Muistelepa palkkaasi 60- luvulla

Johanna

Kukahan muistaa, mikä oli kuukausipalkka 60-luvun lopulla. Mainitse amnmattisi- lähinnä olen kiinnostunut tietämään sairaanhoitajan ja opettajan palkoista.

Kiitos etukäteen!

14

1581

Vastaukset

• Menin ruokakauppaan harjoittelijaksi v62.Palkka oli 120 mk siitä pos verot vuokra työtakit piti itse hankkia.En muista mitä tällä palkalla syötiin.
      Vuonna 65 menin myymälänhoitajaksi sain palkkaa 280 mk mutta kova oli rahallinen vastuu.

• Sain 70 mk/kk. Sanoin ivallisesti: "No sehän on runsas", vastaus oli: "Hauskaa, että olet tyytyväinen". - Mikä tahansa palkka olisi kelvannut, kun oli kysymyksessä ensimmäinen kesätyö.

• oli v 1960 495 mk/kk, lomien alkaessa sain palkan päälle korvaukset talven aikana pitämistäni nuorisokerhoista.
      Muistan että palkkani oli melkein kymmenkertainen sisareni palkkaan verrattuna, kun sisareni oli
      myymäläharjoittelijana!

On varmaan opettajien palkat laskeneet sen jälkeen! Tai sitten ei kellään myymäläapulaisella ole enää niin huonoja palkkoja kuin oli silloin.

• Vuonna 1958 sain palkkaa 45000 eli 450. Veroihin meni n. 5000 eli 50. Vuokra oli 22000, huonekalujen vähittäismaksu 10000, lapsenhoito 5000 ja sain vielä Viceroy paperossikartongin, jonka hintaa en nyt enää muista.

Muistan vain että penniäkään ei jäänyt käteen. Vaimo oli myymäläapulainen ja osti ruoat työmaaltaan. Joskus oli ylitöitä ja niillä ansioilla hankittiin vaatteita. Niukkaa oli elämä.

• Minä olin erikoiskoulutettu liivimyyjä v66 ja palkka oli 250mk /kk. En muista mitä siitä meni veroa ,mutta vuokra oli 50 mk/kk.Toisen tytön kaverina.
        Vaatteet sain samasta liikkeestä vähän alennettuina ja paljonhan ommeltiin itse.
        En muista rahapulan vaivanneen .....elettiin suu säkkiä myöten.

• Siihen ei rahan takia alettu. Ammatti oli muulla tavalla palkitseva. Mies elätti, niin hän sen halusi olevan.

• sain palkkaa 200 mk/kk ja seuraavan tarkistuksen yhteydessä 230 mk. Pääsin jatkuvaan työsuhteeseen, kesäavut saivat puolet parempaa palkkaa... että silleen, toimiala pankki- ja vakuutus

• oli 330 markkaa kuukaudessa. Toimin silloin reskontranhoitajana suuressa yrityksessä, mutta se oli ensimmäinen työpaikkani.

• Minun ensimmäisessä työpaikassa saamani palkka oli 60 mk / kk. Koska oli koululainen, ei veroja mennyt. Heti töihin mentyäni tilasin polkupyörän, jonka toimitus kesti 3 kk. Pyörän hinta oli 180 mk. Meni tienestit siihen, onneksi äiti elätti.

• oli 230 mk/ kk.

• Kun laitatte ne palkkatiedot laittakaa samalla myös vuosilukema. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 1963 siivojalle maksettiin 400 markkaa kuussa. Sairaanhoitoapulaiselle 420 mk, talonmies 560 mk ja varastoapulaisella 520 mk. Ansiotasotutkimusta varten kerättiin tiedot valtion virkamiesten palkoista palkkalistajäljennöksinä vuoden 1963 helmi- ja marraskuulta.

• Olin puutarhassa töissä, tuntipalkka oli 1 markka, vuonna 63 - 64.
        Omistaja oli entinen kansanedustaja.

Ei ollut kovin korkea tuntipalkka, opin paljon kuiteskin. Kesätyö.

• Valitettavasti ammattini ei satu toiveisiisi.
      Ensimmäisen vakituisen työpaikkani aloituspalkka 1969v esikuntafunktion osastoinsinöörinä oli 1500mk.
      Työsuhdeasuntona kolmio jonka oli saanut remontoida makunsa, siis vaimoni maun mukaan. Vuokra oli 105mk/kk. Sähkö laskutettiin työnantajan ostaman hinnan mukaan. Sillä ei ollut merkitystä koska työantaja oli suurkuluttaja ja pitkäaikainen sähkösopimus oli IVO:n kanssa.
      Vaimoni ansaitsi kaupassa 350mk.

Tippaiitat ja kansankynttilät olivat suhteellisen hyvin palkattuja.
      Edellinen seurustelusuhteeni oli selluyrityksen toimistossa työskennellyt merkonomi joka mm. palkkauksen vuoksi kouluttautui tippaiitaksi.

• Ensimmäinen työpaikkani oli palkanlaskijana Yhtyneillä, vuosi taisi -67. Palkkaa en muista, mutta ei kai se mikään hyvä ollut, jotain 700 mummonmarkkaa kuukaudessa.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Stefu taas sekoilee instassa.

Nyt on taas viesti kaikille luettavissa. Onko vieläkin kännissä, vai sekaisin?
      72
      1587
    2. Sofia pakeni yöllä kotonta Stefua.

Uusi piirre näköjään löytyy Stefusta. Suutuessaan heittelee tavaroita.
      124
      1135