Usein me puhutaan eronneista ja karanneista. Kuulummeko siihen osioon ja lahkoon. Minä kuulun. Minä en eronnut, vaan minusta haluttiin eroon. Siksi, koska halusin vaimolleni lukea Raamattua, en niinkään rukoilla hänen kanssaan, koska en osannut, kuin rippikouluajoilta Isä Meidän-rukouksen. Kirkkoherra sen laittoi osaamaan ulkoa, Herran siunauksista lähtien. Kirkkoherralla oli laestadios taustaa.
Miten teillä menee? Eronneet, karanneet, tai muuten pettyneet näin Toimin nimipäivänä. Siis Toimin. Vapaasti Work. Joka kuuluu suomalaiseen työmoraaliin.
Oli sellainen kansanedustajissakin, kuin Kristillisten Work Kankaanniemi. Ihan oikeasti! Toimin.
Puhukaa sielä kotiloukoissanne, jos ette ole yksinäisiä. Ja jos olette ottakaa kissa tai kilpikonna ja puhukaa sille.
Miten eroaa eronnut, karannut tai muuten paennut?
10
<50
Vastaukset 10
- Anonyymi00001
Nyt ei voi sanoa, että 'asia selvä'.
- Anonyymi00002
No niinpä. Syy miksi otin asian kerrottavakseni on se, kun tällä palstalla on kirjoitettu paljonkin seksuaalisesti poikkeavista tilastohäiriöistä. Sekä poikkeavaisuuksien puolustelijat ovat heitä käyneet "ymmärtämään", vedoten myöskin siihen asianhaaraan, miksei heteroparien eroista puhuta mitään. Niin nyt on oma ketju sille, ja täällä on yksi syntinen, joka on kokenut eron. Kerätköön siis kiviä pelloiltaan taskuihinsa tai olkoot keräämättä.
Joten ei todellakaan voi sanoa, että asia selvä. Ja olkoot siis nukkumatta onnensa ohi.
Avointa keskustelua asiasta...
- Anonyymi00003
Eihän homojen eroamisesta ole kukaan maininnut sanallakaan. Saattaa olla huolista pienin mitä maailmassa on. Amerikan homoja on parjattu ja Israelin homoja siunattu.
Sinänsä aika normikuvio oli mistä tahansa asiasta kyse. Osa parjaa, panettelee , osa siunaa ja jotkut jankkaa samaa asiaa sanoi toiset mitä tahansa.- Anonyymi00004
No. Jos Israelissa on "parempia homoja", kuin Amerikassa. Mutta kokonaisuudessaan ei mikään asia "aivopesulla" parane, oli sitten kyse jonkin tai joidenkin järjestöjen toimesta tapahtuvaa mielipiteiden-muokkaamiskäytäntöä.
Pimeässä laitumella on suurempi vaara astua lehmänläjään, kuin päivänvalossa.
Tässäkin on nyt yksi esimerkki maailmanlaajuisesta aivopesusta, tarkoitan sitä myöskin, että mihin meitin veromiljoonat hupenee.
Mopen, tai homojen persiihin ne valuu. - Anonyymi00005UUSI
Onko Israelissa siis parempia homoja, kuin Amerikassa tai Suomessa?
Voikohan joku uskovainen vastata edes tähän. Ja ei-uskovainen.
Ja homot on nostettu "tikun nokkaan", heidän järjestönsä toimesta.
Voiko tämän siis nähdä suoranaisena syytteenä?
Vai olisiko parempi kehoittaa heidän kaltaisiaan elämään siivosti?
Ilman tuota yhteiskunnallista aivopesua, josta lapsetkaan eivät jää osattomiksi.
- Anonyymi00006UUSI
Uskovainen ei kauaa jaksa nk. uskottoman kanssa ja päin vastoin. Ristiriitoja syntyy, silloin ei kannata yrittääkään. Olen kyllä kokenut, tämänkin.
Toista ei voi pakottaa tai tuputtaa uskomaan sillä uskominen on yksistään Kristuksen teko ihmisessä. Ja jos toinen osapuoli ei kuule eikä halua kuulla Jeesuksen kutsua, niin onhan hänelläkin oikeus tästä kieltäytyä. Tuputtaminen vain pahentaa tilannetta ja lopulta voi käydä noinkin, että se ei-uskovainen osapuoli hylkää kokonaan.
Kahta, eri suuntaan kulkevaa tietä, on mahdotonta kulkea.
Uskovainen on silloin myös vapaa! Ei enää ihmisten lihallisia käskyjä ja -vaatimuksia sitomassa oman elämän kulkua. Voi vahvemmin seurata Jeesusta, kun ei ole jumalattoman maailman riippakiveä nilkoissa jarruttamassa omaa, hengellistä matkaa.- Anonyymi00007UUSI
Jos tilanne syntyy avioliitossa niin tästähän on selkeä Paavalin neuvo.
1. Kor. 7: 1-17
1 Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;
2 mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.
3 Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan.
4 Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa.
5 Älkää vetäytykö pois toisistanne, paitsi ehkä keskinäisestä sopimuksesta joksikin ajaksi, niin että olisitte vapaat rukoukseen ja sitten taas tulisitte yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän hillittömyytenne tähden.
6 Mutta tämän minä sanon myönnytyksenä, en käskynä.
7 Soisin kaikkien ihmisten olevan niinkuin minäkin; mutta kullakin on oma lahjansa Jumalalta, yhdellä yksi, toisella toinen.
8 Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin;
9 mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.
10 Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään;
11 mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa.
✨ 12 Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
13 samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
15 Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
16 Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi? ✨
17 Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa.
Näin selkeästi apostoli opetti tästäkin asiasta. - Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Jos tilanne syntyy avioliitossa niin tästähän on selkeä Paavalin neuvo.
1. Kor. 7: 1-17
1 Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;
2 mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.
3 Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan.
4 Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa.
5 Älkää vetäytykö pois toisistanne, paitsi ehkä keskinäisestä sopimuksesta joksikin ajaksi, niin että olisitte vapaat rukoukseen ja sitten taas tulisitte yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän hillittömyytenne tähden.
6 Mutta tämän minä sanon myönnytyksenä, en käskynä.
7 Soisin kaikkien ihmisten olevan niinkuin minäkin; mutta kullakin on oma lahjansa Jumalalta, yhdellä yksi, toisella toinen.
8 Naimattomille ja leskille minä taas sanon: heille on hyvä, jos pysyvät sellaisina kuin minäkin;
9 mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.
10 Mutta naimisissa oleville minä julistan, en kuitenkaan minä, vaan Herra, ettei vaimo saa erota miehestään;
11 mutta jos hän eroaa, niin pysyköön naimatonna tai sopikoon miehensä kanssa; eikä mies saa hyljätä vaimoansa.
✨ 12 Mutta muille sanon minä, eikä Herra: jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, niin älköön mies häntä hyljätkö;
13 samoin älköön vaimokaan, jos hänellä on mies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, hyljätkö miestänsä.
14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.
15 Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
16 Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi? ✨
17 Vaeltakoon vain kukin sen mukaan, kuin Herra on hänelle hänen osansa antanut, ja siinä asemassa, missä hänet Jumala on kutsunut; näin minä säädän kaikissa seurakunnissa.
Näin selkeästi apostoli opetti tästäkin asiasta.Itse olen sitä mieltä, tilannekohtaisesti, että jos uskovan elämä ei-uskovan puolison kanssa on pelkkää rääkkäämistä ja täysin jumalatonta menoa, voi uskova tietenkin ensin rukoilla asian puolesta, mutta äärimmäisessä tilanteessa on kyllä lupa tehdä täysi pesäero jumalattomaan menoon ja mielestäni myös uskovalla on tällöin oikeus erota.
Nykypäivä on tässä suhteessa monella tavoin jo melkolailla julki-jumalattomampaa, tuohon antiikin aikaan verrattuna. Mutta: tilannekohtaisesti sekä kristityn omantunnon mukaan...
”Anonyymi00002” 2026-08-07 05:40:18 kirjoitti: ”…poikkeavaisuuksien puolustelijat ovat heitä käyneet "ymmärtämään", vedoten myöskin siihen asianhaaraan, miksei heteroparien eroista puhuta mitään. Niin nyt on oma ketju sille, ja täällä on yksi syntinen…”
Poikkeavuus on siis oikeastaan erilaisuutta, joko hyvässä tai huonossa mielessä.
Se on sitä, että poiketaan normaalista tai keskimääräisyydestä. Se voi olla vaikka erikoista pukeutumista, eri perinteiden kyseenalaistamista (kuten vaikka kirkkojen kritisoimista) tai huonoa käytöstä sekä rikollisuutta.
Poikkeavuus on myös sitä, minkälaiset normit missäkin ryhmässä on, ja jotka eivät toimi muualla, eli mikä missäkin kulttuurissa hyväksyttyä tai paheksuttua.
Avioerot olivat aikoinaan hyvin paheksuttua ja poikkeavaa. Nyt hyväksyttyä eikä siitä tehdä numeroa.
Miksi heteroparien eroista ei puhuta?
Oikeastaan koskee niitä, joilla on ahtaat normit itsellään ja jotka moralisoivat muita. Sitten sitä perustellaan Raamatulla.
Jos haluaa tarkkaan seurata noita vanhoja normeja kuten Raamatussa, silloin heidän tulisi tuomita, mustamaalta ja huudella pitkin somea, miten avioero on se ”suurin” synti. Näin vain ei tapahdu.- Anonyymi00009UUSI
ArtoTTT
Eronneiden uudelleen vihkimisistä on kirkossa käyty homokeskustelua vastaava keskustelu jo viime vuosisadalla, Jumalan sana ei ole edelleenkään muuttunut mihinkään. ihmisten pahuus on vain edennyt jo seuraavalle asteelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html6161615Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän44877Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl487753Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll12731- 45662
- 41614
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30566- 32533
Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37510Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE160494