Muistelepa palkkaasi 60- luvulla

Johanna

Kukahan muistaa, mikä oli kuukausipalkka 60-luvun lopulla. Mainitse amnmattisi- lähinnä olen kiinnostunut tietämään sairaanhoitajan ja opettajan palkoista.

Kiitos etukäteen!

70

11350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harjoittelija

      Menin ruokakauppaan harjoittelijaksi v62.Palkka oli 120 mk siitä pos verot vuokra työtakit piti itse hankkia.En muista mitä tällä palkalla syötiin.
      Vuonna 65 menin myymälänhoitajaksi sain palkkaa 280 mk mutta kova oli rahallinen vastuu.

      • Ensimmäinen työpaikka

        Sain 70 mk/kk. Sanoin ivallisesti: "No sehän on runsas", vastaus oli: "Hauskaa, että olet tyytyväinen". - Mikä tahansa palkka olisi kelvannut, kun oli kysymyksessä ensimmäinen kesätyö.


      • Anonyymi

        Myyjätär .Eli Herkku myymälä.Palveltiin asiakasta ja otettin maksu sinä tiskillä,se joka palveli asiakasta,myös käytti kassa.Kassa koneet ei osaneet laskea. Vaan niihin laitetiin loppu summa.Ihan paperilla laskin ja asikakas katsoi sinä että oikein tuli loppu summa..1969-1972.Saman firman toinen liike ja kassaksi valntamymälä.Oli kassa joka laski ostokset.Ei tarvinut itse laskea. Tasi palkka käteen silloin olla tuo 280 mk tai jossain 300mk?Matka lippu ja vuokra,sähkö vei sitä suuriman osan menoina.Puhelin koppi oli joka paikoissa ulkona ja kolikkoa sinne sai soitettua,


    • oli v 1960 495 mk/kk, lomien alkaessa sain palkan päälle korvaukset talven aikana pitämistäni nuorisokerhoista.
      Muistan että palkkani oli melkein kymmenkertainen sisareni palkkaan verrattuna, kun sisareni oli
      myymäläharjoittelijana!

      On varmaan opettajien palkat laskeneet sen jälkeen! Tai sitten ei kellään myymäläapulaisella ole enää niin huonoja palkkoja kuin oli silloin.

    • P. Veli

      Vuonna 1958 sain palkkaa 45000 eli 450. Veroihin meni n. 5000 eli 50. Vuokra oli 22000, huonekalujen vähittäismaksu 10000, lapsenhoito 5000 ja sain vielä Viceroy paperossikartongin, jonka hintaa en nyt enää muista.

      Muistan vain että penniäkään ei jäänyt käteen. Vaimo oli myymäläapulainen ja osti ruoat työmaaltaan. Joskus oli ylitöitä ja niillä ansioilla hankittiin vaatteita. Niukkaa oli elämä.

      • MUMMELI1

        Minä olin erikoiskoulutettu liivimyyjä v66 ja palkka oli 250mk /kk. En muista mitä siitä meni veroa ,mutta vuokra oli 50 mk/kk.Toisen tytön kaverina.
        Vaatteet sain samasta liikkeestä vähän alennettuina ja paljonhan ommeltiin itse.
        En muista rahapulan vaivanneen .....elettiin suu säkkiä myöten.


      • Anonyymi

        Olin v. 1972 ekaa kertaa töissä vähän aikaa elintarviketehtaassa, ja palkka oli vajaa 4 mk/tunti. Tuosta tulee jo noin 4*172 = 680 mk/kk. Joku sai jopa 5 mk/tunti.

        Vuonna 1958 taisi tuo palkkasi 450 mk olla kohtalaisen iso koska inflaatio oli kova siihen aikaan. Jos vertaan vuotta 1972, niin 680 mk/kk oli melkoisen huono. Tuossahan on 14 vuotta välissä.

        Vuonna 1960 Tunturi-mopedi maksoi 800 mk (tai oikeastaan 80000). En ollut vielä kansakoulussa silloin.


    • Maikka

      Siihen ei rahan takia alettu. Ammatti oli muulla tavalla palkitseva. Mies elätti, niin hän sen halusi olevan.

    • ladyseniori

      sain palkkaa 200 mk/kk ja seuraavan tarkistuksen yhteydessä 230 mk. Pääsin jatkuvaan työsuhteeseen, kesäavut saivat puolet parempaa palkkaa... että silleen, toimiala pankki- ja vakuutus

      • särkikala

        oli 330 markkaa kuukaudessa. Toimin silloin reskontranhoitajana suuressa yrityksessä, mutta se oli ensimmäinen työpaikkani.


    • Sisko

      Minun ensimmäisessä työpaikassa saamani palkka oli 60 mk / kk. Koska oli koululainen, ei veroja mennyt. Heti töihin mentyäni tilasin polkupyörän, jonka toimitus kesti 3 kk. Pyörän hinta oli 180 mk. Meni tienestit siihen, onneksi äiti elätti.

      • Sisar

        oli 230 mk/ kk.


    • Anonyymi

      Kun laitatte ne palkkatiedot laittakaa samalla myös vuosilukema. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 1963 siivojalle maksettiin 400 markkaa kuussa. Sairaanhoitoapulaiselle 420 mk, talonmies 560 mk ja varastoapulaisella 520 mk. Ansiotasotutkimusta varten kerättiin tiedot valtion virkamiesten palkoista palkkalistajäljennöksinä vuoden 1963 helmi- ja marraskuulta.

      • Anonyymi

        Olin puutarhassa töissä, tuntipalkka oli 1 markka, vuonna 63 - 64.
        Omistaja oli entinen kansanedustaja.

        Ei ollut kovin korkea tuntipalkka, opin paljon kuiteskin. Kesätyö.


      • Anonyymi

        Kiitos, antoi hyvän kuvan tuonajan palkkauksesta ja kustannuksista.


    • Anonyymi

      Valitettavasti ammattini ei satu toiveisiisi.
      Ensimmäisen vakituisen työpaikkani aloituspalkka 1969v esikuntafunktion osastoinsinöörinä oli 1500mk.
      Työsuhdeasuntona kolmio jonka oli saanut remontoida makunsa, siis vaimoni maun mukaan. Vuokra oli 105mk/kk. Sähkö laskutettiin työnantajan ostaman hinnan mukaan. Sillä ei ollut merkitystä koska työantaja oli suurkuluttaja ja pitkäaikainen sähkösopimus oli IVO:n kanssa.
      Vaimoni ansaitsi kaupassa 350mk.

      Tippaiitat ja kansankynttilät olivat suhteellisen hyvin palkattuja.
      Edellinen seurustelusuhteeni oli selluyrityksen toimistossa työskennellyt merkonomi joka mm. palkkauksen vuoksi kouluttautui tippaiitaksi.

    • Ensimmäinen työpaikkani oli palkanlaskijana Yhtyneillä, vuosi taisi -67. Palkkaa en muista, mutta ei kai se mikään hyvä ollut, jotain 700 mummonmarkkaa kuukaudessa.

      • Anonyymi

        olihan 700mk tosi hyvä palkka 67 , kun mieheni oli tuolloin ArosPuvun varastonhoitajana,
        hänen palkka oli 850 mk , mutta itse aloitin konttoriharjoittelijana 67 palkka oli 350 mk kun en honannut pyytää enemmän , se nousi 150mk joka vuosi eli 01.1970 jouduin äitiyslomalle ja
        palkka oli 650mk , parempaa palkkaa tietysti sai hyvin koulutettu ja jonkin loppututkinnon
        hankkinut


      • "Paloma01"

        Minä vuonna neito lähti pois Yhtyneiltä?
        Minä tulin armeijasta 1971 Lokakuu.
        Ettet vaan laskenut minunkin palkkaani? :):)

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Paloma01"

        Minä vuonna neito lähti pois Yhtyneiltä?
        Minä tulin armeijasta 1971 Lokakuu.
        Ettet vaan laskenut minunkin palkkaani? :):)

        H.

        En ehtinyt laskea sinun palkkaasi. Olin vain vuoden siellä syyskuusta -67 kesäkuuhun 68 sen kesän jälkeen lähdin opiskelemaan Turkuun.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        En ehtinyt laskea sinun palkkaasi. Olin vain vuoden siellä syyskuusta -67 kesäkuuhun 68 sen kesän jälkeen lähdin opiskelemaan Turkuun.

        tein siitä kysymyksen haluatko miljonääriksi kilpailuun

        Miljoonan euron kysymys, kaupunkia ei mainita
        Tieto on julkinen joten se on mahdollista tietää

        Kuka Suomen ministereistä on asunut Brahenkadulla ja Puutarhakadulla
        vaihtoehdot
        Ilkka Kanerva ...

        katsotaan meneekö läpi


    • Anonyymi

      Kesällä 1965 FÅA: lla varastomiehenä 150 markkaa / kk. .-

      Per-kel

    • Anonyymi
      • Jospa muistan väärin.
        Kaikkien näiden vuosien jälkeen en mene vannomaan. Minulla on vain hämärä muistikuva siitä.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vuonna 1969 työsopimuksessa palkkani oli 3 mk/tunti. 160 tunnin mukaan palkka olisi ollut kuukaudessa 480 euroa. Nyt en muista oliko siihen aikaan viikossa yksi vai kaksi vapaapäivää. Jos vain yksi niin tunteja oli enemmän.

      • Anonyymi

        Raksalla maalarien etuputsarina v. 1969 4:20/h .


    • Anonyymi

      1966 automaalaamossa oppilaana 1markka 20 penniä / tunti :(

    • Vuonna 1965 olin leipomossa pakkaajana, tienasin n. 120 mk/kk kunnes ammattiliiton mies tuli tekemään palkkatarkastuksia ja sain jälkikäteen 280 markan kerta korvauksen minulle maksetuista alipalkoista. Korvausrahalla ostin itselleni valkean musta nappisen kauluspaidan, äidille turkiskauluksisen talvitakin ja pikkuveljelle kengät, loput pistin säästöön.

      Eli 280 markalla tuolloin sai jotain ostettuakin.


      Olin 60-luvun loppuvuodet Ruotsissa Maraboun suklaatehtaalla töissä. En muista tarkalleen kuinka paljon tienasin, mutta kun tein usein urakkatöitä niin aika hyvin. Tienasin suomalaisiin ystäviini verrattuna huomattavasti enempi. Menotkin taisivat olla suuret kun tili hupeni pääsääntöisesti uusiin vaatteisiin. Olihan Tukholma korvesta sinne muuttaneelle nuorelle naiselle unelmien ostosparatiisi.

      • Korjaan, oli vuosi 1963 -1964 kun olin pakkaajana leipomolla. Ei siis 1965.


      • Ei suinkaan kuivia juustopaloja. Leipomolla sai syödä tuoreita pullia. Siirryin leipomosta saman firman pullapuotiin.
        Myöhemmin Ruotsissa kun tienestit menivät vaatteisiin ja meikkeihin joutui joskus ennen tilipäivää syömään kaurapuuroa,


      • Kuuskytluvullako?

        Olin tuolloin kaunis kukkakeppi about
        63 kg/176cm. Nyt tosin 10 kg painavampi.


    • Anonyymi

      Karkasin pikkutilalta rengin paikalta kemialliseen tehtaalle Valkeekoskelle v.1960 syksyllä.
      Isoveljeni oli rakennusporukoissa Helsingissä. Hankki urakkatöissä hyvin.
      Alkupalkkaani en muista. Olin kai ollut talossa jo kauemmin. Palkkani oli 2.12 markk/h.

      Olet siis nälkäpalkalla kommentoi isoveikka.

      • Anonyymi

        Maataloissa 60-luvun alussa päiväpalkka oli 1000-1200 mk , johon kuului lounasruoka ja iltapäiväkahvit.


    • Anonyymi

      Kesällä 1962 palkkani harjoittelijana osuuskaupassa oli 10 000 mk. Sen koommin en tainnut noille kymmenille päästä, tuli euro ja sotki taas pakan.

    • Anonyymi

      Paikkahan lähinnä käy mieleen. Mikään ei ole noista ajoista juuri muuttunut. Ite rupsahin.

    • Anonyymi

      Verenkierron elvyttämiseksi niin, treenaan käteen vetoa ilman toista kättä. Hanskat on parempia kuin tumpit. Ja klumpit.

    • Kaupassa harjoittelijana sain v. 64 90 markkaa kuukaudessa, oli iso raha silloin :)

      • Anonyymi

        Pilkku kuitenkin välissä, vaikka tuleehan se ilmi muutenkin, mutta lisään...varoilta :)

        Pirre


    • Kesärenkinä 1957-1959 sain 300-500 mk/päivä, pimeänä tietysti. Vanhaa markkaa, kun vuonna 1962 markasta otettiin nollat pois. Olin heinäpellolla, kuorin propsia ja höyläsin heinäseipäitä, olin mukana höyläämässä katopäreitä ja naulaamassa pärekattoja.
      Viimeisin palkkani 1968 tehtaassa työnjohtajana oli 1400 mk/kk.
      Kun vuonna 1969 rupesin yrittäjäksi maksoin ensimmäiselle työntekijälle 8 mk/tunti, melko hyvä tuntipakka siihen aikaan.

      • Anonyymi

        Kanto, reagoitko viikonlopun viimeiseen vetoon brexitissä menetkö salkkuinesi
        yli vuodenvaihteen eli siis mikä on taktiikka sijoituksille nyt?


      • Anonyymi

        8 mk tunti on ollut duunarille hyvä liksa yli 50 v sitten. Sen verran olen utelias, että millä alalla ja mitä teki?


      • Anonyymi kirjoitti:

        8 mk tunti on ollut duunarille hyvä liksa yli 50 v sitten. Sen verran olen utelias, että millä alalla ja mitä teki?

        Hän oli ammattikoulun käynyt, kokenut ja osaava sähköasentaja.
        Hänestä tuli minulle hyvä kaveri, ja yhdessä olimme monessa mukana, sekä työssä että vapaa-aikana. Mutta nyt hän tekee sähkötöitä vain taivaassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kanto, reagoitko viikonlopun viimeiseen vetoon brexitissä menetkö salkkuinesi
        yli vuodenvaihteen eli siis mikä on taktiikka sijoituksille nyt?

        Nyt vanhana ja osin liikuntarajoitteisena on pörssikauppa lähinnä harrastus ja ajankulu, kun kaiket päivät olen yksin kotona. Mutta voi siinä vähän myös tienata.
        Olen sanonut, tällä palstallakin, että tänä vuonna en tee enää mitään, vaan vasta keväällä osinkojen irtoamisen jälkeen. Viiden prosentin tuotto pitää saada, tai osakkeet menevät myyntiin ja parempia tilalle.
        Olenhan kertonut myös, että viime vuodelta osinkoa ovat jo nyt maksaneet Neste, Altia ja Kemira. Eilen näkyi pankkitililläni pieni maksusuoritus Nokian Renkaalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8 mk tunti on ollut duunarille hyvä liksa yli 50 v sitten. Sen verran olen utelias, että millä alalla ja mitä teki?

        Muuten, nuorena v. 1972 sain vajaa 4 mk tunnissa kesällä elintarviketehtaalla.

        Vuonna 1969 8 mk/tunti oli kyllä hyvä palkka. Kolmessa vuodessa jo varmaan inflaatio laukkasi, joten tuo 4 mk/tunti ei ollut minulla hyvä palkka.


    • Anonyymi

      Intissä 1969 päiväraha 1markka 20 penniä :)

      245838

    • Anonyymi

      Mielisairsanhoitajan kuukausipalkka 1965 oli 520 mk

    • Anonyymi

      MielisairaNhoitan palkka 1968: 720 mk

      • Anonyymi

        Meilisairaan palkka nyt toimeentulotukena yli 500
        ilman hoitajaa


    • Anonyymi

      Syksyllä 1972 sain laboranttiharjoittelijana 820mk/kk. Ylityöt maksettiin perustuntipalkan 5,12 mk/tunti mukaan.

    • Anonyymi

      Olenhan kertonut myös, että viime vuodelta osinkoa ovat jo nyt maksaneet Neste, Altia ja Kemira. Eilen näkyi pankkitililläni pieni maksusuoritus Nokian Renkaalta.


      no mitä aiot tehdä nokian renkaalla nyt kun sillä ajaa putin

    • Anonyymi

      sain ensimmäisen palkkani 1962 se oli 355 markkaa

    • Anonyymi

      yksi vr mies väittää tätä valehteluksi myös palkka tuli käteisenä

    • Anonyymi

      1969 vaimoni palkka marketin rautaosaston konttorissa 350mk/kk. Täysi työaika.
      Samaan aikaan minun aloituspalkkani teollisuuslaitoksen esikuntaosaston osastoinssinä oli 1500mk/kk sekä työsuhdeasunto 3h k kh, vuokra 105mk/kk sekä erittäin halpa sähkö.
      Työsuhdepuhelin kotona.

    • Anonyymi

      tämä reino ketola väittää että minun ensimmäinem palkka ei ollut 355 markkaa myös se maksettiin käteisellä silloin ei vielä mitään tiliä

    • Anonyymi

      1969 olin ollut vakituisessa työssä postilla 4 vuotta. Palkka puhtaana käteen 450 mk. Autokoulu oli tuolloin samanhintainen.

      • Anonyymi

        tyäväkiläinen laskee palkan autokoulussa ja juappo viinapullossa


    • Anonyymi

      Itseasiassa sain ensimmäisen palkkani vuonna 1970, olin koulun kesälomalla kesätyössä helsinkiläisessä konditoriassa.

      Muistan jonkun kesätyö-palkkani olleen 420 markkaa /kk, mutta olisiko tämä eka työ ollut peräti vain 360 markkaa...?

    • Anonyymi

      Ei huvita muistella.

    • Anonyymi

      Eka palkka oli 298mk/kk vuonna 68. Seuraava muka parempi paikka, konttorihommia 250mk. Siitä otettiin verot ja bussiliput ja kotiin satanen, ei voi kehua tuloilla. Näin se oli jos ei jotain tehnyt, ei rahaa saanut mistään, ei ollut sossua tai Kelaa.
      Nyt sopisi laittaa samalle mallille, jos ei tee töitä ei tule rahaa. Nälkä opettaa tekemään ja p-hommatkin alkaa kelvata.
      Ahtaajat ovat yksi paska sakki, ei juuri mitään koulutusta ja palkat kuin lääkäreillä, mutta ainahan kommarit ovat olleet ahneita.

    • Anonyymi

      Sain jotain 400 mk käteen vuonna 1969.
      Muistan sen kun investoin kuukauden nettopalkan lammasturkkiin.
      Olin valaisinkorjaamolla sähkö- ja rakenteluhommissa.

    • Anonyymi

      Tilien välillä usein kotattiin.

      • Anonyymi

        kotti on tie köyhyyteen ja raadantaan


        Aloitin lukiossa toisinpäiminulla oli sellainen sininen vihko johon kirjoitin menot ja tulot ja kannessa luki
        Eherne Kapitalanlage rautainen rahatalous Lassallen palkkateoriaa kopioiden https://www.wissen.de/lexikon/ehernes-lohngesetz

        Varsinaiset rahat kyllä puuttuivat ennen kuin aloin ymmärtää sijoittamisen ideaa,
        korkoa korolle
        nyt menee kieli tietsätsä solmuun Zinzeszins


      • Anonyymi

        Ruotsissa näin työkavereitani kottauskierteessä joten vältin sitä ehdottomasti.
        Yhtenä keväänä mennessäni tuttuun työpaikkaan loppuivat laivaostoksien myynnistä saamani rahat ennen tilipäivää. Olin 4 vuorokautta pelkällä kraanavedellä. Sitten alkoivat Scanian jarrurummut painamaan ja otin kottia 50 Sek. Työmaaruokalan paistetut silakat muusin kera maksoivat 4,50 Sek.

        Eka kerralla menin Blekingeen syyläritehtaaseen. Viikkotili mutta tilinlaskemisaika 2 viikkoa.
        Palkka käteisenä pussissa. Huomattava osa suomalaista sai tilpäivänä tyhjän pussin.
        Olipahan keino työnantajalla pitää jengi listoillaan. Minä säästin ja muutin 3kk:n jälkeen Scanialle.


    • Anonyymi

      Eli tästä sitten vielä esimerkki kun se ei auta 70-ikäisiä

      mutta
      kun se olisi voinut 60 vuotta sitten ymmärrettynä muuttaa e-lämänne


      oletetaan että aprillipäivänä 1.4. joku tekee sinulle tarjouksen

      saat
      1. HETI miljoona euroa

      tai

      2. yhden sentin kuukauden viiveellä

      siten että
      odotat kuukauden eli 1.5. asti
      ja saat silloin sen, minkä se sentti on kasvanut kun summa kaksinkertaistuu
      joka päivä huomenna 2 senttiä sitten 4 senttiä ...

      kumman otat? miljoona euroa heti tai sentin joka kasvaa päivittäin ja sitten sen tuoton kuukauden päästä?

      • Anonyymi

        Meillä ei vaan ole ne sentit edes käytössä joten otan miljoonan tai miljoonat heti.
        Satuilusi on muutenkin ylen sekavaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei vaan ole ne sentit edes käytössä joten otan miljoonan tai miljoonat heti.
        Satuilusi on muutenkin ylen sekavaa...

        toi vaan siis ei ole kirjakieltä pilkunnussija tietääkin vaan sentit


    • Anonyymi

      Senteistä viittaus shakkilautaan.
      Shakin keksijä oli pyytänyt yhden vehnänjyvän aina tuplattuna laudan 64 ruutua.

      • Anonyymi

        Keksijä on ihan hyvä mutta kun kaikki ei keksi mitään paitsi ipnoskeksit

        mutta sijoittaa voi jokainen
        ja sentin varsinkin

        eli sentti-esimerkissä on sijoittaja joka sijoittaa yhden sentin ja kääräisee
        korkoa korolle -efektillä omaisuuden kuten me kaikki teemme piensijoittat


    • Anonyymi

      Kesäapulainen pankissa 1959 ja palkka 22000 mk

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4299
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2110
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1560
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1381
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      253
      1070
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1057
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1035
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      136
      1033
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      908
    Aihe