Kuulutko vapaa-ajattelijoihin ?

SamWeis

Hei rakkaat uskonnottomat ihmiset, tässä teille kysymys: Kuulutko vapaa-ajattelijoihin ? kyllä / ei ? ja miksi kuulut / et kuulu ?

Itse kuulun kyseiseen organisaation. Meinasin tosin jo erota, mutta nyt kun liitolle valittiin uusi ja kunnollinen johto jotka ovat mm. www.eroakirkosta.fi kampanjan takana, päätin jäädä.

13

1871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nassen

      eikä tulisi mieleenikään kuulua.

      Miksikö? En tunne asiaa omakseni, uskonto tai uskonnottomuus ei ole minulle ongelma.

      Toki olen taloudellisesti aina valmis tukemaan hyvää asiaa, kuten www.eroakirkosta.fi sivustoa.

      • Kirkkon uskova

        >>En tunne asiaa omakseni, uskonto tai uskonnottomuus ei ole minulle ongelma>>
        Emävale nasse.
        Usko on sinun elämäsi suurin ongelma. Miksikö? Siksi koska vaahtoat sitä vastaan.


    • Isti Ate

      ...koska en hyväksy ihan kaikkia ko. järjestön toimintatapoja, ja toisaalta en periaatteessa halua kuulua mihinkään ideologiseen järjestöön.

      Muuten, tuolla -Kirkosta eroaminen- palstalla kirjoitteleva Jori Mäntysalo on asiallinen ja ihan järki äijä. Mikä viskaali yhdistyksessä sitten lieneekään.... mies paikallaan joka tapauksessa!

      • SamWeis

        Jori Mäntysalo on kyseisen järjestön puheenjohtaja nykyään


        ".koska en hyväksy ihan kaikkia ko. järjestön toimintatapoja"

        Mitä tarkoitat?


      • epäkorrekti
        SamWeis kirjoitti:

        Jori Mäntysalo on kyseisen järjestön puheenjohtaja nykyään


        ".koska en hyväksy ihan kaikkia ko. järjestön toimintatapoja"

        Mitä tarkoitat?

        Minä kuulun! Mielestäni toimitaan hyvän asian puolesta. Täydellinen vakaumuksen-, ajatuksen- ja uskonnonvapaus on mielestäni tavoittelemisen arvoinen asia.

        Niin ja Jori ei ole puheenjohtaja, vaan pääsihteeri.

        Tosiaan olisi mukava kuulla mitkä meidän (vapaa-ajattelijoiden) toimintatavat aiheuttavat pahennusta, tai miksi niitä on vaikea hyväksyä?


      • Isti Ate
        SamWeis kirjoitti:

        Jori Mäntysalo on kyseisen järjestön puheenjohtaja nykyään


        ".koska en hyväksy ihan kaikkia ko. järjestön toimintatapoja"

        Mitä tarkoitat?

        ... järjestön nettisivuja, niin niistä huokuu minun mielestäni liika kriittisyys ja mollaaminen uskontoa, kirkkoa ja uskovia kohtaan.
        Esim. raamattukritiikkisivuissa on paljon ihan oikeita asioita otettu esille, mutta mutta....
        kannattaisi kuitenkin pysyä asiassa, eikä sortua samaan kuin uskovat usein tekevät: irrottavat yksittäisiä lauseita raamatusta pois asiayhteydestään palvelemaan omaa näkemyskantaa!

        Yhdistyksen etuja ajaisi mielestäni paremmin tiedottavampi tyyli kuin nykyinen vastakkainasettelu.... en tiedä...


      • IivariT
        Isti Ate kirjoitti:

        ... järjestön nettisivuja, niin niistä huokuu minun mielestäni liika kriittisyys ja mollaaminen uskontoa, kirkkoa ja uskovia kohtaan.
        Esim. raamattukritiikkisivuissa on paljon ihan oikeita asioita otettu esille, mutta mutta....
        kannattaisi kuitenkin pysyä asiassa, eikä sortua samaan kuin uskovat usein tekevät: irrottavat yksittäisiä lauseita raamatusta pois asiayhteydestään palvelemaan omaa näkemyskantaa!

        Yhdistyksen etuja ajaisi mielestäni paremmin tiedottavampi tyyli kuin nykyinen vastakkainasettelu.... en tiedä...

        Juuri samasta syystä ei Iivari kuulu ko. poppooseen. .

        Miksi nimi "Vapaa-Ajattelijat" jos yhdistys ei selvästikkään hyväksy (Ehkä hyväksyy, mutta sivustojensa perusteella äkkiä saa kuvan) uskovaisten, etenkään kristinuskovaisten ajattelua, olkoon se sitten omaa tahi ei. Vapaata ajattelua on myös valita mistä ajatuksensa ottaa, ja kenen aivoja haluaa käyttää, jos kenenkään.

        Tiedottava, ei ketään mollaava/vastustava suuntaus olisi tervetullutta. Sitten EHKÄ liittyisin.

        Eroakirkosta-sivusto on hyvä.


      • epäkorrekti
        IivariT kirjoitti:

        Juuri samasta syystä ei Iivari kuulu ko. poppooseen. .

        Miksi nimi "Vapaa-Ajattelijat" jos yhdistys ei selvästikkään hyväksy (Ehkä hyväksyy, mutta sivustojensa perusteella äkkiä saa kuvan) uskovaisten, etenkään kristinuskovaisten ajattelua, olkoon se sitten omaa tahi ei. Vapaata ajattelua on myös valita mistä ajatuksensa ottaa, ja kenen aivoja haluaa käyttää, jos kenenkään.

        Tiedottava, ei ketään mollaava/vastustava suuntaus olisi tervetullutta. Sitten EHKÄ liittyisin.

        Eroakirkosta-sivusto on hyvä.

        Tietenkin jokaisessa järjestössä on hieman kaikenlaisia tyyppejä. On fundamentalisteja, liberaaleja ja kaikkea siltä väliltä. Vapaa-ajattelijain liitolla on omat tavoitteensa j asitten yksityisillä henkilöillä on omansa, jotka ehkä poikkeavat joiltain osin "virallisesta linjasta".

        Kritiikki on aina paikallaan. Ja toisaalta voi aina miettiä, että on viisaampi se joka provosoi, vai se joka provosoituu.


      • epäkorrekti kirjoitti:

        Minä kuulun! Mielestäni toimitaan hyvän asian puolesta. Täydellinen vakaumuksen-, ajatuksen- ja uskonnonvapaus on mielestäni tavoittelemisen arvoinen asia.

        Niin ja Jori ei ole puheenjohtaja, vaan pääsihteeri.

        Tosiaan olisi mukava kuulla mitkä meidän (vapaa-ajattelijoiden) toimintatavat aiheuttavat pahennusta, tai miksi niitä on vaikea hyväksyä?

        Onko sellaine mahdollista jossain kommuunissa? Aika paradoxaalista kyllä, jos ajattelee.


      • Juutas Perkele
        Zacharia kirjoitti:

        Onko sellaine mahdollista jossain kommuunissa? Aika paradoxaalista kyllä, jos ajattelee.

        Kuulutko itse kommuuniin nimeltä Suomen evankelisluterilainen kirkko? Siellähän ajattelu onkin arvossaan.


      • awk
        IivariT kirjoitti:

        Juuri samasta syystä ei Iivari kuulu ko. poppooseen. .

        Miksi nimi "Vapaa-Ajattelijat" jos yhdistys ei selvästikkään hyväksy (Ehkä hyväksyy, mutta sivustojensa perusteella äkkiä saa kuvan) uskovaisten, etenkään kristinuskovaisten ajattelua, olkoon se sitten omaa tahi ei. Vapaata ajattelua on myös valita mistä ajatuksensa ottaa, ja kenen aivoja haluaa käyttää, jos kenenkään.

        Tiedottava, ei ketään mollaava/vastustava suuntaus olisi tervetullutta. Sitten EHKÄ liittyisin.

        Eroakirkosta-sivusto on hyvä.

        niitä kutsutaan vapareiksi vähän kuin joitakin kutsutaan kristityiksi vaikka näitä ei olekaan ristiinnaulittu. Ok?


    • En kuulu mihinkään seuraan. Aika turha mielestäni on tuo vapaa-ajattelu seurakin.

    • awk

      miksi pitäisi

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe