Otanpa Nassenin haasteen vastaan ja heitän kysymyksen pitäytyen omassa jumalmaailmankatsomuksesssani.
JOhdanto:
Yleinen käsitys luonnonuskonnoissa on, että jumaluus, usein naiselliseksi Jumalattareksi käsitetty, enegia, tms.jne. on immanenssi, eli siis kaikkialla läsnäoleva, kaikki mitä on ja/tai tila siinä välissä tai vielä olevaisten välinen vetovoima. Näinpä ajatellaan edelleen, että esim. magia toimii luonnonlakien kautta/avulla jos nyt on toimiakseen. Itse ajattelen, että kukin luo jumalansa, mielikuvansa jumaluudesta, vaikkakin meissä ihmisissä on joskus välähtääkseen myyttinen, kollektiivisen alitajunnan kokemus niin, että esim. vanhat Jumalattaret voi "herättää henkiin". En kylläkään usko, että tässä on kyse muusta kuin arkkityyppistelystä.
Palvonnasta.
Miksi jumaluuksia pitäisi palvoa. Esim. asatrussa oletetaan, että jumaluuksia tulee kyllä kunnioittaa, mutta ettei ole mitään syytä nöyristellä. Itselläni on kokemus, että jumaluudelle voi ja on joskus syytäkin panna hanttiin (arkkityyppi ajattelua).
Jumalia ei mielestäni tarvitse palvoa, vaan niitä voi lähestyä tai olla lähestymättä, puhutella, maanitella jne.tms. Näinpä muistuu mieleeni Tsunamin jälkeinen reaktio, kun kuulin tavattoman koskettavan runon, joka oli omistettu Kali-ma jumalattarelle, jossa häntä häpeämättömästi herjatiin, haukuttiin vampyyriksi, ja toivottiin, ettei hän koskisi minua, valitettiin sitä, että hän syö sydämet ja hylkää lapsensa. Runo oli hyvin harras, hyvin koskettava ja hyvin uskonnollinen kaikessa Jumalattaren kieltämisessään.
Voisiko siis jumalan kieltäminen, ateismi, olla tavallaan vain yksi uskonnollisuuden muoto? Myönnän auliisti kieltäytyväni itse sekä ajattelemasta, että kutsumasta esim. Allahia ja Jahvea. Vertaan siis kieltämistä uskonnolliseen tekoon, eräänlaisena epäkunnianosoituksena.
Scifijatko-osa:
voisiko olla olemassa ateistista pyhyyden kokemista, hartautta ja valaistumista?
jumalan kieltäminen
25
1559
Vastaukset
Ateismia on monta sävyä. Itse kiellän jyrkästi ja ehdottomasti kaikki jumaluudet, kaikki kuolemanjälkeisyydet, kaikki yliluonnolliset kokemukset, kaiken. Ei ole mitään voimaa, jolta saisi mitään tekemällä mitään.
Kaikki luodaan itse, ja usko antaa kokemuksen vahvistuksesta. Mitään ei tapahdu, jos sitä ei hartaasti toivo tai pelkää.
Sitten on sellaisia, jotka eivät usko Jumalaan, mutta uskovat johonkin. Jotkut niistä haluavat luoda oman jumalan, ja mielellään antaa itsellekin jotain voimia "magiaa" useimmiten.
Eikai tässä muuta.- lukenu
tieteen kuvalehteä finninaama?
- Apostoli34
Niinhän se piista Huovinenkin nyrkkiä pui ainakin kuvainnolisesti,ja Jobin kirjahan on yhtä riehumista. Tai siis Jobhan nousee todella "Barrikadeille" kun häneltä viedään kaikki, paiserutto iskee ja perhekin taitaa kuolla.
Jeesuskin huusi ristillä "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?" Mutta totesi juuri ennen kuolemaansa:" Se on täytetty".
Eli minä näkisin, ettei kristillisessäkään uskossa tarvitse sukkasillaan kävellä...:)- henkka_669
miksi silti monelle uskovaiselle on jumalan(raamatun) kritisoiminen pannassa?
He voivat vain vedota että se on muuttumatonta jumalan sanaa ja sillä siisti, siihen ei puututa...
Monet fundamentalistit, jotka uskovat raamatun pyhyyteen ja kirjaimelliseen tulkintaan haukkuvat kyllä kaikkea mahdollista tieteen alaa jotka eivät ole harmoniassa heidän uskomuksien kanssa. He eivät voi luoda pohjahypoteesia siitä että raamattu on todellakin vain paimentolaisten kirja vaan heidän on kehitettävä vaikka millaisia mielikuvitus argumentteja, jotta todellisuus ja raamattu kohtaavat. Jos joku tieteenhaara on toista mieltä raamatun kirjaimellisen tulkinnan kanssa sen täytyy olla väärä!
Varsin objektiivista ajattelua:-) - Apostoli34
henkka_669 kirjoitti:
miksi silti monelle uskovaiselle on jumalan(raamatun) kritisoiminen pannassa?
He voivat vain vedota että se on muuttumatonta jumalan sanaa ja sillä siisti, siihen ei puututa...
Monet fundamentalistit, jotka uskovat raamatun pyhyyteen ja kirjaimelliseen tulkintaan haukkuvat kyllä kaikkea mahdollista tieteen alaa jotka eivät ole harmoniassa heidän uskomuksien kanssa. He eivät voi luoda pohjahypoteesia siitä että raamattu on todellakin vain paimentolaisten kirja vaan heidän on kehitettävä vaikka millaisia mielikuvitus argumentteja, jotta todellisuus ja raamattu kohtaavat. Jos joku tieteenhaara on toista mieltä raamatun kirjaimellisen tulkinnan kanssa sen täytyy olla väärä!
Varsin objektiivista ajattelua:-)Sanoisin, että äärimmäisyys kaikessa on pahasta.
Aggressivisuus on kuulemma merkki pelosta. Sellainen joka on asiastaan aivan varma ja uskoo siihen eikä horju, ei myöskään hyökkää, koska ei ole tarvetta.
Eli kyllä jonkin sortin uhattuna olemisen tunne aiheuttaa puolustamisen henkeen ja vereen.
Mieti vaikka Jeesusta. Mitä hän teki, kun häntä syytettiin? Hiljaa tai sanoi:" Sinäpä sen sanoit". Miksi? Koska hän oli varma asiastaan. Ehkä uskovienkaan ei pitäisi loukkaantua Jumalan puolesta. Hän on liian iso siihen.
Kyllä minäkin uskon, että raamatun sana on pyhää, mutta en minä sitä ihan kirjaimellisesti lukisi.
On eri asia onko kirjoitettu teksti pyhää vai sen sanoma tekstin takana. Tämä unohtuu mielestäni usein. Eli pitäisi nähdä, että mitä sanalla on tarkoitettu, ennenkuin tapellaan.
Ja vielä. Minulle raamattu ei ole uskonto, eikä usko. Muutenhan olisin raamattulainen;)
Ja jos uskoo kaiken tulevan Jumalalta, miksei tiedettä voisi pitää hyvänä juttuna? Tuskin Jumalalla on mitään antibiootteja, HIV-rokotetta jne. vastaan. Minulle tiede ja usko eivät ole vastakkaiset toisilleen. Minut varmaan poltettaisiin roviolla... - henkka_669
Apostoli34 kirjoitti:
Sanoisin, että äärimmäisyys kaikessa on pahasta.
Aggressivisuus on kuulemma merkki pelosta. Sellainen joka on asiastaan aivan varma ja uskoo siihen eikä horju, ei myöskään hyökkää, koska ei ole tarvetta.
Eli kyllä jonkin sortin uhattuna olemisen tunne aiheuttaa puolustamisen henkeen ja vereen.
Mieti vaikka Jeesusta. Mitä hän teki, kun häntä syytettiin? Hiljaa tai sanoi:" Sinäpä sen sanoit". Miksi? Koska hän oli varma asiastaan. Ehkä uskovienkaan ei pitäisi loukkaantua Jumalan puolesta. Hän on liian iso siihen.
Kyllä minäkin uskon, että raamatun sana on pyhää, mutta en minä sitä ihan kirjaimellisesti lukisi.
On eri asia onko kirjoitettu teksti pyhää vai sen sanoma tekstin takana. Tämä unohtuu mielestäni usein. Eli pitäisi nähdä, että mitä sanalla on tarkoitettu, ennenkuin tapellaan.
Ja vielä. Minulle raamattu ei ole uskonto, eikä usko. Muutenhan olisin raamattulainen;)
Ja jos uskoo kaiken tulevan Jumalalta, miksei tiedettä voisi pitää hyvänä juttuna? Tuskin Jumalalla on mitään antibiootteja, HIV-rokotetta jne. vastaan. Minulle tiede ja usko eivät ole vastakkaiset toisilleen. Minut varmaan poltettaisiin roviolla...oikein...
On todella posittivista lukea järkiperäistä tekstiä uskovaiselta ihmiseltä...
Muutit juuri kantaani 125 astetta positiivisen suuntaan, jos siis uskovaisista puhutaan. - Elli
Apostoli34 kirjoitti:
Sanoisin, että äärimmäisyys kaikessa on pahasta.
Ja jos uskoo kaiken tulevan Jumalalta, miksei tiedettä voisi pitää hyvänä juttuna? Tuskin Jumalalla on mitään antibiootteja, HIV-rokotetta jne. vastaan. Minulle tiede ja usko eivät ole vastakkaiset toisilleen. Minut varmaan poltettaisiin roviolla...Kirjoitat ettet usko jumalalla olevan mitään antibiootteja, HIV-rokoteta jne vastaan.
Nyt on mitä luonnollisinta kysyä, onko jumalalla mielestäsi mitään taudinaiheuttajabakteereita ja -viruksia vastaan? Rakkaudellista luomistyötäkö? - jaina
Elli kirjoitti:
Kirjoitat ettet usko jumalalla olevan mitään antibiootteja, HIV-rokoteta jne vastaan.
Nyt on mitä luonnollisinta kysyä, onko jumalalla mielestäsi mitään taudinaiheuttajabakteereita ja -viruksia vastaan? Rakkaudellista luomistyötäkö?"Nyt on mitä luonnollisinta kysyä, onko jumalalla mielestäsi mitään taudinaiheuttajabakteereita ja -viruksia vastaan? Rakkaudellista luomistyötäkö?"
Vastavetosi osoittaa, että omakin käsityksesi jumaluudesta on hyvin kristillinen, ikään kuin ainoa oikea konsepti olisi miespuolinen luojajumala.
Venytäpä vähän, jos jumaluuden synonyymi on vaikka energia niin, ymmärrämme varmaan, että energia on kaikkialla mikä nyt ylipäättään ON. Myöskään ei ole mitään hyvää energiaa ja pahaa energiaa.
Jotkut selittävät jumaluutta myös tilana (yhdessä tai erikseen energian kanssa). Sekin venyttää kapeaa jumalkonseptia yksinäisen, ukkoutuneen roope anakin skywalkerin stereotyypistä hieman.
Ja jatkoinkutusta ennakoiden: tarvitaanhan Jumalattaren käsitettä ateistienkin palstalla. Jumalkonseptia tarvitaan kommunikointiin, nääs kun ihmisajattelu on symbolista ja analogista. Sattuu nyt vaan olemaan semmoinen keskivertohavainto, että ne, jotka kokevat ravistelevia, syvällisiä asioita, tarvitsevat keskustellakseen yhteisiä sanoja. Sanat Jumala, Jumalatar, energia, pyhyys jne. toimivat tässä tarpeessa. - Elli
jaina kirjoitti:
"Nyt on mitä luonnollisinta kysyä, onko jumalalla mielestäsi mitään taudinaiheuttajabakteereita ja -viruksia vastaan? Rakkaudellista luomistyötäkö?"
Vastavetosi osoittaa, että omakin käsityksesi jumaluudesta on hyvin kristillinen, ikään kuin ainoa oikea konsepti olisi miespuolinen luojajumala.
Venytäpä vähän, jos jumaluuden synonyymi on vaikka energia niin, ymmärrämme varmaan, että energia on kaikkialla mikä nyt ylipäättään ON. Myöskään ei ole mitään hyvää energiaa ja pahaa energiaa.
Jotkut selittävät jumaluutta myös tilana (yhdessä tai erikseen energian kanssa). Sekin venyttää kapeaa jumalkonseptia yksinäisen, ukkoutuneen roope anakin skywalkerin stereotyypistä hieman.
Ja jatkoinkutusta ennakoiden: tarvitaanhan Jumalattaren käsitettä ateistienkin palstalla. Jumalkonseptia tarvitaan kommunikointiin, nääs kun ihmisajattelu on symbolista ja analogista. Sattuu nyt vaan olemaan semmoinen keskivertohavainto, että ne, jotka kokevat ravistelevia, syvällisiä asioita, tarvitsevat keskustellakseen yhteisiä sanoja. Sanat Jumala, Jumalatar, energia, pyhyys jne. toimivat tässä tarpeessa.Apostoli34:n jumalakäsityksestä. Kysymykseni liittyi siihen, mutta tietysti muutkin voivat vastata omien erilaisten jumalakäsitystensä pohjata.
- Apostoli34
Elli kirjoitti:
Kirjoitat ettet usko jumalalla olevan mitään antibiootteja, HIV-rokoteta jne vastaan.
Nyt on mitä luonnollisinta kysyä, onko jumalalla mielestäsi mitään taudinaiheuttajabakteereita ja -viruksia vastaan? Rakkaudellista luomistyötäkö?Mutta kysynkin, että onko Jumalalla mitään sitä vastaan, että kaikki kuolee joskus? Tämä koskee sekä kasveja, ihmisiä että eläimiä. Myöa maaperä kuluu, vuoretkin häviävät, tähdet joiden valon näemme, eivät enää ole, kaikki lakkaa olemasta joskus tai sitten se kuolee ja syntyy, kuten idässä uskotaan.
Jos syytät Jumalaa taudinaiheuttajabkteereista ja jopa kuolemasta, olet matkalla synkkään katkeruuteen.
Miksi tauti tai sairaus tai muu vastus ei olisi rakkauden teko? Miksi kaiken pitäisikään olla pullamössömaitokahvia?
Rakkaus ei ole pelkkää siirappia. Rakkaus voi joskus olla todella kovaa. Jos minun lapseni sairastuisi esim. päihderiippuvuuteen, kumman kokisit olevat rakkaudellinen teko:
1) Antaisin hänen pikkuhiljaa riutua pois ja bilettää, koska se on hänestä kivaa ja loukkaisin häntä vaatimalla hoitoon. Minä sitten kannustaisin häntä rakastamalla sellaisena kuin hän on ja häntä saisia jatkuvasti hakea putkasta ja selviämisasemalta pois. Mutta enhän minä voisi häntä vaatia lopettamaan, koska yksilöllä on oikeus elää niinkuin haluaa.
2) Puhuisin lastani ympäri hoitoon. Jos ei olisi alaikäinen pistäisin kaikki rahahanat kiinni, enkä sallisi hänen vierailuaan edes luokseni, ellei ole valmis lopettamaan aineiden käyttöä ja lähtemään hoitoon. Katkaisisin kaiken tuen ja käskisin myös muiden sukulaisten tehdä niin. Ainoa tie ulos olisi se, että on valmis lopettamaan aineiden käytön ja muuttamaan elämäänsä. Tämän jälkeen olisi jälleen tervetullut kotiin. - Elli
Apostoli34 kirjoitti:
Mutta kysynkin, että onko Jumalalla mitään sitä vastaan, että kaikki kuolee joskus? Tämä koskee sekä kasveja, ihmisiä että eläimiä. Myöa maaperä kuluu, vuoretkin häviävät, tähdet joiden valon näemme, eivät enää ole, kaikki lakkaa olemasta joskus tai sitten se kuolee ja syntyy, kuten idässä uskotaan.
Jos syytät Jumalaa taudinaiheuttajabkteereista ja jopa kuolemasta, olet matkalla synkkään katkeruuteen.
Miksi tauti tai sairaus tai muu vastus ei olisi rakkauden teko? Miksi kaiken pitäisikään olla pullamössömaitokahvia?
Rakkaus ei ole pelkkää siirappia. Rakkaus voi joskus olla todella kovaa. Jos minun lapseni sairastuisi esim. päihderiippuvuuteen, kumman kokisit olevat rakkaudellinen teko:
1) Antaisin hänen pikkuhiljaa riutua pois ja bilettää, koska se on hänestä kivaa ja loukkaisin häntä vaatimalla hoitoon. Minä sitten kannustaisin häntä rakastamalla sellaisena kuin hän on ja häntä saisia jatkuvasti hakea putkasta ja selviämisasemalta pois. Mutta enhän minä voisi häntä vaatia lopettamaan, koska yksilöllä on oikeus elää niinkuin haluaa.
2) Puhuisin lastani ympäri hoitoon. Jos ei olisi alaikäinen pistäisin kaikki rahahanat kiinni, enkä sallisi hänen vierailuaan edes luokseni, ellei ole valmis lopettamaan aineiden käyttöä ja lähtemään hoitoon. Katkaisisin kaiken tuen ja käskisin myös muiden sukulaisten tehdä niin. Ainoa tie ulos olisi se, että on valmis lopettamaan aineiden käytön ja muuttamaan elämäänsä. Tämän jälkeen olisi jälleen tervetullut kotiin.vastaamaan kysymykseesi puolestani yhtä helposti kuin luot virtuaaliuskiksen.
- Apostoli34
Elli kirjoitti:
vastaamaan kysymykseesi puolestani yhtä helposti kuin luot virtuaaliuskiksen.
Mutta ei sinun tarvitse vastata. Mitä tarkoitat virtuaaliuskiksella?
- Elli
Apostoli34 kirjoitti:
Mutta ei sinun tarvitse vastata. Mitä tarkoitat virtuaaliuskiksella?
Jumalasi rakkaus kuuluu olevan sellaista, ettei tuhoon kulkevaa lasta pelasteta vastoin tämän tahtoa.
Täällä on ilmiselviä feikkejä, ja hieman olen epäillyt sinuakin. Jotkut viestisi ovat asiallisia, jotkut hihhulointipitoisia. Mutta ehkä se on vain rehellisen uskiksen normaalia tunnekuohuilua.
- Lörppö mieli
minulle ateistien jumalan kieltäminen (siis passivinen uskon puute jumaliin) on ihan ymmärrettävää. Nykyinen yhteiskunta painottaa ulkoisia asioita ja yhä useampi hakee onneaan materiasta. Tämä on aiheuttanut sen, että ihmiset eivät ehkä enää osaakkaan hiljentyä sisäisesti.
Tiede on osoittanut monet uskomukset vääriksi. Romuttaen pohjaa pois vanhoilta uskonnollisilta tarinoilta. Ihmiset toteavat, että jos ei ole jumalaa, joka pystyy tekemään edessäni ihmetekoja, ei sitä voi olla missään muodossa.
Mielestäni tärkeää ei ole se, mihin yliluonnolliseen joku pystyy tai ei, vaan se, että tiedostaa tuon jumaluuden sisällään. Ateistille se saattaa olla vain flow-hetki hänen koodatessaan. Omituinen ikuisuuden tunne, kun hän on pilkillä. Hän ei tietenkään osaa kutsua tätä jumalaksi, eikä välttämättä tajua, että tuo tila on paljon "laajempi" kuin luulisi. Hän ei myöskään tiedä, että henkiset opit ovat suollettu tästä tilasta (semmoinen ihminen joka kykenee olemaan tuossa tilassa pidempään). Sikäli on hauskaa, että ateistit ja uskikset ovat varmasti kokeneet jumalan ainakin lyhyesti, mutta silti tykkäävät vängätä keskenään. ROCK!- ateisti
Sanot, että ovat kokeneet jumalan. Millä perustelet väitteesi jumalan kokemuksesta ja suljet pois vaihtoehdon luonnollinen tuntemus kuten kylmyys, nälkä tai vaikka pelko.
Tuon tavan mukaanhan jokainen ihminen voi sisäistää itselleen oman jumalansa. Mulle se vois olla vaikka seksi...
Onni ei ole kiinni jumaluudesta. Onnea voi tuoda niin pienet kuin suuretkin asiat. Kaikki tapahtuu meidän päässämme. Kyseessä voi olla niinkin helpposelitteinen asia kuin ihmismieli. Oot varmaan joskus kuullu.
Kissoilla ja koirillakin on omat mielensä. Todennäköisesti niiden järjenjuoksu ei vielä ylitä kynnystä tällaiseen ajatteluun, mutta kuka tietää vaikka ihmisten läheisyydessä kasvaisivat siihen vaikka seuraavassa miljoonassa vuodessa.
Tämä on taas sitä, että meidän täytyy nostaa itsemme alustalle jolle emme mielestäni kuulu. Alustalle joka nostaa meidät kaiken muun luonnon yläpuolelle. Luonnon jonka kanssa mekin vielä jokunen kymmentuhat vuotta sitten elimme täydellisessä harmoniassa. Nyt on harmonia mennyt ja harmageddon edessä :) - jaina
ateisti kirjoitti:
Sanot, että ovat kokeneet jumalan. Millä perustelet väitteesi jumalan kokemuksesta ja suljet pois vaihtoehdon luonnollinen tuntemus kuten kylmyys, nälkä tai vaikka pelko.
Tuon tavan mukaanhan jokainen ihminen voi sisäistää itselleen oman jumalansa. Mulle se vois olla vaikka seksi...
Onni ei ole kiinni jumaluudesta. Onnea voi tuoda niin pienet kuin suuretkin asiat. Kaikki tapahtuu meidän päässämme. Kyseessä voi olla niinkin helpposelitteinen asia kuin ihmismieli. Oot varmaan joskus kuullu.
Kissoilla ja koirillakin on omat mielensä. Todennäköisesti niiden järjenjuoksu ei vielä ylitä kynnystä tällaiseen ajatteluun, mutta kuka tietää vaikka ihmisten läheisyydessä kasvaisivat siihen vaikka seuraavassa miljoonassa vuodessa.
Tämä on taas sitä, että meidän täytyy nostaa itsemme alustalle jolle emme mielestäni kuulu. Alustalle joka nostaa meidät kaiken muun luonnon yläpuolelle. Luonnon jonka kanssa mekin vielä jokunen kymmentuhat vuotta sitten elimme täydellisessä harmoniassa. Nyt on harmonia mennyt ja harmageddon edessä :)"Sanot, että ovat kokeneet jumalan. Millä perustelet väitteesi jumalan kokemuksesta ja suljet pois vaihtoehdon luonnollinen tuntemus kuten kylmyys, nälkä tai vaikka pelko."
Käsite "jumala" näyttää olevan hieman heikohkohsti määritelty, ottaen huomioon sen, kuinka paljon sitä käsitellään :P
Yrittäen vaikuttaa oikein opjektiiviseltä ja viisastelematta *anoo armoa* väittäisin, että kaikissa jumalkäsityksissä on viimekädessä kysymys voiman ja vallan metaforasta. Siihen sitten kukin suhtautuu kuten oikeaksi katsoo.
Jumaluuksille ihmiset ovat keksineet maailman sivu monen monta aspektia alkaen maasta ja päätyen verkkoja kutovaa HämähäkkiÄitiin. Siinä välissä viivähtivät historialliset dinosaurukset, Jahve ja Allah, jotka jouduttiin ympäristöepäystävällisinä hylkäämään. Joillekin ihmisille nämä nimet ovat oleellisimpia, joillekin vähäpätöisempiä, mutta ennenkaikkea ne ovat sanoja.
Jumalatar ja Jumala ovat sanoja. Ne ovat ihmisten nimityksiä erinäisille abouttiarallaa itseä suuremmille kokonaisuuksille. Tässä tarkoituksessa ne palvelevat kommunikaatiota.
Jos kokee, että seksi on itseä suurempi ilmiö, johon voi sulautua, joka tuntuu olevan irrallaan ajasta ja paikasta jne.tms.en-tiedä voit vallan mainiosti kutsua seksikokemuksiasi jumalallisiksi tai jumalan läsnäolevaksi seksin yhteydessä. Sitä noin muualla maailmassa kutsutaanki tantraksi ja se on aika vanha spritualistinen polku. Onnea matkaan.
Seksi on minusta muutenkin osuva vertaus, sillä perimmältään minusta seksissä on kyse energiasta ja energia taas on jumalallista.
Luonnonuskoiset ovat vähän hankalaa sakkia, sillä nääs, heille tuppaa olemaan paskalla käyntikin pyhä toimitus, nääs kun Jumalatar on kaikkialla ja elämä kokonaisuutena on pyhää. Trööt.
ps. kukaan ei estä (eikä kyllä kehotakaan) sinua laskemaan itseäsi jalustaltasi, sillä immanenssiin maailmankuvaan kuuluu, että ihminen on osa luontoa ja päinvastoin. Jumaluus on ikäänkuin lateraalisti, tasaisesti jakautunut, eikä missään jalustalla tai yläpuolella (vaikka kokemus sitä voi ollakin). - Apostoli34
ateisti kirjoitti:
Tämä on taas sitä, että meidän täytyy nostaa itsemme alustalle jolle emme mielestäni kuulu. Alustalle joka nostaa meidät kaiken muun luonnon yläpuolelle. Luonnon jonka kanssa mekin vielä jokunen kymmentuhat vuotta sitten elimme täydellisessä harmoniassa. Nyt on harmonia mennyt ja harmageddon edessä :)Jumalan kokemisella ja tunteilla ei ole mitään yhteistä, siksi niitä ei voi verrata toisiinsa. Kun tulee uskoon, voi olla helpottunut, iloinen, vapautunut, mutta kyse on enemmän sisäisestä muutoksesta kuin tunteesta. Minulla on välillä kylmä, nälkä, suru ja olen välillä vihainen, mutta usko ja se sisäinen tietoisuus on pysyvä tila.
Muut tunteet tulevat ja menevät, mutta kun Jumala koskettaa ihmistä, se on pysyvää. Kaikki muuttuu sisällä. Vertaisin sitä buddhalaisten käyttämään termiin Valaistuminen, mutta minä käytän sanaa Pelastuminen.
Minun murheeni ja synkkyyteni on otettu pois. Myös menneisyyden väärinkäytökset, virheet ja syyllisyyden tunteet on poispyyhkäisty. Tilalle on tullut usko ja sen kautta toivo paremmasta huomisesta. Joka aamu herään siihen ajatukseen, että Kiitos! Vaikka kuinka väsyttäisi. Maailman näkee myös kauniimpana.
Uskon hyviä puolia ovat:
- Luottamus siihen, että elämä kantaa
- Toivo siitä, että vastoinkäymisistä selviää, kun niitä tulee.
- Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Ongelmat joille ei itse voi mitään, voi jättää Jumalan huoleksi ja ne ongelmat joille voi, pitää itse tietenkin hoitaa. Mutta ajattele. Se voima joka on kaiken laittanut alulle (oli sitten suoraan luonut tai evoluution kautta), on mahdollista ihmisen saada tuekseen.
Se voima voi ihmistä kantaa ja tukea. Eli jos ihminen pääsee siitä voimasta osalliseksi, mikä voi ihmistä vahingoittaa? Kyllä ihminen voi kärsiä ja jopa kuolla silti, mutta tuo suunnaton voima on ihmisen rinnalla silloinkin, siitä lähtien kun ihminen on sen vastaanottanut.
- Ei tarvitse päteä enää kenellekään. Ei tarvitse esittää mitään muuta kuin on. Totuus vapauttaa. Joitakin se voi loukata.
Eikä keskiverto uskova vietää kaikkea aikaansa nenä raamatussa tai nyhjötä kammiossa. Ajattelepa tilannetta, että sinulla on kaikki muu mikä ei-uskovalla elämässäsi, mutta maailmankaikkeuden suurin voima on astunut elämääsi sen kaiken maallisen lisäksi. Tämä saa joissakin ihmisissä tarpeen luopua maallisista asioista, jakaa köyhille omastaan, luopua palkankorotusvaatimuksista ja ehkä lopettamaan biletyksen ja muun baareissa juoksemisen. Mutta se ei ole säännöistä kiinni. Ihminen ei enää koe tarvitsevansa esim. känniä unohtaakseen arjen huolet, koska niistä pitää huolen Jumala.
Aika halpaa hupia se, että kun on töistä aivan poikki ja ennen olisi ehkä vetänyt kunnon kännit ja sotkenut asiansa, nyt hiljentyy ja rukoilee. Samalla mieli tyyntyy ja stressi häviää. Aika tehokasta piristettä.
Tämän ymmärtäminen on vaikeaa sellaiselle, joka ei ole sitä kokenut. Uskossa oleva onkin joko hullu tai sitten hän pettää itseään. Mutta miten selittää se, että "joku pettää itseään" vuosikymmeniä ja elämä kukoistaa, syntyy lapsia, käydään töissä ja ollaan onnellisia.
Ihmismielellä on varmasti asian kanssa tekemistä, mutta kokemus on monella niin pysyvä, että mielen vaikutuksella perustelu tuntuu kalpealta. En poissulje sitäkään mahdollisuutta pois kokonaan.
Mutta hyviä kysymyksiä. Hyvää viikonjatkoa sinulle! Onnen suhteen olet aivan oikeassa. - Lörppö mieli
ateisti kirjoitti:
Tämä on taas sitä, että meidän täytyy nostaa itsemme alustalle jolle emme mielestäni kuulu. Alustalle joka nostaa meidät kaiken muun luonnon yläpuolelle. Luonnon jonka kanssa mekin vielä jokunen kymmentuhat vuotta sitten elimme täydellisessä harmoniassa. Nyt on harmonia mennyt ja harmageddon edessä :)Minun täytyy aluksi kertoa itsestäni yksi asia, joka saattaa auttaa näkökulmani ymmärtämistä.
Minä en itse etsinyt jumalaa. En etsinyt selitystä tuntemuksilleni. Törmäsin näihin asioihin erilaisten mietiskelyharjoitteiden kautta. Yht'äkkiä vain tajusin että kokemukseni ovatkin jotain mitä jotkut kutsuvat jumalaksi.
"Millä perustelet väitteesi jumalan kokemuksesta ja suljet pois vaihtoehdon luonnollinen tuntemus kuten kylmyys, nälkä tai vaikka pelko."
-jumalakokemuksessa ei ole mitään luonnotonta tai pohjimmiltaan eriskummallista. Erotan asian samalla tavalla kun sinä erotat onko vasen jalka puutunut vai silmäkö se syyhyää. Jumala kokemus on "tila" , josta voi esimerkiksi ammentaa tietoa ja näkemystä rajattomasti omaan elämäänsä. Tämä ei, ainakaan minulle, onnistu kylmän tuntemuksesta.
"Onni ei ole kiinni jumaluudesta. Onnea voi tuoda niin pienet kuin suuretkin asiat."
-Onni ei ole kiinni siitä uskotko jumalaan vai et. Ajattele esimerkiksi munkkeja, jotka hammasharjalla onnellisesti harjaavat lattiaa. Heidän ilonsa on jo todella pienestä kiinni.
"Kaikki tapahtuu meidän päässämme. Kyseessä voi olla niinkin helpposelitteinen asia kuin ihmismieli."
-Tavallaan kyseessä ON ihmismieli. Sinun ja minun mieleni on vain saumattomasti yhteydessä paljon laajempaan käsitteeseen kuin pelkkä ihmisvartaloi. Voit sen tiedostaa kokemuksen kautta tai et. Kyseessä EI ole mikään meidän ulkopuolinen asia, joka täytyisi ottaa mukaan selittämään tuntemuksia. Kyseessä on itsetuntemus. Käsite "itse" on vain laajempi niillä, jotka jumalan kokevat.
"Tämä on taas sitä, että meidän täytyy nostaa itsemme alustalle jolle emme mielestäni kuulu"
-Emme saisi nostaa itseämme jalustalle, mutta toisaalta emme saisi kyyristellä jonkun dogmaattisen jumalaselityksen edessä. - lörppö mieli
jaina kirjoitti:
"Sanot, että ovat kokeneet jumalan. Millä perustelet väitteesi jumalan kokemuksesta ja suljet pois vaihtoehdon luonnollinen tuntemus kuten kylmyys, nälkä tai vaikka pelko."
Käsite "jumala" näyttää olevan hieman heikohkohsti määritelty, ottaen huomioon sen, kuinka paljon sitä käsitellään :P
Yrittäen vaikuttaa oikein opjektiiviseltä ja viisastelematta *anoo armoa* väittäisin, että kaikissa jumalkäsityksissä on viimekädessä kysymys voiman ja vallan metaforasta. Siihen sitten kukin suhtautuu kuten oikeaksi katsoo.
Jumaluuksille ihmiset ovat keksineet maailman sivu monen monta aspektia alkaen maasta ja päätyen verkkoja kutovaa HämähäkkiÄitiin. Siinä välissä viivähtivät historialliset dinosaurukset, Jahve ja Allah, jotka jouduttiin ympäristöepäystävällisinä hylkäämään. Joillekin ihmisille nämä nimet ovat oleellisimpia, joillekin vähäpätöisempiä, mutta ennenkaikkea ne ovat sanoja.
Jumalatar ja Jumala ovat sanoja. Ne ovat ihmisten nimityksiä erinäisille abouttiarallaa itseä suuremmille kokonaisuuksille. Tässä tarkoituksessa ne palvelevat kommunikaatiota.
Jos kokee, että seksi on itseä suurempi ilmiö, johon voi sulautua, joka tuntuu olevan irrallaan ajasta ja paikasta jne.tms.en-tiedä voit vallan mainiosti kutsua seksikokemuksiasi jumalallisiksi tai jumalan läsnäolevaksi seksin yhteydessä. Sitä noin muualla maailmassa kutsutaanki tantraksi ja se on aika vanha spritualistinen polku. Onnea matkaan.
Seksi on minusta muutenkin osuva vertaus, sillä perimmältään minusta seksissä on kyse energiasta ja energia taas on jumalallista.
Luonnonuskoiset ovat vähän hankalaa sakkia, sillä nääs, heille tuppaa olemaan paskalla käyntikin pyhä toimitus, nääs kun Jumalatar on kaikkialla ja elämä kokonaisuutena on pyhää. Trööt.
ps. kukaan ei estä (eikä kyllä kehotakaan) sinua laskemaan itseäsi jalustaltasi, sillä immanenssiin maailmankuvaan kuuluu, että ihminen on osa luontoa ja päinvastoin. Jumaluus on ikäänkuin lateraalisti, tasaisesti jakautunut, eikä missään jalustalla tai yläpuolella (vaikka kokemus sitä voi ollakin)."Käsite "jumala" näyttää olevan hieman heikohkohsti määritelty, ottaen huomioon sen, kuinka paljon sitä käsitellään :P "
Jumalan tarkka määrittely sanoin on valitettavasti mahdotonta. Ainakin minulle ja niille, jotka ovat henkisiä oppeja kirjoittaneet.
"että kaikissa jumalkäsityksissä on viimekädessä kysymys voiman ja vallan metaforasta"
En ymmärtänyt yhtään. Olen niin tyhmä :(
"Seksi on minusta muutenkin osuva vertaus, sillä perimmältään minusta seksissä on kyse energiasta ja energia taas on jumalallista."
Elämä on liikettä ja muutosta. Tähän tarvitaan energiaa. Jumala on elämä itse. Kukin voi vähän kauhoa energiaa haluamaansa suuntaan ja pysytellä virran vietävänä.
- Nassen
kirjoitit:
"voisiko olla olemassa ateistista pyhyyden kokemista, hartautta ja valaistumista?"
Kyllä. Me kaikki ateistit olemme kokeneet tuon pyhyyden, sielunrauhan, hartauden ja valaistumisen ymmärtäessämme että jumalia ei ole.
Agnostikot eivät ehkä ole, kuten sinäkään, vielä sitä kokenut.
Tila, johon ei meditaatiolla pääse.- jaina
"Me kaikki ateistit olemme kokeneet tuon pyhyyden, sielunrauhan, hartauden ja valaistumisen ymmärtäessämme että jumalia ei ole."
Millä lailla tämä sielunrauha, hartaus ja valaistuminen eroaa siitä, että jumaluus on olemassa, sillä jumalathan ovat aivojemme luomia konsepteja? Tulkitsen nyt vastauksessasi hienoista arroganssia, mikä siis ei toki välttämättä ole niin, mutjosnyt niin...
miksi katsot, että jumalkonseptin hyväksyminen (rehellisenä, itsekeksittynä jne.) tekisi siitä jumalkonseptiin kieltämiseen verrattuna halveksuttavampaa? Se, miten maailmaan suhtautuu on mielestäni jokaisen yksilön valinta syistä, joita ei voi ennalta tietää ja vaikkei olisi samaa mieltä, on minusta syytä kunnioittaa kunkin uskomuksia ja näkemystä maailmasta. (Sillä toisen ihmisen kokemuksen, elämyksen jne.tms. kiistäminen on minusta äärimmäisen tyhmää ja osoittaa kyvyttömyyttä ymmärtää, että kokemuksen sanalliseen asuun pukeminen aina ontuu.)
Uskonnollisuus tai epäuskonnollisuus ovat minusta vain saman asian eri keskittymistapoja ja mitä rituaaleihin tulee niin, kaikki ihmiset leikkivät (rajattu aika, paikka, ei-olla-niinkuin-arkitunnelmissa, keskitytään, by Johan Huizinga, Humo Ludens) ja uskonnon harjoittaminen kuuluu leikin prinsiippiin. - Nassen
jaina kirjoitti:
"Me kaikki ateistit olemme kokeneet tuon pyhyyden, sielunrauhan, hartauden ja valaistumisen ymmärtäessämme että jumalia ei ole."
Millä lailla tämä sielunrauha, hartaus ja valaistuminen eroaa siitä, että jumaluus on olemassa, sillä jumalathan ovat aivojemme luomia konsepteja? Tulkitsen nyt vastauksessasi hienoista arroganssia, mikä siis ei toki välttämättä ole niin, mutjosnyt niin...
miksi katsot, että jumalkonseptin hyväksyminen (rehellisenä, itsekeksittynä jne.) tekisi siitä jumalkonseptiin kieltämiseen verrattuna halveksuttavampaa? Se, miten maailmaan suhtautuu on mielestäni jokaisen yksilön valinta syistä, joita ei voi ennalta tietää ja vaikkei olisi samaa mieltä, on minusta syytä kunnioittaa kunkin uskomuksia ja näkemystä maailmasta. (Sillä toisen ihmisen kokemuksen, elämyksen jne.tms. kiistäminen on minusta äärimmäisen tyhmää ja osoittaa kyvyttömyyttä ymmärtää, että kokemuksen sanalliseen asuun pukeminen aina ontuu.)
Uskonnollisuus tai epäuskonnollisuus ovat minusta vain saman asian eri keskittymistapoja ja mitä rituaaleihin tulee niin, kaikki ihmiset leikkivät (rajattu aika, paikka, ei-olla-niinkuin-arkitunnelmissa, keskitytään, by Johan Huizinga, Humo Ludens) ja uskonnon harjoittaminen kuuluu leikin prinsiippiin.vastoin oletustasi kaikki ihmiset eivät "leiki" siinä mielessä kuin kirjoitat.
Oman kokemusmaailmasi perusteella oletat sinulle normaalin ilmiön olevan sitä myös muille, jos ei ihan samana, niin saman ilmiön toisena versiona. - jaina
Nassen kirjoitti:
vastoin oletustasi kaikki ihmiset eivät "leiki" siinä mielessä kuin kirjoitat.
Oman kokemusmaailmasi perusteella oletat sinulle normaalin ilmiön olevan sitä myös muille, jos ei ihan samana, niin saman ilmiön toisena versiona.No, en tiedä, miten sinä määrittelet leikkimisen,
mutta jos kaikelle leikkimiselle pidetään yhteisinä tekijoinä rajattua aikaa, milloin suoritetaan, rajattua paikkaa, missä suoritetaan, tiettyjä sääntöjä, miten suoritetaan ja tiettyä mielenlaatua ymmärtää, että tämä toiminta (miksi sitä nyt haluat sitten kutsuttavankin) eroaa arkirealismista tai ettei se ole todellista siinä mielessä kuin esim. ruuanlaitto niin leikki onkin paljon laajempi ilmiö kuin ensisilmäyksellä arvaisi.
Esim. uskonto ja vanhanaikaiset sodat voi laskea leikiksi, urheilun ilman muuta, jotkut sosiaalisen elämän krumeluurit, kuten juhlat jne. Leikin katsotaan olevan ihmisen käytökselle hyvin luonteenomaista ja tavat leikkiä ovat kussakin kulttuurissa hyvin pysyviä, mistä voi varmistua helposti seuraamalla vaikka mitä tahansa kansväl.urheiluohjelmaa.
Jos uskontoa tarkastelee leikkinä, voi ymmärtää sen, miksi uskonto voi parhaimmillaan elähyttää ihmisryhmää ja miksi sillä on edelleenkin niin suuri merkityksensä kulttuureissa. Uskonnollinen leikki lienee myös yksi tapa hahmottaa asioita, jotka arkielämässä eivät saa tilaa tai jotka kuuluvat ns. arkielämän ulkopuolelle, kuten kuolemaa tai initiaatioita. - Nasse
jaina kirjoitti:
No, en tiedä, miten sinä määrittelet leikkimisen,
mutta jos kaikelle leikkimiselle pidetään yhteisinä tekijoinä rajattua aikaa, milloin suoritetaan, rajattua paikkaa, missä suoritetaan, tiettyjä sääntöjä, miten suoritetaan ja tiettyä mielenlaatua ymmärtää, että tämä toiminta (miksi sitä nyt haluat sitten kutsuttavankin) eroaa arkirealismista tai ettei se ole todellista siinä mielessä kuin esim. ruuanlaitto niin leikki onkin paljon laajempi ilmiö kuin ensisilmäyksellä arvaisi.
Esim. uskonto ja vanhanaikaiset sodat voi laskea leikiksi, urheilun ilman muuta, jotkut sosiaalisen elämän krumeluurit, kuten juhlat jne. Leikin katsotaan olevan ihmisen käytökselle hyvin luonteenomaista ja tavat leikkiä ovat kussakin kulttuurissa hyvin pysyviä, mistä voi varmistua helposti seuraamalla vaikka mitä tahansa kansväl.urheiluohjelmaa.
Jos uskontoa tarkastelee leikkinä, voi ymmärtää sen, miksi uskonto voi parhaimmillaan elähyttää ihmisryhmää ja miksi sillä on edelleenkin niin suuri merkityksensä kulttuureissa. Uskonnollinen leikki lienee myös yksi tapa hahmottaa asioita, jotka arkielämässä eivät saa tilaa tai jotka kuuluvat ns. arkielämän ulkopuolelle, kuten kuolemaa tai initiaatioita.eiköhän kyse ole siitä että leikkijä ymmärtää leikkivänsä, vaikka välillä enemmän mukaan tempautuisikin.
Itse kuvittelen että uskis ei näe uskoaan/jumalaansa, kuolemanjälkeistä elämää, uskonsa käskyjä, tms. leikkinä.
Joku uskishan voisi antaa tuohon omakohtaisen kommentin.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022356- 1211944
- 921519
- 1381459
- 1171276
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741268Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221200Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631141- 511107
- 381052