Psykologisten testien tuloksia Suomen puolustusvoimissa palvelleista. Äo mittauksien keskiarvoja. Tietolähde talon sisältä.
Helsingin sotilaslääni, suomenkieliset Äo = 115
Helsingin sotilaslääni, ruotsinkiel. Äo = 127
Hämeen sotilaslääni Äo = 105
Keski-Suomen sotilaslääni Äo = 97
Kuopion sotilaslääni Äo = 95
Kymen sotilaslääni Äo = 101
Lapin sotilaslääni Äo = 79
Mikkelin sotilaslääni Äo = 92
Oulun sotilaslääni Äo = 88
Pohjois-Karjalan sotilaslääni Äo = 90
Turun ja Porin sotilaslääni, suomenkiel. Äo = 88
Turun ja Porin sotilaslääni, ruotsink. Äo = 102
Uudenmaan sotilaslääni, suomenkieliset Äo = 110
Uudenmaan sotilaslääni, ruotsinkiel. Äo = 120
Vaasan sotilaslääni, suomenkieliset Äo = 94
Vaasan sotilaslääni, ruotsinkieliset Äo = 105
Kiinnostavaa tietoa
10
984
Vastaukset
- eino-mies
Onko kyse varusmiehistä vai vakinaisesta henkilökunnasta?
Ja jos kyse on varusmiehistä, ovatko tulokset palveluspaikan mukan vai varusmiehen kotikunnan mukaan?
Esim. Sodankylän Jääkäriprikaatissa on plajon varusmiehiä Etelä-Suomea myöten, jotka tietenkin alentavat Lapin tulosta :)- Soluttautuja
ovat palveluspaikalla otettujen keskiarvoja.
Ei tietoja varusmiesten kotipaikkakunnista.
Eikä mukana ole kantapeikkojen tuloksia.
- wwwnational
Nykyisin ei edes puhuta sotilaslääneistä, eikä esimerkiksi Vaasassa ole edes varuskuntia.
Puolustusvoimissa ei ole suoritettu ÄO testiä koskaa, on vain erilaisia soveltuvuustestejä kutsuntojen aikana. Soveltuvuustestitkin on tarkoitettu vain tiettyihin palveluspaikkoihin pyrkiville.
Mieletön provo muutenkin, koska jo yksistään palveluspaikka on harvoin oman sotilaspiirin alueella. Mielestäni lääni nimen käyttö kuvaa jo kirjoittajan omaa alhaista älykkyyttä:)
Ainoa oikea tieteellinen tutkimus on Tatu Vanhasen tekemä.- Soluttautuja
Nämä eivät ole mitään v.2004 tietoja joihin ei takuulla pääse käsiksi...
- wwwnational
Soluttautuja kirjoitti:
Nämä eivät ole mitään v.2004 tietoja joihin ei takuulla pääse käsiksi...
Vaasassa ei ole koskaan ollut ruotsinkielistä sotilaspiiriä, kaikki ovat lähteneet Dragsvikiin palvelemaan jo 40 vuoden ajan.:)
Kannattaisi hieman selvittä asioita ennekuin alkaa provoilemaan. Vaasan sotilaspiiri on jo yli 10 vuoden ajan kuulunut Seinäjoen sotilaspiiriin ja lähin palveluspaikka on Kauhavalla. Lentäjillä ja mekaanikoilla onkin jo hieman korkeammat vaatimukset kuin tavallisilla varusmiehillä, joten yks plus yks provosi on kuvitteellinen.
- eino-mies
eli emme voi mitenkään tehdä johtopäätöksiä kunkin sotilasläänin varusmiesten äo:sta.
Käsittääkseni Uudenmaan ja Helsingin ruotsinkielisten korkeisiin lukuihin vaikuttaa se, että ko. sotilaslääneissä palvelee koko Suomen ruotsinkielisten älykkäin osa. Ero Vaasan sotilaslääniinhän on yllättävän suuri.- näyttää
puuttuvan.
- fiksu
näyttää kirjoitti:
puuttuvan.
Ahvenanmaa on Kansainliiton (YK:n edeltäjä) päätöksellä demilitarisoitu alue, joten siellä ei saa leikkiä sotaa. Älykkyyskokeiden luotettavuudesta ja merkityksestä on kiistelty niin kauan kuin niitä on tehty. Itse olen Mensan testissä käynyt ja saanut tulokseksi 142. En hihku silti riemusta, sillä älykkyys on vain yksi ominaisuus ihmisessä, eikä takaa hyvää elämää. Tärkeämpiä asioita ovat esim. kyky rakastaa ja tuntea empatiaa kanssaihmisiä kohtaan, aito kiinnostus ja oppimishalu ja monet muut persoonallisuuden piirteet.
- ennen oli
Milloin intissä on ryhdytty suorittamaan Äo testejä?
Silloin kun minä kävin intin (v76) siellä oli ainoastaan epämääräinen palikkatesti jonka arvo älykkyyden mittauksessa lienee nolla tai hiukan alempi.
Lisäksi siihen aikaan auk.hon menijät valittiin pitkälti tuon testin perusteella. Koska itse en halunnut ko. koulutukseen tai pikemminkin sen mukanaan tuomaan 3kk ylimääräiseen palvelukseen, laitoin testissä rukseja minne sattui ja helpoimmissa tahallani väärin.
No, silti minua houkuteltiin auk.hon useampaan otteeseen kunnes ilmoitin jyrkästi etten sinne mene ja syyksi perheenperustamisen. Olin silloin 17 vuotias ja vappaehtoisena inttiin hakeutunut jotta saan sen alta pois. Syy hyväksyttiin ja pääsin kahdeksalla kuukaudella :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3768313Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1682655- 76958
- 12910
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60873- 25846
- 55843
- 64822
- 46796
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72742