Kirkosta eroaminen on lisääntynyt vuonna 2026

Anonyymi-ap

Luterilainen kirkko julkaisi erolukemia tilastosivullaan. Vuonna 2025 kirkosta erosi tammi-elokuussa 21 449 jäsentä. Tänä vuonna erosi tammi-elokuussa 21 751 jäsentä. Kirkosta eroaminen lisääntyi erityisesti kesällä ja on jatkunut syksyllä voimakkaana. Syitä erobuumille kirkko ei erittele, mitä arvelette olevan taustalla?

https://eroakirkosta.fi/

51

151

Vastaukset 51

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Piispojen kommentit liittyen maahanmuuttoon ja islamiin?

• Itse erosin kirkosta 1993, mutta ei päässyt tilastoihin.

• Anonyymi00042
        torre3 kirjoitti:

Itse erosin kirkosta 1993, mutta ei päässyt tilastoihin.

Tottahan kirkosta eroamista tilastoitiin jo 90-luvulla, joten tilastossa olet.

• Anonyymi00002

Ei ymmärretä kasteen armoa.

• Anonyymi00003

Mitä tekemistä kasteella on kirkosta eroamisen kanssa? Ihan huuhaata taas.

• Anonyymi00004

Useampi seurakunta on ilmoittanut nostavansa kirkollisveroa, ehkä siinä on yksi syy? Kirkon jäsenyys alkaa olla aika tyyris.

• Anonyymi00030

Raha on suurin syy. Uskon puute toiseksi suurin.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Raha on suurin syy. Uskon puute toiseksi suurin.

Ja arvelisin kirkon sekaantumisen politiikkaan olevan kolmas.

• Anonyymi00005

Kirkon sateenkaaritouhut on laittanut monet ajattelemaan asioita.

• Anonyymi00006

Nurkkaan laitettujen naispappien vastareaktio ?

• Anonyymi00011

Juuri näin. Suomen kansa kannattaa tasa-arvoa.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Nurkkaan laitettujen naispappien vastareaktio ?

Sateenkaarimessut on alistettujen naisten hyökkäys heitä vastaan alistavia miehiä.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Sateenkaarimessut on alistettujen naisten hyökkäys heitä vastaan alistavia miehiä.

1. Kor. 14:34

olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.

• Että kirkko ei hyväksy sateenkariväen vihkimistä kirkoissa.

• Anonyymi00015 kirjoitti:

olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.

Suomen laki ei niin sano.

• Enpä huomannut suurtakaan eroa viime vuoteen verrattuna 1.8. - 15.8. Vuoteen 2023 verrattuna nousua näyttää olleen.

• Siis 1.8. - 15.9.

• Anonyymi00008

Jos tarkoitat eroakirkosta.fi:n tilastoa, niin sitä kai rukattiin tälle vuodelle, viime vuoden tilastossa oli paljon botteja tms.

Näin muistan lukeneeni.

• Anonyymi00013

Anon uskonveli riehuu eri palstoilla.

• Anonyymi00007

Jos ihminen menettää uskon kasteen armoon,että siinä tulee Pyhä Henki ja kaikki höveli.

Jos menettää siihen uskon, niin tietenkin eroaa.

Jos uskoo kasteen armoon, sama vaikka tuhat homoa hyppis alasti kirkossa, ei hetksuta.

Selvää kuin vesi.

• Anonyymi00009

Selvää kuin vesi, jos on täysi vesipää.

• Anonyymi00016

Sateenkaarimessut on alistettujen naispappien vastareaktio miespappeja kohtaan.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Sateenkaarimessut on alistettujen naispappien vastareaktio miespappeja kohtaan.

Tarsolainen murhamies alisti naiset miesten valtaa ja hiljaiseksi.

• Anonyymi00012

Miksi kukaan eroaa kirkosta jos saa kasteessa kaiken mitä voi saada ja uskoo siihen.

Silloin olisi vatipää jo eroasi.

• Anonyymi00018

Ihminen kaipaa yhteisöllisyyttä ja yksinäisyyttä. Molemmat tarpeeet tulee ottaa huomioon.

• Anonyymi00019

Voi sitä kirkossa kuulemassa välillä, onko kasteen armo vielä voimassa vai onko keksitty muuta.

• Anonyymi00023

Jos pidät Martti Lutherin omia sanoja armona Vähä katekimuks liitteet -osiossa, kun hän sanoo, että kasteella asetetaan Perkele ihmisen kimppuun koko tämän elämän ajaksi. Kaste on ilmestyskirjan luvun 13. puhuvan Pedon kuvan merkki otsaan.

• Anonyymi00020

Eri "suuntaukset" yrittävät selittää, että eroamiset johtuvat liian liberaaleista tai liian konservatiivisista kannanotoista.
      Yleisin eroamisen syy taitaa olla kuitenkin se, että kirkko ei vaan enää merkitse mitään vauvana pakkoliitetyille verovelvollisille, joten miksi maksaa kohtuullisen suurta veroa jostain mistä ei piittaa? Tyhjän saa ilmaiseksikin.

• Anonyymi00022

Juuri noin. Ensin ihminen pakotetaan syntymään vanhemmilleen vallitseviin olosuhteisiin kantamaan vanhempiensa perinnöllisiä sairauksia kehossaan ilman Hänen omaa lupaansa ja sitten vielä pakotetaan liittymään Kirkkoon sekä maksamaan veroja.

• Anonyymi00021

Sateenkaarimieliset saattavat erota omaksi ryhmäkseen.

• Anonyymi00024

Eivät eroa, heidän tarkoituksensa on vain tuhota kirkko.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Tarkoitatko Lestadiolaisia?

• Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Tarkoitatko Lestadiolaisia?

Etkö osaa lukea ”Satenkaarimieliset”?

• Anonyymi00036

Ai kaikki piispat saattavat erota? Sen kun näkisi!

• Anonyymi00024 kirjoitti:

Itse käyn kirkossa, en tarkoita tuhota sitä.

• Anonyymi00025

Itse uskovana erosin kirkosta jo yli 10 vuotta sitten, koska kirkko meni aina vain epäraamatullisempaan suuntaan. Olen tullut huomaamaan, että se oli ihan turha teko. Kirkko tekee edelleen epäraamatullisia asioita, mutta ihan samalla tavalla siellä edelleen on myös hyvää opetusta yms. Enkä ole kirkossa käymistäkään lopettanut, vaikka siitä aikanani erosin. En minä sitä jäsenyyttä mihinkään tarvitse, mutta ei siitä erostakaan kyllä mitään mullistavaa seurannut. Turha teko siis.

• Kirkko on alusta asti tehnyt Raamatun vastaisia asioita. Olisi pitänyt erota siitä koko ajan.

• Anonyymi00026

Kirkosta eroajien määrä on itse asiassa vähentynyt vuodesta 2022 lukien. V. 2025 erosi noin 50 400 henkilöä. Määrä on hieman pienempi kuin sitä edeltäneenä vuonna, jolloin eronneita oli 51 300. Pitkällä aikavälillä kirkon jäsenmäärä on kuitenkin laskenut tasaisesti.

Taloudellinen syy on erojen suurin syy. Suurin syy ei siis ole se, että ihmiset eivät enää uskoisi kristinuskon sanomaan, vaikka sekin on yksi syistä.

• Anonyymi00028

Tänä vuonna siis palataan nousukantaan ;) Srk-vaalitkin ovat tulossa ja moni tulee takuulla pettymään niiden tulokseen ja siihen ettei mikään muutu. Se tulee lisäämään eroamista.

• Anonyymi00031

Minun puolestani kaikki ei-uskovat saisivatkin erota kirkosta. He sen ovat pilanneetkin maallisilla vaatimuksillaan. Seurakunta tarkoittaa uskovien joukkoa, eikä ei-uskovien ja uskovien sekalaista joukkoa.

• Anonyymi00032

Ensimmäisinä sitten pitäisi piispojen erota.,

• Anonyymi00035

Meitä uskovaisia kirkosta eronneita on koko ajan enemmän. Mielestäni kirkko on itse pilannut itsensä ja olisi vakava peiliin katsomisen paikka.

• Anonyymi00037

Me tavalliset syntiset ihmiset siis olemme pilanneet Kirkon maallisilla vaatimuksillamme teiltä jotka kaikessa elämässänne toimitte Raamatun kirjoituksia noudattaen?
        Olen todella pahoillani, että koet asian niin.

• Anonyymi00033

Sateenkaarimieliset toivovat, ettei ihmisiä syrjitä. Mikä siinä on epäkristillistä?

• Anonyymi00034

Onko kasteen armo epäraamatullista?

Jos on, silloin kaikkien kannattaa kiireen vilkkaa erota, koska ovat menossa helvettiin.

Jos ei ole, niin silloin ei ole myöskään mitään syytä erota, koska jos eroaa, menee helvettiin.

• Anonyymi00039

Kuinkahan moni on tämän kasteen armo -pipipään takia eronnut kirkosta...

• Anonyymi00038

Kyllä se vain koko luterilaisuus kulminoituu kasteen armoon. Tai kulminoituu niin kauan kun lapsia kastetaan. Ja jos lapselle ei tarjota sitä kasteen armoa, jos ei pölähtä Pyhä Henki päälle, niin ei olisi mitään järkeä tiedotamatonta ihmistä kastaa, ilman että sillä olisi mitään vaikutusta. Pakko siinä on kaikki herkut tulla saataville että siinä yleensä olisi mitään järkeä. Ja pakko siihen uskoa. Tietenkään sillä hetkellä kun kaste on tapahtunut, ei ole voinut eikä osannut siihen uskoa, mutta kun sitten myöhemmin kerrotaan, että näin pääsi käymään, niin silloin siihen pitää uskoa ja pysyä kirkossa.

Ei kasteen armo usko tarvitse mitään muita selityksiä. Ei sitä miten kirkko makaa, miten piispat seilaa tai mistään muustakaan. Kasteen armo riittää ja jos sen hylkää, helvetin portit aukeaa.

Omalla tavallaan se selkeää ja helppoa, mutta asia ei niin ole, niin silloin on helvetti irti.

• Anonyymi00040

Hyvä!

• Anonyymi00043

Erosin, kun naispapit hyväksyivät. Siitä on jo aikaa ja itse olen nainen. Hihhulihommiksi sateenkaarella näytti menevän. Joku järki se seurakunnassa pitää olla,ettei kaikkien tuulien vietävissä ole.

• Anonyymi00044

Ei olisi pitänyt edes liittyä eikä tehdä uskonratkaisua, jos se ei kestä.

• Anonyymi00045

Totta!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      442
      1723
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      95
      1156
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      94
      960
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      63
      889
    5. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      43
      793
    6. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      788
    7. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      11
      763
    8. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      123
      763
    9. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      740
    10. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      39
      739
    11. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      61
      707
    12. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      37
      627
    13. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      626
    14. 45
      577
    15. 34
      575
    16. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      562
    17. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      92
      556
    18. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      547
    19. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      51
      532
    20. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      85
      518
    Aihe