Kelalta tuli postia

Anonyymi-ap

Kelalta tuli päätös eläkkeensaajan asumistuesta. Kyseessä on 2 vuoden välein tehtävä tarkistus. Vaikka vuokra nousi,asumistuki pieneni. Olen työkyvyttömyyseläkeläinen. Ei naurata.

20

198

Vastaukset 20

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Parasta on vaan totutella siihen sillä samanlaista se on eläkeläiselläkin.
      Joka vuosi on inflaatio 2-3 % , mutta eläke nousee vain alle prosentin.
      Eli takkiin tulee joka vuosi vaikka sitä ei virallisesti tunnusteta.

• Anonyymi00002

Itselle tulee takkiin 10eur kk kun kans tarkistettiin asumistuki.

• Anonyymi00003

Eipä ole minuun vaikuttanut juuri mitenkään, vuokra on pysynyt viimeiset 10 vuotta samana. Eläkkeensaajan indeksi on jäädytetty, saa nähdä jäädyttävätkö eläkkeenkin.

• Anonyymi00004

Siis eläkkeensaajan asumistuen indeksi jäädytetty ja nyt on väläytelty takuu ja kansaneläkkeen jäädyttämistä.
        Tosin, laskurin mukaan näillä tuloilla olisi varaa nostaa vuokraa vielä vaikka kuinka ja eläkkeensaajan asumistukikin nousisi.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Siis eläkkeensaajan asumistuen indeksi jäädytetty ja nyt on väläytelty takuu ja kansaneläkkeen jäädyttämistä.
        Tosin, laskurin mukaan näillä tuloilla olisi varaa nostaa vuokraa vielä vaikka kuinka ja eläkkeensaajan asumistukikin nousisi.

Vuokrankin pystyisi helposti maksamaan, mutta vastikkeen maksu on
        ihan naurettavan helppoa, sillä vastike on lähes taskurahan tasoinen meno.

• Anonyymi00006

No eläkeläisen tulot kuitenkin aina vähintään kaksinkertaiset työttömän yleistukeen verrattuna.

• Anonyymi00007

Tämän takia Suomessa ei nykyään pääse työkyvyttömyyseläkkeelle edes neliraajahalvaantunut

• Anonyymi00008

No sehän on ihan omaa ansiota että eläketulot on kohtuulliset.

• Anonyymi00009

Mitä sä tällä vertauksella meinaat? Saahan yleistuen päälle asumistukea ja toimeentulotukea, jos taloustilanne on semmonen. Se on käytännössä ihan sama mikä on sen ensisijaisen tuen nimi, kun kokonaistulot on suunnilleen samat pelkkiä Kelan tukia saavilla suhteessa kunkin perhetilanteeseen.

Mä oon työkyvytön pieneläkeläinen ja joskus pari vuotta sitten katsoin toimeentulotuen laskurilla tms mitä saisi, niin itse asiassa enemmän käteen kuin nyt. Kuitenkaan laskuri ei näytä, että eläkkeen ja pienen asumistuen päälle saisi tt:a. Noh, nää laskurit ei taida olla aivan tarkkoja mutta silti. Mutta itse en usko enkä ymmärrä niitä väitteitä miten toimeentulotukea saavat olisi muita huonommassa asemassa rahallisesti. En jaksa uskoa, että lapsiperheilläkään on sen huonompaa, jos ei ota suotta kalleimpia harrastuksia, uusia merkkivaatteita aina, omppua kännykäksi jne.

lajijasuris

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Mitä sä tällä vertauksella meinaat? Saahan yleistuen päälle asumistukea ja toimeentulotukea, jos taloustilanne on semmonen. Se on käytännössä ihan sama mikä on sen ensisijaisen tuen nimi, kun kokonaistulot on suunnilleen samat pelkkiä Kelan tukia saavilla suhteessa kunkin perhetilanteeseen.

Mä oon työkyvytön pieneläkeläinen ja joskus pari vuotta sitten katsoin toimeentulotuen laskurilla tms mitä saisi, niin itse asiassa enemmän käteen kuin nyt. Kuitenkaan laskuri ei näytä, että eläkkeen ja pienen asumistuen päälle saisi tt:a. Noh, nää laskurit ei taida olla aivan tarkkoja mutta silti. Mutta itse en usko enkä ymmärrä niitä väitteitä miten toimeentulotukea saavat olisi muita huonommassa asemassa rahallisesti. En jaksa uskoa, että lapsiperheilläkään on sen huonompaa, jos ei ota suotta kalleimpia harrastuksia, uusia merkkivaatteita aina, omppua kännykäksi jne.

lajijasuris

Tekeydyin tulottomaksi ja laskuri näytti, että saisin tukea 1066 €.
        Mutta enhän minä sitä saa todellisuudessa kun Keva lähettää ainakin
        tuplasti tuon pankkitilille joka kuukausi. Kyllä sillä tälläinen köyhä
        eläkeläinen pärjää ja säästöönkin saa kerättyä ihan mukavasti.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00009 kirjoitti:

lajijasuris

Paskan marjat. Työttömän yleistuesta otetaan veroa 20 prosenttia, joten reilu 600 euroa tulee näppiin. Eläketulosta rupeaa sitä vastoin menemään veroa vasta 1200 euron kohdalla.

Hallitus tehnyt isoja leikkauksia asumistukeenkin. Sitä on leikattu reippaasti ja omalla kohdallani poistettu kokonaan kun asun ns. omistusasunnossa, vaikka vastike kuitenkin isohko. Toimeentulotukeenkin on tehty kiristyksiä joten siltäkin on tiputettu porukkaa kokonaan pois ja pienennetty tuen määrää.

• Anonyymi00011

Onko oikein että painat raskasta duunia myrkyllisissä olosuhteissa joihin työsuojelu ei puutu pienellä palkalla ja sairastut , niin sulle maksetaan sairaus eläkettä takuueläkkeen verran jonka saa mamu , vankilakundi yms . tekemättä mitään muuta kuin tuhoa , tätäkö se on "oikeusvaltiosaa " ? palkaksi jäi loppuelämä pilalla ja kivut yms . nyky hallitus on ajanut ihmisiä nälän partaalle jos haluaa ihmisarvoista elämää elää , kerjuulle lähtö on niin kova paikka monelle suomalaiselle ettei mennä kuin jalat edellä , ja senhän nuo päättäjätkin tietävät käyttäen tätä motiivia hyväkseen kurjuuttaessaan kansaa .

• Anonyymi00013

On se huutava vääryys, että pienipalkkaisen ihmisen pitää tehdä töitä 20 vuotta
        ennenkuin saa saman eläkkeen minkä saa töitä tekemätön takuueläkkeenä.
        Vasta 20 vuoden jälkeen alkaa kertynyt eläke kasvaa suuremmaksi kuin
        näillä joutomiehillä on ollut koko ajan. Se on silkkaa vääryyttä.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

On se huutava vääryys, että pienipalkkaisen ihmisen pitää tehdä töitä 20 vuotta
        ennenkuin saa saman eläkkeen minkä saa töitä tekemätön takuueläkkeenä.
        Vasta 20 vuoden jälkeen alkaa kertynyt eläke kasvaa suuremmaksi kuin
        näillä joutomiehillä on ollut koko ajan. Se on silkkaa vääryyttä.

Höpöhöpö, se työkyvyttömyyseläke on hyvä olla suurempi kuin joku toimeentulotuki tai nää työttömyys/perustuet. Siihen eläkeensaajan asumistuki päälle, niin harvemmin tarvitsee hakea toimeentulotukea.
        Ihme ulinaa tälläisistä päivänselvistä asioista, toki niillä työtätehneillä voisi olla alkujaan vähän enemmän se eläke.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Höpöhöpö, se työkyvyttömyyseläke on hyvä olla suurempi kuin joku toimeentulotuki tai nää työttömyys/perustuet. Siihen eläkeensaajan asumistuki päälle, niin harvemmin tarvitsee hakea toimeentulotukea.
        Ihme ulinaa tälläisistä päivänselvistä asioista, toki niillä työtätehneillä voisi olla alkujaan vähän enemmän se eläke.

Pienipalkkaisella se vuotuinen 1,5 %:n kertymä vaan on liian pieni eli
        hän on köyhyysloukussa sekä työelämänsä aikana ja sama köyhyys
        jatkuu sitten eläkkeellä ollessa vaikka olisi pitkäkin työura.
        Pitäisi olla lähes 3000 €/kk palkka että saisi 40 vuoden kerätyksi 2400 €
        eläkettä mitä voisi pitää kohtuullisena. Mutta kun eläkkeet jäävät monella
        alle kahden tonnin niin käteen jää vain surkea summa kulutettavaksi.
        Jos työura jää alle 40 vuoden niin putoat vääjäämättömästi sinne ahdinkoon.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Pienipalkkaisella se vuotuinen 1,5 %:n kertymä vaan on liian pieni eli
        hän on köyhyysloukussa sekä työelämänsä aikana ja sama köyhyys
        jatkuu sitten eläkkeellä ollessa vaikka olisi pitkäkin työura.
        Pitäisi olla lähes 3000 €/kk palkka että saisi 40 vuoden kerätyksi 2400 €
        eläkettä mitä voisi pitää kohtuullisena. Mutta kun eläkkeet jäävät monella
        alle kahden tonnin niin käteen jää vain surkea summa kulutettavaksi.
        Jos työura jää alle 40 vuoden niin putoat vääjäämättömästi sinne ahdinkoon.

Pari tonnia eläkettä on jo helvetisti, ei tarvi asua niin saakelin kalliisti.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Pari tonnia eläkettä on jo helvetisti, ei tarvi asua niin saakelin kalliisti.

Niin jos tuon pari tonnia saa käteen ja vastike on 300-400 €/kk niin jäähän
        siitä normi menojen jälkeen vielä vähän sukanvarteen laitettavaksikin.
        Verottaja pakana vaan häiritsee ihmisen elämistä sen verran että nyhtää
        röyhkeät 25 % eläkkeestäkin itselleen joten täytyy vältellä niitä
        korkeasti verotettuja tuotteita kuten viina ja tupakka sekä karamellit.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Niin jos tuon pari tonnia saa käteen ja vastike on 300-400 €/kk niin jäähän
        siitä normi menojen jälkeen vielä vähän sukanvarteen laitettavaksikin.
        Verottaja pakana vaan häiritsee ihmisen elämistä sen verran että nyhtää
        röyhkeät 25 % eläkkeestäkin itselleen joten täytyy vältellä niitä
        korkeasti verotettuja tuotteita kuten viina ja tupakka sekä karamellit.

Ai saakeli, kun itellä tuo ennakonpidätys on 0%. No eipä ole eläkkeessäkään hurraamista.

• Anonyymi00017

Näinhän se Purra parantaa Suomen taloutta.

• Anonyymi00019

En ole antautunut asioimaan kelan kanssa niin pärjään ihan hyvin vaikka
      saankin vain eläkettä. Vielä selviää eläkkeen kanssa ja voi matkustellakin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lääkäri Ari Miettinen kuollut 50-vuotiaana

Sillähän on Youtubessa paljon videoita.
      Maailman menoa
      89
      3084
    2. 68
      1058
    3. Romanttisinta

Mitä hän on tehnyt sinulle?
      Ikävä
      70
      978
    4. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      22
      916
    5. Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?

Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,
      Sinkut
      289
      877
    6. Nyt aletaan terveydenhuollossa karsimaan "turhista" operaatioista

Eräitä toimia ei enää tehdä, vaan yritetään korvata halvemmilla. Nykyään esimerkiksi polven tähystysleikkaukset lähes l
      Maailman menoa
      140
      808
    7. Vieläkö se tarjous

On voimassa?
      Ikävä
      59
      774
    8. Ttp:llä kuontalot ojennukseen

Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste
      Haapavesi
      72
      691
    9. Tämmöistähän tämä meillä ollut

Sanatonta rakkautta.
      Ikävä
      49
      670
    10. Ketä sinä sitten

Rakastat?
      Ikävä
      39