Olin taas Lahden Helluntaiseurakunnan päiväjumalanpalveluksessa

Anonyymi-ap

Nyt ei saarnaa pitänyt pastorit vaan maallikko.

Hän puhui Jumalan antamisesta ja sitten meidän antamisesta. Tämä oli siis jatkoa siihen viime kertaiseen aiheeseen.

Hän puhui hyvin lähes koko saarnan.
Jumalan antaminen ei perustu meidän tekoihimme, vaan Jumalan hyvyyteen. Hän antoi ainokaisen poiikansa ja antaa lahjaksi kaiken muunkin, mitä me tarvitsemme.

Jumalan antaminen ei siis perustu meidän tekoihimme.

Lopuksi hän sitten pilasi koko hyvän saarnan parilla esimerkillään. Kerron tässä toisen niistä. Opiskelijaa hänellä oli hyvin pienet tulot ja kuitenkin erään kerran hän näki, että joku toinen opiskelija oli rahan puutteessa, oli siis rahat loppuneet. Hän päätti antaa muutaman kympin ja antoi sen.

Sitten hän kertoi, että hänen eräs sukulainen soitti ja halusi antaa hänelle, koska hänellä oli erittäin huono auto. Kun hän sai sen lahjoituksen tililleen, se oli 100 kertaa suurempi, kuin mitä hän oli lahjoittanut sille opiskelijalle, joka oli rahan puutteessa. Siis omilla teoillako hän saikin - eikö se ollutkaan Jumalan lahja?

Hän siis tällä esimerkillä kumosi koko oman saarnansa siitä, että Jumala antaa armosta lahjaksi kaiken; ei Jumala anna siksi, että me annamme ensin Jumalalle.
Voi sentään .. hyvä saarna vesittyi. Voi vain toivoa, että kuulijat olivat valveutuneita, ja unohtivat nuo huonot ja väärät esimerkit!
1 Kor 4:7
Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?

Me kaikki Jumalan omat tiedämme, että palkanmaksu meille Jeesuksen omille on vasta perillä, kun kohtaamme Herran kasvoista kasvoihin.
1 Kor 3:
13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan

Jeesus itse kertoi itsestään vertauksessa leivisköistä:
Matt 25:
13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
14 Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;
15 yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
16 Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
17 Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
18 Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.
19 Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.
20 Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'.
21 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
22 Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'.
23 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.

Kun siis Jeesus lähti täältä taivaaseen pilvissä, hän lupasi tulla takaisin, mutta sitä ennen hän antoi evankeliumin asian omiensa hoitoon antamalla kullekin kykynsä mukaan lahjoja käytettäväksi evankeliumin työssä ja käski heidän hoitaa näitä taivasten valtakunnan asioita sillä aikaa täällä maan päällä, kun hän on poissa. Kun hän tulee takaisin, hän ryhtyy tilintekoon omiensa kanssa ja silloin hän katsoo miten kukin on hoitanut hänen antamiaan lahjoja taivasten valtakunnan hyväksi.

Silloin on palkanmaksu aika.
Matt. 5:12
Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa.

Mitään siitä hyvyydestä ja huolenpidosta, mitä meillä on täällä maan päällä, emme ole ansainneet; kaikki on lahjaksi annettua Jeesuksen uhrin tähden.

Ei Jeesus meille täällä maksa palikkaa. Katsokaa noita maita, joissa evankeliumin työtä tekevät tapetaan ja heidän talonsa poltetaan. Täällä ajassa voi tulla kärsimyksiä ja vaino ja kuolema. Perillä Jeesus maksaa palkan omilleen.

Kaikki mitä me täällä saamme annetaan meille lahjana Jumalan armosta ja hyvyydestä ja rakkaudesta.

Voikaa hyvin.

8

84

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Minä voin kertoa tuosta antamisesta myös opettavaisen esimerkin omasta elämästäni.

Olin hyvin palkatussa työssä. Olin kuullut noita esimerkkejä aina silloin tällöin noissa vapaissa suunnissa, että kun antaa Jumalalle rahaa, niin voi saada moninkertaisesti takaisin.

No silloinen seurakuntani oli rahan puutteessa ja päätin sitten antaa seurakunnalleni, että selviävät tuosta. Panin uhrikoppaan montatuhatta euroa, ja tottakai hiipi ajatus, että antaako Jumala nyt sitten minulle takaisin?

Kyllä Jumala antoi takaisin ja antoi oikein Isän kädestä opetuksen, joka on jäänyt pysyvästi, lähtemättömästi mieleeni, etten koskaan sitä tule unohtamaan.

Mitä siis tapahtui?

Jumala otti minulta pois tuon hyväpalkkaisen työn, vuosien sairasloma ja työttömyys vielä jatkoksi. Kun sitten Jumala näki, että aloin pikkuhiljaa oppia - olinhan toki Raamattua lukenut ahkerasti ja kyllä minun todellakin olisi pitänyt tietää - Jumala antoi minun palata työhön, mutta ei enää hyväpalkkaiseen työhön, vaan työhön, jossa palkka oli kolmasosa tuosta hyväpalkkaisesta työstä saadusta palkasta, josta olin uhrannut nuo rahat.

Jos Jumala olisi antanut minulle takaisin rahaa moninkertaisesti, olisi vaarana ollut ehkä, että olisin ajautunut noihin menestysteologian eksytyksiin; Lahdessakin on sellaisia seurakuntia kyllä. Minä en sitä tiedä, mutta Jumala piti huolen, että pysyn terveessä Raamatun opissa.

Raamatussa todellakin on selkeästi se asia, että me saamme palkan vasta perillä. Täällä ajassa me emme saa Herralta palkkaa. Hän on kaiken meille antanut ja kun me annamme Hänen omastaan Hänelle jotakin takaisin, emme kai me siitä voi palkkaa saadakaan, kun annamme siis jo siitä, mikä on alunperin ollutkin Herran omaa ja hänen antamaansa meille.
      Joh. 16:33
      Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha. Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman.
      Room 5:
      1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
      2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
      3 Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
      4 mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
      5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

2. Tim. 3:12
      Ja kaikki, jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa, joutuvat vainottaviksi.

Kannattaa lukea säännöllisesti myös Hebr 11 luku.

• Anonyymi00002

Suosittelen sinulle seurakunnan vaihtoa sellaiseen, joka tekee kaiken rahatta.

Voi olla, että jäät kyllä ilman seurakuntaa sillä filosofialla, mutta jos et kerran rahapuheita kestä.

• Anonyymi00003

Minä kyllä annan paljonkin Uuden Testamentin opetuksen mukaan.

En siis väärän opetuksen mukaan.

Heinäkuussakin meni varmaan 30 %, ehkä ylikin nettotuloistani niin että heivahti.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Minä kyllä annan paljonkin Uuden Testamentin opetuksen mukaan.

En siis väärän opetuksen mukaan.

Heinäkuussakin meni varmaan 30 %, ehkä ylikin nettotuloistani niin että heivahti.

Voin sanoa sen, että en anna puutteestani, vaan liiastani. Yltäkylläisyydestä on helppo antaa.

• Anonyymi00004

Missä sellaista opetetaan, että kuuluisi laskea prosentteja ja pitää kirjaa siitä, paljonko on antanut?

• Tuli noita perintöjä ja rahaa on niin ettei kakalle taivu.🪙💴💵💶💷💸
      Ja tahdon liittyä Lahden HELL seurakuntaan.🕍
      Kelpaako raha?🤔
      Yhteystiedot toimituksessa.💻

• Anonyymi00006

Sinähän hövelillä päällä.
        Kyllä pastoreita pitää siunata ja parasta on raha.

• Anonyymi00007

Apt 17:
      11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
      1 Tess 5:
      21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on

Olkaa siis kiitollisia, että joku arvioi Raamatun sanalla teidän saarnojanne ja opetustanne.

Onko noissa arvioissa ollut jotain Raamatun sanan vastaista mielestänne?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      68
      1095
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      98
      1054
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      916
    4. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      62
      862
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      124
      835
    6. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      134
      817
    7. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      57
      756
    8. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      27
      731
    9. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      20
      720
    10. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      666
    11. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      47
      650
    12. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      617
    13. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      602
    14. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      128
      602
    15. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      48
      600
    16. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      82
      596
    17. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      48
      594
    18. Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!

Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m
      Tv-sarjat
      6
      593
    19. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      35
      590
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      12
      559
    Aihe