1. Vesi (Aineen eriomuodot)Vesi on kenties suosituin ja helpoin tapa selittää kolminaisuutta varsinkin lapsille.Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kuin vesi, jää ja höyry.
Kaikki kolme ovat kemialliselta rakenteeltaan samaa ainetta (vettä, H₂O), mutta ne ilmestyvät aivan eri muodoissa ja niillä on eri tehtävät.
Jää on kovaa, höyry on näkymätöntä ilman halki liikkuvaa kaasua ja vesi on nestemäistä.
Silti mikään niistä ei ole enemmän tai vähemmän vettä kuin toinen.
2. Aurinko (Valo, lämpö ja tähti)Tämä esimerkki korostaa sitä, miten yksi lähde toimii eri tavoilla meidän elämässämme.
Isä on kuin itse aurinkokuntaa hallitseva aurinko (taivaankappale).
Poika (Jeesus) on kuin auringon valo, jonka me voimme nähdä ja joka valaisee maailman.
Pyhä Henki on kuin auringon lämpö, jota emme näe silmillä, mutta jonka tunnemme ihollamme ja joka saa asiat kasvamaan.
Et voi erottaa valoa ja lämpöä auringosta – ne ovat kaikki yhtä ja samaa ilmiötä
.3. Solmubanaani tai apilanlehti (Yksi kokonaisuus, kolme osaa)Pyhän Patrickin kerrotaan käyttäneen apilanlehteä selittäessään kolminaisuutta irlantilaisille.
Apilanlehdessä on kolme erillistä lehteä, mutta ne muodostavat yhden ainoan kasvin.
Jos otat yhden lehden pois, apila ei ole enää täydellinen. Jokainen lehti on yhtä lailla osa samaa apilaa, ja niitä yhdistää sama varsi ja juuri.
4. Ihminen ja hänen roolinsa (Toiminnallinen esimerkki)Tämä esimerkki auttaa ymmärtämään, miten sama olemus voi näkyä eri suhteissa.
Yksi ihminen voi olla samanaikaisesti isä, poika ja aviomies.
Hän on täysin yksi ja sama henkilö, mutta hänen suhteensa muihin ihmisiin määrittää hänen roolinsa.
Lapselleen hän on isä, omille vanhemmilleen poika ja vaimolleen aviomies. Hän ei jakaudu kolmesta eri ihmisestä, vaan toimii eri tavoin eri tilanteissa.
Helppoa ymmärtää vai mitä?
Kolmiyhteinen Jumala rautalangasta väännettynä
30
76
Vastaukset 30
- Anonyymi00001
Tyhmempikin ymmärtää.
- Anonyymi00003
Luulisi jos vain haluaa ymmärtää.
- Anonyymi00002
Jumala on yksi, mutta ilmentää itseään kolmella tavalla.
Jeesus sanoi: "Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. Isä on minua suurempi. Isä, joka minussa asuu, tekee teot. Totuuden Henki johdattaa kaikkeen totuuteen. Se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu. Hän ottaa minun omastani ja julistaa teille."
Isän, Pojan ja Hengen välillä on siis täysi ykseys ja myös jonkinlainen hierarkia ja tehtäväjako: Isä antaa Jeesukselle, Jeesus taas Pyhälle Hengelle. - Anonyymi00004
Hyvä yritys kieltämättä. Heikkous vaan tuossakin on.
Yksi ja sama vesimolekyyli ei voi olla samanaikaisesti kolmessa eri "persoonassa", se on joko nesteenä, kaasuna tai kiinteässä olomuodossa, mutta ei siis kaikkea kolmea samaan aikaan.
-a-teisti- - Anonyymi00005
Mitenkäs neliapila?
- Anonyymi00006
Mitenkäs mies, joka on yhtä aikaa isä, poika, pojanpoika ja aviomies?
- Anonyymi00007
Jumalan tahto ei liity uskonnollisiin rituaaleihin, pelkkiin sanoihin tai ulkoiseen hurskauteen, vaan se on sydämen asennetta, rakkautta ja aitoa elämänmuutosta. Olet täysin oikeassa siinä, että pelkkä "Herra, Herra" -sanominen tai uskonnon harjoittaminen ei Raamatunkaan mukaan pelasta ihmistä.Jeesus itse sanoo tämän suoraan Vuorisaarnassa (Matteuksen evankeliumi 7:21): ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.”Kristillisen ja raamatullisen opetuksen mukaan Jumalan tahto voidaan tiivistää kolmeen ydinasiaan:1. Rakkauden kaksoiskäskyJumalan tahto on se, miten kohtaat itsesi, Luojasi ja lähimmäisesi. Se ei ole sääntöluettelo, vaan suhde:Rakasta Jumalaa yli kaiken.Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.2. Sydämen usko ja muuttuminen (ei uskonto)Uskonto on usein ihmisen rakentamia järjestelmiä, mutta Jumalan tahto on henkilökohtainen yhteys.Aito kääntymys: Jumala haluaa, että ihminen hylkää pahan ja kääntyy Hänen puoleensa sisäisesti, ei vain ulkoisesti.Armon vastaanottaminen: Jumalan tahto on, että ihminen uskoo Jeesukseen Kristukseen ja ottaa vastaan anteeksiannon, jota ei voi ansaita uskonnollisilla suorituksilla.3. Oikeudenmukaisuus ja hyvän tekeminenProfeetta Miika (Miika 6:8) tiivistää sen, mitä Jumala ihmiseltä odottaa, kun uskonnolliset uhrit ja seremoniat eivät riitä:”Sinulle on ilmoitettu, ihminen, mikä on hyvä ja mitä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, vaali rakkautta ja vaella nöyränä Jumalasi edessä.”
- Anonyymi00008
<<<Olet täysin oikeassa siinä, että pelkkä "Herra, Herra" -sanominen tai uskonnon harjoittaminen ei Raamatunkaan mukaan pelasta ihmistä.<<<
Näin on - kyllä on tosi Jumalaa, Israelin Jumalaa, myös palvottava kiroukseksi kirotuksi uhriksi ennen kuin pelastuu:
<<<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että Kristus oli tosi ihminen ja tosi Jumala, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi uhri<<<
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus
Ja pelastus kristinuskolla raamatusta:
Room. <<<7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Minä viheliäinen ihminen, kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista?
7:25 Kiitos Jumalalle JEESUKSEN Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen ... lihalla synnin lakia.<<<
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=roo&luku=7
Uskovaisten sijaisuhri pelastukseen, ettei tarvitse itse vastata omista pahoista teoistaan, vaan voi toimia kuin lahkojohtajatkin, ja alistaa vaikka kaikki aikuiset ja pienet lapsetkin hyväksikäyttönsä kohteeksi lihalla synnin lain palvelemiseen. - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
<<<Olet täysin oikeassa siinä, että pelkkä "Herra, Herra" -sanominen tai uskonnon harjoittaminen ei Raamatunkaan mukaan pelasta ihmistä.<<<
Näin on - kyllä on tosi Jumalaa, Israelin Jumalaa, myös palvottava kiroukseksi kirotuksi uhriksi ennen kuin pelastuu:
<<<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että Kristus oli tosi ihminen ja tosi Jumala, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi uhri<<<
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus
Ja pelastus kristinuskolla raamatusta:
Room. <<<7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Minä viheliäinen ihminen, kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista?
7:25 Kiitos Jumalalle JEESUKSEN Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen ... lihalla synnin lakia.<<<
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=roo&luku=7
Uskovaisten sijaisuhri pelastukseen, ettei tarvitse itse vastata omista pahoista teoistaan, vaan voi toimia kuin lahkojohtajatkin, ja alistaa vaikka kaikki aikuiset ja pienet lapsetkin hyväksikäyttönsä kohteeksi lihalla synnin lain palvelemiseen.Ilmestyskirja 12. luvussa, kun alkaa sota taivaassa, mihin uskojat ovat korottaneet Saatanan Jumalakseen, uskovia kutsutaan Saatanan enkeleiksi, jotka nyt riehuvat, koska he tietävät, että heidän aikansa on enää lyhyt.
Lapsikatse 👀
- Anonyymi00010
Kolmiyhteisellä Jumalalla on kristillisen teologian mukaan kaksi rinnakkaista tietoisuutta, jotka pystyvät toimimaan autonomisesti. Jumalallinen kaikkitietävä tietoisuus, sekä inhimillinen rajoittunut tietoisuus, joka säilyi ennallaan eikä sulautunut jumalalliseen Jeesuksen kuoltua. Pyhä henki puolestaan on tiedoton, ei autonominen toimija. Kristilliseen teologiaan kuuluu ns. ikiaikainen kaksiluontoisuus.
- Anonyymi00011
Jeesuksen inhimillistä persoonaa voi halutessaan myös rukoilla, jos ei rukoile Isä-jumalaa.
Auvoisa katselu (Visio beatifica): Klassisen teologian (mm. Tuomas Akvinolaisen) mukaan kirkastetun Kristuksen inhimillinen sielu ja mieli näkevät Jumalan olemuksen täydellisesti. Katsomalla Jumalaan Kristuksen inhimillinen tietoisuus näkee jumalallisessa valossa kaikki hänelle osoitetut rukoukset ja huokaukset. - Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Jeesuksen inhimillistä persoonaa voi halutessaan myös rukoilla, jos ei rukoile Isä-jumalaa.
Auvoisa katselu (Visio beatifica): Klassisen teologian (mm. Tuomas Akvinolaisen) mukaan kirkastetun Kristuksen inhimillinen sielu ja mieli näkevät Jumalan olemuksen täydellisesti. Katsomalla Jumalaan Kristuksen inhimillinen tietoisuus näkee jumalallisessa valossa kaikki hänelle osoitetut rukoukset ja huokaukset.<<<Katsomalla Jumalaan Kristuksen inhimillinen tietoisuus näkee jumalallisessa VALOSSA hänelle osoitetut rukoukset ja huokaukset.<<<
Tämä loistava kirkkaus on kirouksella on tullut kyllä maailmalle hyvin selväksi varsinkin viime vuosina!
Pietarin 2.kirje:
<<<1:19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja KOINTÄHTI koittaa teidän sydämissänne.<<<
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=2pi&luku=1
<<<Nimi periytyy alkujaan kreikan termistä Ἓσπερος, heosphoros, aamunkoin tuoja. Antiikista lähtien LUCIFER ON TARKOITTANUT KOINTÄHTEÄ eli Venusta. Nimitys kuvaa Venuksen nousua loisteena taivaalle ja lankeamista taivaan rannan taa.[1]
Kristinuskon vaikutuksesta Luciferin ajatellaan nykyään usein olevan yksi Saatanan monista nimistä.[1]<<<
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lucifer - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
<<<Katsomalla Jumalaan Kristuksen inhimillinen tietoisuus näkee jumalallisessa VALOSSA hänelle osoitetut rukoukset ja huokaukset.<<<
Tämä loistava kirkkaus on kirouksella on tullut kyllä maailmalle hyvin selväksi varsinkin viime vuosina!
Pietarin 2.kirje:
<<<1:19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja KOINTÄHTI koittaa teidän sydämissänne.<<<
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=luku&kaannos=fi-38&kirja=2pi&luku=1
<<<Nimi periytyy alkujaan kreikan termistä Ἓσπερος, heosphoros, aamunkoin tuoja. Antiikista lähtien LUCIFER ON TARKOITTANUT KOINTÄHTEÄ eli Venusta. Nimitys kuvaa Venuksen nousua loisteena taivaalle ja lankeamista taivaan rannan taa.[1]
Kristinuskon vaikutuksesta Luciferin ajatellaan nykyään usein olevan yksi Saatanan monista nimistä.[1]<<<
https://fi.wikipedia.org/wiki/LuciferNiin, kristinusko vakuuttaa sinulle, että Pietari nimenomaan kehottaa, että annat sydämeesi loistaa Saatanan valon. Kielsihän hän Jeesuksen kolmasti ennen kuin kukko oli laulanut, ja oli ainoa Paavalin matkassa, kun tämä loi Jeesuksen kiroamisella kiroukseksi kristinuskon.
- Anonyymi00014
Hyvin selvitetty.
- Anonyymi00015
Raamattu sen kertoo:
1 John 5 King James Bible (KJB)
7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.
Jeesus kertoi, että ne, jotka olivat nähneet hänet, olivat nähneet Isän.
Mooseksen kirjassa kerrotaan, että Jumala loi Aatamin omaksi kuvakseen. Aatamin poikien taas kerrotaan syntyneen Aatamin kuvina. Mitä tämä tarkoittaa? Jumala loi ihmiselle hengen, sielun ja ruumiin. Syntiinlankeemus toi kuoleman; Aatamin henki kuoli. Hänestä tuli 2/3 ihminen, 66,6-prosenttisesti ihminen. Uskoontulossa saamme taas pyhän hengen meihin asumaan pelastuksen sinetiksi.
Marraskuun alussa pahikset rustaavat Jerusalemissa 'Nooan lain' käyttöönottoa maailmanlaajuisesti. Se kriminalisoi Jeesuksen palvonnan! Rankaisu on kuolema. Meidät nyt uskovat on siinä vaiheessa jo temmattu taivaaseen. Ahdistuksen ajassa uskoontulo merkitsee kuolemista. Siinä ajassa ei saa pyhää henkeä ikuisen elämän sinetiksi, vaan pelastuksen menettää, jos ottaa pedon merkin ja palvoo petoa. Pelastuminen siinä ajassa merkitsee yleensä marttyyriutta. Tänään on vielä helppo pelastua, peruuttamattomasti. Uskokaa ja ottakaa omalle kohdallenne vastaan Jeesuksen rakkaudenteko, meidän kaikkien syntien sovitus verellään.- Anonyymi00019
EDELLEENKÄÄN RAAMATUSSA EI OLE MITÄÄN HELVETIN SYNTIINLANKEEMUSTA!!!
KUSTAKO TEILLÄ KAIKILLA ON PÄÄSSÄNNE?!
Tarina on Paavalin valetarina - vain yhden kirjeen yksi jae, että saa teidät palvomaan itse Luojajumalaa kirottuna uhrina Jeesuksen nimeen.
- Anonyymi00016
Aloituksen symbolit auttavat vain hahmottamaan, eivät tavoita silti salatun Jumalamme koko olemusta. Paras, vaikkei täydellinen sekään, on Athanasiuksen uskontunnustus.
- Anonyymi00017
Yksi tapa konkretisoida Jumalan kominaisuutta on appelsiini.
Siinä on kolme itsenäistä elementtiä, mutta ne muodostavat kokonaisuuden:
Kuori, kuvaa Jeesusta. Hän on näkymättömän Jumalan kuva. Hän sanoi: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän"!
Hedelmäliha, kuvaa Isää, joka on koko rakenteen ylläpitäjä ja jossa on siemenet, elämän tuojat.
Mehu, kuvaa Pyhää Henkeä, joka antaa hedelmälle maun ja tuoreuden. - Anonyymi00020
Tässä on viisi riviä herjaamista ihmisten tyhmyydestä, jotka eivät tiedä, ettei Saatana asu Jumalan paratiisissa, vaan helvetissä.
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Tässä on viisi riviä herjaamista ihmisten tyhmyydestä, jotka eivät tiedä, ettei Saatana asu Jumalan paratiisissa, vaan helvetissä.
SIIS TÄH?! AUGSBURGIN TUNNUSTUS SENSUROITIIN, JOKA MÄÄRITTELEE 5.MOOSEKSEN KIRJAN 13 KUVUN MUKAISESTI JEESUKSEN UHRIKSI JUUTALAISTEN JUMALAN VIHAN LEPYTTÄMISEKSI TOSI JUMALANA???
JO ON AIKOIHIN ELETTY LUTERILAISUUSOSIOSSA?! - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
SIIS TÄH?! AUGSBURGIN TUNNUSTUS SENSUROITIIN, JOKA MÄÄRITTELEE 5.MOOSEKSEN KIRJAN 13 KUVUN MUKAISESTI JEESUKSEN UHRIKSI JUUTALAISTEN JUMALAN VIHAN LEPYTTÄMISEKSI TOSI JUMALANA???
JO ON AIKOIHIN ELETTY LUTERILAISUUSOSIOSSA?!Tämä on kaikkien maailman 45.000 kristinuskon vähimmäisvaatimuksena, ja se tieto sensuroidaan!
- Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Tämä on kaikkien maailman 45.000 kristinuskon vähimmäisvaatimuksena, ja se tieto sensuroidaan!
Kolminaisuusopissa ei ole yhtään mitään muuta, kuin Jeesuksen nimeen Israelin Jumala on juutalaisten Baal-jumalan uhri.
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Kolminaisuusopissa ei ole yhtään mitään muuta, kuin Jeesuksen nimeen Israelin Jumala on juutalaisten Baal-jumalan uhri.
Lukekaa nyt helvetti 5.Mooseksen kirjan 13 luku, joka kertoo, että mitä tuo suloinen Jumala käskee Jeesusta uskoville tehdä!
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Lukekaa nyt helvetti 5.Mooseksen kirjan 13 luku, joka kertoo, että mitä tuo suloinen Jumala käskee Jeesusta uskoville tehdä!
Kaiken lisäksi valehtelee itsensä vielä Israelin Jumalaksi, mikä on täydessä ristiriidassa Israelin Jumalan sanoihin Jeremia 7 luku. Tästä juuri tulee Jeesuksen sanoma, että on "valheen isä".
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Kaiken lisäksi valehtelee itsensä vielä Israelin Jumalaksi, mikä on täydessä ristiriidassa Israelin Jumalan sanoihin Jeremia 7 luku. Tästä juuri tulee Jeesuksen sanoma, että on "valheen isä".
No, hyvin kirkko määräyksen toteutti murhaamalla kaikki, joilla oli Jeesuksen todistus, jotka ilmestyskirjassa huutavat uhrialttarin alta, että koska sinä suuri Kaikkivaltias kostat maan päällä asuville meidän veremme!
- Anonyymi00023
mikä on seitsemännen pojan seitsemäs poika ja seitsemän kuoleman syntiä
mikä oli ensin muna vai kana... kukko oli ensin.- Anonyymi00028
Kirjoituksestasi päätellen tyhmyys oli ensin!
- Anonyymi00029
On helppo ymmärtää
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561159
Uskallanko laittaa sulle viestiä?
Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S671141- 109899
Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää125886Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei7851- 38763
- 45708
Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.38705Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.77692- 51666
Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66661Nyt kaatuu Kuisla
Reima Kuisla hakee saneeraukseen – Joitakin velkoja on jo ulosotossa https://www.ilkkapohjalainen.fi/reima-kuisla-hakee29604Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev129603- 54576
- 52561
- 95521
- 54513
- 60494
Sastamalassa epäillään tappoa, kaksi otettu kiinni
Kuulemma Aarnontiellä tapahtunut Tietääkö joku enemmän?18475- 35447