalta operaattoriltani hyvin toimivan 4G-liittymän ja siihen jonkun etualennuksen vielä lisäksi, niin nyt makselen liittymästä vajaan 20€kk, kun ennen maksoi 32€/kk. Ja yhtä hyvin toimii kuin tuo kalliimpi 5G.
        Sähkösoppari mulla onkin kiinteällä kwh-hinnalla. Se nyt ei ehkä ole se kaikista järkevin, mutta tietää ainakin aika tarkkaan, mitä se on, toisin kuin pörssisähköliittymän kanssa. Toki joskus potuttaa maksaa 8snt/kwh-hintaa, kun sähkön hinta pyörii viidessä sentissä tai allekin, mutta silloin taas hymyilyttää, kun sähkön hinta on 10-15snt/kwh.
        Ja autokin tosiaan kannattaa vaihtaa vähän vanhempaan ja sitä kautta halvempaan, jos auto on.
        4000-5000€ hintaluokassa jo on vara valitakin, mitä ostaa. Löytyy tuollaisia 10-13 vuotta vanhoja, hyvillä kilometreillä olevia yksilöitä, joilla on vielä useampi vuosi järkevää käyttöikää jäljellä. Ja ylläpitokulut ovat edullisemmat kuin uudessa.
        Näilläkin valinnoilla saa jo kuluja karsittua ilman, että ne mainittavasti ainakaan heikentää elämänlaatua tai vaikuttaa muutenkaan mihinkään.
        Muusta taas, halpakauppoja kannattaa hyödyntää. Niistä saa kuitenkin vaatteita, pesuaineita ja muita taloustuotteita useimmiten edullisesti, jopa edullisemmin kuin isoista marketeista.
        Ja kauppaketjujen halpamerkkejä kannattaa kanssa hyödyntää, niissä yleisesti ottaen on hyvä laatutaso, mutta hinta on selvästi halvempi kuin näillä perinteisillä merkeillä.
        Mitä noita halpamerkkejä onkin, K-menu ja Pirkka K-ketjulla. Coop, Xtra ja kotimaista S-ketjulla... Siihen lisäksi tarjoukset aina hyötykäyttöön, mitä niitä onkin aina viikoittain.
        Tekee vielä yksinkertaisia perusruokia, kuten keittoja ja laatikoita, joihin ei raaka-aineet maksa kauheita ja ne ovat kuitenkin ravitsevaa ja maukasta ruokaa. Jättää ne sisäfileet juhlaruuaksi;)
        Jos jonkun nippelitiedon yksityiskohtana mainitsee, niin itse esimerkiksi vaihdoin broilerin filesuikaleet broilerin paistisuikaleiksi. Ajaa saman asian, paistisuikaleet vain ovat halvempi raaka-aine kuin filesuikaleet. Kuten sanottu, raha riittää kun on tarkka valinnoissaan.
        Ja laittaa osan tuloista jemmaan, niistä on sitten hyvä lohkaista yllätysmenoihin ja itsensä hemmotteluun joskus jonkun verran, jos ja kun tarve vaatii.

• Anonyymi00005

Et ole köyhä. Aihe ei liity köyhyyteen.

• Anonyymi00006

Kyllä tästäkin syntyy ihan hyvä selviytymistarina aloittajalle.
      Toivonsa menettäneet vaan jatkaa ulinaansa rahattomuudesta.

• Anonyymi00011

Niinpä, näyttää vaikuttaa ainakin positiiviselta tilanteelta, ettei nyt päädy roikkumaan kortistoon. Ja miettii kuitenkin rahatilannettaan selvästi ja järkevällä tavalla. Niin eiköhän se ala sujumaan..

• Anonyymi00007

Yhden tilanteen omat vaihtoehtoni.
      Hyvin palkattu, 7kk:n määräikainen ulkopaikkakunnan keikkani loppui ja vaihtoehtoina oli jäädä kotipaikkakunnalle työtömäksi ilman tulevaisuuden näkymiä tai ottaa vastaan minulle tarjottu, siis ei välitetty, kiinteäpalkkainen työ ulkopaikkakunnalta mutta käytännössä noin puolella bruttopalkalla edelliseen verrattuna.
      Otin tehtävän vastaan toistaiseksi työsopimuksella. Maksoin itse arkiviikkojen asumiseni ja ajelin kotiin viikonlopuiksi saaden vähentää verotuksessa halvimman julkisen mukaan. Asumista en ollenkaan.
      Noin 9kk:n jälkeen ilmeni mahdollisuus vaihtoon kunnon palkalla joten sovimme työnantajani kanssa työsopimukseni muuttamisesta vuoden määräaikaiseksi ja palasin oikean palkkatyön pariin. Tosin sekään ei ollut kotipaikkakunnallani.
      Työtarjoukset perustuivat, tavalla tai toisella, aikaisempiin työkumppanuuksiin.

• Anonyymi00008

No, viimeistään siinä vaiheessa kun jäät eläkkeelle tai joudut työttömäksi on pakko opetella tulemaan toimeen vähemmällä.

• Anonyymi00010

Mutta kun on koko elämänsä elänyt niin ettei koko tiliä tuhlaa, niin pystyy
        jättämään pienen pesämunan, millä tasailee menojen vaihteluita.
        Kyllä se kuukauden tasainen tulo riittää kun elää sen kanssa siivosti.

• Anonyymi00019

Eikös aloittaja kertonut, ettei ole alkujaankaan tuhlaavainen?
        Ja työttömyyskään ei nyt taida olla uhkana ihan lähiaikoina. En tiedä varmaksi, mutta käsitin kuitenkin kirjoituksesta, että tämä olisi vakituinen työ, missä on aloittamassa. Ihan tuosta, kun menee jatkamaan eläkkeelle jäävän tointa.
        No mutta kuitenkin, ainakin kertoi olevansa perusjärkevä rahankäytössä. Ja onhan se normaalia miettiä myös rahallista pärjäämistä, vaikka tulot muuttuu työpaikan vaihdon myötä.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Mutta kun on koko elämänsä elänyt niin ettei koko tiliä tuhlaa, niin pystyy
        jättämään pienen pesämunan, millä tasailee menojen vaihteluita.
        Kyllä se kuukauden tasainen tulo riittää kun elää sen kanssa siivosti.

oma asunto on tämmönen pesämuna: itse lasken niin että vastikkeella asuminen on vuokraan verrattuna säästö, joka voidaan tulkita pääoman tuotoksi. Muutenhan pitäisi maksaa vuokraa omistamatta mitään kämppää jonka voisi vaikka myydä tai vuokrata eteenpäin. Kun joka tapauksessa pitää jossain asua ei se kämpän arvo ole vielä tässä mielessä niin oleellista ja suorastaan mikä tahansa halpa kämppä ilman niitä loputtomia arvonnousuodotuksia tarjoaa tässä mainittua "tuottoa" isommalla prosentilla. Vieläpä nettona.

• Anonyymi00009

No, vielä sinulla on matkaa absoluuttiseen köyhyyteen! Oblivion stout...Oblivion stout...

• Anonyymi00013

Ei suomessa voi edes saavuttaa absoluuttista köyhyyttä, kun
        tukiaisia satelee joka suunnasta sitä tahtia että säntillinen ihminen
        kyllä niiden kanssa pärjää elämässään. Pikavippigurut on erikseen.

• Anonyymi00014

Pienen mittaluokan murhe.
      Joutuessani vaihtamaan työpaikkaa putosi uudessa paikassa palkkani noin puoleen verrattuna edelliseen. Työ on kotipaikkakunnan ulkopuolella kuten edellinenkin vaatien viikoittain 4 yöpymistä omalla kustannuksella.
      Vaihtoehto olisi ollut jäädä kotipaikkakunnalle loisimaan työttömänä. Vaimoni osa-aikaisen kassatyön palkan varaan ei olisi voinut paljoakaan laskea. Onneksi molemmat tenavamme olivat yläasteikäisiä.
      Kestin tuota puolikasta vuoden kunnes pääsin takaisin asiallisen korvauksen pariin.
      "Kunnolliset" olivat vaihtelevan mittaisia 2pv > 7kk pätkiä milloin missäkin.

• Anonyymi00015

Juu, ymmärretty on niin tästä kuin muistakin ketjuista, että olet kierrellyt pitkin Suomea tekemässä parinkin päivän mittaisia työkeikkoja.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Juu, ymmärretty on niin tästä kuin muistakin ketjuista, että olet kierrellyt pitkin Suomea tekemässä parinkin päivän mittaisia työkeikkoja.

Haluan viestiä näille kotipaikkarakkaille, että on syytä mennä sinne missä tekemätöntä työtä on!

• Anonyymi00021
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Haluan viestiä näille kotipaikkarakkaille, että on syytä mennä sinne missä tekemätöntä työtä on!

Eiköhän sitä useimmat ole ainakin jossain vaiheessa elämäänsä käyneet muuallakin töissä..? Tietty nämä tuppukylien kasvatit on eri juttu, jotka eivät uskalla lähteä mihinkään sieltä muutaman sadan asukkaan kokoisesta tuppukotikylästään.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Niin ja toisekseen, ihan esimerkkinä: jostain Loviisasta ei ole järkeä lähteä jonnekin Rovaniemen liepeille 2 päivän työpätkän takia, eikä vielä viikonkaan.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Niin ja toisekseen, ihan esimerkkinä: jostain Loviisasta ei ole järkeä lähteä jonnekin Rovaniemen liepeille 2 päivän työpätkän takia, eikä vielä viikonkaan.

Asia ei ole noin yksiselitteinen. 2 päivän työpätkä saattaa olla olellinen osa suurempaa kokonaisuutta ja siten välttämätön hoitaa jatkoa ajatellen.
        Omalla kohdallani tuo 2 päivän pätkä oli huti. Olimme tehneet sopimuksen laajemmasta projektista mutta toimeksi antavan yrityksen organisatiossa tapahtuneiden muutosten johdosta toimeksianto peruuntui. Toimeksiantavan osapuolen henkilö, tuotantopäällikkö, oli saanut monoa samoihin aikoihin.
        Toista ääripäätä edustaa usean kuukauden projekti jossa laadimme kaverini kanssa sellutehtaiden yhden tyypin tuotantovälineiden kustannusstandardit raaka-aineesta asennusvalmiuteen. Perimmäinen osoite oli kanadalainen alan yritys jolla oli tuotantoa Kanadan ohella jenkeissä ja Ruotsissa. Suomen tuotanto oli alkutaipaleella.
        Halusivat käyttöönsä luotettavat standardit missä minkäkin tyyppinen tuote kannattaa valmistaa.

• Anonyymi00061
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Onko jäänyt mainitsematta Sölvesborgin syyläritehtaan 3kk, Södertäljen kuormuritehtaan 9kk + 4kk, saman kaupungin valimon 2vkoa, 2:n viikon postikuskikeikan oman loman aikana Oslossa, Juustilan ja Mustolan sulkujen 4kk. joista ensin mainittu neukkulan puolella.
        Varsovan ja Tennekin keikat olivat lyhyitä.
        Kemi oli lyhytaikainen eikä uskovaisten pohjanmaakaan kestänyt kuin kaksi viikkoa.

Onko jäänyt kehumatta, että vaimon mentyä kotivuosien jälkeen marketin iltakassaksi, olin samassa työssä kotipaikkakunnalla 6 vuotta. Onneksi oli harvoja, sattumanvaraisia, viikon työmatkoja. 3:n vuoden jälkeen alkoi jalkapohjiani syyhyttämään mutta kestin vielä kolme vuotta lisää
        Sitten 250km:n päähän viikkojen arkipäiviksi puutteen torjuntaan. Melkein vuoden ajaksi.

Kuten laulussa sanotaan. "Oon köyhä kulkuri mä vain" - -

Ps. Työvuosieni loppuaikona tekivät tietsikat tuloaan. Kun lopetin niin Windows 95 edusti huippua.
        Aina kun työpätkän loppu häämötti, ilmoitin siitä työkkäriin ja ensimmäisestä työttömyyspäivästä alkaen aloin täyttämään liittoni kassan lomaketta.
        Valmistellessani työttömyyseläkkeelle siirtymistä, olin Espanjassa 3kk:n jakson työttömänä työnhakijana. Vaimo otti iltakassaltaan omaa lommaa jota hänen työkaverinsa tervehtivät ilolla.

Ps. Yhtä ainoaa työpaikkaa ei työkkäri tarjonnut minulle.
        Olen yrittänyt antaa aktiivisen vaikutelman. Työhaastettelun yhteydessä minulta on kerran tiedusteltu levottomuuteni perusteita. Vastaukseni halu hakea haasteita ja mahdollisuutta uuden oppimiseen tuntui tyydyttävän kysyjää.

Kytkin täysin vapaalle täyttäessäni 57v. vuotisena ja, vielä ollessani 62v ikäinen, minulle tarjottiin parin viikon keikkaa lähistöllä. Ei innostanut 1943 syntynyttä metallin sekatyöläistä.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Onko jäänyt mainitsematta Sölvesborgin syyläritehtaan 3kk, Södertäljen kuormuritehtaan 9kk 4kk, saman kaupungin valimon 2vkoa, 2:n viikon postikuskikeikan oman loman aikana Oslossa, Juustilan ja Mustolan sulkujen 4kk. joista ensin mainittu neukkulan puolella.
        Varsovan ja Tennekin keikat olivat lyhyitä.
        Kemi oli lyhytaikainen eikä uskovaisten pohjanmaakaan kestänyt kuin kaksi viikkoa.

Onko jäänyt kehumatta, että vaimon mentyä kotivuosien jälkeen marketin iltakassaksi, olin samassa työssä kotipaikkakunnalla 6 vuotta. Onneksi oli harvoja, sattumanvaraisia, viikon työmatkoja. 3:n vuoden jälkeen alkoi jalkapohjiani syyhyttämään mutta kestin vielä kolme vuotta lisää
        Sitten 250km:n päähän viikkojen arkipäiviksi puutteen torjuntaan. Melkein vuoden ajaksi.

Kuten laulussa sanotaan. "Oon köyhä kulkuri mä vain" - -

Ps. Työvuosieni loppuaikona tekivät tietsikat tuloaan. Kun lopetin niin Windows 95 edusti huippua.
        Aina kun työpätkän loppu häämötti, ilmoitin siitä työkkäriin ja ensimmäisestä työttömyyspäivästä alkaen aloin täyttämään liittoni kassan lomaketta.
        Valmistellessani työttömyyseläkkeelle siirtymistä, olin Espanjassa 3kk:n jakson työttömänä työnhakijana. Vaimo otti iltakassaltaan omaa lommaa jota hänen työkaverinsa tervehtivät ilolla.

Ps. Yhtä ainoaa työpaikkaa ei työkkäri tarjonnut minulle.
        Olen yrittänyt antaa aktiivisen vaikutelman. Työhaastettelun yhteydessä minulta on kerran tiedusteltu levottomuuteni perusteita. Vastaukseni halu hakea haasteita ja mahdollisuutta uuden oppimiseen tuntui tyydyttävän kysyjää.

Kytkin täysin vapaalle täyttäessäni 57v. vuotisena ja, vielä ollessani 62v ikäinen, minulle tarjottiin parin viikon keikkaa lähistöllä. Ei innostanut 1943 syntynyttä metallin sekatyöläistä.

Kovasti kehut itseäsi.. Taidat poika olla täynnä itseäsi...?🤔🤔🤔
        Ja totta kai olet kaiken lisäksi ollut paras ja ehdotonta huippua ihan kaikessa mitä ikinä olet tehnytkin, omasta mielestäsi ainakin/varsinkin..?.. Viet roskatkin varmaan hienommin, paremmin ja tehokkaammin kuin kukaan muu ja käsissäsi roskastakin tulee puhdasta kultaa???

• Anonyymi00069
        Anonyymi00062 kirjoitti:

Kovasti kehut itseäsi.. Taidat poika olla täynnä itseäsi...?🤔🤔🤔
        Ja totta kai olet kaiken lisäksi ollut paras ja ehdotonta huippua ihan kaikessa mitä ikinä olet tehnytkin, omasta mielestäsi ainakin/varsinkin..?.. Viet roskatkin varmaan hienommin, paremmin ja tehokkaammin kuin kukaan muu ja käsissäsi roskastakin tulee puhdasta kultaa???

Tosiasian toteaminen ei ole kehumista eikä moittimista. Sellaiseksi se voi muuttua vain kuulijan / lukijan korvien välissä.
        Toki tiedän, että minkään positiivisen asian toteaminen kanssaihmisessä tai itsessä, ei kuulu kulttuuriimme vaan valtaosa osallisista tulkitsee ne kielteisinä.
        Köyhästä kodista, ei toivotusta lapsesta, omien ponnistelujen kautta kohtuulliseen elämään. Olen tehnyt mitä olen tavoittanut ja pyrkinyt omalla panoksellani täyttämään paikkani. Osana sitä oli omalla päätöksellä viimeisestäkin, vakituisesta työpaikasta eroaminen 52 vuotisena.
        Eläkkeeni perustuu 27:n työvuoden ansioihin.
        Tämän vuoden aikana 83v.

Lähinnä olen kritisoinut työttömien asettamia ennakkoehtoja vastaan.

Tosiasia. Tilasin tänään liput Espanjan asunnollemme mutta, kotoisten asioiden johdosta voin viipyä vain vajaa 2 viikkoa.
        Paseo Juan Aparicio 5. Torrevieja.
        Jos olisin pitempään niin kutsuisin kylään.

Ps. Olen elänyt täydellisen, pakollisen vesidieetin 4 vuorokautta.
        Hyvänä puolena pidän sitä, etten tunne tarvetta kiitollisuuteen kenellekään.

• Anonyymi00016

Tämä on väärä palsta sinulle kermaperse. No voi hellanlettas jos palkka muutaman satasen kuukaudessa tippuu. Moni joutuu elämämään tuolla rahalla koko kuukauden.

• Anonyymi00020

Vaikutat katkeralta. Kannattaisiko käydä lääkärissä, varmistaisit ettei tuo katkeruus pilaa sinulta loppujakin mahdollisesta jäljellä olevasta työkyvystäsi..

• Anonyymi00030

Juu, huvittavia noiden paskamahaökyjen avautumiset. Tuhansien eurojen tuloista muutama satanen on yhtä tyhjän kanssa. Tänne ei pitäisi edes kirjoitella jos tulot ylittävät kuukaudessa yli 1000 euroa.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Juu, huvittavia noiden paskamahaökyjen avautumiset. Tuhansien eurojen tuloista muutama satanen on yhtä tyhjän kanssa. Tänne ei pitäisi edes kirjoitella jos tulot ylittävät kuukaudessa yli 1000 euroa.

Niin tarkoitin tuota kermaperseeksi haukkujaa.
        Kannattaisi edelleenkin tosiaan käydä lääkärissä, ennen kuin tuo katkeruus pilaa loputkin mahdollisesti jäljellä olevasta työkyvystä. Ettei käy niin, että joutuu katkeruutensa takia sairaseläkkeelle ja jämähtää pysyvästi noihin muutaman satasen kuukausituloihinsa.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Mutta sinullakin tuntuu tuo katkeruus olevan tapissa...
        Jos työssäkäyvät ovat paskamahaökyjä, niin mitä sinä sitten olet?
        Leväperseluuseri?

• Anonyymi00034
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Köyhyyspalsta on köyhille. Lähinnä yleistuella ja karenssissa oleville. Ehkä vielä takuueläkeläisille.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Köyhyyspalsta on köyhille. Lähinnä yleistuella ja karenssissa oleville. Ehkä vielä takuueläkeläisille.

Kyllä katkeruus nyt on voimissaan..
        Tarttisko tehdä jotain, niin katkeruuskin ehkä helpottaisi..?

• Anonyymi00063

Hankkiutuisit töihin, niin ei tarvitsisi enää haukkua työssäkäyviä kermaperseiksi.
        Et vissiin tajua, millainen paapittava itse olet. Vai tajuatko..?
        Yhteiskunta maksaa kuitenkin sinun puolestasi aika paljon kuluja, kuten suurimman osan asumiskuluistasi, terveydenhoitokulusi ja mitä näitä onkaan. Lisäksi saat kuukaudessa muutaman satasen rahaa käyttöösi.
        Työssäkäyvät kuitenkin joutuvat maksamaan nuo kaikki kulunsa itse, joita itse maksatat yhteiskunnalla..
        Etkä taida oikein ymmärtää, että näistä johtuen myös työssäkäyvillä on tiukkaa elämässään ja raha-asioissa on pakko olla helvetin tarkka. Enkä nyt puhu näistä tuhansia euroja kuukaudessa nettona tienaavista henkilöistä, vaan ihan tavallisista työläisistä. Kuten aöoittajakin vaikuttaa olevan, tavallinen työläinen.
        Saat itse ehkä noin 500-600€/kk rahaa käyttöösi ja pakolliset kulusi maksatat yhteiskunnalla.
        Tuössäkäyvä maksaa pakolliset kulunsa itse ja minelle jää niiden jälkeen ehkä vähän enemmän kuin sinulle käyttöönsä. Jos oikein ovat onnekkaita, niin ehkä tonni/kk, kaikille ei niinkään paljoa. Niin onko sulla muka oikeasti oikeus ja edellytykset haukkua eli hittuilla sua 200-300€ kuukaudessa tienaavaa henkilöä ketmaperseeksi ja ties miksikä??henkilöä

• Anonyymi00024

Aiheuttaako työ noin kiivaita mielipiteitä. Muistaakseni siellä meni 40 vuotta
      ihan kivasti kiirehtien. Nyt voi mukavan eläkkeen tukemana rentoutua.

• Anonyymi00027

Ei minulla, mutta tuolla muita kermaperseeksi haukkuvalla tuntuu aiheuttavan.
        Sillä ehdotin lääkärintarkastusta, ettei katkeruus tuhoa loppujakin elämisen edellytyksiä..

• Anonyymi00025

Minut on irtosanottu varmaan 7 kertaa 25 vuoden aikana. Olen säästänyt rahaa aina ja varautunut. Asun halvassa yksiössä. Olen saanut pimeitä töitä heti jos en virallisesti saa töitä joten sen puolesta hyvin mennyt ja olen aina laskut maksanut koska en tilaille mitään. Mulle tulee vain vuokra, netti ja sähkälaskut. Puhelimeen ostan puheaikaa harvoin. KEla maksaaa kotivakuutuksen nykyään.

• Anonyymi00026

Varautuminen onkin äärimmäisen tärkeää niin ei tarvitse vastoinkäymisten
        yllättäessä alkaa heti ulisemaan vaan voi jonkin aikaa olla omavarainen.
        Kyllä ne avustukset alkaa sitten seuraavassa kuussa juoksemaan.

• Anonyymi00028

En ole koskaan ollut tilanteessa jossa bruttopalkka putoaisi 300-400€/kk työpaikkaa vaihtaessani. Työttömäksi jäädessäni tosin menetin noin paljon kuukaudessa, onneksi kuitenkin työttömänä olo jaksot eivät pitkäaikaisia.
      Silloin tosiaan kuitenkin täytyi miettiä mistä menoista pystyi karsimaan. Kävin läpi mitä vakuutuksia ja millä ehdoilla oli missäkin vakuutusyhtiössä ja vaihdoin vakuutusyhtiötä jos samoilla ehdoilla halvempi. Samoin puhelinliittymien, nettiliittymien ja sähköliittymien kanssa.
      Pankin kanssa pystyin neuvottelemaan ja saamaan lainanmaksuun väliaikaisen maksuttoman kauden. Katselin myös lainaehtoja ja korkoehtoja muistakin pankeista, mutta en kuitenkaan vaihtanut pankkia.
      Lopetin lounaan syömisen ravintolassa ja siirryin kotiruokailuun. Lopetin tupakanpolton sekä paikallislehtitilauksen. Pidin vaate-/kenkäostoslakon.

• Anonyymi00029

Riippuu siitäkin ihan, jos joutuu vaihtamaan alaa ihan toiseen. Ja tietty, jos/kun yhden työnantajan palveluksessa on ollut pidempään->useita vuosia, niin vuosien aikana palkka myöskin nousee jo yleiskorotustenkin ansiosta aina jonkun verran ja siihen päälle ikälisät. Niin ja tietysti riippuu myös, minkä alan tessiä työpaikalla noudatetaan. Samoista työtehtävistä palkan ero voi olla jo heti kättelyssä aloittelijalla 200€ luokkaa, jos esim trukkikuski menee sellaiseen työpaikkaan kuskiksi, missä noudatetaan AKT:n tessiä tai elintarvikealan tessiä.
        Ja tosiaan jos työkokemusta on enempi paremmin palkatusta paikasta ensin ja vaihtaa toisen alan tessin työpaikkaan, niin palkan ero voi olla tosiaan jo aloittaessa vanhan ja uuden välillä 300-400€/kk.
        Mutta totta kai aina, kun tulot tippuvat edes jonkin verran, niin menoja kannattaa karsia myöskin sen verran, mitä pystyy saadakseen ne uuden palkan puitteisiin. Tai sitten täytyy olla valmis tekemään enemmän ylitöitä ja vkl-vuoroja, jos työpaikassa on se mahdollisuus ja lisät maksetaan rahana palkassa.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Riippuu siitäkin ihan, jos joutuu vaihtamaan alaa ihan toiseen. Ja tietty, jos/kun yhden työnantajan palveluksessa on ollut pidempään->useita vuosia, niin vuosien aikana palkka myöskin nousee jo yleiskorotustenkin ansiosta aina jonkun verran ja siihen päälle ikälisät. Niin ja tietysti riippuu myös, minkä alan tessiä työpaikalla noudatetaan. Samoista työtehtävistä palkan ero voi olla jo heti kättelyssä aloittelijalla 200€ luokkaa, jos esim trukkikuski menee sellaiseen työpaikkaan kuskiksi, missä noudatetaan AKT:n tessiä tai elintarvikealan tessiä.
        Ja tosiaan jos työkokemusta on enempi paremmin palkatusta paikasta ensin ja vaihtaa toisen alan tessin työpaikkaan, niin palkan ero voi olla tosiaan jo aloittaessa vanhan ja uuden välillä 300-400€/kk.
        Mutta totta kai aina, kun tulot tippuvat edes jonkin verran, niin menoja kannattaa karsia myöskin sen verran, mitä pystyy saadakseen ne uuden palkan puitteisiin. Tai sitten täytyy olla valmis tekemään enemmän ylitöitä ja vkl-vuoroja, jos työpaikassa on se mahdollisuus ja lisät maksetaan rahana palkassa.

Tuo on totta, työpaikalla noudatettava tes sanelee myöskin aika pitkälti palkkaa ja palkkaero voi sen myötä olla tosiaan yllättävänkin iso, vaikka veroprosentin muutos sitä tietysti tasoittaakin.
        Juurikin niin, että jos menet vaikka justiinsa johonkin elintarvikefirmaan kuljettajaksi, niin totta kai sellaisessa paikassa noudatetaan elintarvikealan tessiä. Vaikka olisit kuinka kuljettaja ammatiltasi.
        Ja esimerkiksi Keskon varastoilla noudatetaan myös kuskien osalta kaupan alan tessiä. Eli on kyllä melkeinpä lottovoitto, jos pääsee trukkikuskiksi AKT:n tessin määrittelemällä palkalla.
        Tiedän tästä aika hyvinkin, kun olen elättänyt itseäni pitkään logistiikan töillä.
        Olen ajellut jakoautoja leipomoissa, Postilla ym aikanaan ja muutama vuosi sitten siirryin juurikin trukkikuskiksi. Ja trukkikuskina työskentelen toisessa työpaikassani.

• Anonyymi00056

En koskaan laskenut työpaikkani loppumattomuuteen vaan elin perustarpeideni mukaan.
        Toki viihteen puolelle lipsahteli mutta kohtuullisesti.
        Osassa työpaikkoja oli päättyminen ennakoitavissa joten aloiti uuden työpaikan etsimisen ennen voimassa olevan loppumista.
        Ilmoittauduin aina työnhakijaksi jo työssä ollessani.
        Tulojen vaihtelu ei vaikuttanut kulutukseeni. Käytin sen mitä olivat perustarpeeni.
        Päivärahoille tipahtaminen ei aiheuttanut sopeutumisvaikeuksia.
        Töissä ollessa tuo asenne merkitsi työttömyysaikojen päivärahojen yli menevän osan jäävän kuluttamatta ilman säästämistä.

Tilanteen mukaan en yleensä asettanut uuden työpaikan palkalle mitään vaatimuksia vaan halusin nähdä mahdollisuuteni siinä. Joskus joku työnantajani jopa huomioi tuon.

• Anonyymi00033

Perheen tulotason muutos.
      70-luvulla ei ollut objektiivista oikeutta lasten yhteiskunnallisen päivähoitoon joten vaimoni oli kahden lapsen kanssa kotona saamatta mitään muuta kuin silloisen, pienen lapsilisän.
      Talovelat olivat pahimmillaan ja korot korkeat. Tuttavamme ja sukulaisemme tunsivat tilanteen ja antoivat alle kouluikäislle lapsillemme tarpeellisia hyödykkeitä. Käytetyistä vaatteista 3-pyörä fillariin.
      Nuoremmankin mentyä ala-asteelle meni vaimoni K-kauppaan iltakassaksi. Työaika arkisin klo 17 > 20.Lauantaisin 5h.
      Kulutuksemme oli mukautunut minun tulojeni mukaan ja puutteista huolimatta jäi vaimoni pienikin palkka kalleimpien lainojen lyhentämiseen. Vekselikorko 16%, 10:n vuoden pankkilaina 12%.
      Käytimme siis pienenkin lisätulon velkojen etuaikaiseen keventämiseen emmekä kuluttamiseen.
      Muutaman vuoden jälkeen alkoi keventyminen tuntumaan mutta kulutuksemme oli mukautunut puutevuosien tarpeiden mukaisiksi ja samalla tavalla tlimme toimeen jatkossakin.
      Olen myöhemminkin sanonut, että jokaisella eurolla on sama arvo. Olkoonpa se yksin tai miljoonan kaverina.
      Käytettävissä oleva määrä tuntuu vaikuttavan ihmisten rahankäyttöön. Jopa tilivälin aikana!

• Anonyymi00037

Aivan, ei ole pakko kuluttaa koko tiliä, vaan voi pienen siivun laittaa säästöön,
        ja sitten tehdä jonkin hankinnan tai jemmata vaan ennalta arvaamattomaan
        menoon tai jopa pahpjen päivien varalle.

• Anonyymi00038

Ketjussa on aika hyviä vinkkejä, joita voisi moni muukin noudattaa.
      Karsii tosiaan ylimääräiset ja vähemmän tärkeät kulut pois, tai ainakin minimiin.
      Kuten juurikin nuo viihdepalvelut ja lehtitilaukset.
      Ja tosiaan ihan perusarjessakin, kuten ruokakuluissa, vaihtaa raaka-aineet ym halvempaan vastaavaan. Silläkin jo saa yhden hengen taloudessakin nipistettyä kuluja useammallakin kympillä kuukaudessa.
      Ja auto kannattaa olla mahdollisimman edullinen, mikäli sellaista on pakko pitää.
      Mieluummin vähän vanhempi ja hyvin pidetty, kuin uusi/uudehko, missä huoltokulutkin ovat suuremmat. Ei kannata tuijottaa pelkästään kulutuslukemia. Vaikka reilu 10 vuotta vanhempi auto kuluttaisikin 1-1,5 litraa enemmän sadalla kilometrillä, niin sen varaosahinnat sekä määräaikaishuollot ovat yleensä taas reilusti halvemmat ja se tasoittaa tuota kulutuksen eroa.
      Ja kyllä 2010-luvun autoissakin on jo aikas hyvä varustetaso vakionakin. Ja kun eihän sitä periaatteessa tarvitse autoon muuta ylimääräistä näiden pakollisten turvavarusteiden lisäksi, kuin ilmastoinnin. Ja sitäkin ilman kyllä tarvittaessa pärjää.
      Tietty jos onnistuu elämään ilman autoa julkisten ja polkupyörän varassa, niin se tulee reilusti vielä halvemmaksi kuin auton pitäminen.
      Asuminenkin kannattaa järjestää uusiksi, jos pystyy. Halvemman kämpän suhteen voi joutua tinkimään hieman erinäisistä asioista, mutta jos samoilta nurkilta kohtuullisen matkan päästä työpaikkaa löytyy vaikka satasenkin halvempi kämppä kuukausikuluiltaan, niin kannattaa ainakin harkita vaihtoa vakavissaan. Jos vaikka nyt joutuisikin esimerkiksi tinkimään parvekkeesta tm mukavuudesta. Tarkoitan nyt lähinnä vuokra-asujaa, omistussuntoa ei vaihdeta ihan niin helpolla.
      Ja harrastamaankin pystyy edullisemmin, jos vielä asuu riittävän isolla paikkakunnalla tai lähellä sellaista.
      "Kunnalliset" liikuntapaikat, kuten uimahallit ja kuntosalit, ovat hyviä paikkoja harrastaa liikuntaa ja ovat vielä yksityisiä liikuntapaikkoja edullisempia.
      Ja ulkoliikuntahan ei maksa mitään, paitsi kunnolliset kengät ja verkkarit, jos tykkää lenkkeillä. Niitäkin saa edullisesti tarjouksista viimeistään. Paras hankinta itselläni oli alunperin 200€ hintaiset Adidaksen lenkkarit 70 eurolla erään urheiluliikkeen kampanjatarjouksesta.

• Anonyymi00039

Kun kokemus ulottuu myös 90-luvun lamaan asti, niin mitä silloin tehtiin.
        Monessa perheessä alkoi alahuuli väpättämään kun pankki kaapaisi
        talot ja tilukset itselleen, mutta itse pääsin sentään vähemmällä.
        Piti vaan erota kirkosta,lopettaa lehtitilaukset, sanoa irti vakuutuksia ja
        vähentää radikaalisti autolla liikkumista. Noilla sitä sinniteltiin laman yli.
        Kun totutteli uuteen ,vähäkuluiseen elämään niin siitä tuli pikku hiljaa
        se normaali elämänrytmi. Eli turhat, hyödyttömät palvelut pois !
        Ruokaa tehdään edelleen halvoista , yksinkertaisista raaka-aineista ja
        useaksi päiväksi. Turhat hienostelut on karsittu elämästä pysyvästi, niin
        ihminen pärjää tuloillaan ihan kivasti ja sama jatkuu vielä eläkkeelläkin.

• Anonyymi00040

Juu, olenkin "päivittänyt" kulutustottumuksiani, vaikka ihan asialliset ne aiemminkin olivat tuloihin nähden.
        Auto mulla on jo vanhempi, alemman kokoluokan sedan. Ihan toimiva peli vielä, toki numeroa pienempi hatchback olisi varmaan mulle vielä ihan riittävä ja tietty merkistä/&mallista riippuen hivenen halvempi kuluiltaankin.
        Ajattelin nyt ainakin vielä ajella tuolla pari vuotta ainakin, on kuitenkin tuttu ja luotettava auto kuntonsa puolesta. Mutta katsoo nyt vielä. Kilsoja tuolla kylläkin on jo jonkun verran.
        Yli 20-vuotiaitakin autoja saa todella halvalla ihan asiallisiakin vielä, mutta niissä helposti alkaa olemaan ongelmia varaosien saatavuuden kanssa, mistä voi tulla ongelmia siinä vaiheessa, kun korjaustarvetta tulee.
        Muuten tosiaan olen hoidellut noita kulujani halvemmaksi. Ja vaihtanut kauppareissuilla raaka-aineita ja muitakin päivitäistavarajuttuja halpamerkkeihin sen, mitä löytyy ja tarvitsee. Ja tietysti jauhelihaa ym saa aika halvalla ja on monipuolinen raaka-aine.
        Asun vuokralla, mutta alueellani ei ole juurikaan nykyistä halvempia, paitsi joskus ehkä jotain soluasuntoja, joihin en todellakaan muuta. Toki ne ovatkin ensisijaisesti kait opiskelijoille. Niin ja eräässä taloyhtiössä on hieman halvempia asuntoja joskus tarjolla, mutta siellä asuvan tuttavan mukaan siellä asuu jonkin verran päihde- ym ongelmien kanssa painiskelevia. Niin ei oikein houkuta muuttaa sellaiseen paikkaan, missä saattaa saada jonkun huumeveikon seinänaapuriksi.

T:Aloittaja

• Anonyymi00041

Joskus kauan aikaa sitten olin rahaton ja työt meni ja ihmettelin miten voi olla niin huono tilanne ettei olekkaan rahaa. Aloin säästää Ja sitten ollut aina hyvä tilanne että jos rahaa tarvii johonkin isompaan. En ole matkustellut kuin todella harvoin, en osta velaksi mitään edes koska se sitten harmittaa kun on velkaa ja joutuu maksaa pitkään. En tarvii mitään mitä en voi maksaa heti olen niin ajatellut. Töitä ollut aina pätkissä ja keikkatöitä telakoilla laivanrakennuksessa. Työ voi kestää 2 viikkoo tai 4 kuukautta.

• Anonyymi00042

Kyllä mäkin olen ajan mittaan laittanut rahaa sivuun ja siitä on kertynyt ihan ok "paniikkivara".
        Että sitäkin tarkoutin tuossa aloitusessani, kun kirjoitin, etten ole muutenkaan tuhlari tai muukaan "hömpänpömppä".
        Ja esimerkiksi kodin elektroniikan olen ostanut aina mahdollisimman halvalla. Puhelinkin on noin satasen älykännykkä ja telkusta maksoin peräti 229€ jokunen vuosi sitten.

• Anonyymi00043

Sekin auttaa paljon, kun tekee aina kauppalistan ja oikeasti noudattaa sitä.
      Myös viikkobudjetin asettaminen itselkeen, minkä puitteissa myöskin elää, auttaa paljon.
      Jos henkilöllä jää vaikka 1200€/kk käytettäväksi pakollisien menojen jälkeen, asumisen ym laskujen siis, viikkobudjetiksi voi laittaa vaikka 250€ ja sekin on maksimisumma, mitä viikossa käyttää. Eli sitäkään ei ole pakko kuluttaa viikossa. Mutta käyttää tai ei, niin silti tuollakin summalla saa oyöritettyä arkea ihan hyvin, kun viutsii nähdä vaivaa, ja silti joka tilistä jää vähintään 200€/kk yli.

• Anonyymi00044

Itsellä jää vuokran jälkeen 1050€ kulutettavaksi. Eläkkeellä olen. Ruokaan menee 480€/kk, eli 120€/viikko. Sitten syön säästöjä vielä 125€/kk. Eli 1500€, Kolmessa erässä käytän nämä, eli 500€ kerta. Säästöön jäävä on arvoitus kun minulla on edunvalvoja, joka huolehtii säästötilistä ja muutenkin raha asiosta.

Mb_76

• Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Itsellä jää vuokran jälkeen 1050€ kulutettavaksi. Eläkkeellä olen. Ruokaan menee 480€/kk, eli 120€/viikko. Sitten syön säästöjä vielä 125€/kk. Eli 1500€, Kolmessa erässä käytän nämä, eli 500€ kerta. Säästöön jäävä on arvoitus kun minulla on edunvalvoja, joka huolehtii säästötilistä ja muutenkin raha asiosta.

Mb_76

Pitää ahkerammin kuluttaa noita säästöjä pois, kun ylärajoilla mennään noissa säästötilin summissa. Vaikka erikseen pyytää kellorahan edunvalvojalta. 550€ voi nostaa kellorahoja. Sitten seuraava nosto on jouluna sen 500€, Tällä saa järjestettyä hyvän joulun ruokineen.

Mb_76

• Anonyymi00046
        Anonyymi00045 kirjoitti:

Pitää ahkerammin kuluttaa noita säästöjä pois, kun ylärajoilla mennään noissa säästötilin summissa. Vaikka erikseen pyytää kellorahan edunvalvojalta. 550€ voi nostaa kellorahoja. Sitten seuraava nosto on jouluna sen 500€, Tällä saa järjestettyä hyvän joulun ruokineen.

Mb_76

Edunvalvoja vaatii kunnon perustelut jokaiselle nostolle, ettei mene turhuuteen. Tietenkin tuo 50v kello oikeuttaa kellon hankkimisen. Vaikka sinä olet ilmeisesti jo 50 ja plus.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Edunvalvoja vaatii kunnon perustelut jokaiselle nostolle, ettei mene turhuuteen. Tietenkin tuo 50v kello oikeuttaa kellon hankkimisen. Vaikka sinä olet ilmeisesti jo 50 ja plus.

10 vuoden päässä ollaan vanhuuseläkkestä. Nyt työkyvyttömyys eläkkeellä. Varsin lepoisaa elämää elellään ja raha-asiat on hanskattu hyvin. Rahaston hoitajakin on edunvalvoja.

Mb_76

• Anonyymi00048
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Tuntuu ihan parikympiseltä, vaikka olen jo 55v vanha patu. Onneksi tukka kasvaa hyvin ja muutenkin kohtalaisen nuorekas.

Mb_76

• Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Tuntuu ihan parikympiseltä, vaikka olen jo 55v vanha patu. Onneksi tukka kasvaa hyvin ja muutenkin kohtalaisen nuorekas.

Mb_76

Ei ne enää töihin aja, ellei ole halukkuutta tehdä jotain osa-aika työtä. Tämä siis vapaaehtoista. Eli eläkkeellä ollaan nämä loput vuodet ja eihän tuossa ole kummoinenkaan rasti ennen monttubileitä.

Mb_76

• Anonyymi00051
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Ei ne enää töihin aja, ellei ole halukkuutta tehdä jotain osa-aika työtä. Tämä siis vapaaehtoista. Eli eläkkeellä ollaan nämä loput vuodet ja eihän tuossa ole kummoinenkaan rasti ennen monttubileitä.

Mb_76

Osa aika-työt on seuraava rasti, mitä sossu vaatii. Täyteen työtunteihin ei enää ole asiaa. Jos löytäisi jonkun mukavan osa-aika työn niin se kyllä käy. 8tunnin/päivä on liikaa, 4tuntia on mukava työpäivä ja tästä saa lisää eläkkeen päälle. Muuta ei yhteiskunta vaadi.

Mb_76

• Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Osa aika-työt on seuraava rasti, mitä sossu vaatii. Täyteen työtunteihin ei enää ole asiaa. Jos löytäisi jonkun mukavan osa-aika työn niin se kyllä käy. 8tunnin/päivä on liikaa, 4tuntia on mukava työpäivä ja tästä saa lisää eläkkeen päälle. Muuta ei yhteiskunta vaadi.

Mb_76

Ei ne mitään fossiilia enää hae, vaan saat olla rauhassa eläkkeellä. Nuoremmillekaan ei löydy töitä.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Mb_76

Apina

• Anonyymi00066
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Mb_76

jep sydänkohtauksesta elvyttivät, muutenhan en olisi täällä kirjoittamassa. Eipä ollut hullumpaa siellä toisella puolella käväisy, helpottaa täällä oloa nämä loppuvuodet. Teen osa-aikaisia hommia kun ei kolmella ammattitutkinnolla muuta täällä saa mutta sehän ei ole sen syy etten opiskellut sitä "kunnon ammattia" vaan sehän kertoo kannattaako opiskella miksikään muuksi kuin poliitikoksi, maahanmuuttajaksi tai muuksi kusettajaksi ja verenimijäksi.

• Anonyymi00050

Kyllä se etukäteen säästäminen on ongelman ratkaisu.
      Ihmiselle voi tulla elämässä hankalia taloustilanteita monestakin syystä.
      Sen vuoksi niihin on syytä varautua esim. vakuutuksilla tai säästämällä
      pieni summa sivuun eli vaikkapa 5 % tai jopa 10 % /kk jemmarahoiksi.
      Pitää olla myös ryhdikkyyttä olla kajoamalla niihin rahoihin muuten
      kuin todellisessa hätätilanteessa eli käyttörahan loppuessa todella.
      Jemmarahasta on kiva rahoittaa esim joulua tai kesälomaa, mutta
      pääpotti pitää kuitenkin säilyttää todella pahojen tilanteiden varalle.
      Ihmiselle saattaa tulla sellaisia menoja joihin ei kuukauden saldo mitenkään
      riitä tai edes kahden kuukauden. No sitten vaan jemmasta homma maksuun.

• Anonyymi00057

Yksi muoto jemmarahaa. Pankkitilille ohjelmoitu, kuukausittainen, vakiosummalla valitun yhdistelmärahaston osuuksien ostaminen.
        Ei pikavoittoja mutta taattua, kaikki tilisäästömuodot ylittävää tuottoa.
        Realisointi on yhden lisävaiheen lisävaiheen takana. Myyntipäätös > rahojen nosto.

• Anonyymi00054

Kannattaa kokeilla ainakin sitä kikkaa, että ostaa ensialkuun ainakin kaikki mahdolliset, mitä pystyy, halpamerkkien tuotteina ja tarjouksista.
      Halpamerkeilläkin on yllättävän laaja valikoima, melkeinpä joka tuoteryhmästä löytyy ainakin jotain margariinista lihoihin sekä juustoihin. Laatu on vielä hyvä suurimmassa osassa valikoimia, eli siinä ei nyt senkään puolesta häviä mitään. Suomalaista tietenkin on vähän vaikea suosia, jos haluaa tehdä ostokset mahdollisimman halvalla.
      Noin jos ostaa vaikka muutamankin kuukauden, niin siinä oppii ainakin hintavertailun. Ja jos se sujuu ja on itse tyytyväinen, niin pitää jatkossakin tuon halpis-linjan".
      Itse olen pitkään pitänyt tuosta kiinni ja kyllähän siinä on säästynyt aika isostikin menoissa.
      Viimeksikin ostin aikas ison kasan elintarvikkeita pelkästään halpamerkeiltä ja tarjouksista ja hintaa tuolle tuli noin 30€. Ostokset olivat vielä järkeviä, sisältäen mm jauhelihaa, juustaja, juureksia(tuoreena ja pakasteena), margariinia ym. Turhaa ei ollut oikeastaan muuta kuin 100gr suklaalevy, 8kpl keksipaketti ja litra mehujuomaa herkutteluhetkiin. Ja tuolla herkkukasalla pärjää 2-3pvä.
      jauhelihasta ja juureksista teen osasta 3 litran kattilallisen jauhelihakeittoa ja osasta jauhelihalaatikkoa ja siinä on hyvinkin viikon lämpimät ateriat.
      Niin ja kaurahiutaleita oli kilon verran, hintaa sille oli 72 senttiä ja siitä määrästä keittää aikas monet aamupuurot. Ja kesäperunaa taas sai tarjouksesta 50 senttillä kilo, sitä ostin samantien 4kg eli maksoi 2€.
      Tällä tekniikalla yhden hengen taloudessakin saa ruokakuluista kuukausitasolla jo useamman kympinkin pois.
      Ja kyllähän sitä monesta muustakin saa nipistettyä aika hyvinkin kuluja pois minkään oikeastaan silti kärsimättä pahemmin.

• Anonyymi00058

Hyödynnettiinkin osin ainakin samoja tyrkkyjä, pisti vain silmään:D
        K-ketjulla tosiaan oli kesäperunaa 50 sentin kilohinnalla myynnissä hiljattain, mikä on ihan asiallinen(kuluttajan kannalta) hinta potusta.
        Ja olihan siellä muutakin, voita sai 2,99€/pkt ja 3 litran nestesaippuakannujakin sai 2€/kannu.
        Suosin myöskin halpamerkkejä hyvin paljon omassa taloudessani, juuri siksi myöskin, kun hinta-laatusuhde niissä on hyvä ja hinta tosiaan useimmissa tuotteissa ainakin on alhaisempi kuin näillä virallisilla merkeillä(Valio, HK, Atria....) Vaikka monet noista merkeistä tekee myöskin halpamerkeillekin..
        Vaikka noissa halvimmissa jauhelihapaketeissahan pakettikoko on pudotettu jossain vaiheessa 400 grammasta 300gr, mutta on ne silti ainakin hieman halvempia silti kilohinnaltaankin.
        Mutta tosiaan, ostin itsekin reilusti juureksia jemmaan, säilyvät kuitenkin aika hyvin jääkaapissa. Ja jauhelihaa tuli ostettua myöskin reilummin viime kauppareissulla. Tosin nuo halpamerkkien pikkupaketit olivat tuolloin loppuneet kyseisestä Prismasta, kun kävin siellä, mutta siellä oli taasen HK.n sikanautaa tarjouksessa 6,99€/kg. Oli samoissa kilohinnoissa tai vähän allekin, mitä nuo halpamerkin sikanaudat. Ostin sitten 2 kilon pakettia, eli kävi pari muuttujaa, kuten sanoa voisi. Mutta pakkaseenkin tein noista vähän kaikenlaista, toinen kilo meni murekkeeksi ja toisesta kilosta jaoin osan keittoon ja toisen osan laatikkoruokaan. Niin on myöskin pitkäksi aikaa syötävää.
        Mutta tosiaan, kyllä noilla tarjouksilla ja halpamerkeillä saa kotitalouskuluja aika laillakin pienemmiksi.
        Ja tietty muussakin kannattaa olla hintatietoinen.
        Itse olen ostanut yleensä kodin elektroniikankin halvemman mukaan silloin, kun siihen on tarvinnut satsata jotain. Viimeisin hankinta syksyllä oli tuollainen hieman alle 100-litrainen pikkupakastin noin 120€ tarjoushinnalla. Vetää yllättävän paljon tavaraa sisuksiinsa ja kyllä sillä pärjää ihan hyvin.
        Puhelin on vajaan satasen maksanut Motorolan perus-älykännykkä ja telkkukin on 200€ perustelkku. En kylläkään tilaile mitään maksukanavia, mutta kuitenkin. Turha sitä oli edes mitään 500€ telkkua miettiäkään aikanaan.
        Toki kyllä sitä silti itseään voi ja pitääkin joskus myös hemmotellakin, ettei nyt kannata olla ihan hampaat irvessä tämän elämän suhteen. Kunhan hemmottelun tekee kohtuudella ja ajoittain jatkuvan sijaan.

• Anonyymi00059

Mennyt vähän säästövinkkien viljelyksi tämä ketju.
      Mutta on paljon järkevää asiaa.
      Kannattaa karsia ylimääräiset ja turhat menot pois ja esim juuri puhelin- ja sähköliittymät kannattaa kilpailuttaa. Sillä niistäkin saa jo kk-tasolla aika hyvin hinnasta pois. Kiinteä hintainen sähkösoppari on ehkä vähän järkevämpi vaihtoehto kuin avoin pörssisähkö.
      Ja kauppareissulla vertailee hintoja ja valitsee sen halvemman vaihtoehdon. Joskus kilohintaan perustuva tulee halvemmaksi, joskus taas pienempi paketti ja sitä kautta pienempi hinta onbjärkevämpi valinta. Noilla saa jo kk-tasollakin menoja pienemmäksi. Ja tietty autoa pitävän on oltava polttoaineen hinnasta kartalla. Litrahinnoissa on viikon aikana useammankin kymmenen sentin hintaeroja viikon ajankohdasta riippuen. Omalla alueellani ainakin hintaero on välillä jopa 30-40 senttiä litralta halvimman ja kalleimman päivän välillä. Niin esimerkkinä 50 litran tankilliselle bensaa hintaero on 15€ luokkaa.
      Mutta eiköhän aloittaja ole jo vähän ainakin alkanut muokkaamaan kulutustottumuksiaan..

• Anonyymi00060

Itselläni on sama tilanne ollut jo pidemmän aikaa, mitä aloittajallakin. Toki on tulot nyt jo alkuni jälkeen noussut jonkin verran ikälisien ja yleiskorotusten ansiosta ja sainpahan kerran ylimääräisen palkankorotuksenkin.
      Mutta tosiaan, vaihdoin aikanaan työpaikkaa ja vaihtui alakin samalla koulutuksen kautta.
      Uusi alani on vain palkkatasoltaan jonkin verran alempana entistä alaani ja totta kai hävisin tosiaan noissa ikälisissäkin samalla jne.
      Mutta tyytyväinen olen silti, uusi työni on kuitenkin mukavaa ja työpaikkanikin on asiallinen. Toisin kuin vanah työpaikkani. Se olikin yksi aika isokin syy vaihtaa työpaikkaa ja alaa.
      Mutta itse ainakin ostan hyvinkin varmaan 90% kaikesta tavitsemastani halpamerkkien tuotteita, tarjouksia sekä käyn myös halpakaupoissa. Halpakaupoista saa nyt ainakin hygieniatuotteita yleensä selvästi halvemmalla myöskin. SIis ihan "merkki"tuotteitakin.
      Jotain pyykinpesuainetyrkkyjäkin niillä on sellaisia, että Surfin isompia nestepulloja saa 4 pulloa 10 eurolla, kun muilla 2 tai kolme.
      Tällä olen ainakin oman pärjäämiseni varmistanut ihan hyvin. Rahat riittävät hyvin koko kuukaudelle ja useimmiten jää jotain jemmaankin. Ja on joskus vara hömpötelläkin, jos siltä tuntuu.
      Ja noihin suoratoistopalveluihin on ainakin omasta mielestäni ihan hullua sekaantua.
      Oma teleoperaattorini joskus lähettelee mulle markkinointiviestejä milloin mistäkin ja tänään juuri tuli viesti, missä mainostettiin jotain urheilukanavapakettia, että saa -20% alennuksella ja voi katsella valioliigamatseja NIIIIIIN halvalla reilu 36€/kk-maksulla.
      Kuka helvetti työntää melki 40€/kk johonkin kanavapalveluun..??

• Anonyymi00064

onnittelut työpaikasta, sinun tilanteesi on siedettävä ja toki joutuu totuttelemaan uuden koittaessa. Totean vaan ettei kaikki pullamössöt totu ulisematta mihinkään, valittaminen on lisäksi joidenkin ainoa harrastus tai elossaolon indikaattori. Olen päätynyt semmoseen ajattelumalliin että AINA ON KOLMAS TIE. Se vain pitää löytää, tajuta tai hyödyntää. Maailma ei ole ykkönen tai nolla, on myös harmaan sävyjä. Tietenkään joku älyllisesti laiska ja mielikuvitukseton tikapuuaivo ei tätä usko. Kysyn vaan onko TODELLA IHAN KAIKKI kokeiltu ja yritetty? Vaikea uskoa. Sinua en tästä syytä vaan sitä suurta joukkoa joka on äänestänyt tämän maan tähän jamaan heille itselleenkin. Olettaen siis että äänestämällä voi vaikuttaa ja että vaalit ovat edes rehelliset.

• Anonyymi00067

No, eipä se äänestäminen ole itselleni ainakaan ikinä tuonut leipää suuhun ja rahaa tilille. Työllä olen nuo asiat itse saanut hoidettua.
        Vaikka ymmärrän pointtisikin yhteiskunnallisen osallistumisen tärkeydestä ja vieläpä viisaasta sellaisesta.
        Mutta harvoinpa sitä voi olla toista äänestäessä varma, että onko äänestetty sellainen, kun on puhunut olevansa ja ylipäätään sellainen kuin pitäisi, vai ei.
        Mutta juu, valittaminen on useimmille oikea elämäntehtävä ja melkeinpä taivaallinen missio, mitä ilman ei voi elää.
        Ulistaan töistä, ulistaan siitä kun töitä ei ole tai sitten ulistaan muuten vain.
        Monella asiat taitavat asiat olla ainoastaan silloin hyvin, kun ne ovat huonosti. Eli olevinaan, jolloin päästään valittamaan, kuinka perseestä koko yhteiskunta oikein on ruohonjuuritasolta latvustoon. Ja vika on aina muissa paitsi itsessä. Eikö?
        Mutta, maailma ei tosiaan ole mustavalkoinen. Ja joka tilanteesta, mihin tie on vienyt, on myös tie mikä vie siitä tilanteesta pois. Tai kuten toinen sanonta kuvaa samaa asiaa, kun yksi ovi sulkeutuu niin toinen avautuu.Se on sitten iha nitsestä kiinni, huomaako sen ja jos huomaa, niin tarttuuko tilaisuuteen vai jääkö makaamaan omaan surkeuteensa.

• Anonyymi00068

Minulla aikanaan tuli tilanne, kun meidän työpaikalla supistettiin työvoimasta aikalaillakin, ihan sen vuoksi, kun firman toimintakin pieneni paljon. Ja ehkä hyvä niin, muuten olisi kaiketi ollut konkurssi edessä.
      Mutta se näkyy nyt muuten heikentyneenä tulotasona minulla ja työkaverillani.
      Mullakin pudotettiin viikkotunnit 40:stä kolmeenkymmeneen, eli päivittäisestä työajasta lähti kaksi tuntia pois ja olen ollut pidempään 6 tunnin työpäivillä.
      Tuntiliksalaiselle se teki ilkeätä, työajasta ja sitä kautta bruttopalkasta lähti 25% pois. Ja vaikka verotuskin nyt keveni, niin kyllähän siinä käteen jäävä palkka pieneni silti ainakin omasta mielestäni ihan helvetisti. Se niin sanottu pelivara, tai puskurivara palkasta, miksikä sitä haluaa sanoa, suli suureksi osaksi pois.
      Niin kyllä tässä nykyään joutuu ihan helvetin tarkalla budjetilla hoitamaan arkeansa. SItä en tiedä, kuinka kauan..
      Viihdyn kyllä muuten työssäni, työ itsessään on kivaa. Mutta toisaalta, jos löytäisin sopivan työn paremmalla palkalla, niin lähtisin heti muualle. Tulisi se palkka sitten joko suuremmalla tuntipalkalla tai normi viikkotunneilla, eli 37,5-40h/vko.
      Vaikka vapaata tietty on nykyään enemmän, mikä on ihan kivakin asia, ei sen puoleen.
      Ja mulla on vielä hyvä, kun aloitan kuitenkin työpäivän kello 6 aamulla, kuten ennenkin, niin loppupäivä on aika pitkä tehdä omia touhuja.
      Ja tuo nyt esimerkiksi auttaa, kun omalla paikkakunnalla kouluista on alettu Punaisen Ristin avulla lahjoittamaan ylijäänyttä kouluruokaa pois ja ehdin nykyään hakemaan sieltä ruokaa. Helpottaa huomattavasti, kun saa ilmaisen lämpimän ruuan päivässä.

• Anonyymi00071

Sinänsä helvetin ikävä tilanne sinulla, vaikka nykyään pitäisi kaiketi olla iloinen ja kiitollinen siitä, että edes on töitä.
        Vaikka sitten osa-aikaisena tai kuten sinun tapauksessasi, lyhyemmillä työajoilla.
        En tiedä varmaksi, kuinka tarkka raja osa-aikatyöllä ja lyhennetyllä työviikolla on, missä vaiheessa voi sitten alkaa puhumaan osa-aikaisesta työstä..
        Lisäksi on ollut pitkään muutenkin aika ilkeätä kikkailua työnantajien puolelta.
        Esimerkiksi sinun tilanteessasi tuskin saat ylityökorvauksia rahana ainakaan, jos joskus sinulla sattuu tulemaan yli 6 tunnin päivä/päiviä. Ja hävisit eduissakin jonkun verran, pekkasethan vaativat 40 tunnin työviikot, siksihän moni firma palkkaa 37,5 tunnin työviikoille, niin säästävät pekkasista.
        Ja ylityöthän alkavat raksuttamaan nykyäänkin vasta sitten, kun päivittäinen tuntimäärä on 8 tuntia, vaikka työsopimuksessa päivittäisenä työaikana olisikin 7,5 tuntia. Vaikka ihan maalaisjärjenkin mukaan kaikki työaika, mikä menee sopimuksessa määritetyn työajan ylitse joko päiväkohtisesti tai viikkokohtaisesti, pitäisi olla ylityökorvausten piirissä. Eli jos teet 7,5 tunnin työajalla 8-tuntisen työpäivän, niin tuosta ylimenevästä puolituntisesta kuuluisi jo maksaa se 50% ylityölisä. Mutta ei. On ihan laillista vielä.
        Lisäksi aikanaan jo parikymmentä vuotta sitten monet työpaikat harrastivat tätä työaikojen "tasaamista" säästääkseen ylityökuluissa. Eli jos tit vaikka tänään 10 tunnin työpäivän ja seuraavana työpäivänä 6 tuntia, niin työnantaja maksoi kahdesta 8 tunnin työpäivästä. On ihan laillistakin vielä, oli ainakin aikanaan jo. Oma nykyinen työnantajani on sinänsä reilu, että maksaa kuitenkin ylityökorvaukset päiväkohtaisesti. Eli 10 tunnin päivästä 10 tunnin palkka lisineen ja 6 tunnin päivästä 6 tunnin palkka. Vaikka kyllähän silti lyhyempi päivä aina syö ylityöpäivän hyötyjä. Mutta silti.
        Ja mitäs näitä ihme kusetuskikkailuja onkaan..
        Mutta toivottavasti nyt saisit parempipalkkaisen työn tai sitten vastaavasti asiat palautuisivat ennalleen nykyisessä työpaikassakin. Että firma piristyisi ja tunteja tulisi lisää tai saisit ainakin palkankorotusta muutakin, kuin ne mitättömän kokoiset yleiskorotukset, mitä tulee kerran vuoteen. Jos tulee.
        Tuo on hyvä apu, kun saa ruokajakelusta ilmaista ruokaa. Auttaa todella monia ja kyllähän sitä esimerkiksi mainitsemasi koulutkin hyötyvät, kun ruokaa ei tarvitse heittää hävikkiin niin paljoa.
        Ja kyllähän monessa muussakin on aika hyviä mahdollisuuksia pärjätä halvalla tai ilmaiseksi jopa.
        Itse esimerkiksi tykkään katsoa elokuvia, ja kirjastoissa on varsinkin isommilla paikkakunnilla todella laaja elokuvatarjonta. Niin ei tarvitse ostella tai vuokrailla elokuvia itselle, kun niitä voi lainailla. Ja elokuvissa käyminen on kuitenkin aikas tyyristä nykyään, vaikka siellä käydessä ei ostaisikaan mitään leffamässyä. Finnkinossa taitaa lippuhinnat olla jo 20€/henkilö, jos riittääkään.
        Ja muutenkin. Nuo mainitut halpamerkit+tarjoukset auttavat pienentämään ruokakuluja aika hyvinkin, kunhan niitä tajuaa ja viitsii hyödyntää. Ja joskus, jos tarvitsee kodin elektroniikkaa ostaa, niin silläkin puolella voi saada hyviä tuotteita edullisesti. Elektroniikkaa ei nyt tosin tarvitse usein ostaa, mutta silti. Kahvinkeittimiäkin saa jo 10-15€ hintaan(jos kahvia juo), älykännyköitä saa halvimmillaan uutenakin jo muutamalla kympillä tai sitten näitä kunnostettuja kierrätyslaitteita sitten saa melkeinpä halpiaisten hinnalla, jos haluaa vähän "laadukkaampaa" tavaraa. Ettei silläkään puolella nyt tarvitse mitään tuhansia välttämättä kuluttaa tai lähteä mihinkään osamaksusirkuksiin mukaan.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Sinänsä helvetin ikävä tilanne sinulla, vaikka nykyään pitäisi kaiketi olla iloinen ja kiitollinen siitä, että edes on töitä.
        Vaikka sitten osa-aikaisena tai kuten sinun tapauksessasi, lyhyemmillä työajoilla.
        En tiedä varmaksi, kuinka tarkka raja osa-aikatyöllä ja lyhennetyllä työviikolla on, missä vaiheessa voi sitten alkaa puhumaan osa-aikaisesta työstä..
        Lisäksi on ollut pitkään muutenkin aika ilkeätä kikkailua työnantajien puolelta.
        Esimerkiksi sinun tilanteessasi tuskin saat ylityökorvauksia rahana ainakaan, jos joskus sinulla sattuu tulemaan yli 6 tunnin päivä/päiviä. Ja hävisit eduissakin jonkun verran, pekkasethan vaativat 40 tunnin työviikot, siksihän moni firma palkkaa 37,5 tunnin työviikoille, niin säästävät pekkasista.
        Ja ylityöthän alkavat raksuttamaan nykyäänkin vasta sitten, kun päivittäinen tuntimäärä on 8 tuntia, vaikka työsopimuksessa päivittäisenä työaikana olisikin 7,5 tuntia. Vaikka ihan maalaisjärjenkin mukaan kaikki työaika, mikä menee sopimuksessa määritetyn työajan ylitse joko päiväkohtisesti tai viikkokohtaisesti, pitäisi olla ylityökorvausten piirissä. Eli jos teet 7,5 tunnin työajalla 8-tuntisen työpäivän, niin tuosta ylimenevästä puolituntisesta kuuluisi jo maksaa se 50% ylityölisä. Mutta ei. On ihan laillista vielä.
        Lisäksi aikanaan jo parikymmentä vuotta sitten monet työpaikat harrastivat tätä työaikojen "tasaamista" säästääkseen ylityökuluissa. Eli jos tit vaikka tänään 10 tunnin työpäivän ja seuraavana työpäivänä 6 tuntia, niin työnantaja maksoi kahdesta 8 tunnin työpäivästä. On ihan laillistakin vielä, oli ainakin aikanaan jo. Oma nykyinen työnantajani on sinänsä reilu, että maksaa kuitenkin ylityökorvaukset päiväkohtaisesti. Eli 10 tunnin päivästä 10 tunnin palkka lisineen ja 6 tunnin päivästä 6 tunnin palkka. Vaikka kyllähän silti lyhyempi päivä aina syö ylityöpäivän hyötyjä. Mutta silti.
        Ja mitäs näitä ihme kusetuskikkailuja onkaan..
        Mutta toivottavasti nyt saisit parempipalkkaisen työn tai sitten vastaavasti asiat palautuisivat ennalleen nykyisessä työpaikassakin. Että firma piristyisi ja tunteja tulisi lisää tai saisit ainakin palkankorotusta muutakin, kuin ne mitättömän kokoiset yleiskorotukset, mitä tulee kerran vuoteen. Jos tulee.
        Tuo on hyvä apu, kun saa ruokajakelusta ilmaista ruokaa. Auttaa todella monia ja kyllähän sitä esimerkiksi mainitsemasi koulutkin hyötyvät, kun ruokaa ei tarvitse heittää hävikkiin niin paljoa.
        Ja kyllähän monessa muussakin on aika hyviä mahdollisuuksia pärjätä halvalla tai ilmaiseksi jopa.
        Itse esimerkiksi tykkään katsoa elokuvia, ja kirjastoissa on varsinkin isommilla paikkakunnilla todella laaja elokuvatarjonta. Niin ei tarvitse ostella tai vuokrailla elokuvia itselle, kun niitä voi lainailla. Ja elokuvissa käyminen on kuitenkin aikas tyyristä nykyään, vaikka siellä käydessä ei ostaisikaan mitään leffamässyä. Finnkinossa taitaa lippuhinnat olla jo 20€/henkilö, jos riittääkään.
        Ja muutenkin. Nuo mainitut halpamerkit tarjoukset auttavat pienentämään ruokakuluja aika hyvinkin, kunhan niitä tajuaa ja viitsii hyödyntää. Ja joskus, jos tarvitsee kodin elektroniikkaa ostaa, niin silläkin puolella voi saada hyviä tuotteita edullisesti. Elektroniikkaa ei nyt tosin tarvitse usein ostaa, mutta silti. Kahvinkeittimiäkin saa jo 10-15€ hintaan(jos kahvia juo), älykännyköitä saa halvimmillaan uutenakin jo muutamalla kympillä tai sitten näitä kunnostettuja kierrätyslaitteita sitten saa melkeinpä halpiaisten hinnalla, jos haluaa vähän "laadukkaampaa" tavaraa. Ettei silläkään puolella nyt tarvitse mitään tuhansia välttämättä kuluttaa tai lähteä mihinkään osamaksusirkuksiin mukaan.

Onhan tämä aika ilkeä tilanne sinänsä, vaikka nyt on selvinnytkin arjesta. Tukia nyt tietenkään on ihan turha yrittääkään, kun niitä ei saa. Esim asumistukeen mulla on noin satasen liian suuret kuukausitulot, vielä kun nuo lasketaan bruttotuloista. SInänsä väärin, että poliisi sakottaa nykyään nettotulojen mukaan ja tiukilla elävien avuntarve lasketaan bruttotulojen perusteella. Saisi olla toisin päin.
        Jos saisi jonkun osa-aikaisen työnkin tähän lisäksi, niin helpottaisi tilannettani aika paljonkin.
        Ja mulle riittäisi, jos lisätyöllä saisi vaikka sellaisen 8 tuntiakin viikossa lisää. Mutta vielä ei ainakaan ole löytynyt sopivaa. Jotain yötöitä arkisin on joskus, mutta ei musta siihen ole. Muutenkaan siis, mutta vielä kun tämä päätyö alkaa arkisin klo 6 aamulla. Eikä mulla ole autoakaan, niin sekin nyt rajottaisi ainakin yötöitä...
        Mutta pari tuntia iltaisin kun olisi jotain viikolla tai viikonloppuisin olisi vaikka yksi lauantaikin töitä, niin olisi hyvä lisä ja pääsisi edes suurinpiirtein vanhalle tulotasolle.

• Anonyymi00070

Kaksi ajolähtöä. Tarkoittaa töiden loppumista kahden pk-yrityksen konkurssin vuoksi.
      Pitempi työsuhde kesti 6 vuotta ennen konkkaa.
      Lyhyempi oli jo mennessäni konkussikypsä joten en ymmärrä vieläkään minun palkaamistani pari kuukautta ennen konkurssia.
      Pisin pakollinen työttömyysjakso oli pari viikkoa.

• Anonyymi00074

Aloittaja on ehkä päässyt jo uuteen elämänvaiheeseensa työn suhteen.
      Mutta se auttaa aika tehokkaasti alkuun, kun tekee kuluistaan vaikka tarkankin taulukon. Jos on seurannut vanhaa kulutustaan tarkkaan tai on muuten hyvin siitä kartalla, niin tietää jo valmiiksi, mitä ja miten rahaa on kulunut.
      Ja voisi vaikka pariltakin viikolta kerätä kaikki kuitit talteen ja katsoa niistä, paljonko rahaa on mennyt ja mihin kaikkeen. Ja niistä voisi laskea itselleen uuden budjetin miettien, mitä voisi mistäkin tinkiä vaihtamalla tuotteen halvempaan vastaavaan ja mistä pystyisi vaikka luopumaan kokonaan. Ja sitten asettaa itselleen viikkobudjetin, minkä puitteissa elää.
      Kauppaan ei ikinä auta mennä nälkäisenä, sen olen omalta kohdalta huomannut. Ja kauppalista sekä siinä pidättäytyminen on ihan ehdoton, niin se auttaa välttämään turhat heräteostokset. Tietysti jos vaikka huomaa ihan jotain veskipaperia hyvässä tyrkyssä, niin sellaista siinä tilanteessa kannattaa ostaa, vaikka se ei kuuluisikaan alkuperäiseen kauppalistaan eikä sitä juuri sillä hetkellä tarvitse. Eli ennakoiva ostaminen on silti ihan ok, kunhan on tosiaan tarpeellinen ostos.
      Päättää sen vaikka, että jos ennen on kauppaan on kulunut vaikka 150€/käyntikerta, niin ottaa tavoitteekseen, että jatkossa vastaavan kokoinen käyntireissu onnistuisi vaikka sadalla eurolla tai ainakin mahdollisimman liki sitä. Ja se onnistuu tosiaan hyödyntämällä tarjouksia ja ostamalla halpamerkkien tuotteita.
      Vaikka joku 20-50 sentin hintaero yksittäisestä tuotteesta ei tunnu isolta, niin isommassa kuvassa siitä on hyötyä, kun kauppareissulla tulee ostettua yleensä se 1-2 kassillista tavaraa. Niin yhdeltä kauppareissultakin voi onnistua saamaan jo samasta tavaramäärästä useamman euron suuruisesn säästön. Ja pitkässä juoksussa hyöty on vielä suurempi tietty.
      Itse olen ainakin pärjännyt tuolla tavalla jo aika hyvin, vaikka tuloni tippuivatkin reilummin aikanaan työtapaturman vuoksi eläkkeelle joutumisen vuoksi. Vaikka olen kyllä eläkkeestäni ihan tyytyväinen siis muutenkin, vaikka terveys ei olekaan entisensä. Normiarjessa vielä pärjää ihan hyvin. Ja vammat olivat sellaiset, että eläkkeelle ei todellakaan ollut mitään esteitä, vaikka vakuutusythtiö nyt väkisin yrittikin työntää johonkin uudelleenkoulutukseen. Heidän ehdottamansa alat olivat vielä yhtä raskaita kuin se, mistä jäin eläkkeelle. Mutta onneksi jaksoin tapella heitä vastaan ja oli hyvät lääkärin lausunnotkin, joita yhtiö ei saanut jyrättyä nurin omilla "asiantuntijoillaan".
      Mutta tosiaan, tuolla tavoin jo selviää arjen kuluista aika hyvin pienemmilläkin tuloilla. Onneksi aikanaan tajusin nuorena jo laittaa rahaa sivuunkin, enkä esimerkiksi juossut kapakoissa kovinkaan usein. Niin on tuonut myös turvaa arkeen.
      Itse vielä onneksi sain vaihdettua halvempaan asuntoon yhden säätiön kautta, jotka vuokraavat asuntoja myös pienempituloisille. Oli hyvä diili, asumiskulut pienenivät melki satasen kuukaudessa, neliöitä tuli noin 15 lisää ja lisäksi yhtiössä on vielä hissi, mitä edellisessä ei ollut.
      Vaate- ja elektroniikkahankintojahan ei tarvitse vuosittain tehdä, mutta niissäkin on hyvä pitää järki päässä.
      Itselläni viimeisin hankinta oli televisio.
      Ihan perustelkkuja olen suosinut, riittää minulle ja niitä saa aika edullisestikin.
      Niin vanha telkku alkoi olla jo vaihtokunnossa ja seurailin tilannetta. Lähinnä just sitä, että löytyisi sopivan kokoinen, mikä mahtuisi tukevasti vielä tv-tasolle, eikä olisi hinnaltaan paha.
      Niin erään hammaslääkärireissuni jälkeen kävin yhdessä Tokmannin liikkeessä, mikä myy myös kodin elektroniikkaa ja huomasin siellä yhden television, mikä malli oli poistumassa valikoimista. On 40-tuumainen(hieman isompi kyllä kun olisin tarvinnut). Mutta on keskijalustalla, eli sopii pienemmällekin tasolle ja hinta oli 199€. Niin siinä se oli. Yleensä tuon kokoiset perustelkutkin maksavat vähintään 300€. Ja halvemmat samanlaiset ovat jotain turkkilaisia halpiksia, jotka eivät kestä välttämättä edes takuuaikaa loppuun.

• Anonyymi00075

Kannattaa varata useampi viikko uuden budjetin ja budjetoinnin opetteluun.
        Kyllä pienemmällä pärjäämisen nopeasti oppii, mutta sitten taas vanhoista tavoista voi olla vaikeampaa päästä eroon.
        Tuo on hyvä niksi, ettei mene kauppaan nälkäisenä ja tekee aina tarkan kauppalistan hintojen kera. Ja jokaista tuotetta valitessaan kannattaa aina varmistaa, onko jollain muulla merkillä halvempi vastaava vaihtoehto.
        Itselläni on vielä hyvänä asiana se, kun asuinpaikkakunnallani Prisma, Sittari ja Lidl ovat melkeinpä vieretysten. Tai no ei ihan vieretysten, mutta muutaman sadan metrin päässä toisistaan. Ja tiedän jokaisen kaupan hintatason ja seuraan vielä tarjojukset tarkkaan, niin saan aina kerättyä siten hyvin ostokset, kun haen joka kaupasta ne halvimmat. AIna ei tietenkään kannata, mutta yleensä kyllä. Esimerkkinä jos Prismassa perunat ovat tarjouksessa 50 sentin kilohintaan, niin ei niitä kannata Sittarista ostaa 1€/kg hinnalla eikä Lidlistäkään 80 sentin kilohintaan. Ihan esimerkkinä.

• Anonyymi00076

Kannattaa pitää kirjaa menoistaan jonkin aikaa ja oikeasti seurata, paljonko rahaa menee ja mihin. Sillä hahmottaa parhaiten oman kulutuksensa ja sitten kun on jonkin aikaa pitänyt tuota kirjanpitoa, niin alkaa hahmottamaan kokonaisuutta ja tarvittaessa&halutessaan menojaan voi karsia ja kulutustaan vähentää.
      Juurikin luopumalla sellaisesta, mitä ei välttämättä tarvitse konkreetisesti ja mitä ilman voi muutenkin elää ihan hyvin.
      Ja sellaisesta, mikä on kuitenkin tarpeellista ja pakollistakin, niin voi etsiä halvempaa vaihtoehtoa. Kuten ruoka, vaatteet, harrastukset jne. Harrastuksetkin ovat kuitenkin vähintäänkin tarpeellisia. Liikunta tietenkin terveyden ja hyvän kunnon kannalta ja muunlaiset taas henkisen jaksamisen kannalta.
      Niin ja tietty asuminenhan on aina se isoin yksittäinen kuluerä näissä pakollisissa menoissa. Mihinkään huumenarkkariläävän tasoiseen taloyhtiöön ei tietenkään normaalisti elävän ole mitään järkeä muuttaa, mutta muuten asuminenkin kannattaa hoitaa mahdollisimman halvasti.
      Juurikin siten, että yksinasuvan on ihan turha pitää mitään 60m2< kaksiota tai kolmiota.
      Ja autokin on kuitenkin aika monelle vielä nykyäänkin pakollinen, kaupungissa asuvallekin.
      Monen kaupungissa asuvan työssäkäyvän työajat voivat olla sellaiset, ettei työmatkat onnistu julkisilla tai pyörällä kulkemalla.
      Työt voivat alkaa jo aamuyöstä, ennen kuin bussit alkavat kulkemaan ja työpaikan sijainti voi olla hankala etäisyyden ja julkisten reittien kannalta ajatellen. Kuten itselläni on.
      Eli auto minulla on, mutta olen aina ostanut sellaisen auton, joka on mahdollisimman edullinen hankintahinnaltaan sekä käyttökuluiltaan. Tietenkin täytyy olla mahdollisimman luotettavakin, mutta hinta edellä on sen lisäksi tärkein kriteeri.
      Autot ovat olleet kyllä yleensä mulla jotain Suzuki Alto 0,8l GX-tasoa ja kyllähän niistä bemareilla ja ties millä ajelevat tutut ovat usein vittuilleetkin, mutta no, itse olen hyvin pärjännyt senkin puolesta. Eipä ole ikinä kotteroissani ja niiden ylläpidossa ollut kauheasti rahaa kiinni ja ihan yhtälailla olen päässyt kulkemaan kuin jollakin kalliimmalla.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      74
      1670
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      23
      1172
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      32
      1073
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      134
      906
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      816
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      694
    7. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      609
    8. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      598
    9. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      561
    10. 69
      530
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      518
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      507
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      485
    14. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    15. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    16. 34
      424
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe