Mikä on raamatullinen oikea pyhäpäivä? Pyhäpäivän vietto on säädetty Jumalan 10 käskyn laissa ja se on lain neljäs käsky. Mikä on oikea pyhäpäivä, tästä on kiistaa kristikunnassa. Toiset väittävät sen olevan sunnuntain, toiset sapatti-lauantain, toiset taas että voi valita minkä päivän tahansa ja jotkut ettei pyhäpäiväkäsky ole enää voimassa. Kolmannen vaihtoehdon voimme hylätä lähes suoralta käsin, koska neljäs käskyhän määrittelee pyhäpäivän viikon seitsemänneksi päiväksi. Jeesuksen opetus vuorisaarnassa, ettei laista katoa yksikään kirjain tai piirto heittää myös neljännen vaihtoehdon roskiin, jopa valtavana röyhkeytenä. Eli jää kaksi vaihtoehtoa: sapatti-lauantai tai sunnuntai. No....tämähän ratkeaa niin, että meidän tulee vain saada selville, mitä pyhäpäivää Jumalan kansa vietti Vanhan Testamentin aikana. Vanhan Testamentin aikana Jumalan valittu kansa oli Israelin kansa ja Juutalaiskansa. Ja kaikkihan tietää, että juutalaiset ovat aina läpi historiansa viettäneet pyhäpäivänään sapatti-lauantaita, joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja päättyy lauantain auringonlaskuun. Ja kun Jeesus opetti, ettei laista katoa yksikään kirjain tai piirto, niin tämä tarkoittaa myös sitä, että raamatullinen pyhäpäiväkin on edelleen sama kuin Vanhan Testamentin aikaan, eli sapatti-lauantai. Eli vastaus kysymykseemme on: Oikea raamatullinen pyhäpäivä on Sapatti-Lauantai.
Miksi sitten suurin osa kristikuntaa viettää pyhäpäivänään sunnuntaita. Kirkkohistoria kertoo, että tämä juontaa juurensa 300-luvun alusta. Tällöin v.321 Rooman keisari Konstantinus lailla määräsi sunnuntain, silloisen auringonpalvojien pyhäpäivän, aurinkopäivän Rooman imperiumin yleiseksi pyhäpäiväksi. Vain muutama vuosi tämän jälkeen, jos sitäkään, Rooman kirkon johtaja piispa Sylvester nimesi tekemässään kalenterissa viikon ensimmäisen päivän Herran päiväksi, ja kehotti kristittyjä alkamaan pyhittämään "Herran päivää" sapatin asemesta. Laodikean kirkolliskokouksessa muutamia vuosia myöhemmin, tämä säädös vahvistettiin, ja julistettiin jopa kirous niille, jotka jatkavat sapatin viettämistä.
Tämä röyhkeä ja antikristillinen muutos jo useita vuosisatoja aiemmin ilmoitettiin Danielille tapahtuvaksi pienen sarven toimesta. Pieni sarvi tulkitaan yleisesti tarkoittavan Katolista kirkkoa.
Sunnuntain pyhyyden takana on siis Katolisen kirkon arvovalta, ja monet Katoliset johtajat opettavatkin, että sunnuntai on heidän kirkkonsa arvovallan merkki ja kun protestantit hyväksyvät ja alkavat pyhittää sunnuntaita, he tällä teollaan tunnustavat Katolisen kirkon vallan.
RAAMATULLINEN PYHÄPÄIVÄ ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
60
117
Vastaukset 60
- Anonyymi00001
Eikös tuo pyhä ole sidottu siihen kulttuuriin missä elämme ja kiistakyseisen päivän vieton ajankohdasta on täysin turha kukin viettäköön sen siten miten päivän itselleen määrittelee ja eläköön päivän sen mukaan miten sen itse määrittelee. Onko nyt siis sapatti ketjun aloittajan mukaan ja hän pyhittää päivän siihen, että aloitta ketjun mikä aiheuttaa vain polemiikkia ja pilkkaa ihmisten keskuudessa joiden kuuluisi pitää pyhäpäivää Jumalaa kunnioittaen. Sellainenko on aloittajan tapa viettää sapattia, aiheuttaa kiistaa sapatin vieton ajankohdasta. Rakkautta sinullekin sapatin vieton kunniaksi, nyt on levon hetki, ne joiden on pakko jatkavat työskentelyä ja ne jotka haluavat viettävät sapattia silloin, kun katsovat sen tarpeelliseksi.
rakkautta, - Anonyymi00002
Elämme pakanoitten aikaa, siis nyt ei vietetä juutalaisen pyhiä ja juhlia, vaan noudatetaa omaa kalenteria!
- Anonyymi00030
>>>>Elämme pakanoiden aikaa<<<<<
WIKIPEDIA: Sunnuntai on Eurooppalaisen SFS-EN 28601-Standandin mukaan seitsemäs ja viimeinen viikottainen lepopäivä ja samalla LAKISÄÄTEINEN PYHÄPÄIVÄ.
Kenellä valta tässä maailmassa.
1234567---
- Anonyymi00003
Aloittaja tuo esiin tuota amerikkalaisten adventistien hapatuksia eli harhaoppeja. On heillä monta muutakin harhaoppia, ettei sen puoleen, mutta tätä ne amerikkalaiset adventistit jakelevat, vaikke adventtikirkko Suomessa tälläisiä tarinoita painota.
Eihän Suomen oikeat adventistit tälläisiä hapatuksia usko, vaan he osaavat lukea itse Raamatusta, mikä on Uuden Liiton oppi ja mikä kuuluu sinne Vanhaan Liittoon, joka ei voinut ketään pelastaa iankaikkiseen elämään.
Jeesus julisti tuon vanhan liiton lakkautetuksi ja perusti Uuden Liiton, joka ei perustu tekoihin vaan armoon.
Hebr 7:
18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
19 -sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
22 niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.
Hebr 8:
6 Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle
13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään
Gal 2:
16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista
21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut
Gal 3:
13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
Uusi Liitto on siis armoliitto, joka ei perustu lain tekoihin.
Älkää siis uskoko valheopettajia, jotka julistavat uudelleen lain tekoja, jotka vain pilkkaavat Kristuksen veriuhria.- Anonyymi00029
Tämä on hirvittävä harhaoppi, kun monet julistavat ikuista piinaa tulijärvessä.
Jumala ei ole mikään sadisti, ikuisesti tulella piinaava.
Monet työntävät lapsillekin sikkaa suuhun, vaikka Jumala jaotteli sen kuuluvaksi saastaisiin eläimiin.
En usko näitä harhajulistajia !
1234567---
- Anonyymi00004
Tuasenniikko se viskas?
- Anonyymi00016
Ai Isää:))
- Anonyymi00005
Eikös se ole sama pitää hengellinen kokous lauantaina tai sunnuntaina ?
- Anonyymi00006
Gal 4:10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
4:11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.- Anonyymi00007
Onko adventisteista nähty turhaan vaivaa?
- Anonyymi00008
Vain sapatin pitäminen vapahtaa. Ei ole muuta tietä taivaaseen kuin pyhittää sapatti. Näinhän ne adventistit opettavat, ja ohittavat kokonaan Jeesuksen, kun aikovat pelastua teoillaan.
- Anonyymi00011
Noo ei kukaan advari sano että teoilla pelastuu !
- Anonyymi00037
Anonyymi00011 kirjoitti:
Noo ei kukaan advari sano että teoilla pelastuu !
Jokaisen advarin mukaan et pelastu, jos et pyhitä sapattia.
- Anonyymi00009
Paavali piti Trooassa puheensa " viikon esimmäisenä päivänä" eli meidän sunnuntaina, silloin he myös viettivät ehtoollista
Apostolien teot 20:7 FB38
”Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.”
(kr."en de tee maan sabattoon"-- ensimmäisenä sapatista laskien )
Vuorokausi vaihtui lauantaina klo 18:00. Jolloin sapatti loppui. Paavali puhui siis "lauantai iltana"( joka oli jo sunnuntai vuorokausi ) puoli yöhön asti. He "mursivat leipää" ts. viettivät ehtoollista "sunnuntaina"( sapatin loputtua lauantai iltana klo 18.00 jälkeen)
Apt. 20:7 FB92
”Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää. Paavali, jonka seuraavana päivänä oli määrä jatkaa matkaansa, puhui koolla oleville, ja puhe pitkittyi puoleenyöhön saakka.”- Anonyymi00010
Juuri Paavalin juttujen vuoksi ylifariseus ja muut herjaavat Paavalia kun ei käy millään tavalla heidän oppiinsa.
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Juuri Paavalin juttujen vuoksi ylifariseus ja muut herjaavat Paavalia kun ei käy millään tavalla heidän oppiinsa.
No kuka herjaa Paavalia ?
- Anonyymi00019
Kuka muutti ?
Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk.apostolisella VALLALLA viikon ensimmäisen päivän sunnuntain Herran päiväksi.
Ehtoollista voi viettää kaikkina viikon päivinä, mutta sapatin Jumala on siunannut ja pyhittänyt pyhäpäiväksi.
1234567--- - Anonyymi00022
Anonyymi00010 kirjoitti:
Aika laihat nuo sinunkin sanomat !!!!!!!!!!!!!.
- Anonyymi00027
Anonyymi00010 kirjoitti:
ylifariseusta ei ole koskaan arvostelut hetkauttaneet. Ei tietenkään kun on henkisesti vahvasta miehestä kysymys.
1234567---
- Anonyymi00014
Sunnuntain pyhyyden takana on siis Katolisen kirkon arvovalta,
Pedofiili uskonto.
Sairas,jätkät ei mulkkua housussa vaikka jotain vitun pappeja ovat.
Nussivat lapsipoikia ja ovat vielä homoja !
Ihan samaa kuin Islam,pedofiileja. - Anonyymi00017
Mitään sunnuntain pyhyyttä ei ole olemassakaan, kuten ei myöskään sapatin pyhyyttä, vaan on vain Jumalan pyhyys ja Pyhän Hengen pyhyys.
Mitä Paavali tuo hyvin selkeästi esille tuon Pyhän Hengen vaikutuksen. Mikä on lakihenkisella lahkoille kauhistus ja siksi tekevät kaikkensa sekä enemmänkin Paavalin armovallan murentamiseksi.
Siinä sivussa tulee kaikki muut herjattavaksi.- Anonyymi00018
Tämä sanoma ei vanhene:
Adventisti ylifariseus_1:sen kirjoitus.
ILMESTYSKIRJAN PETO TUNNISTETTU.
Pedon muuttama lepopäivä "SUNNUNTAI" on ollut pedonmerkkinä siitä alkaen, kuin se on ollut katolisen vallan tunnusmerkki, eli vuodesta 321 jKr. lähtien. Tuomioiden julistaminen on eri asia kuin merkin aikaansaaminen paavin toimesta keskiajoista lähtien, mutta merkki säilyy muuttumattomana ajan loppuun saakka.
VERTAILUKOHTEET: 2.Moos.31:12-18 ja Ilm.13-11-18 5.Moos.6:1-8
Jumalan merkki sapatti, ja pedon merkki sunnuntai vastakkain. Rangaistuskin sama, eli kuoleman tuomio.
JUMALAN MERKIN SAPATIN RIKKOMISESTA TUOMIO ON IANKAIKKINEN. Pedon merkin sunnuntain kohdalla se on pedon aikakauteen liittyvä rangaistus.
1234567---
- Anonyymi00020
Ei ylifariseuksen Paavalin viha ja herjat vanhene koskaan, vaan ne ovat ja pysyvät, koska ei lahkon oppia voi julistaa yhdessä Paavalin kanssa. Paavali laittaa älyttömät lakihenkiset ojennukseen ja siitä syystä täytyy olla sotajalalla Paavalia kohtaan että saa lahkon opin edes jollakin tavalla linjaan Raamatun kanssa.
Mutta siinä mennään ns. ojasta alikkoon, kun omaa oppia pönkitetään Paavalia ja muita herjaamalla, niin samalla putoaa pohja pois omalta pelastukselta ja taivastieltä. Ei se ole tie Jeesuksen luo ja matka paholaisen pakeille.
Eikä tietenkään ihmiset voi mennä taivaaseen kilpaa herjaamalla. Kyllä Raamattuun tulisi uskoa, saada sen kautta Pyhän Hengen voima ja usko siihen miten Henki ihmisessä vaikuttaa tekemisen ja tahtomisen kautta eikä hän ole lahkon väärämielisen opin lumoissa eikä käy koko ajan herjaavaa sotaa.- Anonyymi00021
Sunnuntai on keksitty pyhäksi !
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti ILTA SANOMISSA 5.11.1999 Vapaa sana seuraavasti:
VUODEN 1973 ALUSTA virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. KRISTITYT OLIVAT JO VARHAIN KEKSINEET TEHDÄ SAPATIN JÄLKEISESTÄ PÄIVÄSTÄ VARSINAISEN JUHLAPÄIVÄN, VAIKKA YLEINEN LEPOPÄIVÄ SIITÄ TULI VASTA 300-LUVULLA.
Arvostan Piispan rehellisyyttä.
1234567--- - Anonyymi00023
ylifariseusta ei ole koskaan arvostelut hetkauttaneet. Hän henkisesti vahva.
1234567--- - Anonyymi00026
Anonyymi00023 kirjoitti:
1234567---Numerosarja, et ole rehellinen, vaan kiero ja kuten adventistit yleensä, kuljet ketunhäntä kainalossa.
- Anonyymi00042
Anonyymi00026 kirjoitti:
Numerosarja, et ole rehellinen, vaan kiero ja kuten adventistit yleensä, kuljet ketunhäntä kainalossa.
Noo onko kaikki advarit samanlaisija ? Oletko tavanut heidät kaikki ?
- Anonyymi00055UUSI
Anonyymi00023 kirjoitti:
1234567---Totta ! Näyttää kirjoitusten perusteellakin siltä, että arvostelut ei hetkauta.
Rohkea on kun kirjoittanut "Ilmestyskirjan peto tunnistettu"
- Anonyymi00024
Ensin- meillä ei ole kuukalenteria, ei lepopäivää pe- illasta- la- iltaan, sitä, mikä on juutalaisille annettu.
meillä vuorokausi vaihtuu 00-24 jaksoissa,
ja sunnuntai - ei riko sapattia, koska se on pyhä, mutta- ei sapatti.
termit - ottakaas haltuun. - Anonyymi00025
Kol2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
- Anonyymi00028
Puhuuko yksikään adventisti kielillä?
Hyväskyvätkö adventistit kielilläpuhumisenarmolahjan?- Anonyymi00031
Käy Adventti kirkossa kysymässä pastoreilta. Itse en ole kuullut mitään kielteistäkään.
Jos rupeaa puhumaan kielillä syökää sikkaa, syökää sikkaa, niin en usko, vaikka puhuisivat millä kielillä.
1234567--- - Anonyymi00038
Luulisi jos joku kielillä puhuu niin ei sen olemassaoloa voi kieltääkään. Oli oppi mikä tahansa, sama on näkyjen suhteen ei niitäkään voi kieltää jos niitä vain tulee, mikä oppi se ylipäätänsä sellainen on joka kieltää armon lahjat jos Jumala kerran sellaisia antaa niille jotka armon saavat. Minä en itse usko helluntalaisten kielillä puhumista jne. varsinaiseksi armonlahjaksi koska puhe on sellaista Jumalten kieltä mikä olisi yhteydenpitoa Jumalalta jollekin niin eihän sellaista viestiä voi ymmärtää se joka ei osaa kieltä saati sitten puhua siten että ymmärtäisi sen mitä puhuu. Eikä se ole kielen peruste tulla ilmaistuksi niin, että toinen ymmärtää mitä sanotaan. Jos Pyhä henki toimii miksi puhe välittyisi ihmisen kautta jos ihminen ei ymmärrä sitä ja toisinpäin miksi Henki puhuisi siten ettei toinen ymmärrä.
Selittäköön se minulle tämän joka osaa sen oikein selittää. Helluntain kieli oli ymmärrettävää kuulijoille. Kukaan ei voi kieltää, ettei näkyjä olisi ja olen niitä itse nähnyt ja ei se ole sen kummempaa, hereillä silmät kiinni selvään päähän, mikä se on jos ei näky. Jotkut kutsuvat sitä valveuneksi, onko se sama asia minulle se on yks lysti. Sen huomaa, kun näky alkaa rakentumaan, tilanne eroaa normaalista silmät kiinni olosta sen osalta ettei näe pelkkää mustaa. alkaa kehittymään kuva jota voi seurata pätkä ja jopa puhetta. Minulle yks lysti vaikka hulluna pidätte, ei se ole minun aikaansaama, minä vain odotan mitä tulee. tekeekö se minusta hullun, tuskin ainakaan lääkäri tekisi sellaista diagnoosia ihmiset eivät usko sitä ja mitä siitä minulle se on näky ja sieltä tulee myös välillä lahja tai opetus. Ei luulisi muita haittaavan jos noin on. Mutta ette te sitä voi kieltää etteikö noin ole. - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Luulisi jos joku kielillä puhuu niin ei sen olemassaoloa voi kieltääkään. Oli oppi mikä tahansa, sama on näkyjen suhteen ei niitäkään voi kieltää jos niitä vain tulee, mikä oppi se ylipäätänsä sellainen on joka kieltää armon lahjat jos Jumala kerran sellaisia antaa niille jotka armon saavat. Minä en itse usko helluntalaisten kielillä puhumista jne. varsinaiseksi armonlahjaksi koska puhe on sellaista Jumalten kieltä mikä olisi yhteydenpitoa Jumalalta jollekin niin eihän sellaista viestiä voi ymmärtää se joka ei osaa kieltä saati sitten puhua siten että ymmärtäisi sen mitä puhuu. Eikä se ole kielen peruste tulla ilmaistuksi niin, että toinen ymmärtää mitä sanotaan. Jos Pyhä henki toimii miksi puhe välittyisi ihmisen kautta jos ihminen ei ymmärrä sitä ja toisinpäin miksi Henki puhuisi siten ettei toinen ymmärrä.
Selittäköön se minulle tämän joka osaa sen oikein selittää. Helluntain kieli oli ymmärrettävää kuulijoille. Kukaan ei voi kieltää, ettei näkyjä olisi ja olen niitä itse nähnyt ja ei se ole sen kummempaa, hereillä silmät kiinni selvään päähän, mikä se on jos ei näky. Jotkut kutsuvat sitä valveuneksi, onko se sama asia minulle se on yks lysti. Sen huomaa, kun näky alkaa rakentumaan, tilanne eroaa normaalista silmät kiinni olosta sen osalta ettei näe pelkkää mustaa. alkaa kehittymään kuva jota voi seurata pätkä ja jopa puhetta. Minulle yks lysti vaikka hulluna pidätte, ei se ole minun aikaansaama, minä vain odotan mitä tulee. tekeekö se minusta hullun, tuskin ainakaan lääkäri tekisi sellaista diagnoosia ihmiset eivät usko sitä ja mitä siitä minulle se on näky ja sieltä tulee myös välillä lahja tai opetus. Ei luulisi muita haittaavan jos noin on. Mutta ette te sitä voi kieltää etteikö noin ole."Jos te kielillä puhuessanne ette saa aikaan selvää sanaa, kuinka voidaan ymmärtää, mitä puhutaan? Tehän puhutte tuuleen." (1. Kor. 14:9)
"Mutta seurakunnassa tahtonaisin mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenen tuhatta sanaa kielellä." (1. Kor. 14:19)
1. Korinttolaiskirje 12:4–7 (KR38):4 "Armonlahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5 ja virat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi."
1. Korinttolaiskirje 12:21–23 (KR38):21 "Silmä ei saata sanoa kädelle: 'En tarvitse sinua', eikä pää jaloille: 'En tarvitse teitä'.
22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me vaatetamme sitä kunniakkaammin..."
Roomalaiskirje 12:6–8 (KR38):6 "Ja meillä on erilaisia armonlahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu: jos kellä on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
7 jos virka, hoitakoon virkaansa; jos kuka opettaa, opettakoon;
8 jos kuka kehoittaa, kehoittakoon; joka antaa, antakoon yksinkertaisuudessa; joka johtaa, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta tekee, tehköön sen iloiten."
1. Korinttolaiskirje 13:1–2 (KR38):1 "Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä symbaali."
2 "Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisivat vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi."
Anonyymina on hyvä kirjoitella, vaikka hulluksi leimataan ei isku silti osu.
Rakkauden evankeliumi ei satuta, se opettaa rakkautta.0 - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
"Jos te kielillä puhuessanne ette saa aikaan selvää sanaa, kuinka voidaan ymmärtää, mitä puhutaan? Tehän puhutte tuuleen." (1. Kor. 14:9)
"Mutta seurakunnassa tahtonaisin mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenen tuhatta sanaa kielellä." (1. Kor. 14:19)
1. Korinttolaiskirje 12:4–7 (KR38):4 "Armonlahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5 ja virat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi."
1. Korinttolaiskirje 12:21–23 (KR38):21 "Silmä ei saata sanoa kädelle: 'En tarvitse sinua', eikä pää jaloille: 'En tarvitse teitä'.
22 Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä;
23 ja ne ruumiin jäsenet, jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me vaatetamme sitä kunniakkaammin..."
Roomalaiskirje 12:6–8 (KR38):6 "Ja meillä on erilaisia armonlahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu: jos kellä on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
7 jos virka, hoitakoon virkaansa; jos kuka opettaa, opettakoon;
8 jos kuka kehoittaa, kehoittakoon; joka antaa, antakoon yksinkertaisuudessa; joka johtaa, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta tekee, tehköön sen iloiten."
1. Korinttolaiskirje 13:1–2 (KR38):1 "Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä symbaali."
2 "Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisivat vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi."
Anonyymina on hyvä kirjoitella, vaikka hulluksi leimataan ei isku silti osu.
Rakkauden evankeliumi ei satuta, se opettaa rakkautta.0Ja sitten uuteen ketjuun jätetään kommentit muille ja niitä ei ole tarvetta lukea niin ei tule edes osumia.
- Anonyymi00032
Harhaoppista karta ja se on siinä mielessä aivan viisas päätös, että ei olisi mikään mieltä ylentävä kokemus tavata jotain ylifariseusta, joka herjaa kaikkia Paavalista lähtien ja jankkaa samoja asioita. Vaikka miten yrittäisi olla rakkaudellinen, vaikka miten rakastaa vihollista, niin vastenmielinen kokemus se olisi ja tunne mitä on syytä karttaa.
Uskossa tulisi pyrkiä vain hyviin tuntemuksiin. Niihin joita Paavali lupaa Hengen hedelmissä ja silloin ihmisten kohtaamiset ovat auvoisia, silloin heillä on sama mieli, sama henki ja he virkistyvät uskosta, heillä on hyvä keskenään ja he jakavat rakkautta eikä herjoja.- Anonyymi00033
Paavali on auvoinen.
1.Kor.5:11. Vaan minä kirjoitan teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, TE ETTE SEURUSTELISI, ETTEKÄ SÖISIKÄÄN SEMMOISEN KANSSA.
1234567--- - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Paavali on auvoinen.
1.Kor.5:11. Vaan minä kirjoitan teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, TE ETTE SEURUSTELISI, ETTEKÄ SÖISIKÄÄN SEMMOISEN KANSSA.
1234567---AAMEN Paavalille
- Anonyymi00035
Laki ei ole kristittyjä varten.
"Ja hän sanoi heille: 'Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten; niin ihmisen Poika siis on sapatinkin Herra.'"
"Ja hän sanoi heille: 'Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten; niin ihmisen Poika siis on sapatinkin Herra.'"
"Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka päivistä lukua pitää, se pitää sitä Herran tähden..."
Laki on kumottu
"Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, vihan, kun hän omassa lihassaan kumosi käskyjen lain säädöksineen..."
"Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, vihan, kun hän omassa lihassaan kumosi käskyjen lain säädöksineen..."
Onko ymmärryksessä vika kun päivästä riitaa nostaa, mikä merkitys mikä päivä?
teot sapattina
"Hänen opetuslastensa tuli nälkä, ja he alkoivat katkoa tähkäpäitä ja syödä. Fariseukset näkivät sen ja sanoivat Jeesukselle: 'Katso nyt, opetuslapsesi tekevät sellaista, mitä sapattina ei ole lupa tehdä.'"
"Jeesus sanoi hänelle: 'Nouse, ota vuoteesi ja kävele.' Ja mies tuli kohta terveeksi, otti vuoteensa ja käveli. Mutta se päivä oli sapatti. Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: 'Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodettasi.'"
"Ja se päivä, itsekukin Jeesus teki lian [saven] ja avasi hänen silmänsä, oli sapatti."
Eikö se riitä, että laki sapatin vieton kaavan osalta on purettu osoita sen, että lepo ja pyhitys tehdään, kun se on itselle sopiva hetki etenkin, kun laki oli juutalaisille ja heidän uskon mukainen. Kristinusko on rakkautta ja vapautta ei lakia. Laki on sydämessä ja maallinen laki on se missä on kiellot ja käskyt miten kuuluu elää ei opin rakenteet rajoita es vapauttaa eikä tuomitse.
Minä ymmärrän sen, ettet ymmärrä, mutta yritin silti.
Rakkautta- Anonyymi00036
Menee taatusti yli ylifariseuksen lahkon hilseeen.
Jankuttaa ja herjaa vain entistä enemmän. - Anonyymi00041
Jeesus söi tähkäpäitä sapattina. Itsekin olen popsinut marjoja suoraan suuhuni pensaista sapattina.
Jeesus paransi sapattina opetustensa ohella sairaita. Tästä eivät juutalaiset näyttäneet pitävän.
Jeesus ei kumonnut sapattia, Jeesus teki esimerkillään sapatista ihmisläheisen.
Olisi lyhyt kirkkomatka jos meilläpäin olisi jumalanpalvelukset näillä rukoushuoneilla sapattisin. Jeesuksen esimerkki.
Kun kävin aikoinaan Luterilaisen rippikoulun piti kymmenenkäskyn laki osata, sapattikäsky mukaan lukien. Kinkereillä tentattiin vielä lisää.
YSTÄVÄ SÄ LAPSIEN Alakansakoulun Raamatunhistoria. Kouluhallituksen hyväksymä 22.2.1950
USKONTOKIRJASTA LUETTUA:
Kun Jumala nyt kuuden pitkän luomispäivän jälkeen katsoi kaikkea, mitä Hän oli tehnyt, niin Hän näki, että kaikki oli kovin hyvää. Silloin Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä, ja siksi Jumala siunasi sen päivän ja pyhitti sen meidänkin lepopäiväksemme.
1. Sunnuntai
2. Maanantai
3. Tiistai
4. KESKIVIIKKO
5. Torstai
6. Perjantai
7. Lauantai sapatti
1234567--- - Anonyymi00043
Niin Raamattu ei kieltänyt tähkäpäiden syömistä sapatina
Fariseukset olivat tehneet omia sääntöjä sapatista joista Jeesus koitti heistä saada pois, ei itse sapatista. - Anonyymi00046UUSI
Anonyymi00043 kirjoitti:
Niin Raamattu ei kieltänyt tähkäpäiden syömistä sapatina
Fariseukset olivat tehneet omia sääntöjä sapatista joista Jeesus koitti heistä saada pois, ei itse sapatista.Oikein ymmärretty.
- Anonyymi00044
Kristus armahtaa, adventisti ei.
- Anonyymi00045UUSI
Jeesus armahtaa. Jeesus sanoo: Mene äläkä enää syntiä tee.
1234567--- - Anonyymi00048UUSI
Anonyymi00045 kirjoitti:
Jeesus armahtaa. Jeesus sanoo: Mene äläkä enää syntiä tee.
1234567---Jeesus kutsui sinua, numerorivi ja aloit ihmetellä, mitä sinulle oli oikein opettu. mutta paadutit itsesi, numerorivi, ja palasit entistä paatuneempana palstalle. Sana varoittaa: Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen,
Epäilen, onko sinun enää mahdollista palata ahtaalle portiile!
- Anonyymi00047UUSI
Viikonpäivien nimillä on Okkultinen alkuperä. Kysymys on oman maailman kaikkeutemme syntyhistoriasta, johonka kulunut aika on tavalliselle uskovaiselle täydellistä utopiaa.
Näitä luomisjaksoja sanotaan Brahmaan päiviksi.
Kun Brahmaan päivä päättyy, alkaa samanpituinen Brahmaan yö (Pralaya), jolloin maailmankaikkeus vetäytyy lepotilaan ja tuhoutuu osittain. Yhdessä nämä muodostavat yhden täyden vuorokauden Brahmaan ajassa (8,64 miljardia vuotta).
Mitä tulee sitten nykyisiin viikonpäiviin ja niiden nimiin, niin oman maailman kaikkeutemme ensimmäinen luomispäivä oli Saturnus-manvantara, jossa Surat olivat "ihmisiä".
Tästä Saturnus - manvantarasta, jolloin maata ei ollut vielä olemassa, on saanut nimensä lauantai - Saturday.
Tuota luomispäivää voidaan pitää myös Saatanan "syntymäpäivä" jolloin Suriin nähden ylpistyneistä olennoista tuli A - suroita, Jumalan vastustajia.
Toinen luomispäivä oli sitten Aurinko-manvantara, jossa Ahrimaanit olivat "ihmisiä". Tästä manvantarasta on saanut nimensä sunnuntai - Sunday.
Kolmas luomispäivä oli kuu-manvantara, jossa Lusiferit olivat "ihmisiä". Ja tästä kuumanvantarasta on saanut nimensä maanantai - Monday.
Neljäs luomispäivä on sitten maa-päivä - Tuesday. Meidän planettamme.
Kuu on maan äiti - maalle kaiken elämänsä luovuttanut... Okkultiden sidos kun ja maan välillä on vielä hyvin voimakas ja sen tuntevat varsinkin herkimmät ihmiset varsinkin täydenkuun aikaan, levottomuutena ja huonounisuutena.
Maan ja ihmiskunnan jälkeisen ajan jälkeen on jäljellä vielä kolme manvantaraa, jotka ovat Jupiter, Venus ja Vulcanus. - Anonyymi00049UUSI
Laista vouhottaville uuden liiton uskoville on omistettu kokonainen oma kirjeensä Raamatussa. Eli siitä sitten vain tavaamaan älyttömille galatalaisille omistettua kirjettä. Kyllä se siitä pikkuhiljaa sitten avautuu, kunhan vain tarpeeksi lukee. 😅
Ja mehuvouhottajille, tervehdys vain teillekin luterilaisesta kirkosta ja Mikkelinpäivän perhemessusta, jossa ehtoollisella tarjotiin vain mehua, ehtoollisviinin sijaan. - Anonyymi00050UUSI
>> Sunnuntain pyhyyden takana on siis Katolisen kirkon arvovalta, ja monet Katoliset johtajat opettavatkin, että sunnuntai on heidän kirkkonsa arvovallan merkki ja kun protestantit hyväksyvät ja alkavat pyhittää sunnuntaita, he tällä teollaan tunnustavat Katolisen kirkon vallan. <<
Kuitenkin nykyinen kristikunta kokoontuu sunnuntaisin ja pitää sitä pyhänä, koska sitä pidetään Jeesuksen ylösnousemuspäivänä. Ja koska Raamatussakin opetuslapset kokoontuivat päivittäin.- Anonyymi00051UUSI
Adventistit jatkavat valheteluaan ja eksyttämistä puhuen päivien pyhyydestä. Päivä on vain ajanjakso. Yhdelläkään päivällä ei ole kadottavaa tai pelastavaa ominaisuutta!
HEVONKUKKUA KOKO ADVENTISMI JA ELLENIN HOUREET! - Anonyymi00052UUSI
Jeesus nousi kuolleista lauantai-iltana, sapatin päätyttyä. toimittakoon sen (uutis)lyhteen heilutuksen Herran edessä, että hänen mielisuosionsa tulisi teidän osaksenne; sapatin jälkeisenä päivänä pappi toimittakoon sen heilutuksen.
- Anonyymi00053UUSI
Anonyymi00051 kirjoitti:
Adventistit jatkavat valheteluaan ja eksyttämistä puhuen päivien pyhyydestä. Päivä on vain ajanjakso. Yhdelläkään päivällä ei ole kadottavaa tai pelastavaa ominaisuutta!
HEVONKUKKUA KOKO ADVENTISMI JA ELLENIN HOUREET!Montako adventistia tunnet ?
- Anonyymi00054UUSI
Kuka muutti?
Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella VALLALLA viikon ensimmäisen päivän sunnuntain nimen Herran päiväksi.
1234567--- - Anonyymi00057UUSI
Anonyymi00051 kirjoitti:
HEVONKUKKUA KOKO ADVENTISMI JA ELLENIN HOUREET!1700-luvun Luterilaiset virret kertovat.
VIRSI 135.1. Nää käskysanaa KYMMENEN, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.
136. 1. Ken tahtoo olla KRISTITTY, ja kristittynä kuolla, ei sille OUTO, PEITETTY, SAA HERRAN LAKI OLLA, JONK' ANTOI ITSE JUMALA.
Adventistien Adventtilauluja 80. On, Herra, kaikki KÄSKYSI Vakaat ja oikeat. ON TÄYDELLINEN LAKISI, SANASI VANHURSKAAT.
1234567---
- Anonyymi00056UUSI
Ylifariseuksen halveksima Paavali loi kristinuskin Jeesuksen Hengessä, jossa kaikki päivät yhtä hyviä.
Tätä sitten harhaoppiset vääntelevät puoleen ja toiseen vaikka asia on selvä kuin vesi.- Anonyymi00058UUSI
Paavalin kirje Roomalaisille.
1:26.Sentähden Jumala on hyljännyt heidät HÄPEÄLLISIIN HIMOIHIN, Sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen.
27. Samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimossaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen PALKAN, MIKÄ SAADA PITI.
28. Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni JUMALAN TUNTEMISESTA, NIIN JUMALA HYLKÄSI HEIDÄT heidän kelvottoman mielen valtaan, TEKEMÄÄN SOPIMATTOMIA.
29. He ovat täynnänsä KAIKKEA VÄÄRYYTTÄ, PAHUUTTA, AHNEUTTA, HÄIJYYTTÄ, TÄYNNÄ KATEUTTA, MURHAA, RIITAA, PETOSTA, PAHANILKISYYTTÄ.
32.Jotka, vaikka tuntevat JUMALAN VANHURSKAAN SÄÄDÖKSEN, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, OVAT KUOLEMAN ANSAINNEET, eivät ainoastaan itse niitä tee, VAAN VIELÄPÄ OSOITTAVAT HYVÄKSYMISTÄ NIILLE, JOTKA NIITÄ TEKEVÄT.
En halveksi Paavalia. ylifariseus on aina ollut Paavalin kanssa samaa mieltä.
1234567---
- Anonyymi00059UUSI
Ylifariseus siis aitolainen, ottaa korvasyyhyyn mitä tykkää, mutta ei sitä, että kaikki päivät yhtä hyviä
- Anonyymi00060UUSI
Voi tuota järjen juoksua.
Kaikki päivät ovat hyviä, mutta Jumala valitsi viikon seitsemännenpäivän, lauantain pyhä/lepopäiväksi. Jumala siunasi ja pyhitti sapatin. Sapatin yllä on pyhyys ja pysyy.
Tässäkin on viisaus, jolla ymmärrys on.
1234567--- - Anonyymi00061UUSI
Anonyymi00060 kirjoitti:
Voi tuota järjen juoksua.
Kaikki päivät ovat hyviä, mutta Jumala valitsi viikon seitsemännenpäivän, lauantain pyhä/lepopäiväksi. Jumala siunasi ja pyhitti sapatin. Sapatin yllä on pyhyys ja pysyy.
Tässäkin on viisaus, jolla ymmärrys on.
1234567---Paavali kun ei tuota ymmärrä, niin ylifariseuksen ja koko lahkon täytyy sentähden herjata Paavalia ja niitä, jotka uskoo Paavalia.
- Anonyymi00062UUSI
Anonyymi00061 kirjoitti:
Paavali kun ei tuota ymmärrä, niin ylifariseuksen ja koko lahkon täytyy sentähden herjata Paavalia ja niitä, jotka uskoo Paavalia.
Näyttääpi siltä, että olet itse Paavalin herjaaja.
1234567---
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 671131
Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️43838- 69782
- 81770
- 149736
Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)80689Miksi meille jäi
Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk37685- 64683
Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k202586Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?11584Rakas, rakkaampi, rakkain
Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m117578Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei19555- 52539
Sara Sieppi ja hissi tänään
Voi helvetin helvetti. Nytkö tätä naikkosta täytyy palvoa ja antaa etuoikeus hissiin, kun hän on vääntänyt kakaran maail115515- 90498
Ketä ajattelen
kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v18490Työttömän miehen ihmisarvo
..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline114465YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.
Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene25446Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto65441Persujen Puhoksen retki
Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet144427