, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat” (Room. 8:1).
Näin alkaa
Room. 8. luku, joka päättää kirjeen
ensimmäisen osan.
Alussa on tuo viittaus taaksepäin, sii-
hen, mitä kirjeessä on edellä sanottu: Niin ei nyt siis ole…” (Käytämme v. 1938
käännöstä tässä.) Sanat liittävät yhteen
kaiken sen, mitä apostoli on kirjoittanut
tässä kirjeessä kohdasta 3:21 eteenpäin.
Tähän 8. luvun päätelmään apostoli on
tähdännyt kaiken aikaa. Koska ”Jumala on asettanut Kristuksen armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä (3:25), koska Kristus on ”annettu alttiiksi meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden (4:25),
koska ”yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi” (5:19) ”niin ei siis nyt ole mitään kadotustuomiota”.
Tässä ei ole kysymys siitä, että sydä-
memme olisi nyt lakannut meitä syyttä-
mästä tai ettemme enää löytäisi mitään
syyttämisen aihetta itsestämme. Sen sijaan tässä on kyse siitä, että Jumala ei syytä sitä, joka sielunsa pelastuksen asiassa luottaa Jeesukseen.
”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuo-
miota…” Sana ”nyt” osoittaa, että ennen
oli aika, jolloin kadotustuomio lepäsi nii-
den päällä, jotka tämän kirjeen lukivat.
Ennen kuin lukijat uskoivat ja luottivat
Jeesukseen he olivat tuomion alaisia.
Luonnostamme me olemme ”kuolleet
rikoksiimme” mutta nyt meidät on ”ase-
tettu taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa” (Ef. 2:5–6).
Mutta onko syntisten uskovien syylli-
syys siirretty pois? Annetaan Raamatun
vastata: ”Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä rikkomuksemme” (Ps. 103:12). ”Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden” (Jes.
43:25). ”Sinä heitit kaikki minun syntini
selkäsi taa” (Jes. 38:17).
Kuinka syyllisyys voidaan siirtää?
Syntisten uskovien syyllisyys on siirretty
Kristukselle. ”Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme” (Jes.
53:6). ”Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän
meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi” (2. Kor. 5:21). ”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.”
( Lähde: Poimintoja A. W. Pinkiltä 1886–1952
Suom. Per Olof Malk – Armo riittää lehti)
s-seutulainen
Niin ei siis ole mitään kadotustuomiota niille...
3
<50
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Tiit.1:2 Ijankaikkisen elämän toivoon, jonka Jumala, joka ei valehdella taida, ennen ijankaikkisia aikoja luvannut on. Biblia (1776) 4Moos.23:19. Room.1:2. 16:25-26. 2Tim.1:9-10. 2:13.
- Anonyymi00002
Olen lukenut jossain käännöksessä on tuomiota. Siis ajattelen srk ei ole Antikristuksen ajassa. Lue myös 1. Tess. 1 viimeinen jae. Jumala ei ole määrännyt meitä vihaa , vaan saamaan pelastuksen ... Ajatus on selvä.
- Anonyymi00003
1Kor.15:3-4 Sillä minä olen sen ensin teille antanut, jonka minä myös saanut olen, että Kristus on kuollut meidän synteimme tähden, Raamattuin jälkeen. Ja että hän on hauhattu ja nousi ylös kolmantena päivänä Raamattuin jälkeen. Biblia (1776)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.2371460Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va2801031Miltä tuntuu vanhempi nainen olla
Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan94814Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan68772Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä48723- 110619
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka27585Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt34574Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.46548Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.94525- 41491
- 32481
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48455Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain76446- 32419
- 77412
- 28410
Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8407Oletteko täyttä sataa?
Muuta etunimienne kirjaimet numeroiksi. Esim. Mia ja Risto siitä tulee 8 numeroa. Laske ne yhteen . Paljonko tulee?33400Iivari esittää poliisin tutkintaa
Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj21381