Jeesuksen ajan Palestiina oli Rooman miehittämä provinssi, jossa juutalainen uskonnollinen identiteetti, kreikkalais-roomalainen kulttuuri ja poliittinen jännite elivät päällekkäin.
Varhainen kristinusko syntyi juutalaisesta liikkeestä, mutta levisi nopeasti kreikkalais-roomalaisiin kaupunkeihin, joissa seksuaalisuus, uskonto ja sosiaaliset normit olivat hyvin erilaisia kuin juutalaisessa traditiossa.
Miten oli laita sen ajan homokulttuurin?
*Ilmiö oli yleinen
*Sitä esiintyi seurakuntien ympäristössä
*Kreikkalais-roomalainen kulttuuri oli seksuaalisesti vapaa
*Miesten välinen seksuaalisuus oli antiikin Roomassa yleistä.
*Sotilaiden väliset suhteet eivät olleet tuntemattomia.
*Paavalin nuhteet osoittavat, että homoseksuaalisuus oli osa kaupunkikulttuuria.
Paavalin kirjeiden nuhteet osoittavat, että miesten välinen seksuaalisuus oli tavallista myös seurakuntien ympäristössä, mikä kertoo ilmiön laajuudesta Välimeren kaupungeissa.
Onko mikään siis muuttunut niistä ajoista?
Kukoistaako homokulttuuri seurakunnissa vieläkin, vaikkakin fundamentalistisissa yhteisöissä vielä usien joudutaan olemaan 'kaapissa'?
Mikä on muuttunut?
3
<50
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Homous oli silloin kuten nytkin miten Paavali sen kertoo.
Muutoin ei ollut samoin, roomalaiset olivat miehittäneet Israelin ja Jeesus sanoi, ettei miekkaan saa tarttua. Nykyisin siihen tartutaan ilman syytäkin. - Anonyymi00002
Seksi ja irstailu ovat aina olleet sen Jahvenkin toimintatapoja.
Seksuaalimoraali on aina ollut Jahven erikoisalaa, tai pikemminkin sen täydellinen puute. Sama hahmo, joka sääteli kenen piti maata kenen kanssa ja milloin, onnistui samalla logiikalla sotkemaan omatkin sääntönsä niin perusteellisesti, että koko järjestelmä muistuttaa jumalallista farssia.
Jahve raiskasi alle 12-vuotiaan tyttösen, joka oli neitsyt, koska kenelläkään ei ollut lupa yhtyä niin nuoreen tyttöön ennen, kuin hän olisi täyttänyt 12 vuotta. Jahve kuitenkin päätti korkata etuajassa, vaikka kihlattu mies oli kiltisti odottanut sitä hetkeä, jolloin tyttönen olisi saavuttanut 12 vuoden iän, joka oli sen ajan täysi-ikäisyyden kriteeri naiselle. Jahve kuitenkin päätti tehdä himossaan huorin ja insestisen teon.
Lait olivat kuin verkko, jonka Jahve itse repi rikki: toisaalla kieltoja, toisaalla poikkeuksia, ja lopulta jumalallinen mielivalta, joka ohitti kaiken, mitä oli muka itse säätänyt.
Eikä mikään ole muuttunut. Jahven nykyiset ihailijat jatkavat samaa linjaa, kyttäävät toisten makuuhuoneita kuin kylän juoruakkojen kerho, päättävät kuka saa olla kenen kanssa ja milloin, ja kutsuvat sitä “moraaliksi” ja itse kuitenkin tekevät aivan toisin, mitä muilta vaativat.
Jos jumalallinen esikuva on sekava, ei ole ihme, että seuraajatkin ovat. - Anonyymi00003
Kyllä niitä homoja piisaa nykyisinkin. Monia tunnen vaikka itse en ole. Ihmisiä hekin ovat ja ihan asiallisia, ainakin minun mielestä.
En ole minä ainakaan heitä tuomitsemaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 591240
Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle
Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust571168Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?
Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍1331122Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi
Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,71000- 100985
Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?
Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.5815- 47784
Sinulle jota kaipaan!
Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista27761Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?
Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it192696- 71669