Ghostaamisesta puhutaan välillä kuin se olisi vain yksi tapa lopettaa ihmissuhde. Minusta se ei ole ihan niin yksinkertaista.
Jos kahden ihmisen välille on syntynyt oikea tunneside, on jaettu aikaa, läheisyyttä, arkea ja ehkä puhuttu rakkaudestakin, niin täydellinen katoaminen ilman selvää loppua voi olla toiselle todella raskas kokemus. Ghostaaja pääsee itse pois tilanteesta nopeasti, mutta toinen jää helposti miettimään mitä tapahtui, tekikö jotain väärin ja oliko yhteinen aika edes toiselle merkityksellistä.
Totta kai on tilanteita, joissa yhteyden katkaiseminen on perusteltua. Jos toinen uhkaa, vainoaa, ei kunnioita rajoja tai turvallisuus on aidosti vaarassa, silloin ei tarvitse jäädä käymään loputonta keskustelua.
Mutta tavallisessa ihmissuhteessa minusta pitäisi pystyä sanomaan edes kerran selkeästi: “En halua jatkaa tätä enää.”
Ongelmista puhuminen aikaisemmin ei ole sama asia kuin selkeä erokeskustelu. Erityisen hämmentäväksi tilanne menee silloin, jos toinen vielä aivan viime hetkiin asti käyttäytyy läheisesti ja antaa ymmärtää, että ollaan yhdessä, mutta lähteekin sitten yllättäen ilman että sanoo sitä suoraan. Silloin toinen jää helposti miettimään, milloin suhde oikeastaan loppui ja mitä olisi pitänyt ymmärtää.
Minusta moraalinen ongelma on juuri siinä, että oma vaikea keskustelu vältetään siirtämällä epävarmuus, suru ja kysymykset kokonaan toisen kannettavaksi.
Ja vielä ristiriitaisemmalta se tuntuu, jos yhteys katkaistaan suoraan mutta sen jälkeen jatketaan vihjailua, piikittelyä tai muuta epäsuoraa yhteydenpitoa.
Ihmisellä on oikeus lähteä. Mutta jos mitään todellista turvallisuusuhkaa ei ole, toista ei tarvitse samalla jättää täysin pimeään.
Ghostaaminen ei ole moraalisesti ihan ongelmatonta
8
110
Vastaukset 8
- Anonyymi00001
Lisään:
En ollut tässä edes ainoa, joka jäi samalla tavalla epätietoisuuteen. Kun hän oli kanssani, hän oli katkaissut yhteyden toiseen mieheen käytännössä selittämättä, eikä tälle ollut edes selvää, olivatko he yhdessä vai eivät.
Myöhemmin sama kuvio kääntyi toisin päin ja minä jäin vuorostani ilman kunnollista selitystä.
Minusta tällainen ei ole enää vain yksittäinen “vaikea ero”, vaan todella sekava tapa hoitaa ihmissuhteita. Ihmisiä ei pitäisi jättää roikkumaan epätietoisuuteen samalla kun itse siirtyy seuraavaan tilanteeseen. Se on vastuun välttelyä, ja jäljelle jääville se voi olla todella julmaa. - Anonyymi00002
En tule kertomaan asioista tämän tarkemmin, että on turha udella. Kiitos.
- Anonyymi00005UUSI
Eipä kuule kiinnosta tippaakaan sinun asiasi! Olet ollut todellinen maanvaiva ja aivan liian kauan!
- Anonyymi00003UUSI
"Ihmisellä on oikeus lähteä. Mutta jos mitään todellista turvallisuusuhkaa ei ole, toista ei tarvitse samalla jättää täysin pimeään."
Tuo toteamus ja kaikki muukin viestissä on erittäin hyvin sanottua.....- Anonyymi00006UUSI
Lasketaanko uhka mielenterveydelle teidän turvallisuusuhkaanne?
- Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Lasketaanko uhka mielenterveydelle teidän turvallisuusuhkaanne?
Minä lasken sen mukaan, koska alan olla henksesti täysin loppu projektiin! Inhoan sitä aivan valtavasti! Ja niin se tulee olemaan aina!
- Anonyymi00004UUSI
Fried rice, rice eye
- Anonyymi00007UUSI
Ghostaan kasvotusten häirikön joka ei jätä minua rauhaan! Ja huudan kovaan ääneen, että mitä stalkkerille kuuluu! Ja yhäkö pidät miehistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1021152
- 51965
- 119913
- 146893
- 70687
En haluaisi sanoa tätä
Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari40679Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.116659Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?
Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu187637- 33604
- 70599
Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti47588- 80550
Vasemmiston aloite
Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja62544- 39519
Onko suhtautuminen kaivattusi
Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin35494Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu
Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i4493- 46490
Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks64479- 42470
Näyttää siltä ettet edes sinä.
Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa31466