Miten hinnoitella käytetyn auton keulakolarin vaikutus hintaan

Olen tässä muutaman kuukauden koittanut "metsästää" tiettyä (käytettyä) automallia juuri tietyillä specseillä varustettuna.
Nyt sitten sopiva yksiö löytyikin pitkän etsinnän jälkeen, malli, varusteet ja hinta oli suhteellisen sopusoinnussa etsimieni vaatimusten mukaan, vaihtoauton hinnoittelussakin oltiin onnistumassa, kunnes sitten hankin auton CarVertical raportin ja sieltähän löytyi että ajoneuvo on keulakolaroitu Saksassa lähes uutena kesällä 2024. kolarista ja sen korjauksesta on dokumentit olemassa ja yli 15000€:n hintakuitit (kova hinta selittyy pitkälti tietyillä kyseisen mallin erikoisosilla joilla on aika hurja varaosahinta vaikka vauriot itsessään eivät olleet rakenteellisesti juuri olleenkaan isot). Korjaus on tehty vakuutusyhtiön maksamana paikallisessa isossa merkkiliikkeessä.

No, tämä tieto sitten pysäytti neuvottelut tuohon paikkaan (vedin tarjoukseni pois kolarihistoriaan vedoten), nyt sitten mietinnässä että koska auto oli muuten juuri sitä mitä olin useamman kuukauden etsinyt, niin miten tuollainen kolarihistoria pitäisi autossa hinnoitella?
Vaikka se olisi kuinka täydellisesti korjattu uusilla osilla, se tieto tulee seuraamaan autoa sen liikenteessäoloajan käytännössä loppuun asti ja varmasti tulisi vaikuttamaan osaltaan siihen hintaan minkä joskus tulevaisuudessa itse autoani myydessä saisin siitä itse.

4

71

Äänestä

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Osta pois jos et parempaa löydä . Jos kolari korjauksesta ei ole jäänyt mitään jälkiä , niin se on merkityksetön .

• Tottakai sillä on merkitystä, mutta kuinka paljon se on se asia.
        Kyse kuitenkin nyt hintaluokkaa 40t.€ autosta joka maksanut +80t€ (kyseisillä varusteilla jopa lähemmäs 90t.€) uutena vuonna 2024.

Kun auton CarVertical raportti alkaa lauseilla:

CarVertical arvosana 80/100
        Tässä autossa on merkittäviä ongemia tai vikoja jotka voivat vaikuttaa sen kuntoon tai arvoon.
        Tämä on huono pistemäärä verrattuna muihin 3-vuotiaisiin xxx ajoneuvoihin. Se viittaa siihen että ajoneuvon kunto tai historia on huomattavasti huonompi kuin useimmilla muilla saman mallin pisteytetyillä ajoneuvoilla"

Ja nämä lauseet johtuvat käytännössä vain kyseisestä kolarikorjauksesta (muuten auton "taustat" ovat hyvät) ja on se korjaus tehty kuinka hyvin tahansa, niin tuo sama historia seuraa autoa ja kun se joskus lähtisi vaihtoon, niin on sata varma että autoliikkeen myyjä sanoo varmasti että "muuten hyvä ja hieno auto, mutta koska täällä on tämä kolarihistoria, niin en voi tästä hyvittää kuin tämänverran".

Eli nyt pitäisi selvittää mikä tämä summa voisi olla paljonko hinnan pitäisi tippua että auto "kannattaisi" ottaa, muuten kun auto tosiaan on juurikin sitä mitä olen etsinyt useamman kuukauden...

• Anonyymi00002
        santtu_1975X kirjoitti:

Tottakai sillä on merkitystä, mutta kuinka paljon se on se asia.
        Kyse kuitenkin nyt hintaluokkaa 40t.€ autosta joka maksanut 80t€ (kyseisillä varusteilla jopa lähemmäs 90t.€) uutena vuonna 2024.

Kun auton CarVertical raportti alkaa lauseilla:

CarVertical arvosana 80/100
        Tässä autossa on merkittäviä ongemia tai vikoja jotka voivat vaikuttaa sen kuntoon tai arvoon.
        Tämä on huono pistemäärä verrattuna muihin 3-vuotiaisiin xxx ajoneuvoihin. Se viittaa siihen että ajoneuvon kunto tai historia on huomattavasti huonompi kuin useimmilla muilla saman mallin pisteytetyillä ajoneuvoilla"

Ja nämä lauseet johtuvat käytännössä vain kyseisestä kolarikorjauksesta (muuten auton "taustat" ovat hyvät) ja on se korjaus tehty kuinka hyvin tahansa, niin tuo sama historia seuraa autoa ja kun se joskus lähtisi vaihtoon, niin on sata varma että autoliikkeen myyjä sanoo varmasti että "muuten hyvä ja hieno auto, mutta koska täällä on tämä kolarihistoria, niin en voi tästä hyvittää kuin tämänverran".

Eli nyt pitäisi selvittää mikä tämä summa voisi olla paljonko hinnan pitäisi tippua että auto "kannattaisi" ottaa, muuten kun auto tosiaan on juurikin sitä mitä olen etsinyt useamman kuukauden...

Kenen luulet sinulle tuon selvityksen tekevän ? Osta uusi auto .

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Kenen luulet sinulle tuon selvityksen tekevän ? Osta uusi auto .

Eipä tuon kolarin vaikutukseen auton arvoon ole mitään "kaavaa" olemassa, riippuu sitten ihan tapauksesta ja ostajasta/myyjästä onko sillä merkitystä ja minkä verran.

Asiaa nyt voi ainakin pohtia sen suhteen kuinka pitkään aikoo autoa itse pitää. Parin vuoden päästä tuolla voi olla merkitystä, 10 vuoden päästä tuskin on mitään merkitystä sillä että auto on kauan sitten ollut jossain kolarissa.

Onhan tässä vielä sekin hauska juttu että jos tuo olisi Suomi-auto, niin auton CarVertical olisi täysin puhdas, kun ei täällä tehdyt kolarikorjaukset tallennu mihinkään kantaan (oletan että kyseisen kolarin vuoksi autoa ei olisi lunastettu).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      74
      1670
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      23
      1172
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      32
      1073
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      134
      906
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      826
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      694
    7. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      609
    8. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      598
    9. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      561
    10. 70
      539
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      518
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      507
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      485
    14. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    15. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    16. 34
      424
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe