Lähdin mukaan mummojen raamattupiiriin. Kohta alan johtaa sitä. En ole vuosikymmeniin ollut mukana raamattupiireissä, ja nyt bongasin seurakunnasta piirin, johon voin osallistua. Vaikka itse asiassa en enää ole edes ev. lut. kirkon jäsen.
Kyseinen porukka kokoontui viiden 50-70-vuotiaan mummon ryhmänä. Katselin ensin siellä meininkiä jonkun aikaa (ryhmä kokoontuu kerran viikossa), ja huomasin, miten eksyksissä he olivat.
Raamattua luettiin ja tekstin merkitystä arvuuteltiin, mutta piiristä puuttui todellinen teologinen tietämys ja miesjohtajuus.
Osallistuin keskusteluun aktiivisesti ja kerroin faktoja kulloisestakin luetusta tekstistä. Avasin heille Jumalan sanan salattuja aarteita. Mummot innostuivat.
Tänään mukana oli jo entisten viiden lisäksi kaksi uuttakin osallistujaa. Sana oli kiirinyt: täällä on mies, joka osaa selittää Raamattua. Lopuksi ryhmä esitti toivomuksen, että alkaisin vetää kokouksia ja opettaa heitä.
Tämä muutos tapahtuu lähiviikkoina. En pyri lahkonjohtajaksi, vaan haluan, että eksyksissä olevien lampaiden on saatava paimen, joka on mies, ja jolla on kyky kaita laumaa Herran sanalla. Nainen ei voi olla kaitsija.
Koska ryhmä vaikuttaa jo valmiiksi konservatiiviselta luterilaiselta, sitä on helppo johtaa ja antaa sille perustellut faktat konservatiiviselle uskolle.
Ryhdyn johtamaan raamattupiiriä
16
<50
Vastaukset 16
- Anonyymi00001UUSI
Ei pidä ottaa esille Paavalin herjaamista.
Mummot pyörtyis.- Anonyymi00002UUSI
Ole ystävällinen ja sammuta tuo Paavali-pakkomielteesi. Ap.
- Anonyymi00003UUSI
Aikanaan olin Raamattu- ja seurakuntapiirin vetäjä ja meillä olikin hyvä ryhmä ja fiksut osallistujat. Keskustelut olivat antoisia ja avoimia. Kokoonnuimme usein toistemme kotona ja tunnelma oli lämmin. Monta vuotta olin vetäjänä siinä piirissä oman ammattinikin puolesta. Sitten vain alkoi piiri pienetä, koska väki vanheni ja itsekin vanhenin ja viimein päätettiin ihan yhdessä, että emme jaksa enää kokoontua, mutta kirkossa käymme vielä edelleen aika tiiviisti, jos saamme kuljetusapua.
k_v- Anonyymi00006UUSI
Olette hieno mies. Ap.
- Anonyymi00004UUSI
Mielenkiintoinen tuo näkemys ettei nainen ole pätevä opettamaan Jumalan sanaa, eikö naiset mielestäsi ole kykeneviä siihen vaikka jo kristinuskon alkuaikoina heitä oli opettajien joukossa joten siinä mielessä näkemyksesi on hieman erikoinen. Osaako miehet mielestäsi pätevämpiä yleensä teologisessa mielessä vai onko kyseessä sukupuolirasismi mitä tuet ajattelemalla kyseisellä tavalla?
Oli miten oli hyviä hetkiä raamatun parissa Rakkauden evankeliumin parissa.- Anonyymi00008UUSI
Paavali muistaakseni kirjoitti, että vanhemmat naiset voivat opettaa nuoria naisia, mutta se on voinut olla rajattu naisten "asioihin". Miehiä naiset eivät kuitenkaan saa opettaa, koska Paavali kielsi ehdottomasti naista olemassa auktoriteettiasemassa suhteessa mieheen. Sen takia vain miehet voivat olla auktoriteetteja seurakunnassa. Siitä ei tarvitse närkästyä turhaan.
- Anonyymi00010UUSI
Noihin virkateologisiin ongelmiin esitettiin erittäin hyvin perustellut historialliset ja raamatulliset perustelut jo 1980-luvun puolivälistä aina 1990-luvun puoliväliin mennessä. Ei liene tarvetta toistaa niitä enää. Kirjavinkki: kirjan nimi on "Herran käsky". Ap.
- Anonyymi00011UUSI
Minusta nainen ja mies ovat samanarvoisia ja yhtä päteviä olemaan seurakuntapiirin vetäjänä! Tärkeintä on halua, tietopohja ja kyky toimia vetäjänä.
k_v - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Paavali muistaakseni kirjoitti, että vanhemmat naiset voivat opettaa nuoria naisia, mutta se on voinut olla rajattu naisten "asioihin". Miehiä naiset eivät kuitenkaan saa opettaa, koska Paavali kielsi ehdottomasti naista olemassa auktoriteettiasemassa suhteessa mieheen. Sen takia vain miehet voivat olla auktoriteetteja seurakunnassa. Siitä ei tarvitse närkästyä turhaan.
Olette erittäin oikeassa, hyvä herra. Ap.
- Anonyymi00005UUSI
Aloittajalle. Hyvä, että on hyvää ohjelmaa ja tavoitteita. Ei ne ole keneltäkään pois. Sillä ne voivat tuoda jotakin. Ja kun osaa selvittää kirjoituksia, minkäikäisille tahansa, oppimisensa kautta, jota sinä ilmeisen tehnyt, sehän on hieno asia.
Ja raamattupiirejähän tämä pakanakansa tarviikin. On tarvinnut jo historiikissa. Siunausta ja onnea sinulle.- Anonyymi00007UUSI
Kiitos. Raamatun teksteistä ei käy ilmi sellaisia asioita esim. juutalaisesta kulttuurista, kielestä tai Lähi-idän käytännöistä, jotka taustoittaisivat monia Raamatun tapahtumia. Siksi ne pitää erikseen ottaa esiin tieteiden avulla. Ap.
- Anonyymi00009UUSI
mikäs siinä jos mummoista tykkää 🤣🤣🤣
- Anonyymi00013UUSI
Pyytäisin saada huomauttaa, että kyse ei ole "mummoista tykkäämisestä", vaan mummojen ohjaamisesta elämän tielle. Älä käyttäydy kuten muinainen nimimerkki Moa-ukko käyttäytyi näillä palstoilla. 😁
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
Pyytäisin saada huomauttaa, että kyse ei ole "mummoista tykkäämisestä", vaan mummojen ohjaamisesta elämän tielle. Älä käyttäydy kuten muinainen nimimerkki Moa-ukko käyttäytyi näillä palstoilla. 😁
Ja siis ap:n kommentti. Se unohtui. Ap.
- Anonyymi00015UUSI
Et sinä mitään faktoja kertonut vaan omia tulkintojasi.
- Anonyymi00016UUSI
Kiva juttu, ettei Paavalia enää herjata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.138828Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti48642- 70629
- 81571
- 39529
- 46510
Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks64489Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä36485- 94472
- 21468
Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa
Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja265462Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös
Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko37411Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?
En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U35403- 21402
Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.25397Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.86396Sofia ja Jeffrey yhdessä
Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty80395Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka24386- 13385
- 29374