Mitä nämä vahtijaenkelit ovat. Eglanniksi ilmeisesti watcher angel
Vastaukset 9
- Anonyymi00001
Ps.78:49 Hän lähetti heitä vastaan vihansa hehkun, kiivastuksen, vihastuksen ja ahdistuksen, parven pahoja enkeleitä. 2Moos.9:3.
- Anonyymi00002
1Aikak.21:15 Ja Jumala lähetti enkelin Jerusalemiin hukuttamaan sitä; ja hukuttaissa katsoi Herra siihen ja katui sitä pahaa, ja sanoi enkilille, joka hukutti; nyt on kyllä, pidä kätes ylös! Mutta Herran enkeli seisoi Ornanin Jebusilaisen riihen tykönä. Biblia (1776)
- Anonyymi00003
2Moos.12:23 Sillä Herra tahtoo käydä ohitse lyömään Egyptiläisiä: ja koska saa nähdä veren ovenpäällisessä ja molemmissa pihtipielissä, menee Herra sen ohitse ja ei salli hukuttajan tulla teidän huoneisiinne rankaisemaan. Biblia (1776)
- Anonyymi00004UUSI
Enkelit on kuolleiden sieluja.
Joskus näyttäytyvät ihmisille kummituksina.
Niillä ei ole siipiä, ne on taiteilijoiden mielikuvitusta.
. - Anonyymi00005UUSI
Vartija -enkelit mahdollisesti niitä jotka olivat EENOKIN kirjassa mainittuja enkeleitä 1 Moos 6 tapahtumien kohdalla.
https://apokryfikirjat.com/eenok1.htm
ja muut apokirjat:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Henokin_kirja
ja
https://www.apokryfikirjat.com/opas.htm
Tästä ja muista apo-kirjoista on säilynyt koko kirja / kirjat esim Etiopialaisessa Raamatussa.
"On laskettu, että Uudessa testamentissa viitataan tähän kirjaan yli sata kertaa."
"tunnetuin lainaus on":
"Ja katso! Hän tulee kymmenien tuhansien pyhiensä kanssa
Jakamaan oikeutta kaikille,
Ja tuhoamaan kaiken jumalattoman:
Ja tuomitsemaan kaiken lihan
Kaikista heidän jumalattomuuksiensa teoista, joita he ovat jumalattomasti tehneet,
Ja kaikista asioista, joita jumalattomat syntiset ovat Häntä vastaan puhuneet."
Juud. 1:
14 Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä
15 tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".
Tässä on useita linkkejä, ja tulee olla VAROVAINEN ja lukea ja ymmärtää mistä ja ketkä ovat kirjoittaneet mitäkin.
https://www.youtube.com/results?search_query=etiopialainen+raamattu
ja lyhytkäisesti, vartija enkelit, osa heistä nousi kapinaa Jumalaa ja ihmistä vastaan ja osa pysyi Herralle uskollisena.
ne jotka eivät olleet Herralle uskollisia, osa niistä "tehtiin" pahoiksi hengiksi. - Anonyymi00006UUSI
Katso miten heprea srn esittää? Muut kielet ovat käännöksiä selittävillä sanoilla lisätty kunkin kielen vaatimusten mukaan jos ei löydy suoraa sanaa kielestä toiseen?
Esim. UT kreikan alku tekstit käänneetynä suomeksi ei ole suoraa kohde sanaa vaan sana joudutaan lisäämällä selitystä kääntämään.
(Siinäpä pohtimista Ilm. kirjan ilmoitukseen
”Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.”
Ilmestyskirja 22:18-19
-------------------
Eihän siinä koko Raamattua tarkoiteta? Vaan "TÄMÄN PROFETIAN KIRJAN SANOISTA" siis Ilm. kirjan.
Ja mistä löydät em siteerauksen lähteen? Löydät sen Mooseksen kirjoista .( vapaasti tulkittuna) Jos joku muuttaa " lakiliiton säädöksiä " mitä on kirjoitettu....Siis menee muuttamaan Jumalan Mooseksen kautta enkelien välityksellä annettua lakia ..
----------------------
”Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen ohitse. Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,”
Heprealaiskirje 2:1-2 FB38
”Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.”
Johannes 1:17 FB38
----------
”Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Sillä se, josta tämä sanotaan, oli toista sukukuntaa, josta ei kukaan ole alttaritointa hoitanut. Onhan tunnettua, että meidän Herramme on noussut Juudasta, jonka sukukunnan pappeudesta Mooses ei ole mitään puhunut. Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen, joka ei ole siksi tullut lihallisen käskyn lain mukaan, vaan katoamattoman elämän voimasta.
Sillä hänestä todistetaan: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan". Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön — sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi — mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.”
Heprealaiskirje 7:11-19 FB38
---------------
”Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä". Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme — sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" — että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.”
Galatalaiskirje 3:7-14 FB38
----------------
Kristuksessa on "rakkauden laki", ( agape eli puhtaan rakkauden )
”Antakaa kaikille, mitä annettava on: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.”
Roomalaiskirje 13:7-11 FB38
"Tehkää tämä"? Siis Se mitä siinä edellä on kirjoitettu .
---------------
”Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi — hänen kirkkautensa kiitokseksi.”
Efesolaiskirje 1:13-14 FB38- Anonyymi00008UUSI
>>>>>Eihän siinä koko Raamattua tarkoiteta? Vaan "TÄMÄN PROFETIAN KIRJAN SANOISTA" siis Ilm. kirjan.
Ja mistä löydät em siteerauksen lähteen? Löydät sen Mooseksen kirjoista. ( Lakiliitosta, sitä ei saanut muuttaa)
--------------
5. Mooseksen kirja 4:1-2 FB38
”"Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.”
------------------
5. Mooseksen kirja 12:32 FB38
”(13:1) Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois."”
-------------------
(Raamattu kansalle käännöksen mukaan)
5. Mooseksen kirja 29:19-20 FINRK
”HERRA ei tahdo antaa hänelle anteeksi, vaan HERRAN viha ja kiivaus syttyvät silloin sitä miestä vastaan. Kaikki kiroukset, jotka on kirjoitettu tähän kirjaan, lankeavat hänen päälleen, ja HERRA pyyhkii pois hänen nimensä taivaan alta. HERRAerottaa hänet kaikista Israelin heimoista ja tuottaa hänelle onnettomuuden, kaikki ne liiton kiroukset, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan.”
-----------------------
(Em. KR-33 mukaan)
5. Mooseksen kirja 29:20-21 FB38
”(19) Herra ei tahdo antaa hänelle anteeksi, vaan silloin suitsuaa Herran viha ja kiivaus sitä miestä vastaan, ja kaikki se kirous, joka on kirjoitettu tähän kirjaan, laskeutuu hänen päällensä, ja Herra pyyhkii pois hänen nimensä taivaan alta. (20) Ja Herra erottaa hänet kaikista Israelin sukukunnista, tuottaakseen hänelle onnettomuuden, kaikki ne kiroukset, jotka sisältyvät tähän lainkirjaan kirjoitettuun liittoon.”
----------------
(Snl on lakiliiton aikaista tekstiä)
Sananlaskut 30:6 FB38
”Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi.”
------------------
2. Mooseksen kirja 32:31-33 FB38
”Ja Mooses palasi Herran tykö ja sanoi: "Voi, tämä kansa on tehnyt suuren synnin! He ovat tehneet itselleen jumalan kullasta. Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois kirjastasi, johon kirjoitat." Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen minä pyyhin pois kirjastani.”
---------------
”(13:1) Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois."”
---------------
(Koko Psalmi 69 profetiaa tulevasta Jeesuksesta Kristuksesta, Hänen kärsimyksistään ristillä)
Psalmit 69:29 FB38
”Pyyhittäköön heidät pois elämän kirjasta, älköönkä heitä kirjoitettako vanhurskasten lukuun.”
JATKUU - Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
>>>>>Eihän siinä koko Raamattua tarkoiteta? Vaan "TÄMÄN PROFETIAN KIRJAN SANOISTA" siis Ilm. kirjan.
Ja mistä löydät em siteerauksen lähteen? Löydät sen Mooseksen kirjoista. ( Lakiliitosta, sitä ei saanut muuttaa)
--------------
5. Mooseksen kirja 4:1-2 FB38
”"Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.”
------------------
-------------------
(Raamattu kansalle käännöksen mukaan)
5. Mooseksen kirja 29:19-20 FINRK
”HERRA ei tahdo antaa hänelle anteeksi, vaan HERRAN viha ja kiivaus syttyvät silloin sitä miestä vastaan. Kaikki kiroukset, jotka on kirjoitettu tähän kirjaan, lankeavat hänen päälleen, ja HERRA pyyhkii pois hänen nimensä taivaan alta. HERRAerottaa hänet kaikista Israelin heimoista ja tuottaa hänelle onnettomuuden, kaikki ne liiton kiroukset, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan.”
-----------------------
(Em. KR-33 mukaan)
5. Mooseksen kirja 29:20-21 FB38
”(19) Herra ei tahdo antaa hänelle anteeksi, vaan silloin suitsuaa Herran viha ja kiivaus sitä miestä vastaan, ja kaikki se kirous, joka on kirjoitettu tähän kirjaan, laskeutuu hänen päällensä, ja Herra pyyhkii pois hänen nimensä taivaan alta. (20) Ja Herra erottaa hänet kaikista Israelin sukukunnista, tuottaakseen hänelle onnettomuuden, kaikki ne kiroukset, jotka sisältyvät tähän lainkirjaan kirjoitettuun liittoon.”
----------------
(Snl on lakiliiton aikaista tekstiä)
Sananlaskut 30:6 FB38
”Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi.”
------------------
2. Mooseksen kirja 32:31-33 FB38
”Ja Mooses palasi Herran tykö ja sanoi: "Voi, tämä kansa on tehnyt suuren synnin! He ovat tehneet itselleen jumalan kullasta. Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois kirjastasi, johon kirjoitat." Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen minä pyyhin pois kirjastani.”
---------------
---------------
(Koko Psalmi 69 profetiaa tulevasta Jeesuksesta Kristuksesta, Hänen kärsimyksistään ristillä)
Psalmit 69:29 FB38
”Pyyhittäköön heidät pois elämän kirjasta, älköönkä heitä kirjoitettako vanhurskasten lukuun.”
JATKUU>>>>>Psalmit 69:29 FB38
JATKUU<<<<<
------------
JATKUU
Luukas 10:20 FB38
”Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."”
----------------
Filippiläiskirje 4:3 FB38
”Myös sinua, sinä minun oikea Synsygukseni, minä pyydän: ole näille vaimoille avullinen, sillä he ovat taistelleet minun kanssani evankeliumin hyväksi, yhdessä sekä Klemensin että muiden työtoverieni kanssa, joiden nimet ovat elämän kirjassa.”
----------------
Ilmestyskirja 3:5 FB38
”Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.”
----------------
Ilmestyskirja 13:8 FB38
”Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.”
----------------
Ilmestyskirja 17:8 FB38
”Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen;
ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.”
--------------------
Ilmestyskirja 20:12-13 FB38
”Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.”
----------------
("Kristuksen morsian ts. srk. joka on Jumalan asumus Hengessä ? Ilm.21:9-22., Ef.2:19-22.,Ef.5:21-33.)
Ilmestyskirja 21:2 FB38
”Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.”
------------
(Siis srk:aan " ei ole pääsevä mitäön epäpyhää", joka on Jumalan asumus Hengessä Ef.2:19-22., elävässä uskossa olevien nimi on " elämän kirjassa", he ovat uudestisyntyneet uskon kautta evk: iin ja kääntyneet pois entisestä syntielämästään. 1.Piet.1:24,25.) He ovat " pyhiä"( Joh17:14-18.,1.Kor.1:2., 2.Kor.1:1, Ef.1:1., uusia luomuksia Kristuksessa ( 2.Kor.5:17) Heillä on Jumala yhteys, Jumala on heidät vanhurskauttanut uskon kautta evk:iin ( Room.3:21-26.,Room.5:1,2.)
Ilmestyskirja 21:27 FB38
”Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.”
-----------------
Jumala yhteyteen, Kristuksen ruumiin so. srk:n ( universaali) yhteydessä ovat Jumalan vanhurskauttamat ( Room.3:21-26.,Room.5:1-2.), uskon kautta evk:iin, synnistä pois kääntyneet elävään uskossa olevat ts. uudestisyntyneet ihmiset.(1.Piet.1:24-25.) Heissä asuu Jumalan Pyhä Henki (Ef.1:13-14., Ef.4:30-32.)
Jumalan Henki ei ole elävästä uskosta osattomissa ( Room.8:5-9.)
- Anonyymi00007UUSI
Ainoa paikka, jossa Raamatun virallisessa tekstissä eli kaanonissa puhutaan suoraan "vartija"-enkeleistä (engl. Watcher, arameaksi ʿiyr), on Danielin kirjan 4. luku. Käsite esiintyy kuningas Nebukadnessarin näkemässä unessa, ja eri raamatunkäännöksissä termi on käännetty eri tavoilla.
Daniel 4:10, 14 ja 20 (1933/38):
Tässä käännöksessä käytetään sanaa "vartija" tai ilmausta "vartija, pyhä". (Huom. Joissakin jaenumeroinneissa kohdat ovat jakeet 13, 17 ja 23).
Daniel 4:10, 14 ja 23 (1992):
Tässä käännöksessä sana on suomennettu ilmauksella "taivaan valveilla oleva pyhä" tai "valvoja".
Esimerkki Danielin kirjasta (33/38):
"Minä näin pääni näyissä vuoteellani, ja katso: vartija, pyhä, astui alas taivaasta.
1. Moos. 6:1-4 puhutaan ”Jumalan pojista” (sons of God), jotka ottivat ihmisten tyttäriä vaimoikseen. Apokryfisessa Eenokin kirjassa näitä Jumalan poikia kutsutaan Watchers-nimellä.
Vartijaenkeleissä lienee kysymys arkkienkeleistä, enkeliruhtinaista, pääenkeleistä ja taivaallisen sotajoukon johtajista, jotka on määrätty vartioimaan eri kansoja. Raamattu mainitsee ainakin Israelin, Kreikan ja Persian enkeliruhtinaat nimeltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 731203
- 1031191
Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔781071Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta
https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen241055Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i241008Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t126920Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!
Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m6888- 131860
- 58815
Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke27801Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol46711Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa
Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka147707Mihin Asiakirjat ovat voineet kunnasta kadota???
LUE kuinka verorahoja haaskattiin Yle: Ähtärin pandalaskelmat salattiin ja hukattiin - Satakunnan Kansa https://share.72701- 45696
Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok132672- 19647
Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast50642Pahkalassa tapahtuu
Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi12639Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.80622- 48614