Jossa odottaa ylösnousemuksen päivää eräänlaisessa tiedottomuuden limbotilassa. Vaan yksikään kuollut ei ole vielä koskaan päässyt taivaaseen.
Vastaukset 4
- Anonyymi00001
Tuossa opissa on muuten filosofisesti aika hauska ongelma.
Jos kuolemassa ruumis menee hautaan odottamaan ylösnousemusta, mutta henki menee jo ennen sitä Jahven luo, niin kuka siellä haudassa oikeastaan odottaa?
Ruumis ilman tietoisuutta?
Ja jos varsinainen "minä" on sillä välin hengen puolella, niin miksi juuri ruumiin pitää odottaa? Ja kun ruumis aikanaan herätetään, onko kyseessä sama ihminen vai ikuisuusversio alkuperäisestä?
Tässä tulee väkisinkin mieleen vanha filosofinen kysymys Theseuksen laivasta: jos kaikki osat vaihdetaan, onko kyseessä edelleen sama laiva?
Kristillisessä mallissa ongelma ratkaistaan aika näyttävästi: ensin erotetaan ruumis ja sielu, sitten odotetaan, sitten yhdistetään ne uudelleen ja annetaan ruumiille vielä uusi, kirkastettu ominaisuuspaketti.
Melkein kuin kosminen käyttöjärjestelmäpäivitys.
Eli väite "kukaan kuollut ei ole vielä päässyt taivaaseen" on vähän liian yksinkertainen. Riippuu siitä, tarkoitatko taivaalla lopullista ylösnousemuksen jälkeistä tilaa vai sitä, että sielu on Jahven luona jo ennen ylösnousemusta.
Ja juuri tässä kohtaa koko asia muuttuu filosofisesti aikas herkulliseksi:
Jos minä olen sieluni, miksi ruumiini odottaa?
Jos minä olen ruumiini, missä minä olen kuoleman ja ylösnousemuksen välissä?
Ja jos olen niiden yhdistelmä, kuka minä olen sillä välin?
Aika kunnianhimoinen järjestelmä yhdelle kuolemalle 😉 - Anonyymi00002
Ruumis on kuin kulunut takki joka heitetään roskiin ja takin entinen omistaja ja käyttäjä liitelee tuonpuoleiseen.
- Anonyymi00003
Kaikki me mennään tuonpuoleiseen.
Se ei ole taivaassa vaan tässä ympärillämme eri värähtely tasolla. - Anonyymi00004
"Kuolemaa ei ole " Rauni Leena Luukasen kirja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1241375
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu1411249Costa Rica on tympeän makuinen kahvi
Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain781238Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.2421160Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,571026- 64913
- 83871
Vieläkään ei voi opiskella kursseja korkeakoulussa?
Vaikka lakiin tehty muutos hän ei saanut opiskella työttömyystuella. https://yle.fi/a/74-2024492513787Onkin niin, että olet hulluna minuun
mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S42700- 65687
- 39585
Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin14560- 32549
- 33544
Jälleen näin nainen unta sinusta
Aika usein tulet uniini, enkä tiedä, mitä se tahtoo minulle sanoa. Tällä kertaa en ollut kotonasi, vaan ulkona jossain t28529- 65508
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari39485- 29479
- 86463
- 51461