Eläke verotus

Anonyymi-ap

Olen 12vuotiaasta tehnyt töitä ensin vanhempieni maatilalla josta jatkoin Tampereelle töihin sekä opiskelemaan. Koska osasin piirtää ja tekstata eri tyylilajeilla oli minulle kysyntää mainostoimistoissa. Parhaimpina kuukausina 80 luvulla palkka oli 32 tuhatta markkaa kk mutta sen eteen oli tehtävä 12-15 tunnin työpäivää 6 päivänä viikossa. Myöhemmin riitti 6-10 tuntia 5 päivää viikossa. Jäin eläkkeelle 2024, 60 vuotiaana. Nyt ihmettelen kun eläke netto on 3180ekk joka mielestäni on liian pieni! En saa näillä tuloilla mitään yhteiskunnan tukia enkä edes tarvitse mutta aiempaan tulotasoon nähden on kyllä pieni ja verot vievät suurimman osan kun ei voi tehdä eläkkeestä mitään vähennyksiä.

11

81

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Jos eläke tuntuu pieneltä, niin olet unohtanut sen tärkeimmän asian eli
      kulujen kurissa pitämisen tai jopa pienentämisen.
      Se pitää tehdä jo ennen kuin palkka pienenee eläkkeeksi.
      Oletko onnistunut keräämään töissä sopivaa pottia jemmarahaa tai
      rahaa tilille tai jopa sijoituksia eläkepäivien ratoksi.

• Anonyymi00002

Voit teettää jotain remontteja niin saat kotitalousvähennyksiä ihan joka vuosi.
      Ja sehän vähennetään suoraan verosta joten se on bueno.

• Anonyymi00003

Mutta valtio voi vähentää verotuksella. Multakin vie eläkkeestä 25 %, mikä
      on hirveä vääryys. Olenhan ahkeralla työllä saanut eläkkeeni aikaan.
      Hulttioille ja repuuseille kyllä syydetään tukirahoja kaljan ostoon.

• Anonyymi00004

Lapsena kun menee sinne niihin töihin ei suvaita kymmentä ensimmäistä töivuotta perusteiksi antaa. Pieru lukee tekstinsäkin piruna.

• Anonyymi00005

Aloittaja oli 1980 luvulla 16vanha ja mukamas tulot oli suuret heh jotkut ne vaan jaksaa satuilla ja huomattavasti Lapin lisää jutuissa. Rapiat 2000eur kk netto voi olla henkilöllä eläke jos 40vuotta vaikka teollisuudessa töissä ammattimiehenä. Nettiin voi kirjoittaa mitä vaan puuta heinää ja kuvittelee että muut uskoo.

• Anonyymi00009
        UUSI

Lähelle oikeaa osunut arvio. Jo 35 vuoden työrupeamalla saa aikaan eläkkeen
        minkä netto on yli 2000 € ja eräs läheinen on tehnyt töitä sen 40 vuotta, joten
        hänellä se työeläkkeen netto on muutaman sadan euron korkeampi.
        Herääkin kysymys siitä, mitä ovat tehneet ne ihmiset jotka valittavat
        sitä pientä eläkettä mikä bruttona on vain 1500 € eli ollaan koko ajan
        sillä köyhyyden kipurajalla. Koko eläkeikä on sitten yhtä rimpuilua.

• Anonyymi00006

Kyllä käy katteeks!
      Viimeisten työvuosien tuloni muodostuivat 1520mk päivälaskutuksista. Projekteittain oli arvioitu tehtävän kalenteriainen kesto. Onneksi se oli suuntaa antava.
      Aloitin eläköitymisen harjoittelun 52 vuotisena ja 500:n työttömyyspäivän jälkeen pääsin työttömyyseläkkeelle 57v iässä.
      Ajoitukseni onnistui koska vaimoni jäi sairauseläkkeelle samaan aikaan.
      Yhteistä matkusteluaikaa 17 vuotta kunnes vaimoni sairaus viimein tuli esteeksi.
      Viimeiset vuodet ennen lopullista terveydellistä estettä olivat "helppoja". Lämpimien merien täysihoitoristeilyjä sekä pienille ryhmille järjestettyjä kieromatkoja välillä Kuuba - Kiina.
      Metallin sekatyömes osa-aikaisen kaupan kassan kanssa.

• Anonyymi00008

Köyhyyspalsta kiinnostaa koska minä TODELLA tiedän oikean, terveyttä uhanneen köyhyyden lapsuusajalta ja aikuisena niukkuuden huippuna pysyvästi mieleeni painuneen täydellisen vesipaaston 4:n vuorokauden jakson.

• Anonyymi00007

Työkyvyttömyys eläke on päivän Sana.
      sinne eikä toimeenmeno tuelle!

• Anonyymi00010
        UUSI

Aikaisin eläkkeelle on motto, sillä eläkeikä on lokoisaa aikaa.
        Joka kuukausi tulee tili vaikka ei tee mitään kun vaan nauttii niistä
        työvuosien aikaansaamista hedelmistä.
        Kyllä 40 vuoden uurastuksesta kuuluukin saada mojovat bonukset.

• Anonyymi00011
      UUSI

Olet meidän muiden lailla sitä ikäluokkaa, joiden eläke ei karttunut lainkaan alle 23 vuotiaana, vaikka olisit tienannut enempikin kuukaudessa ja maksanut tuloistasi ne eläkemaksut, jos ne suuret tulot ovat olleet alle 23 vuotiaana tienattuja.

Minulla itselläni oli myös aika suuret verotettavat tulot 80-luvun alkupuolella ja ne eivät kartuttaneet lainkaan eläkettäni, koska olin tuolloin alle 23 vuotias. Tämä ei toki tullut yllätyksenä ja sijoitin osan tuloistani mm. osakkeisiin. Lisäksi pyrin minimoimaan eläkemaksuni, koska tiesin sen maksamisen olevan aika turhaa ennen 23 ikävuottani.

Toki nyt eläkettäni verotetaan, koska olen saanut aikoinaan vähentää verotuksessa eläkemaksut, joten olen kyllä voittaja siinä suhteessa ja minulla on vielä verotuksessa aika paljon vähennyksiä, että saa käytännössä veronpalautuksena eläkkeestäni perityn ennakkoveron takaisin. Verosuunnitteluahan voi laillisesti tehdä ja itse olen tulojen puoleen luokiteltu köyhäksi. Tuloni koostuvat ansiotuloista, eläkkeistä ja pääomatuloista, lisäksi saan verottomia kulukorvauksia ja päivärahoja. Pärjään näillä ihan hyvin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä tästä teki

Lopulta niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      948
    2. Nainen, minkä tiedon juuri nyt haluaisit

tietää hänestä, miehestä?
      Ikävä
      74
      925
    3. Mitä vikoja

kaivatussasi on?
      Ikävä
      59
      861
    4. 50
      702
    5. Uunimakkara koululaisten suosikki

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000012228523.html on tärkeää että oppilaat syövät hyvin, muuten ei jaksa p
      Maailman menoa
      268
      692
    6. Meistä puhutaan

Meistä varmaan puhutaan ja huhutaan. Luulen niin. Ei kiva juttu. Ja ystävät on minusta huolissaan. Yritän tehdä kaikkeni
      Ikävä
      27
      686
    7. Noniin myönnetään

Rakastan aivan kauheasti ❤️
      Ikävä
      17
      532
    8. Ikä ei tule yksin

Huomaan, että olen rupsahtanut kasvoista aika paljon.
      Ikävä
      58
      518
    9. Mitä mieltä miehet ovat 40-50v naisista?

Rehellisesti. Mitä ajattelet kun naiselle tulee ikäää
      Ikävä
      86
      515
    10. En tiedä sinusta

Olisitko lempeä, hyväntuulinen ja rento vai jämpti, määrätietoinen ja huoliteltu kumppani?
      Ikävä
      38
      512
    Aihe