ohjaus fokan avulla

Janos

Nimimerkki "mainsail" kirjoitti toisessa viestiketjussa:

"kyllä purjeilla on hankalampi ohjailla kun koneen kanssa.siksi rantautumisetkin tehdään yleensä koneella.aika harva näyttää purjeilla rantautuvan".

Itse olen pitänyt sitä jonkin verran kunnia-asiana, että useimmiten lähden satamasta purjeilla ja rantaudun purjeilla niin usein kuin mahdollista (veneeni paino 3 tonnia).
Kun vene on normaalivierassatamassa eli nokka kiinni laiturilla ja perä on kiinni poijussa, veden lähdön vaiheessa ensiksi veneeni siihen poijuun; sen jälkeen kiinitän keula poijuun; nostan isopurje ja rullaan furlex puolittain ulos. Tärkeä on tässä vaiheessa, että fokka vedetään kireäksi sille puolelle, jonne ei haluta kääntyä! Isoskuutti pitää olla ehdottomasti aivan löysä ja kelattu ulos. Vene hakee poijulla koko ajan paikkansa eli sahaa välillä vaseen ja välillä oikeaan (kunhan tuo isopurje pidetään löysällä) ja kun sopiva hetki tulee ja tuuli työntää fokan "väärältä" puolelta, lasketaan nopeasti irti ja mennään heti peräsimen ääreen. Tässä vaiheessa on ERITTÄIN tärkeätä, että isoskuutti on ollut koko ajan löysänä ja kelattu kokonaan ulos, koska muuten voi syntyä ongelmia (venee nouseekin yhtäkkiä tuuleen isopurjeen voimasta).

Tämä, sinänsä yksinkertainen, manööveri aiheutta usein taputuksia muiden purjehtijoiden taholta, vaikkei se nyt niin vaikeata olekaan.

Fokan käyttö veneen ohjauksessa on hyvin tärkeä taito ja siitä on iloa monissa muissakin tilanteissa. Suosittelen harjoittamista (nimerkki: vanha merisusi).

55

10088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JRxxx

      ...kertoopa sekin jotain purjehtijoiden sielunelämästä. Jos rantaudut tuolla tavoin moottoriveneilijöiden viereen, niin tulee ennemmin nyrkistä kuin taputuksia, sillä tuollainen leikkiminen merkitsee turhaa riskinottoa ja ihmisten turvallisuuden sekä kalliiden veneiden vaarantamista!
      Vai vielä kunnia-asia? Voi jumalauta sentään, millaisia k-päitä näkyy merellä liikkuvankin!

      • Janos

        Kuten jo aiemmin todettiin: JRxxx:lle elämä ei vissi maistu tällä hetkellä.

        Otamme osaa, että polttoainelaskut ovat tänä kesänä olleet niin kovia kuin olivat. Ei muuta kuin eteenpäin; samalla, positiivisella asenteella JRxxx! Kyllä, se siitä.


      • balle

        Juuri sinun kaltaisesi ihmiset pilaavat moottoriveneilijöiden maineen ja leimaavat heidät kaljanhajuisiksi vaimon- (ja muiden) hakkaajiksi. Nyrkki taitaa olla sinunkin turvasi siinä vaiheessa kun joutuu keskustelussa alakynteen.

        Jos uskaltautuisit joskus sillä pullallasi esim. Maarianhaminan itäsatamaan, huomaisit että lähes kaikki paikalliset purjehtijat lähtevät laiturista ja tulevat laituriin pelkästään purjevoimalla. Tämä hieno perinne vain sattuu kuulumaan joidenkin ihmisten harrastukseen ja sitä sinä et voi estää edes nyrkeilläsi.


    • manöveeraaja

      Minä operoin mieluimmin pelkällä genualla jolloin ei tarvitse pellätä että iso yhtäkkiä lähtee vetämään. Veneeni luovii melmo hyvin pelkällä keulapurjeella. Ainakin oma veneeni on helpommin ohjattavissa purjeella kuin koneella. Pitäisi vaan keksiä joku hyvä keino millä keulaköyden saa irti istuinlaatikosta käsin, ettei yksinään liikuttaessa tarvitse hyppiä pitkin kantta köyttä irroittelemassa.

      • Janos

        Joo, voihan niinkin tehdä. Keskusteluaihe on siitä tarpeellinen, että jotkut (kuten tuo jrxxx) luulevat ettei purjevenettä voi ohjata purjeiden avulla. Sehän on pelkkää fysiikkaa. Pää pitää olla kylmänä ja fokkaa pitää osata käyttää myös "väärinpäin", jolloin sillä on valtavaa kääntövoimaa.

        Tuossa minun toimintamallissa on se etu, että iso on nostettu valmiiksi eikä tarvii enää mennä moottorilla vastatuuleen nostakseen isoa ylös.

        Kyllä purjeveneeni on nöyrästi noudattanut minun käskyjäni purjeiden avulla koko pitkän purjehdusurani aikana, niin merellä kuin satamassa. Fokasta saa hirveän paljon irti kun oivaltaa tietyt luonnonlait.


      • sitloodasta

        Irti pääsee helposti pitkällä köydellä, jonka olen yleensä vetänyt sitloodasta laitaa pitkin keulaklyyssille, siitä poijun kautta toisesta klyyssistä sisään ja toista laitaa takaisin sitloodaan. Edellyttää kyllä, että keulasta löytyy melko lähekkäiset klyyssit. Tämä järjestely sallii jopa sen, että voi rauhassa odotella, että keulapurje lähtee vetämään, ja vasta sitten päästää toiselta puolelta kiinnitysköyden kokonaan irti, ja kelaa sen toiselta puolen sisään. Toisinaan onnistuu jopa niin, että köysi pysyy kuivana ;-)
        Onhan se niin, että pelkän näyttämisen halun vuoksi on turha pelleillä - näin heinäkuussa, kun yksi Louhi lähti purjeilla (ei apumoottoria olemassakaan) täpötäydestä länsisatamasta. Hässäkkäähän siitä tuli, ja vain muiden valppaana olevien veneilijöiden ansiosta vältyttiin törmäyksiltä. Satamamanöövereitä voi harjoitella pelkillä purjeilla sitten sellaisissa paikoissa, joissa on runsaasti tilaa. Hyvähän sekin on osata!


      • Janos
        sitloodasta kirjoitti:

        Irti pääsee helposti pitkällä köydellä, jonka olen yleensä vetänyt sitloodasta laitaa pitkin keulaklyyssille, siitä poijun kautta toisesta klyyssistä sisään ja toista laitaa takaisin sitloodaan. Edellyttää kyllä, että keulasta löytyy melko lähekkäiset klyyssit. Tämä järjestely sallii jopa sen, että voi rauhassa odotella, että keulapurje lähtee vetämään, ja vasta sitten päästää toiselta puolelta kiinnitysköyden kokonaan irti, ja kelaa sen toiselta puolen sisään. Toisinaan onnistuu jopa niin, että köysi pysyy kuivana ;-)
        Onhan se niin, että pelkän näyttämisen halun vuoksi on turha pelleillä - näin heinäkuussa, kun yksi Louhi lähti purjeilla (ei apumoottoria olemassakaan) täpötäydestä länsisatamasta. Hässäkkäähän siitä tuli, ja vain muiden valppaana olevien veneilijöiden ansiosta vältyttiin törmäyksiltä. Satamamanöövereitä voi harjoitella pelkillä purjeilla sitten sellaisissa paikoissa, joissa on runsaasti tilaa. Hyvähän sekin on osata!

        Aikoinaan, 1960-luvun alussa, minun purjehdusopettajani (nyt jo edesmennyt todella pitkän linjan purjehtija) pakotti pienillä purjeveneillä rantautumaan ilman peräsintä. Äijä otti yhtäkkiä ja yksinkertaisesti peräsimen pois ja totesi lakonisesti, että nyt tohon laituriin pelkillä purjeilla...

        Löysällä fokalla ja kireällä isolla venee nousee tuuleen, ja tiukalla fokalla ja löysällä isolla taas tuulesta pois. Käännökset tehdään pitämällä sopivassa kohdassa fokka "backana" eli väärinpäin jne, jne

        Sen tehokkaan opetuksen jälkeen ja ansiosta veneet ovat siitä lähtien nöyrästi noudattaneet käskyjäni.


      • balle
        Janos kirjoitti:

        Aikoinaan, 1960-luvun alussa, minun purjehdusopettajani (nyt jo edesmennyt todella pitkän linjan purjehtija) pakotti pienillä purjeveneillä rantautumaan ilman peräsintä. Äijä otti yhtäkkiä ja yksinkertaisesti peräsimen pois ja totesi lakonisesti, että nyt tohon laituriin pelkillä purjeilla...

        Löysällä fokalla ja kireällä isolla venee nousee tuuleen, ja tiukalla fokalla ja löysällä isolla taas tuulesta pois. Käännökset tehdään pitämällä sopivassa kohdassa fokka "backana" eli väärinpäin jne, jne

        Sen tehokkaan opetuksen jälkeen ja ansiosta veneet ovat siitä lähtien nöyrästi noudattaneet käskyjäni.

        lainaus: "Löysällä fokalla ja kireällä isolla venee nousee tuuleen, ja tiukalla fokalla ja löysällä isolla taas tuulesta pois"

        Tuo on erittäin tärkeä ohje koskien purjehdusta ylipäätään, koska tämän pohjalta veneen saa balanssiin, jolloin kryssilläkään ei peräsimeen juuri tarvitse koskea ja tällöin myös peräsimen jarruttava voima on vähäisin. Lapsena minulle sanottiin purjehduskurssilla, että peräsin on veneen jarru:-)


      • jiippi

        katsoppa sellaista tuotetta kuin Handy Duck. Niillä on jokin webbi sivukin. Siihen on mahdollista virittää ns. kaukolaukaisin. Ei paha tuote muutenkaan...


      • Pasi
        balle kirjoitti:

        lainaus: "Löysällä fokalla ja kireällä isolla venee nousee tuuleen, ja tiukalla fokalla ja löysällä isolla taas tuulesta pois"

        Tuo on erittäin tärkeä ohje koskien purjehdusta ylipäätään, koska tämän pohjalta veneen saa balanssiin, jolloin kryssilläkään ei peräsimeen juuri tarvitse koskea ja tällöin myös peräsimen jarruttava voima on vähäisin. Lapsena minulle sanottiin purjehduskurssilla, että peräsin on veneen jarru:-)

        Tämä oli muuten hyvä viestiketju. Ainakin itse sain hyviä vinkkejä. Tällaista tarvitaan lisää eikä vinoilua toisille.

        Veneily on sen verran hauskaa, että sen ilon pitäisi heijastua myös tänne keskustelupalstaan, eikö?


      • Pena
        balle kirjoitti:

        lainaus: "Löysällä fokalla ja kireällä isolla venee nousee tuuleen, ja tiukalla fokalla ja löysällä isolla taas tuulesta pois"

        Tuo on erittäin tärkeä ohje koskien purjehdusta ylipäätään, koska tämän pohjalta veneen saa balanssiin, jolloin kryssilläkään ei peräsimeen juuri tarvitse koskea ja tällöin myös peräsimen jarruttava voima on vähäisin. Lapsena minulle sanottiin purjehduskurssilla, että peräsin on veneen jarru:-)

        No, eihän tuo nyt mikään purjehduksen yleisohje ole. Kyllä molempien purjeiden pitää normaalitilanteessa olla tuuleen nähden oikealla tiukkuudella ja astukselle. Jos vene ei silloin ole balanssissa, on joko masto väärässä trimmissä ja purjeiden koko väärä ko. tilanteeseen.


      • Janos
        Pena kirjoitti:

        No, eihän tuo nyt mikään purjehduksen yleisohje ole. Kyllä molempien purjeiden pitää normaalitilanteessa olla tuuleen nähden oikealla tiukkuudella ja astukselle. Jos vene ei silloin ole balanssissa, on joko masto väärässä trimmissä ja purjeiden koko väärä ko. tilanteeseen.

        Kyllä, tuo oli ja on yleisohje. Teepas koe. Sido peräsimesi kiinni (avomerellä tai jossain missä on tilaa) ja kokeile päästää eteenpäin.

        Kun fokka on löysällä ja iso kireällä nouset tuuleen ja toiselle halssille pääset kun pidät fokkaa sopivassa kohdassa väärinpäin.

        Kun fokka on kireällä ja iso on löysällä pääset tuulesta pois. Sopivasti skuuttaamalla pääset vaikka Viroon.

        Tämä yleisohje pätee kaikkiin purjeveneisiin.


      • purjehtijaxxx
        Janos kirjoitti:

        Kyllä, tuo oli ja on yleisohje. Teepas koe. Sido peräsimesi kiinni (avomerellä tai jossain missä on tilaa) ja kokeile päästää eteenpäin.

        Kun fokka on löysällä ja iso kireällä nouset tuuleen ja toiselle halssille pääset kun pidät fokkaa sopivassa kohdassa väärinpäin.

        Kun fokka on kireällä ja iso on löysällä pääset tuulesta pois. Sopivasti skuuttaamalla pääset vaikka Viroon.

        Tämä yleisohje pätee kaikkiin purjeveneisiin.

        Olen täysin samaa mieltä, näin saa peräsimen "tasapainoon" joloin se ei jarruta menoa ja on kevyt ohjata. Jos käyttää tuuliperäsintä niin on pakkokin menetellä näin, tuuli ei jaksa ohjata jos purjeet ei ole tasapainossa, tai oikeammin tuulen paine purjeissa.


    • mainsail

      kyllä jokainen purjehtija varmaan osaa hyvemmin tai huonommin lähteä ja tulla purjeilla satamasta.mutta mitään järkeähän siinä ei ole,jos sinulla on apukone.paitsi että sitä kannattaa joskus harjoitella TURVALLISESSA paikassa=paikka jossa ei aiheuta muille vaaraa ja harmaita hiuksia.en suosittele vierasvenesatamista purjeilla lähtöä/tuloa,jos kone pelaa.useimmissa pursikerhoissa se on omissa saaripaikoissa jopa kiellettyä!
      se mitä voi miettiä on,että entäs jos tulisi kolhuja ja vahinkoa omalle tai toisen omaisuudelle, niin olisiko vakuutusyhtiö velvollinen korvaamaan, jos ilmottaisi rehellisesti halunneensa lähteä(saapua vain näyttämisen ja aploodien takia purjeilla? voisi vakuutustarkastaja sanoa,ettei ole noudattanut riittävää huolellisuutta jne.,vaan on huolimattomuuttaan itse aiheuttanut vahingon.

      • Janos

        Voin todeta, etten lähde enkä saavu purjeilla joidenkin aplodien takia; itse asiassa ihmettelen, että sellaisia aina silloin tällöin kuuluu.

        Purjevene on ensisijaisesti purjevene ja ei kai sekään ole hyvää jos ei hyväksytä sellaisia purjehtijoita, jotka hallitsevat ohjaustekniikansa purjeilla (ks. "harjoittelu ilman peräsintä").

        Itse en ole vielä kolhinut ketään 45 vuoden purjehdusurani aikana.


      • purjehtijaxxx

        Enpä ole vielä törmännyt paikkaan jossa purjeella kulku olisi kielletty ! Mutta täytyy katsella. Purjevene (ei moottoripurjehtija) on kyllä huomattavasti ketterämpi kääntymään ja ohjattava purjeella kuin moottorilla, jopa ahtaassa paikassa, jos vain on tuulta. Ei se moottorillakaan pysähdy "seinään".


      • Purtilo

        Minun apukone (perämoottori) ei kuitenkaan luotettavuudessa pärjää purjeille, eikä ehkä monen muunkaan.
        Pidän melkeinpä helpompana operoida satamassa purjeilla kuin moottorilla (...siis perämoottori).
        Veneeni on kevyt ja ketterä eli massajatkuvuus ei ole kauhea ongelma.
        Lisäksi perämoottorin, ainakin minun, jarrutuskyky on lähes olematon.

        Check list ennen rantautumista:

        -poijuhaat ja fendarit valmiiksi hyvissä ajoin
        -skuutit ja fallit selvitetty, ettei tule ongelmia purjeiden laskussa.
        -valmiina mietittynä nuotit lähestymiselle eri tuulensuunnissa; tullaanko isolla, fokalla, molemmilla, vaiko lasketellaanko pelkällä mastolla laituriin...ymym.

        Suurin riski ja jännittävin paikka on aina poijun kiinnisaaminen! Ja täysillähän ei tarvii tulla!


      • Jebe
        Purtilo kirjoitti:

        Minun apukone (perämoottori) ei kuitenkaan luotettavuudessa pärjää purjeille, eikä ehkä monen muunkaan.
        Pidän melkeinpä helpompana operoida satamassa purjeilla kuin moottorilla (...siis perämoottori).
        Veneeni on kevyt ja ketterä eli massajatkuvuus ei ole kauhea ongelma.
        Lisäksi perämoottorin, ainakin minun, jarrutuskyky on lähes olematon.

        Check list ennen rantautumista:

        -poijuhaat ja fendarit valmiiksi hyvissä ajoin
        -skuutit ja fallit selvitetty, ettei tule ongelmia purjeiden laskussa.
        -valmiina mietittynä nuotit lähestymiselle eri tuulensuunnissa; tullaanko isolla, fokalla, molemmilla, vaiko lasketellaanko pelkällä mastolla laituriin...ymym.

        Suurin riski ja jännittävin paikka on aina poijun kiinnisaaminen! Ja täysillähän ei tarvii tulla!

        riskinä on aina että poijua ei saadakaan kiinni. Jos niin käy tultaessa purjeilla laituriin jossa on veneitä tiheästi ja tuuli painaa venettä ollaan hyvinkin nopeasti liemessä, ellei peräti kusessa.


      • Purtilo
        Jebe kirjoitti:

        riskinä on aina että poijua ei saadakaan kiinni. Jos niin käy tultaessa purjeilla laituriin jossa on veneitä tiheästi ja tuuli painaa venettä ollaan hyvinkin nopeasti liemessä, ellei peräti kusessa.

        ...ei vauhdin pitäisi enää ollakaan vaarallisen luja... Ja viereisistä veneistä saa tukea jos vaikka vauhti loppuu kesken.


    • S.S.

      Tietysti mikä tahansa PURJEVENE on lähes tilanteessa kuin tilanteessa ohjailtavissa pelkillä purjeilla. Kuitenkin en ole kovin innostunut harrastamaan satamamanöveerausta nykyisellä lähes 5 tonnisella veneellä, jossa on vielä iso, hankalasti käsiteltävä genua. Olen varma, että esim. H-veneellä asia on pari pykälää helpompaa.

      • Janos

        S.S. kirjoitti: "Kuitenkin en ole kovin innostunut harrastamaan satamamanöveerausta nykyisellä lähes 5 tonnisella veneellä, jossa on vielä iso, hankalasti käsiteltävä genua".

        Itse rullaan satamaan tulovaiheessa yleensää rullagenuani puolittain sisään, jolloin se on hyvin kätevä työkalu (laidasta laitaan). Isoa käytän niin jarruna kuin kaasuna. Tonnimäärä ei ole niinkään ratkaisevaa; tärkeämpää on rauhallisuus ja kokemus. Tulovauhti voi olla olematon kovasta tuulesta huolimatta. Skuutin käyttö ratkaisee.


      • skuuttaaja
        Janos kirjoitti:

        S.S. kirjoitti: "Kuitenkin en ole kovin innostunut harrastamaan satamamanöveerausta nykyisellä lähes 5 tonnisella veneellä, jossa on vielä iso, hankalasti käsiteltävä genua".

        Itse rullaan satamaan tulovaiheessa yleensää rullagenuani puolittain sisään, jolloin se on hyvin kätevä työkalu (laidasta laitaan). Isoa käytän niin jarruna kuin kaasuna. Tonnimäärä ei ole niinkään ratkaisevaa; tärkeämpää on rauhallisuus ja kokemus. Tulovauhti voi olla olematon kovasta tuulesta huolimatta. Skuutin käyttö ratkaisee.

        purjeethan ovat purjeveneessä molempia, kun opettelee sen oikean skuuttauksen. Ei laituriin tulo purjeilla mitenkään hankalaa ole, kun käyttää oikeaa purjeyhdistelmää ja tuuli on sopivasta suunnasta. Onnistuu kevyemmällä tuulella yksin jopa helpommin kuin moottorilla. ratkaisevaa tietysti on, millainen laituri-peräkiinnitysyhdistelmä on kyseessä. Huolellinen ennakkovalmistautuminen on tietysti kaiken a ja o.


      • fin26
        Janos kirjoitti:

        S.S. kirjoitti: "Kuitenkin en ole kovin innostunut harrastamaan satamamanöveerausta nykyisellä lähes 5 tonnisella veneellä, jossa on vielä iso, hankalasti käsiteltävä genua".

        Itse rullaan satamaan tulovaiheessa yleensää rullagenuani puolittain sisään, jolloin se on hyvin kätevä työkalu (laidasta laitaan). Isoa käytän niin jarruna kuin kaasuna. Tonnimäärä ei ole niinkään ratkaisevaa; tärkeämpää on rauhallisuus ja kokemus. Tulovauhti voi olla olematon kovasta tuulesta huolimatta. Skuutin käyttö ratkaisee.

        Kyllä se tonnimäärä ratkaisee aika paljon. 3 tn alkaa olla se yläraja jolloin vielä purjeilla voi mennä laituriin, kun siellä on muitakin veneitä ja ainoana gastina vaimo. yli viiden tonnin veneitä ei käsivoimin enää pysäytetä, vaan aina törmätään laituriin, oli vauhti kuinka hidas tahansa. Itse asiassa veneet alkaa olla jo niin isoja, että jopa koneella ne ovat vaikeasti hallittavissa navakassa tuulessa. Wasahamnissa tuli tuli saksalaispariskunta uudella HR-43:lla navakassa tuulessa laituriin, oli keulapotkurit ja muut värmeet. Ei auttanut, naapuriveneestä meni lipputanko, pelastusrensa ja pari naarmua.
        Ihan oikeasti kaikki pelkäävät rantautumista kovassa tuulessa moottorillakin, joten puheet purjeilla rantautumisista jätän jolla- ja H-venepurjehtijoille, joille se käy hyvin


      • Janos
        fin26 kirjoitti:

        Kyllä se tonnimäärä ratkaisee aika paljon. 3 tn alkaa olla se yläraja jolloin vielä purjeilla voi mennä laituriin, kun siellä on muitakin veneitä ja ainoana gastina vaimo. yli viiden tonnin veneitä ei käsivoimin enää pysäytetä, vaan aina törmätään laituriin, oli vauhti kuinka hidas tahansa. Itse asiassa veneet alkaa olla jo niin isoja, että jopa koneella ne ovat vaikeasti hallittavissa navakassa tuulessa. Wasahamnissa tuli tuli saksalaispariskunta uudella HR-43:lla navakassa tuulessa laituriin, oli keulapotkurit ja muut värmeet. Ei auttanut, naapuriveneestä meni lipputanko, pelastusrensa ja pari naarmua.
        Ihan oikeasti kaikki pelkäävät rantautumista kovassa tuulessa moottorillakin, joten puheet purjeilla rantautumisista jätän jolla- ja H-venepurjehtijoille, joille se käy hyvin

        Onhan se tietysti outoa, että omat kokemukseni kertovat aivan toista...
        Joka tilanne on erillinen ja tärkeätä on hallittu skuuttaus, jolloin vauhti on se mikä halutaan.
        Se on varmaan totta, että monet purjehtijat pelkäävät rantautumista purjeilla, mutta se on taas aivan eri juttu.


      • skuuttaaja
        fin26 kirjoitti:

        Kyllä se tonnimäärä ratkaisee aika paljon. 3 tn alkaa olla se yläraja jolloin vielä purjeilla voi mennä laituriin, kun siellä on muitakin veneitä ja ainoana gastina vaimo. yli viiden tonnin veneitä ei käsivoimin enää pysäytetä, vaan aina törmätään laituriin, oli vauhti kuinka hidas tahansa. Itse asiassa veneet alkaa olla jo niin isoja, että jopa koneella ne ovat vaikeasti hallittavissa navakassa tuulessa. Wasahamnissa tuli tuli saksalaispariskunta uudella HR-43:lla navakassa tuulessa laituriin, oli keulapotkurit ja muut värmeet. Ei auttanut, naapuriveneestä meni lipputanko, pelastusrensa ja pari naarmua.
        Ihan oikeasti kaikki pelkäävät rantautumista kovassa tuulessa moottorillakin, joten puheet purjeilla rantautumisista jätän jolla- ja H-venepurjehtijoille, joille se käy hyvin

        eihän purjeilla kaikissa keleissä ja etenkään vieraissa paikoissa pidä urheilla - joskin en pidä sitä niin pahana urheiluna.

        Isot veneet suurine tuulipintoineen ovat tietysti ongelmallisempia, mutta kyllä harjoittelulla melko hyvin oppii hallitsemaan melkein mitä tahansa alusta. Vauhtihan siinä ratkaisee suhteessa massaan, ja käsillä tai jaloilla jarruttamista ei todellakaan pidä yrittää. poijuliina tai köysi on ainoa väline, jolla vauhtia voi hidastaa, kun aloittaa ajoissa.


      • Antsu
        fin26 kirjoitti:

        Kyllä se tonnimäärä ratkaisee aika paljon. 3 tn alkaa olla se yläraja jolloin vielä purjeilla voi mennä laituriin, kun siellä on muitakin veneitä ja ainoana gastina vaimo. yli viiden tonnin veneitä ei käsivoimin enää pysäytetä, vaan aina törmätään laituriin, oli vauhti kuinka hidas tahansa. Itse asiassa veneet alkaa olla jo niin isoja, että jopa koneella ne ovat vaikeasti hallittavissa navakassa tuulessa. Wasahamnissa tuli tuli saksalaispariskunta uudella HR-43:lla navakassa tuulessa laituriin, oli keulapotkurit ja muut värmeet. Ei auttanut, naapuriveneestä meni lipputanko, pelastusrensa ja pari naarmua.
        Ihan oikeasti kaikki pelkäävät rantautumista kovassa tuulessa moottorillakin, joten puheet purjeilla rantautumisista jätän jolla- ja H-venepurjehtijoille, joille se käy hyvin

        Olisit nyt aikasemmin kertonut. Omani painaa 6 tonnia ja vaimon kanssa tullaan useinkin purjein laituriin. Ja nyt se ei ollutkaan mahdollista. Kerran olen sattunut potkurin pudottamaan ja varsinkin silloin se kokemus antoi kummasti paitsi mielenrauhaa, myös vapauden kulkea ajan uutta potkuria odotellessa, tietysti kesken loman. Toisaalta olen vierestä seurannut, miten suuri huoli syntyi naapurille samassa tilanteessa, kun piti päästä ilman potkuria vain pienehkö siirto luonnonsatamasta. Ja viimeksi viikko sitten näytti yksi vene olevan hyvässä tuulessa merihädässä Porkkalan selällä, kun moottori ei käynnistynyt.

        Tämä on vähän samaa sukua tuolle nyt jatkuvalle kompassi/gps väittelylle. Taito, jota kaikki eivät kertaakaan tarvitse, mutta aika monet silti joskus. Menkääpäs muuten Piritaan vaikka keskiviikkona katsomaan, kun paikalliset todella runsaslukuisena lähtevät keskiviikkokisoihin tai palaavat niistä. Jotkut heistä kyllä käyttävät moottoriakin.


      • Janos
        Antsu kirjoitti:

        Olisit nyt aikasemmin kertonut. Omani painaa 6 tonnia ja vaimon kanssa tullaan useinkin purjein laituriin. Ja nyt se ei ollutkaan mahdollista. Kerran olen sattunut potkurin pudottamaan ja varsinkin silloin se kokemus antoi kummasti paitsi mielenrauhaa, myös vapauden kulkea ajan uutta potkuria odotellessa, tietysti kesken loman. Toisaalta olen vierestä seurannut, miten suuri huoli syntyi naapurille samassa tilanteessa, kun piti päästä ilman potkuria vain pienehkö siirto luonnonsatamasta. Ja viimeksi viikko sitten näytti yksi vene olevan hyvässä tuulessa merihädässä Porkkalan selällä, kun moottori ei käynnistynyt.

        Tämä on vähän samaa sukua tuolle nyt jatkuvalle kompassi/gps väittelylle. Taito, jota kaikki eivät kertaakaan tarvitse, mutta aika monet silti joskus. Menkääpäs muuten Piritaan vaikka keskiviikkona katsomaan, kun paikalliset todella runsaslukuisena lähtevät keskiviikkokisoihin tai palaavat niistä. Jotkut heistä kyllä käyttävät moottoriakin.

        Antsu kirjoitti: "Ja viimeksi viikko sitten näytti yksi vene olevan hyvässä tuulessa merihädässä Porkkalan selällä, kun moottori ei käynnistynyt"...

        Uskon, että tuokin pitää paikkansa. Valitettavasti purjehtijoita on hyvin moneksi ja kokemuksen tuoma varmuus puuttuu.
        Kyllä, minua aina vähän harmittaa kun näen, että purjeet lasketaan jo 5 mailia ennen satamaa, mutta toisaalta: mitä se minulle kuuluu?


      • lllll
        Antsu kirjoitti:

        Olisit nyt aikasemmin kertonut. Omani painaa 6 tonnia ja vaimon kanssa tullaan useinkin purjein laituriin. Ja nyt se ei ollutkaan mahdollista. Kerran olen sattunut potkurin pudottamaan ja varsinkin silloin se kokemus antoi kummasti paitsi mielenrauhaa, myös vapauden kulkea ajan uutta potkuria odotellessa, tietysti kesken loman. Toisaalta olen vierestä seurannut, miten suuri huoli syntyi naapurille samassa tilanteessa, kun piti päästä ilman potkuria vain pienehkö siirto luonnonsatamasta. Ja viimeksi viikko sitten näytti yksi vene olevan hyvässä tuulessa merihädässä Porkkalan selällä, kun moottori ei käynnistynyt.

        Tämä on vähän samaa sukua tuolle nyt jatkuvalle kompassi/gps väittelylle. Taito, jota kaikki eivät kertaakaan tarvitse, mutta aika monet silti joskus. Menkääpäs muuten Piritaan vaikka keskiviikkona katsomaan, kun paikalliset todella runsaslukuisena lähtevät keskiviikkokisoihin tai palaavat niistä. Jotkut heistä kyllä käyttävät moottoriakin.

        Purjeilla rantaan tulot ja lähdöt harjoitellaan siinä vaiheessa kun ostetaan ensimmäinen vene, joka yleensä on alle tuon 3 tn, sen jälkeen kun vaihdetaan isonpaan paattiin, niin purjeilla rantautumisia ei enää käytetä, kuin silloin kun kone ei toimi tai potkuri on pudonnut. Tietysti kotisatamaan on helppo tullan purjeilla laituriin kun keli on sopiva. Piritan paikalliset purjehtijat ovat lähes maailman huippua veneen käsittelytaidossa, mutta eivät nekään purjeilla Haukilahden satamaan tule ESSR:n lähtöön.

        Tänä vuonna käytiin Langelingessä, ja Stralsundissa ja Klintholmilla, taakse tuli monta mailia, koskaan en nähnyt purjeilla rantautumisia.


      • kasiysi
        lllll kirjoitti:

        Purjeilla rantaan tulot ja lähdöt harjoitellaan siinä vaiheessa kun ostetaan ensimmäinen vene, joka yleensä on alle tuon 3 tn, sen jälkeen kun vaihdetaan isonpaan paattiin, niin purjeilla rantautumisia ei enää käytetä, kuin silloin kun kone ei toimi tai potkuri on pudonnut. Tietysti kotisatamaan on helppo tullan purjeilla laituriin kun keli on sopiva. Piritan paikalliset purjehtijat ovat lähes maailman huippua veneen käsittelytaidossa, mutta eivät nekään purjeilla Haukilahden satamaan tule ESSR:n lähtöön.

        Tänä vuonna käytiin Langelingessä, ja Stralsundissa ja Klintholmilla, taakse tuli monta mailia, koskaan en nähnyt purjeilla rantautumisia.

        Harmittavan huonoksi on purjehtijoiden veneenkäsittelytaito mennyt; näyttää siltä, että purjepelko on tullut tilalle....

        Olen aivan samaa mieltä kuin balle, janos, antsu ja muut, että satamaan tulo ja sieltä lähtö onnistuu purjeilla hyvin niin h-veneellä kuin vaikkapa 6-tonnisella.


      • balle
        kasiysi kirjoitti:

        Harmittavan huonoksi on purjehtijoiden veneenkäsittelytaito mennyt; näyttää siltä, että purjepelko on tullut tilalle....

        Olen aivan samaa mieltä kuin balle, janos, antsu ja muut, että satamaan tulo ja sieltä lähtö onnistuu purjeilla hyvin niin h-veneellä kuin vaikkapa 6-tonnisella.

        Rantaudun itse mielelläni purjeilla, mutta sen verran joudun kuitenkin antamana periksi, etten välttämättä tekisi ko. manöövereitä kaikissa olosuhteissa ja varainkaan näillä uusilla vuokra- ja charterkäyttöön suunnitelluilla veneillä, joissa yhdistyy vaatimaton syväys ja erittäin korkea varalaita. Pienempään (rungon) tuulipintaan tottuneena mulla meinasi tulla ns. pikarantautuminen viime suvena Utö:ssä, kun lainassa ollut Bavaria 36-merkkinen matkavene sorti navakassa sivutuulessa suuren tuulipinta-alansa johdosta huomattavasti enemmän, mihin olin tottunut. Tässä tilanteessa viimeistelin naapuriveneiden helpotukseksi rantautumisoperaation "naftapasaatin" voimalla:-).


      • Janos
        balle kirjoitti:

        Rantaudun itse mielelläni purjeilla, mutta sen verran joudun kuitenkin antamana periksi, etten välttämättä tekisi ko. manöövereitä kaikissa olosuhteissa ja varainkaan näillä uusilla vuokra- ja charterkäyttöön suunnitelluilla veneillä, joissa yhdistyy vaatimaton syväys ja erittäin korkea varalaita. Pienempään (rungon) tuulipintaan tottuneena mulla meinasi tulla ns. pikarantautuminen viime suvena Utö:ssä, kun lainassa ollut Bavaria 36-merkkinen matkavene sorti navakassa sivutuulessa suuren tuulipinta-alansa johdosta huomattavasti enemmän, mihin olin tottunut. Tässä tilanteessa viimeistelin naapuriveneiden helpotukseksi rantautumisoperaation "naftapasaatin" voimalla:-).

        Näin varmaan on. Veneet eivät ole veljeksiä.

        Aloitin tämän viestiketjun seuraavin sanoin: "Itse olen pitänyt sitä jonkin verran kunnia-asiana, että useimmiten lähden satamasta purjeilla ja rantaudun purjeilla niin usein kuin mahdollista (veneeni paino 3 tonnia)".

        Jan näin tulen edelleen tekemään, vaikka aina harkitsen tarkkoin tilanteet, niinkuin pitääkin.


      • LaLu
        Janos kirjoitti:

        Antsu kirjoitti: "Ja viimeksi viikko sitten näytti yksi vene olevan hyvässä tuulessa merihädässä Porkkalan selällä, kun moottori ei käynnistynyt"...

        Uskon, että tuokin pitää paikkansa. Valitettavasti purjehtijoita on hyvin moneksi ja kokemuksen tuoma varmuus puuttuu.
        Kyllä, minua aina vähän harmittaa kun näen, että purjeet lasketaan jo 5 mailia ennen satamaa, mutta toisaalta: mitä se minulle kuuluu?

        ..kun mainitsit että häiritsee??
        Eikö vain?

        Totuus voi olla kuitenkin ihan toinen, itse laitan koneen käyntiin ladatakseni akkuja myös ja venekin valmistellaan rannassa odottavaa "purkua" varten ts. vaimo ja lapset pakkailevat kamojaan - veneessä sisällä on helpompi tehdä nuo hommat kun se kulkee pystyssä eikä köli vinossa.

        Koneen käyttö lämmittää myös lämminvesivaraajan ja tiskivettä ei tarvi keittää liedellä..

        Niin nykyveneissä ON mukavuuksia tekemään purjehduksesta vain entistäkin nautittavampaa.

        Sähkön ja lämpimän veden saanti edellyttää koneella ajamista - ja hyvät herrat on MYÖS koneen eliniän kannalta parasta että se kone ajetaan kunnolla lämpimäksi kun/jos se käynnistetään syystä tai toisesta silloin viimeisen matkatunnin tekeminen koneella täyttää kaikki mainitut tarkoitukset.

        Pakko myöntää - joskus kun on oikein maukas tuuli ja ehkä vielä spinnu vedossa - silloin ei malta lopettaa ennen kuin aivan sataman porteilla...

        Hyvää kesänjatkoa!

        PS. Allekirjoittanut on ollut ihan oikeasti koneeton purjehtija n. 3,5tn veneellä - kone työnsi öljyt pilssiin ja ennen kuin saatiin varaosia ja vika korjattua piti matkaa tehdä liki 60 mailia ja yöpyä parissakin satamassa - kokemusta on.. Kone on aika mukava juttu olla olemassa, kuitenkin.


      • mainsail
        Janos kirjoitti:

        Näin varmaan on. Veneet eivät ole veljeksiä.

        Aloitin tämän viestiketjun seuraavin sanoin: "Itse olen pitänyt sitä jonkin verran kunnia-asiana, että useimmiten lähden satamasta purjeilla ja rantaudun purjeilla niin usein kuin mahdollista (veneeni paino 3 tonnia)".

        Jan näin tulen edelleen tekemään, vaikka aina harkitsen tarkkoin tilanteet, niinkuin pitääkin.

        ei siinä ole kysymys taidon puutteesta,kun satamaan tullaan koneella.kyllä muita pitää ajatella ja tunnustaa,että ainakin isommilla veneillä vahinkojen vaara kasvaa.jonkun h-veneen nyt kuka vaan hoitaa.samalla asenteella ajellaan talviliukkaalla autolla tuhatta ja sataa,kun vain osaamattomat hiljentää.
        viime kesänä näin kaksi kertaa vierasvenesataman laiturista lähdön,toinen käsnäsissä finngulf 33 ja toinen utössä bavaria 36,kun koneella sähläsivät itsensä toisten poiju- ja ankkuriköysiin vaurioittaen toisten venettäkin.ehkä surkeita kippareita,mutta väitän omasta kokemuksesanikin,että raskaampi vene sopivassa tuulessa ei käänny niin pienessä tilassa kuin suunnittelisi tai sitten se menee poikittain (varsinkin kun ei springejä vedetä) ulosvedettäessä.
        vielä aikaisempaan kirjoitukseeni viitaten: tiedän ainakin kolme pursiseuraa, jotka ovat kieltäneet rantautumisen purjeilla,jos veneessä on toimiva moottori.miksiköhän? kyseessä on siis kiletä,joka koskee seurojen omiin saariin ja laitureihin rantautumista.


      • balle
        mainsail kirjoitti:

        ei siinä ole kysymys taidon puutteesta,kun satamaan tullaan koneella.kyllä muita pitää ajatella ja tunnustaa,että ainakin isommilla veneillä vahinkojen vaara kasvaa.jonkun h-veneen nyt kuka vaan hoitaa.samalla asenteella ajellaan talviliukkaalla autolla tuhatta ja sataa,kun vain osaamattomat hiljentää.
        viime kesänä näin kaksi kertaa vierasvenesataman laiturista lähdön,toinen käsnäsissä finngulf 33 ja toinen utössä bavaria 36,kun koneella sähläsivät itsensä toisten poiju- ja ankkuriköysiin vaurioittaen toisten venettäkin.ehkä surkeita kippareita,mutta väitän omasta kokemuksesanikin,että raskaampi vene sopivassa tuulessa ei käänny niin pienessä tilassa kuin suunnittelisi tai sitten se menee poikittain (varsinkin kun ei springejä vedetä) ulosvedettäessä.
        vielä aikaisempaan kirjoitukseeni viitaten: tiedän ainakin kolme pursiseuraa, jotka ovat kieltäneet rantautumisen purjeilla,jos veneessä on toimiva moottori.miksiköhän? kyseessä on siis kiletä,joka koskee seurojen omiin saariin ja laitureihin rantautumista.

        Käsittääkseni et riko lakia etkä edes hyvä tapoja, jos nyt kertoisit näiden pursiseurojen nimet. Hiljaista vaan taitaa olla...


      • nimittäjä
        balle kirjoitti:

        Käsittääkseni et riko lakia etkä edes hyvä tapoja, jos nyt kertoisit näiden pursiseurojen nimet. Hiljaista vaan taitaa olla...

        Seuraavat taitaa kieltää purjehtimisen; Keravan moottorivenekerho, Vantaan Veneilijät, Jääkiekkoliiton venekerho. Oli vissiin joku muukin JRx... osaa varmasti kertoa?


      • Ville
        Janos kirjoitti:

        Antsu kirjoitti: "Ja viimeksi viikko sitten näytti yksi vene olevan hyvässä tuulessa merihädässä Porkkalan selällä, kun moottori ei käynnistynyt"...

        Uskon, että tuokin pitää paikkansa. Valitettavasti purjehtijoita on hyvin moneksi ja kokemuksen tuoma varmuus puuttuu.
        Kyllä, minua aina vähän harmittaa kun näen, että purjeet lasketaan jo 5 mailia ennen satamaa, mutta toisaalta: mitä se minulle kuuluu?

        Janos kirjoitit: "Valitettavasti purjehtijoita purjehtijoita on hyvin moneksi"
        Vaikutat harvinaisen ahdasmieliseltä ja kapeakatseiselta ihmiseltä.
        Toiset rantautuvat purjeitten, toiset moottorin avulla. Todellakin, mitä se sinulle kuuluu?
        Hieno juttu, hallitset ilmeisesti veneesi hyvin, mutta älä ole niin ylimielinen muita kohtaan.


      • Janos
        Ville kirjoitti:

        Janos kirjoitit: "Valitettavasti purjehtijoita purjehtijoita on hyvin moneksi"
        Vaikutat harvinaisen ahdasmieliseltä ja kapeakatseiselta ihmiseltä.
        Toiset rantautuvat purjeitten, toiset moottorin avulla. Todellakin, mitä se sinulle kuuluu?
        Hieno juttu, hallitset ilmeisesti veneesi hyvin, mutta älä ole niin ylimielinen muita kohtaan.

        Älä nyt hyvä mies irrota tekstini kokonaisuudesta!

        Vastasin Antsun havaintoon seuraavasti ja harrastin samalla myös itsekritiikkia (sanoen: mitä se minulle kuuluu):

        "Antsu kirjoitti: "Ja viimeksi viikko sitten näytti yksi vene olevan hyvässä tuulessa merihädässä Porkkalan selällä, kun moottori ei käynnistynyt"...

        Uskon, että tuokin pitää paikkansa. Valitettavasti purjehtijoita on hyvin moneksi ja kokemuksen tuoma varmuus puuttuu.
        Kyllä, minua aina vähän harmittaa kun näen, että purjeet lasketaan jo 5 mailia ennen satamaa, mutta toisaalta: mitä se minulle kuuluu?"

        Jos tuon Antsun havainto pitää paikkansa (ja miksei pidäkin), voidaan todeta, että ainakin Porkkalan selällä ei vielä hallittu purjehdusta, mikä on tietysti valitettavaa. Huomaatko? valitettavaa (eikä tuomittavaa, kuten sinä vissi tulkitsit).

        Kyllä, osaan kehua muita (ks. tyylikäs rantautuminen-viesti alhaalla) ja osaan myös antaa periksi, jos tarve vaatii.

        Muuten, tämä palsta on turhan usein täynnä katkeruutta ja harvemmin siitä paistaa se ilo, joka purjehtimiseen kuuluu...Sekin on valitettavaa, eikö?

        Hej pä dig!


      • balle
        nimittäjä kirjoitti:

        Seuraavat taitaa kieltää purjehtimisen; Keravan moottorivenekerho, Vantaan Veneilijät, Jääkiekkoliiton venekerho. Oli vissiin joku muukin JRx... osaa varmasti kertoa?

        Noista seuroista en ole kuullut aikaisemmin, mutta tottakai moottorivenekerho voi kieltää purjeilla rantautumisen. Itse luulin tässä tarkoitettavan pursiseuraa (tarkoittaen yhdistystä, jossa myös paljon purjeveneitä). Monissa seuroissa, kuten HSS, NJK jne. on paljon klassisia veneitä, joissa ei edes ole moottoria. Sitten on seuroja, joissa osa veneistä on poijupaikoissa ja joihin pääsee kiinnittymään veneellä kuin veneellä ilman että starttinappulaan pitää koskea. Tässä purjeitten käyttökiletoasiassa on lisäksi aika suuri merkitys sillä, minkälainen on seuran jäsenistö. Itse en haluaisi kuulua seuraan, jonka jäsenet ovat avoimen purjehtijavihamielisiä.


      • Antsu
        Janos kirjoitti:

        Älä nyt hyvä mies irrota tekstini kokonaisuudesta!

        Vastasin Antsun havaintoon seuraavasti ja harrastin samalla myös itsekritiikkia (sanoen: mitä se minulle kuuluu):

        "Antsu kirjoitti: "Ja viimeksi viikko sitten näytti yksi vene olevan hyvässä tuulessa merihädässä Porkkalan selällä, kun moottori ei käynnistynyt"...

        Uskon, että tuokin pitää paikkansa. Valitettavasti purjehtijoita on hyvin moneksi ja kokemuksen tuoma varmuus puuttuu.
        Kyllä, minua aina vähän harmittaa kun näen, että purjeet lasketaan jo 5 mailia ennen satamaa, mutta toisaalta: mitä se minulle kuuluu?"

        Jos tuon Antsun havainto pitää paikkansa (ja miksei pidäkin), voidaan todeta, että ainakin Porkkalan selällä ei vielä hallittu purjehdusta, mikä on tietysti valitettavaa. Huomaatko? valitettavaa (eikä tuomittavaa, kuten sinä vissi tulkitsit).

        Kyllä, osaan kehua muita (ks. tyylikäs rantautuminen-viesti alhaalla) ja osaan myös antaa periksi, jos tarve vaatii.

        Muuten, tämä palsta on turhan usein täynnä katkeruutta ja harvemmin siitä paistaa se ilo, joka purjehtimiseen kuuluu...Sekin on valitettavaa, eikö?

        Hej pä dig!

        "Merihätäinen" vene tuli paaralla vastaan ja jouduin sitä hieman väistämään. Jo lähestyessä totesin, että homma ei ole täysin hanskassa siinä veneessä, lähinnä siksi läheltä sivuutimmekin nähdäksemme tilanteen. Keulalla oli pitkä köysi vyyhti osin laidan ulkopuolella roikkuen, luultavasti hinausköydeksi siihen varattu ja suunta vähintäänkin ailahteleva. Ehkäpä sen pienen väistön takia rouva meille kahdella lauseella tilannetta valotti. Kipparilla oli luuri korvalla ja jos selityksen oikein ymmärsimme, kutsumassa apua paikalle. Tuulta oli n. 10 m/s ja heillä isopurje ylhäällä. Veneellä ei siis ollut mitään välitöntä hätää, ei edes kallistellut suuremmin. Ympärillä oli vettä vähintään reippaasti ja Porkkalan kärjen suoja lähellä, jonne olisi voinut myötäiseen laskea.

        Selvyyden vuoksi sanottakoon, että meiltä ei suinkaan apua pyydetty ja sen antaminenkin olisi ollut aika hankalaa ilman lievän vaurion vaaraa. Vasta vähän jälkeenpäin oivalsin, että vaikka itse olimme tulleet hyvän matkaa siinä tuulessa saman pilven alla, se vastaantulijoille varmaankin tuli yllätyksenä.


      • asdasdas
        Janos kirjoitti:

        Näin varmaan on. Veneet eivät ole veljeksiä.

        Aloitin tämän viestiketjun seuraavin sanoin: "Itse olen pitänyt sitä jonkin verran kunnia-asiana, että useimmiten lähden satamasta purjeilla ja rantaudun purjeilla niin usein kuin mahdollista (veneeni paino 3 tonnia)".

        Jan näin tulen edelleen tekemään, vaikka aina harkitsen tarkkoin tilanteet, niinkuin pitääkin.

        >Aloitin tämän viestiketjun seuraavin sanoin: "Itse
        >olen pitänyt sitä jonkin verran kunnia-asiana, että
        >useimmiten lähden satamasta purjeilla ja rantaudun
        >purjeilla niin usein kuin mahdollista (veneeni
        >paino 3 tonnia)".

        >Jan näin tulen edelleen tekemään, vaikka aina
        >harkitsen tarkkoin tilanteet, niinkuin pitääkin.

        Voihan sitä kunnia-asiana pitää mitä haluaa, mutta rantautuminen tavalla tai toisella ei lienee ole paras mahdollinen paikka näyttää osamistaan käsitellä purjeita. Paljon parempi paikka olisi osallistua kilpapurjehdukseen, joissa voi saada ihan oikeasti kunnioitusta, jos voittaa tai pärjää kisassa.

        Olen toki samaa mieltä, että purjeilla on toisinaan jopa helpompi tulla rantaan ja lähteä rannasta kuin koneella.

        Käykää joskus Hangossa Hangon Regatan aikaan, niin näette useiden veneiden lähteävän ja tulevan rantaan yhtä aikaa purjeilla, jopa isot 8m eivät käytä konetta. Mutta eipä Hangon altaassa pahemmin kolise, vaikka siellä on kymmeniä veneitä pelkillä purjeilla ja seassa vielä ei-kilpapurjehtijat koneilla. Huutoa siellä kyllä esintyy, että väistä perkele ...


      • Janos
        asdasdas kirjoitti:

        >Aloitin tämän viestiketjun seuraavin sanoin: "Itse
        >olen pitänyt sitä jonkin verran kunnia-asiana, että
        >useimmiten lähden satamasta purjeilla ja rantaudun
        >purjeilla niin usein kuin mahdollista (veneeni
        >paino 3 tonnia)".

        >Jan näin tulen edelleen tekemään, vaikka aina
        >harkitsen tarkkoin tilanteet, niinkuin pitääkin.

        Voihan sitä kunnia-asiana pitää mitä haluaa, mutta rantautuminen tavalla tai toisella ei lienee ole paras mahdollinen paikka näyttää osamistaan käsitellä purjeita. Paljon parempi paikka olisi osallistua kilpapurjehdukseen, joissa voi saada ihan oikeasti kunnioitusta, jos voittaa tai pärjää kisassa.

        Olen toki samaa mieltä, että purjeilla on toisinaan jopa helpompi tulla rantaan ja lähteä rannasta kuin koneella.

        Käykää joskus Hangossa Hangon Regatan aikaan, niin näette useiden veneiden lähteävän ja tulevan rantaan yhtä aikaa purjeilla, jopa isot 8m eivät käytä konetta. Mutta eipä Hangon altaassa pahemmin kolise, vaikka siellä on kymmeniä veneitä pelkillä purjeilla ja seassa vielä ei-kilpapurjehtijat koneilla. Huutoa siellä kyllä esintyy, että väistä perkele ...

        Kirjoitit: "Käykää joskus Hangossa Hangon Regatan aikaan, niin näette useiden veneiden lähteävän ja tulevan rantaan yhtä aikaa purjeilla, jopa isot 8m eivät käytä konetta. Mutta eipä Hangon altaassa pahemmin kolise, vaikka siellä on kymmeniä veneitä pelkillä purjeilla ja seassa vielä ei-kilpapurjehtijat koneilla".

        Ja juuri tätä tarkoitin kun aloitin tämän viestiketjun, verstehen?


      • JRxxx
        asdasdas kirjoitti:

        >Aloitin tämän viestiketjun seuraavin sanoin: "Itse
        >olen pitänyt sitä jonkin verran kunnia-asiana, että
        >useimmiten lähden satamasta purjeilla ja rantaudun
        >purjeilla niin usein kuin mahdollista (veneeni
        >paino 3 tonnia)".

        >Jan näin tulen edelleen tekemään, vaikka aina
        >harkitsen tarkkoin tilanteet, niinkuin pitääkin.

        Voihan sitä kunnia-asiana pitää mitä haluaa, mutta rantautuminen tavalla tai toisella ei lienee ole paras mahdollinen paikka näyttää osamistaan käsitellä purjeita. Paljon parempi paikka olisi osallistua kilpapurjehdukseen, joissa voi saada ihan oikeasti kunnioitusta, jos voittaa tai pärjää kisassa.

        Olen toki samaa mieltä, että purjeilla on toisinaan jopa helpompi tulla rantaan ja lähteä rannasta kuin koneella.

        Käykää joskus Hangossa Hangon Regatan aikaan, niin näette useiden veneiden lähteävän ja tulevan rantaan yhtä aikaa purjeilla, jopa isot 8m eivät käytä konetta. Mutta eipä Hangon altaassa pahemmin kolise, vaikka siellä on kymmeniä veneitä pelkillä purjeilla ja seassa vielä ei-kilpapurjehtijat koneilla. Huutoa siellä kyllä esintyy, että väistä perkele ...

        Meinaan vaan, etten ole kuullut satamissa lainkaan moista huutelua silloin, kun kaikki käyttävät järkeään eli ajavat koneilla. Joten tämäkin lausumasi vahvistaa näkemystäni, että vain idiootit käyttävät purjeita satamamanöövereissa.


      • Janos
        JRxxx kirjoitti:

        Meinaan vaan, etten ole kuullut satamissa lainkaan moista huutelua silloin, kun kaikki käyttävät järkeään eli ajavat koneilla. Joten tämäkin lausumasi vahvistaa näkemystäni, että vain idiootit käyttävät purjeita satamamanöövereissa.

        JRxxx kirjoitti taas kaunisti: "Joten tämäkin lausumasi vahvistaa näkemystäni, että vain idiootit käyttävät purjeita satamamanöövereissa".

        Eikö vieläkään helpota?


      • n.n.
        nimittäjä kirjoitti:

        Seuraavat taitaa kieltää purjehtimisen; Keravan moottorivenekerho, Vantaan Veneilijät, Jääkiekkoliiton venekerho. Oli vissiin joku muukin JRx... osaa varmasti kertoa?

        Toi oli aika hyvä heitto:-) Balleltakin jäi sarkasmi huomaamatta...


      • asdasdas
        JRxxx kirjoitti:

        Meinaan vaan, etten ole kuullut satamissa lainkaan moista huutelua silloin, kun kaikki käyttävät järkeään eli ajavat koneilla. Joten tämäkin lausumasi vahvistaa näkemystäni, että vain idiootit käyttävät purjeita satamamanöövereissa.

        >Meinaan vaan, etten ole kuullut satamissa
        >lainkaan moista huutelua silloin, kun kaikki
        >käyttävät järkeään eli ajavat koneilla.

        Huutaminen kuuluu kilpapurjehduksen verrettelyyn ja sillä haetaan vain adrenaalia ennen kisaa tai puretaan pettymystä kisan jälkeen ;)

        Koneella ajavat vasta huutavatkin, kone mölyää isoilla kierroksilla, keulapotkurit surivat, polttoaineen käry on toisinaan hirvittävä ja jotkut koneella lähtevät/rantautuvat saavat moiseen touhuun kulumaan aikaa ihan uskottomasti.

        Mä en ymmärrä miten koneen käyttäminen liittyy järkevyyteen? Itse asiassa purjeilla tuleminen/lähteminen vaatii paljon enemmän järkeilyä kuin ra'an konevoiman käyttäminen.

        Tervetuloa ensikesänä esim. Hangoon Hangon regattaan katsomaan miten tullaan satamaan ja lähdeteään satamasta ilman konetta. Ja ihastelemaan kilpapurjehtijoiden suullista kommunikointitaitoa ;)


      • seurannukki
        JRxxx kirjoitti:

        Meinaan vaan, etten ole kuullut satamissa lainkaan moista huutelua silloin, kun kaikki käyttävät järkeään eli ajavat koneilla. Joten tämäkin lausumasi vahvistaa näkemystäni, että vain idiootit käyttävät purjeita satamamanöövereissa.

        HYVÄ ASENNE VEJÄ TURPAAN RÄTTIPELLEJÄ


      • Janos
        seurannukki kirjoitti:

        HYVÄ ASENNE VEJÄ TURPAAN RÄTTIPELLEJÄ

        Ilman muuta turpaan vaan ja hirveän huudon kera: "idiootit, kusipäät" (ja mitä muuta nyt JRxxx:n kynästä lähtikään).


      • ei voileipien tekijä
        fin26 kirjoitti:

        Kyllä se tonnimäärä ratkaisee aika paljon. 3 tn alkaa olla se yläraja jolloin vielä purjeilla voi mennä laituriin, kun siellä on muitakin veneitä ja ainoana gastina vaimo. yli viiden tonnin veneitä ei käsivoimin enää pysäytetä, vaan aina törmätään laituriin, oli vauhti kuinka hidas tahansa. Itse asiassa veneet alkaa olla jo niin isoja, että jopa koneella ne ovat vaikeasti hallittavissa navakassa tuulessa. Wasahamnissa tuli tuli saksalaispariskunta uudella HR-43:lla navakassa tuulessa laituriin, oli keulapotkurit ja muut värmeet. Ei auttanut, naapuriveneestä meni lipputanko, pelastusrensa ja pari naarmua.
        Ihan oikeasti kaikki pelkäävät rantautumista kovassa tuulessa moottorillakin, joten puheet purjeilla rantautumisista jätän jolla- ja H-venepurjehtijoille, joille se käy hyvin

        Nykyään monissa veneissä vaimo on kyllä aivan yhtä pätevä gasti kuin mieskin, monissa veneissä kokemukseni mukaan pätevämpikin.


    • lllll

      Tämä koko kysymys on aika akateeminen, koska aika harvoin näitä rantautumisia yli 3 tn veneillä vierasvenesatamissa näkee.

      Ymmärrän kyllä, että ennen vanhaan kun koneita ei ollut tultiin purjeilla rantaan, mutta jos kone on asennettu veneeseen niin miksei sitä käytetä? Toisaalta jos vieras ja raskas vene tulee purjeilla rantaan, se ei yleensä kolhi muita veneitä pahasti, vaan törmää liian kovalla vauhdilla laituriin (jos homma osataan jotenkuten). Onneksi Suomessa on vastassa puuta. Tallinnassa jo betonia tietyissä paikoissa, jos satama on täysi.

      Olen aina ihaillut kutos- ja kasiveneiden miehistön veneiden käsittelytaitoja, koska nämä veneet, jos mitkä ovat raskaita ja kömpelöita satamissa ja pääsääntöisesti ilman konetta. Mutta yleensä näilläkin veneillä tehdään päiväpurjehduksia ja palataan tuttuun kotisatamaan, jonne on helppo tulla.

    • ilman konetta

      Kuten useimmat olen sitä mieltä, että satamaan pitää tulla koneella. Satamaantulo on kuin laskeutuminen lentokoneella. Kyllä purjeiden ylhäälläolo tekee homman aina arvaamattomammaksi ja syntyvät vahingot suuremmiksi. Mutta sekin on mahdollista, että kone ei toimi juuri silloin kun sitä eniten tarvittaisiiin, ja että on aivan pakko vaikeissa olosuhteissa tulla satamaan purjeilla. Tätä varten olisi tietysti hyvä, että osaisi homman mahdollisimman hyvin.

      Harjoittelupoiju väylien ulkopuolella turvallisella, mutta merenkäyntiin alttiilla alueella saattaisi olla paikallaan?

      • Antsu

        Ei kai sen merenkäynnille alttiina tarvitse olla. Monien laiturien ulkopuolella on tyhjiä poijuja, eikä siihen harjoitteluun satoja metrejä tilaa tarvita. Poiju edustaa kyllä jonkinlaista triviaalitapausta, mutta jos edes sen hallitsee, tuntuu taatusti mukavammalta siinä tilanteessa, kun moottoria ei ole käytettävissä. Osa hommasta on kuin pyörälläajoa, kerran opittuaan sen osaa, mutta jonkunlaisen varmuuden säilyttämiseksi pari harjoitusta vuodessa olisi paikallaan. Itseluottamuksesta onnistuminen kuitenkin on vähintään puoliksi kiinni tosipaikan tullen.


    • s/y Avec

      Olin kerran eräässä regatassa edustamassa seuraamme nk. yleisöpurjehdusveneenä. Gasti oli tehnyt oharin, ei ilmestynyt paikalle. Tein tunnin lenkkejä satunnaisten purjehduksesta kiinnostuneiden ihmisten kanssa. Kun tuuli oli sopivan tasainen, ja satama ja laituripaikka tuulen päällä, huomasin että minun oli paljon helpompi manöveerata pelkillä purjeilla, kuin siinä lisäksi vielä räplätä moottoria. Minulla oli kahtena päivänä yhteensä 24 vierasta, 10 lähtöä ja tuloa laiturista, kylkikiinnitykseen, enkä käynnistänyt konetta kertaakaan. Mutta kannattaa ehdottomasti opetella purjeiden käyttö ilman konetta. Se on oikeissa olosuhteissa jopa vaivattomampaa. Konetta on pakko käyttää sitten kun ei tuule ollenkaan, ja tuulen alta lähdettäessä se taitaa olla turvallisuustekijä myös.

      • tyylikäs rantautuminen

        Kotkan Sapokassa näin kerran tosi tyylikkään rantautumisen:

        Vanhempi pariskunta tuli hai-veneellä sivumöytäisellä ja täysin purjein meriniemen satamaan. Oman laituripaikansa edustalla vene teki 360-asteen "lehmänkäännöksen", jolloin samassa silmänräpäyksessä vedettiin purjeet alas. Sen jälkeen vene kellui tyylikkäästi loppuvauhdilla omaan laituripaikkaan.

        Siinä olisi ollut minun taholtani aplodien paikka, mutta kehunpa nyt jälkeenpäin. Hienoa veneenkäsittelytaitoa! (verrattavissa Sebastion Loebiin tai Marcus Grönholmin autonkäsittelytaito).


      • s/y Avec
        tyylikäs rantautuminen kirjoitti:

        Kotkan Sapokassa näin kerran tosi tyylikkään rantautumisen:

        Vanhempi pariskunta tuli hai-veneellä sivumöytäisellä ja täysin purjein meriniemen satamaan. Oman laituripaikansa edustalla vene teki 360-asteen "lehmänkäännöksen", jolloin samassa silmänräpäyksessä vedettiin purjeet alas. Sen jälkeen vene kellui tyylikkäästi loppuvauhdilla omaan laituripaikkaan.

        Siinä olisi ollut minun taholtani aplodien paikka, mutta kehunpa nyt jälkeenpäin. Hienoa veneenkäsittelytaitoa! (verrattavissa Sebastion Loebiin tai Marcus Grönholmin autonkäsittelytaito).

        Kyllä tuollainen näky aina ilahduttaa. Hait, rannikkoristeilijät ja H-venekin ovat hyviä opettajia tässä asiassa. Niissä ei nimittäin yletä yhtä aikaa peräsimeen ja apumoottoriin. Niin turvallisempaa on pitää peräsimestä kiinni, ja vaikka jarrutella peräköysi poijussa loppuvauhtia, kuin käänneelä peräkannella snurraa, jonka keulassa hilluvan miehistön painosta juuri nosti potkurinsa ilmaan. Mutta onhan tämä myös tyylikysymys. Joillekin sopii salihousut ja pikkutakki yhtä aikaa.
        Purjeilla liikkuminen on muuten kiellettyä kaikissa Suomen kanavissa.


      • taneli
        s/y Avec kirjoitti:

        Kyllä tuollainen näky aina ilahduttaa. Hait, rannikkoristeilijät ja H-venekin ovat hyviä opettajia tässä asiassa. Niissä ei nimittäin yletä yhtä aikaa peräsimeen ja apumoottoriin. Niin turvallisempaa on pitää peräsimestä kiinni, ja vaikka jarrutella peräköysi poijussa loppuvauhtia, kuin käänneelä peräkannella snurraa, jonka keulassa hilluvan miehistön painosta juuri nosti potkurinsa ilmaan. Mutta onhan tämä myös tyylikysymys. Joillekin sopii salihousut ja pikkutakki yhtä aikaa.
        Purjeilla liikkuminen on muuten kiellettyä kaikissa Suomen kanavissa.

        Tuo vertaus ralliautojen käsittelyyn on ihan ok. Kyllä se on aina lystiä nähdä aitoa purjehdustaitoa!
        Mutta sopivin malli on vissi tällainen: saapukoot osaajat satamaan purjeilla ja muut sitten koneella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi teki aloitteen?

      😃 häh
      Ikävä
      109
      4256
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

      paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      78
      3476
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

      Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      80
      3302
    4. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      24
      3219
    5. Just alkoi ottamaan päähän

      Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3182
    6. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      72
      2906
    7. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2780
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      62
      2744
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2549
    10. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      33
      2394
    Aihe