Kun lähtee sutta karkuun, niin tulee monesti karhu vastaan. Sähköautoilijoille saattaa tulla ensi syksynä eteen juuri tämä ikävä tilanne.
Polttoaineiden kohonneisiin hintoihin kyllästyneet autoilijat ostivat hädissään sähköautoja, mutta se saattoikin olla ihan väärä toimenpide. Ennusteiden mukaan sähköenergian hinta nousee syksyllä jopa 70 %, joten taloudellinen liikkuminen sähköautolla ei tule toteutumaan. Lähdettiin siis sutta karkuun, mutta tulikin karhu vastaan.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012183392.html
Kuolinisku sähköautoilulle?
94
324
Vastaukset 94
- Anonyymi00001
Täytyy alentaa ajonopeutta, jos aikoo liikkua taloudellisesti noilla sähkön hinnoilla
- Anonyymi00002
Sähköautoja on nyt ihan riittävästi eikä enempää tarvita. Nyt on siis aika nostaa sähkön hintoja ja pikkuhiljaa nostetaan enemmänkin. Paha juttu on, että koko Suomen kansa kärsii sähköautoilijoiden takia.
- Anonyymi00010
Jatkossa sähköautolla ei ole mahdollista saada ylinopeussakkoja. Suunnilleen kävelyvauhtiahan ne nytkin ajelevat, sillä pieni range ahdistaa monia niin paljon.
- Anonyymi00018
Anonyymi00010 kirjoitti:
Jatkossa sähköautolla ei ole mahdollista saada ylinopeussakkoja. Suunnilleen kävelyvauhtiahan ne nytkin ajelevat, sillä pieni range ahdistaa monia niin paljon.
Liikenneturvallisuus paranee, kun ajonopeudet laskevat.
- Anonyymi00023
Anonyymi00010 kirjoitti:
jaa? minä ajan bz4x touringillani aina +10 - +20 km/h yli rajoituksen, motarilla 135-140 todellista.
- Anonyymi00049
Anonyymi00010 kirjoitti:
Miksiköhän tuolla moottoritielläkin joutuu jatkuvasti sähköautolla ohittelemaan reilusti hitaampiaToyotia ja Nissaneita, vaikkei itse ajakaan kuin sitä sallittua 120km/h +-0? Mystistä. Viimeksi tulin eilen reilut 300 km Keski-Suomesta etelään, josta liki puolet motaria, lataamatta välillä, perille saakka ilman ahdistusta.
- Anonyymi00070
Anonyymi00023 kirjoitti:
jaa? minä ajan bz4x touringillani aina 10 - 20 km/h yli rajoituksen, motarilla 135-140 todellista.
Tunnin ajon jälkeen akku onkin loppu.
- Anonyymi00073
Anonyymi00070 kirjoitti:
Tunnin ajon jälkeen akku onkin loppu.
300 km tunnissa? Aika haipakkaa.
- Anonyymi00092
Anonyymi00018 kirjoitti:
Liikenneturvallisuus paranee, kun ajonopeudet laskevat.
Käyt 100km päässä töissä, aamulla tarttis olla klo 7.00 töissä. Jääpi yöunet lyhkäsiksi.
- Anonyymi00093
Anonyymi00049 kirjoitti:
Miksiköhän tuolla moottoritielläkin joutuu jatkuvasti sähköautolla ohittelemaan reilusti hitaampiaToyotia ja Nissaneita, vaikkei itse ajakaan kuin sitä sallittua 120km/h -0? Mystistä. Viimeksi tulin eilen reilut 300 km Keski-Suomesta etelään, josta liki puolet motaria, lataamatta välillä, perille saakka ilman ahdistusta.
Et ole ainakaa mua ohittanut vai olitkohan se Sinä, kun ohi oli pakko päästä, mutta jäitkin junnaamaan alinopeutta minun eteeni motarilla?
T. Nissan-kuski
- Anonyymi00004
Tällä hetkellä myydään silti alle 11c/kWh kiinteitä sopimuksia. Siihen siirto päälle niin ollaan joka tapauksessa alle 20c/kWh eli talvellakin alle 4e/100km kuluissa.
Miten tämä nyt nostaisi kustannusta 70%? verrattuna vuoden takaiseen 8.c/kWh hintaan ja noin 3.3e/100km kustannukseen?- Anonyymi00005
ota huomioon että monella on omakotitalon omistajalla on sähköauto ja osalla kaksi..
sähköä joutuu säästämään jostain jos hunnat nousee ja siirto,,,caruna varmaan nostaa hintaa ja muut tulee perässä.. - Anonyymi00050
Anonyymi00005 kirjoitti:
ota huomioon että monella on omakotitalon omistajalla on sähköauto ja osalla kaksi..
sähköä joutuu säästämään jostain jos hunnat nousee ja siirto,,,caruna varmaan nostaa hintaa ja muut tulee perässä..Minulla auto kulkee sähköllä, talo lämpenee löpöllä ja sauna puilla.
- Anonyymi00094
"Tällä hetkellä" eli elikuun alussa. No, harmi, kun tuo syksy etenee -sinulle😂
- Anonyymi00006
Plrssisähkö on nytkin halpaa. Sentin sähköillä taas "tankkasin" viime yönä.
En epäile ettrikö hallituksen monet päätökset taas vaikeuta ja kallista niin sähkö- kuin dinoautoilijankin arkea ja jos niin käu niin autoillaan vähemmän.- Anonyymi00032
Joo, tulevana talvena kannattaa muuttaa sinne autoon asumaan.
- Anonyymi00007
Se ei ole kuolinisku, kuten bensan hinta näyttää olevan fossiileille, vaikka yksi tollo väitti ostavansa bensaa, vaikka maksaisi kympin litra. Tuskin se ihan sitä maksaa, mutta 3€ on ihan mahdollinen. Otetaanpa taas esille se typerä Lappiin kertavedolla. 2000 kilometriä maksaa nykyhinnoilla n. 300€ ja sähkö 110€. Sähkön hinta saisi nousta 4 kertaiseksi, että ollaan edes lähellä polttoaineiden nykyistä, saati ensi talven 3€:n litrahintaa. Yli puolet nyt rekisteröidyistä on sähköautoja ja muualla kasvuluvut ovat kymmeniä prosentteja.
- Anonyymi00008
Juu, nykyisellä vauhdilla sähköistymiseen menee ehkä 100 vuotta.
- Anonyymi00009
Tuo 2000 kilometriä on muuten sellainen hyvä mittari se on keskimäärin 24000/vuosi ajavan kuukausi ajo, n. 100€/kk niillä kisoilla ei tarvitse käydä pikalatureilla lainkaan normaali arjessa 90% ajasta. Polttomoottoriauto 250€ ylöspäin. Tyttären Golf vei alkukilometreillä 11 l. ja keskikulutus 25 kilometrin (50 km.) työmatkalla talvella 7,5-8 l./100km. Jopa yli toki se kesäkelissä meni pienemmällä.
- Anonyymi00011
Anonyymi00009 kirjoitti:
Tuo 2000 kilometriä on muuten sellainen hyvä mittari se on keskimäärin 24000/vuosi ajavan kuukausi ajo, n. 100€/kk niillä kisoilla ei tarvitse käydä pikalatureilla lainkaan normaali arjessa 90% ajasta. Polttomoottoriauto 250€ ylöspäin. Tyttären Golf vei alkukilometreillä 11 l. ja keskikulutus 25 kilometrin (50 km.) työmatkalla talvella 7,5-8 l./100km. Jopa yli toki se kesäkelissä meni pienemmällä.
Kunnollinen 6-sylinterinen auto vie paljon bensaa. Minulla oli aikoinaan auto, joka vei kaupunkiajossa kesälläkin bensaa 15 l/100 km. Ihan helppoa ja mukavaa sillä oli ajella.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Kunnollinen 6-sylinterinen auto vie paljon bensaa. Minulla oli aikoinaan auto, joka vei kaupunkiajossa kesälläkin bensaa 15 l/100 km. Ihan helppoa ja mukavaa sillä oli ajella.
Vanhat automiehet sanoivat, että vasta kutosesta ne autonmoottorit alkavat.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Totta, 4-sylinteriset moottorit sopivat vain traktoreihin.
- Anonyymi00014
Anonyymi00011 kirjoitti:
Vähän niitä todellisessa liikenteessä näkyy, enemmän noiden reppanoiden märissä unissa iso V8 ja voi voi BUAHAHAHA
- Anonyymi00015
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tosi vanhoja ovat, ei noita 6 tosia ta kasveja paljon näy, jossain kesätapahtumissa. Vanhoja ovat heille on kotikin, vanhainkoti.
- Anonyymi00024
Bensa on talvella jo yli 3 eur koska Lähi-Itään ei rauhaa tule vaan sota laajenee.
- Anonyymi00035
Anonyymi00014 kirjoitti:
Vähän niitä todellisessa liikenteessä näkyy, enemmän noiden reppanoiden märissä unissa iso V8 ja voi voi BUAHAHAHA
Missä ne V-8 Mustangit ovat. Kaikilta ominaisuuksiltaan vaatimattomampia Kuin Tesla, paitsi hinnaltaan Tesla vastaan Mustang. Kiihtyvyys 4,3-4,5 huiput Mustangille. tilat Teslalle, ajomukavuus Teslalle 10-3, Melu Tesla 10-0, kulutus Tesla 15 kwh/100 Mustang 15 l/100, range BUAHAHAHA BUAHAHAHA Tesla 500-700 km. Mustang 400 km.
Ympärivuotinen käytettävyys Teslalle 100-0.
Hinnan voittaa Mustang komeasti,
Mustang myyty muutama, Tesla kymmeniä tuhansia.... miksi???? - Anonyymi00042
Anonyymi00015 kirjoitti:
Tosi vanhoja ovat, ei noita 6 tosia ta kasveja paljon näy, jossain kesätapahtumissa. Vanhoja ovat heille on kotikin, vanhainkoti.
Mun hybriidissä on 220 hv ja kuluttaa 5 l sadalla myös kaupungissa
Ja on tilava neliveto rav4 - Anonyymi00088
Anonyymi00008 kirjoitti:
Juu, nykyisellä vauhdilla sähköistymiseen menee ehkä 100 vuotta.
Otahan yksi nolla pois. Polttisten myynti hiipuu sitä tahtia, ettei mene montaa vuotta siihen että niiden myynti on hyvin marginaalista. Nykyiset uudetkin autot ovat suureksi osaksi romitettu 2050.
- Anonyymi00095
Ihan nyt aikuisten oikeesti. Suomi liikkuu pyörillä. Hintojen (ruoka, kaikki tavarat, vaatteet jne), mitä kaupoissa myydään, joutuu kaikki maksamaan niistä vaikka kulkisi kävellen. Autoko ja se, millä se kulkee, näyttää olevan joillekkin vitun tärkeää!
Tässä maassa on sairas sakki! - Anonyymi00096
Anonyymi00035 kirjoitti:
Missä ne V-8 Mustangit ovat. Kaikilta ominaisuuksiltaan vaatimattomampia Kuin Tesla, paitsi hinnaltaan Tesla vastaan Mustang. Kiihtyvyys 4,3-4,5 huiput Mustangille. tilat Teslalle, ajomukavuus Teslalle 10-3, Melu Tesla 10-0, kulutus Tesla 15 kwh/100 Mustang 15 l/100, range BUAHAHAHA BUAHAHAHA Tesla 500-700 km. Mustang 400 km.
Ympärivuotinen käytettävyys Teslalle 100-0.
Hinnan voittaa Mustang komeasti,
Mustang myyty muutama, Tesla kymmeniä tuhansia.... miksi????Tesla on hävettävä paskaläjä. V8 jenkki, mielummin 50-lukuinen, pyyhkiin teslapaskan mennen tulle. Teslat on rumia ja ne haisee trumpille ja elonille!
- Anonyymi00016
Kunnon moottorilla
min. 200 hv
ja isokorisella autolla ajamaan tottuneet
eivät sähköautoista kiinnostu.
80 litran tankki vastaan 15 litran tankki
No ei ole vaikea valita kumman valitsee.- Anonyymi00017
HEH HEH. vai paljon tehoa. Tuollaisen laittaa Std 3 Tesla, korikin riittävä ja ruutia enemmän, kuin tarpeeksi.
- Anonyymi00019
Niin no, itse olen yli 200hv autoilla ajanut 80-luvun puolivälistä lähtien ja nyt viimeiset 3,5 vuotta ajanut Teslalla.
On minulla yksi yli 300hv harrasteauto edelleen tallissa, mutta tallissa se on pysynyt 3,5 vuotta, kun Tesla pätkii sen kaikissa mitattavissa asioissa. - Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Niin no, itse olen yli 200hv autoilla ajanut 80-luvun puolivälistä lähtien ja nyt viimeiset 3,5 vuotta ajanut Teslalla.
On minulla yksi yli 300hv harrasteauto edelleen tallissa, mutta tallissa se on pysynyt 3,5 vuotta, kun Tesla pätkii sen kaikissa mitattavissa asioissa.Itse asiassa Teslalla voi ajaa myös ihan rauhallisesti. 14-17 kwh/100km.
- Anonyymi00036
Sillä kunnon tankilla pääsee sillä isokokosella vajaat 600 km. Tesla 3 Std 57 kwh:lla liki saman. Sillä erotuksella, että se "range " on joka aamu käytettävissä, ei tarvitse odotella tilipäivää, että pääsee tankkaamaan.
- Anonyymi00043
Anonyymi00017 kirjoitti:
HEH HEH. vai paljon tehoa. Tuollaisen laittaa Std 3 Tesla, korikin riittävä ja ruutia enemmän, kuin tarpeeksi.
Katselin noita pikkusia tesloja tossa kaupan parkissa , molemmissa oli renkaat ihan loppu merkissä
- Anonyymi00046
Anonyymi00043 kirjoitti:
Katselin noita pikkusia tesloja tossa kaupan parkissa , molemmissa oli renkaat ihan loppu merkissä
Ihan normaali käytäntö. Ihmiset ostavat velaksi kalliin auton, mutta kunnollisiin renkaisiin ei sitten olekaan rahaa. Silläkin konstilla pääsee elvistelemään rahoitusyhtiön piikkiin.
- Anonyymi00051
Anonyymi00036 kirjoitti:
Sillä kunnon tankilla pääsee sillä isokokosella vajaat 600 km. Tesla 3 Std 57 kwh:lla liki saman. Sillä erotuksella, että se "range " on joka aamu käytettävissä, ei tarvitse odotella tilipäivää, että pääsee tankkaamaan.
Tilipäiviä oottelee vaan vatkulikuskit. Me on aina makseltu rahalla Ajelut. Joskus mennään taksilla kun fiilistellää, Joku 300 km taksilla ei oo kovin kallista sekään. Ja ei oo tarvinnut katsella tilipäiviä rahan takia. Eikös sitä pitäis kaikilla muillakin olla riittävästi. Meillä on 2 suht uutta ajokkia. Alle vuoden ikäisiä ja ei niistä oo velkaa. Ajelu toki aksaa hiukan mut mitä siitä. Rahalla saa mitä tarvii.
- Anonyymi00020
Sähköautot ja datakeskukset kuluttavat Suomen sähkön
- Anonyymi00025
Tekoälyn tarvitsemat isot datakeskukset saattavat tulevaisuudessa kuluttaa kaiken Suomessa tuotetun sähkön, joten sähköautojen lataaminen tulee mahdottomaksi. Silloin on pakko palata takaisin polttomoottoriautoihin.
- Anonyymi00037
Anonyymi00025 kirjoitti:
Tekoälyn tarvitsemat isot datakeskukset saattavat tulevaisuudessa kuluttaa kaiken Suomessa tuotetun sähkön, joten sähköautojen lataaminen tulee mahdottomaksi. Silloin on pakko palata takaisin polttomoottoriautoihin.
Tältähän se tulevaisuus näyttää, mutta kukaan ei halua ajatella tätä asiaa. Tekoälyyn halutaan vain panostaa entistä enemmän. Täysin mielipuolista hommaa.
- Anonyymi00022
😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Jos muutamalla sentillä nousee niin bensa nousee 20-30 snt/litra. Ei meinaa mitään.- Anonyymi00026
Todennäköisesti talvella pörssisähkö on usein yli 50 senttiä myös keskellä yötä. Nimittäin halpa yösähkö on kadonnut, sitä ei enää ole. Itse asiassa nykyään usein sähkö on kalliimpaa yöllä kuin päivällä.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Todennäköisesti talvella pörssisähkö on usein yli 50 senttiä myös keskellä yötä. Nimittäin halpa yösähkö on kadonnut, sitä ei enää ole. Itse asiassa nykyään usein sähkö on kalliimpaa yöllä kuin päivällä.
Pari kolme viikko kun pörssisähkö on kallista, ei siinä kukaan konkurssia tee ja voihan sitä vaihtaa kiinteähintaiseen sopimukseen jos pelottaa.
Kaikkea sitä höppänä viitsiikin yrittää. - Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Niinpä näyttää. Ensi yönä sähkö maksaa puoli senttiä, ja huomenna päivällä se halpenee.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Niinpä näyttää. Ensi yönä sähkö maksaa puoli senttiä, ja huomenna päivällä se halpenee.
Talvi muuttaa tilanteen kuten teki viime talvenakin. Pelkkä kuukauden keskiarvo voi olla talvella yli 30 senttiä.
Nämä halvat hinnat ovat kadonneet jo syyskuussa kun OL3 menee lähes 2 kuukaudeksi huoltoon. - Anonyymi00030
Anonyymi00027 kirjoitti:
Pari kolme viikko kun pörssisähkö on kallista, ei siinä kukaan konkurssia tee ja voihan sitä vaihtaa kiinteähintaiseen sopimukseen jos pelottaa.
Kaikkea sitä höppänä viitsiikin yrittää.Pikemminkin 4-5 kuukautta. Ja kiinteähintaisten sopimusten hintaakin ollaan nostamassa. Jos vaihtaa sopimusta vasta myöhemmin syksyllä tai talvella niin hinta voi olla yli 20 senttiä per kWh.
- Anonyymi00033
Anonyymi00026 kirjoitti:
Juurikin noin.
- Anonyymi00034
Anonyymi00029 kirjoitti:
Talvi muuttaa tilanteen kuten teki viime talvenakin. Pelkkä kuukauden keskiarvo voi olla talvella yli 30 senttiä.
Nämä halvat hinnat ovat kadonneet jo syyskuussa kun OL3 menee lähes 2 kuukaudeksi huoltoon.Aivan. Jos joku luulee, että "ilmaista" kesäkulutusta eivät ota triplasti takaisin, niin aika tyhmä on. Ei pörssiyhtiöt tappiota tee, ei todellakaan.
Se, että ihmiset pakotettiin aikanaan "helppoon ja halpaan sähkölämmitykseen", on nyt totaalinen kuolinusku, sillä moni kämppä kylmenee. Kerätköön sitten jäätyneitä raatoja pois.
- Anonyymi00031
Ei ennusteiden vaan toteutuu. En harmittele sähköautoja vaan sitä, että moni koti kylmenee. Asiat tärkeysjärjestykseen.
- Anonyymi00040
Kaikki autot on Suomessa
liian kalliita.
Syynä
Sdp- yliverotus.
https://www.is.fi/autot/art-2000012182999.html
Kansalainen on verotettu kuivaksi,
hänelle ei jää rahaa hankkia kunnollinen uusi auto.- Anonyymi00044
Miten Persut ja Kokoomus ovat auttaneet kansan vaurauden kasvua?
Ennätyksiä ovat tehneet konkurssien määrässä ja työttömien määrässä jne...
- Anonyymi00045
Sähköautoilun tulevaisuus vaikuttaa todella epävarmalta. Nyt kannattaa laittaa jäitä hattuun ja jatkaa rauhassa ajamista vanhalla autolla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/73714729-6598-405d-8da0-03a9d6ded47b- Anonyymi00047
Vanhalla ropposella ajellaan vielä vuosikausia. Se tulee kaikkein halvimmaksi.
- Anonyymi00053
Anonyymi00047 kirjoitti:
Vanhalla ropposella ajellaan vielä vuosikausia. Se tulee kaikkein halvimmaksi.
Kyllä näin on...vielä 10v odotellaan autojen kehittymistä.
- Anonyymi00048
1c/kWh on sähkö noussut viime vuodesta. Eli kokonaishinta 16->17ckWh. Onhan se toki 6% mutta ei se nyt niin valtavan paljon ole.
- Anonyymi00052
Ensiksi houkutellaan ihmiset ostamaan sähköautoja, sitten nostetaan sähkön hintaa
"Johdannaismarkkinat ennakoivat sähkön kallistumista talveksi. Vuoden viimeisten kuukausien sähköfutuurien hinnat ovat jopa yli kaksinkertaisia viime vuoden toteutuneisiin pörssisähkön hintoihin nähden"- Anonyymi00054
Nousee ne vakuutuksetkin joka vuosi 10% ...jne...valtion pitäisi saada teiden korjausrahaa miljardi...mistä otat kun bensa ja diesel verotulot tippuu ..2028 nähdään romutuksien ennätys kun romutuspalkkiot tulee kuvioon...
- Anonyymi00055
Kuka sitä sähkön hintaa sinun ajatusmallissa nostaa?
- Anonyymi00056
Minulla oli kiinteä sähkön sopimus ja nyt otin uuden kiinteän. Sähkö hinta mukaanlukien siirto oli tähän asti 15.3c/kWh ja udeessa 24kk sopimuksessa mukaan lukien siirto 16.2c/kWH.
Jos lasken että autoni keskimääräinen kulutus on 20kWh/100km, niin kustannukset nousee sähkön hinnan nousun vuoksi 18c/100km.
ONKO 18c/100km KUOLINISKU AUTOILULLE ?? - Anonyymi00057
Anonyymi00056 kirjoitti:
Minulla oli kiinteä sähkön sopimus ja nyt otin uuden kiinteän. Sähkö hinta mukaanlukien siirto oli tähän asti 15.3c/kWh ja udeessa 24kk sopimuksessa mukaan lukien siirto 16.2c/kWH.
Jos lasken että autoni keskimääräinen kulutus on 20kWh/100km, niin kustannukset nousee sähkön hinnan nousun vuoksi 18c/100km.
ONKO 18c/100km KUOLINISKU AUTOILULLE ??...Vastaavan kokoisen SUV bensana kulutus oli vähintään 7L/100km oikein varovasti ajaen. Sähkön hinnan vaikutus varkoittaisi että bensan hinta nousisi 2.6c/L. Eihän sitä edes huomaisi.
- Anonyymi00058
Anonyymi00056 kirjoitti:
ONKO 18c/100km KUOLINISKU AUTOILULLE ??Minulla kiinteä tammikuusta Helen/Caruna helmikuusta asti juuri tuo 18c/kwh. Ei ainakaan minun autoiluani tappanut alle 4 €/100km.
- Anonyymi00059
Ihan vakio hinta meillä seuraavat kaksi vuotta.
Pörssihinnalla voi huoltojen aikaan sitten olla mitä on. - Anonyymi00060
Lopullinen tyrmyäs voi olla jo hyvinkin lähellä. Sähköautoilu loppuu kuin seinään, kunhan isot datakeskukset valmistuvat. Tekoälyn pyörittäminen on tärkeämpää kuin sähköautoilu.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/62694dd6-8fc2-4815-b68b-54e191f567dc - Anonyymi00061
Google voitti tänään ensimäisen erän? Joskus keväällä tällä palstalla keskusteltiin siitä, tyrmääkö tekoäly sähköautoilun. Nyt näyttää vahvasti siltä, että tekoäly on voittanut ainakin ensimmäisen erän, kun sähköstä aletaan vääntää kättä. Päättäjät pitävät tekoälyn pyörittämistä paljon tärkeämpänä kuin sähköautoilua.
https://yle.fi/a/74-20245466- Anonyymi00064
Sähköautomiehiä en nyt naurata. Ajokustannukset saattavat nousta hurjasti, ja pahimmassa tapauksessa sähkö loppuu kesken. Autoja ei siis pysty ollenkaan lataamaan.
- Anonyymi00065
Anonyymi00064 kirjoitti:
Sähköautomiehiä en nyt naurata. Ajokustannukset saattavat nousta hurjasti, ja pahimmassa tapauksessa sähkö loppuu kesken. Autoja ei siis pysty ollenkaan lataamaan.
Enemmän naurattaa nämä kaltaisesi polttishemmot joilla ei ole mitään ymmärrystä kokonaisuudesta tai asioiden suhteellisista eroista.
Jos sähkön hinta nousisi niin paljon että sähköautolla ajaminen maksaa saman kuin bensalla/dieselillä ajaminen maksaa nyt, niin tuossa tilanteessa sähköauton latauskustannus on murheista pienimpiä. Ja siltikin oltaisiin tilanteessa jossa sähköautolla ajaminen vaan maksaa saman kuin bensa/diesel. - Anonyymi00066
Anonyymi00065 kirjoitti:
Enemmän naurattaa nämä kaltaisesi polttishemmot joilla ei ole mitään ymmärrystä kokonaisuudesta tai asioiden suhteellisista eroista.
Jos sähkön hinta nousisi niin paljon että sähköautolla ajaminen maksaa saman kuin bensalla/dieselillä ajaminen maksaa nyt, niin tuossa tilanteessa sähköauton latauskustannus on murheista pienimpiä. Ja siltikin oltaisiin tilanteessa jossa sähköautolla ajaminen vaan maksaa saman kuin bensa/diesel.Sähköautovuohotus tulee yhteiskunnalle erittäin kaliiksi.
- Anonyymi00067
Anonyymi00066 kirjoitti:
Sähköautovuohotus tulee yhteiskunnalle erittäin kaliiksi.
Tuollaisilla irrallisilla heitoilla ilman mitään perusteluita ei paljon merkitystä ole.
- Anonyymi00068
Kerroppa hiukan lisää mitä minun sähköautolla ajamiselle tapahtuu.
Tein vähän aikaa sitten 24kk sähkösopimuksen.
Mistä näitä Uuno Vähälatvaloita oikein sikiää?- Anonyymi00069
Ei sinun sähköautolla ajamiselle mitään tapahdu, mikäli sähköyhtiö vain pystyy myymään sähköä yksityisasiakkaille. Lataat autoasi ihan normaalisti ja ajelet töihin ihan nykyiseen malliin.
Mikäli tulevaisuudessa sähköyhtiö haluaakin (= poliitikot pakottavat) myydä kaiken saatavilla olevan sähkön datakeskuksille tekoälyn pyörittämiseen, niin sen jälkeen et enää kotona lataa sähköautoasi. Tulet tekemään työmatkasi polkupyörällä tai hevosella ja harkitset vakavasti siirtymistä takaisin bensiinikäyttöiseen autoon. - Anonyymi00071
Anonyymi00069 kirjoitti:
Ei sinun sähköautolla ajamiselle mitään tapahdu, mikäli sähköyhtiö vain pystyy myymään sähköä yksityisasiakkaille. Lataat autoasi ihan normaalisti ja ajelet töihin ihan nykyiseen malliin.
Mikäli tulevaisuudessa sähköyhtiö haluaakin (= poliitikot pakottavat) myydä kaiken saatavilla olevan sähkön datakeskuksille tekoälyn pyörittämiseen, niin sen jälkeen et enää kotona lataa sähköautoasi. Tulet tekemään työmatkasi polkupyörällä tai hevosella ja harkitset vakavasti siirtymistä takaisin bensiinikäyttöiseen autoon.Kuinka todennäköisenä pidät tuon kuvaamasi skenaarion toteutumista?
Miten noin teknisessä mielessä ajattelit kontrolloida sitä käyttääkö kotitalous sähköä auton lataamiseen vai johonkin muuhun? - Anonyymi00077
Anonyymi00071 kirjoitti:
Kuinka todennäköisenä pidät tuon kuvaamasi skenaarion toteutumista?
Miten noin teknisessä mielessä ajattelit kontrolloida sitä käyttääkö kotitalous sähköä auton lataamiseen vai johonkin muuhun?Teknisessä mielessä sähköyhtiöt tietävät jo nyt tarkalleen sen, että lataatko sähköautoa vai teetkö jotain muuta sähköllä. Joten ei tuo vaikeaa ole. Sinun sähkötaulusi antaa sähköyhtiöllä ihan valtavat määrät dataa.
- Anonyymi00079
Anonyymi00077 kirjoitti:
Teknisessä mielessä sähköyhtiöt tietävät jo nyt tarkalleen sen, että lataatko sähköautoa vai teetkö jotain muuta sähköllä. Joten ei tuo vaikeaa ole. Sinun sähkötaulusi antaa sähköyhtiöllä ihan valtavat määrät dataa.
Esimerkiksi ainakin Carunalla on palvelu, jolla voidaan ajoittaa varaavien lämmitysjärjestelmien toiminta enemmän öiseen aikaan ihan heidän nettisivujen kauttaan. Toisin sanoen Caruna tietää jo nyt mitkä laitteet liittyy varaavaan lämmitykseen ja voivat etänä kontrolloida niiden toimintaa. Kertoo paljon kuinka paljon tietoa sähköyhtiöillä on jo nyt.
- Anonyymi00100UUSI
Anonyymi00071 kirjoitti:
Kuinka todennäköisenä pidät tuon kuvaamasi skenaarion toteutumista?
Miten noin teknisessä mielessä ajattelit kontrolloida sitä käyttääkö kotitalous sähköä auton lataamiseen vai johonkin muuhun?Maailma on nyt niin sekaisin, että sähkömarkkinoillakin voi tapahtua ihan mitä tahansa. Sähköautot saattavat yhdessä yössä muuttua täysin arvottomiksi.
- Anonyymi00072
Ihana tekoäly ja ihanat datakeskuset.
- Anonyymi00074
Eli nyt kun sähköön menee 1 €/100 km ja myyntisähkö kallistuu 70 %, maksaa satasen sähköt noin 1,35 €/100 km.
AI KAUHEETA!!!- Anonyymi00075
Tuo +0,35 eur/100km tarkoittaa suunnilleen samaa kuin jos bensan hinta nousee 5 snt/l. Jännä juttu että tuosta 5 sentin noususta ei sitten olla ollenkaan huolissaan, vaikka kustannusvaikutus kokonaisuutena on aivan sama.
- Anonyymi00076
Tämä on laskukyvyttömän tai huijarin suoltamaa paskaa. Ensinnäkin sähkö maksaa siirtomaksuineen pikemminkin 2-3 €/100 km. Riippuen tietenkin alueesta, koska siirtomaksuissa on kymmenien prosenttien eroja alueittain. Tuolla 1 €/100 km ei pääse missään.
Lisäksi 70% kallistuminen nostaisi hinnan 1,7€/100 km lukemiin. Ja, kyllä, myös siirtomaksut ovat nopeassa nousussa.
Ja talvella on usein hyvä, jos pörssisähköllä pääsee lataamaan alle 10€/100 km hintaan. - Anonyymi00081
Anonyymi00076 kirjoitti:
Tämä on laskukyvyttömän tai huijarin suoltamaa paskaa. Ensinnäkin sähkö maksaa siirtomaksuineen pikemminkin 2-3 €/100 km. Riippuen tietenkin alueesta, koska siirtomaksuissa on kymmenien prosenttien eroja alueittain. Tuolla 1 €/100 km ei pääse missään.
Lisäksi 70% kallistuminen nostaisi hinnan 1,7€/100 km lukemiin. Ja, kyllä, myös siirtomaksut ovat nopeassa nousussa.
Ja talvella on usein hyvä, jos pörssisähköllä pääsee lataamaan alle 10€/100 km hintaan."Tuolla 1 €/100 km ei pääse missään."
Ei joka paikassa ja riippuu siirtotuotteesta, mutta esimerkiksi erään pk-seudulla toimivan verkkoyhtiön aikasiirtotuotteen yö-hinta sähköveroinen on reilu 4 snt/kWh. Tuohon lähellä nollaa oleva yöajan pörssisähkö niin 1€/100km on ihan mahdollista.
"Lisäksi 70% kallistuminen nostaisi hinnan 1,7€/100 km lukemiin. Ja, kyllä, myös siirtomaksut ovat nopeassa nousussa."
Et tainnut ymmärtää lukemaasi, aloituksen jutussa puhuttiin nimenomaan sähköenergiasta. Siirtohinnat ovat reguloituja (toisin kuin energia), joten niitä ei voi tuosta vaan nostaa 70%.
"Ja talvella on usein hyvä, jos pörssisähköllä pääsee lataamaan alle 10€/100 km hintaan."
Tämä on vain kaltaisesi valehtelevan huijarin sepitystä. Tuo kustannus tarkoittaisin 40-50 snt/kWh -hintaa, ja tyypilliseen sähköauton latausaikaan öisin hinnat eivät ole lähellekään tuota, edes kylminä pakkaskausina.
Eikö olekin NOLOA keksiä asioita päästään ja jäädä VALEHTELUSTA heti kiinni? Oletko niin kateellinen sähköautoista, vai mikä motivoi sinut kirjoittamaan tällaisiä epätoivoisia sepustuksia? - Anonyymi00082
Anonyymi00081 kirjoitti:
"Tuolla 1 €/100 km ei pääse missään."
Ei joka paikassa ja riippuu siirtotuotteesta, mutta esimerkiksi erään pk-seudulla toimivan verkkoyhtiön aikasiirtotuotteen yö-hinta sähköveroinen on reilu 4 snt/kWh. Tuohon lähellä nollaa oleva yöajan pörssisähkö niin 1€/100km on ihan mahdollista.
"Lisäksi 70% kallistuminen nostaisi hinnan 1,7€/100 km lukemiin. Ja, kyllä, myös siirtomaksut ovat nopeassa nousussa."
Et tainnut ymmärtää lukemaasi, aloituksen jutussa puhuttiin nimenomaan sähköenergiasta. Siirtohinnat ovat reguloituja (toisin kuin energia), joten niitä ei voi tuosta vaan nostaa 70%.
"Ja talvella on usein hyvä, jos pörssisähköllä pääsee lataamaan alle 10€/100 km hintaan."
Tämä on vain kaltaisesi valehtelevan huijarin sepitystä. Tuo kustannus tarkoittaisin 40-50 snt/kWh -hintaa, ja tyypilliseen sähköauton latausaikaan öisin hinnat eivät ole lähellekään tuota, edes kylminä pakkaskausina.
Eikö olekin NOLOA keksiä asioita päästään ja jäädä VALEHTELUSTA heti kiinni? Oletko niin kateellinen sähköautoista, vai mikä motivoi sinut kirjoittamaan tällaisiä epätoivoisia sepustuksia?"Ei joka paikassa ja riippuu siirtotuotteesta, mutta esimerkiksi erään pk-seudulla toimivan verkkoyhtiön aikasiirtotuotteen yö-hinta sähköveroinen on reilu 4 snt/kWh. Tuohon lähellä nollaa oleva yöajan pörssisähkö niin 1€/100km on ihan mahdollista."
Se, että parina päivänä vuodessa yöajan pörssisähkö maksaa yöllä lähellä nollaa ei merkitse paljon. Normaali keskiarvo on tänä vuonna yli 10 senttiä/kWh myös yöllä. Ja tänä kesänähän sähkö maksoi enemmän yöllä kuin päivällä.
Ja suurimmassa osassa Suomea yösähkö maksaa 7 snt/kWh ja perusmaksu on ok-talossa noin 50 euroa per kk.
"Tämä on vain kaltaisesi valehtelevan huijarin sepitystä. Tuo kustannus tarkoittaisin 40-50 snt/kWh -hintaa, ja tyypilliseen sähköauton latausaikaan öisin hinnat eivät ole lähellekään tuota, edes kylminä pakkaskausina."
On ennustettu, että tänä talvena sähkö tulee olemaan todella kallista ja viime tammi-helmikuun sähkö oli pilkkahintaista verrattuna tulevaan. Noita 40-50 senttiä/kWh -hintoja keskellä yötä voi olla viikkojen ajan ja päivällä voidaan yltää yli euroon per kWh.
Itse asiassa tänäkin iltana olevat 18 snt/kWh lukemat ovat halpoja verrattuna siihen mitä on lokakuusta eteenpäin. Silloin voidaan katsoa nostalgisesti menneisyyteen kun sähkö maksoi vaivaiset 20 snt/kWh, koska noita lukeamia ei enää tulla näkemään.
Ja halpa yösähkö on katoava asia, halpaa yösähköä ei tulevaisuudessa ole olemassa. Ei nuo datakeskukset vähennä sähkönkulutusta promillellakaan yöaikaan. - Anonyymi00083
Anonyymi00081 kirjoitti:
"Tuolla 1 €/100 km ei pääse missään."
Eikö olekin NOLOA keksiä asioita päästään ja jäädä VALEHTELUSTA heti kiinni? Oletko niin kateellinen sähköautoista, vai mikä motivoi sinut kirjoittamaan tällaisiä epätoivoisia sepustuksia?"Siirtohinnat ovat reguloituja (toisin kuin energia), joten niitä ei voi tuosta vaan nostaa 70%."
Regulaatio ei estä mitenkään nostamasta siirtohintoja kymmeniä prosentteja kerralla. Jos vaikka siirtoyhtiön kulut nousevat 50% (tai niin siirtoyhtiö ainakin väittää) niin siirtohintoja voidaan nostaa 50%.
Koska kulut ovat nousemassa reilusti niin siirtokulut tulevat nousemaan myös kymmeniä prosentteja vuodessa. - Anonyymi00085
Anonyymi00082 kirjoitti:
"Ei joka paikassa ja riippuu siirtotuotteesta, mutta esimerkiksi erään pk-seudulla toimivan verkkoyhtiön aikasiirtotuotteen yö-hinta sähköveroinen on reilu 4 snt/kWh. Tuohon lähellä nollaa oleva yöajan pörssisähkö niin 1€/100km on ihan mahdollista."
Se, että parina päivänä vuodessa yöajan pörssisähkö maksaa yöllä lähellä nollaa ei merkitse paljon. Normaali keskiarvo on tänä vuonna yli 10 senttiä/kWh myös yöllä. Ja tänä kesänähän sähkö maksoi enemmän yöllä kuin päivällä.
Ja suurimmassa osassa Suomea yösähkö maksaa 7 snt/kWh ja perusmaksu on ok-talossa noin 50 euroa per kk.
"Tämä on vain kaltaisesi valehtelevan huijarin sepitystä. Tuo kustannus tarkoittaisin 40-50 snt/kWh -hintaa, ja tyypilliseen sähköauton latausaikaan öisin hinnat eivät ole lähellekään tuota, edes kylminä pakkaskausina."
On ennustettu, että tänä talvena sähkö tulee olemaan todella kallista ja viime tammi-helmikuun sähkö oli pilkkahintaista verrattuna tulevaan. Noita 40-50 senttiä/kWh -hintoja keskellä yötä voi olla viikkojen ajan ja päivällä voidaan yltää yli euroon per kWh.
Itse asiassa tänäkin iltana olevat 18 snt/kWh lukemat ovat halpoja verrattuna siihen mitä on lokakuusta eteenpäin. Silloin voidaan katsoa nostalgisesti menneisyyteen kun sähkö maksoi vaivaiset 20 snt/kWh, koska noita lukeamia ei enää tulla näkemään.
Ja halpa yösähkö on katoava asia, halpaa yösähköä ei tulevaisuudessa ole olemassa. Ei nuo datakeskukset vähennä sähkönkulutusta promillellakaan yöaikaan."Ja suurimmassa osassa Suomea yösähkö maksaa 7 snt/kWh ja perusmaksu on ok-talossa noin 50 euroa per kk."
Suurimmilla sähköyhtiöillä yösähkö on selvästi alle 7 snt/kWh, joten huijarina jatkat vaan valehtelemistasi. Kk-maksulla taas ei ole mitään tekemistä sähkönkulutuksen tai kWh-hinnan kanssa.
"On ennustettu, että tänä talvena sähkö tulee olemaan todella kallista ja viime tammi-helmikuun sähkö oli pilkkahintaista verrattuna tulevaan."
Nyt se väite muuttuikin sitten ennusteeksi, et taida tajuta itsekään miten sekavaa ja epäloogista tuo sepustuksesi on, tyypillistä valehtelijan tekstiä. Mitä itse ennusteeseen tulee niin sähköfutuurien hinnat ensi talven kylmille kuukausille ovat noin 16 snt/kWh luokkaa. - Anonyymi00086
Anonyymi00083 kirjoitti:
"Siirtohinnat ovat reguloituja (toisin kuin energia), joten niitä ei voi tuosta vaan nostaa 70%."
Regulaatio ei estä mitenkään nostamasta siirtohintoja kymmeniä prosentteja kerralla. Jos vaikka siirtoyhtiön kulut nousevat 50% (tai niin siirtoyhtiö ainakin väittää) niin siirtohintoja voidaan nostaa 50%.
Koska kulut ovat nousemassa reilusti niin siirtokulut tulevat nousemaan myös kymmeniä prosentteja vuodessa."Regulaatio ei estä mitenkään nostamasta siirtohintoja kymmeniä prosentteja kerralla. Jos vaikka siirtoyhtiön kulut nousevat 50% (tai niin siirtoyhtiö ainakin väittää) niin siirtohintoja voidaan nostaa 50%."
Teoriassa kyllä, mutta sitten sähköyhtiön kulujen pitää oikeasti nousta sen 50%. Lisäksi hinnankorotuksiin on säädetty 8% vuotuinen katto, eli sen teoreettisen 50% hinnankorotuksen realisoitumiseen menee vuosia. Joten esittämäsi skenaario korotuksesta ei ole mahdollista.
Eli sen lisäksi että jatkuvasti valehtelet asioista, et näytä edes tietävän mitään niistä asioista mistä yrität valehdella. - Anonyymi00087
Anonyymi00086 kirjoitti:
"Regulaatio ei estä mitenkään nostamasta siirtohintoja kymmeniä prosentteja kerralla. Jos vaikka siirtoyhtiön kulut nousevat 50% (tai niin siirtoyhtiö ainakin väittää) niin siirtohintoja voidaan nostaa 50%."
Teoriassa kyllä, mutta sitten sähköyhtiön kulujen pitää oikeasti nousta sen 50%. Lisäksi hinnankorotuksiin on säädetty 8% vuotuinen katto, eli sen teoreettisen 50% hinnankorotuksen realisoitumiseen menee vuosia. Joten esittämäsi skenaario korotuksesta ei ole mahdollista.
Eli sen lisäksi että jatkuvasti valehtelet asioista, et näytä edes tietävän mitään niistä asioista mistä yrität valehdella.Ja siirtoyhtiöiden kulut ovatkin nousussa ja paljon enemmän kuin 50%. Pikemminkin siirtoyhtiöiden kulut nousevat muutaman vuoden sisällä 100-200%. Ja tuotakin kattoa voidaan muuttaa kun siirtoyhtiöt alkavat mennä joukolla konkurssiin.
- Anonyymi00089
Anonyymi00085 kirjoitti:
"Ja suurimmassa osassa Suomea yösähkö maksaa 7 snt/kWh ja perusmaksu on ok-talossa noin 50 euroa per kk."
Suurimmilla sähköyhtiöillä yösähkö on selvästi alle 7 snt/kWh, joten huijarina jatkat vaan valehtelemistasi. Kk-maksulla taas ei ole mitään tekemistä sähkönkulutuksen tai kWh-hinnan kanssa.
"On ennustettu, että tänä talvena sähkö tulee olemaan todella kallista ja viime tammi-helmikuun sähkö oli pilkkahintaista verrattuna tulevaan."
Nyt se väite muuttuikin sitten ennusteeksi, et taida tajuta itsekään miten sekavaa ja epäloogista tuo sepustuksesi on, tyypillistä valehtelijan tekstiä. Mitä itse ennusteeseen tulee niin sähköfutuurien hinnat ensi talven kylmille kuukausille ovat noin 16 snt/kWh luokkaa.Nuo futuurit ei kerro paskaakaan mistään, ne ovat pelkkää hatusta vedettyä spekulaatiota. Sähköfutuurit ovat lähinnä sijoittajien arvailua eikä ne perustu mihinkään. Todellisten asiantuntijoiden mukaan koko loppuvuoden sähkö tulee olemaan todella kallista. Etenkin kun OL3 ja Loviisa 1 tai 2 on pitkän aikaa yhtä aikaa pois päältä.
Ja pelkästään Carunalla normaali Carunan siirtohinnat ovat noin 60% kalliimpia per kWh kuin Caruna Espoon siirtohinnat (ilman sähköveroa ero olisi yli kaksinkertainen). Eli vaikka molemmissa on nimi Caruna niin hintojen ero Espoon ja muun Suomen välillä on kymmeniä prosentteja. - Anonyymi00090
Anonyymi00086 kirjoitti:
"Regulaatio ei estä mitenkään nostamasta siirtohintoja kymmeniä prosentteja kerralla. Jos vaikka siirtoyhtiön kulut nousevat 50% (tai niin siirtoyhtiö ainakin väittää) niin siirtohintoja voidaan nostaa 50%."
Eli sen lisäksi että jatkuvasti valehtelet asioista, et näytä edes tietävän mitään niistä asioista mistä yrität valehdella.Ja muuten, yksi siirtoyhtiö ennusti jo, että jos korotuskatto pysyy samana niin siirtomaksua nostetaan 8% joka vuosi vähintään seuraavan 10 vuoden ajan ja sittenkin on todennäköistä, että mennään tappiolla muutaman vuoden ajan.
- Anonyymi00097
Anonyymi00089 kirjoitti:
Nuo futuurit ei kerro paskaakaan mistään, ne ovat pelkkää hatusta vedettyä spekulaatiota. Sähköfutuurit ovat lähinnä sijoittajien arvailua eikä ne perustu mihinkään. Todellisten asiantuntijoiden mukaan koko loppuvuoden sähkö tulee olemaan todella kallista. Etenkin kun OL3 ja Loviisa 1 tai 2 on pitkän aikaa yhtä aikaa pois päältä.
Ja pelkästään Carunalla normaali Carunan siirtohinnat ovat noin 60% kalliimpia per kWh kuin Caruna Espoon siirtohinnat (ilman sähköveroa ero olisi yli kaksinkertainen). Eli vaikka molemmissa on nimi Caruna niin hintojen ero Espoon ja muun Suomen välillä on kymmeniä prosentteja."Nuo futuurit ei kerro paskaakaan mistään, ne ovat pelkkää hatusta vedettyä spekulaatiota."
Tämäkö sitten ei ole hatusta vedettyä spekulaatiota:
"On ennustettu, että tänä talvena sähkö tulee olemaan todella kallista ja viime tammi-helmikuun sähkö oli pilkkahintaista verrattuna tulevaan. Noita 40-50 senttiä/kWh -hintoja keskellä yötä voi olla viikkojen ajan ja päivällä voidaan yltää yli euroon per kWh."
Et taida tajuta miten yksin olet tässä keskustelussa noine valheinesi ja tuulesta temmattuine väitteinesi.
- Anonyymi00078
On avaajalla murheet muiden sähkölaskuista, oletko ihan terve?
- Anonyymi00080
Tee talosta energiatehokkaampi passiivitalo.
Passiivitalon ja sähköauton latauksen yhdistäminen on nykyaikaisen, energiaviisaan asumisen ydin. Koska passiivitalo kuluttaa äärimmäisen vähän energiaa lämmitykseen (Suomessa vain noin 20–30 kWh/m² vuodessa), sen katolle asennetuista aurinkopaneeleista jää runsaasti sähköä yli. Tämä ylijäämäenergia voidaan ohjata suoraan sähköauton akkuun.- Anonyymi00084
Passiivitalo on utopiaa nykyisessä säätilassa tai sitten sen hinta olisi tähtitieteellinen. Vuorivilla tai lasivilla pitää heti unohtaa ja uretaanilevyjen kesto seinissä on vain 20-30 vuotta. Ne katoaa pikkuhiljaa.
Pitäisi siis käyttä eristäviä tiiliä ja niilläseinien paksuus olisi aikas hurja.
Villaeristeet hyvin paksuina ei pysty kuivumaan lämmityskauden alettua ennen pakkasia ja siksi niiden teho heikkenee ja mahdollisuus rakenteiden homehtumiseen kasvaa. Tällä kuivumisella tarkoitan ilman kosteuden poistamista. Joku 20-25cm villa vielä kuivuu toistaiseksi. Sekin alkaa olla riskirakenne jos vesisateiden määrät kasvaa.
Ikkunat on sitten asia mitä on vaikea saada nolla häviöisiksi ja samaten ovet. 200m2 talo missä on vain muutama pieni ikkuna ei ole tätä aikaa.
Sitäpaitsi talo kuluttaa sähkö muutenkin. Meillä menee kesälläkin noin 1MWh/kk. Viihde-elektroniikka, tietokoneet, NAS:t ja verkko, kylmälaitteet, ruuan valmistus, pyykkihuolto, peseytyminen jne.. vie sähköä suuret määrät ja pääasiassa iltaisin. - Anonyymi00091
Tai sitten ostaa vain pienemmän talon. Eikä tuo passiivitalo oikeasti säästä euroakaan rahaa pitkällä tähtäimellä verrattuna johonkin vanhaan taloon jonka vain kunnostaa. Ne jotka ostavat passiivitalon muka säästääkseen rahaa ovat laskukyvyttömiä idiootteja. Järkevät ostavat mieluummin vanhan talon halvalla ja kunnostavat sen mieleisekseen.
Lisäksi uudet passiivitalot ovat surkeita kertakäyttötaloja jotka ovat täysin homeessa jo parin kymmenen vuoden päästä. Talon pitääkin hieman "hengittää" eli päästää ilmaa ulos eikä olla täysin tiivis. Toki "passiivi"talossa yritetään tuota korjata koneellisella ilmastoinnilla, mutta se ei ole sama asia kuin luontainen ilmanvaihto.
Muutenkin tekstisi kuulostaa asuntokauppiaan eli huijarin tekstiltä. - Anonyymi00099
Anonyymi00091 kirjoitti:
Tai sitten ostaa vain pienemmän talon. Eikä tuo passiivitalo oikeasti säästä euroakaan rahaa pitkällä tähtäimellä verrattuna johonkin vanhaan taloon jonka vain kunnostaa. Ne jotka ostavat passiivitalon muka säästääkseen rahaa ovat laskukyvyttömiä idiootteja. Järkevät ostavat mieluummin vanhan talon halvalla ja kunnostavat sen mieleisekseen.
Lisäksi uudet passiivitalot ovat surkeita kertakäyttötaloja jotka ovat täysin homeessa jo parin kymmenen vuoden päästä. Talon pitääkin hieman "hengittää" eli päästää ilmaa ulos eikä olla täysin tiivis. Toki "passiivi"talossa yritetään tuota korjata koneellisella ilmastoinnilla, mutta se ei ole sama asia kuin luontainen ilmanvaihto.
Muutenkin tekstisi kuulostaa asuntokauppiaan eli huijarin tekstiltä.Ilmaa ei saa rakenteiden läpi siirtyä mutta rakenteet pitää kuivua syksyllä ja siihen tarvitaan hukkalämpöä tai sittten rakenteet joiden ei tarvitse kuivua kesän jäljiltä.
- Anonyymi00098
Kestämistä on sudessakin.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "3561522- 1141216
- 1171107
- 116871
Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"
Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh22857- 111822
- 18480
- 40478
Vaikea löytää samantyylistä miestä
Nyt on pakko avautua. Onko ketään muuta jonka on yksinkertaisesti todella vaikeaa löytää samanhenkistä kumppania kuin i96463- 36423