Itse uskon, että jo 50 vuoden sisällä ateismi on yhtä merkityksellistä kuin akeijuismi ja atonttuismi. Ateisti -nimeä ei yksinkertaisesti enää silloin tarvita. Kaikki ihmiset ovat ateisteja ja vain muutama harvinainen mielisairas uskoo vielä jumaliksi sanottuihin mielikuvitusolentoihin.
Vastaukset 16
- Anonyymi00001
Onks mää ateisti ? Mua ei oo kastettu ja pakana oon elänyt hyvin 55 vuotta . Uskontoi oon tutkinut ja tuo Bahai uskonto on kyl ihan okei .
- Anonyymi00003
Jokainen voi määrittää oman ateisminsa niin kuin itse tahtoo.
Vaikka koulukunnat asiassa jakautuvat sen suhteen, mistä asioista koostuvaksi ateismi katsotaan.
Joillekin ateismissa voi olla tärkeää henkinen kehitys ja vaikkapa ateistisen seremonian kauneus.
Toiset voivat olla kiinnostuneita ateismin historiasta.
Kolmansille ateismi on ehkä enemmän henkilökohtainen asia.
Neljänsille ateismi voi olla kaikki.
Joillekin teismi on olennainen osa ateismin harjoittamista ja osalle ateisteista, sillä ei ole merkitystä jne. - Anonyymi00005UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Vaikka koulukunnat asiassa jakautuvat sen suhteen, mistä asioista koostuvaksi ateismi katsotaan.
Joillekin ateismissa voi olla tärkeää henkinen kehitys ja vaikkapa ateistisen seremonian kauneus.
Joillekin teismi on olennainen osa ateismin harjoittamista ja osalle ateisteista, sillä ei ole merkitystä jne.Perustuuko ateismi johonkin muuhun kuin uskoon?
- Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Joillekin teismi on olennainen osa ateismin harjoittamista ja osalle ateisteista, sillä ei ole merkitystä jne."Vaikka koulukunnat asiassa jakautuvat sen suhteen, mistä asioista koostuvaksi ateismi katsotaan."
- Mistä asioista ateismi sitten koostuu? Minusta ateismi "koostuu" vain jumalien olemassaoloon uskomattomuudesta.
"Joillekin ateismissa voi olla tärkeää henkinen kehitys ja vaikkapa ateistisen seremonian kauneus."
- Ateisti voi tietysti kehittää itseään myös henkisesti (tai olla kehittämättä), mutta se ei perustu ateismiin.
"Toiset voivat olla kiinnostuneita ateismin historiasta."
- Joku voi olla kiinnostunut ateismin historiasta, mutta se ei mitenkään muuta itse ateismin käsitettä.
"Kolmansille ateismi on ehkä enemmän henkilökohtainen asia."
- Ateismi on varmaankin henkilökohtainen asia, mutta niin on minusta uskontokin. (En ole koskaan ymmärtänyt tätä johonkin "seurakuntaan" kuulumista).
"Joillekin teismi on olennainen osa ateismin harjoittamista ja osalle ateisteista, sillä ei ole merkitystä jne."
- Miten ihmeessä teismi voi olla osa ateismin harjoittamista? Miten ateismia yleensä harjoitetaan? Olemalla olematta teisti?
- Anonyymi00002
Ateismiin liittyy monenlaisia uskomuksia. Esim. osa uskoo, että ateismista ei voi keskustella, siinä missä osa keskustelee ateismin aihepiiriin kuuluvista asioista.
Eräs mielenkiintoinen haara ateismikeskusteluissa on juuri sen tulevaisuuden prognoosien laadinta. Ja sen avaaminen, mistä ateistisista tai muuten yhteiskunnallisista perinteistä tutkimalla kyseisen arvion on laatinut.
Pidetään ateismi avoimena ja vuorovaikutuksille vapaana asiana.- Anonyymi00004UUSI
Miten kuvailisit ateismia, jos poistetaan koko 'usko' sana maailmasta?
- Anonyymi00009UUSI
Mitkähän ovat näitä ateismin aihepiiriin kuuluvia asioita?
- Anonyymi00006UUSI
Epäusko tai jumalattomuus?
- Anonyymi00007UUSI
Eikö sinusta sitten ole jumalattomuutta palvoa (Gal.3:13) Jeesusta kiroukseksi kirottuna tosi Jumalana, joka kidutettiin kuoliaaksi ja syödään ehtoollisella 1.Kor.11 juutalaisen Paavalin sanoin Herran kuoleman julistamiseksi?
- Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Eikö sinusta sitten ole jumalattomuutta palvoa (Gal.3:13) Jeesusta kiroukseksi kirottuna tosi Jumalana, joka kidutettiin kuoliaaksi ja syödään ehtoollisella 1.Kor.11 juutalaisen Paavalin sanoin Herran kuoleman julistamiseksi?
Ei tämän jälkeen ole mitään Jumalaa, vaan jumalattomuus tietysti.
- Anonyymi00010UUSI
aina voi syntyä vaikka mitä mogoloideja eli ei se uskonto häviä 🤣
- Anonyymi00011UUSI
On Yksi Jumala Ja Jeesus Kristus
”Jumala on yksi, yksi on myös välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus. Hän antoi itsensä lunnaiksi kaikkien puolesta, todistukseksi oikeaan aikaan.”
1. kirje Timoteukselle 2:5-6 FINRK
https://bible.com/bible/1745/1ti.2.5-6.FINRK - Anonyymi00013UUSI
Luulisin että 50 vuoden kuluttua kristinuskon osuus on huomattavasti vähentynyt ja myös islam alkaa menettää suosiotaan. Ihmiset alkavat vääjäämättä tajuta Aabrahamilaisten uskontojen typeryyden.
Tarve uskonnollisuuteen ei sen sijaan katoa, ihminen on sama nyt, sata vuotta sitten ja sadan vuoden kuluttua. Mitään uusia uskontoja sitten pastafarismin tuskin kuitenkaan syntyy. Uskonnollisuudesta tulee abstraktimpaa ja henkilökohtaisempaa. Se voi olla ainoastaan tunne että 'jotakin on' ilman mitään lupausta tuonpuoleisesta.
Jossain mielessä voisi sanoa ja olettaa, että palataan luonnonuskontojen eli uskontojen esiasteiden tasolle.... ja parempi niin. - Anonyymi00014UUSI
Astrologiassa maailmankaudet kestävät n. 2 160 vuotta, ja ne määräytyvät maapallon akselin kiertoliikkeen eli prekession mukaan.
Kalojen aikakausi (Age of Pisces) on päättymässä, ja ihmiskunta elää parhaillaan siirtymävaihetta kohti Vesimiehen aikakautta (Age of Aquarius).
Siirtymä symboloi laajempaa muutosta ihmiskunnan tietoisuudessa, arvoissa ja yhteiskuntarakenteissa, - tämä ei tapahdu hetkessä, vaan on hitaasti etenevä asteittainen prosessi.
* Kalojen ajan teemat
Uskonto ja usko: Suuret uskonnolliset instituutiot, uhrautuvuus ja pelastusopit.
Hierarkiat: Vahva luottamus auktoriteetteihin ja keskitettyyn valtaan.
* Siirtyminen Vesimiehen aikaan
Tietoisuus: - Kohti yhteisöllisyyttä, henkistä heräämistä ja yksilön vapautta.
Tiede ja tekniikka: - Uskonnollisista auktoriteeteista kohti tieteellistä ja teknologista kehitystä.
Monet katsovat nykyajan (kuten vuoden 2026) olevan kriittistä rajapintaa, jossa Kalojen ajan piirteet murenevat ja Vesimiehen ajan teemat nousevat voimakkaasti esiin.- Anonyymi00015UUSI
Ja lisäksi: aidanseipäitä.
- Anonyymi00016UUSI
Kaikki ihmiset ovat silloin teistejä ja vain muutama harvinainen hupsu enää kieltää luojan totuuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa912106Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as391373Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu1371025Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.226991- 82846
- 95843
- 79741
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo215734Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,53717- 91690
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79638- 46622
- 35611
- 55517
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.27503Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin14470Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28462- 35454
- 40437
- 33433