Mopoilijat kuriin

seiskakaks

Mites noille 15 vuotiaille mopoilijoille saisi menee liikennesääntöjä päähän? Käsittääkseni mopolla menevän on ajettava tien oikeassa laidassa. Kuitenkin nämä suharit ajelee keskellä kaistaa tien tukkeena.
Itelläni ainakin nuoruudessani oli koulussa erikseen tunteja, jolloin vieraileva poliisi tai sitten opettaja kertoi miten liikenteessä käyttäydytään. Ne opit on vieläkin päässä.

Kannattaisi ainakin vanhempien pitää jonkilaista ohjastusta tieliikennelaista muksuilleen.
Mielestäni tämä on vaarallisempaa liikenteessä, kuin kännykkään puhuminen ajon aikana.

76

5734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mopot

      tien reunassa, moottoripyörät keskellä, vaan entäpä kevytmoottoripyörät?

      • seiskakaks

        Kevarit painaa tietenkin keskellä tietä sääntöjen mukaan.
        Vai heititkö pienenä kompana kysymyksen? Silloin vastaus olisi ollut, että hieman kekilinjan oikealla puolella ;-)


      • ColdBug
        seiskakaks kirjoitti:

        Kevarit painaa tietenkin keskellä tietä sääntöjen mukaan.
        Vai heititkö pienenä kompana kysymyksen? Silloin vastaus olisi ollut, että hieman kekilinjan oikealla puolella ;-)

        Kyllä piikil ajetaan ihan keskel paitti kun ryhmitytään :), faktaa :). Ja kyl ne piikit liikkuu jotkut enemmän kun autot niin ne ei enään ole tien tukkeena :) no nyt kyl vähän meni ohi aiheen, pajoittelen :)


      • enska.

        Mopot, kevarit ja moottoripyörät tien oikeassa reunassa.
        Vai lukeeko tieliikennelaissa moottoripyörien paikaksi jokin muu?


      • ............

        äläpä saivartele ääliö !!!! Ajonevo on kuljetettava mahdollisimman oikealla eli MP; kevari ja jopa mopokin maantiellä katsota ajopaikan suhteessa saman arvrvoiseksi


    • Yetta

      Luulis niiden nyt osaavan ajaa paremmin, kun kortinkin suorittavat, ei sellaista ennen vaadittu.

      • ...

        itse sain mopon 15 vuotiaana, ja kortti tuli kun vettä vaan! Tosin, en niitä liikennesääntöjä todellakaan osannut! Se teoriakoe on ihan naurettavan helppo!

        Tällä hetkellä on jo ajokortti ollut jo jonkin aikaa, ja liikennesäännöt hallussa!


      • yake

        Nyt osataan liikenne säännöt, mutta ei välitetä/noutateta niitä.


      • Man-drake-boy
        yake kirjoitti:

        Nyt osataan liikenne säännöt, mutta ei välitetä/noutateta niitä.

        Sinun asenteellasi odotettavisa oleva elinaikasi on aika lyhyt???


      • Nimetön
        ... kirjoitti:

        itse sain mopon 15 vuotiaana, ja kortti tuli kun vettä vaan! Tosin, en niitä liikennesääntöjä todellakaan osannut! Se teoriakoe on ihan naurettavan helppo!

        Tällä hetkellä on jo ajokortti ollut jo jonkin aikaa, ja liikennesäännöt hallussa!

        Minusta on aivan naurettavaa että mopot on kuristettu kulkemaan 45km/h. Toinen on että miksi mopokortti on ylipäänsä suoritettava? Jos ajattelee että saa ajaaa esim. 250hv vesijettiä 15 vuotiaana ja sekin kulkee 140km/h. Mutta kyllähän ne mopot kulkee heti sisäänajon jälkeen 60km/h tai ainakin minun mopo mönkijäni kulki ;D


      • että sillä
        Nimetön kirjoitti:

        Minusta on aivan naurettavaa että mopot on kuristettu kulkemaan 45km/h. Toinen on että miksi mopokortti on ylipäänsä suoritettava? Jos ajattelee että saa ajaaa esim. 250hv vesijettiä 15 vuotiaana ja sekin kulkee 140km/h. Mutta kyllähän ne mopot kulkee heti sisäänajon jälkeen 60km/h tai ainakin minun mopo mönkijäni kulki ;D

        mopolla ajetaan liikenteessä? Se 45km/h on teini-ikäiselle aivan riittävä vauhti kun ei siinä iässä hirveen monet vielä ajattele järkevästi ja kaahailevat ja vaarantaavat sit liikenettä jos ne mopot kovempaa kulkis.


      • huonompi
        yake kirjoitti:

        Nyt osataan liikenne säännöt, mutta ei välitetä/noutateta niitä.

        asenne mopoillessa.


      • .............
        Nimetön kirjoitti:

        Minusta on aivan naurettavaa että mopot on kuristettu kulkemaan 45km/h. Toinen on että miksi mopokortti on ylipäänsä suoritettava? Jos ajattelee että saa ajaaa esim. 250hv vesijettiä 15 vuotiaana ja sekin kulkee 140km/h. Mutta kyllähän ne mopot kulkee heti sisäänajon jälkeen 60km/h tai ainakin minun mopo mönkijäni kulki ;D

        No yhteiskunta on päättänyt näin ettei mopolla ajeta kovempaa ja ääliö teinit on osoittanut sen että näin sen pitää ollakin. Ja saa 15v. ajaa isoa linkkua 500hv:n raktoria tai täystehoista trktorimönkijää


      • Anonyymi
        että sillä kirjoitti:

        mopolla ajetaan liikenteessä? Se 45km/h on teini-ikäiselle aivan riittävä vauhti kun ei siinä iässä hirveen monet vielä ajattele järkevästi ja kaahailevat ja vaarantaavat sit liikenettä jos ne mopot kovempaa kulkis.

        No minkäs takia sitten 16 vuotiaat saavat ajaa vaikka kahtasataa?? Ilmeisesti tämä "järki" lisääntyy vuodessa aivan helvetisti :DD


    • Ikämiäs

      Olen 37 -vuotias ja ajelen mopolla. Taajama-alueella voin ajaa keskellä kaistaa, koska nopeusrajoitus on 40 km/h, eli mopo kulkee samaa vauhtia kuin autot. Taajamien ulkopuolella siirryn reunaan, että autot pääsevät ohi.

      • hmh..

        Samoin toimin kuin edellinen kirjoittaja.
        Eli kun nopeusrajotus on 40km/h niin kyllä, ajan keskellä, yleensä sitä 45-50 km/h.

        Myöskin 50 alueella ajelen keskellä, mutta silloin rikon lakia ja ajan itse joko 50 tai 55.
        Mutta kun siirrytään nopeimpiin nopeuksiin niin siirryn sivulle.


      • seiskakaks

        Nyt en ole satavarma asiasta, mutta eikös mopolla silti kuulu mennä tien reunassa vaikka oletkin taajama-alueella.
        Mielestäni taajama-aluella on 50km/h rajoitus eikä 40km/h. Kaupunkialueella saattaa erikseen määrätyissä kohdissa olla se 40km/h mutta silti mopoilijan paikka on tien reunassa.
        Valistakaa mua, mikäli ajatukseni astuivat juuri lehmän paskaan ja olen vääräsä.


      • hmh..
        seiskakaks kirjoitti:

        Nyt en ole satavarma asiasta, mutta eikös mopolla silti kuulu mennä tien reunassa vaikka oletkin taajama-alueella.
        Mielestäni taajama-aluella on 50km/h rajoitus eikä 40km/h. Kaupunkialueella saattaa erikseen määrätyissä kohdissa olla se 40km/h mutta silti mopoilijan paikka on tien reunassa.
        Valistakaa mua, mikäli ajatukseni astuivat juuri lehmän paskaan ja olen vääräsä.

        Mopolla on ihan sallittua ajaa keskemmälläkin ajokaistaa jos vaan ajaa sitä nopeutta, mikä on nopeusrajoitus.
        En muuten tajua sitä, miksi autoilijoiden pitää AINA päästä ohi mopoilijoista. Kuvitellaan, että on 40km/h rajoitus.
        Ajan 58 km/h ja SILTI JOKAISEN on päästävä ohi!!!


      • Ana
        hmh.. kirjoitti:

        Mopolla on ihan sallittua ajaa keskemmälläkin ajokaistaa jos vaan ajaa sitä nopeutta, mikä on nopeusrajoitus.
        En muuten tajua sitä, miksi autoilijoiden pitää AINA päästä ohi mopoilijoista. Kuvitellaan, että on 40km/h rajoitus.
        Ajan 58 km/h ja SILTI JOKAISEN on päästävä ohi!!!

        Miksi autoilijoilla on pakko päästä ohi?!

        Minulla ollut monta kertaa kuolema lähellä sen takia. Mopoaikoina kun ajoin vaikkapa 60 alueella 80, niin silti autoja tulee ohi! 40 alueella 50, niin taas ohi milloin mistäkin. AUTOILIJAT NIITÄ SÄÄNTÖJÄ PITÄÄ NOUDATTAA, EIKÄ VAIN HAUKKUA MOPOILIJAA!


      • kalle
        Ana kirjoitti:

        Miksi autoilijoilla on pakko päästä ohi?!

        Minulla ollut monta kertaa kuolema lähellä sen takia. Mopoaikoina kun ajoin vaikkapa 60 alueella 80, niin silti autoja tulee ohi! 40 alueella 50, niin taas ohi milloin mistäkin. AUTOILIJAT NIITÄ SÄÄNTÖJÄ PITÄÄ NOUDATTAA, EIKÄ VAIN HAUKKUA MOPOILIJAA!

        tää teksti on totta kyllä ne autoiliatkin rikkoo sääntöjä


      • ColdBug
        kalle kirjoitti:

        tää teksti on totta kyllä ne autoiliatkin rikkoo sääntöjä

        Olen töysin samaa mieltä, autojen on pakko päästä ohi vaikka millä ylinopeuksilla :) no oon oppinu sen että täytyy laitaa piikillä saman verran takas, no ei vaisinkaan. Mutta autoilijat´!! katsokaa missä alueella ohitatte ja millä nopeudella"!


      • aidjhajsklljh
        ColdBug kirjoitti:

        Olen töysin samaa mieltä, autojen on pakko päästä ohi vaikka millä ylinopeuksilla :) no oon oppinu sen että täytyy laitaa piikillä saman verran takas, no ei vaisinkaan. Mutta autoilijat´!! katsokaa missä alueella ohitatte ja millä nopeudella"!

        vaikka onkin 4 vuotta vanhaa tekstiä niin kummiskin mitä tarkoitetaan piikillä?? Kevariako?


      • olevasi taulapää
        hmh.. kirjoitti:

        Mopolla on ihan sallittua ajaa keskemmälläkin ajokaistaa jos vaan ajaa sitä nopeutta, mikä on nopeusrajoitus.
        En muuten tajua sitä, miksi autoilijoiden pitää AINA päästä ohi mopoilijoista. Kuvitellaan, että on 40km/h rajoitus.
        Ajan 58 km/h ja SILTI JOKAISEN on päästävä ohi!!!

        Tieliikennelaista: mopon määritelmän lisäksi laki määrää mopolle/ mopon liikennekäyttöön velvoitteita. Mopon suurin rakennenopeus on 45km/h, ajat siis kevytmoottoripyörällä. Ajokorttisi oikeuttaa tietysti sinunkin kuljettamaan kevaria, rekisteröinti ja vakuutuksesi on tottakai kevytmoottoripyörälle.

        Suoraan lainaus tieliikennelaista, mitä Sinun ja kaltaistenkin on vain pakko noudattaa. "Mopolla ajetaan tien oikeassa reunassa ja jos mahdollista pientareella".

        Hanki ajoon oikeuttava ajolupa ja perehdy liikennesääntöihin ennekuin alat tässä foorumissa puhumaan täyttä skeidaa.


      • sata
        aidjhajsklljh kirjoitti:

        vaikka onkin 4 vuotta vanhaa tekstiä niin kummiskin mitä tarkoitetaan piikillä?? Kevariako?

        oot kyllä ihan väärällä keskustelupalstalla, mars kukkasidontaan ja pitsin nypläykseen.


      • mie mie
        seiskakaks kirjoitti:

        Nyt en ole satavarma asiasta, mutta eikös mopolla silti kuulu mennä tien reunassa vaikka oletkin taajama-alueella.
        Mielestäni taajama-aluella on 50km/h rajoitus eikä 40km/h. Kaupunkialueella saattaa erikseen määrätyissä kohdissa olla se 40km/h mutta silti mopoilijan paikka on tien reunassa.
        Valistakaa mua, mikäli ajatukseni astuivat juuri lehmän paskaan ja olen vääräsä.

        tai mikä tahansa kuljin tiellä niin ko. kuljinta on kuljetettava mahdollisimman oikealla!! Vasemmalle kääntyessä mopolla on oikeus ryhmittyä keskiviivan viereen.


      • Näin on näppyllät
        mie mie kirjoitti:

        tai mikä tahansa kuljin tiellä niin ko. kuljinta on kuljetettava mahdollisimman oikealla!! Vasemmalle kääntyessä mopolla on oikeus ryhmittyä keskiviivan viereen.

        Puhut skeidaa. Moottoripyörän paikka on keskella kaistaa.


      • ..............
        Näin on näppyllät kirjoitti:

        Puhut skeidaa. Moottoripyörän paikka on keskella kaistaa.

        TLL sano että ajoneuvoa on kuljetettava mahdollisimman oikeaa kaistan osaa! Jos taulapää ymmärtää sen ja se että MP paikka on keskellä kaistaa niin se on tapa mikä on otettu käytäntöön ihan autoilijoiden takia (jos ajaa kaistan oikeanpuoleista osaa niin autoilijat ohittaa liian läheltä ja samaan aikaan vastaantulijoiden aikana)


    • Aki89

      no tuon mopokortin saa aivan liian helposti jo liikennesäännöistä tietämätönkin pääsee tietokoneellisesta kokeesta läpi, muita kokeita ei sitten olekkaan.itse kuitenkin tiedän liikennesäännöt. minä ajan aina oikealla tienreunassa nopeusrajoituksesta huolimatta. mopoani on viritetty koska jatkuva 45kmh köröttely ärsyttää syvästi. lisäksi mopo ei oikein vakiona jaksa vetää ylämäkeä ylös kunnolla kiihtyminenkin on hidasta. vanhempani eivät virittelyyni puutu koska kerran uhkasin lyödä itseäni kirveellä päähän jos ne rupeaa kieltelemään virittelyä. uhkasivat ensin myydä mopon pois mutta sitten kerran menin heilumaan liiteriin kirveen kanssa holtittomasti ja heiluttelin kirvestä kokoajan pääni lähellä eikä minulle käynyt kuinkaan ja vanhempani näkivät tapauksen. laki kieltää virityksen mutta en välitä.

      • Nimetön

        siinä oikein aikuisen puhetta! tsemppiä vaan sullekkin.


      • Jouko&Kosti

        Heh..pisteethän tuosta kirves jutusta on annettava :) Mutta mutta.. Mopojen pitäisi aina liikkua kyllä siellä oikeessa reunassa niin homma toimisi nätisti, mutta on myös totta että on se ihmeellistä että aina meidän autoilijoiden pitää päästä niistä mopoista ohi oli tilanne sitten ihan mikä tahansa.


    • zap

      Taajama alueella ohittaminen kielletty! ellei edessä ole tosissaan hidas kulkeneuvo! (mun moposta ei kukaa tullu ohi koska sillä pääs 95km/h :)

      • seiskakaks

        Olenko taas tietämätön, kun ihmettelen, että ohittaminen olisi taajama-alueella kielletty? Mielestäni ohittaminen on kielletty, jos ohitustilanteessa rikotaan nopeusrajoitusta, ylitetään keltainen sulkuviiva tai se on erikseen merkeillä kielletty.
        Tietääkseni hitaamman kulkuneuvon saa ohittaa myös taajama-alueella. Vai, kuinka moni on ollut ohittamatta mopoilijaa / polkupyöräilijää kyseisellä alueella?


      • seiskakaks kirjoitti:

        Olenko taas tietämätön, kun ihmettelen, että ohittaminen olisi taajama-alueella kielletty? Mielestäni ohittaminen on kielletty, jos ohitustilanteessa rikotaan nopeusrajoitusta, ylitetään keltainen sulkuviiva tai se on erikseen merkeillä kielletty.
        Tietääkseni hitaamman kulkuneuvon saa ohittaa myös taajama-alueella. Vai, kuinka moni on ollut ohittamatta mopoilijaa / polkupyöräilijää kyseisellä alueella?

        Saa ohittaa, mopot ja muutkin kulkimet. Eihän siitä mitään tulisi muuten...

        Ovat kaksi yleistä harhaluuloa, ettei taajamassa tai risteysalueella saisi ohittaa...


    • Voin olla väärässä

      Käytännössähän se on kiellettyä ohittaa risteys alueella ja eihän sitä taajamassa muuta olekkaan kuin risteyksiä ja minunkin mielestä taajamassa on ohitus kiellettyä. On myös joskus ollut hauska seurata ja myös olen joskus yllättynytkin kun olen ajanut 80 alueella noin 75 on pikku mopolla ajeleva nuori mies paennut horisonttiin. Mielestäni mopokortti annetaan pennuille liian helpolla, saisivat ajaa siinäkin jonkinlaisen inssi ajon tai jotain vastaavaa. Tai voisihan se olla jännää vaikka määrätä lailla jokin hieno viiri mopon perään sojottaan taivasta kohti niin kuin pienten lasten polkupyörissäkin.

      • .......-...

        "no tuon mopokortin saa aivan liian helposti jo liikennesäännöistä tietämätönkin pääsee tietokoneellisesta kokeesta läpi, muita kokeita ei sitten olekkaan.itse kuitenkin tiedän liikennesäännöt. minä ajan aina oikealla tienreunassa nopeusrajoituksesta huolimatta. mopoani on viritetty koska jatkuva 45kmh köröttely ärsyttää syvästi. lisäksi mopo ei oikein vakiona jaksa vetää ylämäkeä ylös kunnolla kiihtyminenkin on hidasta. vanhempani eivät virittelyyni puutu koska kerran uhkasin lyödä itseäni kirveellä päähän jos ne rupeaa kieltelemään virittelyä. uhkasivat ensin myydä mopon pois mutta sitten kerran menin heilumaan liiteriin kirveen kanssa holtittomasti ja heiluttelin kirvestä kokoajan pääni lähellä eikä minulle käynyt kuinkaan ja vanhempani näkivät tapauksen. laki kieltää virityksen mutta en välitä."


        kirjotti aki89






        Ei sun tarvi sitä kirvestä heilutella saatanan pilallehemmoteltu paska, anna se kirves mulle niin voin hoitaa homman puolestasi.

        [email protected]

        mene vittuun täältä puhumasta paskaa ja jätä se mopo talliin. kannattaisi totella vanhempiaan.


      • aivan oikeassa

        Kyllä vanhemmilla on oltava vastuu lapsistaan. Kasvatus ratkaisee!!


      • voitkii...

        Autoilijathan ajaa ns."inssin", mutta mitä hyötyä siitä on ollut? Kotilokuskit ajalevat miten sattuu, kärkikolmion takaa eteen, kiilataan tiensivuun, vaihdetaan kaistaa rinnalla olevan päälle, ajetaan jalakulkijoiden päälle suojatiellä jne.

        On myös joskus ollut hauska seurata ja myös olen joskus yllättynytkin kun olen ajanut 80 alueella noin 75 on pikku autolla ajeleva nuori mies paennut horisonttiin.
        Eikös nuo liikenteen hidasteet, töyssyt ja kiemurat ole rakennettu juuri noiden autokaahareiden takia, jotka eivät tunne liikennelainsäädäntöä?

        Itelläni ainakin nuoruudessani oli koulussa erikseen tunteja, jolloin vieraileva poliisi tai sitten opettaja kertoi miten liikenteessä käyttäydytään. Ne opit on vieläkin päässä.


    • Ana

      Suomen mopoja koskeva laki on 60-luvulta. Elikkä erittäin vanha!

      Mopot kestävät nykyään jopa 140km/h vauhtia, mutta silti ne laitetaan kulkemaan 45km/h. Jarrut ovat huippuluokkaa. 6-vaidetta ja 45km/h on tuskaa ajaa. Siksi mopoja viritetään, jotta voisi ajaa liikenteessä olematta tukkeena.

      Mutta kuitenkin, mopokokeessa tulisi olla myös inssi. Jos inssi olisi, niin mopojen nopeudet saataisiin laillisesti vaikka siihen 60km/h. Ei enään olisi tukkeena.

      Näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, koska mopoilijat eivät ole äänioikeutettuja, eikä ketään kiinnosta!

      Skootterit eivät kylläkään kestä niin kovia nopeuksia kuin mopot. Mutta niilläkin voi ajaa 60km/h aivan turvallisesti.

      • jansson_90

        Mksi skootterit eivät muka kestäisi yli 60 km/h vauhtia? Minulla on skootteri ja se se kulkee 80km/h jos ottaa pois prikan, joka on ängetty siihen Suomessa siksi kun Suomessa mopot eivät saa kulkea kun tuon 45 km/h.


      • jarrut sitte
        jansson_90 kirjoitti:

        Mksi skootterit eivät muka kestäisi yli 60 km/h vauhtia? Minulla on skootteri ja se se kulkee 80km/h jos ottaa pois prikan, joka on ängetty siihen Suomessa siksi kun Suomessa mopot eivät saa kulkea kun tuon 45 km/h.

        niitäkin pitää tehostaa sitten samalla.


      • JormaSaaltonen
        jansson_90 kirjoitti:

        Mksi skootterit eivät muka kestäisi yli 60 km/h vauhtia? Minulla on skootteri ja se se kulkee 80km/h jos ottaa pois prikan, joka on ängetty siihen Suomessa siksi kun Suomessa mopot eivät saa kulkea kun tuon 45 km/h.

        Kyllä se varmasti mekaanisesti kestää tuon nopeuden. En nyt kuitenkaan välttämättä löisi päätäni pantiksi tuosta asiasta...


      • kestää mutta

        mites toi jarrupuoli 140km/h vauhdissa, kuin pysähtyy äkkitilanteessa ja muutenkin vaikka 80km/h vauhdeissa tehdy esim. voimakkaat useat peräkkäiset jarrutuskerrat, taitaa pito hävitä aika nopeesti....


    • pena

      eihän se saatana ole mopoilijoitten syy että ne eivät kulje.. lakia muutetaan ja mopoista kurit pois jumalauta.. sama se on autoilioissa ketkä ajaa ylinopeutta. ja mikä on reunassa mopoilian mielestä jos on aloittelia eikä osaa huonona kuskina ajaa tien reunassa

      • tuleva mopoilija

        olen samaa mieltä, ja tämä hyppää ny vähä tästä aiheesta mutta mitä järkeä on esim. se mopouudistus : Hinnaksi tulee liki 400e kaikki turhuudet niihi nii mitä järkee on maksaa mopokortista 400e että saat ajaa sillä 45km/h. Suurin osa mopo-onnettomuuksista on autoilijoiden syytä. Autoilijat ei varo mopoilijoita. että jos jotai täs muuttaa pitäis nii autoilijoitten kortti vaatimuksia !!


      • otettava

        Otettava huomioon kaksipyöräiset ja väistettävä riittävän kaukaa!


      • 1auto
        otettava kirjoitti:

        Otettava huomioon kaksipyöräiset ja väistettävä riittävän kaukaa!

        "Otettava huomioon kaksipyöräiset ja väistettävä riittävän kaukaa!" ?
        Mitenkä tuollaista äidin pikku taaperoa voit väistää tarpeeksi kaukaa , kun ajotyyli on tien laidasta laitaan ja välillä käväistää jalkakäytävällä ja takaisin ,3-4 mopoa välillä rinnakkain ym.ym Liikennesäännöistä ei tiedetä yhtään mitään ja jos tiedetään niin ei ymmärretä niitä. Koittakaa mopoiliat oppia ajamaa ensin oikein ja tulkaa vasta sitten muiden ajotapoja neuvomaan.


      • tuv
        1auto kirjoitti:

        "Otettava huomioon kaksipyöräiset ja väistettävä riittävän kaukaa!" ?
        Mitenkä tuollaista äidin pikku taaperoa voit väistää tarpeeksi kaukaa , kun ajotyyli on tien laidasta laitaan ja välillä käväistää jalkakäytävällä ja takaisin ,3-4 mopoa välillä rinnakkain ym.ym Liikennesäännöistä ei tiedetä yhtään mitään ja jos tiedetään niin ei ymmärretä niitä. Koittakaa mopoiliat oppia ajamaa ensin oikein ja tulkaa vasta sitten muiden ajotapoja neuvomaan.

        ajoin tänään mopolla kevyen liikenteen väylää mikä siis oli sallittu mopoille edessä oli suojatie olin 10-5m päässä suojatiestä kun eteen tyssähtää auto joka pysäyttää keskelle suojatietä jarrutin molemmat renkaat lukkoon etten törmää. eivätkö autoilijat ymmärrä että kevyenliikenteen väylällä on AINA ETUAJO OIKEUS.... kaveri on sairaalassa samanlaisen idiootin takia kaveri ei vaan kerenny enää väistää semmone idiootti ku ajaa yht äkkii eteen ja blokkaa koko suojatien


    • toffu

      minun mielestä vain kärsimättömät ihmiset jaksaat valittaa mopoilijoista. ja kyllä kaikkivirheitä tekevät joskus

    • on totta

      Niin kyllä vanhemmilla on vastuu

    • hellureidgddf

      mopolla pitää ajaa oikeassa laidassa!!!

      • Kakspyörä

        Omaa turvallisuutta ei silti ole velvollisuus vaarantaa, aukeavat ovet ja kiilaukset voi välttää ennalta: "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."


    • se vain sitkeesti

      Istuu autoilijan päässä kun katsoo yhdellä silmällä omaan napaansa sieltä minne aurinko ei paista.

      Kumma kun autoilijat rikkoo törkeästi nopeusrajoituksia ja heti perään nipotetaan jostain kaistasäännöistä vaikka nopeampi liikenne ei sovi sinne oikeaan reunaan häiritsemään muuta liikennettä, siinä meillä logiikkaa....

    • sanoa

      Miksi Suomessa on niin kapeat pientareet maanteillä? piennar=valkoinen yhtenäinen viiva tien reunassa. Siellä on joskus tukala mopoilla kun on rekkoja ja muita - pelottaa välillä... Äiti ei osannut sanoa.

    • hyvä?

      "Kannattaisi ainakin vanhempien pitää jonkilaista ohjastusta tieliikennelaista muksuilleen.
      Mielestäni tämä on vaarallisempaa liikenteessä, kuin kännykkään puhuminen ajon aikana."

      Koska tunnut tietävän nämä liikenneasiat hyvin, niin voisitko vielä valistaa meitä tietämättömiä hieman, että kuinka monta sivullista tienkäyttäjää mopoilija vuosittain ruhjoo ja surmaa, sekä kuinka monta vastaavasti kännyyn puhuva autoilija?

    • kantapään kautta

      Umpinainen terästanko, sillä kun täräyttää kypärään olan takaa niin alkaa liikennesäännöt upota tyhmempäänkin finninaamaan.

      • noin radikaaliin

        keinoon. Pesäpallomailalla vois koittaa ensin ja jos ei sillä uppoa, niin sitten vasta terästä peliin.


      • Näinkin radi kaali
        noin radikaaliin kirjoitti:

        keinoon. Pesäpallomailalla vois koittaa ensin ja jos ei sillä uppoa, niin sitten vasta terästä peliin.

        No no kylä lasten kasvatus pitäisi perustua kuitenkin väkivallattomuuteen vaikkakaan ei vallattomuuteen!


      • Mutta ei
        Näinkin radi kaali kirjoitti:

        No no kylä lasten kasvatus pitäisi perustua kuitenkin väkivallattomuuteen vaikkakaan ei vallattomuuteen!

        suinkaan lasten hutkimiseen vaan vanhempien.

        Vanhempien antama esimerkki ja välinpitämätön asenne kasvatukseen on suurin syy nuorten järjettömään koheltamiseen liikenteessä(kin). Jos 15 vuotta öykkäröidään lapset kyydissä liikenteessä minä-minä-asenteella, pitämällä keskari pystyssä kiinni omista oikeuksista ja samalla velvollisuuksia kiroten ollaan välittämättä pätkääkään liikennesäännöistä, eikä kunnioiteta muita tielläliikkujia hitustakaan, niin turha on mopopojalle sanoa, että ajat ja käyttäydyt sitten asiallisesti sen mopon kanssa. Lasten kaikkeen käyttäytymiseen vaikuttaa aivan valtavasti omien vanhempien esimerkki. Piste.


      • hghfgd
        Mutta ei kirjoitti:

        suinkaan lasten hutkimiseen vaan vanhempien.

        Vanhempien antama esimerkki ja välinpitämätön asenne kasvatukseen on suurin syy nuorten järjettömään koheltamiseen liikenteessä(kin). Jos 15 vuotta öykkäröidään lapset kyydissä liikenteessä minä-minä-asenteella, pitämällä keskari pystyssä kiinni omista oikeuksista ja samalla velvollisuuksia kiroten ollaan välittämättä pätkääkään liikennesäännöistä, eikä kunnioiteta muita tielläliikkujia hitustakaan, niin turha on mopopojalle sanoa, että ajat ja käyttäydyt sitten asiallisesti sen mopon kanssa. Lasten kaikkeen käyttäytymiseen vaikuttaa aivan valtavasti omien vanhempien esimerkki. Piste.

        Autoilijoilla on aina hirveä kiire ja autoilijathan eivät koskaan tee virheitä.
        Miksi ihmeessä aina nuoria syytetään kaikesta? Suurinosa mopoilijoista ajaa ihan järkevästi, jotkut jopa paremmin mitä eräät aikuiset. Mutta eihän aikuinen voi olla väärässä


      • 890io
        hghfgd kirjoitti:

        Autoilijoilla on aina hirveä kiire ja autoilijathan eivät koskaan tee virheitä.
        Miksi ihmeessä aina nuoria syytetään kaikesta? Suurinosa mopoilijoista ajaa ihan järkevästi, jotkut jopa paremmin mitä eräät aikuiset. Mutta eihän aikuinen voi olla väärässä

        Olen mopoilija ja kannatan mopokorttiiin ajokoetta sillä monet ajavat miten sattuu. Mutta eivät suinkaan kaikki.


      • xps 95-
        hghfgd kirjoitti:

        Autoilijoilla on aina hirveä kiire ja autoilijathan eivät koskaan tee virheitä.
        Miksi ihmeessä aina nuoria syytetään kaikesta? Suurinosa mopoilijoista ajaa ihan järkevästi, jotkut jopa paremmin mitä eräät aikuiset. Mutta eihän aikuinen voi olla väärässä

        itse ajan kans mopolla, ja on muutaman kerran auto melkein aihettunut kolaritilanteen, tai melkein suistattanut tieltä, ohittavat sitten nii läheltä että peilissä on naarmuja ohituksista, ja 40 alueella painellaan 80 lasissa ohitte, kerran ajoin mäkeä ylös tahalleen 40km/h, niin sitten takaata lähti ohittaa auto, niin mun mopo ei ole mikää kuristettu, ni lähin sitten kylkikyljessä ajamaan, 70 painettiin mäkee ylöspäin, on niillä autoilioilla melkonen ohipääsemis-pakko. ja eilen olin ajamassa risteykseen päin, ja takanani tuli asuntoauto, ajoin itse 60km/h 50-rajoituksella, ja takana oleva auto tuli siinä kohdassa 70 ja oli lähdössä ohitse ennen risteykseen tuloa, sitten laitoin vilkun päälle, sillä olin rymittymässä tien reunasta keskelle, ja tämä autoilia vain ajoi eteen päin, sitten heilutin käsi ojossa vasemmalle 5 kertaa, ja yhä tämä autoilia tuli sieltä vaan. no sitten minä lisäsin nopeutta että pääsin eteen, ja sitten risteyksessä autoilia tuli viereen ja sanoi että: käytä saatana juippi suuntamerkkiä! SIIIS VOI VITTU OLLA POKKAA TULLA VÄITTÄMÄÄN ETTÄ KÄYTÄ SUUNTAMERKKIÄ, autoiliat silmät liikenteeseen!


    • &&h

      mun poikani saa ajaa missä haluaa

    • entinenmopoilija

      Jos mopilijoilla olisi enemmän paikkoja joissa saisi ajaa miten haluaa niin luultavasti edes osa ajaisi yleisellä tiellä rauhallisemmin ja liikennesääntöjen mukaan. Mutta koska mopilijoille ei ole paikkoja missä saisi ajaa ihan rauhassa ilman että kukaan häiritsee, ajavat he muka huonosti. Ja on niissä muidenkin asenteissa varsinkin autoilijoiden. koska itse kun ajelin mopolla kaikkien oli päästävä ohi oli sitten nopeuteni mikä tahansa esim. kun ajoin 70 km/h 50km/h alueella tuli aika monikin autoilija ohitseni ja ei ollut kolari liian kaukana. Myöhemmin kun sain kevarikortin ja minulla oli enskapiikki jolla ajelin rajoitusten mukaan tuli autoilija taas viereeni ohitusaikeissa, mutta itse löin kaasun pohjaan ja katosin horisontiin. tämän jälkeen sama autoilija ajoi yhtenä päivänä taas ohitseni vaikka ajoin rajoitusten mukaan ja sitten se pinna paloi ja rupesin kiihdyttämään oikein kunnolla ja kun vauhtia oli noin 90 ja olin suunnilleen autolijan kohdalla nyppäsin keulan pystyyn ja ja loppujen lopuksi vauhtia oli noin 100 km/h kun laskin keulan alas. en väitä näin jälkeenpäin että se olisi ollut mitenkään järkevää, mutta sen jälkeen sain ajella vaikka 30 km/h 50km/h rajoituksella eikä kukaan yrittänyt ohi.
      Myös mopojen kuristaminen on mielestäni aivan järjetöntä koska silloin mopo ei toimi kunnolla ja lisäksi se saastuttaa paljon enemmän kuin kuristamattomana. Ja jos mopo kulkisi enemmän ei sillä tarvitsisi ajaa niin kovaa joten jos ajaisi vaikka yli 65km/h tulisi tuntuva sakko ja ajokielto. näin saataisiin mopihin lisää kiihtyvyyttä ylämäkiin ja ei aina tarvitsisi jurnutella ylämäkeen 20km/h ja näin mopilijat eivät olisi tientukkeena.
      No okei meni ehkä vähän ohi aiheen mutta oli siinä kai vähän asiaakin. ja mielestäni ne mopoilijat ajaa ihan hyvin ja ne mopoilijoista valittavat kerrostalomummot ovat suurin syy mopoilijoiden huonoon maineeseen.

    • 45 on naurettavaa

      miksi mopo ei muka voisi kulkea enempää kuin 45? suuriosa nykymopoista on rakennettu kevytmoottoripyörän runkoon ja niissä on kunnon levyjarrut eikä mitää vitu rumpujarruja. kyllä mopo voisi kulkea hyvin 60-65 ja se kestäisi sen. itselläni on viritetty mopo, joka kulkee 80, enkä minä, sillä kaupungissa täysiä aja. tietysti näitäkin vatipäitä löytyy. on tuo viritetty mopo henkeni kerran pelastanut, kun rekka tuli kolmion takaa melkein päin.

      • Daniellla1992

        Totta.
        Ehdotan että mopojen nopeutta nostetaan 60 km/h ja samalla vaadintaan 20 teoriatuntia, inssiajo ja 18v ikä.


    • mopon omistaja

      Tässä maassa on vähintään yhtämonta autolla törttöilijää, kuin mopollakin.
      Kyllä niistä autolijoistakin vikoja löytyy. Suurin osa mopoilijoista ajaa ihan sääntöjen mukaisesti, mutta kyllä niitä hölmöjäkin löytyy. (valitettavasti)

    • mopoa omistamaton

      Ajoneuvon paikka ajoradalla on kaistan oikeassa reunassa, mopoilla viivan ja pientareen välissä. Eli koskee myös prätkiä, kaistan oikeassa reunassa.
      Tätä sääntöä rikotaan jatkuvasti.

    • we

      ite heitän kesekllä tietä meneen

    • J8.L

      15 vuotiaan mopoilijan isovanhemmat ovat vaaralliset liikenteessä.

    • Maasturi kuski

      Kerran autolla vähän töytäisee niin yleensäkin tyhmempikin nuorisonilkki oppii.

      Jos ei opi niin pitää ajaa sitten seuraavalla kerralla vähän kovemmalla vauhdilla kohti.

      • vähältäpiti

        Jaa. No eilen kiilasi vastaantuleva autoilija tyttäreni eteen sillä seurauksella, että naama ruhjeilla ja hammas poikki mustelmia. Autoilijalla ei kyllä ollut maasturia.
        Oli phaillaan, joten ei vissiin ollu sinä.


    • Mopoilija

      No, jos rajoitus on vaikkapa 40 km/h, saa mopolla ajaa keskellä tietä, suuremmilla nopeuksilla tulee ajaa oikeassa laidassa, ihan tiedoksi. Mopoilijana voin sanoa että emme ole liikenteessä ainoita osaamattomia, kun autoilijoiden on pakko päästä ohittamaan, oli tilanne mikä tahansa. Audi kuskit äly hoi !

    • Piennar ongelma

      Kaupunkialueilla tuppaa olemaan kaivoa ja muuta kivaa tien reunassa, joten aika hankala ajaa tai epäturvallista, jos jysäyttää siihen monttuun tai väistää sitä...

      Maantiellä voi ajaa ainakin oikeassa reunassa, piennar on monessa paikkaa vitsi suomessa, siellä ei mahdu edes ajamaan polkupyörällä.

    • kukkuu9

      Se että mopolla ajaa taajamassa keskellä tietä ei aiheuta läheskään niin suurta vaaraa, kuin että autoilijat ohittaa AINA mopoilijat riippumatta siitä kuinka kovaa mopolla ajaa. Itse ajan taajamassa ja maantiellä oikeanpuoleisen raiteen kohdalla, koska ihan reunassa on niin huono ajaa esim. jos rekka ohittaa maantiellä niin mopo heilahtaa ''imun'' vaikutuksesta. Talvella on muutenkin huono ajaa ihan reunassa raiteitten takia.

    • Autoiliatroskii

      Autoiliat on iha pöhnäs ku kiilailee ja kevari ja moottoripyörä kuuluu keskelle te siellä jotka kuskaatte niitä rumia peltilehmiänne nii miettikää et jos te tietäisitte liikennesäännöt nii ei tulis valituksii. Et ei se peltiromu teistä parempaa kuskia tee vaikka mitätekisit ja ajan tiadoks noin 60-80 kmh mopol et vihhu ei tarttis tulla ohittaa 50 alueel jos meen kaheksaakymppii. Heräkkä ny jo

    • oujeeee

      Kuules ne säännöt menee varmaan perille siinä vaiheessa kun vanha kubbe autoilijatkin oppii ajamaan kaistan oikeanpuolisella osalla eikä nysvää tukkona vasemmalla kaistalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe