🚨 1960-70-luvuilla Suomesta muutti Ruotsiin satojatuhansia kouluttamattomia ja sivistymättömiä tehdas- ja varastotyöläisiä paremman elintason ja palkan perässä. Olin yksi heistä, tosin vasta 70-luvun lopusta 80-luvun alkuun. Töitä tarjosivat Tukholmassa, Malmössa ja Göteborgissa tehtaat ja varastot.
Ruotsissa asuneet suomalaiset muodostivat omia etnisiä ja kulttuurisia yhdistyksiään ja pitivät yhteyttä keskenään, ja jossain vaiheessa elettiin aikaa, jossa jokaisessa ruokakaupassa, kioskissa ja virastossa oli ainakin yksi suomenkielinen työntekijä, niin että asiakkaan ei tarvinnut osata ruotsia.
Niihin aikoihin helluntailaisuus levisi voimakkaasti ruotsinsuomalaisten keskuudessa. Esim. Boråsissa (jonka nimen Niilo Yli-vainio lausui hauskasti "Puuroisissa") oli suuri suomalaisten helluntailaisyhteisö. Myös Tukholman alueeella oli herätystä rasvanahkaduunarien keskuudessa.
Kysymys: Miksi? Kuka oli se saarnaaja tai mikä oli se ihmisryhmä, jonka julistuksen johdosta niin paljon ihmisiä tuli siihen aikaan uskoon? Vastaukseksi ei riitä "Jumalan sana" tai "Evankeliointi". Nyt kysytään sen Jumalan sanan ja evankelioinnin välikappaleena toiminutta ihmistä tai ihmisiä.
Miksi helluntailaisuus tarttui ruotsinsuomalaisiin?
19
<50
Vastaukset 19
- Anonyymi00001UUSI
Ihmiset kokivat sisäistä tyhjyyttä ja kaipasivat Jumalaa kenties?
- Anonyymi00015UUSI
Varmasti, mutta kysyttiin henkilöä tai henkilöitä, jotka toivat herätyksen ruotsinsuomalaisten keskuuteen. Ap.
- Anonyymi00002UUSI
En tiedä vastauksia väsyttää.
- Anonyymi00012UUSI
Väsy hyvä. Nyt nukkumaan.
- Anonyymi00003UUSI
Kävitkö ruotsinsuomalaisten kodeissa salaa?
Oletko ruotsinkielinen, suomenruotsalainen kuten yli 100 000 suomalaista äidinkieleltään oli? Olet väärässä, suomalaiset puhuivat ruotsia virastoissa. Olet ylpeä ja koppava murhaaja.- Anonyymi00005UUSI
Soittaako perhetuttusi aina oman kotiseurakuntasi jäsenelle että annatko/myytkö pakettiauton ilmaiseksi, annatko/myytkö autosi ilmaiseksi?
Lahkolainen siksi perhetuttusi kutsuu heitä, olet siellä vain urkkiaksesi muita. - Anonyymi00010UUSI
Ruotsiin muuttaneista suomalaista osa oli äidinkieleltään ruotsalaisia. Varmaan suurin osa siirtolaisista.
- Anonyymi00013UUSI
Murhaaja? Ah, helluntaiveljen rakkaudentäyteinen viesti. Kiitos. Ap.
- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ruotsiin muuttaneista suomalaista osa oli äidinkieleltään ruotsalaisia. Varmaan suurin osa siirtolaisista.
Olen ollut niissä porukoissa, ja olihan siellä ruotsinkielisiäkin, mutta suurin osa oli kyllä suomenkielisiä. Kuten minä, aiemmin muuttaneet sukulaiseni ja kaikki työkaverini. Ao.
- Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Olen ollut niissä porukoissa, ja olihan siellä ruotsinkielisiäkin, mutta suurin osa oli kyllä suomenkielisiä. Kuten minä, aiemmin muuttaneet sukulaiseni ja kaikki työkaverini. Ao.
Allekirjoitus Ao tarkoittaa "asianomainen", eli sama kuin Ap. Ap.
- Anonyymi00004UUSI
Kiero, varas ja murhaaja.
- Anonyymi00006UUSI
Sinunkauppaa tahtoisin, sinunkaupat.
Olisinpa yksi ihmisistä - Anonyymi00007UUSI
Miten ihminen kykenee vastustamaan sinua, puhumaan sinulle ettei pelkäisi, ahdistuisi?
Miten ihminen kykenee puhumaan totta?
Miten ihminen kykenee luopumaan puolitotuudesta, ja alkamaan ajattelemaan, tekemään totuutta?
Miksi usein syytät puolitotuuksista vaikka toinen tahtoisi puhua totta, etkä itse silti koeta kuin valehdella? - Anonyymi00008UUSI
Olet itse piru, sekä kirottu kun syytät muita ihmisiä. Olet itse perkeleen asialla ja ahne
- Anonyymi00009UUSI
Ei ole lahkolainen ahne jos haluaa työskennellä rauhassa ilman salakameroita, ainaista vakoiluasi ja kiusaasi.
- Anonyymi00014UUSI
Miten mielenterveys jaksaa? Ap.
- Anonyymi00011UUSI
Mikään määrä helluntailaisuutta, luterilaisuutta, katolilaisuutta, ortodoksisuutta, adventismia, amerikkalaista protestanttisuutta ei meitä auta
- Anonyymi00017UUSI
suomalaiset teki pankkiryöstöjä eniten ruotsissa 70-80-90 luvulla
- Anonyymi00019UUSI
Kysyt suoraan Jumalan välikappaletta jonka kautta Jumala puhui ihmisille niin, että he tulivat uskoon? Ymmärrän jotenkin sen, että ihminen kiinnostaa. Mutta jokaisen uskoon tulo johtuu siitä, että Jumala puhuu ihmiselle. Jumala kyllä puhuu uskovan palvelijansa kautta, mutta se on Jumalan puhe ihmisille, joka saa ihmisen uskoon.
Jumalalta tulleessa Sanassa on Henki ja elämä. Sana elää. Siksi se vaikuttaa Sanaa kuulevan ja sen vastaan ottavassa ihmisessä.
Uskon, että sinä nää kässäät.
Itse olen muuttanut Suomesta Ruotsiin 21 - vuotiaana.
Silloin tarkoitus oli asua Ruotsissa talven yli ja ansaita rahaa.
Sitten kesällä muuttaisin takaisin Suomeen. Mutta eihän se niin mennyt. Täällä moder Svean maalla sitä asustellaan 46 vuotta myöhemminkin. Nyt Ruotsi tuntuu enemmän kotimaalta kuin Suomi. Ja tämä on ymmärrettävää koska olen asunut Ruotsissa koko aikuisen ikäni ja alan olla till åren kommen.
Ruotsissa ruokakauppassa ostoksilla, minulla oli vaikea tietää, mikä tuote on, koska en osannut Ruotsia nimeksikään. Mutta muutaman kuukauden kuluttua kun menin ihmisten painostuksesta Ruotsin kielikurssille "Svenska för invandrare" eli lyhennettynä; Sfi koulutukseen, sain potkut heti kättelyssä. Opettaja sanoi, että tämä kurssi ei ole sinulle koska puhut Ruotsia niin hyvin ettei meillä ei ole sinulle mitään annettavaa.
Yksi hämmästyttävä huomio oli kun melkein kaikki ihmiset kaupassa ja kadulla heijasivat "Hej". Ihmettelin, että mistä nämä ihmiset tuntevat minut. Suomessa kukaan ei heijannut tuntemattomia ihmisiä, vain ihmisiä, jotka he tunsivat.
Toinen hämmästys kaupassa; kaupassa kuulin puhuttavan suomea. Ihmettelin, että olenko minä kuitenkin vieläkin Suomessa koska ihmiset täällä puhuvat suomea. En ollut Suomessa vaan Ruotsissa. Mutta paikkakunnalla oli niin paljon suomalaisia, että kaupassa kuuli asiakkaiden puhuvan suomea.
Mutta mennään takaisin 1970 -luvulle.
Olin kesäisin töissä kassalla vanhempieni omistamassa myymälässä Suomessa. Ehkä pari kertaa viikossa sisään tuli ryhmä Ruotsissa asuvia nuoria ihmisiä. He puhuivat, tai ainkin yksi heistä, ruotsia.
Mutta kuulin heti, etteivät he ole ruotsalaisia. Sen kyllä kuulee jos aito ruotsalainen puhuu ruotsia tai jos äsken maahan muuttanut suomalainen yrittää puhua huonolla kielitaidolla ruotsia.
Joskus henkiöllä, joka yritti puhua ruotsia, oli vaikeuksia esittää asiansa ruotsiksi, vaikka hän yritti teeskennellä, että "soomi keeli
on nyt heikko kun olen asunut roottissa kokonaisen vuen". Joskus seuralaiset nuhtelivat häntä ja kehottivat puhumaan suomea. Sitten asian esittäminen oli jo hänelle helpompaa.
Saimme näistä tapaamisista hyvät naurut sitten jälkeen päin.
1960 ja 1970 luvuilla se oli status asua Ruottissa ja sitä jotkut
olivat selvästi ylpeitä.
Mvh J - K
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.2371471Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va2821043Miltä tuntuu vanhempi nainen olla
Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan94814Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan68772Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä48723- 110619
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka27585Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt34574Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.46548Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.94525- 41501
- 32481
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48465Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain77451- 32429
- 31429
- 77412
Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8407Oletteko täyttä sataa?
Muuta etunimienne kirjaimet numeroiksi. Esim. Mia ja Risto siitä tulee 8 numeroa. Laske ne yhteen . Paljonko tulee?33400Iivari esittää poliisin tutkintaa
Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj21381