Olisi hieman nuorten mielenterveydestä asiaa

Anonyymi-ap

Numerot kuusi, seitsemän, yhdeksän, 11, 16.5, 20, 34, 52 ja 66 eivät välttämättä vaikuta hirvittävän kiinnostavilta tai tärkeitä, mutta ne ovat. Näihin numeroihin ihmisten pitäisi kiinnittää lisää huomiota. Tiedän, että tämä ei vielä vaikuta vakuuttavalta, mutta anna minun selittää.

Kaikki numerot ovat prosentteja nuorten mielenterveys kyselyistä. Ymmärrän sen, että nämä asiat, joista kerron, eivät päde kaikkiin nuoriin, mutta silti liian moneen.

Oletko itse oppitunneilla kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka moni oppilaista pomputtaa tai heiluttaa jalkaansa, räplää koko ajan jotakin, tuijottaa seinää tai katsoo täriseviä käsiään? Nämä asiat saattavat johtua keskittymisvaikeuksista, kuten ADHD, fyysisestä väsymyksestä tai kofeiinista. Useimmiten se kuitenkin johtuu ahdistuksesta. Keskimäärin 21,5% nuorista (8.- 9. luokkalaisista) kärsii ahdistuksesta. Tytöt kokevat ahdistuneisuutta useammin kuin pojat, sillä 34% kärsii ahdistuksesta, kun taas 9% pojista kokee samaa. Yksi mahdollinen syy voisi olla se, että tytöillä on ns. tiukemmat normit ja suuremmat ulkonäköpaineet. Mielestäni ahdistuksesta puhutaan liian vähän ja nuorten tarvitsemia apukeinoja ei ole tarpeeksi tai niitä ei tuoda tarpeeksi esille. Ei ainakaan oikeilla tavoilla.

Toinen asia josta haluan puhua on paineet ja uupumus, erityisesti koulun osalta. 52% nuorista kokee niitä. Ymmärrän itsekin asiasta jotakin, sillä minäkin koen paineita koulutehtävistä. Toki tuo numero, 52%, voi olla väärä, sillä dikitaalisissa kyselyissä jopa 66% vastaajista ovat sanoneet kärsivänsä niistä. Tämä, niin kuin kaikki muukin aiheet mistä puhun, ovat liian vähän puhuttuja.

Yksinäisyys on myös asia, josta keskustellan liian vähän. Keskimäärin 13% nuorista kokee itsensä yksinäiseksi. Tähän on monia syitä ja olettaisin, että yksi niistä on yhteenkuuluvuuden tunteen puute. Tämän asian kanssa on sama juttu kuin ahdistuksen kanssa. Tytöistä 20% kärsii asiasta. Verrattuna poikien 6%:iin, se on mielestäni todella paljon. Jos siis huomaat, että joku on yksin, oli hän sitten tyttö tai poika, käy kysymässä tahtoisivatko he seuraa. Se on pieni ele, jolla voi olla suuri merkitys jollekulle.

Seuraava asia josta aion puhua on hieman synkempi. Se saattaa olla osasyynä siihen, miksi nuoret eivät osaa tai kehtaa hakea apua tähän asiaan. Aihe josta puhun seuraavaksi on siis itsetuhoisuus ja itsemurha. Monen lähteen mukaan 11% nuorista on satuttanut itseään. Tytöillä se on yleisempää kuin pojilla. Kaikki itsetuhoisuuteen liittyvä on vakava aihe, eikä sillä saisi vitsailla. Olen liian monesti kuullut koulun käytävillä lausahduksen: “vaakasuoralla huomiota, pystysuoralla tuloksia.” Toki en ole varma, missä yhteydessä tämänkaltaisia lauseita on käytetty, sillä en ole itse ollut keskusteluissa mukana. Itsetuhoisuuden pilkkaaminen millään tapaa on kuitenkin aina väärin. Niitä henkilöitä, jotka satuttavat itseään pitäisi auttaa, ei halveksia. Myös, jos joku tekee “vain huomion takia.” Se kertoo, että ihmisellä menee jo niin huonosti, että rupeaa aiheuttamaan itselleen vahinkoa, oli se sitten huomiota varten tai ei. On myös hyvä muistaa, että ihmiset vahingoittavat itseään monilla tavoilla ja kaikkiin pitää kiinnittää yhtä paljon huomiota. Noin 16,5% nuorista on harkinnut itsemurhaa ja 7% on yrittänyt. Näitä nuoria ei pidä, eikä saa, syyttää mistään. Mieti jos itselläsi menisi huonosti ja sinua syytettäisiin siitä. Olisiko se mielestäsi mukavaa? Kehtaan olettaa, että ei.

Itse ehdottaisin, että kaikkiin näihin ongelmiin olisi enemmän apua, ja että se olisi helpommin saatavilla. Näitä asioita ei saa piilotella eikä hävetä. Jokaisen pitäisi muistaa olla kiltimpi muille ja itselleen. Kouluissa voisi myös välillä pitää rennompia päiviä, niin ettei tulisi liikaa stressiä ja paineita. Läksyjä voisi myös vähentää järkevissä määrin, sillä oppiminen on tärkeää, mutta mielestäni on tärkeämpää jaksaako nuori vai ei.

Puhun näistä asioista suoraan sydämestäni, sillä osa ystävistäni, sekä minä itse, kärsivät näistä aiheista ja ongelmista. Suurin osa on mielipidettä, mutta mm. tilastot ovat tarkistettua faktaa.

2

<50

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Oikeasti tärkeä aihe, mahtavaa, että joku on ottanut tähänkin kantaa

• Hei,

Hienoa, että otit tärkeän aiheen puheeksi!

Laitan tähän vinkkejä ja linkkejä maksuttomista auttavista tahoista, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Etenkin itsetuhoiset ajatukset on tärkeä ottaa puheeksi!

- Tukinet.fi - Tukipisteesi netissä https://tukinet.fi/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Keskusteluapu kirjoittaen palvelusta. https://tukinet.fi/fi/palvelut/mieli-keskusteluapu-kirjoittaen

Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

Esimerkiksi MIELI Kriisichat, joka on ma-to klo 15–21. https://tukinet.fi/fi/palvelut/mieli-kriisichat

Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

- MIELI Kriisipuhelin

Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

- Kriisikeskukset

Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

Ystävällisin terveisin
      MIELI kriisikeskus/Kata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      848
    2. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      68
      845
    3. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      160
      818
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      104
      784
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      738
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      687
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      192
      660
    8. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      38
      602
    9. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      602
    10. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      592
    11. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      549
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      500
    13. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      12
      475
    14. 39
      475
    15. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      465
    16. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      111
      465
    17. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      73
      461
    18. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      457
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      438
    20. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      437
    Aihe