Itsestään sulavat tikit

Tikattu

Kuinka kauan itsestään sulavilla tikeillä menee ennen kuin ne irtoavat? Kävin nenäleikkauksessa (kolme vko sitten) ja lankojen pätkät ovat vieläkin nenässäni..

22

80891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • useampi vkokin

      Riippuu missä nuo itsestään sulavat ompeleet sijaitsevat(tai paremminkin mitä materiaalia ne ovat). Osa sulaa vasta kuukausen kuluessa, osa parissa viikossa. Jos nenääsi on korjattu, niin mitä ilmeisemmin nuo ompeleet ovat menettäneet merkityksensä eli niiden on aika tippua. Usein kerrotaan, että ompeleet voi pyyhkäistä esim.puhtaalla pyyhkeellä haavan suunnassa tiehensä tietyn ajan kuluttua. Todennäköisesti voit itse katkaista/nyppäistä ompeleet pois. Asiaan saat varmuuden pirauttamalla hoitopaikkaan.

    • mie

      Itse mietin ihan samaa eli koskakohan tikit sulaa pois. Kävin nenäleikkauksessa neljä viikkoa sitten ja vieläkin on toisessa sieraimessa tikit. Ja nenä on tikkien kohdalta huomattavasti arempi, esim. toinen sierain, josta tikit lähti parin viikon jälkeen pois, on ihan kunnossa.

      Olisi kiva tietää miten parantumisesi on muuten sujunut? Itselläni on nenänpää vielä todella arka ja jopa veden vastus uidessa sattuu ihan kiitettävästi. No, mutta eiköhän se tästä.

      • Tikattu

        Itse asiassa minullakin on jo toisesta sieraimesta tikit tippuneet, mutta toisessa ovat tiukasti (olen yrittänyt niitä rapsutella).. Minulla nenä ei ole muuten arka paitsi nenänpää tuntuu hieman hellältä. Otettiinko sinulta myos luuta? Minulta hiottiin vain hieman rustoa ja lopputulos on hyvin pieni ja onnistunut :)


      • mie
        Tikattu kirjoitti:

        Itse asiassa minullakin on jo toisesta sieraimesta tikit tippuneet, mutta toisessa ovat tiukasti (olen yrittänyt niitä rapsutella).. Minulla nenä ei ole muuten arka paitsi nenänpää tuntuu hieman hellältä. Otettiinko sinulta myos luuta? Minulta hiottiin vain hieman rustoa ja lopputulos on hyvin pieni ja onnistunut :)

        Joo, kyllä ne hieman luuta hioi ja lisäksi minulla jouduttiin korjaamaan välilevyä. Alkutarkastuksessa ei oltu huomattu että se on vino, ilmeisesti traumaperäinen vika, joten leikkauksesta tulikin hieman isompi kuin aluksi ajattelin.

        Joka tapauksessa tällä hetkellä olen tyytyväinen lopputulokseen.. kunhan vain tikit sulaisi pois, koska se kohta sieraimesta on vielä arka missä ne on jäljellä.


      • minä
        mie kirjoitti:

        Joo, kyllä ne hieman luuta hioi ja lisäksi minulla jouduttiin korjaamaan välilevyä. Alkutarkastuksessa ei oltu huomattu että se on vino, ilmeisesti traumaperäinen vika, joten leikkauksesta tulikin hieman isompi kuin aluksi ajattelin.

        Joka tapauksessa tällä hetkellä olen tyytyväinen lopputulokseen.. kunhan vain tikit sulaisi pois, koska se kohta sieraimesta on vielä arka missä ne on jäljellä.

        missä kävitte operoitavana ja paljon maksoi?


      • olisin...
        mie kirjoitti:

        Joo, kyllä ne hieman luuta hioi ja lisäksi minulla jouduttiin korjaamaan välilevyä. Alkutarkastuksessa ei oltu huomattu että se on vino, ilmeisesti traumaperäinen vika, joten leikkauksesta tulikin hieman isompi kuin aluksi ajattelin.

        Joka tapauksessa tällä hetkellä olen tyytyväinen lopputulokseen.. kunhan vain tikit sulaisi pois, koska se kohta sieraimesta on vielä arka missä ne on jäljellä.

        kiinostunut hinnasta ja paikasta.
        Te joilla muokattiin luuta, oliko mustelmia ja turvotusta todella paljon ja kuinka kauan? Itse menossa ja hieman hirvityttää se kuinka pahalle tulee näyttämään kun ei tietenkään tekisi mieli olla neljän seinän sisällä 3 viikkoa. Pakko kai se vaan on...


      • mie
        Tikattu kirjoitti:

        Itse asiassa minullakin on jo toisesta sieraimesta tikit tippuneet, mutta toisessa ovat tiukasti (olen yrittänyt niitä rapsutella).. Minulla nenä ei ole muuten arka paitsi nenänpää tuntuu hieman hellältä. Otettiinko sinulta myos luuta? Minulta hiottiin vain hieman rustoa ja lopputulos on hyvin pieni ja onnistunut :)

        elekee elekee hyvät immeiset menkö rapsuttelemaan hyvänen aika!!!soittakkee sille tohtorille mieluummin!!!voi voi voi...


      • Miipu
        mie kirjoitti:

        elekee elekee hyvät immeiset menkö rapsuttelemaan hyvänen aika!!!soittakkee sille tohtorille mieluummin!!!voi voi voi...

        Minulle hoitaja sanoi että jos sulavia tikkejä törröttää niin ne saa nyppäistä irti. Niillä ei ole tehty mitään rakennelmia jotka romahtaisivat.
        Hoitajan mukaan tikkien sulaminen voi kestää jopa kaksi kuukautta ja joskus kun tikki on kosketuksissa ilman kanssa (eli törröttää ihossa) niin se ei sula ollenkaan. Minä olen ottanut häiritsevät tikit pinseteillä pois (pieniä pätkiä on tullut).


      • ...
        Miipu kirjoitti:

        Minulle hoitaja sanoi että jos sulavia tikkejä törröttää niin ne saa nyppäistä irti. Niillä ei ole tehty mitään rakennelmia jotka romahtaisivat.
        Hoitajan mukaan tikkien sulaminen voi kestää jopa kaksi kuukautta ja joskus kun tikki on kosketuksissa ilman kanssa (eli törröttää ihossa) niin se ei sula ollenkaan. Minä olen ottanut häiritsevät tikit pinseteillä pois (pieniä pätkiä on tullut).

        sanottiin mulle että voi mennä puolikin vuotta ennen kuin tikit sulavat kokonaan (sisäpuolella olevat) ja pyydettiin myös pinseteillä nyppimään ulospäin törröttävät. En kuitenkaan itse uskaltanut vaan kävin hoitajalla poistattamassa. En kyllä ollut nenä leikkauksassa vaan rinta.


      • Tikkiautomaatti
        ... kirjoitti:

        sanottiin mulle että voi mennä puolikin vuotta ennen kuin tikit sulavat kokonaan (sisäpuolella olevat) ja pyydettiin myös pinseteillä nyppimään ulospäin törröttävät. En kuitenkaan itse uskaltanut vaan kävin hoitajalla poistattamassa. En kyllä ollut nenä leikkauksassa vaan rinta.

        Heh, minulle tehtiin nivustyräleikkaus 2 vuotta sitten ja haava suljettiin sulavin tikein. Toisessa päässä arpea oli pieni tulehdus, joka parani voiteilla. Nyt 2 vuoden jälkeen siitä tulehduskohdasta on alkanut puskea ihon sisältä ulos pieniä tikinpalasia. Tulehdus kai esti niiden kunnollisen sulamisen.


      • tikki
        Tikkiautomaatti kirjoitti:

        Heh, minulle tehtiin nivustyräleikkaus 2 vuotta sitten ja haava suljettiin sulavin tikein. Toisessa päässä arpea oli pieni tulehdus, joka parani voiteilla. Nyt 2 vuoden jälkeen siitä tulehduskohdasta on alkanut puskea ihon sisältä ulos pieniä tikinpalasia. Tulehdus kai esti niiden kunnollisen sulamisen.

        mitä ainetta tikit on? onko ne jotain muovia? ku mulle tuli paha allerginen reactio nii se voi johtua puudutusaineesta, tai tikeista ja mulla on ollu nuorena kumi allergia..


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        sanottiin mulle että voi mennä puolikin vuotta ennen kuin tikit sulavat kokonaan (sisäpuolella olevat) ja pyydettiin myös pinseteillä nyppimään ulospäin törröttävät. En kuitenkaan itse uskaltanut vaan kävin hoitajalla poistattamassa. En kyllä ollut nenä leikkauksassa vaan rinta.

        Juurikin. Itsellä operaatiosta kohta puoli vuotta ja edelleen on "finnit" jäljellä. Lääkäri ei pari päivää sitten ollut mitenkään huolissaan niistä, kun kysyin.


    • pallo naamaan

      itellä tikit ollu suussa pari viikkoa eikä oo lähteny mihinkää.... ärsyttävän tuntuset... kai ne on itse pois otettava ku ei tunnu sulavan!? eihän tikkejä muutenkaa pidetä kun reilu viikko!

    • marge

      Minulla on nyt 3 ja puoli viikkoa vatsa leikkauksesta ja vieläkin roikkuu ne langan pätkät myös. en tiedä kuuluuko niitä repiä jotenkin vai miten ne saa pois?

      • tikit

        kun on ittestään sulavat tikit niin kauan kestää et ne hävii?mul leikattii maha melkein kolme viikko sit.ja ne jokkut langanpätkät törröttää.vai pitääkö soittaa hoitajalle ja kysästä.


      • leikattu
        tikit kirjoitti:

        kun on ittestään sulavat tikit niin kauan kestää et ne hävii?mul leikattii maha melkein kolme viikko sit.ja ne jokkut langanpätkät törröttää.vai pitääkö soittaa hoitajalle ja kysästä.

        Olin sappirakon poistossa 4vkoa sitten. Sulavat ompeleet laitettiin, mutta ei ne mihinkään hävinneet. Nyt viikonloppuna alkoi yksi havoista turvota ja kun painoin reunoilta, turskahti märkää tikin rei'istä. Soitin osastolle ja lääkäri kirjoitti antibiootin ja kehotti menenmään poistattamaan tikit. Nooh nyt sitten hoitaja nyppikin monta senttiä lankaa pois per haava. Ei kuulemma pitäisi näin kauaa kestää vaan korkeintaan 3vkoa niin, että tikit ovat täysin hävinneet.


    • Yhä tikkinen

      Nenäni operoitiin kesäkuussa ja yhä tunnen että toisessa sieraimessa on sulavaa tikkiä sisällä. Lääkärin mukaan ei ole epänormaalia, vaan tikkien sulamistahti on "yksilöllistä". Niitä repsottavia osia saa tosiaan saksia/nyppiä pois varovasti, mutta älä ala väkivalloin niitä poistelemaan.

      • Anonyymi

        Kysyisin
        Onko kukaan kuullut koskaan, nenäruston sulaneen pois...... kyllä vain, kun laitan sormet molempiin sieraimiin, voin rapsuttaa toisella sormella toista...muodostuu kovaa paakkuja ne pitää sormin poistaa ja sit vuotaa verta.... jos ei poista ei voi hengittää.....


    • Anastasia2003

      Mulla nyt kolmatta viikkoa silmäluomissa ja hermot menee..

      • Kannattaa_varmistaa

        Minulla plastiikkakirurgi laittoi yläluomileikkauksessa poistettavan ompeleen ja ne poistettiin viikon kuluttua terveyskeskuksessa.

        Kannattaa soittaa leikanneelle lääkärille ja kysyä onko todellakin sulavat ompeleet, ellei ole saanut kirjallisia hoito-ohjeita.


    • Expl

      Kasvojen alueelta ompeleet voi yleensä poistaa viikon sisällä. Rutiinisti 3pv - 7 pv. Jos sulava ommel pääsee kuivumaan, tai on niin pinnallinen, ettei kudosnesteet sitä liuota, se voi jäädä roikkumaan paikalleen. Se kannattaa poistattaa jos haittaa. Ei siinä sen kummempaa ongelmaa ole. Yhteys vain hoitolaitokseen, niin se hoituu.

    • kakloon

      Olin kysta, munasarja ja -torvi leikkauksessa 2 vk sitten . Kolmessa kohtaa parin tikin ompeleet mahalla. Viela ei ole tikit lahteneet. Miten kauan mahtaa kestaa? Ovat kuulemma itsesulavia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe