Kello on kolme yöllä. Digitaalinen valo valaisee makuuhuoneen, jossa Anonyymi_88 tuijottaa ruutuaan. Suomi24:n (tai minkä tahansa vastaavan) Ikävä-palstalla käy sakea höyry. Täällä ei ratkota maailmanrauhaa tai tutkita eetteridynamiikkaa, täällä pyöritetään maailman suurinta tunteellista kehäpäätelmää.
Palstan etusivu pursuaa draamaa:
* ”Jos vielä kerran nähtäisiin siinä samassa bussipysäkillä...” (kirjoitettu kuusi vuotta sitten).
* ”Miksi teit sen? Tiedän, että luet tätä.”
* ”Ikävä repii rintaa, mutta en voi koskaan enää ottaa yhteyttä.”
Virtuaalinen marttyyrius
Anonyymi_88 huokaisee syvään, vetää peukalon suuhunsa ja alkaa kirjoittaa uutta eeposta. Hän vuodattaa näppäimistölle kaiken sen tuskan, katumuksen ja polttavan kaipuun, jota on kestänyt jo kolmatta vuotta. Hän maalaa kohteestaan – olkoon nimeltään vaikka Mikael tai Johanna, joka katsoi häntä kerran kirjastossa vuonna 2021 – lähes pyhimyksen.
Tekstiin ladataan kaikki mahdolliset kaunokirjalliset tehokeinot: vertauskuvia sydämen pirstoutumisesta, syytöksiä kohtaloa kohtaan ja dramaattisia kysymyksiä ilmaan. Kun viesti on valmis, hän painaa "Lähetä" ja tuntee hetkellisen, huumekauppiaan lailla saavutetun helpotuksen. Nyt se tietää.
Paitsi että ei tiedä. Koska kohde ei ikinä lue kyseistä palstaa.
Todellisuus iskee Prisma-marketissa
Seuraavana päivänä kello on kaksi iltapäivällä. Anonyymi_88 on paikallisen Prisman leipäosastolla etsimässä alennusreissua.
Ja silloin se tapahtuu.
Hyllyvälistä kääntyy esiin hän. Se sama ihminen, jonka perään on netissä itketty satoja sivuja. Kohde, jonka kanssa piti jakaa elämä, kuolema ja ikuisuus.
Mitä tekee palstan palava, rohkea ja runollinen suuri rakastaja?
Anonyymi_88 jäätyy paikalleen kuin hirvi auton valoissa. Hänen sydämensä tekee voltin, ei rakkaudesta, vaan puhtaasta paniikista. Koko digitaalinen rohkeus, ne tuhannet näppäimistölle vuodatetut sanat ja ylevät julistukset sulavat yhdessä sekunnissa joksikin märäksi ja mitättömäksi.
Kohde katsoo häneen päin. Huuli värähtää. Nyt olisi hetki sanoa se elämää suureva lause. Nyt voisi astua esiin ja purkaa kolmen vuoden ikävän yhdellä katseella.
Mutta Anonyymi_88 tekee sen, mitä jokainen ikävä-palstan veteraani tekee: hän kääntyy salamana ympäri, työntää ostoskärryn suoraan luomuporkkanahyllyyn, tekee paniikinomaisen peruutuksen ja pakenee pakastealtaan taakse piiloon.
Paluu turvaan
Puoli tuntia myöhemmin Anonyymi_88 istuu taas kotonaan tietokoneen ääressä, sydänjyskykkeessä, otsa hiessä.
Hän avaa palstan uudelleen. Hän ei myönnä itselleen, että tilaisuus oli siinä. Sen sijaan hän kirjoittaa uuden viestin:
”Näin sinut tänään kaupassa. Tiedän, että se olit sinä. Käänsit katseesi pois, enkä minä uskaltanut… ehkä se oli merkki siitä, että meidän on vielä odotettava.”
Ja niin jahkailu jatkuu. Palstalla sydämet palavat, mutta tosielämässä pidetään huoli siitä, että vahingossakaan ei vahingossakaan kohdata – sillä sehän pilaisi koko hyvän draaman.
Ikävä-palstan ikuiset vangit - Näppäimistön sankarit ja kassajonon hiljaisuus
8
98
Vastaukset 8
- Anonyymi00001UUSI
Todellakin. Harva uskaltaa oikeasti. Sivusta.
- Anonyymi00002UUSI
Hieno kirjoitus. Oletko hän, joka on nähnyt unia. Toivon sulle rohkeutta löytää tietä hänen kanssaan johonkin, mitä voisi olla. Miksi et tekisi jotain elettä, ja anna myös hänelle tilaa tulla vastaan omalla tavallaan.
- Anonyymi00003UUSI
Osu ja upposi ihan kirjaimellisesti! 😳
Paitsi että en aamuöisin tänne kirjoittele. Kovin usein ainakaan... - Anonyymi00004UUSI
Kaipaan <3
- Anonyymi00005UUSI
Ainahan se jonkun on oltava pioneeri. Mut en mä noin tuntemattomiin haksahtais.
- Anonyymi00006UUSI
Kivasti kuvailit, mutta ei aina helppoa ole, kun tunteita on liikaa. Kohtaamisen hetkellä on vaikea hillitä tunteita, ja pakenemisreaktio väkisinkin iskee. Kokemuksesta voin sanoa, että siinä voi olla muitakin syitä ja esteitä lähestymiselle kuin oma paniikkimainen reaktio.
Kohtasin hänet yllättäen ja käyttäydyin lähes kuvailemallasi tavalla, paitsi etten tunnistanut häntä heti. Vasta sitten, kun käänsin katseeni pois, hoksasin, että oikeasti se oli (Hän) Mutta silloin oli jo myöhäistä, ja muut esteet astuivat kuvioon.
Enkä ole täällä kirjoittanut, että ”käänsit katseesi pois”, vaan omasta tunnemyllerryksestä ja siitä, mitä kaikkea hänen kohtaamisensa minussa herätti. - Anonyymi00007UUSI
Joillekin ihmisille elämän pääsisältö on seurata mitä muut tekevät ja arvostella kärkkäästi negatiivisesti. Kaikki on väärin mitä muut tekevät. Antakaa ihmisten olla.
- Anonyymi00008UUSI
No minä en teininäkä lähteny niihin lammaslauman tekoihin, mihin muut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va3561438Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan79987Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.84905Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä61833Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt49728- 121705
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka38692- 49658
- 50616
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K10568- 30567
Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.95552- 45547
- 32531
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48525En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o33518Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain84495- 41492
- 80470
- 48459