Ahneet maanviljelijät ja muut

Rilla

Taitaa tämän palstan suosituin aihealue olla maanviljelijöiden ahneus ja duunarin verorahoilla eläminen.

Viime viikolla Maaseudun Tulevaisuudessa oli hyvä mielipidekirjoitus, kirjoittaja oli muistaakseni Mika Vehmas tai vastaava. Hän kritisoi sitä, että lähes kaikki maataloudelle myönnetyt investointiavustukset ja muut menevät suurtilallisille ja nämä tavalliset 30 hehtaarin tai alle viljelijät jäävät ilman, koska tiloja ei pidetä elinkelpoisina. Ja minkähän kokoisia tiloja valtaosa Suomessa on?

Kävi kyllä mielessä kun viikonloppuna katselin Farmarin kotieläinosaston aluksi muistaakseni 66 kuution noukintavaunua ja 200 hepan Fendtia sen edessä, että onko tässä systeemissä mitään järkeä. Keskivertoa hieman alapuolella oleva tuottaja on samaan aikaan pahemmassa taloudellisessa umpikujassa kuin esimerkiksi pitkäaikaistyötön.

Valittavasti tämä tukipolitiikka ei tästä muutu, EU vetää meitä kuin pässiä narussa. Tukea perinteiselle pienviljelijälle ei enää juuri tule ja isot jylläävät. Sitten on niitä ökyisäntiä, jotka todellakin elävät tuilla ja rakentelevat lypsyrobottipihattoja investointiavustuksilla.

58

5081

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli eeuu.hun

liittymisen tarkoitus...
      Ruuan hinta pitää saaha alas, että kuluttajille jää rahaa muuhunkin ...
      mäyräkoiraan, auton- asunnon- kumppanin vaihtoo.etelänmatkaan ym.ym.
      se ei onnistu muuten ku tukemalla tuotantoa kaikin tavoin.....
      näitä kirjoituksia kun lukee,duunarien niin vaikea sitä itselleen myöntää..

• juha.74

oli viime syksynä juttu yhdestä naapurikunnan emännästä, joka koki totaalisen loppuunpalamisen. Eikä kyseessä ollut edes mikään tosi iso tila.
      Investointitukipolitiikka suorastaan ruokkii kilpailunhaluisia isäntiä rakentamaan entistä suurempia navetoita, vaikka siihen ei ole olemassa mitään järkeviä perusteita. Peltoja haalitaan sieltä mistä sattuu saamaan, hinnalla millä hyvänsä. No, meneehän se kesä traktorissa tienpäälläkin.

• Isäntä

Ja sitten noitten maitten oston jälkeen ajetaan läpi tilusjärjestely jonka maksajiksi pienet tilat joutuvat isothan saa valtion avut...

• Rilla

On luonteenlaadusta kiinni, milloin lanka katkeaa. Ja varsinkin monilla pienemmillä tiloilla on vuosikaudet sinnitelty sen yhden ainoan kuidun varassa. Eli edessäpäin on niitä todellisia loppuunpalamisia. Tai onhan niitä varmasti jo nyt, mutta sinniteltävä on.

• arii
        Rilla kirjoitti:

On luonteenlaadusta kiinni, milloin lanka katkeaa. Ja varsinkin monilla pienemmillä tiloilla on vuosikaudet sinnitelty sen yhden ainoan kuidun varassa. Eli edessäpäin on niitä todellisia loppuunpalamisia. Tai onhan niitä varmasti jo nyt, mutta sinniteltävä on.

.. hemmetis tohon hullun myllyyn pitää lähtee?
        itellänikin on nyt jonkin lainen tila ja pääosin olen vaan pyrkinyt maksaan velat pois... enkä tekeen sitä lisää ja mielestäni tulen kohtuullisesti toimeen

• pienen tilan
        Rilla kirjoitti:

ongelmia yksistään ole.
        Loppuunpalamista tapahtuu useammin laajentaneilla suurilla tiloilla esimerkkejä löytyy aivan tarpeeksi.

• Rilla
        pienen tilan kirjoitti:

ongelmia yksistään ole.
        Loppuunpalamista tapahtuu useammin laajentaneilla suurilla tiloilla esimerkkejä löytyy aivan tarpeeksi.

Ne on sitten hakemalla haettuja loppuunpalamisia. Ei kannata ryhtyä leikkiin jos kantti ei kestä.

• sitä on
        Rilla kirjoitti:

Ne on sitten hakemalla haettuja loppuunpalamisia. Ei kannata ryhtyä leikkiin jos kantti ei kestä.

täällä huudella ja viisastella.

• Rilla
        sitä on kirjoitti:

täällä huudella ja viisastella.

Missähän tämä maa olisi jos menneet polvet olisivat olleet tuollaisia itku-potku-inisijä-valittajia...

Täälläkin on karski äijä kaksi kuukautta sairaslomalla sormen takia... Anna mun kaikki nähdä!

Kun ei näemmä hermo pidä, taitaa sitten olla sitä työuupumusta?

• teet työkses
        Rilla kirjoitti:

Missähän tämä maa olisi jos menneet polvet olisivat olleet tuollaisia itku-potku-inisijä-valittajia...

Täälläkin on karski äijä kaksi kuukautta sairaslomalla sormen takia... Anna mun kaikki nähdä!

Kun ei näemmä hermo pidä, taitaa sitten olla sitä työuupumusta?

alkoi kiinnostaa, ei täällä nyt tietysti viitsi kovin yksityskohtaisesti selostaa mutta jos vähä sinnepäin vihjaisit.

• Rilla
        teet työkses kirjoitti:

alkoi kiinnostaa, ei täällä nyt tietysti viitsi kovin yksityskohtaisesti selostaa mutta jos vähä sinnepäin vihjaisit.

Tämän hetkisessä työsopimuksessa lukee:Henkilöstöpäällikön vuorotteluvapaan sijaisuus. Kesällä olin kolme päivää työttömänä ja sitä ennen tein urakkaluontoisen pestin samassa firmassa. Jota en mainitse. :)

• semmottii
        Rilla kirjoitti:

Tämän hetkisessä työsopimuksessa lukee:Henkilöstöpäällikön vuorotteluvapaan sijaisuus. Kesällä olin kolme päivää työttömänä ja sitä ennen tein urakkaluontoisen pestin samassa firmassa. Jota en mainitse. :)

nyt ymmärrän tuon kahden kuukauden sairasloman työmaalla, sehän on aivan eri maailma kuin kellään muulla kaikennäköstä pienempiä ja vähän suurempiakin etuja mistä muut ei osaa uneksiakaan.

• arii
        Rilla kirjoitti:

sanoit kyllä asian suoraan, mut mielestäni olet kyllä oikeassakin

• EU joka meitä

vedättää, eiköhän se vedättäjä löydy täältä suomesta ja lähempää kun uskottekaan.

Kuka on se joka näitä pienempiä tiloja ajaa konkurssin partaalla, on muuten kokemusta lähivuosien aikana, pystyssä ollaan edelleen kaikesta huolimatta kiitos ja entistä paremmin tullaan toimeen niin taloudelliseti kun henkisestikin, ei se osuustoimintapulju ollutkaan ainoa vaihtoehto minne tuotteensa voi myydä.

Tuumikaa hetken kuka sen kymmenen vuotta sitten tehdyn EU-liittymis-sopimuksen ehdot käytännössä täällä toteuttaa ja kenellä on avaimet kädessä tuhota pienimmät maatilat.

Mutta ylemmältä taholtahan on tullut käsky ettei saa arvostella esimerkiksi mtk:n ja osuusteurastamoitten toimintaa.

• leinikki

Samaa mieltä olen. Luin myös sen mt:n mielipidejutun. Se oli hyvä ja totuudenmukainen. Esimerkkejä löytyy joka kylästä.
      Mitä nyt pitäisi tehdä? Miten jatketaan eteenpäin. Tuntuu ahdistavalta ja toivottomalta ajatella oman tilan tulevaisuutta...ja samalla koko kylän tulevaisuutta. Kaikki lopettavat paitsi yksi, joka rakentaa robottinavettaa.

Mitä näille maille tapahtuu. Mihin ihmiset lähtevät? Millä tulevat toimeen?

Jos annettaisiin pienikin toivonkipinä ja mahdollisuus, että tavallinen perheviljelmä selviäisi, niin kylille jäisi ihmisiä, nuoret tohtisivat ottaa tilan haltuunsa, työtä olisi kohtuullisesti ja elämä jatkuisi.
      Nyt ei jää mitään.

Minusta maaseudun todellisista ongelmista ei oikein puhuta vaan pidetään yllä keinotekoista optimismia.

Toisaalta haaveilen, että me tavalliset pien- ja perheviljelmien ihmiset jotenkin saisimme koottua voimamme ja keksisimme vielä jotakin...
      Mitä mieltä olette? Mitä pitäisi tehdä?

Sekin ottaa päästä, jos kaikki antaa vain periksi ja luopuu ja jättää ilman mitään vastarintaa, niin että tilastoennusteet vain toteutuvat. Perkele. Kaikki tämä on aivan uskomatonta!

• voimia

- Toisaalta haaveilen, että me tavalliset pien- ja perheviljelmien ihmiset jotenkin saisimme koottua voimamme ja keksisimme vielä jotakin...
        Mitä mieltä olette? -

Ei tule onnistumaan nykymenolla.
        Kuinka huonosti kävi esimerkiksi Suomen Sikayrittäjät Ry:n, ensimmäisenä mtk ja osuusteurastamot torpedoi koko toiminnan täydellisesti, teurastamoitten toimia ei saa arvostella, tukiasioista ei saa keskustella jne jne. Sama mafia tulee torpedoimaan myös tuon sinun haaveesi pienten tilojen voimien yhdistämisestä.

Parhaiten omaa tilannettasi parannat etsimällä vaihtoehtoja minne tuotteesi myyt niin tein minäkin, täytyy sanoa että niin talouspuoli kuin myös henkinen puoli on tänään paljon paremmassa kunnossa kuin ennen.

• leinikki
        voimia kirjoitti:

- Toisaalta haaveilen, että me tavalliset pien- ja perheviljelmien ihmiset jotenkin saisimme koottua voimamme ja keksisimme vielä jotakin...
        Mitä mieltä olette? -

Ei tule onnistumaan nykymenolla.
        Kuinka huonosti kävi esimerkiksi Suomen Sikayrittäjät Ry:n, ensimmäisenä mtk ja osuusteurastamot torpedoi koko toiminnan täydellisesti, teurastamoitten toimia ei saa arvostella, tukiasioista ei saa keskustella jne jne. Sama mafia tulee torpedoimaan myös tuon sinun haaveesi pienten tilojen voimien yhdistämisestä.

Parhaiten omaa tilannettasi parannat etsimällä vaihtoehtoja minne tuotteesi myyt niin tein minäkin, täytyy sanoa että niin talouspuoli kuin myös henkinen puoli on tänään paljon paremmassa kunnossa kuin ennen.

Tarkoitatko yksityisiä teurastamoja? Niissä löytyisi vaihtoehtoja täällä päin mutta meijeri on eri asia. Ei ole kuin yksi vaihtoehto.
        Mutta kerro lisää. Mielenkiintoista.
        Onko ihan totta, että talouspuolikin paranee jos vaihtaa taloa?

• tarkoitin
        leinikki kirjoitti:

Tarkoitatko yksityisiä teurastamoja? Niissä löytyisi vaihtoehtoja täällä päin mutta meijeri on eri asia. Ei ole kuin yksi vaihtoehto.
        Mutta kerro lisää. Mielenkiintoista.
        Onko ihan totta, että talouspuolikin paranee jos vaihtaa taloa?

maitopuolella taitaa vaihtoehdot olla melko vähissä.

Joo, siitä talouspuolesta sen verran että yli 20% nousi tulot ja siitä joka ainut sentti on puhdasta palkanlisää, liian kauan vaan tuli sinniteltyä edellisessä puljussa.

Aika outo juttu että nämä osuuskuntapolitrukkien parjaamat yksityiset maksaa peremmin ehkä kevyemmin miehitetyllä organisaatiolla on oma merkityksensä, silti kaikki tarvittavat palvelut toimii yhtä hyvin eikä tähänmennessä ole ollut moitittavaa, en tiedä kuinka muitten kohdalla mahtaa olla näin vaan on mulle tapahtunut.

On mukava mennä aamulla työmaalle kun tietää että siitä saa jonkinlaisen palkankin, aikaa tietenkin kuluu jonkinverran ennenkuin tuon edellisen aikaansaanokset on korjattuna.

• Haastaja
        tarkoitin kirjoitti:

maitopuolella taitaa vaihtoehdot olla melko vähissä.

Joo, siitä talouspuolesta sen verran että yli 20% nousi tulot ja siitä joka ainut sentti on puhdasta palkanlisää, liian kauan vaan tuli sinniteltyä edellisessä puljussa.

Aika outo juttu että nämä osuuskuntapolitrukkien parjaamat yksityiset maksaa peremmin ehkä kevyemmin miehitetyllä organisaatiolla on oma merkityksensä, silti kaikki tarvittavat palvelut toimii yhtä hyvin eikä tähänmennessä ole ollut moitittavaa, en tiedä kuinka muitten kohdalla mahtaa olla näin vaan on mulle tapahtunut.

On mukava mennä aamulla työmaalle kun tietää että siitä saa jonkinlaisen palkankin, aikaa tietenkin kuluu jonkinverran ennenkuin tuon edellisen aikaansaanokset on korjattuna.

Maitopuolellakin on vaihtoehtoja, taitaa osuuskunta olla yhdessä muutaman muun eurooppalaisen meijerin kanssa hintajohtaja ?

Ei kai kukaan ole kieltänyt arvostelemasta osuusteurastamoita, vaikka niin väitätkin ?

No, ei ainakaan minua ole kielletty , joten arvostellaan :)

En osaa sanoa possu/siipipuolesta, mutta nautapuolella olen asioinut myös yksityisen teurastamon kanssa ja palvelu oli kyllä hyvä, koska heillä näytti olevan puutetta lihasta, mutta tympäännyin kun hinnassa aina vain peesasivat osuusteurastamoja, siis omaa hinnoittelua ei ollut : Jos osuustoimintapuulaaki otti käyttöön jonkin lisän esim. vasikoiden päiväkasvun mukaan, saadakseen saman lisän se piti erikseen pyytää jne jne.
        Tili jäi myös pienemmäksi, mikäli otetaan huomioon jälkitili ja keskimääräistä parempi korkotuotto osuuspääomalle.

Osuuskuntien taloudenhoito on myös avointa, jokaiselle jäsenelle lähetetään varsin tarkat tilinpäätöstiedot miten rahavirrat ovat liikkuneet.

Onko sinulla tietoa, onko henkilöstön määrässä eroa yksityisten ja osuuskuntien välillä eroa suhteessa liikevaihtoon, itse oletan, että rönsyt alkaisi olla siivottu ?

Sitten se luvattu kritiikki : Mielestäni osuustoiminnassa tällä hetkellä vaarana on, että mikäli osa lihan hinnasta laitetaan esim. investointeihin ulkomaiseen lihanjalostukseen, vaarana on etteivät tuotantonsa lopettavat enää näe näitä rahoja ?
        Säännöissä lienee määräys tuotantonsa lopettavien tilojen erottamisesta ? ( Minulle eräs yhtiö maksoi väkisin osuusmaksuja takaisin, koska en ollut toimittanut heille eläimiä ) .

Tällöin ulkomaan investoinneista saatava voitto jää tulevaisuudessa tuotantoa jatkavien tilojen hyödyksi, ne kenen lihatilistä investoinnit on tehty, eivät saa mitään jos ovat lopettaneet tuotannon.

Siltikin nykyisin lähtee eläimet osuusteurastamoon, sillä osuusteurastamo kusettaa vasta erotessa, kun yksityinen tekee sen heti :)
        ( Onneksi en asioinut konkurssiin tahallaan laitetussa Lihayhtymässä, ketkä sen muuten omistivat, kun googlekaan ei tiennyt ? )

• tuohon
        Haastaja kirjoitti:

Maitopuolellakin on vaihtoehtoja, taitaa osuuskunta olla yhdessä muutaman muun eurooppalaisen meijerin kanssa hintajohtaja ?

Ei kai kukaan ole kieltänyt arvostelemasta osuusteurastamoita, vaikka niin väitätkin ?

En osaa sanoa possu/siipipuolesta, mutta nautapuolella olen asioinut myös yksityisen teurastamon kanssa ja palvelu oli kyllä hyvä, koska heillä näytti olevan puutetta lihasta, mutta tympäännyin kun hinnassa aina vain peesasivat osuusteurastamoja, siis omaa hinnoittelua ei ollut : Jos osuustoimintapuulaaki otti käyttöön jonkin lisän esim. vasikoiden päiväkasvun mukaan, saadakseen saman lisän se piti erikseen pyytää jne jne.
        Tili jäi myös pienemmäksi, mikäli otetaan huomioon jälkitili ja keskimääräistä parempi korkotuotto osuuspääomalle.

Osuuskuntien taloudenhoito on myös avointa, jokaiselle jäsenelle lähetetään varsin tarkat tilinpäätöstiedot miten rahavirrat ovat liikkuneet.

Onko sinulla tietoa, onko henkilöstön määrässä eroa yksityisten ja osuuskuntien välillä eroa suhteessa liikevaihtoon, itse oletan, että rönsyt alkaisi olla siivottu ?

Sitten se luvattu kritiikki : Mielestäni osuustoiminnassa tällä hetkellä vaarana on, että mikäli osa lihan hinnasta laitetaan esim. investointeihin ulkomaiseen lihanjalostukseen, vaarana on etteivät tuotantonsa lopettavat enää näe näitä rahoja ?
        Säännöissä lienee määräys tuotantonsa lopettavien tilojen erottamisesta ? ( Minulle eräs yhtiö maksoi väkisin osuusmaksuja takaisin, koska en ollut toimittanut heille eläimiä ) .

Tällöin ulkomaan investoinneista saatava voitto jää tulevaisuudessa tuotantoa jatkavien tilojen hyödyksi, ne kenen lihatilistä investoinnit on tehty, eivät saa mitään jos ovat lopettaneet tuotannon.

Siltikin nykyisin lähtee eläimet osuusteurastamoon, sillä osuusteurastamo kusettaa vasta erotessa, kun yksityinen tekee sen heti :)
        ( Onneksi en asioinut konkurssiin tahallaan laitetussa Lihayhtymässä, ketkä sen muuten omistivat, kun googlekaan ei tiennyt ? )

tyyliin mulla taas päinvastoin, eikä siinä mitään jos itse saat sieltä osk:ta paremman hinnan hyvä niin, minä taas olen hyvin tyytyväinen nykiseen teurastamoon.

No eiköhän tuo porsasten joppaus nyt sentään vähemmälläkin tule hoidettua.

Porttiako mahdat tarkottaa tuolla viimeisellä.

• Eipä taida tulla
        Haastaja kirjoitti:

Aika lapsellista kuvitella,että ulkomaille investoinneista tulisi jotakin suomalaiselle tuottajalle.Ei tule pennin pyörylää ellei osta osakkeita,sitä kautta voi jotain saada.Enkä niin hullu ole noihin riskilappuihin rahat lattaisin.Pahasti ovat kusettaneet jos olet tuollaisiin mennyt uskomaan.

Toisaalta paremmin on pörssistä rahaa irronnut kun paskaläävässä rypien alkuvuoden aikana.

Miten tuo osuusteurastammo erotessa vasta kusettaa jäi vähän hämäräksi?

• Haastaja
        tuohon kirjoitti:

tyyliin mulla taas päinvastoin, eikä siinä mitään jos itse saat sieltä osk:ta paremman hinnan hyvä niin, minä taas olen hyvin tyytyväinen nykiseen teurastamoon.

No eiköhän tuo porsasten joppaus nyt sentään vähemmälläkin tule hoidettua.

Porttiako mahdat tarkottaa tuolla viimeisellä.

En tarkoita Porttia, vaan vajaa kymmenen vuotta sitten yksityiset lihatalot ajoivat omistamansa Lihäyhtymä oy;n konkurssiin ja jättivät muiden velkojen ohella myös teuraat maksamatta.

Toiminta oli niin törkeää, että kun aamulla oli tehty konkurssipäätös, ostomiehet keräsivät vielä koko päivän teuraita, vaikka ainakin johto (lue : yksityiset lihatalot) tiesivät varmasti ettei tuottajille makseta mitään niistä teuraista.

Muistini on niin huono (koska ei osunut omalle kohdalle), etten muista mitkä lihatalot olivat kupruun syyllisiä.

Kyllä varmaan on yksityisissäkin eroja, niin kuin on osuuskunnissakin.

• Haastaja
        Eipä taida tulla kirjoitti:

Aika lapsellista kuvitella,että ulkomaille investoinneista tulisi jotakin suomalaiselle tuottajalle.Ei tule pennin pyörylää ellei osta osakkeita,sitä kautta voi jotain saada.Enkä niin hullu ole noihin riskilappuihin rahat lattaisin.Pahasti ovat kusettaneet jos olet tuollaisiin mennyt uskomaan.

Toisaalta paremmin on pörssistä rahaa irronnut kun paskaläävässä rypien alkuvuoden aikana.

Miten tuo osuusteurastammo erotessa vasta kusettaa jäi vähän hämäräksi?

"Erotessa kusettaa" tarkoitti , että lihan hinnasta ulkomaisiin yritysostoihin laitettujen rahojen tulevaisuuden tuotot jäävät osuuskuntaan niiden tuottajien hyödyksi, jotka jatkavat tuotantoa (usein juuri ne jotka nyt saavat investointitukeakin) .

Jos pörssiyhtiöiksi muutetut hk ja atria saavat tulevaisuudessa voittoa ulkomaisista yrityksistä, toki osuuskunta saa omistustaan vastaavan osuuden voitoista ( paino sanalla "jos" :) )

• pätkii
        Haastaja kirjoitti:

En tarkoita Porttia, vaan vajaa kymmenen vuotta sitten yksityiset lihatalot ajoivat omistamansa Lihäyhtymä oy;n konkurssiin ja jättivät muiden velkojen ohella myös teuraat maksamatta.

Toiminta oli niin törkeää, että kun aamulla oli tehty konkurssipäätös, ostomiehet keräsivät vielä koko päivän teuraita, vaikka ainakin johto (lue : yksityiset lihatalot) tiesivät varmasti ettei tuottajille makseta mitään niistä teuraista.

Muistini on niin huono (koska ei osunut omalle kohdalle), etten muista mitkä lihatalot olivat kupruun syyllisiä.

Kyllä varmaan on yksityisissäkin eroja, niin kuin on osuuskunnissakin.

mullakin ei tuu mieleen tuo tapahtuma, hö oon tainnut olla vahvassa osuuskuntahuumassa siihen aikaan, vielä.

Ja yksi suuri ero sulla on nautakarjaa mulla sikoja, teillä on mtk ajamassa etuja meillä ei ketään.

Hyvä yritys ja suuret toiveet oli saada myös sikapuolelle edunvalvoja mutta niinkuin varmaan jo tiedät mtk yhdessä osuusteurastamoitten kanssa tuhosi senkin heti lähtökuoppaansa, no eikö se mahda jotain kaljaristeilyjen järjestäjäksi kelvata mtk:lle.

• TeeKoo

Rillako se olikin, joka sitä noukinvaunua niin kierteli ja katseli. Tuon kun olisin tiennyt, niin kahvit olisin kyllä tarjonnut.

• Rilla

Neljävuotias kummipoikani oli enemmän innoissaan vaunusta ja veturista kuin minä. Mahtoi väellä olla hauskaa kun pieni pölpötin selosti ummet ja lammet simmut loistaen.

Sinunkos se olikin? ;)

• TeeKoo
        Rilla kirjoitti:

Neljävuotias kummipoikani oli enemmän innoissaan vaunusta ja veturista kuin minä. Mahtoi väellä olla hauskaa kun pieni pölpötin selosti ummet ja lammet simmut loistaen.

Sinunkos se olikin? ;)

ollut todellakaan minun koneeni.

Minähän olen vain tälläinen pientilallinen. Joten eipä ole tarvetta tuollaiselle suurelle yhdistelmälle. Enkä päästäisi tuollaista yhdistelmää edes tallaamaan peltojani.

• Taloustieteilijä

Se nyt vaan on niin, että jos tommonen keskivertotilan liikevaihto on vuonna 2005 vaikka 120000e. Niin siitä ei pysty maksamaan kahdelle ihmiselle palkkaa. Ei oikein yhdellekään.

Joten jonkinlainen ratkaisu on juuri tämä maatalouden tukijärjestelmä. Se pitäisi oikeastaan nimetä ruokatukijärjestelmäksi. Sehän juuri mahdollistaa elintarvikkeiden edullisen hinnan, nimen omaan suomessa.

Toisaalta tämä nykyinen tuki politiikka tekee sen, että tuotannossa ei ole juurikaan markkinoiden ohjausta. Mitä järkeä on kuskata viljaa itään lehmille ja maitoa taas idästä Turkuun?

Ei ihme että maksaa! Eikö siellä maatalouden puolella ole ketään laskutaitoista, joka voisi laskea. Kuinka kannattava tämmöinen yhtä kaupunkia ruokkiva "kolhoosi" maatalousyhtymä olisi. Kolhoosi tai mielummin Oy tuottaisi kaikki elintarvikkeet. Maito liha vilja tuotteet, ei tietenkään mitään 50 laatua juusto. Ne erikoisjuustot ja herkkumakkarat kannattaakin tuoda muualta. Mutta tavallinen perhe kyllä vuositasolla kuluttaa eniten perusjuustoa ja launantai/lenkkimakkaraa.

Joten näiden hinnan kun saisi sopivalle tasolle, uskoisin kaupan käyvän.

Voisiko se olla jotain tämmöstä?

Perustuotanto

100 maitotilaa
      30 lihatilaa (nauta)
      15 sikatilaa
      10 viljatilaa

Jalostus kuljetus

Meijeri
      Teurastamo
      Mylly
      Leipomo

5 kuorma-autoa (joku konttisysteemi,jolloin samat autot voi toimia eri tehtävissä=käyttöaste lähelle 100%, näinhän ne toimii muuallakin)

5 pakettiautoa jakeluun

Hallinto pitäisi pitää mahdollisimman pienenä,
      joten ammatti johtaja! Ei mitään osapäiväistä, kotiinpäin vetävää isäntää.

Muutama ostaja (maataloustarvikkeet yhteishankintana) Säästö pitää olla jokaisen tilan vuosihankinnat -20% ja ostaja tienaavat myös oman palkkansa. Eli millään osuusmaksuilla ei tämmöistä pyöritetä.

Samaten muutama puhelinmyyjä, myymään tuotteita.
      Ei tarvita raskasta myyntiorganisaatiota, koska tuotteet yksinkertaisia, edullisia
      ja tuotetaan siinä kaupungin laidalla. Kuluttaja voi käydä itse katsomassa vaikka, että tuotteet valmistetaan hyvin ja puhtaista raaka-aineista.

Joten ei tarvitse TV mainoksia tai myyntimiehiä, myymään ruokaa....Miksi pitäisi?

Korjatkaa tätä "laskelmaa" ja kertokaa myös miksei onnistu?

• Haastaja

Mistä vetäisit tuon keskivertoliikevaihdon 120 000 euroa ?

Yksinkertaisella laskutoimituksella : Tuet 1,8 mrd myyntitulot 2,2 mrd yht. 4 mrd jaettuna tilojen määrällä 70 000, keskiarvoliikevaihdoksi tulee 57 000 euroa.

Siitä kun vähennetään kulut (2,9 mrd eli 41 000 per tila), olet kuitenkin oikeassa , ei siitä kahdelle palkkaa jää, 1,5 yrittäjää tilalla sillä keskimäärin sinnittelee.

Kerrotaan, kun pyysit, miksi teoriasi ei onnistu :
        Nykyisen tiukan kilpailun aikana ei tuollaisella "kolhoosilla" ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä, kulut erityisesti jalostusportaassa nousevat tuotettua yksikköä kohden liian suureksi, rahti on kuitenkin varsin pieni osuus koko kustannuksista. (Eikä se onnistunut edes itärajan takana, vaikka kyseessä oli luonnonvaroiltaan maailman rikkain maa)

Nykyisin jo meijeritkin on jaettu, että yksi tekee juustoa, toinen juotavaa maitoa jne.

• hankinnoista

välikädet pois, ostot suoraan tehtailta niikuin ennenvanhaan, jää yksi turha kuluerä pois.

• Taloustieteilijä
        Haastaja kirjoitti:

Mistä vetäisit tuon keskivertoliikevaihdon 120 000 euroa ?

Yksinkertaisella laskutoimituksella : Tuet 1,8 mrd myyntitulot 2,2 mrd yht. 4 mrd jaettuna tilojen määrällä 70 000, keskiarvoliikevaihdoksi tulee 57 000 euroa.

Siitä kun vähennetään kulut (2,9 mrd eli 41 000 per tila), olet kuitenkin oikeassa , ei siitä kahdelle palkkaa jää, 1,5 yrittäjää tilalla sillä keskimäärin sinnittelee.

Kerrotaan, kun pyysit, miksi teoriasi ei onnistu :
        Nykyisen tiukan kilpailun aikana ei tuollaisella "kolhoosilla" ei ole mitään mahdollisuutta pärjätä, kulut erityisesti jalostusportaassa nousevat tuotettua yksikköä kohden liian suureksi, rahti on kuitenkin varsin pieni osuus koko kustannuksista. (Eikä se onnistunut edes itärajan takana, vaikka kyseessä oli luonnonvaroiltaan maailman rikkain maa)

Nykyisin jo meijeritkin on jaettu, että yksi tekee juustoa, toinen juotavaa maitoa jne.

Hieman olen asioita seurannut(olen kotoisin maatalosta) ja aika hatusta vetäisin ton luvun. Taitaa kyllä olla niin, että jos tilan liikevaihto jää tonne 50000e, pakko olla jotain sivutuloja?

Kiitos muuten asiallisesta vastauksesta. Olen jonkun aikaa seurannut tätä keskustelua täällä, ei voi kuin ihmetellä. No samanlaista se taitaa olla kaikkialla internetissä.

Olet varmasti pitkälti oikeassa, mutta. Silti mietin tätä, kun maito maksaa 0.65e kaupassa. Niin jotenkin sen arvo nousee liikaa, miksei se voisi tulla kotiin 2L lasipulloissa?

Samate leipä tulee puolella suomalaisista jostain Vantaan Vaaralasta.

• Jope

Ei sillä Urjalan fenttiäijälläkä niin hyvin mene mitä puheista vois päätellä. Suuruudenhulluus kun iskee niin se on helposti talon menoo.

• just just just

sinun kirjotukses paljastu välittömästi yksi maajussien suurimmista ongelmista eli ei saada kuluja alas! näyttelyssä olit nähny ison kärryn ja traktorin ok, etkö saat.... tajuu jotta tollaset ne pitääkin olla. MUTTA EI KAIKILLA VILJELIJÖILLÄ!!!!!! urakointii....urakointii.... ei omia vehkeitä saa ostaa muutaman kymmenen hehtaarin takia, et ikinä saa koneitasi maksettuu järkevästi muutoin kuin tukiaisilla, kärjistetysti moni viljelijä perustelee esim. omaa viljapuimuria ettei syksylla kerkee jyviä putoomaan maahan, joo ostetaan kallis kone muutaman päivän työhön jottei vaan 2-3 säkillistä jyviä kerkee putoo maahan..... IDIOOTTIMAISTA KULUN HALLINTAA, tää oli siis esim. jollaista näkee koko ajan tapahtuvan muillakin tuotantosuunnilla, herätkää pöllöt maajussit myöskin kulunhallintaan!!!!!!!!!!!!!!!

• Taloustieteilijä

Olet valitettavasti osittain oikeassa. Maatilojen rakenne tällä hetkellä suomessa väärä, miksi suomen pitäisi olla maailman (tai sanotaan euroopan)ainoa maa jossa elintarvikkeet alkutuotetaan "käsityönä". Ei kukaan oikeasti ostopäätöstään tehdessään ole valmis maksamaan siitä, että pieni on kaunista.

Ei alle 100ha tilalla pitäisi olla omia koneita ollenkaan, vaan kone työt tekisi urakoitsija.

Toinen ratkaisu on tietysti tuo, että tilakoot suuremmiksi. Jolloin kone kalustolle tulee riittävästi käyttötunteja.

Jenkeissä leikkuupuimurit aloittaa etelästä ja menevät syksyn edistyessä kohti pohjoista.

Ok, suomi ei ole amerikka. Mutta silti maatalouden yksi ongelma on tehottomuus! Eli työtunnilla saadaan liian vähän myytävää tuotetta aikaan. Siinä on miettimisen paikka viljelijöille, jos ei asiaa pysty ratkaisemaan.

Olisi maaseudun etu, että myy tilansa naapurille ja muuttaa palkkatöihin. Ei ole mikään itseisarvo, että jokaisen mökin maaseudulla pitäisi olla asuttu. Siellähän on n.50 000? ns. asutustilaa jotka joutaakin pois.

• Ajatuksesi
        Taloustieteilijä kirjoitti:

Olet valitettavasti osittain oikeassa. Maatilojen rakenne tällä hetkellä suomessa väärä, miksi suomen pitäisi olla maailman (tai sanotaan euroopan)ainoa maa jossa elintarvikkeet alkutuotetaan "käsityönä". Ei kukaan oikeasti ostopäätöstään tehdessään ole valmis maksamaan siitä, että pieni on kaunista.

Ei alle 100ha tilalla pitäisi olla omia koneita ollenkaan, vaan kone työt tekisi urakoitsija.

Toinen ratkaisu on tietysti tuo, että tilakoot suuremmiksi. Jolloin kone kalustolle tulee riittävästi käyttötunteja.

Jenkeissä leikkuupuimurit aloittaa etelästä ja menevät syksyn edistyessä kohti pohjoista.

Ok, suomi ei ole amerikka. Mutta silti maatalouden yksi ongelma on tehottomuus! Eli työtunnilla saadaan liian vähän myytävää tuotetta aikaan. Siinä on miettimisen paikka viljelijöille, jos ei asiaa pysty ratkaisemaan.

Olisi maaseudun etu, että myy tilansa naapurille ja muuttaa palkkatöihin. Ei ole mikään itseisarvo, että jokaisen mökin maaseudulla pitäisi olla asuttu. Siellähän on n.50 000? ns. asutustilaa jotka joutaakin pois.

Esim. Suomen oloissa että alle sadan hehtaarin tilalla ei saisi olla omia koneita ollenkaan. Ei toimi. Urakoitsijoita on jo nytkin liian vähän. Toiseksi rehuntekoaika on niin lyhyt, jolloin saadaan hyvälaatuista rehua. Myös otettava sääolosuhteet huomioon. Sitäpaitsi jo 40 ha rehunteko tulee todella kalliiksi teettää urakoitsijalla. Ei ole kannattavaa. Jää nekin rahat itselle.

• ole selvin

kun et tieteilijä sekaannu sellaisiin asioihin mistä et mitään ymmärrä.

• Taloustieteilijä
        Ajatuksesi kirjoitti:

Esim. Suomen oloissa että alle sadan hehtaarin tilalla ei saisi olla omia koneita ollenkaan. Ei toimi. Urakoitsijoita on jo nytkin liian vähän. Toiseksi rehuntekoaika on niin lyhyt, jolloin saadaan hyvälaatuista rehua. Myös otettava sääolosuhteet huomioon. Sitäpaitsi jo 40 ha rehunteko tulee todella kalliiksi teettää urakoitsijalla. Ei ole kannattavaa. Jää nekin rahat itselle.

Kiitos vastauksesta.
        Sulla on siis 40ha rehunteko? Joten sulla pitää siis olla systeemit, jolla saat jo aika tehokkaasti heinää poikki ja muoviin. Ihan ok, mutta ne sun värkit maksaa ilman vetovehjettä varmasti 50 000-100 000e? Oikein?

Niille pitäs vaan keksiä lisää käyttöä, jos mä meen mun työpaikassa esittää. Ostetaan 100 000e tietojärjestelmä, mutta käytetään sitä 3vko. Niin meijän talousjohtaja pyörittää päätä ja kysyy miten ne mun opiskelut on sujunutkaan.

Joten lisää käyttöastetta, ja nimenomaan sun koneille! Sullahan se PO niissä makaa.

• Taloustieteilijä
        ole selvin kirjoitti:

kun et tieteilijä sekaannu sellaisiin asioihin mistä et mitään ymmärrä.

Sunlaiset kapeakatseiset, onneksi häviää pian maaseudulta:)

• leinikki
        Ajatuksesi kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Ei ole urakoitsijoita tarpeeksi. Nytkin on jo hankaluuksia, jos on kahdella tilalla yhteiset säilörehuntekokoneet ja sattuu sadekelit, että saako molemmille tiloille hyvälaatuista rehua.
        Samoin ihmettelin minäkin rehupaalin hintaa (ja olkipaalin), ettei sekään halpaa ole urakoitsijalla teettää.

Tuo on muutenkin jotenkin karmeaa puhetta, ja joutavaakin, tuo ainainen tehokkuuden jahtaaminen. Ja että tilat saakin kuolla ja maaseutu tyhjetä, kunhan muutama kolhoositehdas tehtailee ruokaa. Hyi että. Miten voi olla niin kylmiä ihmisiä.
        Maaseutu olisi pysynyt asuttuna ja ihmisillä olisi töitä, jos olisi annettu tavallisten ihmisten tehdä työtään. Tähän maaseudun tragediaan liittyy paljon tuskaa ja murhetta ja sairautta...jota hyväpalkkaiset ulkopuoliset eivät tiedä.
        Mikä se sitten on edullista ja tehokasta ja hyvä ratkaisu? Onko hyvä jos ruokaa tuodaan ulkomailta? Jos pienille tiloille ei ole vara maksaa tukea, koska ovat elinkelvottomia, niin ainakin jostakin pitää tulla rahat korvauksiin, kun ihmiset jäävät työttömiksi tai sairastuvat.

Yksittäinen ihminen jää aina tilastojen varjoon. Ne joilla menee hyvin, niillä on varaa nikkaroida suunnitelmia ja tehdä tilastoja kun ei tarvitse itse kokea tilasta luopumista, konkurssia, velkoja, työkyvyn menettämistä.

• leinikki

Kiitos vastauksesta.
        Sulla on siis 40ha rehunteko? Joten sulla pitää siis olla systeemit, jolla saat jo aika tehokkaasti heinää poikki ja muoviin. Ihan ok, mutta ne sun värkit maksaa ilman vetovehjettä varmasti 50 000-100 000e? Oikein?

Niille pitäs vaan keksiä lisää käyttöä, jos mä meen mun työpaikassa esittää. Ostetaan 100 000e tietojärjestelmä, mutta käytetään sitä 3vko. Niin meijän talousjohtaja pyörittää päätä ja kysyy miten ne mun opiskelut on sujunutkaan.

Joten lisää käyttöastetta, ja nimenomaan sun koneille! Sullahan se PO niissä makaa.

Rehuntekoaikaa voi jotenkin (siis hieman) sortteerata lannoittamalla eri aikaan ja lypsykarjatiloille tehdään aikaisemmin kuin mullitiloille, mutta siltikään rehunteolle ei jää hirveän monta päivää (lypsykarjalle hyvä rehu on tehtävä noin 3-4 päivässä juuri oikealla kohdalla) ja jos siihen väliin sattuu sateita, kuten täällä Suomessa hyvin usein sattuu, niin koko rehunteko on tosi kinkkistä eikä urakoitsijakaan, vaikka hänellä olisi kuinka isot ja tehokkaat ja kalliit vehkeet, voi käyttää koneitaan. Ne seisoo. Kaikkien koneet seisoo, halvat ja kalliit. Ei auta, vaikka haluaisi olla kuinka tehokas ja kustannussäästöinen.

• joka ei

tajua mistään mitään; Suomessa EI ole pienistä peltokuvioista johtuen mitään mahdollisuutta tuhansien hehtaareiden tilakokoon Amerikan malliin. Ei kuivurit vedä sellaisia viljamääriä mitä ehkä jonain poutahetkenä saisikin puitua. Teoria ja käytäntö eivät kohtaa. Haluat että koko kylän tai pitäjän pellot olisi yhdellä isännällä. Siinäpä sitten olisi taas kadehdittavaa sinunlaisillesi! Entäpä jos isäntä vaikka sairastuisi kylvöaikana? Jäisi tuhat hehtaaria kylvämättä, ja toiset tuhat toisessa pitäjässä.

• toimit

teurastajana?

• just just just
        leinikki kirjoitti:

Rehuntekoaikaa voi jotenkin (siis hieman) sortteerata lannoittamalla eri aikaan ja lypsykarjatiloille tehdään aikaisemmin kuin mullitiloille, mutta siltikään rehunteolle ei jää hirveän monta päivää (lypsykarjalle hyvä rehu on tehtävä noin 3-4 päivässä juuri oikealla kohdalla) ja jos siihen väliin sattuu sateita, kuten täällä Suomessa hyvin usein sattuu, niin koko rehunteko on tosi kinkkistä eikä urakoitsijakaan, vaikka hänellä olisi kuinka isot ja tehokkaat ja kalliit vehkeet, voi käyttää koneitaan. Ne seisoo. Kaikkien koneet seisoo, halvat ja kalliit. Ei auta, vaikka haluaisi olla kuinka tehokas ja kustannussäästöinen.

kun on vielä kaiken lisäks lukihäiriöitä maajusseilla!!!!!!!! tämä juttu että kokonaisuuden kannalta vähäpätöisten asioiden takia investoidaan hyötyyn nähen aivan järjettömästi, asioista pitää tietenkin neuvotella urakoijjan kans jo alkutalvella ja järjestellä asioita ettei hommat mene täysin päällekkäin muiden urakoittijan asiakkaiden kanssa,
        joku puheli ettei säitten takia pääse välttämätä ajoissa pellolle rehun tekoon, ok se on tietenkin riski, mutta täytyy tosiaankin osata laskea jos olisi viisaampaa korvata puuttuvat energia arvot esim, rehutäydennyksellä tai vastaavalla ja laskea toisenkin kerran onko se kuitenkin taloudellisempaa kuin satojen tuhansien eurojen arvoset koneet makaamassa 360 päivää suulissa turhanpäiten kaikenmaailman kalliit varastot tarvitsevina ja kalliita huoltoja tarvitsemassa,
        korostan edelleenkin laskekaa laskekaa ja laskekaa, raha kun sijoitetaan johonkin sen pitää myös tuottaa korkoa sijottajalle ei toisinpäin.

• just just just
        just just just kirjoitti:

kun on vielä kaiken lisäks lukihäiriöitä maajusseilla!!!!!!!! tämä juttu että kokonaisuuden kannalta vähäpätöisten asioiden takia investoidaan hyötyyn nähen aivan järjettömästi, asioista pitää tietenkin neuvotella urakoijjan kans jo alkutalvella ja järjestellä asioita ettei hommat mene täysin päällekkäin muiden urakoittijan asiakkaiden kanssa,
        joku puheli ettei säitten takia pääse välttämätä ajoissa pellolle rehun tekoon, ok se on tietenkin riski, mutta täytyy tosiaankin osata laskea jos olisi viisaampaa korvata puuttuvat energia arvot esim, rehutäydennyksellä tai vastaavalla ja laskea toisenkin kerran onko se kuitenkin taloudellisempaa kuin satojen tuhansien eurojen arvoset koneet makaamassa 360 päivää suulissa turhanpäiten kaikenmaailman kalliit varastot tarvitsevina ja kalliita huoltoja tarvitsemassa,
        korostan edelleenkin laskekaa laskekaa ja laskekaa, raha kun sijoitetaan johonkin sen pitää myös tuottaa korkoa sijottajalle ei toisinpäin.

lisäyksenä äskeseen... ei ole urakoittijoita jne. joku vastasi, no herran tähen siinähän on silloin mahdollisuuksia monella perustaa firmoja ja ruveta tähän työhön, ja jumalau.... sitte isännät,se helvetin kateus pois sieltä päänupista eikä kadehdita sitä urakoijjaa vaikka sillä luultavasti olisikin komeempi traktori ko sulla itellä, se on ostanu sen traktorin jotta sinä saat kulusi alemmas.......

• Satojen tuhansien???

Mulla paalain maksoi 10 000 €. Vähän käytettynä ostin. Käärijä maksoi 8 000 € ja urakoitsija niittää. Jos minun tilallani urakoitsija paalaisi ja käärisi, niin kalliiksi tulisi. Urakointitaksa on paalaustyöstä 5€/paali alv 22%. Käärintä on 3€/paali alv 22%. Ei sisällä säilöntäaineita taikka muoveja. Eli yhteensä 8€/paali. Minä paalaan n. 1 300 paalia vuodessa säilörehuksi olkia n. 800 paalia kuivikkeiksi pihattoon.

Eli yhteenvetona 1 300 x 8€ = 10 400 € 800 x 5€

Tekee yhteensä 14 400€ vuodessa ALV 22% = 17 568€. Eli ei paljon kannata käyttää urakoitsijaa, kun koneet maksaa yhteensä 18 000 €.

• just just just
        Satojen tuhansien??? kirjoitti:

Mulla paalain maksoi 10 000 €. Vähän käytettynä ostin. Käärijä maksoi 8 000 € ja urakoitsija niittää. Jos minun tilallani urakoitsija paalaisi ja käärisi, niin kalliiksi tulisi. Urakointitaksa on paalaustyöstä 5€/paali alv 22%. Käärintä on 3€/paali alv 22%. Ei sisällä säilöntäaineita taikka muoveja. Eli yhteensä 8€/paali. Minä paalaan n. 1 300 paalia vuodessa säilörehuksi olkia n. 800 paalia kuivikkeiksi pihattoon.

Eli yhteenvetona 1 300 x 8€ = 10 400 € 800 x 5€

Tekee yhteensä 14 400€ vuodessa ALV 22% = 17 568€. Eli ei paljon kannata käyttää urakoitsijaa, kun koneet maksaa yhteensä 18 000 €.

voi perk..... tätä tyhmyyden määrää! varmasti löytyy tapauksia jotta homman voi saada itsekin järjestymään taloudellisesti! mutta oli aika naurettava tua sun laskutaito, saatko kaikki siis kaikki tykötarpeet ilmaseksi kaupasta mitä vähänkin tarvitset kun teet itte noita töitä????????????????

• kallista

voi perk..... tätä tyhmyyden määrää! varmasti löytyy tapauksia jotta homman voi saada itsekin järjestymään taloudellisesti! mutta oli aika naurettava tua sun laskutaito, saatko kaikki siis kaikki tykötarpeet ilmaseksi kaupasta mitä vähänkin tarvitset kun teet itte noita töitä????????????????

täällä säilörehunpaalaaja ottaa 20 euroo/paali sis alv niitto ei taida sisältyä taksaan vielä, muut kaikki...
        ja tekee sopivan löysiä paaleja ,vähintään 20 paalia / ha, et pystyy vaihtaa koneet tarpeeks usein uusiin....
        et se siitä urakoitsijan edullisuudesta

• Mitä urputat??

Siis nuo mainitsemani urakointihinnat olivat pelkästä työstä. Siihen hintaan EIVÄT sisälly muovit ja säilöntäaineet. Minä jopa mainitsin sen. Eli ne on ostettava vielä erikseen. Voi pyhä yksinkertaisuus, kun ollaan olevinaan niin viisaita, mutta ei kuitenkaan ymmärretä yhtään mitään.

• vielä
        Mitä urputat?? kirjoitti:

Siis nuo mainitsemani urakointihinnat olivat pelkästä työstä. Siihen hintaan EIVÄT sisälly muovit ja säilöntäaineet. Minä jopa mainitsin sen. Eli ne on ostettava vielä erikseen. Voi pyhä yksinkertaisuus, kun ollaan olevinaan niin viisaita, mutta ei kuitenkaan ymmärretä yhtään mitään.

Että olkipaaleja ei kääritä muovin sisään. Eli siitä jää 3€/paali ALV pois.

• arii

itekkin tässä teen eri urakoita maatalouteen ja voisin vielä investoida koneisiin,,, mut suurin ongelma on se et on niitä töitä niille koneille nyt tuntuis että olis ja suurinpaan osaan joudun sanomaan etten ota enää lisää töitä ja tämä taasen johtuu juuri siitä mistä kirjoitit... kukaan ei kyse ilmoita mitään etukäteen vaan kaikki pyynnöt ja kyselyt tulee vasta siinä vaiheessa kun niitä töitä pitäs olla jo tekemässä.
        pikkusen sanoisin noillekkin jotka kyselee urakitsijoita ... tekeen niin rekua kuin puimaankin "ottakaa yhteys niihin jo hyvissä ajoin keväällä"

• just just just
        arii kirjoitti:

itekkin tässä teen eri urakoita maatalouteen ja voisin vielä investoida koneisiin,,, mut suurin ongelma on se et on niitä töitä niille koneille nyt tuntuis että olis ja suurinpaan osaan joudun sanomaan etten ota enää lisää töitä ja tämä taasen johtuu juuri siitä mistä kirjoitit... kukaan ei kyse ilmoita mitään etukäteen vaan kaikki pyynnöt ja kyselyt tulee vasta siinä vaiheessa kun niitä töitä pitäs olla jo tekemässä.
        pikkusen sanoisin noillekkin jotka kyselee urakitsijoita ... tekeen niin rekua kuin puimaankin "ottakaa yhteys niihin jo hyvissä ajoin keväällä"

tiedän vallan hyvin mitä tarkoitat, kun asioita joutuu läheltä seuraamaan niin tua on kulku maaseudulla, ei vähääkään järkevää etukäteis suunnittelua, en tiedä johtuuko asennevammasta vai mistä, mutta kaikissa muissa nähään vikaa ja maailma on maajussien mielestä piruuttaan tuomassa markkinataloutta myös maatalouteen, eikä vähääkään tule mieleen onko minun töissä parantamisen ja muutoksen tarvetta, nämä jotka poraa jotta muutosta on tehty kamalasti jo nykyäänkin niin paskat! muutosta on ollu isommat maatilat mutta sama saata.... typerä naapuria kadehtiva vanhanaikanen työkulttuuri (minä teen itte kaikki enkä keskity olennaiseen) on seurannu mukana tähän iltaan asti.

• Koneideni arvo

Kiitos vastauksesta.

Ilman vetokonetta on jokseenkin 18 000 €. Paalain 10 000 (Käytetty Claas Rollant 250 RC) käärin 8 000 (kverneland). Ei sen enempää. Esim uuden Claas Rollant 255 Rotocut-paalaimen saa alle 30k€. Niitot hoitaa urakoitsija.

Tuolla 50-100k€:n hinnalla saa jo aika isoja noukinvaunuja, silppurivaunuja ja jopa ajosilppureita. Niitä käytetään urakoinnissa.

• kallista edelleen
        vielä kirjoitti:

Että olkipaaleja ei kääritä muovin sisään. Eli siitä jää 3€/paali ALV pois.

miks rehu pitää kääriä jumalattoman kalliiseen muoviin

• Pellolle
        kallista edelleen kirjoitti:

miks rehu pitää kääriä jumalattoman kalliiseen muoviin

Ei paljon kannata käydä kuskaamaan 15 kilometrin päästä siilolle rehuntekoaikana. Talvella on aikaa ajaa paaleja pihatolle.

• leinikki

tiedän vallan hyvin mitä tarkoitat, kun asioita joutuu läheltä seuraamaan niin tua on kulku maaseudulla, ei vähääkään järkevää etukäteis suunnittelua, en tiedä johtuuko asennevammasta vai mistä, mutta kaikissa muissa nähään vikaa ja maailma on maajussien mielestä piruuttaan tuomassa markkinataloutta myös maatalouteen, eikä vähääkään tule mieleen onko minun töissä parantamisen ja muutoksen tarvetta, nämä jotka poraa jotta muutosta on tehty kamalasti jo nykyäänkin niin paskat! muutosta on ollu isommat maatilat mutta sama saata.... typerä naapuria kadehtiva vanhanaikanen työkulttuuri (minä teen itte kaikki enkä keskity olennaiseen) on seurannu mukana tähän iltaan asti.

Elä oo niin hirveän vihanen koko ajan. Ja höpö höpö noille sinun puheillesi ja kauhealle paasaamisellesi, että "maajussit", voi herran tähden, ovat niin tyhmiä ja kateellisia. Mille täällä ollaan kateellisia. Kyllä se käytäntö sanelee sitä toimintaa: kun ei ole, eikä TULE urakoitsijoita eikä apua saa mistään, niin pakko sitä on koettaa itse vääntää rehunsa.
        Mutta kustannussäästöistä sen verran, että ainakin täällä meilläpäin yhteisiä koneita on käytetty iät ajat, suurin osa koneista ON yhteisiä ja puinti tapahtuu tietenkin urakoitsijalla.
        Mutta paalin hinta urakoitsijalla on niin kova, että uusi paalaaja käärijä tulee maksetuksi kolmessa vuodessa kun pari tilaa tekee samoilla vehkeillä.

Mutta luulen ymmärtäväni kuitenkin, mitä yrität ajaa takaa. Sori. Elä ole vihanen :)

• leinikki

sinulle vihainen just just, kuules, valitettavasti on niin, että jos säilörehu menee pilalle tai tulee liian myöhällä korjatuksi, niin sitä ei oikein voi väkirehuilla korjata. Koska säilörehu on lypsykarjan päärehu, sillä tuotetaan maitoa ja pidetään eläin kunnossa. Sitten kun tulee huono säilörehuvuosi (esimerkiksi viime kesänä), niin se tahtoo näkyä tuotoksissa, tiinehtyvyydessä ym. Väkirehua voi tietenkin öysätä lehmälle mutta ei sillä voi korvata hyvää säilörehua.
        Samoin jos säilörehu on kehnoa, meijeri valittaa itiöistä eikä juuston teko onnistu.

Eli: säilörehun teko on erittäin tarkkaa hommaa ja onnistuu vain poudalla ja arvot ovat kohdallaan vain muutaman päivän.

• just just just
        kallista kirjoitti:

täällä säilörehunpaalaaja ottaa 20 euroo/paali sis alv niitto ei taida sisältyä taksaan vielä, muut kaikki...
        ja tekee sopivan löysiä paaleja ,vähintään 20 paalia / ha, et pystyy vaihtaa koneet tarpeeks usein uusiin....
        et se siitä urakoitsijan edullisuudesta

tua on aika hassua kun väitetään käytetyn töissä urakoijjaa!!!! missä suomessa on oikeeta maatalous urakointia? se ei ole urakointii kun naapuri on ostanu vähän tarvettaan vastaavaa isommat koneet ja sitte naapuri soittaa edellisenä iltana jotta tules paalaa tai puimaan tai tekemään mitä hyvänsä huomenna mullekin mulla on kauhee hätä! no tietysti se naapuri rahastaa perkuleesti tollasesta pyynnöstä! kaikilla muilla aloilla tollasta touhuu kutsutaan harrastukseks!
        urakointi tarkottaa sitä että neuvotellaan tän aidon urakoijjan kanssa vähintään 3 vuoden sopimus ja se laitetaan mahdollisina sanktioina suuntaan sekä toiseen paperille, nyt tällä urakoijalla on selvät sävelet mitä jatkos tehään ja hän ottaa lisää asiakkaita jos vaan kykenee, tälläinen sovittu malli kun alkaa yleistymään niin uskaltaa muitakin urakoijia ilmestyä markkinoille kun homma on pitkäjänteistä eikä vain yhdestä rehuteosta kiinni, näin lopulta kilpailu myös järkeistää nämä urakointitaksat oikeille tasoille. näin toimitaan kaikilla muilla aloilla.
        tuotteiden myynnis olen usein ihmetelly miksi maajussit ei keskitä myyntiään eli neuvottele raakaaineiden ostajien kans isommista eristä kerralla eli kaikki jotka tuottaa samaa artikkelia järkevällä etäisyydellä niin yhteismyyntiä ei se ole kiellettyä mutta markkinoilta saataisiin parempi hinta.

• Oletko kuullut?

tua on aika hassua kun väitetään käytetyn töissä urakoijjaa!!!! missä suomessa on oikeeta maatalous urakointia? se ei ole urakointii kun naapuri on ostanu vähän tarvettaan vastaavaa isommat koneet ja sitte naapuri soittaa edellisenä iltana jotta tules paalaa tai puimaan tai tekemään mitä hyvänsä huomenna mullekin mulla on kauhee hätä! no tietysti se naapuri rahastaa perkuleesti tollasesta pyynnöstä! kaikilla muilla aloilla tollasta touhuu kutsutaan harrastukseks!
        urakointi tarkottaa sitä että neuvotellaan tän aidon urakoijjan kanssa vähintään 3 vuoden sopimus ja se laitetaan mahdollisina sanktioina suuntaan sekä toiseen paperille, nyt tällä urakoijalla on selvät sävelet mitä jatkos tehään ja hän ottaa lisää asiakkaita jos vaan kykenee, tälläinen sovittu malli kun alkaa yleistymään niin uskaltaa muitakin urakoijia ilmestyä markkinoille kun homma on pitkäjänteistä eikä vain yhdestä rehuteosta kiinni, näin lopulta kilpailu myös järkeistää nämä urakointitaksat oikeille tasoille. näin toimitaan kaikilla muilla aloilla.
        tuotteiden myynnis olen usein ihmetelly miksi maajussit ei keskitä myyntiään eli neuvottele raakaaineiden ostajien kans isommista eristä kerralla eli kaikki jotka tuottaa samaa artikkelia järkevällä etäisyydellä niin yhteismyyntiä ei se ole kiellettyä mutta markkinoilta saataisiin parempi hinta.

Monilla viljanviljelijöillä, perunan tms. viljelijällä on sopimukset.

Esim. mallasohran viljelijöillä on sopimukset. Jos ei ole sopimusta, niin ohra menee rehuohraksi, vaikka laadullisesti kelpaisikin mallasohraksi. Sokerijuurikkaan viljelijät ovat sopimusviljelijöitä jne.

Urakoinnista. Olen kysynyt sopimusta urakoitsijalta rehuntekoon. Taksa on jo kuten aiemmin mainitsin. 5€/paali käärintä 3€/paali. Ei sis. muoveja eikä säilöntäaineita. Vaihtoehtoisesti kysyin urakoitsijaa, joka tekee rehut silppurivaunulla. Taksa 110€/tunti säilöntäaineet. Pitäisi vielä rakentaa laakasiilot, joitka maksaisi n. 20 000€.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      67
      1244
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      906
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      903
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      107
      828
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    Aihe