Kylpeminen ja jalkojen pesu (Joh. 13:10)?

Kylpeminen ja jalkojen pesu (Joh. 13:1-11)

Tämän päivän opetus!
Olin poimimassa vadelmia.
(Miten Jumala onkaan muuten kaiken viisaasti suunnitellut; kaikki marjat eivät kypsykkään yhtä aikaa. Ensin kypsyvät mansikat ja mustikat, sitten vadelmat ja lakat ja lopuksi puolukat.)

Laitoin kumisaappaat jalkaan.
Välillä matkanteko keskeytyi, kun saappaisiin kertyi paljon rojoa, jotka hiersivät jalkoja.
En ollut laittanut sukkia jalkaan suojaksi.
Puhdistin saappaat ja jalat pölystä, liasta ja rojosta.
Taas oli matkaa helpompi jatkaa.

Jeesus puhuu myös jalkojen pesusta ja kylpemisestä (Joh. 13:11) jäähyväispuheessaan.
Hän sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas;…” (Joh. 13:10).

Mitä Jeesus tarkoittaa kylpemisellä ja jalkojen pesulla?
(Lue asiakokonaisuus Joh. 13:1-20)

14

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taso

      ...liian vaikeita kysymyksiä helluntailaisille...koska eivät ymmärrä hengellisiä asioita...sillä hengelliset asiat on tutkisteltava hengellisesti

      • salaisuus

        kun et vastannut,tietenkään tyhmää ei saisi ärsyttää.
        Mieti hetki,mutta älä nöyryyttä heti mainitse.


      • Hellarimies

        Jesaja 5:21:
        Voi niitä, jotka ovat viisaita omissa silmissään ja ymmärtäväisiä omasta mielestänsä!


    • tässä selitys

      kylpeminen voisi tarkoittaa;kun saadaan uskoon tullessa,synnit anteeksi Jeesuksen veressä.
      Jalkojen pesu;uskonvaelluksessa jalkamme `likaantuvat`synti tarttuu,joten ne tulee puhdistaa.Oiskohan se vertauskuvallisesti jotenkin näin.

      • fri

        noinkin vertauskuvallisesti.

        Vaan eiköhän jalkojen pesu esitä melkoista nöyrtymistä,kun toisen jalkoja peset,olitpa sit kuningas tai tavallinen pulliainen.

        Pyydäppä teidän pressaa jalkojas peseen,ehkä sen tekee,jos nörtyy.

        On meitä niin moneksi ,että ei varmaan kaikki alennu "alemman kastin ihmisen" jalkojen pesuun.

        Itse olen kerran ollut ulkomailla kokouksessa,kun ehtoollista ennen pesimme toistemme jalat ja ei se varmaan pahitteeksi olisi muillekin.

        Tässähän vois tään sivistyneen yhteikunnan ottaa,etteihän sitä nyt likasia jalkoja ,vielä toisten jalkoja,hyi.

        Täytyyhän sitä hygieeniaa ajatella ja niin poispäin.
        Eli tuo Jeesuksen esimerkki kyllä puhuu nöyrtymisestäkin.


      • pesen
        fri kirjoitti:

        noinkin vertauskuvallisesti.

        Vaan eiköhän jalkojen pesu esitä melkoista nöyrtymistä,kun toisen jalkoja peset,olitpa sit kuningas tai tavallinen pulliainen.

        Pyydäppä teidän pressaa jalkojas peseen,ehkä sen tekee,jos nörtyy.

        On meitä niin moneksi ,että ei varmaan kaikki alennu "alemman kastin ihmisen" jalkojen pesuun.

        Itse olen kerran ollut ulkomailla kokouksessa,kun ehtoollista ennen pesimme toistemme jalat ja ei se varmaan pahitteeksi olisi muillekin.

        Tässähän vois tään sivistyneen yhteikunnan ottaa,etteihän sitä nyt likasia jalkoja ,vielä toisten jalkoja,hyi.

        Täytyyhän sitä hygieeniaa ajatella ja niin poispäin.
        Eli tuo Jeesuksen esimerkki kyllä puhuu nöyrtymisestäkin.

        itse jalkani, piste. Henkilökohtainen hygienia EI ole lähtöisin raamatusta.


      • ehtoollinen
        pesen kirjoitti:

        itse jalkani, piste. Henkilökohtainen hygienia EI ole lähtöisin raamatusta.

        Olen oppinut ,että tässä kylpeminen tarkoittaa syntien anteeksisaamista ja siitä puhdistumista, siis kastetta. Mutta elämässämme emme pysy puhtaina,jalat pölyyntyy ja tarvitsemme puhdistautumista ja armoa edelleen .Ennen ehtoollista noudatamme Jeesuksen esimerkkiä ja pesemme toistemme jalat, näin nöyrrymme ja saamme sekä annamme anteeksi, jonka ehtoollinen juhlistaa.


      • ehtoollinen kirjoitti:

        Olen oppinut ,että tässä kylpeminen tarkoittaa syntien anteeksisaamista ja siitä puhdistumista, siis kastetta. Mutta elämässämme emme pysy puhtaina,jalat pölyyntyy ja tarvitsemme puhdistautumista ja armoa edelleen .Ennen ehtoollista noudatamme Jeesuksen esimerkkiä ja pesemme toistemme jalat, näin nöyrrymme ja saamme sekä annamme anteeksi, jonka ehtoollinen juhlistaa.

        Kylpemisen minäkin ymmärrän tarkoittavan kastetta ja jalojen pesun ehtoollista.

        Kärsimisellään ja verenvuodattamisellaan Kristus on ottanut pois kaikkien meidän syntimme ja syyllisyyden.

        Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
        ”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
        Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
        Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.

        Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
        Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.

        Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.

        Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.


      • Tapio522 kirjoitti:

        Kylpemisen minäkin ymmärrän tarkoittavan kastetta ja jalojen pesun ehtoollista.

        Kärsimisellään ja verenvuodattamisellaan Kristus on ottanut pois kaikkien meidän syntimme ja syyllisyyden.

        Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
        ”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
        Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
        Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.

        Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
        Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.

        Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.

        Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.

        Vaikka israelilaiset saivat maistaa Jumalan hyviä lahjoja (1. Kor. 10:1-4), niin Jumala ei kuitenkaan mielistynyt heihin (1. Kor. 10:5), vaan he hukkuivat erämaassa.
        Miksihän?
        He lankesivat epäjumalanpalvelukseen (j. 7), haureuteen (j. 8), Herran kiusaamiseen (j. 9) ja napisemiseen (j. 10).

        Tämä on varoitukseksi meillekin (j. 6, 11).
        Jo Vanhassa Testamentissä on mainittu ne kiusaukset, jotka meidänkin on kohdattava.

        Vaikka Israelilla oli käytössään kasteen ja ehtoollisen vastineet (1. kor. 10:1-4), kuitenkaan he eivät päässeet perille.

        Meidänkin tulee valvoa tilaamme.
        Meidän tulee "pestä jalkamme" ja käyttää oikein meille annettuja armonvälineitä.
        ”Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (j. 12).

        Lauloimme tänään kirkossa virren 314.
        2.) Suo, että milloinkaan en eksy maailmaan,
        sen houkutuksiin taivu ja synnin virtaan vaivu.
        Sen ethän anna voittaa ja pettää, vahingoittaa.

        4.) Kun olen vaaroissa, itsesi kirkasta.
        Tee minut eläväksi, sinussa väkeväksi.
        Suo voittaa kiusaukset ja välttää lankeemukset.


    • alkup.raimo

      se, että uskoon tulessasi saat täydellisen
      pesun...et siis koskaan tule Jumala silmissä puhtaammaksi...mutta jokapäiväisessä vaelluksessasi, kertyy synnin likaa omalletunnolle ja niin on käytävä katumuksen ja syntien tunnustamisen kautta taas Golgatalla...avoimella lähteellä,,,henkilökohtaisesti näen kasteveden olevan se lähde, joka on syntiä ja saastaa vastaan...samavaikutteinen on Jeesuksen veri ja Pyhän Hengen tuli...että niin käsitän "peruskylvyn" ja jalkojen pesun!

      • Uskova lukija

        Miksi aina kastevesi teillä joka paikkaan?


      • alkup.raimo
        Uskova lukija kirjoitti:

        Miksi aina kastevesi teillä joka paikkaan?

        otettiin pois...kertakaikkisesti...se on niin tärkeä tietää, että Jeesus otti ne pois...kaikki...menneet, nykyiset ja tulevaiset...se on uskon perusta...sama asia, kuin veren ha Hengen...älä jätä kastevettä eroon Jeesuksen verestä ja Pyhän hengen tulesta, ne kolme yhtä todistavat..pelastus on armosta, uskon kautta Jeesuksen tähden!


      • alkup.raimo
        Uskova lukija kirjoitti:

        Miksi aina kastevesi teillä joka paikkaan?

        Jos olet...eikö kaste liity siihen millään tavalla? Etkö usko Raamatun sanaan: Anna pestä pois syntisi!


    • TaistoRa.

      Aivan ensiksi tuon opetus on se, että Jeesus näytti uskoville mallin "olla nöyrä palvelija"!

      Tuohon maailmanaikaan tuosa kyseisessä maailmankolkassa oli ensinnäkin "vilvoittavaa" se, että vedellä pestiin jalat pölystä ja tomusta joita jalkineisiin oli kerääntynyt. Jalkojenpesun yleensä suoritti palvelija tai orja joita tuolloin oli yleisesti ja koska isäntä ei siihen tehtävään yleensä "alentunut", vaan sen suoritti siis palvelija! Tällä teolla Jeesus tahtoi viestittää uskovilleen, että he ovat muiden pavelijoita aivan samoin kuin hänkin! Jeesus siis otti palvelijan tehtävän ja halusi tällä näyttää, että jos hän niin tekee, niin häneen uskovienkin on oltava muiden palvelijoita eikä herroja, eli isäntiä.

      Uskovien ei tule olla "herroja", vaan heidän tulee olla nöyriä palvelijoita!

      Joka on "kylpenyt", niin hän ei tarvitse muuta kuin että jalat pestään! Eli joka on sisimmässään omaksunut uskon Jeesukseen Kristukseen on hän saanut pelastuksen, eli "puhdistuksen kylvyn" ja jatkossa hän ei tarvitse kuin, että "jalat pestään", eli vaellus täällä maailmassa voi tuoda "tomua" uskonelämään, eli sellaista joka on vastoin Jumalan tahtoa. Me siis tarvitsemme uskonelämässämme Jumalan SANAN ja HENGEN vaikuttamaa puhdistusta sisimpäämme, mieliimme!

      "Korvat ja silmäportti" voi olla sellaiset jotka tuovat Jumalan vastaista "maailman tomua" mieliimme ja siitä on päästävä puhdistumaan Jumalan sanan ja hengen avulla!

      Tuossa Jeesuksen esimerkissä ei mielestäni ole lainkaan kyse varsinaisesti jalkojenpesusta joka ulkonaisesti tapahtuu, vaan sisäisestä uskonelämän puhdistautumisesta joka sisimmässämme tapahtuu Jumalan Sanan ja Hengen vaikutuksella, joka vaikuttaa nöyrää palvelumieltä, rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa!

      Uskovan on siis jaettava puhdistavaa Jumalan Sanaa jotta "maailman tomut" eivät pääse uskonelämän vaellusta tukahduttamaan!

      Näin minä näen tämän asian! ;)

      Siunausta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      104
      8706
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6660
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      63
      6459
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5201
    5. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      63
      4367
    6. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3481
    7. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3345
    8. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3062
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2902
    10. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2886
    Aihe