Lutherin oma henkilökohtainen mielipide kasteen osalta oli upotuskasteen puolella.
Luther korosti, että saksan kielen kastetta tarkoittava sana (Taufe) ja kreikaan kielen baptizein viittaavat kielellisesti nimenomaan veteen upottamiseen tai painamiseen. Teoksissaan hän totesi, että olisi oikein upottaa lapsi tai aikuinen kokonaan veteen ja nostaa sieltä ylös. Tämä toimitus vastasi täydellisesti kasteen hengellistä sisältöä:
synnillisen vanhan ihmisen hukuttamista ja uuden nousemista tilalle.
Hän vaati upottamista nimenomaan lapsille toisin kuin uudestikastajat jotka hylkäsivät vauvojen kasteen kokonaan. Vaikka upottaminen oli Lutherille mieluisin tapa, hän ei pitänyt sitä pelastuskysymyksenä. Jos vettä oli vähän tai kyseessä oli hätätilanne, myös valelukaste oli täysin pätevä, koska kasteen voima on Jumalan sanassa ja lupauksessa, ei
veden määrässä tai muodossa.
Yllä Lutherin näkemyksiä kasteesta ja kiistaton asia on, että myös lapsia kastettiin kristinuskon alkuaikoina ja tämä tapahtui todennäköisesti kokonaan upottamalla mikäli vettä oli tarpeeksi saatavilla.
Katolisessa kirkossa valelukaste yleistyi Länsi-Euroopassa 1100 - 1400-lukujen välisenä aikana mistä tapa siirtyi 1500-luvun loppupuolella Luterilaiseen kirkkoon. Näinollen kyseinen tapa ei ole Lutherin ajatuksen tuotosta vaan se on ollut käytäntö jo ennen uskonpuhdistusta.
6Kyseinen tapa mainitaan myös Didakhessa minkä kirjoitusajankohdaksi arvioidaan 100-lukua "Jos vesi ei riitä upotuskasteeseen, sitä voidaan valella kolme kertaa päähän."
Luther ei siis ole kyseisen tavan kristinuskoon tuonut henkilö. Jos joku vastustaa kyseistä tapaa siitä ei tarvitse syyllistää ainakaan Luterilaista kirkkoa tapa on käytössä muissakin kirkkokunnissa ja käytäntö ei ole Lutherista lähtöisin.
Luther ja upotuskaste
7
<50
Vastaukset 7
- Anonyymi00001UUSI
Eiköhän ihan vauvan turvallisuudenkin takia valelukaste on parempi. Yksi ortodoksi vauvahan kuoli kun sai vettä keuhkoihinsa upotuskasteessa. Jumala on luonut ihmiselle järjen, joten käytetään sitä...
- Anonyymi00002UUSI
Lutherin työtoveri Melancton halusi Lutheria miettimään aikuiskastetta, koska se näytti raamatulliselta. Luther vastasi: "Minä olen niin paljon taistellut ja kärsinyt uskoni tähden, ett Jumala olisi kyllä ilmaissut minulle, jos aikuiskaste on oikea!"
Hänen asenteensa esti aikuiskasteen käyttöönottoa hänen kannattajiensa joukossa.- Anonyymi00006UUSI
Luther ei vastustanut aikuiskastetta vaan sitä, että lapsena kastettu pitäisi kastaa uudestaan. Jos ihmistä ei ole kastettu aikuiskaste on hyväksyttävä ratkaisu myös nykyajan luterilaisessa kirkossa. Lutherille kaste oli liitto joka kestää koko elämän.
Melancton piti lapsikastetta välttämättömänä ja hän hylkäsi anabaptistien näkemykset.
Hän muotoili virallisen kasteopin luterilaisiin tunnuskirjoihin.
- Anonyymi00003UUSI
Vauva ei kyllä huku jos sen upottaa veteen. Sillä on vielä sukellusrefleksi lapsiveden vuoksi. Siksi on olemassa ns. vauvauntia, jossa vauvoja voidaan käyttää veden alla ja olla siinä elementissä aivan luonnollisia.
- Anonyymi00004UUSI
Kuusi viikkoa vanha vauva kuoli maanantaina Romaniassa kasteen jälkeen. Vauva kuoli sairaalassa muutama tunti sen jälkeen, kun hänen päänsä oli upotettu kasteen yhteydessä kolme kertaa veteen. Ruumiinavauksessa vauvan keuhkoista löytyi vettä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007787268.html
- Anonyymi00005UUSI
Aikuiskaste pelastaa.
- Anonyymi00007UUSI
https://evl.fi/plus/wp-content/uploads/sites/3/2023/07/Kaste-ja-yhteyden-kasvu.pdf
Kaste ja yhteyden kasvu
Luterilais-roomalaiskatolisen ykseyskomission raportti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791406
- 851273
- 1021023
- 48849
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su40743Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83626Leski ja Volvomies
Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..7586Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä30556Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su44522Mikä on vahvuutesi palstalla?
Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr111520