Kylpeminen ja jalkojen pesu (Joh. 13:1-11)
Tämän päivän opetus!
Olin poimimassa vadelmia.
(Miten Jumala onkaan muuten kaiken viisaasti suunnitellut; kaikki marjat eivät kypsykkään yhtä aikaa. Ensin kypsyvät mansikat ja mustikat, sitten vadelmat ja lakat ja lopuksi puolukat.)
Laitoin kumisaappaat jalkaan.
Välillä matkanteko keskeytyi, kun saappaisiin kertyi paljon rojoa, jotka hiersivät jalkoja.
En ollut laittanut sukkia jalkaan suojaksi.
Puhdistin saappaat ja jalat pölystä, liasta ja rojosta.
Taas oli matkaa helpompi jatkaa.
Jeesus puhuu myös jalkojen pesusta ja kylpemisestä (Joh. 13:11) jäähyväispuheessaan.
Hän sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas;…” (Joh. 13:10).
Mitä Jeesus tarkoittaa kylpemisellä ja jalkojen pesulla?
(Lue asiakokonaisuus Joh. 13:1-20)
Kylpeminen ja jalkojen pesu (Joh. 13:10)?
14
574
Vastaukset
- taso
...liian vaikeita kysymyksiä helluntailaisille...koska eivät ymmärrä hengellisiä asioita...sillä hengelliset asiat on tutkisteltava hengellisesti
- salaisuus
kun et vastannut,tietenkään tyhmää ei saisi ärsyttää.
Mieti hetki,mutta älä nöyryyttä heti mainitse. - Hellarimies
Jesaja 5:21:
Voi niitä, jotka ovat viisaita omissa silmissään ja ymmärtäväisiä omasta mielestänsä!
- tässä selitys
kylpeminen voisi tarkoittaa;kun saadaan uskoon tullessa,synnit anteeksi Jeesuksen veressä.
Jalkojen pesu;uskonvaelluksessa jalkamme `likaantuvat`synti tarttuu,joten ne tulee puhdistaa.Oiskohan se vertauskuvallisesti jotenkin näin.- fri
noinkin vertauskuvallisesti.
Vaan eiköhän jalkojen pesu esitä melkoista nöyrtymistä,kun toisen jalkoja peset,olitpa sit kuningas tai tavallinen pulliainen.
Pyydäppä teidän pressaa jalkojas peseen,ehkä sen tekee,jos nörtyy.
On meitä niin moneksi ,että ei varmaan kaikki alennu "alemman kastin ihmisen" jalkojen pesuun.
Itse olen kerran ollut ulkomailla kokouksessa,kun ehtoollista ennen pesimme toistemme jalat ja ei se varmaan pahitteeksi olisi muillekin.
Tässähän vois tään sivistyneen yhteikunnan ottaa,etteihän sitä nyt likasia jalkoja ,vielä toisten jalkoja,hyi.
Täytyyhän sitä hygieeniaa ajatella ja niin poispäin.
Eli tuo Jeesuksen esimerkki kyllä puhuu nöyrtymisestäkin. - pesen
fri kirjoitti:
noinkin vertauskuvallisesti.
Vaan eiköhän jalkojen pesu esitä melkoista nöyrtymistä,kun toisen jalkoja peset,olitpa sit kuningas tai tavallinen pulliainen.
Pyydäppä teidän pressaa jalkojas peseen,ehkä sen tekee,jos nörtyy.
On meitä niin moneksi ,että ei varmaan kaikki alennu "alemman kastin ihmisen" jalkojen pesuun.
Itse olen kerran ollut ulkomailla kokouksessa,kun ehtoollista ennen pesimme toistemme jalat ja ei se varmaan pahitteeksi olisi muillekin.
Tässähän vois tään sivistyneen yhteikunnan ottaa,etteihän sitä nyt likasia jalkoja ,vielä toisten jalkoja,hyi.
Täytyyhän sitä hygieeniaa ajatella ja niin poispäin.
Eli tuo Jeesuksen esimerkki kyllä puhuu nöyrtymisestäkin.itse jalkani, piste. Henkilökohtainen hygienia EI ole lähtöisin raamatusta.
- ehtoollinen
pesen kirjoitti:
itse jalkani, piste. Henkilökohtainen hygienia EI ole lähtöisin raamatusta.
Olen oppinut ,että tässä kylpeminen tarkoittaa syntien anteeksisaamista ja siitä puhdistumista, siis kastetta. Mutta elämässämme emme pysy puhtaina,jalat pölyyntyy ja tarvitsemme puhdistautumista ja armoa edelleen .Ennen ehtoollista noudatamme Jeesuksen esimerkkiä ja pesemme toistemme jalat, näin nöyrrymme ja saamme sekä annamme anteeksi, jonka ehtoollinen juhlistaa.
ehtoollinen kirjoitti:
Olen oppinut ,että tässä kylpeminen tarkoittaa syntien anteeksisaamista ja siitä puhdistumista, siis kastetta. Mutta elämässämme emme pysy puhtaina,jalat pölyyntyy ja tarvitsemme puhdistautumista ja armoa edelleen .Ennen ehtoollista noudatamme Jeesuksen esimerkkiä ja pesemme toistemme jalat, näin nöyrrymme ja saamme sekä annamme anteeksi, jonka ehtoollinen juhlistaa.
Kylpemisen minäkin ymmärrän tarkoittavan kastetta ja jalojen pesun ehtoollista.
Kärsimisellään ja verenvuodattamisellaan Kristus on ottanut pois kaikkien meidän syntimme ja syyllisyyden.
Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.Tapio522 kirjoitti:
Kylpemisen minäkin ymmärrän tarkoittavan kastetta ja jalojen pesun ehtoollista.
Kärsimisellään ja verenvuodattamisellaan Kristus on ottanut pois kaikkien meidän syntimme ja syyllisyyden.
Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.Vaikka israelilaiset saivat maistaa Jumalan hyviä lahjoja (1. Kor. 10:1-4), niin Jumala ei kuitenkaan mielistynyt heihin (1. Kor. 10:5), vaan he hukkuivat erämaassa.
Miksihän?
He lankesivat epäjumalanpalvelukseen (j. 7), haureuteen (j. 8), Herran kiusaamiseen (j. 9) ja napisemiseen (j. 10).
Tämä on varoitukseksi meillekin (j. 6, 11).
Jo Vanhassa Testamentissä on mainittu ne kiusaukset, jotka meidänkin on kohdattava.
Vaikka Israelilla oli käytössään kasteen ja ehtoollisen vastineet (1. kor. 10:1-4), kuitenkaan he eivät päässeet perille.
Meidänkin tulee valvoa tilaamme.
Meidän tulee "pestä jalkamme" ja käyttää oikein meille annettuja armonvälineitä.
”Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (j. 12).
Lauloimme tänään kirkossa virren 314.
2.) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.
4.) Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.
- alkup.raimo
se, että uskoon tulessasi saat täydellisen
pesun...et siis koskaan tule Jumala silmissä puhtaammaksi...mutta jokapäiväisessä vaelluksessasi, kertyy synnin likaa omalletunnolle ja niin on käytävä katumuksen ja syntien tunnustamisen kautta taas Golgatalla...avoimella lähteellä,,,henkilökohtaisesti näen kasteveden olevan se lähde, joka on syntiä ja saastaa vastaan...samavaikutteinen on Jeesuksen veri ja Pyhän Hengen tuli...että niin käsitän "peruskylvyn" ja jalkojen pesun!- Uskova lukija
Miksi aina kastevesi teillä joka paikkaan?
- alkup.raimo
Uskova lukija kirjoitti:
Miksi aina kastevesi teillä joka paikkaan?
otettiin pois...kertakaikkisesti...se on niin tärkeä tietää, että Jeesus otti ne pois...kaikki...menneet, nykyiset ja tulevaiset...se on uskon perusta...sama asia, kuin veren ha Hengen...älä jätä kastevettä eroon Jeesuksen verestä ja Pyhän hengen tulesta, ne kolme yhtä todistavat..pelastus on armosta, uskon kautta Jeesuksen tähden!
- alkup.raimo
Uskova lukija kirjoitti:
Miksi aina kastevesi teillä joka paikkaan?
Jos olet...eikö kaste liity siihen millään tavalla? Etkö usko Raamatun sanaan: Anna pestä pois syntisi!
- TaistoRa.
Aivan ensiksi tuon opetus on se, että Jeesus näytti uskoville mallin "olla nöyrä palvelija"!
Tuohon maailmanaikaan tuosa kyseisessä maailmankolkassa oli ensinnäkin "vilvoittavaa" se, että vedellä pestiin jalat pölystä ja tomusta joita jalkineisiin oli kerääntynyt. Jalkojenpesun yleensä suoritti palvelija tai orja joita tuolloin oli yleisesti ja koska isäntä ei siihen tehtävään yleensä "alentunut", vaan sen suoritti siis palvelija! Tällä teolla Jeesus tahtoi viestittää uskovilleen, että he ovat muiden pavelijoita aivan samoin kuin hänkin! Jeesus siis otti palvelijan tehtävän ja halusi tällä näyttää, että jos hän niin tekee, niin häneen uskovienkin on oltava muiden palvelijoita eikä herroja, eli isäntiä.
Uskovien ei tule olla "herroja", vaan heidän tulee olla nöyriä palvelijoita!
Joka on "kylpenyt", niin hän ei tarvitse muuta kuin että jalat pestään! Eli joka on sisimmässään omaksunut uskon Jeesukseen Kristukseen on hän saanut pelastuksen, eli "puhdistuksen kylvyn" ja jatkossa hän ei tarvitse kuin, että "jalat pestään", eli vaellus täällä maailmassa voi tuoda "tomua" uskonelämään, eli sellaista joka on vastoin Jumalan tahtoa. Me siis tarvitsemme uskonelämässämme Jumalan SANAN ja HENGEN vaikuttamaa puhdistusta sisimpäämme, mieliimme!
"Korvat ja silmäportti" voi olla sellaiset jotka tuovat Jumalan vastaista "maailman tomua" mieliimme ja siitä on päästävä puhdistumaan Jumalan sanan ja hengen avulla!
Tuossa Jeesuksen esimerkissä ei mielestäni ole lainkaan kyse varsinaisesti jalkojenpesusta joka ulkonaisesti tapahtuu, vaan sisäisestä uskonelämän puhdistautumisesta joka sisimmässämme tapahtuu Jumalan Sanan ja Hengen vaikutuksella, joka vaikuttaa nöyrää palvelumieltä, rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa!
Uskovan on siis jaettava puhdistavaa Jumalan Sanaa jotta "maailman tomut" eivät pääse uskonelämän vaellusta tukahduttamaan!
Näin minä näen tämän asian! ;)
Siunausta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 888129
- 896218
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556178Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344711- 503225
- 363224
- 442769
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412705- 432651
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo562492