Ryhdyn johtamaan raamattupiiriä

Anonyymi-ap

Lähdin mukaan mummojen raamattupiiriin. Kohta alan johtaa sitä. En ole vuosikymmeniin ollut mukana raamattupiireissä, ja nyt bongasin seurakunnasta piirin, johon voin osallistua. Vaikka itse asiassa en enää ole edes ev. lut. kirkon jäsen.

Kyseinen porukka kokoontui viiden 50-70-vuotiaan mummon ryhmänä. Katselin ensin siellä meininkiä jonkun aikaa (ryhmä kokoontuu kerran viikossa), ja huomasin, miten eksyksissä he olivat.

Raamattua luettiin ja tekstin merkitystä arvuuteltiin, mutta piiristä puuttui todellinen teologinen tietämys ja miesjohtajuus.

Osallistuin keskusteluun aktiivisesti ja kerroin faktoja kulloisestakin luetusta tekstistä. Avasin heille Jumalan sanan salattuja aarteita. Mummot innostuivat.

Tänään mukana oli jo entisten viiden lisäksi kaksi uuttakin osallistujaa. Sana oli kiirinyt: täällä on mies, joka osaa selittää Raamattua. Lopuksi ryhmä esitti toivomuksen, että alkaisin vetää kokouksia ja opettaa heitä.

Tämä muutos tapahtuu lähiviikkoina. En pyri lahkonjohtajaksi, vaan haluan, että eksyksissä olevien lampaiden on saatava paimen, joka on mies, ja jolla on kyky kaita laumaa Herran sanalla. Nainen ei voi olla kaitsija.

Koska ryhmä vaikuttaa jo valmiiksi konservatiiviselta luterilaiselta, sitä on helppo johtaa ja antaa sille perustellut faktat konservatiiviselle uskolle.

16

<50

Vastaukset 16

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Ei pidä ottaa esille Paavalin herjaamista.

Mummot pyörtyis.

• Anonyymi00002
        UUSI

Ole ystävällinen ja sammuta tuo Paavali-pakkomielteesi. Ap.

• Anonyymi00003
      UUSI

Aikanaan olin Raamattu- ja seurakuntapiirin vetäjä ja meillä olikin hyvä ryhmä ja fiksut osallistujat. Keskustelut olivat antoisia ja avoimia. Kokoonnuimme usein toistemme kotona ja tunnelma oli lämmin. Monta vuotta olin vetäjänä siinä piirissä oman ammattinikin puolesta. Sitten vain alkoi piiri pienetä, koska väki vanheni ja itsekin vanhenin ja viimein päätettiin ihan yhdessä, että emme jaksa enää kokoontua, mutta kirkossa käymme vielä edelleen aika tiiviisti, jos saamme kuljetusapua.

k_v

• Anonyymi00006
        UUSI

Olette hieno mies. Ap.

• Anonyymi00004
      UUSI

Mielenkiintoinen tuo näkemys ettei nainen ole pätevä opettamaan Jumalan sanaa, eikö naiset mielestäsi ole kykeneviä siihen vaikka jo kristinuskon alkuaikoina heitä oli opettajien joukossa joten siinä mielessä näkemyksesi on hieman erikoinen. Osaako miehet mielestäsi pätevämpiä yleensä teologisessa mielessä vai onko kyseessä sukupuolirasismi mitä tuet ajattelemalla kyseisellä tavalla?

Oli miten oli hyviä hetkiä raamatun parissa Rakkauden evankeliumin parissa.

• Anonyymi00008
        UUSI

Paavali muistaakseni kirjoitti, että vanhemmat naiset voivat opettaa nuoria naisia, mutta se on voinut olla rajattu naisten "asioihin". Miehiä naiset eivät kuitenkaan saa opettaa, koska Paavali kielsi ehdottomasti naista olemassa auktoriteettiasemassa suhteessa mieheen. Sen takia vain miehet voivat olla auktoriteetteja seurakunnassa. Siitä ei tarvitse närkästyä turhaan.

• Anonyymi00010
        UUSI

Noihin virkateologisiin ongelmiin esitettiin erittäin hyvin perustellut historialliset ja raamatulliset perustelut jo 1980-luvun puolivälistä aina 1990-luvun puoliväliin mennessä. Ei liene tarvetta toistaa niitä enää. Kirjavinkki: kirjan nimi on "Herran käsky". Ap.

• Anonyymi00011
        UUSI

Minusta nainen ja mies ovat samanarvoisia ja yhtä päteviä olemaan seurakuntapiirin vetäjänä! Tärkeintä on halua, tietopohja ja kyky toimia vetäjänä.

k_v

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Paavali muistaakseni kirjoitti, että vanhemmat naiset voivat opettaa nuoria naisia, mutta se on voinut olla rajattu naisten "asioihin". Miehiä naiset eivät kuitenkaan saa opettaa, koska Paavali kielsi ehdottomasti naista olemassa auktoriteettiasemassa suhteessa mieheen. Sen takia vain miehet voivat olla auktoriteetteja seurakunnassa. Siitä ei tarvitse närkästyä turhaan.

Olette erittäin oikeassa, hyvä herra. Ap.

• Anonyymi00005
      UUSI

Aloittajalle. Hyvä, että on hyvää ohjelmaa ja tavoitteita. Ei ne ole keneltäkään pois. Sillä ne voivat tuoda jotakin. Ja kun osaa selvittää kirjoituksia, minkäikäisille tahansa, oppimisensa kautta, jota sinä ilmeisen tehnyt, sehän on hieno asia.
      Ja raamattupiirejähän tämä pakanakansa tarviikin. On tarvinnut jo historiikissa. Siunausta ja onnea sinulle.

• Anonyymi00007
        UUSI

Kiitos. Raamatun teksteistä ei käy ilmi sellaisia asioita esim. juutalaisesta kulttuurista, kielestä tai Lähi-idän käytännöistä, jotka taustoittaisivat monia Raamatun tapahtumia. Siksi ne pitää erikseen ottaa esiin tieteiden avulla. Ap.

• Anonyymi00009
      UUSI

mikäs siinä jos mummoista tykkää 🤣🤣🤣

• Anonyymi00013
        UUSI

Pyytäisin saada huomauttaa, että kyse ei ole "mummoista tykkäämisestä", vaan mummojen ohjaamisesta elämän tielle. Älä käyttäydy kuten muinainen nimimerkki Moa-ukko käyttäytyi näillä palstoilla. 😁

• Anonyymi00014
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Pyytäisin saada huomauttaa, että kyse ei ole "mummoista tykkäämisestä", vaan mummojen ohjaamisesta elämän tielle. Älä käyttäydy kuten muinainen nimimerkki Moa-ukko käyttäytyi näillä palstoilla. 😁

Ja siis ap:n kommentti. Se unohtui. Ap.

• Anonyymi00015
      UUSI

Et sinä mitään faktoja kertonut vaan omia tulkintojasi.

• Anonyymi00016
      UUSI

Kiva juttu, ettei Paavalia enää herjata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      138
      828
    2. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      642
    3. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      70
      629
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      571
    5. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      529
    6. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      510
    7. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      489
    8. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      36
      485
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      94
      472
    10. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      21
      468
    11. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      265
      462
    12. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      37
      411
    13. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      35
      403
    14. 21
      402
    15. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      25
      397
    16. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      86
      396
    17. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      395
    18. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      24
      386
    19. Mikä on ollut ihanin

Kohtaaminen kaivattusi kanssa? Mistä haaveilet hänen kanssaan?
      Ikävä
      13
      385
    20. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    Aihe