Mikä se on se köyhyys ?

Esim. ovatko nämä eläkeläiset köyhiä kun saavat asumistukea?
Vuonna 2025 Kela maksoi eläkkeensaajan asumistukea 653 miljoonaa euroa, mikä oli 4,7 % vähemmän kuin edellisvuonna.

Entäs he jotka saavat toimeentulotukee Kelasta?
Kela maksoi perustoimeentulotukia yhteensä 1 001 miljoonaa euroa vuonna 2025. Perustoimeentulotukia maksettiin 21,4 % enemmän kuin vuonna 2024.

Kela maksoi vuonna 2025 yleistä asumistukea yhteensä 1 228 miljoonaa euroa. Tämä oli 26,8 % vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Opiskelijoiden köyhyydestä en mainitse mitään tähän hätään; se on oma alueensa. purnattavaksi. Muutenkin nuorison elämän taipaleen mutkat, kaikilla ei oo vanhempia tukemassa, elämisessä, asumisessa jne.

Ovatko kaikki "köyhät" näiden tukien saajia?

Voisko vielä olla joku ryhmä - jotka ovat ns. "köyhiä" näiden etuuksien ulkopuolella?

20

120

Vastaukset 20

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Eläkeläisiltä pitää poistaa oikeus tt-tukeen.

• Anonyymi00002
        UUSI

Monella on niin hyvä eläke, ettei tarvitse muita tukia kuin eläkkeensaajan asumistuen. Asumiskustannukset on niin suuria, että asumistuki on asiaa. Minä saan vielä noin 80€/kk hoitotuen. Hyviä juttuja.

Mb_76

• UUSI
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Monella on niin hyvä eläke, ettei tarvitse muita tukia kuin eläkkeensaajan asumistuen. Asumiskustannukset on niin suuria, että asumistuki on asiaa. Minä saan vielä noin 80€/kk hoitotuen. Hyviä juttuja.

Mb_76

Täytyykin tutkia tää hoitotuki. Kiitos vinkistä !

• Anonyymi00003
      UUSI

Onneksi on eläkkeensaajalla mahdollisuus asumistukeen niin moni ei tarvi tuon takia toimeentulotukea.

• Anonyymi00004
      UUSI

Voisin olettaa ja arvailla, että on olemassa ihmisiä, jotka tulevat toimeen nippanappa, mutta eivät hae minkäänlaista tukea.

Hakeminen on hankalaa, kaikki eivät osaa täyttää kaavakkeita - puhumattakaan digitaalisista - ja entiasaikain mentaliteetti estää myös ruinaamisen. Ennen tultiin toimeen, vaikkei tultukaan.

• Anonyymi00006
        UUSI

Kyllä ikäihmisistä varmaan löytyy sellaisia jotka ei hae mitään tukia kun se heidän mukaan kerjuuta.

• Anonyymi00008
        UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Kyllä ikäihmisistä varmaan löytyy sellaisia jotka ei hae mitään tukia kun se heidän mukaan kerjuuta.

Juuri tämä , ja vallanpitäjät käyttävät tätä hyväkseen häikäilemättä , moraalitonta mutta niin ovat meidän vallanpitäjätkin .

• Mummunen
        UUSI

juu, mä huomasin saman - mutt sitten käytin Kelan puhelinpalvelua, ja sain avun. Ilman sitä en ois osannu tehdä ko. hakemusta.

• Anonyymi00005
      UUSI

Mitä sitte kokeile jos luulet että se on elämänä herkkua

• UUSI

Kyllä mä koen olevani köyhä. Niinkuin Suomen mittaisessa valtiossa. Mutt muualta katsottuna, olen ehkä jotain muuta.

• Anonyymi00007
      UUSI

Jos henkilö ei pärjää ilman tukia, niin kyllähän se kertoo jostakin. Onko suoranaisesti köyhä, niin riippuu kai sitten köyhyyden määritelmästä.

• UUSI

Niin jos ihminen ei pärjää ilman tukia, niin onko kyse henkilön köyhyydestä vai sosiaaliturvasta? Sosiaaliturva on niin täynnä kaikenlaista tukea, ettei ihan ummikko löydä sieltä mitään mitä saattaisi hakea. Näin eläkkeelle päästyäkin joutuu kysyy neuvoa ja on asiantuntijoiden armoilla.
        Tähän laitetaan kevennykseksi Veikko Lavin tekemä- Tukilisä - jenkka 1974
        (ovatko tuet tuosta muuttuneet selkeemmiks?)
        https://youtu.be/dpK89sJMovg?si=q5c_PqvDoGB6YpKP
        Sitte viel selvennys Lavista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Veikko_Lavi

• Anonyymi00009
      UUSI

On se siinä tilanteessa monella eläkeläisellä ettei kuulemma varaa syödä kun niin kalliit lääkkeet mutta onko hakenut tukia.

• Anonyymi00010
        UUSI

Varmaan joillain, mutta yli 85-vuotiaiden talletusten, osakkeiden ja rahastojen yhteisarvojen mediaani on 42000 euroa. Siinä ikäluokassa arvo on suurimmillaan, eli useimmat vaurastuvat vielä eläkkeellä olleessaankin. Summa olisi varmasti vielä suurempi, mutta tuossa iässä aletaan jo jakamaan ennakkoperintöjä.

• UUSI

Tämä urbaani legenda elää tiukasti. Perustoimeentulotuki huomioi ainakin lääkekulut. Mä oon kyll vanhemmiten huomannut, että ruokaa jää enemmän kuin tulee syötyä, ja että se happanee jo jääkaapissa. Ruoka ei enää ole ns. nautinto yksin syödessä. Taidan syödä vain nälkääni.

• Anonyymi00011
      UUSI

Ainahan on ollut puhetta että köyhä eläkeläinen mutta löytyy näitä pariskuntia joilla asunnot maksettu aikoja sitten ja yhteiset tulot 4000eur netto kk.Onhan näitä seniori vuokrataloja ja monet eläkeläiset pärjää.

• Anonyymi00012
        UUSI

Monet eläkelläiset ei osaa hakea oikeita tukia. Tällöin edunvalvonta on asiaa.

• Anonyymi00013
        UUSI

Nämä on tosi hyviä nämä seniori vuokratalot. Kohtuu uuden karheita asuntoja ja palvelut on tien toisella puolen. Itse olen nuorimmasta päästä asukkaana. Häiriökäyttymistä ei onneksi ole, eikä musiikin jumputusta. Itse kyllä kuuntelen Youtubea päivittäin, mutta ei näitä vehkeitä saa edes niin isolle että haittaa naapuria.

Mb_76

• UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Nämä on tosi hyviä nämä seniori vuokratalot. Kohtuu uuden karheita asuntoja ja palvelut on tien toisella puolen. Itse olen nuorimmasta päästä asukkaana. Häiriökäyttymistä ei onneksi ole, eikä musiikin jumputusta. Itse kyllä kuuntelen Youtubea päivittäin, mutta ei näitä vehkeitä saa edes niin isolle että haittaa naapuria.

Mb_76

Vanhemmiten yhteisöllisyys mielestäni korostuu, ja eläkeläisten asumistuki on kohtuu huomioiva:) Vaimitä mieltä olet? Osassa näissä senioritaloissa on ylivuokraa, kohtuuvuokriin nähden mutt niissä asumistukipäätöksissä vaikuttaa myös seniorin tulot.

• Anonyymi00014
        UUSI
        Mummunen kirjoitti:

Vanhemmiten yhteisöllisyys mielestäni korostuu, ja eläkeläisten asumistuki on kohtuu huomioiva:) Vaimitä mieltä olet? Osassa näissä senioritaloissa on ylivuokraa, kohtuuvuokriin nähden mutt niissä asumistukipäätöksissä vaikuttaa myös seniorin tulot.

Laatu maksaa. Omasta rauhasta on hyvä maksaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 124
      1385
    2. Costa Rica on tympeän makuinen kahvi

Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain
      Maailman menoa
      84
      1263
    3. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      141
      1249
    4. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      242
      1160
    5. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      57
      1036
    6. 65
      939
    7. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      83
      881
    8. Vieläkään ei voi opiskella kursseja korkeakoulussa?

Vaikka lakiin tehty muutos hän ei saanut opiskella työttömyystuella. https://yle.fi/a/74-20244925
      Työttömyys
      14
      852
    9. Onkin niin, että olet hulluna minuun

mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S
      Ikävä
      42
      710
    10. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      65
      687
    11. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      42
      600
    12. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      568
    13. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      32
      549
    14. Taidan luopua

Sinusta.
      Ikävä
      33
      544
    15. Jälleen näin nainen unta sinusta

Aika usein tulet uniini, enkä tiedä, mitä se tahtoo minulle sanoa. Tällä kertaa en ollut kotonasi, vaan ulkona jossain t
      Ikävä
      28
      539
    16. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      65
      508
    17. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      39
      485
    18. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      86
      483
    19. Et siis halua

Kansssani mitään
      Ikävä
      29