Lääkkeen ostaminen Yliopiston apteekki

Anonyymi-ap

Viime 10 vuoden ajan lääkkeiden ostaminen on välillä mahdotonta Yliopiston apteekista.
Esim. vuosikausia yleisesti käytössä ollut Insuliini Levemir.
Mannerheimintien 5:n apteekki on lukuisista pyynnöistä huolimatta kieltäytynyt tilaamasta insuliinia riittävää 3:kk n määrää. En ole saanut heiltä siis ollenkaan 3 kuukauden lääkkeitä. Ei ole kyse saatavuushäiriöstä vaan he ovat katsoneet että asiakasta ei tarvitse palvella. (Tämä Insuliini on nyt poistumassa mutta se on asia erikseen)
Sama oli rokotteen kanssa: oli resepti astmaatikkona hinkuyskärokotteeseen. En saanut apteekkia tilaamaan tuotetta eikä sitä ollut varastossa. En saanut koskaan ostettua rokotetta ja jouduin perumaan pistosajat terveyskeskuksessa kun apteekki ei tilannut rokotetta minulle eikä sitä ollut hyllyssä. Resepti vanheni.
Uusi lääke:
Nyt taas kolme kertaa pyysin Yliopiston apteekissa että voitteko tilata biologisen lääkkeen. On pistosaika päivänä xx.xx.xx klo xx sairaalassa (kela vaatii piston sairaalassa ja allergisen reaktion mahdollisuus on olemassa.
No en taas saanut lääkettä. Sitä ei suostuttu tilaamaan minulle etukäteen eikä suostuttu varmistamaan sen saatavuutta. Ainoa mihin suostuivat oli että varaan sen 2 päivää ennen itse Yliopiston apteekin nettisivuilta.
2 päivää ennen pistosaikaa lääkettä ei tietenkään ole saatavilla netissä koska apteekki tilaa vain 1 kpl ja siinä on väärä vahvuus. Tämäkin 1 kpl on vain sattumalta hyllyssä koska kuka tahansa voi koska tahansa tulla sen ostamaan jolloin sitä ei ole.
Vaikka olen laittanut palautetta apteekkiin toiminta ei muutu.
Asiakas voi ostaa vain niitä tuotteita mitä juuri silloin on hyllyssä jos on.
Apteekki antaa virheellisiä neuvoja: että voin varata lääkkeen 2 päivää ennen.
Miten varaan kun ei ole mitä varata?
Yliopiston Apteekki neuvoo luukulla varaamaan lääkkeen yliopiston apteekin omilta sivuilta.
No se ei onnistu kun kyseessä on biologinen lääke.
Sitten neuvotaan soittamaan puhelinpalveluun.
He eivät voi varata, näin sanovat puhelimessa.
Sitten käsketään menemään chättiin jossa kerrotaan että en saa lääkettä varattua että varaa ylipiston apteekin sivuilla kirjautumalla jolloin kerron taas Yliopiston apteekin henkilökunnalle että se ei onnistu kun kyseessä on biologinen lääke.
Tässä vaiheessa kysyn että miten lääkettä saa?
Paljastuu että jos on onni niin jossain vaiheessa saa jos kukaan muu ei hae sitä ennen sinua ja jos sitä tilataan oikea vahvuus???
Tämä ei korreloi kuitenkaan mitenkään jäykän Yliopistosairaalan rutiineiden ja monta viikkoa ennen sovittujen ajankohtien kanssa missä resurssit ovat niukat ja vastaanotot ovat ennemmin kuukausien päässä toisistaan.
Voisiko joku pätevämpi kertoa mikä lain kohta tähän sopii jotta ehkä joku päivä saisi ne lääkkeet mitkä on kesäkuussa määrätty ja vuodeksi korvaus annettu Kelasta.
Kovin vaikeaa on kun jo perusinsuliinin saanti ollut vuosia ongelma Yliopiston apteekissa, tämmöinen biologinen lääke melko mahdoton saada ulos tästä puljusta.
Onko lain kohtia neuvoksi? Minne valittaa kun apteekki itse ei korjaa toimintaansa?

12

<50

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Onko koskaan käynyt mielessä asioida jossain paremmassa apteekissa?

• Anonyymi00002
      UUSI

Helsingissä on paljon muitakin apteekkeja!

• Anonyymi00003
      UUSI

Miksi et asioi muualla ja helsingissä on muitakin yliopisiton apteekkeja kuin mannerhiemintie 5 apteekki.

• Anonyymi00004
      UUSI

Tämä sama ”palvelu” ollut Töölö, Viikki, Mannerheimintie 5. Miksi olen ollut asiakas niin ennen oli vaikea saada kaikkia lääkkeitä lähiapteekista ja yritän ostaa lääkkeet kerralla ettei tule monia käyntejä.
      Mutta vaihdan jos löytyy apteekki joka palvelee ja jossa on käyttämiäni lääkkeitä. Todella mielelläni semmoisessa kävisi.
      Viikissä ollut 1 ystävällinen mutta ei osu käynteihini töihin joten ei ole päässyt hänellä asioimaan.. Samoin 1-2 ystävällistä keskustassa mutta lienevät jo lopettaneet/ ei ole näkynyt viime aikoina.
      (Tuttukin vaihtoi muualle töihin täältä)

• Anonyymi00006
        UUSI

Miksi sinua ei tarvi palvella? olet käyttäytynyt hyvin ja asiallisesti niin sinua ei palvella? Miten he perustelevat sinulle ettei sinua tarvi palvella? Minua ihmetyttää se että ole rauhallisena ja asiallisena asioinut apteekissa ja sinä et saa sen takia lääkkeitä? Kai sinulle on perusteltu miksi sinua ei palvella.

• Anonyymi00008
        UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Miksi sinua ei tarvi palvella? olet käyttäytynyt hyvin ja asiallisesti niin sinua ei palvella? Miten he perustelevat sinulle ettei sinua tarvi palvella? Minua ihmetyttää se että ole rauhallisena ja asiallisena asioinut apteekissa ja sinä et saa sen takia lääkkeitä? Kai sinulle on perusteltu miksi sinua ei palvella.

Ei ole vastattu mitään. Sanotaan vaan että ei tilata eikä asiaa perustella. Ilmeisesti haluavat säästää kustannuksissa että tiettyjä lääkkeitä ts. Biologisia ei tilata koska jos asiakas katoaa ts. Kuolee?? Koska olen kertonut pistospäivänkin niin tappiota voi tulla? Insuliini on kallista mutta toki sitäkin asiakas tarvitsee. Hinkuyskärokote onko sekin liian kallis heille tilata? Vaikenevat vaan ja en ainakaan rauhallisella ja normaalilla/hyvällä käytöksellä saa palvelua/vastausta. Yleinen haluttomuus palvella tuntuu myös yhdeltä mahdolliselta vastaukselta?

• Anonyymi00005
      UUSI

Sinänsä käyttämäni lääkkeet eivät ole mitenkään harvinaisia eivätkä kärsi saatavuusongelmista. En tiedä miksi ei ole ollut lähiapteekeissa. Yli 10 vuotta sitten ei ollut ongelmia saada lääkkeitä ostettua yliopiston apteekista mutta nykyisin ei ole asiakaspalvelua kun satunnaisesti riippuen kuka on töissä, kieltäydytään tilaamaata lääkkeet asiakkaalle tietyksi päiväksi jossa olisi joustoa jos vain suostuisivat ne tilaamaan. Kelalle ilmoitettu että en saanut lääkkeitä koska he seuraa ja valvoo biologisia lääkkeitä tarkkaan. Toivottavasti heiltä saa jonkun neuvon tai sitten sairaanhoitopiiriltä.

• Anonyymi00007
      UUSI

Pyydä apteekkilta kirjallinen tai täsmällinen perustelu sille, miksi lääkettä ei tilata.

• Anonyymi00009
      UUSI

Esihenkilön yhteystietoja olen pyytänyt. En saanut. Tehnyt palautteen joka mennyt esihenkilölle. Ei hyötyä millään lailla. Edelleenkään ei tilattu. Hain muualta koska insuliini on helpommin muuallakin saatavilla mutta se tietää pidempiä apteekkireissuja ja lääkkeiden hakua eri apteekeista. Voi tietysti yrittää pyytää kirjallisena. Hyvä idea. Kiitos.

• Anonyymi00010
      UUSI

Apteekkien toimintaa valvoo Fimea. Ota yhteyttä siihen.Fimean tehtäviin kuuluu apteekkien toiminnan valvonta. Apteekkien toiminnasta voi tehdä huomautuksen Fimealle. Kaikki huomautukset käydään läpi, ja ne otetaan huomioon valvontatoimenpiteiden suunnittelussa. Tämä ei välttämättä edellytä, että Fimea on yhteydessä huomautuksen tehneeseen kansalaiseen.

• Anonyymi00011
      UUSI

Kiitos asiallisesta vastauksesta!

• Anonyymi00012
        UUSI

Fimean sivuilta löytyy lisää tietoa miten huomautus tehdään ja mitä siihen pitää laittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Metsamanin muru kissa kuollut

Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars
      Tuusniemi
      135
      1895
    2. Kysymys

Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois
      Sinkut
      233
      904
    3. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      148
      884
    4. Lähdetkö kanssani

syömään joskus😘
      Ikävä
      78
      833
    5. Töysä otsikoissa

Töysässä takavarikoitu kaksi luvallista käsiasetta ammuskelun jälkeen!Näin media uutisoi!
      Alavus
      36
      812
    6. 58
      780
    7. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      47
      747
    8. Mitä haluaisit kysyä

kaivatultasi juuri nyt?
      Ikävä
      85
      701
    9. Tapailtaisko nainen

Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä
      Ikävä
      65
      651
    10. Mistäkö haaveilen

Tällä hetkellä. Siitä, että kohtaamme, vetovoima on jäljellä ja saisimme olla aivan kahden, ei tarvitsisi välittää mistä
      Ikävä
      29
      571
    Aihe