Miksi Jeesus ei ollut Jeesus Jaafialainen?

Anonyymi-ap

Nasaret mainitaan historiankirjoissa ensimmäisen kerran vasta 3. vuosisadalla. VT ei mainitse Nasaretia lainkaan kuten ei myöskään Josefus mainitse Nasaretia.

Olisiko Josefuksen pitänyt tuntea Nasaret? Kyllä. Josefus johti Galilean puolustusta 1. juutalaissodassa parin kilometrin päässä Nasaretista. Josefus oli valinnut johtamispaikakseen parin kilometrin päässä sijaitsevan Galilean suurimman kylän Jaafian ja linnoitti sen vahvasti. Roomalaiset kuitenkin voittivat, Josefus jäi vangiksi, Jaafia ryöstettiin ja hävitettiin ja asukkaat otettiin orjiksi. Jaafia ei tuhoutunut kokonaan, mutta menetti merkityksensä Galilean isoimpana kylänä.

Alue eli hiljaiseloa sata vuotta kunnes alkoi kasvaa, mutta kasvupaikka ei ollutkaan Jaafia vaan uusi, parin kilometrin päässä oleva Nasaretin kylä, jota ei ollut olemassa 1. vuosisadalla. Siitä tuli niin iso, että se mainittiin Raamatun ulkopuolellakin 3. vuosisadalla. Nykyään Nasaret on iso kaupunki ja Jaafia on Nasaretin kaupunginosa aivan lähellä sen keskustaa.

Jeesuksen tarinan sepittäjät eivät tätä hoksanneet vaan ajattelivat, että kun nyt sepittämisen aikaan 2-3. vuosisadalla Galileassa oli Nasaret niin se olisi ollut olemassa myös väitettyjen tapahtumien aikaan 1. vuosisadalla. He eivät tunteneet historiaa edes sen vertaa, että olisivat tajunneet paikalla olleen Galilean isoin kylä Jaafia. Tällaista virhettä sanotaan anakronismiksi. Jos Jeesustarinan sepittäjät olisivat tunteneet historian, he olisivat kirjoittaneet Jeesus Jaafialaisesta ja ristin päällä olisi ollut taulu IIRI (Iesus Iafia Rex Iudaeorum).

Mitä mieltä muut? Onko aukotonta argumentointia vai saatteko ammuttua alas tämän mestariteoksen?

57

149

Vastaukset 57

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Jeesus voisi aivan hyvin olla Jeesus Ankkalinnalainen ja Tupu, Hupu ja Lupu kuuluisivat hänen opetuslapsiinsa. Ei mitään haittaa ainakaan olisi kertomuksen luonteeseen.

Isompana Jeesus voisi käydä vetämässä Hanhivaaran fariseuksia turpaan. Ja myös Iinestä hän voisi vetäistä. Olisi jännittävää seurata, tulisiko Iineksen munimista tipusista jumalallisia.

• UUSI

Oletteko muuten huomanneet, että Ankkalinnassa ei ole isiä, eikä äitejä? Sen sijaan siellä on setiä ja veljenpoikia. Olen pitkään miettinyt tätä, ja tullut siihen tulokseen, että Ankkalinnan taustalla on synkkä salaisuus.

Ankat kuolevat lisääntyessään, koirasankka luultavasti jo saattaessaan naaraan raskaaksi. Munat puolestaan ovat niin suuria, että naaras kuolee niiden munimiseen. Naaras kuitenkin munii aina kolme munaa, joten laji säilyy. Hinta lajin säilymiselle on silti hirveä.

Ankkalinnassa lisääntymisestä puhuminen on ehdoton tabu. Ne jotka tajuavat todelliseen tilanteen eivät lisäänny. Ne jotka eivät tajua sitä, saattavat lisääntyäkin. Roope-setä ja Akun veljenpojat fiksuina ovat varmaan asian tajunneet, ja odottavat selän takana naureskellen, että Aku alkaa Iineksen kanssa "ankkomaan".

• Anonyymi00002

GENESIS RY
      Jeesus, kotien Herra -sunnuntain rippipuhe ja saarna
      https://www.gen.fi/os-nasaretilainen.html

1. NIMIEN MERKITYKSET
      2. NASARET
      3. NASARETILAINEN ON HALVEKSITTU
      4. NASARETILAINEN ON VARTIJA
      5. NASARETILAINEN ON VARJELIJA
      6. NASARETILAINEN ON LAIN NOUDATTAJA
      7. NASARETILAINEN ON VESA
      8. KRISTITYT OVAT NASARETILAISIA
      ++++++++++++++

7. NASARETILAINEN ON VESA

Nasaret- ja Nasaretilainen-sanoilla on siis kaksoismerkitys: ensiksikin vartioida, varjella tai noudattaa ja toisaalta vesa, verso tai oksa.

Heprean netser-sana tarkoittaa ’vesa’, ’verso’ tai ’oksa’. Se esiintyy Jesajan kirjassa kolmeen kertaan. Kaikki nuo kohdat ovat messiaanisia eli profetoivat meille Jeesuksesta.

Tunnetuin ja selvin näistä kohdista on Jesajan kirjan luku 11, jae 1: ”Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa (hepr. netser) versoo hänen juuristansa.” Iisain eli Jessen kanto ja juuri tarkoittavat hänen poikaansa Daavidia sekä hänen jälkeläisiään. Herramme ja Vapahtajamme on ihmisluontonsa puolesta juuri Daavidin jälkeläinen. Kumpikin Jeesuksen maallisista vanhemmista, äiti Maria ja kasvatti-isä Joosef, kuuluivat Daavidin sukuun.

Jesajan kirjan luku 14, jae 19, puhuu siitä, miten Vesa eli Nasaretilainen tehdään Golgatan ristillä synniksi; Häntä kohdellaan aivan kuin olisi kaiken pahan alku ja syy, itse käärme. Tekstiyhteydessään se puhuu Baabelin kuninkaan kukistumisesta ja tuomiosta, mutta samalla siihen on kätkeytynyt profetia Herramme rististä: ”Mutta sinä olet kaukana haudastasi, poisviskattuna niinkuin hylkyvesa (hepr. kenetser nit'av), olet peittynyt surmattujen, miekalla lävistettyjen, kiviseen kuoppaan suistuneitten alle, olet kuin tallattu raato.” (Jes. 14:19)

Tuo ’hylkyvesa’ tarkoittaa sananmukaisesti inhottavaa, kauhistuttavaa ja häpäistävää oksaa (RK92 ’kelvoton villiverso’). Syvimmältään tässä on Kristus, jonka raadeltu ruumis oli ristillä niin rujo ja runneltu, että kaikki käänsivät katseensa pois Hänestä. Ei ollut enää ihmisen muotoinen Hänen ristille lyöty lihansa. Ajattele - tällaisen kohtalon otti kantaakseen Kaikkivaltias Luoja, Jumalamme, rakkaudesta meihin langenneisiin ja kapinoiviin lapsiinsa! Minä ja sinä olisimme kuuluneet sinne ristille rangaistaviksi, hylättäviksi ja helvettiin heitettäviksi. Mutta Jeesus meni sinne omasta vapaasta tahdostaan meidän puolestamme tuomittavaksi.

Kolmannessa netser-kohdassa, Jesajan kirjan luvussa 60, puhutaan puolestaan Kristuksesta Hänen hengellisen ruumiinsa, seurakunnan eli Kirkon kautta: ”Sinun kansassasi ovat kaikki vanhurskaita, he saavat periä maan iankaikkisesti, he, minun istutukseni vesa (hepr. netser mata'av), minun kätteni teko, minun kirkkauteni ilmoitukseksi.” (Jes. 60:21) ’Istutuksen vesa’ tarkoittaa Kristusta, joka on läsnä seurakuntansa keskellä.

Jeesus vaikuttaa, toimii ja elää uskovissaan; oikein ymmärrettynä Herramme tulee materiaksi eli lihaksi seurakunnassaan, sen kastetuissa ja uskovissa jäsenissä. Kristus rakastaa seurakuntamorsiantaan, on yhtä lihaa sen kanssa ja toimii sen kautta. Me uskosta vanhurskaiksi tulleet olemme saaneet armon tulla Herramme maanpäällisinä jäseniksi; käsiksi, jaloiksi, korviksi ja suuksi. Tämä on eri asia kuin Herramme sikiäminen ja syntyminen ihmiseksi neitsyt Marian kohtuun. Mutta tietty yhteys näillä kahdella Herramme lihaksi tulemisella kuitenkin on.

• Anonyymi00004

VT:ssä ei mainita Nasaretin kaupunkia eikä sitä ollut olemassa 1. vuosisadalla. Tätä asiaa ei muuksi muuta vaikka Jesajan kirja olisi aivan täynnä vesakoita ja risukoita.

• Anonyymi00012
        UUSI

Jesaja 14 kertoo Baabelin kuninkaasta eikä kenestäkään muusta. Kristityt sanovat sen kertovan saatanasta mutta se ei pidä paikkaansa. Missään nimessä se ei ole profetia Jeesuksesta.

• UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

VT:ssä ei mainita Nasaretin kaupunkia eikä sitä ollut olemassa 1. vuosisadalla. Tätä asiaa ei muuksi muuta vaikka Jesajan kirja olisi aivan täynnä vesakoita ja risukoita.

>>>VT:ssä ei mainita Nasaretin kaupunkia eikä sitä ollut olemassa 1. vuosisadalla. Tätä asiaa ei muuksi muuta vaikka Jesajan kirja olisi aivan täynnä vesakoita ja risukoita.<<<

Sakarja:
        6:12 ja sano hänelle näin: "Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.

Huomaa!
        "mies nimeltä Vesa....omalta pohjaltansa hän on kasvava"

Jeesus Kristus EI OLE LUOTU, vaan hän oli omalta pohjaltansa kasvava.
        Hän on kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona:
        - Isä Jumala
        - Poika Jumala (Jeesus Kristus)
        - Pyhä Henki Jumala

Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta.
        Jeesus oli sekä tosi Jumala, että tosi ihminen; ihmisluonnon omaava.

Ymmärtääkö ateistinen järkesi tämän ?
        Uskovaisten järki ei käsitä - Jumala vain antaa tämän totuuden uudestisyntyneen (Joh. 3:3,7) uskovaisen hengelliseen elämään (sydämeen).

Matteuksen evankeliumi:
        1:20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.

Johanneksen evankeliumi:
        3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

• Anonyymi00003

Suomalainen sananlasku sanoo:
      "Tutkii kuin piru Raamattua - ja aina väheksyy"

Jumalaton ateisti tutkii Raamattua kuin kiero asianajaja testamenttia, niin että löytäisi sieltä tulkinnanvaraisia juttuja.

Kristitty tutkii Raamattua kuin testamentin saaja, katsoakseen kirjoituksista sitä että mitäs täällä on minulle luvattu.

• Anonyymi00010
        UUSI

"Kristitty tutkii Raamattua kuin testamentin saaja, katsoakseen kirjoituksista sitä että mitäs täällä on minulle luvattu."

Kristitty ei vähääkään välitä, mitä hänelle valehdellaan, kunhan saa kuvitella, että juuri hän on poikkeuksellinen komistus säilytettäväksi ikuisesti jossain museossa.

• Anonyymi00020
        UUSI

"Jumalaton ateisti tutkii Raamattua kuin kiero asianajaja testamenttia, niin että löytäisi sieltä tulkinnanvaraisia juttuja."

Väität siis ettei Raamatussa ole tulkinnanvaraisia juttuja, otat sen kirjaimellisesti?

"Kristitty tutkii Raamattua kuin testamentin saaja, katsoakseen kirjoituksista sitä että mitäs täällä on minulle luvattu."

Kristitylle on luvattu sika säkissä. On helppo luvata kaikenlaista tapahtuvaksi kuoleman jälkeen, kun ei tarvitse olla vastuussa vääristä lupauksista kuoleman saapuessa.

Ateisti lukee Raamatun rivejä, kristitty lukee rivien väleistä.

• Anonyymi00005

Kun tuohon Jaafiaan vs. Nasaretiin tutustuu tarkemmin niin Jeesus Nasaretilainen on entistä lapsellisempi väite. Jeesuksen väitettyyn aikaan Jaafiassa oli 17 000 asukasta ja Nasaretin paikalla olleessa pikkukylässä noin 400 asukasta. Jaafia oli suoraan Galilean pääkaupunkiin Sephorikseen johtavan tien pullonkaulassa. Jaafiasta pystyi eristämään Galilean pääkaupungin. Nasaretilla ei ollut edes nimeä kun sitä ei missään mainita ennen 3. vuosisataa. Miksi ihmeessä maailman mahtavin jumalan poika ja jumala itsekin piti nimetä tuollaisen olemattoman tuppukylän mukaan kun 2 km päässä olisi ollut strategisesti tärkeä Galilean isoin kylä?

• Anonyymi00007

>>>>Miksi ihmeessä maailman mahtavin jumalan poika ja jumala itsekin piti nimetä tuollaisen olemattoman tuppukylän mukaan kun 2 km päässä olisi ollut strategisesti tärkeä Galilean isoin kylä?<<<<<

ooo

Genesis ry:

NASARETILAINEN ON HALVEKSITTU

Jeesuksen aikana Nasaret oli pieni kyläpahanen enimmäkseen pakanoiden asuttamassa Galileassa (Jes. 8:23), kaukana oikeauskoisesta Jerusalemista (n. 170 km). ’Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää’ (Joh. 1:46) tarkoittaa juuri tätä pienuutta, vähäpätöisyyttä, arvottomuutta ja arveluttavaa. Vähän samaa kuin meillä Suomessa puhutaan ’jostain takahikiästä’ eli nimeltä mainitsemattomasta, kaukaisesta, tuntemattomasta ja vähäpätöisestä paikasta.

Galilea oli Jerusalemin ja Juudan asukkaiden mielestä syrjäinen, harhaoppinen ja pakanallinen alue. Itse Galilea-sanakin (johtuu heprean verbistä galal, pyörittää, vierittää) tarkoittaa piirikuntaa tai provinssia - siis kaukana rintamailta olevaa takamaata tai -aluetta. [Itse olen muuten kotoisin juuri ’Takamaalta’. Synnyinpaikkakuntani nimi Nuijamaa tarkoittaa venäjänkielen kautta Viipurin maalaiskunnan takamaata. ’Voiko Nuijamaalta tulla mitään hyvää…?’]

Mutta se, mitä ihmiset halveksuvat ja vähäpätöisenä pitävät, on usein Jumalan silmissä kallista, arvokasta ja tärkeää.

"... sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, 28. ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, 29. ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.” (1. Kor. 1:27-29)

Samasta heprean juuresta (hepr. galal), josta Galilea-nimi on peräisin, tulee esimerkiksi Golgata, pääkallo, joka sananmukaisesti tarkoittaa ’pyörivää’ eli sitä osaa ruumiista, joka on pyöreä. Samoin Gilgal-nimi, pyöritettyjen eli vieritettyjen kivien kehä, johtuu galal-juuresta. Gilgalissa aikanaan ympärileikattiin autiomaavaelluksen aikana syntyneet ja nyt luvattuun maahan palanneet Israelilaiset - heidän päältään pyöritettiin eli vieritettiin pois synnin syyllisyys. Tämä tarkoittaa sitä, mitä Golgatalla tapahtui: Sulhasen ympärileikkauksen kautta meidän syyllisyytemme vieritettiin pois.

• Anonyymi00006

/Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista"/.
      Johanneksen evankeliumi 1:45

Jeesuksen ajan juutalaiset tiesivät tasan tarkkaan sen mitä tarkoittaa:
      "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista"

Ota huomioon että me täällä Suomessa elämme nyt yli 2000 vuotta myöhemmin vähän eri kulttuurissa ja maailmanajassa kuin Israel Jeesuksen aikaan.

Suomalaiset tietävät Ilmari Kiannon romaanin "Ryysyrannan Jooseppi", josta laulaja Irwin on tehnyt biisin: "Ryysyranta".

Jos jostakin henkilöstä sanotaan: Hän eli kuin
      "Ryysyrannan Jooseppi", niin suuri osa suomalaisista tietää, mitä se vertaus ainakin suurinpiirtein tarkoittaa.

Mutta tietääkö sen nykypäivän juutalainen Israelissa.

• Anonyymi00008

"Jeesuksen ajan juutalaiset tiesivät tasan tarkkaan sen mitä tarkoittaa..."

Höpsistä, VT:ssä ei mainita Nasaretia. Johanneksen evankeliumi on sepitetty 200 vuotta väitettyjä tapahtumia myöhemmin. Juurikin tuo Nasaretin anakronismi paljastaa sen.

• Johanneksen evankeliumi:
      1:45 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista".
      1:46 Natanael sanoi hänelle: "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?" Filippus sanoi hänelle: "Tule ja katso".

• Anonyymi00017
        UUSI

Jes. 11:1 "Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi (tuore oksa), ja vesa (erillinen runko) versoo hänen juuristansa."
        Kaksi erillistä tapatumaa, ja tuskimpa kumpikaan oli kotoisin Nasaretista.

• Anonyymi00009

Se, joka nojaa historiallisen tietämyksensä Vanhaan Testamenttiin, on jo lähdössä hävinnyt keskustelun.

• >>>Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista".<
      Joh. 1:45

===============
      Jeesus itse sanoi että Mooses on kirjoittanut hänestä:

[Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.]
      Joh. 5:46

Joh. 5:18, 39-47
      5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
       -------
      5:39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta;
      5:40 ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.
      5:41 En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä;
      5:42 mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
      5:43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.
      5:44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?
      5:45 Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.
      5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
      5:47 Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?"

• Anonyymi00021
        UUSI

"Jeesus itse sanoi että Mooses on kirjoittanut hänestä:"

Vau! Ihan itse sanoi? Täytyyhän sen sitten olla totta, kun kerran itse näin väitti!

...Olet "hieman "naiivi.

VT:stä ei muuten löydy messiasennustusta, jossa messias kuoltuaan ylösnousee taivaaseen kolmantena päivänä.

Messiaan oli myös tarkoitus toteuttaa kaikki profetiat elämänsä aikana, Jeesus ei toteuttanut, koska hän oli väärä profeetta.

• Anonyymi00011
      UUSI

Mistä tiedät ettei Jaafian vieressä ollut asutusta jo Jeesuksen aikana?

• Anonyymi00013
        UUSI

Hyvin todennäköisesti oli, muttei Nasaretin nimistä kylää. Miksi olisi ollut kun 2 km päässä oli 17 000 asukkaan Jaafia?

Nasaretin olemattomuuden selittää se, että 1. vuosisadalla oli 17 000 asukkaan iso Jaafian kylä, jonka roomalaiset hävittivät ja sen tilalle 2 km päähän kasvoi 2. vuosisadalla Nasaretin kylä.

• Anonyymi00019
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Hyvin todennäköisesti oli, muttei Nasaretin nimistä kylää. Miksi olisi ollut kun 2 km päässä oli 17 000 asukkaan Jaafia?

Nasaretin olemattomuuden selittää se, että 1. vuosisadalla oli 17 000 asukkaan iso Jaafian kylä, jonka roomalaiset hävittivät ja sen tilalle 2 km päähän kasvoi 2. vuosisadalla Nasaretin kylä.

Mistä tiedät että Jaafiassa oli 17000 asukasta. Senhän olisi täytynyt olla valtava kaupunki sen ajan mittapuun mukaan. Kuka sellaista väittää sinun lisäksesi?

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Mistä tiedät että Jaafiassa oli 17000 asukasta. Senhän olisi täytynyt olla valtava kaupunki sen ajan mittapuun mukaan. Kuka sellaista väittää sinun lisäksesi?

Jeesuksen aikana Jaafia oli olemassa ja se oli huomattava Galilean kylä. Ensimmäisen vuosisadan historioitsija Josefus kuvaa sitä Galilean suurimmaksi kyläksi. Vuonna 67 jaa. roomalaiset valtasivat sen, ja Josefus kertoo 15 000 ihmisen kuolleen ja 2 130 joutuneen vangiksi.

Tuo 15 000 kuollutta ei kuitenkaan tarkoita, että Jaafiassa olisi asunut 15 000–17 000 ihmistä. Josefuksen sotakertomusten lukuihin pitää suhtautua varauksella, eikä meillä ole luotettavaa ensimmäisen vuosisadan väestönlaskentaa.

• Anonyymi00027
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Jeesuksen aikana Jaafia oli olemassa ja se oli huomattava Galilean kylä. Ensimmäisen vuosisadan historioitsija Josefus kuvaa sitä Galilean suurimmaksi kyläksi. Vuonna 67 jaa. roomalaiset valtasivat sen, ja Josefus kertoo 15 000 ihmisen kuolleen ja 2 130 joutuneen vangiksi.

Tuo 15 000 kuollutta ei kuitenkaan tarkoita, että Jaafiassa olisi asunut 15 000–17 000 ihmistä. Josefuksen sotakertomusten lukuihin pitää suhtautua varauksella, eikä meillä ole luotettavaa ensimmäisen vuosisadan väestönlaskentaa.

” Jeesuksen aikana Jaafia oli olemassa ja se oli huomattava Galilean kylä.”

No miksei Jeesus ollut sitten Jaafialainen?

• Anonyymi00014
      UUSI

Miķä on ateistien mielestä
      se perusmotivaatio, mikä
      aukaisi sepitysmaailman
      hanat. Kirjoittajille.

Voitaisko tänään luoda täysin
      fiktiivinen hahmo, jota sitten
      koko maailma palvoo. Totena.
      Juuri kuten Jeesusta

• Anonyymi00024
        UUSI

Kyllä voidaan, uusia uskontoja syntyy vieläkin.

"Totena. Juuri kuten Jeesusta"

Jeesusta ei koko maailma palvo, vain 31% maailman asukkaista on kristittyjä.

• Anonyymi00033
        UUSI

Vaikka uskoa että tänään
        sepitetty tarina, olis totta
        vuonna 4026. Se olisi jotain
        järjen vastaista. Eli 2000v.
        Eteen. Tietysti olosuhteet on
        eli säilyvyys on eri luokkaa
        kuin vuonna 0- tai v. 30.
        Silti. Mitään myyttejä ei voida
        pitää tod näk, niin paljon lähteitä
        Kaikki tiet vievät samaan arkeen

• Anonyymi00015
      UUSI

Tähän liittyen on mielenkiintoinen yksityiskohta. Jaafiaa ei mainita UT:ssa lainkaan.

VT:ssä on Jaafia, mutta ei Nasaretia.
      UT:ssa ei ole Jaafiaa, mutta on Nasaret.

Jaafia hävitettiin 1. vuosisadan loppupuolella. Nasaret kasvoi Jaafian raunioiden viereen 2. vuosisadalla. Jeesus Nasaretilaisen tarina on siis sepitetty yli sata vuotts väitettyjä tapahtumia myöhemmin.

• Anonyymi00018
        UUSI

Jos joku väittää, että Jeesus oli täysin keksitty, hänen pitäisi kyllä pystyä tarjoamaan uskottava historiallinen selitys. Miten ja milloin tämä keksitty hahmo syntyi & miten hänen ympärilleen muodostui ensimmäisen vuosisadan kristillinen liike.

• Anonyymi00025
        UUSI

Tekoälyn mukaan on löytyjä, että Nasaret oli olemassa jo Jeesuksen aikaan.

"Tarkoitan ennen kaikkea ensimmäisen vuosisadan rakennus- ja esinelöytöjä, en pelkästään sitä, että myöhemmissä lähteissä puhutaan Nasaretista.

Keskeiset löydöt ovat:

Ensimmäisen vuosisadan asuinrakennus
        Nasaretin Sisters of Nazareth -luostarin alla tehdyissä tutkimuksissa on tunnistettu rakennus, joka ajoittuu ensimmäiselle vuosisadalle. Se on osittain kallioon hakattu ja tulkittu asuinrakennukseksi. Ken Darkin tutkimus pitää sitä yhtenä parhaiten säilyneistä ensimmäisen vuosisadan rakennuksista Nasaretissa.

Ensimmäisen vuosisadan keramiikkaa
        Israelin muinaismuistoviranomaisen (IAA) kaivauksissa Marian ilmestyksen kirkon läheltä löytyi myöhäishellenistiselle ja varhaisroomalaiselle ajalle kuuluva asuinrakennus sekä runsaasti keramiikkaa. Yardenna Alexandren tutkimus ajoittaa asutuksen myöhäiseltä 2. vuosisadalta eaa. ensimmäisen vuosisadan ja jopa toisen vuosisadan alkuun ja tulkitsee sen juutalaiseksi asutukseksi.

Maatalouden jäänteitä
        Nasaretin ympäristöstä on löydetty roomalaiselle ajalle ajoittuvia viljelyterasseja, maatilarakenteita ja muita maatalouteen liittyviä rakennelmia. Esimerkiksi Wadi el-Juanin kaivauksissa löydettiin roomalaisajan kivihakkaamoja, viljelyterasseja ja peltotorneja.

Kivestä valmistetut astiat
        Nasaretin varhaisroomalaisista kohteista on löytynyt kalkkikivisten astioiden kappaleita. Ne ovat erityisen kiinnostavia, koska tällaiset astiat liittyvät Galilean juutalaisyhteisöihin ja rituaalisen puhtauden käytäntöihin.

Ensimmäisen vuosisadan hautarakenteita
        Nasaretista on löydetty myös roomalaisajan juutalaisia kalliohautoja. Näitä on tutkittu esimerkiksi Sisters of Nazareth -kohteessa."

• Anonyymi00028
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Jos joku väittää, että Jeesus oli täysin keksitty, hänen pitäisi kyllä pystyä tarjoamaan uskottava historiallinen selitys. Miten ja milloin tämä keksitty hahmo syntyi & miten hänen ympärilleen muodostui ensimmäisen vuosisadan kristillinen liike.

” Jos joku väittää, että Jeesus oli täysin keksitty, hänen pitäisi kyllä pystyä tarjoamaan uskottava historiallinen selitys.”

Tarjoan heti selityksen kun sinä tarjoat uskottavan historiallisen selityksen siitä, miten Mustanaamio oli täysin keksitty hahmo. Käytän sinun tarjoamaa metodia Jeesusmyytin selitykseksi.

• Anonyymi00029
        UUSI
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Tekoälyn mukaan on löytyjä, että Nasaret oli olemassa jo Jeesuksen aikaan.

"Tarkoitan ennen kaikkea ensimmäisen vuosisadan rakennus- ja esinelöytöjä, en pelkästään sitä, että myöhemmissä lähteissä puhutaan Nasaretista.

Keskeiset löydöt ovat:

Ensimmäisen vuosisadan asuinrakennus
        Nasaretin Sisters of Nazareth -luostarin alla tehdyissä tutkimuksissa on tunnistettu rakennus, joka ajoittuu ensimmäiselle vuosisadalle. Se on osittain kallioon hakattu ja tulkittu asuinrakennukseksi. Ken Darkin tutkimus pitää sitä yhtenä parhaiten säilyneistä ensimmäisen vuosisadan rakennuksista Nasaretissa.

Ensimmäisen vuosisadan keramiikkaa
        Israelin muinaismuistoviranomaisen (IAA) kaivauksissa Marian ilmestyksen kirkon läheltä löytyi myöhäishellenistiselle ja varhaisroomalaiselle ajalle kuuluva asuinrakennus sekä runsaasti keramiikkaa. Yardenna Alexandren tutkimus ajoittaa asutuksen myöhäiseltä 2. vuosisadalta eaa. ensimmäisen vuosisadan ja jopa toisen vuosisadan alkuun ja tulkitsee sen juutalaiseksi asutukseksi.

Maatalouden jäänteitä
        Nasaretin ympäristöstä on löydetty roomalaiselle ajalle ajoittuvia viljelyterasseja, maatilarakenteita ja muita maatalouteen liittyviä rakennelmia. Esimerkiksi Wadi el-Juanin kaivauksissa löydettiin roomalaisajan kivihakkaamoja, viljelyterasseja ja peltotorneja.

Kivestä valmistetut astiat
        Nasaretin varhaisroomalaisista kohteista on löytynyt kalkkikivisten astioiden kappaleita. Ne ovat erityisen kiinnostavia, koska tällaiset astiat liittyvät Galilean juutalaisyhteisöihin ja rituaalisen puhtauden käytäntöihin.

Ensimmäisen vuosisadan hautarakenteita
        Nasaretista on löydetty myös roomalaisajan juutalaisia kalliohautoja. Näitä on tutkittu esimerkiksi Sisters of Nazareth -kohteessa."

” Tekoälyn mukaan on löytyjä, että Nasaret oli olemassa jo Jeesuksen aikaan.”

Joo, kyllä siellä oli rakennuksia, ihmisiä ja esineitä, mutta ei kylää nimeltä Nasaret. Jos olisi ollut niin se olisi mainittu primäärilähteissä.

• Anonyymi00016
      UUSI

Mitenkäs sinua kiinnostaa Raamatussa, Jumalan Sanassa, onko Jeesus joku Jaafialainen, vai mikä ?

Etkös sinä olekaan ateisti, jumalaton, joka puuhastelee jumalattomana kaikkea jumalattomuutta ?
      Uskotko sinä Raamatun Jeesuksen olleen edes olemassa ?

Vai yritätkö jotenkin tarinoillasi "valaista" kristittyjä kääntymään ateismiin, kulkemaan sitä samaa tuhon tietä Helvetin tuleen 🔥🔥🔥, jota tietä
      ateistit kulkevat.................Helvettiin🔥🔥🔥
      ..........elleivät tee parannusta ja usko Jeesukseen ?

Apostolien teot
      16:26 Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat. >> Jakeen lisätiedot
      16:27 Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
      16:28 Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä".
      16:29 Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
      16:30 Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
      16:31 Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

• Anonyymi00026
        UUSI

Jos Raamattu on Jumalan sanaa, niin sen on oltava täydellinen. Pienintäkään virhettä ei saa löytyä. Täydelliseltä olennolta ei voi odottaa vähempää kuin täydellisyyttä.

Raamattu on täynnä virheitä, joten se ei voi olla Jumalan sanaa. Se on ihmisen sanaa.

Sinua selvästi pelottaa tutustua Raamattuun kriittisesti, koska aloit välittömästi uhkailemaan helvetillä. Pyrit näin vaimentamaan kritiikin ja luoda ahdistavan ilmapiirin, jotta ihmiset eivät uskaltaisi tutustua Raamattuun kriittisesti.

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Jos Raamattu on Jumalan sanaa, niin sen on oltava täydellinen. Pienintäkään virhettä ei saa löytyä. Täydelliseltä olennolta ei voi odottaa vähempää kuin täydellisyyttä.

Raamattu on täynnä virheitä, joten se ei voi olla Jumalan sanaa. Se on ihmisen sanaa.

Sinua selvästi pelottaa tutustua Raamattuun kriittisesti, koska aloit välittömästi uhkailemaan helvetillä. Pyrit näin vaimentamaan kritiikin ja luoda ahdistavan ilmapiirin, jotta ihmiset eivät uskaltaisi tutustua Raamattuun kriittisesti.

"Jos Raamattu on Jumalan sanaa...."

Nyt sinun JOSSITTELUT ei auta.

Perkelekin jossitteli Jeesusta, Jumalan sanaa, vastaan, mutta epäonnistui katkerasti:

===
        Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
        ja sanoi hänelle: "JOS SINÄ OLET JUMALAN POIKA, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."
        Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."
        Matteus 4:5-7
        ===

Jeesus ei tullut maanpäälle mitään benji-hyppyjä tekemään, vaan tekemään Taivaan Isän tahdon

• Anonyymi00031
        UUSI
        Anonyymi00030 kirjoitti:

"Jos Raamattu on Jumalan sanaa...."

Nyt sinun JOSSITTELUT ei auta.

Perkelekin jossitteli Jeesusta, Jumalan sanaa, vastaan, mutta epäonnistui katkerasti:

===
        Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
        ja sanoi hänelle: "JOS SINÄ OLET JUMALAN POIKA, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta', ja: 'He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi'."
        Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi'."
        Matteus 4:5-7
        ===

Jeesus ei tullut maanpäälle mitään benji-hyppyjä tekemään, vaan tekemään Taivaan Isän tahdon

"Nyt sinun JOSSITTELUT ei auta."

Älä vikise. Vastauksesi on pelkkää käsienheiluttelua ja otit lauseeni pois asiayhteydestä.

"Perkelekin jossitteli Jeesusta, Jumalan sanaa, vastaan, mutta epäonnistui katkerasti:"

Juuri kerroin sinulle miksi Raamattu ei voi olla Jumalan sanaa. Raamatun siteerauksesi ovat turhia.

"Jeesus ei tullut maanpäälle mitään benji-hyppyjä tekemään, vaan tekemään Taivaan Isän tahdon"

On kieltämättä vaikea hyppiä, kun on naulattuna ristiin xD

• Anonyymi00034
        UUSI
        Anonyymi00026 kirjoitti:

>>>Jos Raamattu on Jumalan sanaa, niin sen on oltava täydellinen<<<<

Täysin samaa mieltä !

Ongelmasi on se, että jos olet ateisti (tai uskonnollinen - et uskovainen) , niin sinä yrität ateistin pimentyneellä järjelläsi tutkia suurinta valoa - Jumalan sanaa.
        Ja se ei sinulle avaudu - .muuten kuin pimentyneellä, syntiin langenneella järjelläsi. Kirjaimen tasolla.

Minkätähden ?
        Koska Jumalan Pyhä Henki on inspiroinut (elävöittänyt) Raamatun, Jumalan sanan.

2.Korinttolaiskirje:
        3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.Sentähden Raamatussa sanotaan:

2. Pietarin kirje:
        1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; 
        1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

---
        Sentähden Vanha Käärme (piru) yrittää syöttää sinulle sitä samaa myrkkypetosta,  jota se syötti ovelasti valheen voimalla Paratiisissa Eevalle ja Aadamille:

1.Mooseksen kirja:
        3:1 Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"
        3:2 Niin vaimo vastasi käärmeelle: "Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa,
        3:3 mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'." >> Jakeen lisätiedot
        3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;
        3:5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

Jeesus sanoi:
        PERKELE ON VALEHTELIJA JA VALHEEN ISÄ

Johannes:
        8:42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
        8:43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. >> Jakeen lisätiedot
        8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
        8:45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.

• Anonyymi00042
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

>>>Jos Raamattu on Jumalan sanaa, niin sen on oltava täydellinen<<<<

Täysin samaa mieltä !

Ongelmasi on se, että jos olet ateisti (tai uskonnollinen - et uskovainen) , niin sinä yrität ateistin pimentyneellä järjelläsi tutkia suurinta valoa - Jumalan sanaa.
        Ja se ei sinulle avaudu - .muuten kuin pimentyneellä, syntiin langenneella järjelläsi. Kirjaimen tasolla.

Minkätähden ?
        Koska Jumalan Pyhä Henki on inspiroinut (elävöittänyt) Raamatun, Jumalan sanan.

2.Korinttolaiskirje:
        3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.Sentähden Raamatussa sanotaan:

2. Pietarin kirje:
        1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; 
        1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.

---
        Sentähden Vanha Käärme (piru) yrittää syöttää sinulle sitä samaa myrkkypetosta,  jota se syötti ovelasti valheen voimalla Paratiisissa Eevalle ja Aadamille:

1.Mooseksen kirja:
        3:1 Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"
        3:2 Niin vaimo vastasi käärmeelle: "Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa,
        3:3 mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'." >> Jakeen lisätiedot
        3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;
        3:5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

Jeesus sanoi:
        PERKELE ON VALEHTELIJA JA VALHEEN ISÄ

Johannes:
        8:42 Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
        8:43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. >> Jakeen lisätiedot
        8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
        8:45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.

Raamattu ei edelleenkään ole Jumalan salaa, vaan erehtyväisten ihmisten kirjoittamia. Raamattu on täynnä ristiriitoja, niin sisäisiä kuin ulkoisia (tiede, historia).

Olet aikuinen lapsi.

• Anonyymi00032
      UUSI

Suuria kirjoitetaan kaiken aikaa uusiksi.

• Anonyymi00035
      UUSI

Jeesukseen viitataan vanhassa testamentissa useaan otteeseen ensimmäinen ottelu että vaimon siemen on rikkipulkeva käärmeen pään.

Tässä on Golgatan tapahtuma kerrottu etukäteen:

Jesaja:
      53:1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
      53:2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
      53:3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
      53:4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
      53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
      53:6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
      53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
      53:8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.

• Anonyymi00036
        UUSI

Tuossa puhutaan Israelista, ei Jeesuksesta. Kyseessä ei ole edes messias profetia.

• Anonyymi00037
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Tuossa puhutaan Israelista, ei Jeesuksesta. Kyseessä ei ole edes messias profetia.

Älä valehtele!

1 Korinttolais: 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Golgatan ristillä.
        Pelastuksen perustakaikille kansoille

• Anonyymi00038
        UUSI
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Älä valehtele!

1 Korinttolais: 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Golgatan ristillä.
        Pelastuksen perustakaikille kansoille

Sinä se tässä valehtelet. Aiemmin Jesajassa tuon kärsivän palvelijan sanotaan olevan Israel. Jesaja ei muutenkaan sovi Jeesukseen, koska Jesajassa kärsivän palvelijan sanotaan elävän vanhaksi ja näkevänsä lastensa kasvavan. Kärsivä palvelija ei myöskään kuole Jesajassa.

Jeesus ei elänyt vanhaksi, hänellä ei ollut lapsia, Jeesus kuoli.

• Anonyymi00039
        UUSI
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Sinä se tässä valehtelet. Aiemmin Jesajassa tuon kärsivän palvelijan sanotaan olevan Israel. Jesaja ei muutenkaan sovi Jeesukseen, koska Jesajassa kärsivän palvelijan sanotaan elävän vanhaksi ja näkevänsä lastensa kasvavan. Kärsivä palvelija ei myöskään kuole Jesajassa.

Jeesus ei elänyt vanhaksi, hänellä ei ollut lapsia, Jeesus kuoli.

53:12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

Herran palvelija kuoli.

• Anonyymi00040
        UUSI
        Anonyymi00039 kirjoitti:

53:12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

Herran palvelija kuoli.

Berean Literal Bible
        Therefore I will divide a portion to him with the many, and with the mighty he will divide the spoil upon that he poured out his soul to the death, and he was numbered with the transgressors; and he himself bore the sin of many and made intercession for the transgressors.

King James Bible
        Therefore will I divide him a portion with the great, and he shall divide the spoil with the strong; because he hath poured out his soul unto death: and he was numbered with the transgressors; and he bare the sin of many, and made intercession for the transgressors.

Jesus died.

• Anonyymi00041
        UUSI
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Herran palvelija kuoli.

"Herran palvelija kuoli."

Okei, muistin tuon yksityiskohdan väärin, mutta se ei poista sitä faktaa että tuo palvelija on Israel, kun aikaisemmin erikseen sanotaan.

• Anonyymi00043
        UUSI
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Okei, muistin tuon yksityiskohdan väärin, mutta se ei poista sitä faktaa että tuo palvelija on Israel, kun aikaisemmin erikseen sanotaan.

Miten kansa voi kuolla?

No, Israelin 10 heimoa katosivat Assyrian pakkosiirtolaisuuteen niin että vain osa palasi takaisin. He sekoittuivat tosin etnisesti assyrialaisten kanssa ja olivat sekakansaa Jeesuksen aikana.

• Anonyymi00044
        UUSI
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Jae 53:12 sopii Jeesukseen, mutta ei Israeliin. Juutalaiset toraistit tulkitsevat väärin.

Herran palvelija tarkoittaa aiemmin Israelin kansaa, mutta tässä Jeesusta. Tämä on profetia, joka on saanut monet juutalaiset kääntymään kristinuskoon.

• Anonyymi00045
        UUSI
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Miten kansa voi kuolla?

No, Israelin 10 heimoa katosivat Assyrian pakkosiirtolaisuuteen niin että vain osa palasi takaisin. He sekoittuivat tosin etnisesti assyrialaisten kanssa ja olivat sekakansaa Jeesuksen aikana.

Kuolla kansakuntana/saattaa kuoleman partaalle, mutta ei se tarkoita että kansa lakkaisi olemasta. Israel on tässä koko juutalainen kansa kollektiivisesti yhtenä henkilönä. Joissakin tulkinnoissa henkilö on erillinen palvelija, jonka tehtävä on palauttaa Israel (Jeesus ei tehnyt tätäkään).

Tämä ei muuten ole minun omaa tulkintaa, vaan juutalaisten tulkinta juutalaisesta tekstistä. Tämä tulkinta on voitu ajoittaa jo antiikin aikaan.

Raamattu on monitulkintainen kirja, jos asiat olisi kirjoitettu selvästi, niin monelta murheelta oltaisiin säästytty.

• Anonyymi00046
        UUSI
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Jae 53:12 sopii Jeesukseen, mutta ei Israeliin. Juutalaiset toraistit tulkitsevat väärin.

Herran palvelija tarkoittaa aiemmin Israelin kansaa, mutta tässä Jeesusta. Tämä on profetia, joka on saanut monet juutalaiset kääntymään kristinuskoon.

Juutalaiset tulkitsevat juutalaisia tekstejä väärin, mutta kristityt tulkitsevat juutalaisia tekstejä oikein? Tulkisevatko muslimit kristillisiä tekstejä siis oikein ja kristityt väärin?

Et voi irroittaa yksittäisiä jakeita, vaan sinun pitää huomioida asiayhteys.

Jos Jesaja sopii Jeesukseen, niin miksi Jeesus kuoli nuorena ja lapsettomana, vaikka Jesajan palvelija elää vanhaksi ja näkee lastensa kasvavan?

• Anonyymi00047
        UUSI
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Oletko miettinyt vaihtoehtoa, että varhaiset kristityt tiesivät Jesajan kohdasta ja yksinkertaisesti kirjoittivat Jeesuksesta tarinan, joka sopii tuohon kohtaan?

Tämä on suuri ongelma näissä ns. "profetioissa", myöhemmät kirjoittajat olivat tietoisia vanhemmista kirjoituksista ja kirjoittivat sitten sopivan tarinan, jotta profetia saadaan "toteutumaan".

Tästä on todisteita Uudessa Testamentissa. Yksi evankeliumin kirjoittaja pistää Jeesuksen ratsastamaan kahdella aasilla, koska tämä kirjoittaja tulkitsee väärin VT:n profetiaa. Toinen evankeliumin kirjoittaja keksii taas tarinan verollepanosta (täysin keksitty tarina, roomalaiset eivät suorittaneet verollepanoja evankeliumin väittämällä tavalla), jotta Jeesus saataisiin syntymään halutussa paikassa, jotta profetia toteutuisi.

• Anonyymi00048
        UUSI
        Anonyymi00044 kirjoitti:

"Tämä on profetia, joka on saanut monet juutalaiset kääntymään kristinuskoon."

Uskoon kääntyminen jonkun ihmisen kirjoittaman tekstinpätkän perusteella, jota ei voi mitenkään vahvistaa tapahtuneeksi, on yksi typerimmistä syistä kääntyä uskoon/toiseen uskoon.

• Anonyymi00049
        UUSI
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Juutalaiset tulkitsevat juutalaisia tekstejä väärin, mutta kristityt tulkitsevat juutalaisia tekstejä oikein? Tulkisevatko muslimit kristillisiä tekstejä siis oikein ja kristityt väärin?

Et voi irroittaa yksittäisiä jakeita, vaan sinun pitää huomioida asiayhteys.

Jos Jesaja sopii Jeesukseen, niin miksi Jeesus kuoli nuorena ja lapsettomana, vaikka Jesajan palvelija elää vanhaksi ja näkee lastensa kasvavan?

Kristityksi kääntyneet juutalaiset tulkitsevat Herran palvelijan tässä Jeesukseksi.

Jeesus heräsi kuolleista ja elää ikuisesti. Eikö se ole vanhaksi elämistä?

Jeesuksen seuraajia sanotaan hänen lapsikseen. Jossakin on kirjoitettu:

"Lapset jotka sinä olet antanut minulle. "

• Anonyymi00050
        UUSI
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Oletko miettinyt vaihtoehtoa, että varhaiset kristityt tiesivät Jesajan kohdasta ja yksinkertaisesti kirjoittivat Jeesuksesta tarinan, joka sopii tuohon kohtaan?

Tämä on suuri ongelma näissä ns. "profetioissa", myöhemmät kirjoittajat olivat tietoisia vanhemmista kirjoituksista ja kirjoittivat sitten sopivan tarinan, jotta profetia saadaan "toteutumaan".

Tästä on todisteita Uudessa Testamentissa. Yksi evankeliumin kirjoittaja pistää Jeesuksen ratsastamaan kahdella aasilla, koska tämä kirjoittaja tulkitsee väärin VT:n profetiaa. Toinen evankeliumin kirjoittaja keksii taas tarinan verollepanosta (täysin keksitty tarina, roomalaiset eivät suorittaneet verollepanoja evankeliumin väittämällä tavalla), jotta Jeesus saataisiin syntymään halutussa paikassa, jotta profetia toteutuisi.

"Oletko miettinyt vaihtoehtoa, että varhaiset kristityt tiesivät Jesajan kohdasta ja yksinkertaisesti kirjoittivat Jeesuksesta tarinan, joka sopii tuohon kohtaan?"

Kyllä se mahdollista on. Yleisempää on sanoa VT:n kohtien sopivan Jeesuksen elämään ja syntymään. Näin etenkin Matteus 1-2, joiden viittaukset Jeesukseen ovat täysin tarkoitushakuisia ja menevät pieleen.

• Anonyymi00051
        UUSI
        Anonyymi00048 kirjoitti:

"Tämä on profetia, joka on saanut monet juutalaiset kääntymään kristinuskoon."

Uskoon kääntyminen jonkun ihmisen kirjoittaman tekstinpätkän perusteella, jota ei voi mitenkään vahvistaa tapahtuneeksi, on yksi typerimmistä syistä kääntyä uskoon/toiseen uskoon.

Niin, juutalaiset olivat jo toisessa uskossa ja kääntyivät uudempaan uskoon osittain saman lähteen (VT) vaikutuksesta.

• Anonyymi00052
        UUSI
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Kristityksi kääntyneet juutalaiset tulkitsevat Herran palvelijan tässä Jeesukseksi.

Jeesus heräsi kuolleista ja elää ikuisesti. Eikö se ole vanhaksi elämistä?

Jeesuksen seuraajia sanotaan hänen lapsikseen. Jossakin on kirjoitettu:

"Kristityksi kääntyneet juutalaiset tulkitsevat Herran palvelijan tässä Jeesukseksi."

Tietenkin, koska heidän uusi usko vaatii sitä. Se on vaan uudelleentulkintaa.

"Jeesus heräsi kuolleista ja elää ikuisesti. Eikö se ole vanhaksi elämistä?"

Tulkintasi on aikamoista mentaali akrobatiaa. "Elää kauan" implikoi että tulee kuolemaan jossakin vaiheessa. Jesajassa ei sanota että palvelija elää ikuisesti, vaan että hän elää kauan. Vanhaksi eläminenkin implikoi tulevaa kuolemaa.

"Jeesuksen seuraajia sanotaan hänen lapsikseen. Jossakin on kirjoitettu:

Monessa uskonnossa ja lahkossa johtajan seuraajia sanotaan hänen lapsikseen.

• UUSI

- Miksi Jeesus ei voinut syntyä Ruåtsiin?🧔‍♀️🇸🇪
      - Jeesus ei voinut syntyä Ruotsiin siksi,
      koska Ruotsissa ei ollut yhtään neitsyttä
      eikä yhtään viisasta miestä.💋👳‍♂️🇸🇪

• Anonyymi00053
        UUSI

Eipä ollut Raamatussakaan viisaita miehiä. Alkoivat seurata muka liikkuvaa tähteä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi ärsyttää

Juuri nyt, tällä hetkellä?
      Ikävä
      106
      1271
    2. Salaisuudet paljastuu

Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku
      Ikävä
      94
      888
    3. Poliisi pamputti Variskankaalla

Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella
      Kajaani
      31
      794
    4. vapaa

sana :) 🚮
      Ikävä
      66
      693
    5. Karita Tykkä mennyt kihloihin.

Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      632
    6. 32
      625
    7. S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan

S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist
      Maailman menoa
      16
      584
    8. Nainen tosi ikävä sua

Näkispä edes ohimennen
      Ikävä
      18
      568
    9. Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa

Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta
      Ikävä
      43