Jos esittäisin näkemykseni keskustasta oikein vakavissani ja mihinkään suuntaan liioittelematta, kuin tuomarille, koulutentissä tai lastani opettaakseni, niin esitykseni saattaisi olla joiltakin kohdin hieman toisenlainen kuin mitä täällä olen enimmäkseen esittänyt.
Ärsyynnyn kovin yksipuolisista, ylistävästi liioittelevista näkemyksistä asioista, joiden tiedän olevan monisärmäisempiä, ja saatan ruveta liioittelemaan toiseen suuntaan. Ja jos niiden johdosta ruvetaan solvaamaan minua henkilökohtaisesti, liioittelen lisää. Minusta sellainen on sivistyneempää, kuin ruveta herjaamaan toista, vaikka häntä kuinka halveksisin. Toki olen sanonut suoran mielipiteeni monesta törkeästä kepulaisestakin, joita en varsinaisesti keskustalaisina pidäkään.
Oikeasti keskusta on puolue siinä missä muutkin puolueet. Menemättä maalaisliiton arvokkaaseen historiaan sotia edeltävänä aikana voidaan todeta puolueella (eri nimillä) olleen merkittävä rooli myös viimeisen kuudenkymmenen vuoden politiikassamme. Ensiksi se oli Urho Kekkosen tärkein työrukkanen, kunnes sdp sai sen roolin. Sittemmin se oli pitkään sdp:n tärkein yhteistyökumppani, ja tuon ”voimakaksikon” johdolla tätä maata rakennettiin ja luotiin perustaa sille, mitä nyt olemme.
Keskustassa pidettiinkin käsittämättömänä sitä, että sdp vuonna 1987 valitsi kokoomuksen kumppanikseen sen asemesta. Porvareiden ”kassakaappisopimuksen” pääjunailija Paavo Väyrynen tiedusteli lääkäriltään: ”voiko vitutukseen kuolla”. Ei kuollut, mutta sopimuksen murtaneelle Mauno Koivistolle eivät useimmat keskustalaiset ole vieläkään antaneet tekoa anteeksi.
Kun Holkerin johtamalle ”sinipunalle” ajoittui eräs hulluimpia nousukausia ja sitä seurannut maailmanlaajuisesti syvin lama, niin hallitus sai huonomman jälkimaineen kuin mitä se ansaitsisi. Siksipä keskusta sai helposti revanssin, ja Esko Aho muodosti porvarihallituksen. Se lienee ollut eräs sisäisesti riitaisimpia hallituksiamme, eikä sitäkään kansan enemmistön keskuudessa hyvällä muisteta.
Sitten seurasi keskustalle ennen kokemattoman pitkä oppositiokausi, joka turhautti puolueen pahoin ja sai puolueen vaalivoiton saadakseen turvautumaan jesuiitojen toiminnan ohjenuoraan ”tarkoitus pyhittää keinot”. Surullinen lopputulos silläkin oli, mutta keskusta sai sentään jatkaa hallituksessa, muodollisesti jopa johtavana puolueena, mutta käytännössä henkisesti alistettuna, kuten on nähty.
Kun puolueella ei ole nykyisin karismaattisia johtajiakaan, eivätkä ilmeisesti edes nuo johtajat miellä puolueella olevan jotakin erityistä tarvetta, jotakin sellaista, jota muut puolueet eivät tekisi yhtä hyvin ja paremminkin, niin puolueen toiminta on nykyisin kumman hapuilevaa, ikään kuin se etsisi itseään, mutta ei löytäisi.
Onko puolueella todellakaan enää tarvetta nyky-yhteiskunnassamme? Jos on, niin mikä se tarve olisi? Näitä kyselen ihan ilman sarvia ja hampaita.
Monet sitä kuitenkin edelleen kannattavat. Niin monet, että en ymmärrä sitä. Minä näen keskustan pikemmin haitalliseksi kuin hyödylliseksi toimijaksi yhteiskunnassamme. Mutta onhan yhteiskuntamme moniarvoinen, eivätkä kaikki ajattele asioita kovin syvällisesti, ja ei kaikilla ole siihen edellytyksiäkään. Heidänkin on kuitenkin saatava äänensä kuuluville, olla yhteiskunnan täysvaltaisia jäseniä.
Olisiko niin, että keskustan kannattajien enemmistö koostuu noista edellä tarkoittamistani? Toki keskusta on pienelle joukolle suomalaisia hyödyllinen ja hyvinkin tarpeellinen, mutta se joukko on todella pieni. Olen siitä puhunut sen verran aikaisemmin, että nyt ei ole tarvetta ruveta ketään provosoimaan sitä rajaamalla.
Keskustan todellinen olemus, sen hyödyllisyys tai vahingollisuus ei käy ilmi puolueen ohjelmista, vaan on katsottava sen tekemisiä. Se ei aina käy ilmi edes puolueen poliitikkojen puheista, jotka usein voivat olla ristiriidassa heidän tekojensa kanssa. Ja keskustapoliitikkoja on aina ollut ja on edelleen ”joka lähtöön”. Siksi keskusta on puolueistamme ristiriitaisin, kuten täälläkin on usein perustellusti osoitettu.
Mutta, kuten edellä totesin, keskusta on jo melko kauan ollut jokseenkin hampaaton. Se johtuu paitsi toteamastani karismaattisten johtajien puutteesta myös siitä, että puolueen johtajillakaan ei ole enää selkeää kuvaa siitä, mitä ja miten heidän tulisi tehdä yhteiskuntaamme kehittääkseen. Suurin päänvaiva heillä taitanee olla siitä, kuinka voida pitää äänestäjät ja säilyttää oma asema.
Näin ollen ei keskusta ole erityisen vaarallinen maallemme ja sen tulevaisuudelle. Kyllä Suomi keskustan kestää, kun se kesti vuosikymmenet kommunististakin puoluetta ja sen peitejärjestöä SKDL:oa. Mitä niistä on nyt jäljellä? Niiden kupla on puhjennut, ja ne ovat kokeneet luonnollisen kuoleman. Niin uskon vielä joskus käyvän keskustallekin, ehkä nopeammin kuin uskommekaan.
Kovin aggressiivinen hyökkäily keskustaa vastaan – siten, kuin Keris ”Hagiksen punakonetta” vastaan – ei ole tarpeen. Sen tulos olisi vain tarkoituksensa vastainen, niin kuin Kerikselläkin. Joskus kovin ärsyyntyneenä sanoin, että yritän juuria kepusyövän pois Suomesta. En minä, ikämies, sellaiseen urakkaan ryhdy, eikä se olisi tarpeenkaan, sillä keskustassa on jo juurimato, joka hoitaa sen tehtävän.
Sitä juurimatoa kuvasi mm. Mielipidepankki tänään avauksessaan ”Keskustan krooninen kriisi”. Niitä juurimatoja mönkii siellä keskustan kasvualustassa muitakin, ja niitäkin on mm. mainittu Mpp, Wiljami ja joku muukin, minäkin, joskus kuvaillut. Niitäkin merkittävämpää lienee kuitenkin se, että itse se kasvualusta kuivuu ja köyhtyy koko ajan mm. kaupungistumisen, väestörakenteen ammatillisen muutoksen ja väestön koulutus- ja valistustason kasvun myötä.
Myönnän siis, että joskus olen – mainitsemistani syistä – liioitellut esittäessäni näkemystäni keskustasta. Nyt esittämäni on liioittelematon.
Samoin olen liioitellut joskus näkemyksistäni Kekkosesta. Eilisen avaukseni jatkoksi presidentti-saitilla laitoin pätkän, jossa tämän tunnustan. Siihen linkki tässä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=4500000000000103&posting=22000000009775967
Liioittelematta
58
2099
Vastaukset
- kirjoituksessasi oli
Mainitsit lähes kaikki käyttämäsi nimimerkit! Kyllähän se harmittaa, että Suomessa on noin paljon sinua fiksumpia äänestäjiä. Siis niitä, jotka äänestivät keskustan päähallituspuolueeksi ja sinun salarakkaasi Lipposen lopulliseen vit...kseen. Ei ole Lipis vielä kuollut, mutta kumarassa ja kovin harmaantunut on.
- Wiljami
...kepulaisten vainoharhaisuutta. Joka asiaan yrtitetään löytää aina YKSI syy tai YKSI syyllinen. Vai mainitut nimimerkitkin olisivat YHDEN henkilön tuotosta. Onko KAKSI tai MONTA liian monimutkainen asia teille ymmärrettäväksi?
YKSI UKK
YKSI YYA
YKSI NEUVOSTOLIITTO
YKSI MIELIPIDE
YKSI ERKKO
YKSI MEDIAPELI
siinäpä kepulaisuus pähkinänkuoressa.
Wiljami - oppimista..
Wiljami kirjoitti:
...kepulaisten vainoharhaisuutta. Joka asiaan yrtitetään löytää aina YKSI syy tai YKSI syyllinen. Vai mainitut nimimerkitkin olisivat YHDEN henkilön tuotosta. Onko KAKSI tai MONTA liian monimutkainen asia teille ymmärrettäväksi?
YKSI UKK
YKSI YYA
YKSI NEUVOSTOLIITTO
YKSI MIELIPIDE
YKSI ERKKO
YKSI MEDIAPELI
Wiljamiennen kuin pääset "sivistyneen pellen asemaan" tällä saitilla!
- JormaKKorhonen
...mutta näkyy lipsahtaneen väärään kohtaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009777066
Vai tarkoititko, että Keris olisi minun nimimerkkejäni? Ei ole, vaikka samaa tarkoitusta kanssani hänkin palvelee (ei tosin tuolla nimimerkillä, vaan CITY-Keskustana). - unohtuiko?
Wiljami kirjoitti:
YKSI UKK
YKSI YYA
YKSI NEUVOSTOLIITTO
YKSI MIELIPIDE
YKSI ERKKO
YKSI MEDIAPELI
WiljamiTuo nimimerkkisi olikin jo unohtua.
- Wiljami
Wiljami kirjoitti:
YKSI UKK
YKSI YYA
YKSI NEUVOSTOLIITTO
YKSI MIELIPIDE
YKSI ERKKO
YKSI MEDIAPELI
WiljamiKepulaiset ovat syypäitä kaikkeen pahaan tässä maassa. Mikään muu puolue ei tee koskaan mitään virheellistä, kepu ei muuta teekään.
Ah kun ihanasti alkaa taas tuntua hyvältä, kun nerokkain sanakääntein haukkuu kepulaisia... taidanpa siirtyä kirjoittamaan terävällä nenälläni ;-))
Wiljami
- JormaKKorhonen
Mitä käyttämiäni nimimerkkejä mainitsinkaan?
Vai tarkoitatko, että Mielipidepankki ja Wiljami olisivat minun nimimerkkejäni? Olet huvittava.
Eivätkö evääsi riittäneet itse asian kommentoimiseen, kun olet näköjään kuitenkin kirjoitukseni lukenut? Kysymykseni on retoorinen; tiedän toki vastauksen.
Nimimerkeistä puheenollen: Suuri idolinne Urho Kekkonen (jota minäkin linkkinä olevassa kirjoituksessa kehun) käytti mm. seuraavia nimimerkkejä: Erasmus, Esa, Esaijas Ranstakka, Esaijas Kohennuskeppi, Huoltomies, Itsenäinen suomalainen, Karjalainen talousmies, K.Y.Laaksonen, Känä, Köpi, Lakimies, Lautamies, Liimatainen, Maalaisliittolainen, Mies Suomalainen, Olli Tampio, Pekka Peitsi, Pentti, Puhuva kivi, Simo Sakari, Suomalainen, Urho Sorsimo, Veljenpoika, Vienalaisia, Yksi monista.
Minä joskus ammoin käytin satunnaisnimimerkkejäkin, mutta rekisteröidyttyäni vain niitä, joita ovat olleet K.K.Korhonen, StadinkundiKKK, KapiKorhonen ja tämä täysin oikea nimeni JormaKKorhonen. Ja jokaisesta niistä minulla on syytä olla sen verran ylpeä, että muita en käytä, ja onneksi muut eivät pääse käyttämään näitä!- ressukka
tajua, että Wiljami ja Mielipidepankki ovat Apollonkadun media-asintuntijoita, jotka vetävät sinua kölin alta mennen tullen?
- tajua, että
ressukka kirjoitti:
tajua, että Wiljami ja Mielipidepankki ovat Apollonkadun media-asintuntijoita, jotka vetävät sinua kölin alta mennen tullen?
JormaKKorhonen on Hagiksen punakoneen yhteisnimimerkki. Ei yksi ihminen ehdi tuollaisia hetkessä tänne väsätä. Ja City-Keskusta on saman Hagiksen punakoneen apuri, joka esiintymisellään saa ihmiset inhoamaan keskustaa. Kuten on punakoneen tarkoituskin.
- ihanko totta
ressukka kirjoitti:
No niin, sait esittää oman mielipiteesi. Oletko nyt tyytyväinen.Luuletko, että joku jaksoi oikeasti lukea tekstisi ja vieläpä uskoi siihen:) BUAHHHH...
- on PS agitaattori
ihanko totta kirjoitti:
No niin, sait esittää oman mielipiteesi. Oletko nyt tyytyväinen.Luuletko, että joku jaksoi oikeasti lukea tekstisi ja vieläpä uskoi siihen:) BUAHHHH...
alittaja on PS agitaattori, joka sai nyt kertoa oman subjektiivisen mielipiteensä.. HEHHHHH
- JormaKKorhonen
ressukka kirjoitti:
Tarkoitin kirjoitukseni melkeinpä anteeksipyynnöksi sille, että olen joskus esittänyt ehkä turhan kärkeviä mielipiteitä keskustasta - syistä, joita siinä mainitsen. Odottamiani kiitoksia ei ole toistaiseksi tullut keskustalaisilta.
Ehkä se on liian pitkä täällä liikkuvien kepulaisten lukutottumuksille ja ehkä se ei ole tarpeeksi yksinkertaista kieltäkään heidän ymmärrettäväkseen.
Kai asia on niin kuin tuossa pitkän kirjoitukseni ainoassa keskustalaisia kenties vähättelevässä kohdassa totean:
>> Mutta onhan yhteiskuntamme moniarvoinen, eivätkä kaikki ajattele asioita kovin syvällisesti, ja ei kaikilla ole siihen edellytyksiäkään. Heidänkin on kuitenkin saatava äänensä kuuluville, olla yhteiskunnan täysvaltaisia jäseniä.
Olisiko niin, että keskustan kannattajien enemmistö koostuu noista edellä tarkoittamistani? - muillakin
JormaKKorhonen kirjoitti:
Tarkoitin kirjoitukseni melkeinpä anteeksipyynnöksi sille, että olen joskus esittänyt ehkä turhan kärkeviä mielipiteitä keskustasta - syistä, joita siinä mainitsen. Odottamiani kiitoksia ei ole toistaiseksi tullut keskustalaisilta.
Ehkä se on liian pitkä täällä liikkuvien kepulaisten lukutottumuksille ja ehkä se ei ole tarpeeksi yksinkertaista kieltäkään heidän ymmärrettäväkseen.
Kai asia on niin kuin tuossa pitkän kirjoitukseni ainoassa keskustalaisia kenties vähättelevässä kohdassa totean:
>> Mutta onhan yhteiskuntamme moniarvoinen, eivätkä kaikki ajattele asioita kovin syvällisesti, ja ei kaikilla ole siihen edellytyksiäkään. Heidänkin on kuitenkin saatava äänensä kuuluville, olla yhteiskunnan täysvaltaisia jäseniä.
Olisiko niin, että keskustan kannattajien enemmistö koostuu noista edellä tarkoittamistani?lääkkeillä on kaikilla sivuvaikutuksensa.
Mutta eihän se nyt sentään surullista ole, mutta totta tietenkin. - JormaKKorhonen
muillakin kirjoitti:
lääkkeillä on kaikilla sivuvaikutuksensa.
Mutta eihän se nyt sentään surullista ole, mutta totta tietenkin.Ovatko ne malarianestolääkkeiden (olen todella joutunut nauttimaan niitäkin, muitakin kuin gin-tonicia) sivuvaikuitukset sellaisia, että ne panevat seuraamaan maailmanmenoa, lukemaan paljon, miettimään lukemaansa ja näkemäänsä ja ymmärtämäänkin sitä, ja panevat myös kirjoittamaan ymmärtämästään, pitkiä kirjoituksia vaivattomasti ja hyvällä kielellä?
Jos niin on, eikö Sinunkin olisi syytä ruveta nauttimaan niitä lääkkeitä? - lukenut..
Ovatko ne malarianestolääkkeiden (olen todella joutunut nauttimaan niitäkin, muitakin kuin gin-tonicia) sivuvaikuitukset sellaisia, että ne panevat seuraamaan maailmanmenoa, lukemaan paljon, miettimään lukemaansa ja näkemäänsä ja ymmärtämäänkin sitä, ja panevat myös kirjoittamaan ymmärtämästään, pitkiä kirjoituksia vaivattomasti ja hyvällä kielellä?
Jos niin on, eikö Sinunkin olisi syytä ruveta nauttimaan niitä lääkkeitä?paljon, mutta minä olen saanut myös sellaisen lahjan, että minä osaan erottaa oikean tiedon väärästä!
- ;-)
lukenut.. kirjoitti:
paljon, mutta minä olen saanut myös sellaisen lahjan, että minä osaan erottaa oikean tiedon väärästä!
edes joskus sitä lahjaa!
- Iän mukana kehittyvä tyhmyys
lukenut.. kirjoitti:
paljon, mutta minä olen saanut myös sellaisen lahjan, että minä osaan erottaa oikean tiedon väärästä!
Minusta tuntuu, että olet saanut sellaisen lahjan syntymässäsi, josta Timo Ristimäki kertoi kerimäen yhteydessä?
- joka äänesti
Olisiko niin, että keskustan kannattajien enemmistö koostuu noista edellä tarkoittamistani?Keskustan valtiohoitajapuolueeksi ja lähetti Lipposen poliittiseen kuolemaan. Älä kuole vit..kseen...Lipponen jo sitä tekee...näihin kaikkiin sinun "viisas" pääsi ei ole vielä vastannut.
- JormaKKorhonen
joka äänesti kirjoitti:
Keskustan valtiohoitajapuolueeksi ja lähetti Lipposen poliittiseen kuolemaan. Älä kuole vit..kseen...Lipponen jo sitä tekee...näihin kaikkiin sinun "viisas" pääsi ei ole vielä vastannut.
...kepulaisen eväät, ei voi muuta sanoa! Onko se sitten meidän muiden ja koko Suomen kannalta huono asia? Pikemmin päinvastoin, sillä sellainen puolue, millaiset kannattajat.
(Älä muuten julistaudu "kansaksi", jos edustat niitä, joita yli kaksi vuotta sitten oli hieman runsaat 22 % kansasta ja 0,02 prosenttia enemmän kuin demareita. Nyt kai tuokin asetelma lienee varsin reippaasti toisin päin.) - käyttänytkin..
;-) kirjoitti:
edes joskus sitä lahjaa!
mutta minun luontainen vaatimattomuuteni ei salli minun ilmoittautua aina silloin kun kapi-ukko ei muuhun pysty, kuin korjaamaan kirjoitusvirheet!
- älä pilkkaa äänestäjiä
...kepulaisen eväät, ei voi muuta sanoa! Onko se sitten meidän muiden ja koko Suomen kannalta huono asia? Pikemmin päinvastoin, sillä sellainen puolue, millaiset kannattajat.
(Älä muuten julistaudu "kansaksi", jos edustat niitä, joita yli kaksi vuotta sitten oli hieman runsaat 22 % kansasta ja 0,02 prosenttia enemmän kuin demareita. Nyt kai tuokin asetelma lienee varsin reippaasti toisin päin.)Jos mies ei 70 vuoden ikään ehtineenä tiedä, miten demokraattisessa valtiossa toimitaan, ymmärrän näillä sivuilla ympäri vuorokausien roikkumisesi. Jos tätillä olisi munat..jne. Nyt eletään demokraattisesti valitun parlamentin johdolla, ja se ei ole kaikkitietävän Lipposen(ja hänen aisankannattajansa Korhosen)ohjauksessa. Kiitos siitä Suomen kansalle, joka äänesti edelleen voimassa olevissa ek-vaaleissa erittäin viisaasti.
- järkyttynyt
Tietämättömät nuoret lukevat Korhosen "tutkielmia" täytenä totena luoden niistä maailmankuvansa. Heidän valoisana pitämänsä tulevaisuus romahtaa, mielikin saattaa järkkyä.
Tässä vain yksi esimerkki, elämänuskonsa menettänyt nuori. Kuinkahan paljon heitä lienee?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009773685- JormaKKorhonen
...tuollaisia "uhreja", niin olen saanut aikaan paljon enemmänm kuin olen luullut tai tarkoittanutkaan.
Jokainen sana tuon linkin takana olevassa kirjoituksessa on nimittäin mitä totisinta totta.
Vai tarkoitatko, että "joka totuutta lisää, se tuskaa lisää"? No, se tuska kuitenkin lopulta lientyy ja ihminen kokee itsensä entistä terveemmäksi, kypsyneemmäksi, viisaammaksi ja paremmaksikin. Se helpottaa hieman siten kuin kipeän hampaan poisto.
- suomalainen
kumarrus neutraalitarkkailijalle:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009774213- JormaKKorhonen
Myös minä arvostan Neutraalitarkkailijaa. Hän todella pyrkii ja usein onnistuukin olemaan nimimerkkinsä mukainen.
Tuo linkittämäsi Neutralitarkkailija avaus ei näy vielä saaneen yhtään puolestapuhujaa, mutta tämän linkin takana oleva, vielä parempi avaus sitäkin enemmän:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009751607
Kyselet ilman sarvia ja hampaita sitä, mihin Keskustaa edelleen nyky-yhteiskunnassa tarvitaan? Minäkin yritän vastata tähän mielenkiintoiseen kysymykseen ilman sarvia ja hampaita.
Keskustaa tarvitaan nyky-yhteiskunnassa puolustamaan mennyttä maailmaa. Siinä mielessä se on kansallis-romanttinen liike. Kansallis-romanttiset liikkeet puolestaan ovat yleensä hyvin konservatiivisia. Ne pitäytyvät siinä mikä on ollut ennen kuvitellen sen olevan ikuista. Tämä on tyypillistä hyvin monille vanhemmille ihmisille. Monet tuntemani vanhemmat ihmiset hahmottivat maailmaa ja Suomea sellaisena kun se oli ennen sotia.
Keskustan kannatuksessa on kyse osittain samasta psykologisesta ilmiöstä. Keskustalaisessa arvomaailmassa kaikki merkityksellinen palautuu menneeseen. Näkymä maatalous-Suomesta on tästä elävä esimerkki. Ihmisen konservatiivisuus, muutosvastarinta on jotenkin ehkä luontaista ja siinä on osaselitys Keskustan kannatukselle.
Toinen syy on asiallisempi, mutta edelliseen liittyvä tai siitä seuraava. Maaseutumainen konservatismi johtaa maaseudun elämäntavan ihannointiin. Ja muutosvastarinta johtaa siihen, että tässä ihanoinnissa ylireagoinnit pääsevät pinnalle. Se johtaa erinäisiin vastakkainasetteluihin. Yksi näistä ja eikä varmasti kaikkein heikoin on kaupunkien ja maaseudun taloudellisten etujen vastakkaisuus. Aluepolitiikasta on tullutkin tärkein keskustalaisen politiikan osa. Kärjistäen voi sanoa, että vastatusten on maaseudun junttikulttuuri ja kaupunkien juppikulttuuri. Mutta tämä vain kärjistäen, sillä koko totuus se ei ole. Teoreettisen voisi puhua konservatismin ja modernismin yhteentörmäyksestä.
Keskustan kannatus lähenee pohjoismaista tasoa sitten, kun tämä kansallis-romantismiin sitoutunut sukupolvi maaseudulla maatuu. Kyse on pitemmän ajan prosessista. Ihmisen aatos on usein monissa kohdin jäljessä yhteiskunnan kehitystä. Kestää yleensä sukupolvi pari ennen kuin tämä ero saadaan kurottua umpeen. Ennen vanhaan meiden tulevaisuutta oli helppo ennustaa Ruotsin nykyisyydellä. Osittain tämä pitää paikkansa edelleen, mutta nyt ehkä vähän isommassa eurooppalaisessa perspektiivissä.- JormaKKorhonen
...ja ilomielin sen teenkin, että oletpa monin verroin parempi psykologikin kuin täällä alvariinsa esiintyvät "kepupsykologit". Tosi hyvä, ihmisluonteen ja massojenkin käyttäytymisen tuntemuksesta lähtevä analyysi!
No, lainoppineet joutunevat lukemaan psykologiaakin ja ainakin tehtävissään harjaantunevat käytännön psykologeiksi.
Hieman samoin on laita myös sotilailla, vaikka minun sotakouluaikoinani oppiaineen nimi olikin "sotilaspsykologia". Kun joku oppilas jollakin kurssilla kerran ihmetteli, että miksi täytyy olla jokin erityinen sotilaspsykologia, eikö pelkkä psykologia riittäisi nimeksi, kun sitähän sen opetussisältö pääasiassa on - sotilastaitoja opetetaan ihan muissa aineissa.
Toinen valisti häntä, että onhan meillä kenttäjumalakin. Kun toinen ei oikein ymmärtänyt, hän näytti seuraavan sunnuntain päiväpalvelusohjelmaa, jossa luki "Kenttäjumalanpalvelus". - Ratamo
...ja ilomielin sen teenkin, että oletpa monin verroin parempi psykologikin kuin täällä alvariinsa esiintyvät "kepupsykologit". Tosi hyvä, ihmisluonteen ja massojenkin käyttäytymisen tuntemuksesta lähtevä analyysi!
No, lainoppineet joutunevat lukemaan psykologiaakin ja ainakin tehtävissään harjaantunevat käytännön psykologeiksi.
Hieman samoin on laita myös sotilailla, vaikka minun sotakouluaikoinani oppiaineen nimi olikin "sotilaspsykologia". Kun joku oppilas jollakin kurssilla kerran ihmetteli, että miksi täytyy olla jokin erityinen sotilaspsykologia, eikö pelkkä psykologia riittäisi nimeksi, kun sitähän sen opetussisältö pääasiassa on - sotilastaitoja opetetaan ihan muissa aineissa.
Toinen valisti häntä, että onhan meillä kenttäjumalakin. Kun toinen ei oikein ymmärtänyt, hän näytti seuraavan sunnuntain päiväpalvelusohjelmaa, jossa luki "Kenttäjumalanpalvelus".kenttähuora. Korhonen on eräänlainen palstan kenttähuora...
- kesäjuhlat
Keskustan kannatus on tosiaan korkeinta siellä missä vedet vankimmin seisovat.
Esimerkiksi asevelvollisuusarmeijan kannatus on suurinta siellä missä Keskustan kannatus on suurinta.
Mutta Keskustaa on tarvittu äänestäjien protestin kanavana. Ahon ja Jäätteenmäen saamat vaalivoitot olivat seurausta siitä, että SDP oli eksynyt liian oikealle.
Jos Keskustaa ei olisi olisimme samassa tilanteessa kuin Britanniassa ollaan. Siellähän Blairille ei ole vaihtoehtoa, vaikka kukaan kunnon kansalainen ei haluaisi äänestää valehtelijaa. Jos Englannissa olisi Keskusta, juuri nykyisenkaltaisessa tilanteessa se takaisi sen että kansalaisten oikea mielipide vaikuttaisi politiikantekoon. - syy...
kesäjuhlat kirjoitti:
Keskustan kannatus on tosiaan korkeinta siellä missä vedet vankimmin seisovat.
Esimerkiksi asevelvollisuusarmeijan kannatus on suurinta siellä missä Keskustan kannatus on suurinta.
Mutta Keskustaa on tarvittu äänestäjien protestin kanavana. Ahon ja Jäätteenmäen saamat vaalivoitot olivat seurausta siitä, että SDP oli eksynyt liian oikealle.
Jos Keskustaa ei olisi olisimme samassa tilanteessa kuin Britanniassa ollaan. Siellähän Blairille ei ole vaihtoehtoa, vaikka kukaan kunnon kansalainen ei haluaisi äänestää valehtelijaa. Jos Englannissa olisi Keskusta, juuri nykyisenkaltaisessa tilanteessa se takaisi sen että kansalaisten oikea mielipide vaikuttaisi politiikantekoon.Kuka vihaa Keskustaa ja miksi? Oikeistodemarit vihaavat Keskustaa, koska Keskusta tarjoaa oikeistodemareihin kyllästyneille äänestäjille vaihtoehdon. Koklipit haluaisivat etteui tällaista vaihtoehtoa äänestäjien käytössä olisi. Silloin äänestäjien pitäisi valita oikeistolaisen SDP:n ja Kokoomuksen väliltä - ja mikäs vaihtoehto se sellainen edes olisi?
Tälläkin palstalla oikeistolaisin asentein esiintyvät demarisympatiseeraajat kuten Mpp miltei joka jutussaan yrittävät tolkuttaa Keskustan tarpeettomuutta puolueena. Suomeksi sanottuna se on: jos Keskustaa ei olisi, SDP voisi olla vielä nykyistäkin oikeistolaisempi.
Siinä se koko juttu. - synteesi
ehkä sinun olisi aika unohtaa ne vanhat suomi filmit joiden avulla tunnut arvostelevan kehä kolmosen ulkopuolista elämää.
Onhan se tunnettua että kolmosen sisäpuolella kuvitellaan että elämä maalla on samanlaista kuin miten se on esitetty vanhoissa filmeissä, tuohon tosiasiaan olen törmännyt vielä viimeaikoinakin vähän väliä.
Sinullahan tapana tehdä näitä "rakentavia" kannanottoja aina silloin tällöin. Jos sinun muutosvastarinta juttu olisivat totta eläisimme vielä hevosaikakaudella.
Se on vain kummallista kuinka et pysty näkemään sitä muutosvastarintaa mikä on kaupungeissa. SAK:n suunnasta sitä muutosturvaa on suureeen ääneen vaadittu. Ilmeisesti haluat ummistaa sellaiset seikat jotka eivät sovi sinun esittämiisi teorioihin. Työelämän uudistuksia on hankala saada eteenpäin koska sitä muutovastarintaa esiintyy jatkuvasti ja vaikka kuinka on todettu että niitä pitäisi tehdä jotta pärjättäisiin.
Yksinkertaisesti sanottuna olet aikamoisen heikoilla jäillä tuon muutosvastarinta väitteen kanssa. Varsinkin kun tuntuu että et näe sitä missään muualla, eikö olisi aika herätä jo todellisuuteen.
Sinä muuten kuulut juuri siihen ihmisjoukkoon jotka ovat aina asettamassa asioita siihen asemaan jossa kaupunki ja maaseutu asetetaan vastakkain. Miksi oletko muutosvastainen ja kykynemätön näkemään sitä tosi seikkaa että kaupungit eivät pärjää yksinään ja sama toisinpäin.
Tampereen ohitustienkin jo taisit täällä ehtiä mollaamaan siltarumpu esityksenä.
Aluepolitiikan osasta voidaan päätellä että demarit ja kokoomus etunenässä harrastavat sitten suoranaista valehtelua ja ääntenkalastelua katteettomilla lupauksilla aluepolitiikan suhteen.
Kiitoksia siitä sinulle että olet tuonut tuon kusetuksen julki.
Mahtaisiko siis tuossa olla se kepun kannatuksen syy demarien ja kokoomuksen katteettomat puheet siitä kuinka pyritään ihmisten tasa-arvoon jne.
Nämä kyseiset seikat vain tuntuvat todentuvan sinun tarinoissasi - synteesi
Toinen valisti häntä, että onhan meillä kenttäjumalakin. Kun toinen ei oikein ymmärtänyt, hän näytti seuraavan sunnuntain päiväpalvelusohjelmaa, jossa luki "Kenttäjumalanpalvelus".sinä olet arvioimaan kenenkin pätevyyttä psykologian taitoja.
Vai oletko sinä jo korottanut itsesi psykologian asiantuntijaksi?
Ei se tee kenestäkään pätevää psykologia jos sattuu olemaan samaa mieltä joissakin asioissa.
Sinullekkin vain että suomi-filmit ovat jo olleet pitkän aikaa historiaa, eikö jo olisi aika tulla ulos ja huomata että nyt on menossa 2000-luku. - tuohon voi yhtyä
syy... kirjoitti:
Kuka vihaa Keskustaa ja miksi? Oikeistodemarit vihaavat Keskustaa, koska Keskusta tarjoaa oikeistodemareihin kyllästyneille äänestäjille vaihtoehdon. Koklipit haluaisivat etteui tällaista vaihtoehtoa äänestäjien käytössä olisi. Silloin äänestäjien pitäisi valita oikeistolaisen SDP:n ja Kokoomuksen väliltä - ja mikäs vaihtoehto se sellainen edes olisi?
Tälläkin palstalla oikeistolaisin asentein esiintyvät demarisympatiseeraajat kuten Mpp miltei joka jutussaan yrittävät tolkuttaa Keskustan tarpeettomuutta puolueena. Suomeksi sanottuna se on: jos Keskustaa ei olisi, SDP voisi olla vielä nykyistäkin oikeistolaisempi.
Siinä se koko juttu.Oikeistodemarit l. lipposlaiset ovat onneksi sukupuuttoon kuoleva ryhmä, kuten katkeroitunut ja sivuun heitetty "johtajansa".
- JormaKKorhonen
tuohon voi yhtyä kirjoitti:
Oikeistodemarit l. lipposlaiset ovat onneksi sukupuuttoon kuoleva ryhmä, kuten katkeroitunut ja sivuun heitetty "johtajansa".
...esitän tämän kysymykseni:
Teidän mielestänne siis sosialidemokratia (siis se oikea, tannerilainen, jota Lipponenkin edustaa) on siis liian oikeistolaista? Toisaalla te kuitenkin sanotte kepua porvarilliseksi puolueeksi ja haikailette yhteistyötä kokoomuksen kanssa. Eikö tässä ole suuri ristiriita! Ristiriitaa korostaa saitin suupaltein kepulainen Seppo "Kerimäki" Hietanen punakonekauhuineen.
Päättäkää jo, oletteko vasemmistolaisia vai oikeistolaisia, onko sdp teille kumppanikai liian vasemmistolainen vai liian oikeistolainen. No, ehkäpä tuosta päättäminen ei ole teidän murheenne eikä kepunkaan murhe, sillä varmaan seuraavien vaalien jälkeen se, joka valitsee kumppaninsa, on sdp. - jo alkeissa...
Teidän mielestänne siis sosialidemokratia (siis se oikea, tannerilainen, jota Lipponenkin edustaa) on siis liian oikeistolaista? Toisaalla te kuitenkin sanotte kepua porvarilliseksi puolueeksi ja haikailette yhteistyötä kokoomuksen kanssa. Eikö tässä ole suuri ristiriita! Ristiriitaa korostaa saitin suupaltein kepulainen Seppo "Kerimäki" Hietanen punakonekauhuineen.
Päättäkää jo, oletteko vasemmistolaisia vai oikeistolaisia, onko sdp teille kumppanikai liian vasemmistolainen vai liian oikeistolainen. No, ehkäpä tuosta päättäminen ei ole teidän murheenne eikä kepunkaan murhe, sillä varmaan seuraavien vaalien jälkeen se, joka valitsee kumppaninsa, on sdp.Kumpikaan edellisistä kirjoittajista ei manannut porvarihallitusta framille. Se putkahti ihan omasta päästäsi.
Muutenkaan mitään ristiriitaa ei ole. Äänestäjät päättävät ketä äänestävät, ja Keskustan kahdessa viimeisimmässä eduskuntavaalivoitossa se voitti nimenomaan SDP:n kustannuksella. Ja SDP oli kummassakin tapauksessa leimautunut liian oikealle.
Vain sinun sekavassa kallossasi on jokin identiteettikriisi ja ristiriita. Äänestajillä sellaista ei ole ollut. Äänestäjillä sitä ei tule olemaan vastaisuudessakaan. Sen sijaan sinun sekoilusi ovat koko ajan kasvamaan päin, huomattavasti. Jos on falskia ollut ennenkin, nyt sekavuustila vaikuttaa jo aika toivottomalta. - älä luovu
Päättäkää jo, oletteko vasemmistolaisia vai oikeistolaisia, onko sdp teille kumppanikai liian vasemmistolainen vai liian oikeistolainen. No, ehkäpä tuosta päättäminen ei ole teidän murheenne eikä kepunkaan murhe, sillä varmaan seuraavien vaalien jälkeen se, joka valitsee kumppaninsa, on sdp.Lipposen sotaisa oikeisolaisuus on tavalliselle keskustalaiselle kyllä aivan liikaa. Sehän menee oikealta kokoomuksesta ohi. Siis kokoomus on vasemmistopuolue lipposlaisten rinnalla. Mutta onneksi lipposlaiset ovat puolueensa häviävä vähemmistö. Keskusta on keskustaa, eikä mikään oikeistopuolue. Tuomiojan ja Halosen politiikkaa noudattava sosiaalidemokraattinen puolue on keskustan hallituskumppani, kuten kapikorhosen katkeruus sen osoittaa.
Olet kai pannut merkille Erkki Tuomiojan löytämän Kivimäen kirjeen, jossa Suomen rauhansopimuksen syyt kevättalvella 1940 selkeytyvät. Se tukee ilmiselvästi Heikki Ylikankaan tutkimusta asiassa, johon olen useaan kertaan viitannut. Suomi teki rauhan Saksan toiveiden mukaisesti ja luottaen siihen, mitä Saksa meille lupasi korkojen kera. Tämä on yksi lisätodiste siitä, että Suomi oli tosiasiallisesti Saksan liittolainen jatkosodassa.
Tämä viesti on siis ainostaan tarkoitettu Jorma Korhoselle, jonka tiedän historiasta kiinnostuneeksi. Sheriffi voi poistaa viesti asiattomana, jos haluaa.- JormaKKorhonen
Kiitos vinkistä! Se Kivimäen kirje Heikki Ylikankaan kommentteineen olikin nyt Tuomiojan kosivujen etusivulla. Luin ne nyt tarkkaan.
On se merkittävä uusi lähde, kuten Ylikangaskin toteaa. Kyllä se vahvistaa jo ennenkin esitettyjä näkemyksiä siitä, että johtajamme suostuessaan talvisodan rauhantekoon maaliskuussa -40 olivat hyvässä uskossa siihen, että tulemme saamaan menetyksemme takaisin Saksan avulla.
Mutta ei sodan pitkittämiseen muutoinkaan olisi ollut mahdollisuuksia. Se paljon puhuttu länsiapu ei todellakaan olisi ehtinyt ajoissa, kun Suomi olisi kestänyt enää pari-kolme viikkoa. Tämä oli Marskin ja muun sodanjohdon selkeä käsitys, osa poliitikoistamme oli optimistisempia. Mutta eihän heillä ollut sellaisia tietoja eikä sellaista käsitystä tilanteesta, kuin "paikan päällä" olevilla sotilailla oli.
Jos silloin ei olisi rauhaan päästy, puna-armeija olisi ollut muutaman viikon kuluttua Helsingissä ja länsirannikolla, ja ainakaan länsimaat eivät olisi yrittäneet maihinnousua Suomeen niiden pois ajamiseksi. Tuskin Saksakaan, joiden sodassa me olimme vain sivulohko, kun emme suostuneet pyrkimään leniongradiinkaan tai katkaisemaan edes Muurmannin rataa - jota saut eivät pystyneet tekemään.
Ja oli miten oli, Suomi olisi kuitenkin joutunut sotatantereeksi. Siksi sota piti saada loppuun, ja varmasti tuossa Kivimäen kirjeessä esille tullut auttoi hitaimpiakin poliitikkojamme päätöksenteossa.
Mutta kuten jo sanoin, mikään tuossa ei ole sitä vastaan, etteikö jatkosotamme olisi ollut erillissota. Ei Suomi siis mikään Saksan liittolainen ollut, ei meillä ollut minkäänlaista sopimusta siitä, kuten Saksalla oli oikeiden liittolaitensa kanssa. Saksan ja Japanin vuonna 1936 solmimaan anti-komintern-sopimuksen, johon Italia liittyi 1937, Suomi ratifioi vasta 1942. Sitä ennen siihen olivat liittyneet jo ainakin Espanja, Unkari, Romania, Bulgaria ja Saksan vasallit Kroatia ja Slovakia ja miehitetty Tanskakin.
Jatkosotamme päämäärät olivat ne, jotka mainitsin, ja siis ihan muut kuin Saksan. Emme mekään olisi panneet pahaksemme, jos kommunismi olisi jo silloin lopetettu Venäjältä, tuskin olisimme surreet edes maan pilkkomista pieniin osiin, ja olisimme mielellämme vastaanottaneet Aunuksen ja Itä-Karjalan.
Mutta Kuolaa emme havitelleet, ja Leningradia eli Pietaria emme missään nimessä olisi halunneet tuhota, koska kaupungilla oli sijansa suomalaistenkin historiassa ja sydämissä, ja sen suuri asujaimisto olisi merkinnyt Karjalalle (ja Aunukselle) niiden tuotteiden suurinta ostajakuntaa ja monenlaisia mahdollisuuksia muutenkin. - sitten...
Kiitos vinkistä! Se Kivimäen kirje Heikki Ylikankaan kommentteineen olikin nyt Tuomiojan kosivujen etusivulla. Luin ne nyt tarkkaan.
On se merkittävä uusi lähde, kuten Ylikangaskin toteaa. Kyllä se vahvistaa jo ennenkin esitettyjä näkemyksiä siitä, että johtajamme suostuessaan talvisodan rauhantekoon maaliskuussa -40 olivat hyvässä uskossa siihen, että tulemme saamaan menetyksemme takaisin Saksan avulla.
Mutta ei sodan pitkittämiseen muutoinkaan olisi ollut mahdollisuuksia. Se paljon puhuttu länsiapu ei todellakaan olisi ehtinyt ajoissa, kun Suomi olisi kestänyt enää pari-kolme viikkoa. Tämä oli Marskin ja muun sodanjohdon selkeä käsitys, osa poliitikoistamme oli optimistisempia. Mutta eihän heillä ollut sellaisia tietoja eikä sellaista käsitystä tilanteesta, kuin "paikan päällä" olevilla sotilailla oli.
Jos silloin ei olisi rauhaan päästy, puna-armeija olisi ollut muutaman viikon kuluttua Helsingissä ja länsirannikolla, ja ainakaan länsimaat eivät olisi yrittäneet maihinnousua Suomeen niiden pois ajamiseksi. Tuskin Saksakaan, joiden sodassa me olimme vain sivulohko, kun emme suostuneet pyrkimään leniongradiinkaan tai katkaisemaan edes Muurmannin rataa - jota saut eivät pystyneet tekemään.
Ja oli miten oli, Suomi olisi kuitenkin joutunut sotatantereeksi. Siksi sota piti saada loppuun, ja varmasti tuossa Kivimäen kirjeessä esille tullut auttoi hitaimpiakin poliitikkojamme päätöksenteossa.
Mutta kuten jo sanoin, mikään tuossa ei ole sitä vastaan, etteikö jatkosotamme olisi ollut erillissota. Ei Suomi siis mikään Saksan liittolainen ollut, ei meillä ollut minkäänlaista sopimusta siitä, kuten Saksalla oli oikeiden liittolaitensa kanssa. Saksan ja Japanin vuonna 1936 solmimaan anti-komintern-sopimuksen, johon Italia liittyi 1937, Suomi ratifioi vasta 1942. Sitä ennen siihen olivat liittyneet jo ainakin Espanja, Unkari, Romania, Bulgaria ja Saksan vasallit Kroatia ja Slovakia ja miehitetty Tanskakin.
Jatkosotamme päämäärät olivat ne, jotka mainitsin, ja siis ihan muut kuin Saksan. Emme mekään olisi panneet pahaksemme, jos kommunismi olisi jo silloin lopetettu Venäjältä, tuskin olisimme surreet edes maan pilkkomista pieniin osiin, ja olisimme mielellämme vastaanottaneet Aunuksen ja Itä-Karjalan.
Mutta Kuolaa emme havitelleet, ja Leningradia eli Pietaria emme missään nimessä olisi halunneet tuhota, koska kaupungilla oli sijansa suomalaistenkin historiassa ja sydämissä, ja sen suuri asujaimisto olisi merkinnyt Karjalalle (ja Aunukselle) niiden tuotteiden suurinta ostajakuntaa ja monenlaisia mahdollisuuksia muutenkin.... ymmärrä historiasta yhtään mitään?
- minäminä
Mutta Kuolaa emme havitelleet, ja Leningradia eli Pietaria emme missään nimessä olisi halunneet tuhota, koska kaupungilla oli sijansa suomalaistenkin historiassa ja sydämissä, ja sen suuri asujaimisto olisi merkinnyt Karjalalle (ja Aunukselle) niiden tuotteiden suurinta ostajakuntaa ja monenlaisia mahdollisuuksia muutenkin.>> Mutta kuten jo sanoin, mikään tuossa ei ole sitä vastaan, etteikö jatkosotamme olisi ollut erillissota. Ei Suomi siis mikään Saksan liittolainen ollut
- epätarkkuus
minäminä kirjoitti:
>> Mutta kuten jo sanoin, mikään tuossa ei ole sitä vastaan, etteikö jatkosotamme olisi ollut erillissota. Ei Suomi siis mikään Saksan liittolainen ollut
Tuon sanan "liittolainen" voisi myös panna sitatteihin. Jukka Seppinen - muistaakseni - ehdotti tässä selvyyden vuoksi käytettäväksi erityistä termiä, joka ilmaisisi sen että liitto solmittiin sisäpiirissä ja yhteisten motiivien pohjalta. "Tosiasiallinen liittoutuminen."
- JormaKKorhonen
On taas kilttien lasten aika mennä nukkumaan. Kun keskustelu tässä näkyy rönsyilleen melkoisesti avauksen teeman ulkopuolelle (lieneekö tämäkin aihe liian kipeä kepulaisille, vai ovatko heidän tietonsa ja taitonsa todella noin vähäiset), niin saanen heittää loppukevennyksenin ihan muusta:
Ilmari Susiluodon kirjassa "Työ tyhmästä tykkää" (venäläistä huumoria) on seuraava juttu:
"Mikä oli Aatamin ja Eevan kansallisuus? He olivat tietenkin venäläisiä. Vain venäläiset voivat juoksennella paljain jaloin ja takapuoli paljaana ilman kattoa pään päällä yksi ainoa omena kahden ihmisen ruokana ja vielä kiljua, että he ovat paratiisissa!"
Olisiko tuossa venäläisyydessä ja kepulaisuudessa jotakin yhteistä? Siinäpä mietittävää yön ratoksi!
Hyvää yötä!- sanovat dementiksi!
Otsikossa ihmettelyä.
- tehnyt...
sanovat dementiksi! kirjoitti:
Otsikossa ihmettelyä.
pyytentöntä työtä keskustapuolueen hyväksi jo niin paljon, että jos minä olisin "kanki-lankia" niin minä ojentaisin hänelle puolueen kultaisen apilanlehti pinssin!
- Otsikossa hymiö
tehnyt... kirjoitti:
pyytentöntä työtä keskustapuolueen hyväksi jo niin paljon, että jos minä olisin "kanki-lankia" niin minä ojentaisin hänelle puolueen kultaisen apilanlehti pinssin!
...
- otsikossa ?
Otsikossa hymiö kirjoitti:
...
???
- kukkamekko,
otsikossa ? kirjoitti:
???
jota Emerius ylpeänä käyttää.
- kovin hyvin.
tehnyt... kirjoitti:
Kepulaiset ovat onnistuneet paljon paremmin. Sossujen kannatus nousee kohisten ja niiden jäljittelijöiden, argraarisosialistisen puolueen keskusta kannatus laskee vastaavasti.
Kapi on varmaan tarkoittanut sinulle vastauksen, joka on linkin takana.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009785600
- JormaKKorhonen
...demarien hyvälle hallituskumppanille, josta historiasta jotakin totesin avauksessanikin.
Ja kun keskusta on nykyisin - ollut jo kauan - oikeasti meidän toinen sosialidemokraattinen puolueemme, siten kuin alle liittämässäni linkissä todetaan, niin palveluksieni kohde on oikea.
Jospa niillä vaikuttaisin siten, että siitä tulisi vielä paremmin sosialidemokraattinen, sillä ei se ole vielä nyt päässyt jäljittelyssään esikuvansa tasolle. Tai jos ymmärtäisi sulautua emopuolue sdp:een. Se pieni vähemmistä puolueen kannattajista, joka ei sitä hyväksyisi, löytäisi varmaan kodin kokoomuksesta.
En minä kuitenkaan yhtä hyviä palveluksia tee keskustalle kuin mitä kepulaisten enemmistö - sinä mukaan lukien - noilla älyttömyyksillään tekee sdp:lle ja muille puolueille. Keris on tässä tietysti yliveto. Kukapa täyspäinen haluaisi kannattaa puoluetta, jota hänen laisensa kannattaa? Eivätkä monet muutkaan kepulaiset tee keskustaa juuri kiehtovammaksi, et sinäkään.
Tässä mainitsemani linkki:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009784481 - JormaKKorhonen
...on poistettu saitilta ne kaikkein sairaimmat viestit, joissa kirjoiteltiin vaimovainajani nimissä ja yritettiin esittää sairaan pään mielestä suurimpia mahdollisia loukkauksia minua kohtaan, sellaisia, joita tuottaa vain pää, jota mikään psykiatria tai parhaatkaan patologiset toimepiteet eivät voi enää parantaa.
Minä en niihin vastannut, mutta ainakin Mielipidepankki ja htl47 näkyivä sanovan niistä mielipiteensä terveellä järjellään ja hyvällä taidollaan. Ehkäpä ne kolahtivat sen verran pipiinkin päähän, että asianomainen itse vaati seriffiä vetämään tuotoksensa pois saitilta.
Harmi sikäli, että olisivathan ne saaneet jäädä tänne parhaalla mahdollisella tavalla palvelemaan ei-kepulaisten tarkoitusta: vähänkään järkeä omaavien varmaa vierottamista pos kepulaisuudesta.
Myös mainittujen mpp:n ja htl47:n kommentit olivat niin hyviä, että ehkä niiden ajatteleminen olisi hieman viisastuttanut kepulaisiakin, tuskin kuitenkaan niiden törkeyksien lähettäjää, jonka pään täytyy olla umpipuuta ja sisältä laho, jossa ainoaa liikettä edustavat siellä luikertelevat madot.- mustahattu
poloinen, kuka se vaimosi toi tänne saitille
räävittäväksi. Osoititko sinä sillä teollasi
hänelle rakkautta ja kunnioitusta ? - voi, voi
Meistä suurin osa ei tunne sinua, saatikka ninun edesmennyttä vaimoasi.(rauha hänen sielulleen)
Sinä itse sotket edesmenneen vaimosi sairaine kirjoituksinesi. Ja sitten kuvittelet tämän mitättömän saitin kautta saavasi Suomen kansan äänestämään mielesi mukaan.(oikeistodemareita)Sinulle nauravat aidan seipäätkin! - JormaKKorhonen
voi, voi kirjoitti:
Meistä suurin osa ei tunne sinua, saatikka ninun edesmennyttä vaimoasi.(rauha hänen sielulleen)
Sinä itse sotket edesmenneen vaimosi sairaine kirjoituksinesi. Ja sitten kuvittelet tämän mitättömän saitin kautta saavasi Suomen kansan äänestämään mielesi mukaan.(oikeistodemareita)Sinulle nauravat aidan seipäätkin!En juuri vastaile tuollaisiin typeryyksiin, ja olin hieman harmistunut, kun eiliset vastaavat on poistettu - saisivthan kaikki nähdä teidän laistenne sivistystason ja käytöstavat ja vetää sen perusteella johtopäätöksiä puolueestakin, joka tuollaisia houkuttaa.
Älykkyyttänne ja moraalianne - oikeammin niiden puutetta - kuvaa hyvin tuo johtopäätöksenne, että kun olen kerran kertonut täällä vaimoni sairaudesta ja kuolemasta, siitä on lupa tehdä pilkkaa ja herjata hänen muistoaan kaikella sillä, jonka alhaistakin alhaisempi mieli voi tuottaa.
Haluan vain ilmoittaa, että vast`edeskin tulen kertomaan itsestäni, niin menneisyydestäni kuin nykyisyydestäni ja jopa tulevaisuuden suunnitemistani, niin rajallinen kuin tulevaisuuteni jo onkin. Mutta ehkäpä teidän tulevaisuutenne on vielä rajallisempi, kuka sen tietää.
Noin menettelen siksi, että minulla on paljon kerrottavaa itsestäni ja elämästäni. "Kirjailijaksi tullaan vain elämällä elämä, josta riittää kirjoitettavaa", sanoi Hemingway. Teidän "elämänkirjastanne" voisi tulla vielä suppeampi kuin siitä maailman ohuimmaksi kirjaksi sanotusta: "kepulainen huumori kautta aikojen"; siinä on kuulemma vain kannet.
Tuossa lisäselitystä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009792677 - mustahattu
En juuri vastaile tuollaisiin typeryyksiin, ja olin hieman harmistunut, kun eiliset vastaavat on poistettu - saisivthan kaikki nähdä teidän laistenne sivistystason ja käytöstavat ja vetää sen perusteella johtopäätöksiä puolueestakin, joka tuollaisia houkuttaa.
Älykkyyttänne ja moraalianne - oikeammin niiden puutetta - kuvaa hyvin tuo johtopäätöksenne, että kun olen kerran kertonut täällä vaimoni sairaudesta ja kuolemasta, siitä on lupa tehdä pilkkaa ja herjata hänen muistoaan kaikella sillä, jonka alhaistakin alhaisempi mieli voi tuottaa.
Haluan vain ilmoittaa, että vast`edeskin tulen kertomaan itsestäni, niin menneisyydestäni kuin nykyisyydestäni ja jopa tulevaisuuden suunnitemistani, niin rajallinen kuin tulevaisuuteni jo onkin. Mutta ehkäpä teidän tulevaisuutenne on vielä rajallisempi, kuka sen tietää.
Noin menettelen siksi, että minulla on paljon kerrottavaa itsestäni ja elämästäni. "Kirjailijaksi tullaan vain elämällä elämä, josta riittää kirjoitettavaa", sanoi Hemingway. Teidän "elämänkirjastanne" voisi tulla vielä suppeampi kuin siitä maailman ohuimmaksi kirjaksi sanotusta: "kepulainen huumori kautta aikojen"; siinä on kuulemma vain kannet.
Tuossa lisäselitystä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009792677koska ja missä olen vaimovanajaasi herjannut.
Ennemmin sinä itse olet niin tehnyt, tuodessasi
kuolemansairaan ihmisen tänne vähämielisten
irvailtavaksi.
- Ökyisäntä
Korhosen teksti on niin täynnä asiavirheitä, että sen kirjoittajaa ajaa eteenpäin enemmän narsismi kuin asioiden ymmärtäminen.
Holkerin hallituksen huono "maine" ei ole mikään päälleliimattu mielikuva. Sen perustana on, että Hokerin hallitus itse ja ilman mitään ulkopuolista taloudellista painetta teki ne virheet, jotka johtivat Suomen suureen lamaan.
Sarjana seurasivat toistaan valuutta- ja korkomarkkinoiden vapautuminen, revalvaatio, vaihtotaseen paha alijäämä ja nopea velkaantuminen ulkomaille. Myöhemmin tämä korkealla markan kurssilla tapahtunut yksityisten ja yritysten velkaantuminen oli tuhoisaa. On aivan turhaa väittää, että Holkerin hallituksen kansakunnan miltei tuhonnut talouspoliittinen tyhmyys olisi ollut kansainvälisen laman aiheuttamaa.
Ahon hallitus sen sijaan onnistui mm. verouudistuksen ja mittavan keihtyspanostuksen avulla kääntämään talouden nousuun 1993. Tätä edeltäneen pakkodevalvaatioiden tapahtumisen olisi voinut välttää, jos hallitus olisi heti keväällä 1991 devalvoinut maltillisesti. Tätä viivyttelyä pidän Ahon hallituksen talouspolitiikan pahimpana virheenä.
Toivon, että Korhonen päätyisi jollekin muulle palstalle kuin tänne keskustan palstalle jaarittelemaan joutavuuksiaan.- Otsikossa hymiö
Kustaa Hulkon ja Jorma Pöysän kirjasta ”Vakaa markka” (1998):
”Juhannuksen aatonaattona 1977 valtiovarainministeriön kansantalousosaston ylijohtaja Timo Relander,illa valtiovarainministeri Paul Paavelan luottovirkamies Raimo Sailaksella - - oli tavallista parempi syy saunomiseen: samana päivänä synnytetty paketti talouden elvytystoimista.
- - Keilaniemessä oli julkistettu viiden vuoden päähän ulottuva talousohjelma, jossa tavoitteeksi asetettiin työttömyyden painaminen alle 2,5 %, vaihtotaseen alijäämän alle 2 % ja inflaation hidastaminen ”erittäin selvästi”. Muita tavoitteita olivat veroasteen nousun pysäyttäminen ja valtion menojen todellisen kasvun pudottaminen 2 %:iin vuodessa.
- - Illan edetessä joukko keksi juhlistaa tapahtumaa leikkimielisellä symbolilla. Kaikki kirjoittivat nimensä yhden markan seteliin. Seteli ristittiin vahvaksi markaksi, ja sen kantajaksi valittiin Timo Relander.
Tulevina kuukausina ja vuosina Relander keräsi seteliin lisää nimiä. Mukaan tulivat mm. Sirkka Hämäläinen, Rolf Kulberg, Sixten Korkman, Seppo Lindblom, Heikki Pitkänen, Eero Tuomainen, Seppo Leppänen, Antero Ahtola, Matti Korhonen, - - Ahti Pekkala, Lauri Helve, Risto Ranki, Hannu Santalahti, Timo Summa, Pirkko Haavisto, Sari Kärkkäinen ja Esko Aho.”
”Hallituksen ja Suomen Pankin työnjako heijastui myös julkiseen keskusteluun. Poliitikot ottivat liberalisointiin kantaa vain harvoin. Näkyvä poikkeus oli Paavo Väyrynen, ”Suomessa ei ole koskaan keskusteltu sen paremmin julkisuudessa kuin päätöksentekijöiden keskuudessa siitä, mikä on Suomen etu pääoma- ja rahamarkkinoiden yhdentymistä toteutettaessa ja miten sen vaikutukset on otettava Suomen sisäisessä kehityksessä huomioon”, hän sanoi kesäkuussa 1984 kepun puoluekokouksessa. ”Johtavien läntisten kapitalististen maiden tie ei tarvitse olla Suomen tie.”
27.10.2000 HS: "Politiikka on politiikkaa"
"Talous on taloutta ja politiikka politiikkaa, uskon mitä taloudesta sanotte, mutta juna meni jo, nyt on kyse poliittisesta vallasta."
Tästä lauseesta on virinnyt napakka poliittinen keskustelu. Keskustelijat ovat ihan eri mieltä siitä, onko tällaista edes koskaan sanottu.
Tohtori Risto Ranki kertoo tuoreessa väitöskirjassaan, että lauseen sanoi vuoden 1990 lopulla oppositiojohtaja Esko Aho (kesk) ja kuulijana oli pääministeri Harri Holkeri (kok). Tämä oli Holkerin ja Rankin mukaan Ahon vastaus, kun hallitus pyysi opposition apua niin sanottujen säästölakien läpiviemisessä.
Aho kiistää käyneensä tällaista sanailua Holkerin kanssa. Ahon mukaan hän ei keskustellut tuon vuoden aikana kertaakaan säästölaeista Holkerin kanssa. Torstaina Aho toisti kantansa avoimessa kirjeessään Rankille. Kirje on päivätty Belmontissa 26. lokakuuta.
Säästölait olivat vuonna 1990 kuuma poliittinen teema. Tuolloin oli voimassa valtiosääntö, jonka mukaan valtion lakisääteisiä menoja leikkaavat lait voidaan äänestää lepäämään yli seuraavien valtiopäivien, jos kolmasosa kansanedustajista niin haluaa. Tämä oli suuri ongelma hallitukselle. Talouden syöksykierre paheni ja valtion menojen leikkauksilla oli kiire – ei ollut aikaa makuuttaa lakimuutoksia. Nopeisiin ratkaisuihin tarvittiin siis opposition tuki.
Tuen antamista keskustaoppositio pohti Varkaudessa marraskuun lopulla 1990 puoluevaltuuskunnan kokouksessa.
Valtuuskunnalle Aho kertoi, että hallitus on ottanut häneen yhteyttä säästölakien tekemiseksi. Hän ei suostunut kertomaan, kuka tämä yhteyden ottaja oli.
Varkaudessa Aho paalutti ehdot, joiden täytyttyä keskusta voisi tukea säästölakien hyväksymistä. Ensimmäinen oli se, että säästöjä ei saa tehdä lainmuutoksilla kansalaisten perusturvaan, asumiseen tai aluepolitiikkaan. Toinen oli, että postien toimipaikkaverkostoa ei saa karsia. Kolmas, että lihan alkutuotevähennystä ei saa laskea. Neljäs, että säästölakien hyväksymistä ei saa helpottaa pysyvästi valtiosääntöä muuttamalla.
Ehdot olivat mahdottomat, ja Aho tiesi sen.
Vuosi vierähti. Aho oli noussut pääministeriksi ja talous sukelsi entistä pahemmin. Marraskuussa 1991 Aho kävi jo tiiviitä neuvotteluja oppositiopuolue Sdp:n kanssa siitä, että valtiosääntöä on muutettava siten, että säästölakeja voidaan hyväksyä yksinkertaisella enemmistöllä. Tavoite oli siis sama, jonka Aho vuotta aiemmin oli oppositiossa tyrmännyt – siis Varkauden kokouksen neljäs ehto.
Puuttumatta mitenkään siihen, ovatko Holkeri ja Aho tavanneet, ja onko Aho kiisteltyä väitettä sanonut, säästölakien kanssa keskusta ja Aho toimivat tavalla, jolle voisi antaa seuraavanlaisen moton:
"Talous on taloutta ja politiikka politiikkaa. Kyse oli poliittisesta vallasta."
9.10.2000 Tapani Viikkilä: ”Tekisi mieli olla sanomatta, mutta menköön nyt samaan hintaan: Viimeinen Keskusta-johtoinen Suomen hallitus jäi historiaan hallituksena, joka lisäsi valtion velkaa määrällisesti enemmän kuin mikään hallitus Suomen historiassa ja kaiken päätteeksi pyrkivät heittämään syyn silloisen pienemmän hallituskumppaninsa, Kokoomuksen niskoille. Nyt näitä velkoja sitten lyhennellään. Saisimme elää tänään melkoisesti suuremmassa yltäkylläisyydessä, jos olisimme laman jälkeiset 7-8 vuotta jaksaneet tulla toimeen hieman huonommalla terveydenhuollolla yms. Talouskasvua ei rakenneta velan varaan. Taitavan sijoitustoiminnan voi rakentaa velan varaan (siinäkin voi epäonnistua). Valtiollisten ja kunnallisten asioiden hoito ei ole kuitenkaan kuin korkeintaan huonoa sijoitustoimintaa. Mitä enemmän rahaa on tänään yksityisellä sektorilla ja kuluttajien pussissa, sitä enemmän sitä on huomenna myös valtion ja kuntien kirstuissa ja sen mukavemmin saamme yhteisen hyvinvoinnin ja heikompiosaisten asiat hoidettua.” - Otsikossa hymiö
”Juhannuksen aatonaattona 1977 valtiovarainministeriön kansantalousosaston ylijohtaja Timo Relander,illa valtiovarainministeri Paul Paavelan luottovirkamies Raimo Sailaksella - - oli tavallista parempi syy saunomiseen: samana päivänä synnytetty paketti talouden elvytystoimista.
- - Keilaniemessä oli julkistettu viiden vuoden päähän ulottuva talousohjelma, jossa tavoitteeksi asetettiin työttömyyden painaminen alle 2,5 %, vaihtotaseen alijäämän alle 2 % ja inflaation hidastaminen ”erittäin selvästi”. Muita tavoitteita olivat veroasteen nousun pysäyttäminen ja valtion menojen todellisen kasvun pudottaminen 2 %:iin vuodessa.
- - Illan edetessä joukko keksi juhlistaa tapahtumaa leikkimielisellä symbolilla. Kaikki kirjoittivat nimensä yhden markan seteliin. Seteli ristittiin vahvaksi markaksi, ja sen kantajaksi valittiin Timo Relander.
Tulevina kuukausina ja vuosina Relander keräsi seteliin lisää nimiä. Mukaan tulivat mm. Sirkka Hämäläinen, Rolf Kulberg, Sixten Korkman, Seppo Lindblom, Heikki Pitkänen, Eero Tuomainen, Seppo Leppänen, Antero Ahtola, Matti Korhonen, - - Ahti Pekkala, Lauri Helve, Risto Ranki, Hannu Santalahti, Timo Summa, Pirkko Haavisto, Sari Kärkkäinen ja Esko Aho.”
”Hallituksen ja Suomen Pankin työnjako heijastui myös julkiseen keskusteluun. Poliitikot ottivat liberalisointiin kantaa vain harvoin. Näkyvä poikkeus oli Paavo Väyrynen, ”Suomessa ei ole koskaan keskusteltu sen paremmin julkisuudessa kuin päätöksentekijöiden keskuudessa siitä, mikä on Suomen etu pääoma- ja rahamarkkinoiden yhdentymistä toteutettaessa ja miten sen vaikutukset on otettava Suomen sisäisessä kehityksessä huomioon”, hän sanoi kesäkuussa 1984 kepun puoluekokouksessa. ”Johtavien läntisten kapitalististen maiden tie ei tarvitse olla Suomen tie.”
"Talous on taloutta ja politiikka politiikkaa, uskon mitä taloudesta sanotte, mutta juna meni jo, nyt on kyse poliittisesta vallasta."
Tästä lauseesta on virinnyt napakka poliittinen keskustelu. Keskustelijat ovat ihan eri mieltä siitä, onko tällaista edes koskaan sanottu.
Tohtori Risto Ranki kertoo tuoreessa väitöskirjassaan, että lauseen sanoi vuoden 1990 lopulla oppositiojohtaja Esko Aho (kesk) ja kuulijana oli pääministeri Harri Holkeri (kok). Tämä oli Holkerin ja Rankin mukaan Ahon vastaus, kun hallitus pyysi opposition apua niin sanottujen säästölakien läpiviemisessä.
Aho kiistää käyneensä tällaista sanailua Holkerin kanssa. Ahon mukaan hän ei keskustellut tuon vuoden aikana kertaakaan säästölaeista Holkerin kanssa. Torstaina Aho toisti kantansa avoimessa kirjeessään Rankille. Kirje on päivätty Belmontissa 26. lokakuuta.
Säästölait olivat vuonna 1990 kuuma poliittinen teema. Tuolloin oli voimassa valtiosääntö, jonka mukaan valtion lakisääteisiä menoja leikkaavat lait voidaan äänestää lepäämään yli seuraavien valtiopäivien, jos kolmasosa kansanedustajista niin haluaa. Tämä oli suuri ongelma hallitukselle. Talouden syöksykierre paheni ja valtion menojen leikkauksilla oli kiire – ei ollut aikaa makuuttaa lakimuutoksia. Nopeisiin ratkaisuihin tarvittiin siis opposition tuki.
Tuen antamista keskustaoppositio pohti Varkaudessa marraskuun lopulla 1990 puoluevaltuuskunnan kokouksessa.
Valtuuskunnalle Aho kertoi, että hallitus on ottanut häneen yhteyttä säästölakien tekemiseksi. Hän ei suostunut kertomaan, kuka tämä yhteyden ottaja oli.
Varkaudessa Aho paalutti ehdot, joiden täytyttyä keskusta voisi tukea säästölakien hyväksymistä. Ensimmäinen oli se, että säästöjä ei saa tehdä lainmuutoksilla kansalaisten perusturvaan, asumiseen tai aluepolitiikkaan. Toinen oli, että postien toimipaikkaverkostoa ei saa karsia. Kolmas, että lihan alkutuotevähennystä ei saa laskea. Neljäs, että säästölakien hyväksymistä ei saa helpottaa pysyvästi valtiosääntöä muuttamalla.
Vuosi vierähti. Aho oli noussut pääministeriksi ja talous sukelsi entistä pahemmin. Marraskuussa 1991 Aho kävi jo tiiviitä neuvotteluja oppositiopuolue Sdp:n kanssa siitä, että valtiosääntöä on muutettava siten, että säästölakeja voidaan hyväksyä yksinkertaisella enemmistöllä. Tavoite oli siis sama, jonka Aho vuotta aiemmin oli oppositiossa tyrmännyt – siis Varkauden kokouksen neljäs ehto.
Puuttumatta mitenkään siihen, ovatko Holkeri ja Aho tavanneet, ja onko Aho kiisteltyä väitettä sanonut, säästölakien kanssa keskusta ja Aho toimivat tavalla, jolle voisi antaa seuraavanlaisen moton:
"Talous on taloutta ja politiikka politiikkaa. Kyse oli poliittisesta vallasta."
9.10.2000 Tapani Viikkilä: ”Tekisi mieli olla sanomatta, mutta menköön nyt samaan hintaan: Viimeinen Keskusta-johtoinen Suomen hallitus jäi historiaan hallituksena, joka lisäsi valtion velkaa määrällisesti enemmän kuin mikään hallitus Suomen historiassa ja kaiken päätteeksi pyrkivät heittämään syyn silloisen pienemmän hallituskumppaninsa, Kokoomuksen niskoille. Nyt näitä velkoja sitten lyhennellään. Saisimme elää tänään melkoisesti suuremmassa yltäkylläisyydessä, jos olisimme laman jälkeiset 7-8 vuotta jaksaneet tulla toimeen hieman huonommalla terveydenhuollolla yms. Talouskasvua ei rakenneta velan varaan. Taitavan sijoitustoiminnan voi rakentaa velan varaan (siinäkin voi epäonnistua). Valtiollisten ja kunnallisten asioiden hoito ei ole kuitenkaan kuin korkeintaan huonoa sijoitustoimintaa. Mitä enemmän rahaa on tänään yksityisellä sektorilla ja kuluttajien pussissa, sitä enemmän sitä on huomenna myös valtion ja kuntien kirstuissa ja sen mukavemmin saamme yhteisen hyvinvoinnin ja heikompiosaisten asiat hoidettua.” - Ökyisäntä
Otsikossa hymiö kirjoitti:
9.10.2000 Tapani Viikkilä: ”Tekisi mieli olla sanomatta, mutta menköön nyt samaan hintaan: Viimeinen Keskusta-johtoinen Suomen hallitus jäi historiaan hallituksena, joka lisäsi valtion velkaa määrällisesti enemmän kuin mikään hallitus Suomen historiassa ja kaiken päätteeksi pyrkivät heittämään syyn silloisen pienemmän hallituskumppaninsa, Kokoomuksen niskoille. Nyt näitä velkoja sitten lyhennellään. Saisimme elää tänään melkoisesti suuremmassa yltäkylläisyydessä, jos olisimme laman jälkeiset 7-8 vuotta jaksaneet tulla toimeen hieman huonommalla terveydenhuollolla yms. Talouskasvua ei rakenneta velan varaan. Taitavan sijoitustoiminnan voi rakentaa velan varaan (siinäkin voi epäonnistua). Valtiollisten ja kunnallisten asioiden hoito ei ole kuitenkaan kuin korkeintaan huonoa sijoitustoimintaa. Mitä enemmän rahaa on tänään yksityisellä sektorilla ja kuluttajien pussissa, sitä enemmän sitä on huomenna myös valtion ja kuntien kirstuissa ja sen mukavemmin saamme yhteisen hyvinvoinnin ja heikompiosaisten asiat hoidettua.”Antaapa tasostasi mahtavan kuvan, kun pidät laajoja sitaatteja valmiina lähetettäväksi...varmaan teet kovin viisaan vaikutelman.
Tosiasia on, että sen velkaantumisen aiheuttanut talouskehitys on Holkerin hallituksen aikana tehtyjen päätösten: korko- ja valuuttasäännöstelyn poistamisen, revalvaation ja alijäämäiseksi päästetyn ulkmaankaupan seurausta.
Kun nämä virheet johtivat pakkodevalvaatioon, niin kai tajuat, että velan määrä lisääntyi yhdessä yössä saman verran kuin valuutan arvo heikkeni. Ja Ahon hallitus olisi tietysti voinut leikata enemmän sosiaali-, terveys- ja muita etuuksia. Sinnehän suurin osa velasta hurahti, kun Holkerin kuplatalouden puhejttua konkurssi-, velkaantumis- ja työttömyysalto humahti maamme yli.
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2462189- 1901665
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä471309Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad501025- 41826
- 14800
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä31780Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .25766Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21760Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46647