Jos sinä löydät lompakon ja siellä on 1000 e rahaa ja sinä otat sieltä 100 e ja palautat loput ja sanot palauttaessasi, että otin sieltä sinun rahoistasi 100 e annettavaksi uhriksi Jumalalle.
Teetkö silloin oikein?
Tähän vetosi 10 % uhraamisen perustelussa Lahden Helluntaiseurakunnan pastori.
Joka kuulit saarnan, sanot: en minä mitään tuollaista kuullut?
Hän perusteli tuota 10 % Aabrahamin uhraamisella.
Mitä Aabrahan uhrasi?
1 Moos 14:
11 Ja he ottivat Sodomasta ja Gomorrasta kaiken tavaran ja kaikki ruokavarat ja menivät matkaansa.
12 Ja lähtiessään he ottivat mukaansa myöskin Lootin, Abramin veljenpojan, ja hänen omaisuutensa; hän näet asui Sodomassa.
Aabraham meni pelastamaan sukulaisensa perheen.
16 Ja hän toi takaisin kaiken tavaran; myöskin sukulaisensa Lootin ja hänen tavaransa hän toi takaisin, niin myös vaimot ja muun väen
20 Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta. 18 Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi. Saalem oli kaupunki Lähi-idässä.
Aabraham palautti kaikki vihollisen ryöstämät tavarat, jotka vihollinen oli ryöstänyt Sodomasta ja Gomorrasta. Niistä hän antoi kymmenykset Melkisedekille. Sodoman ja Gomorran kuninkaat olisivat antaneet kaiken tavaran Aabrahamille, mutta Aabraham ei ottanut niitä vastaan.
Sodoman ja Gomorran kaupungin asukkaat eivät kuitenkaan tuonkaan tapahtuman jälkeen tehneet parannusta ja tiedämme lopun. Jumala hävitti nuo kaupungit.
Mitä uhreja Aabraham uhrasi omistaan?
1 Moos 12:
7 Silloin Herra ilmestyi Abramille ja sanoi: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan". Niin hän rakensi sinne alttarin Herralle, joka oli hänelle ilmestynyt
Mitä Aabraham uhrasi alttarilla? Omasta karjastaan polttouhreja. Niitä hän oli uhrannut jo Aabel ja Nooakin. Niillä oli pitkä historiallinen tausta. Emme tee sitä nyt.
Lahden Hellunaiseurakunnan saarnaaja saarnassaan lähti tuosta Melkisedekistä liikkeelle ja etsi kaikki mahdolliset Raamatun paikat todistaakseen tuon 10% olevan myös Uuden Liiton sääntö, joka annettiin jo ennen Mooseksen lakia.
Mitä Jeesus sanoi niille, jotka hän lähetti kyliin ja kaupunkeihin kertomaan Jeesuksesta?
Matt 10:
5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.
8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.
9 Älkää varustako itsellenne kultaa, älkää hopeata älkääkä vaskea vyöhönne,
10 Älkää laukkua matkalle, älkää kahta ihokasta, älkää kenkiä, älkääkä sauvaa; sillä työmies on ruokansa ansainnut
Luuk 10:
1 Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentä muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä.
2 Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.
3 Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.
4 Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua, älkää kenkiä, älkääkä tervehtikö ketään tiellä.
5 Kun tulette johonkin taloon, niin sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle talolle!'
6 Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä; mutta jos ei ole, niin se palajaa teille.
7 Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.
On monia seurakuntia Suomessa ja maailman maissa, joissa tätä 10 % uhraamista harjoitetaan ja suorastaan vaaditaan. Lahdessakin on seurakunta, joka vaatii ehdottomasti 10 % uhraamista seurakunnalle ja jos jollakin ei ole ikävien tilanteiden johdosta antaa 10 % voi anoa helpotusta seurakunnalta. Tätä tuossa seurakunnassa valvotaan tiukasti. Tuo Norjasta alkunsa saanut seurakunta rakensi Lahteen uuden kirkon juuri, moni varmaan on sen nähnytkin Takkulan suuntaan ajaessaan.
Mihin tämä 10 % todellisuudessa perustuu?
AHNEUTEEN.
Mitä AHNEUS on Raamatun opetuksen mukaan? Jokainen meistä tietää sen!
Seurakunnan toiminnan tulee perustua siihen, mitä varoja se saa käytettäväkseeen, kun Jumalan Pyhä Henki vaikuttaa Jeesuksen omissa antamisessa. Meidän sydämemme asenne vaikuttaa antamiseemme ja Jumala katsoo kaikkea laupeuttamme ja lähimmäisen rakkauttamme. Emme voi sanoa sille, joka näkee nälkää, että en voi antaa sinulle ruokaa, kun annoin kaikki liikenevät rahani seurakunnalle uhriksi.
Ei evankeliumin työtä voi tehdä AHNEUTEEN perustuen.
Jos seurakunnan peruspylväät murskataan syntiin perustuvalla toiminnalla, seurakunnalla ei ole tulevaisuutta. On se pastorille mukavaa, jos voisi kertoa tulevaisuudessa, että rahavirrat seurakunnalle ovat lisääntyneet kaksinkertaiseksi varsin lyhyessä ajassa.
Lahden Helluntaiseurakunnan saarna 20.9.2026
15
71
Vastaukset 15
- Anonyymi00001
Niinpä.
Vieläköhän tuo painostus 10 % jatkuu seuraavana sunnuntaina?- Anonyymi00011
Kymmenysten vaatiminen pohjautuu ahneuteen ja ajatusharhaan, deluusioon. Historiallisissa kirjoissa kuvataan ylipappi Eelin turmeltuneita poikia: Niin usein kuin joku uhrasi teurasuhria, tuli papin palvelija lihan kiehuessa, kolmihaarainen haarukka kädessänsä,
ja pisti sen kattilaan tai ruukkuun tai pannuun tai pataan, ja kaikki, minkä haarukka toi mukanaan, sen pappi otti itselleen...
Kun mies sanoi hänelle: "Ensin poltettakoon rasva; ota sitten itsellesi, mitä haluat", niin hän sanoi: "Ei niin, vaan anna se nyt heti, muutoin minä otan väkisin".
Samoin tänä päivänä seurakunnan johtajat ahneuksissaan ottavat tavallaan väkisin.
Uuden liiton alaisissa kirjoituksissa ei löydy opetusta tai edes mainintaa, jossa olisi annettu seurakunnalle kymmenen prosenttia tuloista. Kuitenkin kymmenysten vaatijat näkevät uuden liiton kirjoituksissa opin kymmenysten maksamisesta seurakunnalle,
Kymmenysoppi on yli sen, mikä on kirjoitettu ja jonka kaikki voivat lukea: ajatusharha.
- Anonyymi00002
Mitä ihmeellistä on kymmenyksien antamisessa?
Siinä on sellainen perusohje.
Saat uhrata mahdollisuuksiesi ja halujesi mukaa 0...100%.- Anonyymi00010
Vanhan liiton, kymmenysten aikaan oli papit ja leeviläiset, jotka hoitivat kansan puolesta jumalapalvelusta. Kansa oli puolestaan velvollisen huolehtimaan pappien elatuksesta maksamalla sadosta kymmenykset papeille.
Kymmenysten vaatimiseen ja maksamiseen sisältyy maksajaa korkeamman pappeuden tunnustaminen, näin ollen kymmenysten maksaminen on nikolaiitain tekoja ja oppia, joka jakaa seurakunnan papistoon ja hengellisesti papistoa alempiin maalikoihin.
Jeesus vihaa nikolaiittain tekoja. - Anonyymi00014
Anonyymi00010 kirjoitti:
Vanhan liiton, kymmenysten aikaan oli papit ja leeviläiset, jotka hoitivat kansan puolesta jumalapalvelusta. Kansa oli puolestaan velvollisen huolehtimaan pappien elatuksesta maksamalla sadosta kymmenykset papeille.
Kymmenysten vaatimiseen ja maksamiseen sisältyy maksajaa korkeamman pappeuden tunnustaminen, näin ollen kymmenysten maksaminen on nikolaiitain tekoja ja oppia, joka jakaa seurakunnan papistoon ja hengellisesti papistoa alempiin maalikoihin.
Jeesus vihaa nikolaiittain tekoja.Vanhan Liiton kymmenyksillä, erityisesti joka kolmas vuosi kerättävillä eli täysillä kymmenyksillä varmistettiin, se että leeviläiset saivat toimeentulonsa ja pysyivät tehtävissään. ”Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolella. Sitten tulkoon leeviläinen, jolla ei ole perintöosaa sinun rinnallasi, niin myös muukalainen, orpo ja leski.” (5 moos. 14:28) Kahtena muuna vuotena kymmenysten antaja sai juhlia ja itse nauttia kymmenyksistä, loput jäivät leeviläiselle, muukalaiselle, orvolle ja köyhille. Kymmenyksistä saatava apu oli vain pieni osa köyhien, orpojen ja leskien auttamisesta. Laissa oli monia muitakin kohtia, joiden kautta Jumala halusi taata, että puutteessa olevia autettiin.
Vanhan Liiton kymmenykset maksettiin karjasta ja Luvatun Maan sadosta. Kymmenyksiä ei maksettu kaikista tuloista. Palkkatulojen, sosiaaliavustusten ja myyntitulojen ja vaikkapa kaivostoiminnan kymmenyksistä ei ole mainintaa.
Luvattu Maa on Jumalan ainutlaatuisella tavalla israelilaisille antama alue. ”Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton sanoen: Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan.” ”Maa, josta Herra, sinun Jumalasi, pitää huolen ja jota Herran, sinun Jumalasi, silmät katsovat, vuoden alusta sen loppuun asti.” Voidaanko tämänkaltaisia valtavia asioita sanoa uskovien työpaikoista tai voidaanko heidän eläkkeitään verrata Luvattuun Maahan? Kymmenykset olivat eräänlainen vero peltojen sadosta ja karjasta. Jumala sanoi myös: ”Maa on minun, ja te olette muukalaisia ja vieraita minun luonani. Jeesus kysyi Pietarilta: ”Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?” Kun Pietari vastasi: ”vierailta”, sanoi Jeesus hänelle: ”Lapset ovat siis vapaat. ” (Matt. 17:25,26)
Mooseksen kolmannen kirjan lopussa on määräys kymmenysten tuomisesta raavaskarjasta ja pikkukarjasta. ”Joka kymmenes eläin kaikesta, mikä kulkee paimenen sauvan alitse, olkoon pyhä lahja Herralle.” Voidaanko väittää tämän koskevan Uutta Liittoa ja tarkoittavan: ”Joka kymmenes euro olkoon pyhä lahja seurakunnalle.”
Opetus ns.”Uuden Liiton kymmenyksistä” on rakennettu pääosin yhden raamatunlauseen perustalle. Tarkastelemalla Malakian kirjaa voimme huomata sen, että Malakia kohdistaa sanomansa pääasiassa israelilaisille. Ensimmäinen jae alkaa sanoilla: ”Herran Sana Israelille”. Toisessa luvussa löytyvät sanat: ”Minä olen lähettänyt teille tämän käskyn, jotta minun liittoni Leevin kanssa pysyisi, [jatkuisi, KJ]”, sekä: ”Olette turmelleet Leevin liiton, sanoo Herra Sebaot”. Neljännestä luvusta löytyy maininta niistä, jotka pelkäävät Herran nimeä, tähän ryhmään voidaan tulkita kuuluvan myös Uuden Liiton uskovat.
Malakian kolmannessa luvussa, kuudennessa jakeessa, Herra osoittaa sanansa israelilaisille, jotka tietenkin olivat Vanhan Liiton alaisia; Malakia eli ennen kuin Jeesus vuodatti verensä Uuden Liiton vahvistukseksi. ”Sillä minä, Herra, en muutu ettekä te, Jaakobin lapset, herkeä.” [Koska minä olen Herra, minä en muutu, sen tähden te, Jaakobin lapset ette ole tuhoutuneet. KJ] Sitten Jumala paljastaa israelilaisten rikkomukset: ”Poikenneet pois minun käskyistäni ettekä ole pitäneet niitä”. Teoreettisesti ajatellen voidaan olettaa Jumalalla olevan kahdenlaisia käskyjä: joko sellaisia, jotka on ilmoitettu tai sitten salaisia. Jumala on tietenkin oikeudenmukainen ja vanhurskas, niin että ihmisiä koskevat vain sellaiset Jumalan käskyt, jotka Jumala on ilmoittanut. ”Se mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti.” (5 Moos 29:29) Mooseksen laista sanotaan: ”Kaikkea, mitä minä käsken noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö, älkääkä siitä mitään ottako pois.” ”Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.” Jesaja, Jeremia, Malakia tai muut profeetat eivät antaneet mitään lisäkäskyjä lakiin. Profeetat ainoastaan kehottivat kansaa noudattamaan lakia. Voimme siis löytää aiemmin ilmoitetusta Jumalan Sanasta, Mooseksen laista, nuo käskyt, joista israelilaiset ovat poikenneet.
Malakia tarkentavaa: (Jaakobin lapset) ”riistävät Jumalalta kymmenyksissä ja antimissa” (antimet tarkoittavat uhreja). Kymmenyksiä koskevia käskyjä löydämme muun muassa:
3 Moos. 27:32, 4 Moos 18:12,13, 5 Moos. 14:22-29 ja 5 Moos 26, luvun alusta aina kuudenteentoista jakeeseen. Uhreja koskevia määräyksiä on runsaasti: Esimerkiksi kolmannen Mooseksen kirjan seitsemän ensimmäistä lukua kokonaisuudessaan käsittelee uhreja.
Malakian kolmannen luvun kymmenennessä jakeessa on Jumalan kehotus parannukseen: ”Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen.” Malakian (3:10) kohdassa yksinkertaisesti kehotettiin israelilaisia tuomaan kolmannen vuoden eli täydet kymmenykset sekä annit eli (eläin)uhrit. - Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Vanhan Liiton kymmenyksillä, erityisesti joka kolmas vuosi kerättävillä eli täysillä kymmenyksillä varmistettiin, se että leeviläiset saivat toimeentulonsa ja pysyivät tehtävissään. ”Joka kolmas vuosi tuo kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisäpuolella. Sitten tulkoon leeviläinen, jolla ei ole perintöosaa sinun rinnallasi, niin myös muukalainen, orpo ja leski.” (5 moos. 14:28) Kahtena muuna vuotena kymmenysten antaja sai juhlia ja itse nauttia kymmenyksistä, loput jäivät leeviläiselle, muukalaiselle, orvolle ja köyhille. Kymmenyksistä saatava apu oli vain pieni osa köyhien, orpojen ja leskien auttamisesta. Laissa oli monia muitakin kohtia, joiden kautta Jumala halusi taata, että puutteessa olevia autettiin.
Vanhan Liiton kymmenykset maksettiin karjasta ja Luvatun Maan sadosta. Kymmenyksiä ei maksettu kaikista tuloista. Palkkatulojen, sosiaaliavustusten ja myyntitulojen ja vaikkapa kaivostoiminnan kymmenyksistä ei ole mainintaa.
Luvattu Maa on Jumalan ainutlaatuisella tavalla israelilaisille antama alue. ”Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton sanoen: Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan.” ”Maa, josta Herra, sinun Jumalasi, pitää huolen ja jota Herran, sinun Jumalasi, silmät katsovat, vuoden alusta sen loppuun asti.” Voidaanko tämänkaltaisia valtavia asioita sanoa uskovien työpaikoista tai voidaanko heidän eläkkeitään verrata Luvattuun Maahan? Kymmenykset olivat eräänlainen vero peltojen sadosta ja karjasta. Jumala sanoi myös: ”Maa on minun, ja te olette muukalaisia ja vieraita minun luonani. Jeesus kysyi Pietarilta: ”Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?” Kun Pietari vastasi: ”vierailta”, sanoi Jeesus hänelle: ”Lapset ovat siis vapaat. ” (Matt. 17:25,26)
Mooseksen kolmannen kirjan lopussa on määräys kymmenysten tuomisesta raavaskarjasta ja pikkukarjasta. ”Joka kymmenes eläin kaikesta, mikä kulkee paimenen sauvan alitse, olkoon pyhä lahja Herralle.” Voidaanko väittää tämän koskevan Uutta Liittoa ja tarkoittavan: ”Joka kymmenes euro olkoon pyhä lahja seurakunnalle.”
Opetus ns.”Uuden Liiton kymmenyksistä” on rakennettu pääosin yhden raamatunlauseen perustalle. Tarkastelemalla Malakian kirjaa voimme huomata sen, että Malakia kohdistaa sanomansa pääasiassa israelilaisille. Ensimmäinen jae alkaa sanoilla: ”Herran Sana Israelille”. Toisessa luvussa löytyvät sanat: ”Minä olen lähettänyt teille tämän käskyn, jotta minun liittoni Leevin kanssa pysyisi, [jatkuisi, KJ]”, sekä: ”Olette turmelleet Leevin liiton, sanoo Herra Sebaot”. Neljännestä luvusta löytyy maininta niistä, jotka pelkäävät Herran nimeä, tähän ryhmään voidaan tulkita kuuluvan myös Uuden Liiton uskovat.
Malakian kolmannessa luvussa, kuudennessa jakeessa, Herra osoittaa sanansa israelilaisille, jotka tietenkin olivat Vanhan Liiton alaisia; Malakia eli ennen kuin Jeesus vuodatti verensä Uuden Liiton vahvistukseksi. ”Sillä minä, Herra, en muutu ettekä te, Jaakobin lapset, herkeä.” [Koska minä olen Herra, minä en muutu, sen tähden te, Jaakobin lapset ette ole tuhoutuneet. KJ] Sitten Jumala paljastaa israelilaisten rikkomukset: ”Poikenneet pois minun käskyistäni ettekä ole pitäneet niitä”. Teoreettisesti ajatellen voidaan olettaa Jumalalla olevan kahdenlaisia käskyjä: joko sellaisia, jotka on ilmoitettu tai sitten salaisia. Jumala on tietenkin oikeudenmukainen ja vanhurskas, niin että ihmisiä koskevat vain sellaiset Jumalan käskyt, jotka Jumala on ilmoittanut. ”Se mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti.” (5 Moos 29:29) Mooseksen laista sanotaan: ”Kaikkea, mitä minä käsken noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö, älkääkä siitä mitään ottako pois.” ”Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.” Jesaja, Jeremia, Malakia tai muut profeetat eivät antaneet mitään lisäkäskyjä lakiin. Profeetat ainoastaan kehottivat kansaa noudattamaan lakia. Voimme siis löytää aiemmin ilmoitetusta Jumalan Sanasta, Mooseksen laista, nuo käskyt, joista israelilaiset ovat poikenneet.
Malakia tarkentavaa: (Jaakobin lapset) ”riistävät Jumalalta kymmenyksissä ja antimissa” (antimet tarkoittavat uhreja). Kymmenyksiä koskevia käskyjä löydämme muun muassa:
3 Moos. 27:32, 4 Moos 18:12,13, 5 Moos. 14:22-29 ja 5 Moos 26, luvun alusta aina kuudenteentoista jakeeseen. Uhreja koskevia määräyksiä on runsaasti: Esimerkiksi kolmannen Mooseksen kirjan seitsemän ensimmäistä lukua kokonaisuudessaan käsittelee uhreja.
Malakian kolmannen luvun kymmenennessä jakeessa on Jumalan kehotus parannukseen: ”Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen.” Malakian (3:10) kohdassa yksinkertaisesti kehotettiin israelilaisia tuomaan kolmannen vuoden eli täydet kymmenykset sekä annit eli (eläin)uhrit.Elämme nyt siis Uuden Liiton aikaa. Jokainen Jeesukseen uskova on Uuden Liiton pappi ja myös Uuden Liiton temppeli. ”Mutta te olette valittu suku, Kuninkaallinen papisto…” ( 1 Piet. 2:9) ”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?” (1 Kor. 3:16) Kysynkin, siis missä ovat Uuden Liiton papit ja missä on Uuden Liiton temppeli varastohuoneineen?
Vanhan Liiton uhreja ei missään kohtaa Raamattua siirretty Uuteen Liittoon, ja eikä eläinuhreja muutettu tarkoittamaan rahaa. ”Sentähden hän (Jeesus) maailmaan tullessaan sanoo: Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit.” (Hebr. 10:5)
Minkä raamatunkohdan perusteella voidaan opettaa, että Vanhan Liiton uhrit ja leeviläisen pappeuden kaltainen järjestelmä kuuluvat Uuteen Liittoon. Apostolien teoissa on kirjoitettu: ”Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän (pakanuudesta kääntyneiden) päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei ole veri laskettu, ja haureutta.
Jos epäjumalien, haureuden ja veren syönnin karttaminen oli kuorma, niin mitä ovatkaan ”Uuden Liiton kymmenykset”? ”He (fariseukset ja kirjanoppineet) sitovat raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille.” (Matt. 23:4)
- Anonyymi00003
Luuk.14:33 Niin siis jokainen teistä, joka ei luovu kaikista mitä hänellä on, ei se taida olla minun opetuslapseni. Biblia (1776)
- Anonyymi00004
Gal.6:10 Koska siis meillä aika on, niin tehkäämme jokaiselle hyvää, mutta enimmiten niille, jotka meidän kanssaveljemme uskossa ovat. Biblia (1776) Ef.2:10. 2Piet.1:7.
- Anonyymi00005
Mark.12:42-43 Niin tuli köyhä leski, ja pani kaksi ropoa, se on kuusinainen. Niin hän kutsui petuslapsensa tykönsä, ja sanoi heille: totisesti sanon minä teille: tämä leski pani enemmän uhri-arkkuun kuin kaikki ne, jotka siihen panivat. Biblia (1776)
- Anonyymi00006
Mark.12:42 Niin tuli köyhä leski ja pani kaksi ropoa, yhteensä muutamia pennejä. Luuk.21:2 Niin hän näki myös köyhän lesken panevan siihen kaksi ropoa.
- Anonyymi00007
Joh.8:20 Nämät sanat puhui Jesus uhri-arkun tykönä, opettain templissä, ja ei häntä kenkään ottanut kiini: sillä ei hänen aikansa ollut vielä tullut. Biblia (1776) Joh.7:30.
- Anonyymi00008
1Moos.6:3 Silloin sanoi Herra: ei minun henkeni pidä nuhteleman ihmistä (sanan kautta) ijankaikkisesti, sillä hän on liha; sentähden olkoon hänelle aikaa, sata ja kaksikymmentä ajastaikaa. Biblia (1776)
- Anonyymi00009
1Moos.3:22 Ja Herra Jumala sanoi: katso, Adam on ollut kuin yksi meistä, tietäen hyvän ja pahan; mutta nyt ettei hän ojentaisi kättänsä, ja ottaisi myös elämän puusta, söisi ja eläisi ijankaikkisesti. Biblia (1776)
- Anonyymi00016
Miten ja missä kohtaa Raamattua määrättiin maksettaviksi kymmenykset kaikista tuloista, esimerkiksi palkkatuloista ja vieläpä bruttotuloista?
Onko tokaisu: ”Mitä muuta haluaisit niistä ottaa pois”, raamatullinen perusta maksaa kymmenykset bruttotuloista? Mistä kohtaa Raamattua löydät opetuksen siitä, että Uuden Liiton uskovien pitää maksaa kymmenyksiä myyntituloista? Sanoiko Pietari Ananiakselle: ”Eikö myynnin jälkeen yhdeksänkymmentä prosenttia maatilan hinnasta ollut sinun, ja kymmenen prosenttia piti tuoda seurakuntaan?” Ei näin! Vaan Pietari sanoi Ananiakselle: ”Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun?” (Ap.t. 5:4) Etsipä Raamatusta Paavalin tai Pietarin opetukset kymmenyksistä! Jos vaikkapa Paavali olisi alkanut opettaa, että kaikkien uskovien on maksettava kaikista tuloista kymmenen prosenttia seurakuntaan, niin taatusti kymmenysopetuksesta olisi syntynyt kova väittely ja sekä tästä opetuksesta että väittelystä olisi varmasti mainittu Raamatussa.
Apostolien teoista on monta esimerkkiä seurakunnan keskeisimmistä ominaispiirteistä: apostolien opetuksesta, rukouksista, keskinäisestä yhteydestä, ehtoollisesta, vaan ei ainuttakaan viittausta kymmenyksiin.
Osa kymmenysten vaatijoista opettaa, ellet anna kymmenyksiä seurakunnalle, niin vedät päällesi ja koko seurakunnan päälle kiroukset, jos maksat vain kymmenen prosenttia kaikista bruttotuloistasi, et enää ole kirouksessa, mutta vasta kun maksat kymmenysten lisäksi rahauhreja, niin saavutat siunaukset. Onko siunausten ja kirouksen välissä joku neutraali olotila? Raamattu on täysin mustavalkoinen: joko siunaus tai kirous. ”Minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen.”
Entä mitä ovat nuo siunaukset, jotka maksamalla kymmenykset ansaitaan? Eikö pelastus ole valtavin siunaus, mitä koskaan voidaan saada? ”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja.” ( Ef. 2:9) Eivätköhän terveys ja parantuminen ole myöskin Jumalan lahjoja? ”Hänen (Jeesuksen) haavainsa kautta te olette parannetut.” (1 Piet. 2:24) Jeesus maksoi meidän parantumisemme etukäteen. Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?” (Room. 8:32) Vaatiiko Jumala lahjasta veroa? Jos maksamme lahjasta, niin lahja ei enää olekaan lahja vaan meidän omaa ansiotamme.
Meidän Herramme Jeesus, Jumalan Poika, pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme.
Hebrealaiskirjeessä (9:14) lukee aivan selvästi: …”kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, Hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!”
Usein kuulee myös opetettavan, että kymmenyskäytäntö oli jo ennen lakia. Mutta ketkä
Raamatun henkilöt todella maksoivat kymmenykset kaikesta? Raamattu mainitsee Aabrahamin maksaneen kymmenyksiä yhden kerran ja silloinkin vain kaikesta ryöstösaaliista. Jaakob lupasi hädässään, paetessaan veljeänsä, maksaa kymmenykset kaikesta, mitä Jumala hänelle soisi, mutta Kirjoitusten perusteella voimme päätellä, ettei hän pitänyt lupaustansa. Jumala ei koskaan pyytänyt Aabrahamia, Jaakobia tai muitakaan patriarkkoja maksamaan kymmenyksiä. - Anonyymi00017
Raatelevat sudet tulevat seurakuntiin.
Joh 8:
44 Te olette isästä perkeleestä
Keille Jeesus sanoi nämä sanat?
Jumalattomille vai niille, jotka opettivat Jumalan tietä kansalle?
1. Tim. 6:10
Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri
Voiko seurakunta syyllistyä tähän?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa611336Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää901017- 164937
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105874Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30863Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as25808Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201772Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks46760Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93707- 27704
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu126703Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.164618VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa43616- 61602
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12585- 85548
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo187511sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75497- 55497