Modernin helluntailiikkeen todellinen alkupiste
MBI (Moody Bible Institute)
Chicagossa sijaitseva kuuluisa raamattuopisto.MBI:n perustajan D. L. Moodyn ympärillä oli 1890-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa (juuri ennen kuolemaansa ja sen jälkeen) hyvin voimakkaita rukous- ja herätyskokouksia.
Vaikka Moody-instituutissa koettiin voimakkaita hengellisiä herätyksiä, oppilaitos otti myöhemmin virallisesti kielteisen ja ei-karismaattisen kannan nimenomaan kielilläpuhumisilmiöön
Topeka, Kansas (1901) herätyshistoriallinen tapahtuma, joka oli ”kielilläpuhumisen alku ennen Asusa-katua”,
Bethel Bible College Topekassa, Kansasissa.
Metodistitaustainen saarnaaja Charles Parham opetti, että Pyhän Hengen kasteen raamatullinen merkki on kielilläpuhuminen. Uudenvuodenpäivänä 1. tammikuuta 1901 hänen opiskelijansa Agnes Ozman alkoi ensimmäisenä puhua kielillä
Tätä Topeka-koulun tapausta pidetään teologisessa kirkkohistoriassa modernin helluntailiikkeen varsinaisena syntyhetkenä, josta oppi siirtyi myöhemmin William J. Seymourin mukana Los Angelesin Asusa-kadulle.
Ennen vuotta 1906 kielilläpuhumista ja Pyhän Hengen vuodatusta raportoitiin myös muun muassa Cherokeen piirikunnassa Pohjois-Carolinassa (Shearer Schoolhouse -herätys vuonna 1896) sekä joissakin pienissä pyhitysliikkeen ryhmissä eri puolilla Yhdysvaltoja.
Lähetyskoti osoitteessa 312 Azusa Street, Los Angeles
Parhamin oppilas, afroamerikkalainen William J. Seymour, vei opin Los Angelesiin. Huhtikuussa 1906 Azusa-kadun rähjäisessä herätyskokouksessa alkoi vuosia kestänyt herätys, jossa ihmiset täyttyivät Pyhällä Hengellä, puhuivat kielillä ja kokivat parantumisia.
Azusa-kadulta liike ”räjähti” vauhdilla ympäri maailmaa, sillä kokouksiin virtasi matkustajia eri maista, jotka veivät herätyksen mukanaan kotimaahansa (kuten Thomas Ball Barratt Pohjoismaihin)
Ihmeparannuksista ja niihin liittyvistä silminnäkijähavainnoista on olemassa runsaasti aineistoa, mutta tiedemaailman ja uskonnollisten yhteisöjen suhde niihin on hyvin erilainen.
Tiede ei tutkimuksissaan käytä termiä "ihme", vaan puhuu spontaaneista remissioista (odottamattomista paranemisista) tai puutteellisesti selvitetyistä lääketieteellisistä ilmiöistä.
Kokouksissa mukana olleet (kuten Frank Bartleman) kirjoittivat päiväkirjoissaan ja lehdissään, kuinka sokeat saivat näkönsä, rammat kävelivät ja jopa amputoitujen raajojen väitettiin kasvaneen takaisin. Lähetysaseman seinillä roikkui hylättyjä kainalosauvoja merkkinä parantumisista
Koska tapahtumista on yli sata vuotta, modernia lääketieteellistä dokumentaatiota (kuten röntgenkuvia tai lääkärintodistuksia ennen ja jälkeen) näistä nimenomaisista Azusa-kadun tapauksista ei ole olemassa.
Osa aikalaislehdistöstä piti ilmiöitä puhtaana joukkohysteriana tai huijauksena, kun taas kokijat itse olivat varmoja Jumalan ihmeestä.
Kukin uskokoon tavallaan. Minä kyseenalaistan kyseisten tapausten ja tapahtumien ollen Jumalasta lähtöisin mutta ei voi tietää koska en ollut olevana olemassa silloin vielä.
Ottaen huomioon mitä oppi on nykyisin ja ihmeparannuksetkin taitaa olla vähissä niin ei taida olla ainakaan Jumala paikalla nykyisissä saleissa. Tämä on minun henk. koht. arvio ei Jumalasta lähtöisin.
Vapaa tahto, ne näitä ajatuksia suo.
Kielillä puhumisesta ja vähän muustakin
86
144
Vastaukset 86
- Anonyymi00001
Eikös homot punaisella kadulla keksineet koko jutun.
Ja sitten Paavali meni heitä herjaamaan. - Anonyymi00002
Lähi-idässä syntynyt kristinusko ja me ollaan keksitty siit ainakin 1000 lahkoa .
- Anonyymi00003
Rauhaa!
Kyllä ihmeparantumisia ja kielillä puhumista ja profetointia tapahtuu. Kaikilla ei ole parantamisen armolahjaa, mutta kyllä se usein osuu kohdalle niille jotka tarvii. Missä kokoonnutaan Jeesuksen nimessä hän on läsnä.
Rukousvastauksia ei tule niin paljon kuin toivoisi sillä 1. Korinttolaiskirjeen mukaan kielillä puhuminen on kritiikkiä rukouksia kohtaan eikä rakenna seurakuntaa. Vain PROFETOIMINEN auttaa ja kannustaa rukoilijoita sekä rakentaa seurakuntaa.
Useat rukoilee vaimoa itselleen mutta hyvin usein nämä ja muutkin rukoukset torjutaan. Luulen sen johtuvan kielillä puhumisesta Jumalalle niin että kritiikki rukoilijoita kohtaan on voimakas.
1. Rukoilijat rukoilee hartaasti
2. Kielillä puhuva kritisoi kielillä puhuen rukouksia
3. Profetoiva yrittää kannustaa ja rakentaa rukoilijoita
4. Kaksi tai kolme kritisoi profetoivan antamaa kannustusta
Lähde NIV 1. Kor. Luku 14 tai 15 muistaakseni.....- Anonyymi00008
Jos parantamisen armolahjat ovat käytössä, niin miksi seurakunnat ja sairaalat ovat täynnä sairaita ja vammaisia?
- Anonyymi00010
Kyllä ihmeparantumisia ja kielillä puhumista ja profetointia tapahtuu.
En minä näitä asioita kiistäkään kirjoituksessa. Epäilen vain sitä, ettei niitä tapahtunut kyseisissä karkeloissa, sen verran sekavat ja Raamatun opin vastaiset helluntailiikkeen opit ovat. Armonlahjojen olemista en ole missään vaiheessa kieltänyt vaan perusteet minkä varaan helluntailiike on syntynyt.
Se mitä liike edustaa ei voi olla Jumalasta lähtöisin, mutta se on minun näkemys kuten olen esiin tuonut. Kunnioitan toki muidenkin näkemyksiä asiasta vaikka tiedän ne vääriksi.
Puhutaan kielillä mitä kukaan ei ymmärrä. Julkisesti vaikka sen voi tehdä yksin myös seurueessa. Suosittelen kokeilemaan, minä teen sitä koko ajan.
Ja minä ymmärrän sanat vaan en niiden merkitystä. - Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Jos parantamisen armolahjat ovat käytössä, niin miksi seurakunnat ja sairaalat ovat täynnä sairaita ja vammaisia?
Tieteellinen tutkimus Niilon parantamista ja tulos oli nolla. Ei toiminut, kuin ajatuksen tasolla, Henki ei ollut mukana.
- Anonyymi00020
Anonyymi00011 kirjoitti:
Tieteellinen tutkimus Niilon parantamista ja tulos oli nolla. Ei toiminut, kuin ajatuksen tasolla, Henki ei ollut mukana.
Tuollaista tutkimusta ei ole tehty.
Minä tunnen vanhan ihmisen, joka parani vaikeasta synnynäisestä sairaudesta ylivainion rukouksella, tämän todisti häntä vuosikymmeniä voitanut lääkäri. Potilas eli tapahtuman jälkeen täysin terveenä useita vuosikymmeniä ja kuoli vanhuuteen. - Anonyymi00033
Anonyymi00008 kirjoitti:
Vaikea tietää. En ole koskaan kysynyt Jumalalta rukouksessa.
Yksi Jumalan langettamasta neljästä vitsauksesta on kyllä RUTTOTAUDIT. Ja myös Mooseksen laki sisältää kirouksia taudeista niille jotka hylkää Jumalan tai liiton.
Koraani puolestaan vakuuttaa, että JOKAISEEN SAIRAUTEEN ON OLEMASSA LÄÄKE TAI PARANNUSKEINO. Tämä saattaa innoittaa tutkijoita etsimään lääketieteestä keinoja sairauksia vastaan.
Jonka elämän Jeesus pelastaa joutuu siitä velkaan. Pelastettu elämä ei saa mennä hukkaan, vaan Jumala käyttää parannettua ihmistä muiden hyödyttämiseen. Hän joutuu kantamaan ristiä. Kaikki sairaat eivät sovellu tähän vaan ainoastaan ne joilla on uskoa. Monet joutuvat tekemään lupauksen tai valan seurata Jeesusta tai mennä luostariin sen vastalahjaksi että Jeesus parantaa heidät. - Anonyymi00035
Anonyymi00008 kirjoitti:
eivät he taivaassa ole sairaita ja vammaisia- ovat parantunteet.
lue sanaa - Anonyymi00036
Anonyymi00011 kirjoitti:
panettelijalle- kyllä toimii, ja olet dementikko- koska et muista lukemaasi
- Anonyymi00004
Kaikki voi karahtaa kiville kun Paavali valehtelee
Siinä kyllä menee Kristinusko täysin hungingolle jos niin on.
Ei ole kielilläpuhumista eikä mitään.
Olisi vain homotus.- Anonyymi00021
Paavali ei valehdellut, jossakin on puutteellinen käännösvirhe johonka liitetään väite.
- Anonyymi00005
Azusankatu oli paikallinen punaisten lyhtyjen katu, jossa ei ollut yhtään oikeata kristittyä, jolta he olisivat voineet kysyä neuvoa Raamatusta.
- Anonyymi00006
The Sodomy of Charles Parham - James Attebury
James Attebury
https://jamesattebury.wordpress.com › ...
·
Käännä tämä sivu
9.7.2025 — On July 20, 1907, Charles Fox Parham and J. J. Jourdan,
a Jewish boy, were charged with sodomy. - Anonyymi00022
Sielläkö sinä sikisit. Ethän muuten voi noin väittää.
- Anonyymi00023
Anonyymi00006 kirjoitti:
The Sodomy of Charles Parham - James Attebury
James Attebury
https://jamesattebury.wordpress.com › ...
·
Käännä tämä sivu
9.7.2025 — On July 20, 1907, Charles Fox Parham and J. J. Jourdan,
a Jewish boy, were charged with sodomy.Parhamillasi ei ole mitään tekemistä Helluntailaisuuden kanssa.
- Anonyymi00007
Onhan se kristiuskolle vierasta jos Pyhän Hengen merkkinä pidetään kielillä puhumista.
- Anonyymi00009
1. Kor. 14:19
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
1. Kor. 14:9
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
Saatana on ilmavallan hallitsija.- Anonyymi00012
Eikös Paavali todennut itsekin puhuvansa kielillä ja vielä isolla mitalla mutta hän ei enemmän kirjoittanut tästä asiasta. Se vain on niin, että puhetta tulee koko ajan silloin, kun muuten on jouten. Se pitää linjan avoimena. Sitä on jatkunut kohta kaksi vuotta ja ehkä se loppuu vasta sitten, kun henki lähtee ja nappaa sielun mukaan. Mene ja tiedä aika näyttää miten tämä juttu tulee menemään.
On minulla vahvat perusteet epäillä eri kokouksissa kuulemiani opeteltuja letkautuksia. Näillä mennään. - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Eikös Paavali todennut itsekin puhuvansa kielillä ja vielä isolla mitalla mutta hän ei enemmän kirjoittanut tästä asiasta. Se vain on niin, että puhetta tulee koko ajan silloin, kun muuten on jouten. Se pitää linjan avoimena. Sitä on jatkunut kohta kaksi vuotta ja ehkä se loppuu vasta sitten, kun henki lähtee ja nappaa sielun mukaan. Mene ja tiedä aika näyttää miten tämä juttu tulee menemään.
On minulla vahvat perusteet epäillä eri kokouksissa kuulemiani opeteltuja letkautuksia. Näillä mennään.Paavali veti Korintossa ooppiumia ja puhui sekavia.
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
1. Kor. 14:23
Jos seurakunnan yhteisessä kokouksessa kaikki puhuisivat kielillä ja sinne tulisi ulkopuolisia tai epäuskoisia, he varmasti sanoisivat, että te olette järjiltänne.
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. - Anonyymi00024
Anonyymi00013 kirjoitti:
Paavali veti Korintossa ooppiumia ja puhui sekavia.
Jos seurakunnan yhteisessä kokouksessa kaikki puhuisivat kielillä ja sinne tulisi ulkopuolisia tai epäuskoisia, he varmasti sanoisivat, että te olette järjiltänne.
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.Yksi Pyhänhengen armolahja on kielilläpuhumisen armolahja.
Älä pilkkaa Pyhänhengen toimintaa, sikkä Pyhänhengen pilkkaamista ei anteeksi anneta. - Anonyymi00066UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
Paavali veti Korintossa ooppiumia ja puhui sekavia.
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.ateistipäättömän omassa identiteetissään ei kannata panetetella HERRAN työtä- koska itsesi viet kuitenkin myös elämäsi päätöksessä mittapaikalle, ja et ole rakentanut Herran Hengellistä huonetta elävinä kivinä.
- Anonyymi00014
TV7:lla helluntailainen nainen kertoi, että alkoi kokouksissa hokemaan kolmea keksimäänsä outoa sanaa kiihtyvällä vauhdilla niin arvostus kasvoi huomattavasti siinä uskonyhteisössä.
- Anonyymi00067UUSI
ihanko totta- etkö parempaa keksi?
no- joukko kansankirkon jäseniä makasiinin päässä- kertoi ilostaan viikonloppuna. siinä outoja sanoja jäsennettiin tarinan kehupuolen huipulle, että ei edes muista- miten kännissä oli ja puhui siellä soperrellen....
Eikös ole mukavaa sinun kanssasi jakaa sinun näköistä päätöntä juttua.
Säälisin itseäni- jos olisin kirjoittanut sinun hengeesäsi tuonkin jutun.
voi voi. tätä ihmistä--- ja tuolla matalaotsaisellal mielellä sitten häpäisee puheissaan itsensä toisten silmissä.
- Anonyymi00015
Kuinka moni on saanut täyttyä Pyhällä Hengellä ja puhua uusin kielin ???
- Anonyymi00068UUSI
minä - kotona- töihinlähtiessä- rukoushetkessä sain armolahjoin puhua kielillä.... ensikertaa... tapahtui 1974
- Anonyymi00016
Jos jaksat rukoilla vaikka tunnin kielillä tapahtuu ihmeitä.
- Anonyymi00018
Kaksi helluntailaista teki laajan tieteellisen selvityksen, Hirsilä ja Maanselkä tutkivat kaikki helluntailaisten väittämät ihmeet. Yhtään todellista ihmettä ei löytynyt. Suuri eksytys ja heresia kyseessä.
- Anonyymi00025
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kaksi helluntailaista teki laajan tieteellisen selvityksen, Hirsilä ja Maanselkä tutkivat kaikki helluntailaisten väittämät ihmeet. Yhtään todellista ihmettä ei löytynyt. Suuri eksytys ja heresia kyseessä.
Tuo on kononaan valheellinen väite.
- Anonyymi00029
Anonyymi00025 kirjoitti:
Tuo on kononaan valheellinen väite.
Yhtään ihmettä ei löytynyt.
Herra tekee ihmeitä ilman määrää
Julkaistu: 17 joulukuun, 2023 | Kirjoittanut: jumalanvaltakuntablog
Markus Hirsilä ja Vesa Maanselkä, 2006. - Anonyymi00069UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
no- onneksi luterilaisessa kirkossa todistetaan, kuinka ihmeitä ja parantumisia on tapahtunut.
Todellista on ollut
- Anonyymi00017
Homot tietenkin innoissaan punaisten lyhtyjen kaduista. Silloin ei vain pidä lukea Paavalia.
- Anonyymi00028
Parhami siellä oli kuin kotonaan.
- Anonyymi00070UUSI
kun et tunne ihmisestä mitään, etkä ymmärrä minä- käsitystä - minuudesta- persoonasta- identiteetistä. niin pitäähän se apukoululaisen sinussa jotain noitavainoista asiaa puhua....
noitavainoisissa ryhmissä - häkää hengitetään sisään ja sitten ne persoonallisuuksien identtiteetti- ryhmäpuheet ovat heitin asia.
sielläkö hengailet.
säälin sinua.
mutta ajassa sopeutumiseen voi olla asiaa.
Muutos tarkoittaa antautumista – luopumista siitä, kuka olet, koska olosuhteet tuntuvat paljon sinua voimakkaammilta. Sopeutuminen tarkoittaa sitä, että opit ymmärtämään paremmin, kuka olet ja miten pystyt vastaamaan tähän haasteeseen.
Identiteetin perustana ovat ihmisten omat persoonalliset ominaisuudet
ja näistä lähtkökohdista kun alat opiskelemaan ja käsittelemään elämän eri muotoja- alat viisastumaan. - Anonyymi00076UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Parhami siellä oli kuin kotonaan.
olet sisältäsi sairaallonen
- Anonyymi00019
Minä olen nähnyt niitä kielillä puhujia joissakin kokouksissa ja kyllä ne jää vailla ymmärrystä. Niissä ei ole mitään järkeä ja sitä on myös rajoitettu kolmeen puhujaan kokousta kohden, mikäji oikein muistan.
Sen minä tiedän, että jos minä ääneen puhuisin näitä hokemia mitä minun suusta tulee heti, kun lopetan jonkin keskustelun tai muun tekemisen, niin kyllä ne lataamoon heittäisi ja lääkitykseen iskisivät.
En vain saa sitä loppumaan ja tätä on kohta kestänyt kaksi vuotta.
Vähän eroaa siitä helluntalaisten jutusta eikä tätä ole opeteltu.
Lisäksi joskus saattaa käydä, että herään yöllä puheeseen ja sen sekaan hyppääminen käy lennosta ja saatan heittää siihen pitkän litannian jotain tarinaa Suomeksi ja keskeyttää sen miten haluan. se on vain jatkumo jollekin tarinalle.
Tämä niin sanottu kielillä puhuminen tapahtuu Suomeksi ja en ymmärrä todellakaan mikä juttu tämä on mutta ei se vaikuta minun normaaliin elämään mitenkään.
Täyspäinen ihminen minä olen myös ystävien mielestä enkä mikään penalin tylsin kynä. Minun osalta tämä ketju loppui tähän. - Anonyymi00026
Lue Apostolien teot luku 2. Sitten jos Jumala suo, niin voit saada ymmärrystä totuudesta.
- Anonyymi00027
Kielillä puhuminen
1.Kor. 13
Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää innokkaasti saamaan hengellisiä lahjoja, varsinkin profetoimisen lahjaa.
2. Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle. Häntä ei ymmärrä kukaan, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
3. Profetoiva sen sijaan puhuu ihmisille rakentumiseksi, kehotukseksi ja lohdutukseksi.
4. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
5. Tahtoisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin tahtoisin teidän profetoivan. Profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
6. Jos nyt tulisin luoksenne, veljet, ja puhuisin kielillä, mitä hyötyä minusta olisi, ellen puhuisi teille ilmestyksen, tiedon, profetian tai opetuksen sanoja?8
7. Näinhän on myös elottomien soittimien, huilun tai harpun, laita. Kuinka tiedetään, mitä huilulla tai harpulla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin?
8. Ja jos pasuuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
9. Samoin on teidän laitanne: ellette puhu selvää kieltä, kuinka teidän puhettanne voidaan ymmärtää? Tehän puhutte tuuleen.
10. Maailmassa lienee vaikka kuinka monta kieltä, mutta ei ainoatakaan, joka ei olisi ymmärrettävissä.
11. Mutta ellen tunne sanojen merkitystä, olen puhujalle muukalainen ja puhuja on minulle muukalainen.
12. Samoin on teidän laitanne. Koska siis tavoittelette innokkaasti henkilahjoja, pyrkikää saamaan niitä runsaasti seurakunnan rakentumiseksi.
13. Siksi se, joka puhuu kielillä, rukoilkoon, että kykenisi selittämään kielet.
14. Jos näet rukoilen kielillä, minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
15. Mitä siis tehdä? Minun tulee rukoilla hengelläni mutta myös ymmärrykselläni. Minun tulee laulaa kiitosta hengelläni mutta myös ymmärrykselläni.
16. Jos ylistät Jumalaa hengelläsi, kuinka paikalla oleva oppimaton voi sanoa kiitokseesi aamenen? Eihän hän ymmärrä mitä sanot.
17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
18. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä, jopa enemmän kuin kukaan teistä.
19. Mutta opettaakseni muitakin tahdon seurakunnassa puhua mieluummin viisi sanaa ymmärrykselläni kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä. - Anonyymi00030
Raamatussa enkelitkin puhuvat ymmärrettäviä ihmisten puhumaa kieltä, jopa aasi puhuu ihmisten kieltä.
Jumalan sanat on kirkasta sellaisenaan, ilman mitään Baabelin kielen (glossolalian) puhumista. Pahuuden salakieli on pahasta, mitä lahkoissa puhutaan.
Jumala kaatoi Baabelin tornin ja määräsi jokaiselle kansalle oman äidinkielen mitä pitää puhua. Ei mitään hurmoskieliä, salakieliä.
Ap. t. 2:8
Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä? - Anonyymi00031
Paavalissa oli Saatanan enkeli "The messenger of Satan" puhumassa salakieliä. Sitä ei pidä läheä matkimaan.
2. Kor. 12:7
And lest I should be exalted above measure through the abundance of the revelations, there was given to me a thorn in the flesh, the messenger of Satan to buffet me, lest I should be exalted above measure.
For this thing I besought the Lord thrice, that it might depart from me.- Anonyymi00032
1. Sam. 18:10
Seuraavana päivänä Jumalan lähettämä paha henki valtasi Saulin, ja hän riehui hurmoksissa kotonaan.
1. Kor. 14
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia HURMOSKIELEN sanoja.
1.Kor.14
Sama koskee teitäkin: ellette puhu selvää kieltä, kuinka teidän puhettanne voidaan ymmärtää? Sananne haihtuvat taivaan tuuliin.
- Anonyymi00034
Paavali tietenkin valehtelee kielillä puhumisesta kuten homostelustakin.
- Anonyymi00037
Kielilläpuhuminen on armolahja, kyseessä on puhujan ja Jumalan välinen vuorokeskustelu sekä Pyhän Hengen kys. uskovaan vaikuttava, hoitava ja puhdistava Voima. Kielillärukoilu hiljaa yksinäisyydessä vahvistaa uskovaa uskossa sekä kaikissa armolahjoissa.
- Anonyymi00038
Uskovan elämään kuuluvat myös erilaiset, "päivittäiset" pienet tai näyttävämmin "suuremmatkin" ihmeet, rukousvastaukset. Näitä tapahtuu, jatkuvasti.
- Anonyymi00041UUSI
Kielilläpuhuminen on merkki siitä, että henkivallat ovat aktivoituneet.
1. Kor. 14
1.Kor.14
Sama koskee teitäkin: ellette puhu selvää kieltä, kuinka teidän puhettanne voidaan ymmärtää? Sananne haihtuvat taivaan tuuliin. - Anonyymi00042UUSI
Anonyymi00038 kirjoitti:
Uskovan elämään kuuluvat myös erilaiset, "päivittäiset" pienet tai näyttävämmin "suuremmatkin" ihmeet, rukousvastaukset. Näitä tapahtuu, jatkuvasti.
Kaksi helluntalaista Hirsilä ja Maanselkä tekivät laajan tieteellisen selvityksen helluntailaisten väittämistä tapahtuneissta ihmeistä.
Tutkimuksen lopputulos: Yhtään todellista ihmettä löytynyt. - Anonyymi00048UUSI
Anonyymi00041 kirjoitti:
Kielilläpuhuminen on merkki siitä, että henkivallat ovat aktivoituneet.
1. Kor. 14
1.Kor.14
Sama koskee teitäkin: ellette puhu selvää kieltä, kuinka teidän puhettanne voidaan ymmärtää? Sananne haihtuvat taivaan tuuliin.Kirjoitin kielillärukouksesta kahden kesken Jumalan kanssa. En hengellisen tilaisuuden häiriköinnistä omilla mölinöillä, sillä aitoa Pyhän Hengen vaikuttamaa kielilläpuhettahan eivät häiriökielet voi ollakkaan.
Paljastit itsesi, sinussa itsessäsi puhuu henkivalta joka pilkkaa aitoa Pyhän Hengen toimintaa. Et tietysti muuta enää voikaan.
- Anonyymi00039UUSI
Helluntailiikkeen perustaja Charles Fox Parham lupasi slummien mustille miehille monen vieraan kielen täydellisen taidon, jos he liittyvät helluntailaiseksi ja tulevat hänen pitämäänsä kieli/raamattukouluun.
Toiset olivat jo pakanneet laukkunsa valmiiksi ulkomaille muuton takia hyvän kielitadon ansioista.
Kukaan ei mitään vieraita kieliä oppinut Parhamin kieli/raamattukoulussa puhumaan ja pettyneet miehet erosivat koko Pentacostalismista.- Anonyymi00051UUSI
Kielilläpuhe ei ole jonkin vieraan kielen osaamista.
Yliluonnollisessa kielillärukouksessa rukoilija itse ei ymmärrä puhettaan. Hän puhuu ja rukoilee "salaisuuksia Hengessä". Uskovan syvin, sisäinen henki keskustelee Jumalan kanssa ja Pyhä Henki hoitaa hänen sisäistä maailmaansa kaiken tietoisen tajunnan takana. - Anonyymi00057UUSI
Anonyymi00051 kirjoitti:
Kielilläpuhe ei ole jonkin vieraan kielen osaamista.
Yliluonnollisessa kielillärukouksessa rukoilija itse ei ymmärrä puhettaan. Hän puhuu ja rukoilee "salaisuuksia Hengessä". Uskovan syvin, sisäinen henki keskustelee Jumalan kanssa ja Pyhä Henki hoitaa hänen sisäistä maailmaansa kaiken tietoisen tajunnan takana.Ymmärtääkö Jumala siansaksaa?
- Anonyymi00040UUSI
TV7:lla helluntailainen nainen kertoi, että alkoi kokouksissa hokemaan kolmea keksimäänsä outoa sanaa kiihtyvällä tahdilla, niin arvostus kasvoi huomattavasti siinä uskonyhteisössä, mihinkä hän kuului.
- Anonyymi00050UUSI
Jos minä alan haukkumaan helluntailaisia,
varmasti arvostukseni kasvaa palstalla.
- Anonyymi00043UUSI
Amerikassa kielillä puhumista on nauhoitettu ja verrattu oikeisiin ääniin. Sieltä voi tulla jopa eläinten äänillä karjahtelua.
- Anonyymi00044UUSI
Ei siihen mitään todisteluja tarvita, että Paavali valehteli kielillä puhumisesta ja homostelusta.
- Anonyymi00045UUSI
Pakkovauvakastetut hyväksyvät homostelun, mutta eivät kielilläpuhumista.
- Anonyymi00047UUSI
Anonyymi00045 kirjoitti:
Pakkovauvakastetut hyväksyvät homostelun, mutta eivät kielilläpuhumista.
Siinä nyt ei mitään järkeä.
- Anonyymi00046UUSI
Jumala hajotti Baabelin tornin aikaisen kielillä puhumisen ja määräsi jokaiselle kansalle oman äidinkielen mitään pitää puhua.
Helluntaina Jerusalemissa oikeat apostolit puhuivat oikeilla vierailla kielillä järkeviä asioita, ei mitäään helluntailaisten käyttämää sekavaa molotuskieltä "glossolaliaa".
Kukaan ei helluntaina edes horjahdellut, tai kaatuillut maahan selälleen helluntailaisten tapaan.
Ap. t. 2:8
Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
Ap. t. 2:11
kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja." - Anonyymi00049UUSI
Helluntaina olivat kuin kännissä.
Se onkin normaali tila ihmiselle- Anonyymi00053UUSI
Ei olleet. Oikea kielillä puhuminen ihmetytti kuulijoita.
Kukaan ei edes horjahdellut helluntaina.
Eikä ketään tönitty otsasta nurin selälleen, kuten Ylivainio teki.
Jos siepparit takana ei olisi olleet hereillä, niin huonosti olisi käynyt.
Mark. 9:22
"Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi."
- Anonyymi00052UUSI
Raamatun mukaan pitää seurakunnassa olla niin, eikä jököttää penkissä naama norsun tavaralla.
- Anonyymi00054UUSI
Helluntailaisten telttoihin ei pidä mennä olenkaan, koska se on lahkoliike, joka on Amerikasta tänne 100 vuotta sitten tuotu paha eksytys ja heresia.
- Anonyymi00055UUSI
Anonyymi00054 kirjoitti:
Helluntailaisten telttoihin ei pidä mennä olenkaan, koska se on lahkoliike, joka on Amerikasta tänne 100 vuotta sitten tuotu paha eksytys ja heresia.
Lahkolaisten telttoihin ei pidä mennä edes uteliaisuuttaan.
Sananl. 22:3
Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
- Anonyymi00056UUSI
kuinka sokeat saivat näkönsä, rammat kävelivät ja jopa amputoitujen raajojen väitettiin kasvaneen takaisin.>>>>
Tuo on valhetta ja huijausta. - Anonyymi00058UUSI
Miksi yleensä mennä seurakuntaan jos siellä väki istuu kuin suolapatsaat ja pappi lukee tietyt korvasyyhytpaikat eikä kukaan edes uskalla sanoa että aamen, vaan ajattelee vain , että aina tätä samaa kai tämä on jo kuultu ja tiedetään.
- Anonyymi00059UUSI
Oikea lääkäri tutki Tampereen yliopistossa tekemässään tri:n väitöskirjassa kaikki hellluntailaisten Ylivainion aikaiset tapauksen väitetyistä ihmeparanemisista. Tapauksia oli yhteensä 1304 kpl.
Tutkimuksen lopputulos: Kukaan ei ollut parantunut yhtään mistään. - Anonyymi00060UUSI
Tutkiva lääkäri oli Ylivainion tuttava helluntailaistaustainen lääkäri.
- Anonyymi00064UUSI
Osa väitti parantuneensa ihmeellisesti sellaisistakin vakavista sairauksista, joita heissä ei potilastietojen mukaan koskaan edes todettu olevan.
- Anonyymi00073UUSI
Anonyymi00064 kirjoitti:
Osa väitti parantuneensa ihmeellisesti sellaisistakin vakavista sairauksista, joita heissä ei potilastietojen mukaan koskaan edes todettu olevan.
Tarinat oli epäluotettavia. Allerginen reaktio muuttui koomaksi jne.
- Anonyymi00061UUSI
Uskovien kokemat ihmeet ovat useimmiten ihan muita kuin "ihmeparanemisia" vaikka sellaisiakin tapahtuu, tiedän jopa muutamia.
Ihmeet ovat yleensä ihan päivittäisiä asioita. - Anonyymi00062UUSI
Ihan kivaa on kuulla herjoja muista uskovista.
Se tosi kivaa ja sitä oikeaa oppia.
Kun vain vaihtuvat välillä, ettei kyllästy. - Anonyymi00063UUSI
Mikä sen pyhempää, täydellisempää ja oikeampaa kuin herjata muita uskovia ja kehua itseään. Siihen voi aina huutaa aamenen, sen voi aina siunata ja olla tyytyväinen.
Kun eivät vain ole puhkikuluneita herjoja. - Anonyymi00065UUSI
Suomen maankamaralla ----ennen kohdistettua puheesi painopistettä ---- PYHÄ HENKI teki tietä armolahjoille ja jo 1700- luvulla puhuttiin kielillä ja sieltä se HERÄNNÄISYYS potki maailmalle.
Et sitä ottanut papatukseesi ja oman identiteettisi luulotelogian takia esiin.
kun luot puhetta armolahjoista ja sitten alat hellutaloida puhettasi- teet omaa teologiaa.... opettelhan siltä puolen asiaa ajattelemaan....
vaa'aitan puheitasi vain suppean putkinäköisen ideaalin esiintuomaan asiaan ja sen äärellä ahkeroivien joo- joo- miestien puheisiin, jotka hylkäävät Raamatun auktoriteetin ja Pyhän Hengen armolahjojen opetuksen.
Itse olen kuunnellut- kuinka Kansanlähetyksen piirissä- luterilaisen kirkon työntekijä puhui rukouspiirissä kielillä- kaunista kieltä- ja ei ollut helluntalaisuutta lähelläkään. että se siitä
ps. en muista edes koska itse olen käynyt helluntalais- tilaisuudessa täällä Etelä-Suomessa- varmasti kohta parikymmentä-----vuotta...
olen luterilainen- oikein kirjojen mukaan ja lähes päivittäin tv7, tuttu luterilainen pappi on äänessä, tutuissa kirkoissa- jossa yhdessä olen sotilasvalanikin vannonut 1970- luvulla.
Tutkikaas armolahjoja- jäsentäkääpä siitä, toimiiko armolahjat, vai oletteko te ne- Ellen adventistin kanssa haudanneet maahan.
Siltä se näyttäisi.- Anonyymi00071UUSI
Pilkkaajat pilkkaavat, tämän jokainen ymmärtää. Mutta hyvin outoa ja hälytttävää on havaita, kuinka helluntaiseurakunnissa opetaan lähäs samoin sanoin kielillä puhumisesta, rukouksesta ja Pyhästä Hengestä kuin pilkkaajat ja rienaajat.
- Anonyymi00074UUSI
Trombi heittteli ihmisiä heinäpellolla nurin kesähelteella Telppäsniityllä.
Uskonnolliset ihmiset keksivät, että se oli Jumalan merkki heille.
- Anonyymi00072UUSI
Se vain on niin, että helluntaikirkon oppi ei ole Jumalan tahdon mukaista niin ne henkikokemukset ja profetiat mitä siellä koeteen ei välttämättä ole jumalasta lähtöisin vaikka niistä saattaa sellaisen kuvan saada.
Oppi on pitkälle vietyä eksytystä eikä se vuosien kuluessa muuksi muuttunut, eikä tule muuttumaan. Sen tähden kannattaa olla tarkkana, kun sen laivan kyytiin hyppää.
En epäile sitä, etteikö sielläkin ole oikean opin mukaan eläviä uskossa olevia mutta he taitavat olla pieni vähemmistö.
Tämä perustuu omakohtaiseen kokemukseen ja sitä kautta omiin havantoihini asian tilasta.
Hyvää syksyn alkua kaikille, oppiin katsomatta.- Anonyymi00081UUSI
Älä höpötä, et kykene minkäänlaiseen arvosteluun ko asiasta.
- Anonyymi00075UUSI
Älä mene lahkolaisten hurmostelttoihin sidottavaksi henkivaltoihin.
1. Tim. 4:1
Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja.- Anonyymi00082UUSI
Mistä uskosta luterilainen luopuu, kun mitään raamatunkestävää uskoa ei ole koskaan ollutkaan.
Ensimmäinen asia jokaiselle uudestisyntyneelle on luopua kaikesta mikä liittyy paavin munkkiin millään tavalla.
- Anonyymi00077UUSI
Hurmahenkisiin eriseuroihin ja lahkoihin ja uskonkultteihin ei pidä mennä mukaan...ne on yleensä yhdistysmuotoisia ry:tä.
Gal.5:20...ERISEURAT, LAHKOT....eivät peri Jumalan valtakuntaa.- Anonyymi00079UUSI
Valtiokirkko on murhamies Lutherin perustama kirkko.
- Anonyymi00080UUSI
Sama juttu foorumille pulun tuubaa tuottaville!
- Anonyymi00078UUSI
Paavalin herjaamiseen kun menee mukaan, se lopun alkua.
- Anonyymi00083UUSI
Paavali kirjoitti Timoteukselle kehoituksen sanan:
Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut,
Muistan, kuinka 80-luvun alkupuolella puhujat ja saarnaajat ottivat esiin Suomen helluntaiherätyksen uranuurrtajia ja lainasivat heidän sanomisiaan. Eino Manninen ainakin tiedän.
Nykyään hellutaihertykset juuret eivät ole vanhoissa johtajissa ja opettajissa ja heidän opetuksissaan, vaan perustus on siirtynyt Lutheriin.
Elokuussa kävin kääntymässä seurakunnan tilaisuudessa. Puhajaksi oli saatu Raimo Rahnasto. Rahnasto puhui pari kertaa myönteisesti Martin Lutherista häntä lainaten.- Anonyymi00084UUSI
Eihän Luther valehdellut.
Sanoi vain mitä mieltä on juutalaisista. - Anonyymi00085UUSI
Anonyymi00084 kirjoitti:
Eihän Luther valehdellut.
Sanoi vain mitä mieltä on juutalaisista.Aivan kuten Johannes Ilmestyskirjassa hämmästyi nähdesään Jeesuksen todistajien verestä juopuneen porton, niin minäkin suuresti ihmettelen Lutherin ja luterilaisuuden ihannointia helluntaiherätyksessä: Reformaation isät Martti Luther ja Philip Melanchthon antoivat arvovaltansa ja teologisen tukensa vainoille ja väkivallalle puheillaan ja kirjoituksillaan. Dokumentit osoittavat, että Luther ja Melanchthon antoivat useita jyrkkiä ja väkivallan sallivia lausuntoja uudestikastajista. He eivät pelkästään hyväksyneet ihmisten vainoamista ja heihin kohdistettua fyysistä väkivaltaa, vaan jopa kannustivat vallanpitäjiä siihen sekä maallisin että teologisin perustein.
Silloinen maallinen hallinto käytti arvovaltaisten kirkonmiesten tuomitsevia puheita ja kirjallisia lausuntoja hyväksi uudestikastajiin kohdistamansa vainon legitiimeinä perusteluina. Keisarikunnassa laadittiin uskonpuhdistajien tukemana laki, joka mahdollisti vainoamisen ”laillisesti”.
Luther joutui ottamaan kantaa anabaptisteiksi nimitettyjen kristittyjen tappamiseen vuonna 1527. Hän antoi suostumuksensa laille ja kuolemantuomioille, vaikka tapahtumia hänen omien sanojensa mukaan olikin ”kauheaa katsella”.😢😭😭
- Anonyymi00086UUSI
Kolmas sukupolvi on yleensä jo kadottanut ytimen.
Mukaan tulee liikaa perintöuskovaisia eli käännynnäisiä jotka alkavat vetää omia linjauksiaan omien mieltymysten mukaan.
Lammaslauma ilman paimenta, suuntaa ja jatkuvuutta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1132351Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???321235- 106973
- 71942
Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha629933- 48865
- 88798
Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76680- 70676
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik31666