tyhmiä(kö)kysymyksiä

vaivaa....

mikä on aivotärähdyksen ja aivovamman ero? miten käy tai haittaako jos on saanut kahdesti pahan aivotärähdyksen?

15

3567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin kerran tärähtänyt

Aivotärähdyksestä ei synny pysyviä vammoja, mutta osa aivosoiluista kuolee. Niin käy toisaalta joka päivä, vaikka makaisit sängyssä, ja joka kerta kun vaikka ihan pienestikin isket pääsi johonkin.

Kaksi aivotärähdystä ei varmaan ole kamalan paha juttu, mutta ei niitä kannata enempääkään hankkia.

Oikein pahasta aivotärähdyksestä voi seurata aivovamma, joka onkin sitten ihan eri asia.

• JaJu

Yleisesti ajatellaan ettei lievästä aivotärähdyksestä jäisi pysyvää haittaa mutta vähän vakavammista jo sen sijaan kyllä. Puhumattakaan sitten jo voimakkaista päähän kohdistuneista tapaturmista. Seuraukset voi voivat tulla vasta päivien, viikkojen, kuukausien tai jopa vuosienkin päästä. Seuraukset voivat olla hyvin erilaisia kuten muistin heikkeneminen, epämääräinen särky, mielialahäiriöt, oppimisvaikeus, hormonaalinen häiriö jne. Itselläni todennäköisesti useat aivotärähdykset ovat laukaisseet hypotalaamisen diabetes insipiduksen (adh:n puute). Olisi hyvä kun olisi mahdollisimman tarkat oiretiedot heti tärähdyksen jälkeen ja sitä seuraavilta tunneilta ja päiviltä.
      Aina ei tarvi mennä toki lääkäriin mutta toisaalta jos seuraukset voivat tulla viiveellä olisi kyllä hyvä olla silloin sairaskertomuksessa mahdollisimman tarkkaan tämmöisetkin vakkei hoitona tarvitsisi kuin särkylääkettä.

• vaivaa....

olen saanut nuo ns.aivotärähdykset autokolareista joista seurauksena niskan retkahdukset sekä toisesta kerrasta myös selkä meni tohjoksi ja olen työkyvytön.No tyhmänä kysyn et miks ei sit kolmatta kertaa enää?Noin sanoi kerran yks lääkärikin, mut kun enpä tajunnu kysyä.Niin ja näkyykö ne jossain kuvissa, ehkä myöhemmin vai mitä? Yks lääkäri epäili vasta aivovammaa toinen kumos sen. Ei oikein tiedä et ollako vaiko ei!?

• kovempi isku
        vaivaa.... kirjoitti:

olen saanut nuo ns.aivotärähdykset autokolareista joista seurauksena niskan retkahdukset sekä toisesta kerrasta myös selkä meni tohjoksi ja olen työkyvytön.No tyhmänä kysyn et miks ei sit kolmatta kertaa enää?Noin sanoi kerran yks lääkärikin, mut kun enpä tajunnu kysyä.Niin ja näkyykö ne jossain kuvissa, ehkä myöhemmin vai mitä? Yks lääkäri epäili vasta aivovammaa toinen kumos sen. Ei oikein tiedä et ollako vaiko ei!?

päähän saattaa laukaista Epilepsian.

• neupsy.
        vaivaa.... kirjoitti:

aivotärähdyksistä vaan lievistä ja vakavammista aivovammoista. Tämä siksi, että aina isku päähän aihueuttaa enemmän tai vähemmän vaurioita, yleisimmin tarkkaavuuden ja muistin ongelmaa. Sanasta aivotärähdys tulee väärä kuva, ihan kuin se ei olisi niin paha kuin aivovamma. Sinun kohdallasi kyse autokolareista, joista tullut myös muuta vammaa, joten mielestäni kyllä pitäisi kuvata. Kuvissa näkyvät ruhjeet, MRI:ssä myös ns. aksonaaliset vauriot, jotka todella yleisiä ns. heilahdusvammoissa.

• vaivaa...
        neupsy. kirjoitti:

aivotärähdyksistä vaan lievistä ja vakavammista aivovammoista. Tämä siksi, että aina isku päähän aihueuttaa enemmän tai vähemmän vaurioita, yleisimmin tarkkaavuuden ja muistin ongelmaa. Sanasta aivotärähdys tulee väärä kuva, ihan kuin se ei olisi niin paha kuin aivovamma. Sinun kohdallasi kyse autokolareista, joista tullut myös muuta vammaa, joten mielestäni kyllä pitäisi kuvata. Kuvissa näkyvät ruhjeet, MRI:ssä myös ns. aksonaaliset vauriot, jotka todella yleisiä ns. heilahdusvammoissa.

Juuri äsken olin neurologin vastaanotolla! Minulla on ollut??hänen mukaansa selvä aivotärähdys! Hankalin retkahdusvamman lisäksi on se, että oireita on vain toisella puolen kehoa!Puutumista, lihaskramppeja(siis eivät laukea),ja muuta vaivaa, niin ja ylivilkkaat refleksit, extrapyramidaali?oireita jne.Pään mri lausunto kertoi, että vamman seurauksena kaularanka mennyt kierteille! Muistiongelmia ym.ym. Lihakset alkaneet surkastumaan...
        Eli olen hankala potilas, kai!
        Niin aivotärähdys ja se siitä, asia painetaan nyt unholaan....
        Näinkö yleensä menetellään tällaisissa tapauksissa?
        Kertokaa, te lääkärit,jos tiedätte.Kiitos!

• JaJu
        neupsy. kirjoitti:

Olen ollut aivojen MRI:ssa paikallisessa aluesairaalassa erilaisten ehkä aivotärähdyksen seurauksena tulleiden vuoksi.
        Radiologin lausunnon mukaan ei oireille selitystä löytynyt.
        Riittääkö vanhojen laitteiden tarkkuus paljastamaan mainitsemasi aksonaaliset vauriot ja esim. sellan alueen pienet ruhjeet vai pitäisikö kuvatuttaa muualla uudestaan?

• neupsy.
        vaivaa... kirjoitti:

Juuri äsken olin neurologin vastaanotolla! Minulla on ollut??hänen mukaansa selvä aivotärähdys! Hankalin retkahdusvamman lisäksi on se, että oireita on vain toisella puolen kehoa!Puutumista, lihaskramppeja(siis eivät laukea),ja muuta vaivaa, niin ja ylivilkkaat refleksit, extrapyramidaali?oireita jne.Pään mri lausunto kertoi, että vamman seurauksena kaularanka mennyt kierteille! Muistiongelmia ym.ym. Lihakset alkaneet surkastumaan...
        Eli olen hankala potilas, kai!
        Niin aivotärähdys ja se siitä, asia painetaan nyt unholaan....
        Näinkö yleensä menetellään tällaisissa tapauksissa?
        Kertokaa, te lääkärit,jos tiedätte.Kiitos!

pikkuhiljaa käytöstäpoistuvaa nimitystä, eli aivotärähdystä, usein mikäli neurologista vaivaa, esim muistiongelmaa, on, ohjataan neuropsykologin tutkimuksiin ja sitä kautta mahdollisesti kuntoutukseen. Joka tapauksessa ei missään nimessä pääiskuja paineta unholaan, mikäli koet näin käyneen, muistuta asiasta neurologia.
        Kuvaamiasi kaularangan kiertymisiä ym. usein ensisijaisesti hoidetaan fysioterapiassa, mutta jos kerrot muistiongelmistasi (ne siis yleisiä aivovammoissa) luultavasti lähete jatkotutkimuksiin aukeaa. Ikävä totuus nykyään resurssipulan vuoksi on, että, mikäli vastaanotolla tai kuvissa ei esiin tule selvää vammaa, ei tutkimuksen jatko aukea. Puhu ongelmistasi, niin varmasti neuropsykologille pääset.

• neupsy
        JaJu kirjoitti:

Olen ollut aivojen MRI:ssa paikallisessa aluesairaalassa erilaisten ehkä aivotärähdyksen seurauksena tulleiden vuoksi.
        Radiologin lausunnon mukaan ei oireille selitystä löytynyt.
        Riittääkö vanhojen laitteiden tarkkuus paljastamaan mainitsemasi aksonaaliset vauriot ja esim. sellan alueen pienet ruhjeet vai pitäisikö kuvatuttaa muualla uudestaan?

aksonaaliset tai syvienosien vammat kuvissa näy. Uusinta tutkimukseen syy, jos oireita edelleen esiintyy, koneet kehittyneet ja joskus näkyvät vasta myöhemmin, eivät akuutisti. Jos ei ole jäänyt vaivaa, luultavasti olet selvinnyt säikähdyksellä.

• kyselee...
        neupsy kirjoitti:

aksonaaliset tai syvienosien vammat kuvissa näy. Uusinta tutkimukseen syy, jos oireita edelleen esiintyy, koneet kehittyneet ja joskus näkyvät vasta myöhemmin, eivät akuutisti. Jos ei ole jäänyt vaivaa, luultavasti olet selvinnyt säikähdyksellä.

Kerrotko, kiitos jos niin teet, sinä oletkohan sitten lääkäri, niin, että jos kuvissa ei näy mitään, mutta silti on esim.toispuoleisia oireita, niin voiko ne liittyä aivovammaan? Ja että mitä muita oireita voisi sellaisesta aivovammasta olla? Niin tai aivotärähdyksestä? Minulle on kehittynyt todella invalidisoiva tila, johon kukaan ei oikein ota kantaa, mutta totta on se, että tilani menee alaspäin kokoajan. Mitä pitäis tehdä?

• neupsy
        kyselee... kirjoitti:

Kerrotko, kiitos jos niin teet, sinä oletkohan sitten lääkäri, niin, että jos kuvissa ei näy mitään, mutta silti on esim.toispuoleisia oireita, niin voiko ne liittyä aivovammaan? Ja että mitä muita oireita voisi sellaisesta aivovammasta olla? Niin tai aivotärähdyksestä? Minulle on kehittynyt todella invalidisoiva tila, johon kukaan ei oikein ota kantaa, mutta totta on se, että tilani menee alaspäin kokoajan. Mitä pitäis tehdä?

ELi kuten nimimerkistä ilmenee, en ole lääkäri vaan neuropsykologi. Eli ikinä en mene sanomaan ihmisen tilanteesta mitään suoraan, tapaamatta ihmistä. Voisi käydä myös niin, että teen hallaa kollegoilleni. Yleisesti voin sanoa, että jos tilanne pahenee ei korjaannu, kyseessä todella voi olla aivovamma, verenvuoto, joka ei ole näkynyt tuoreeltaan kuvissa tai esim. on syvissä osissa, jolloin ne eivät välttämättä kuvissa näy.
        Aivovammassa yleisimpiä, itseasiassa melkeinpä aina tulevia, vaivoja on keskittymisen ja toiminnanohjauksen häiriöt ja muistin heikkous. Näiden lisäksi vamman paikasta riippuen erilaisia vaikeuksia. Normaalisn ikääntymisen vuoksi vamma saattaa aiheuttaa ongelmia vasta myöhemmin, sitten kun muutenkin muisti heikkenee tms. Tällöin "normaali" heikkeneminen saattaa tapahtua nopeammin, kuin ilman vammaa.
        Kannattaa tarkistaa asia, onko kyseessä etenevä prosessi vai mikä?

• vaivaa...
        neupsy kirjoitti:

ELi kuten nimimerkistä ilmenee, en ole lääkäri vaan neuropsykologi. Eli ikinä en mene sanomaan ihmisen tilanteesta mitään suoraan, tapaamatta ihmistä. Voisi käydä myös niin, että teen hallaa kollegoilleni. Yleisesti voin sanoa, että jos tilanne pahenee ei korjaannu, kyseessä todella voi olla aivovamma, verenvuoto, joka ei ole näkynyt tuoreeltaan kuvissa tai esim. on syvissä osissa, jolloin ne eivät välttämättä kuvissa näy.
        Aivovammassa yleisimpiä, itseasiassa melkeinpä aina tulevia, vaivoja on keskittymisen ja toiminnanohjauksen häiriöt ja muistin heikkous. Näiden lisäksi vamman paikasta riippuen erilaisia vaikeuksia. Normaalisn ikääntymisen vuoksi vamma saattaa aiheuttaa ongelmia vasta myöhemmin, sitten kun muutenkin muisti heikkenee tms. Tällöin "normaali" heikkeneminen saattaa tapahtua nopeammin, kuin ilman vammaa.
        Kannattaa tarkistaa asia, onko kyseessä etenevä prosessi vai mikä?

Kävin onnettomuuden jälkeen n.1v neuropsyk.testeissä. Tuolloin tulos oli keskittömiskyvyttömyyttä, tarkkaavaisuuden ylläpitovaikeutta, muistin heikentymistä.Sain lausunnon, että joshtuu ehkä huonosta laskentopäästä....nyt juuri kävin toisen kerran, samat lopputulokset, hieman huonompana, mutta nyt pantiin kipulääkkeiden piikkiin!Mitään etenevää aivosairautta ei kuulema ole! Mun oireet on vain siis toisella puolen kehoa, myöskin tullut lihasatrofiaa esiin.Kaularanka on "vääntynyt" jne.Todettu jotain extrapyramiidioireita, vaivaisella puolen, ylivilkkaat refleksit ym.Eka lääkäri oli huolestunut, toinen sanoi että aivotärähdys on tullut!Se tosin todettiin jo heti aikoinaan. Asiat annetaan vain olla....olenhan eläkkeellä, mitään ei kai kannat tehdä? Olen kyllästynyt lääkäreissä juoksemiseen! Pitäisikö antaa vaan asioiden olla? Mutta ihmetyttää kaikki selitykset ja se, että miksi juuri nyt tapahtuman jälkeen olen tällaiseksi mennyt?Ymmärrän kuitenkin että nämä ovat vaikeita asioita lääkäreille, mutta siltikään en vaan nyt ymmärrä tätä omaa hommaa...

• neupsy
        vaivaa... kirjoitti:

Kävin onnettomuuden jälkeen n.1v neuropsyk.testeissä. Tuolloin tulos oli keskittömiskyvyttömyyttä, tarkkaavaisuuden ylläpitovaikeutta, muistin heikentymistä.Sain lausunnon, että joshtuu ehkä huonosta laskentopäästä....nyt juuri kävin toisen kerran, samat lopputulokset, hieman huonompana, mutta nyt pantiin kipulääkkeiden piikkiin!Mitään etenevää aivosairautta ei kuulema ole! Mun oireet on vain siis toisella puolen kehoa, myöskin tullut lihasatrofiaa esiin.Kaularanka on "vääntynyt" jne.Todettu jotain extrapyramiidioireita, vaivaisella puolen, ylivilkkaat refleksit ym.Eka lääkäri oli huolestunut, toinen sanoi että aivotärähdys on tullut!Se tosin todettiin jo heti aikoinaan. Asiat annetaan vain olla....olenhan eläkkeellä, mitään ei kai kannat tehdä? Olen kyllästynyt lääkäreissä juoksemiseen! Pitäisikö antaa vaan asioiden olla? Mutta ihmetyttää kaikki selitykset ja se, että miksi juuri nyt tapahtuman jälkeen olen tällaiseksi mennyt?Ymmärrän kuitenkin että nämä ovat vaikeita asioita lääkäreille, mutta siltikään en vaan nyt ymmärrä tätä omaa hommaa...

Ainakin meillä jos tilanne on mennyt edellistutkimuskertaa huonommaksi, siihen puututaan suoriltaan, ainakin seurantana. Tuollaiset toispuoliset oireet onkin tod. yleisiä, vastakkaisella puolella kuin vamma.
        Sinun tilanteessasi on nyt varmastikin niin, että koska olet eläkkeellä, maksusitoumusta kuntoutukseen ei hevillä eikä ehkä pakollakaan saa. Tällaisissa tilanteissa ikävä kyllä neuropsykologikin on avuton, hän kun voi vaan todeta kuntoutuksen tarpeen, hankkia kuntouttajan, mutta ilman maksusitoumusta potilas joutuisi sen itse kustantamaan.

Extrapyramidaalioireita voi kuntouttaa aika paljon fysioterapialla, noita tarkkaavuuden yms. juttuja taas neuropsykologisella kuntoutuksella. Nyt kuitenkin kohdallasi ilmeisesti tilanne on se, että neuropsykologiseen kuntoutukseen maksusitoumusta et ole saanut, fysioterapiaa kannattaa kysyä lääkäriltä.

• vaivaa..
        neupsy kirjoitti:

Ainakin meillä jos tilanne on mennyt edellistutkimuskertaa huonommaksi, siihen puututaan suoriltaan, ainakin seurantana. Tuollaiset toispuoliset oireet onkin tod. yleisiä, vastakkaisella puolella kuin vamma.
        Sinun tilanteessasi on nyt varmastikin niin, että koska olet eläkkeellä, maksusitoumusta kuntoutukseen ei hevillä eikä ehkä pakollakaan saa. Tällaisissa tilanteissa ikävä kyllä neuropsykologikin on avuton, hän kun voi vaan todeta kuntoutuksen tarpeen, hankkia kuntouttajan, mutta ilman maksusitoumusta potilas joutuisi sen itse kustantamaan.

Extrapyramidaalioireita voi kuntouttaa aika paljon fysioterapialla, noita tarkkaavuuden yms. juttuja taas neuropsykologisella kuntoutuksella. Nyt kuitenkin kohdallasi ilmeisesti tilanne on se, että neuropsykologiseen kuntoutukseen maksusitoumusta et ole saanut, fysioterapiaa kannattaa kysyä lääkäriltä.

Minut on "nakattu" sairaalastamme ulos jo monta kertaa! Olen tapellut itseni sinne takaisin. Tk-lääkärit ei tajua tästä mitään! On aika onneton olo, kun ikää kolmisen kymment ja tilanteeni vain huononee. olen yrittänyt saada apua kotiinkin, mutta turhaan!
        Sen verran sain apua tuolta viime käynnilt et tehään hermoratatutkimus, noitten surkastuneitten lihasten takia.Sit en tiiä saanko taas potkut ja mennä kotia "homehtuun"!
        Mainitsit jotain vamman sijainnista, koska oireet ovat toipuoleisia. Mitä tarkoitit?
        Olo on todella niin kuin olisi eri ihmisen puoliskot kehossani!Alkuun oli ihan kauhea tunne, mut näköjään tähänki sopeutuu. Mut siltikin mua vaivaa....mikä minulla oikein on?
        Onko sinulla kokemusta kaltaisistani?
        Kiitos kun jaksat vaivautua vastaamaan!

• neupsy.
        vaivaa.. kirjoitti:

Minut on "nakattu" sairaalastamme ulos jo monta kertaa! Olen tapellut itseni sinne takaisin. Tk-lääkärit ei tajua tästä mitään! On aika onneton olo, kun ikää kolmisen kymment ja tilanteeni vain huononee. olen yrittänyt saada apua kotiinkin, mutta turhaan!
        Sen verran sain apua tuolta viime käynnilt et tehään hermoratatutkimus, noitten surkastuneitten lihasten takia.Sit en tiiä saanko taas potkut ja mennä kotia "homehtuun"!
        Mainitsit jotain vamman sijainnista, koska oireet ovat toipuoleisia. Mitä tarkoitit?
        Olo on todella niin kuin olisi eri ihmisen puoliskot kehossani!Alkuun oli ihan kauhea tunne, mut näköjään tähänki sopeutuu. Mut siltikin mua vaivaa....mikä minulla oikein on?
        Onko sinulla kokemusta kaltaisistani?
        Kiitos kun jaksat vaivautua vastaamaan!

tulee vastakkaiselle puolelle kuin isku/vamma. Eli jos vamma tulee vasempaan hemisfääriin, yleisimmin halvaus tällöin oikealla puolellea ja toisin päin.
        Aina oireet henkilökohtaisia, enpä siis voi sanoa täysin samoista oireista kärsivää tavanneeni, mutta saman suuntaisia kylläkin. Sinun kohdallasi on saattanut käydä myös niin, että koska tilanteesi on pitkittynyt, saatat jo turhankin paljon kiinnittää huomiota asioihin, mikä ei ole siis ollenkaan ihme. Hermoratatutkimuksella saadaan nykyään erittäin monipuolinen kuva asiasta, joten selitys saattaaa todella löytyä sieltä, eikä päänkuvista.
        Voimia ja uskoa siihen ,että syy löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      152
      3426
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2422
    3. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      116
      1220
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      13
      1203
    5. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      10
      1094
    6. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      49
      948
    7. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      46
      894
    8. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      19
      880
    9. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      39
      777
    10. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      198
      705
    Aihe