Sähköautoilua kerrotaan edulliseksi käyttää, ehkä pilkkuja viilaten pikkasen voi olla edullisempaa, ero on kuitenkin hyvin pieni, miksi vaihtaisin vähän polttainetta kuluttavan autoni sähköautoon.
Tein laskelman kuluista bensa/sähkö 1000 km matkalle.
95 bensa maksoi eilen tankatessani 2.05 €/litra, sähkö meillä maksaa siirtoineen veroineen kaikkiaan 0.322 €/kwh.
Hybrid jolla ajan kuluttaa keskimäärin 4 l/ 100km, sähköauton kulutukseksi laskin keskimäärin 20 kwh/100km mikä varmaan on lähellä oikeaa.
1000km matkalla hybrid kuluttaa 40 litraa, hinta noin 82 euroa.
1000km sähköauto kuluttaa 200 kwh sähköä, hinta 64.40 euroa.
Ero sähköauton hyväksi 17.60 euroa, eli ei nyt mitenkään hypetyksen arvoinen ero ole.
Entä muut menot, sähköautojen ajoneuvoveroa en tiedä, mulla hybridissä 105€/vuosi, entä vakuutuksien hintaero, hybridissä moottorin öljynvaihto kerran vuodessa suodattimineen noin 90 euroa.
Itseni tällähetkellä sähköauto ei sytytä, hienoja laitteita ne toki on.
Kiinnostaisi tietää paljonko sähkö maksaa tolpilla sähköautoa ladatessa, samoin vakuutusien ja ajoneuvoveron hinta sähköautoissa noin keskimäärin.
Hybrid & sähköauto
9
<50
Vastaukset 9
- Anonyymi00001
Tulee huomioida, että hybridien jälleenmyyntihinta laskee nopeasti yllättävän paljon... Samaan tahtiin arvo alenee tosin joissain täyssähköisissäkin.
- Anonyymi00003
Nyt 10 vuotta vanha hybrid maksoi uutena noin 35000 €, vuosi sitten vaihtohyvitys olisi ollut 16000-17000 euroa, mielestäni ei paha ollenkaan.
- Anonyymi00007
Esim jos autoon siis bensa laitetaan turbo kulutus nousee ja hyötysuhde laskee , mutta kun laitetaan itselatavanakku saadaan kulutus Alex ja tehoa ennemmän lisää kuin turbolla
Rav 4 Bai 5 l sata km. Ja. 222 hv
- Anonyymi00002
Tesla 3 kulutus viimeisen 100tkm:n matkalta 15,3 kWh/100km.
Lauantaina latasin Paimiossa Tesla Superchargerista 0,21€/kWh.
Kotona max 0,1 €/kWh.
Ajoneuvovero n. 200€/v
Vakuutukset (kattavin Kasko) n. 900€/v.
Ei pakollisia huoltoja.
Teslallani 1000 km:n energiakulut
on n. 15€.
Sinun kannattaa vaihtaa sähkösopimus, ei kukaan täysijärkinen maksa sähköstään tuollaista hintaa.- Anonyymi00004
Miten pidemmältä ajalta keskikulutus, itse käytin laskemiseen pitkän ajan keskikulutusta missä oli myös talviajoa mukana.
Sähkö on kallista täälä missä asun. - Anonyymi00005
" Sinun kannattaa vaihtaa sähkösopimus, ei kukaan täysijärkinen maksa sähköstään tuollaista hintaa"
Sähkön siirtomaksu meillä on kaksinkertainen itse sähkön hintaan verrattuna, sopimuksen vaihto ei siirtohintaan vaikuta mitään. - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Miten pidemmältä ajalta keskikulutus, itse käytin laskemiseen pitkän ajan keskikulutusta missä oli myös talviajoa mukana.
Sähkö on kallista täälä missä asun.Tuossahan se luki, 100tkm:n matkalta.
- Anonyymi00008
Todellinen kulutus tulee vain kun laskee sen mitä ladannut ei se mitä auto näyttää mittarissa koska siitä puuttuu lataushöbitnjampueku häviöt ja kauniin lämmitys talvella
Lataushöbitnonmsiinä,2o peos ja todellinen kulutus noin 25kwh sata km - Anonyymi00009
Anonyymi00005 kirjoitti:
" Sinun kannattaa vaihtaa sähkösopimus, ei kukaan täysijärkinen maksa sähköstään tuollaista hintaa"
Sähkön siirtomaksu meillä on kaksinkertainen itse sähkön hintaan verrattuna, sopimuksen vaihto ei siirtohintaan vaikuta mitään.Talvella halpaa Lada ja lämmittää teslaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1202532Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???401812Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha7101220- 1081042
- 721008
- 98966
- 48905
Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk87848- 97816
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik34781