Nytpä taas puheeksi aihe joka saa monet kiehumaan kiukusta, eli; miksi pettämis tapauksissa viha kohdistetaan usein jopa enemmän kolmanteen eli "toiseen" naiseen tai mieheen, kuin omaan kumppaniin? Onhan tästä tullut lueskeltua psykologista puoltakin, eli ihmisille on helpompaa kohdistaa ne tunteet siihen toiseen henkilöön kuin omaan kumppaniin. Mutta tekin, jotka niin teette, kykenettekö myöntämään sitä itsellenne? Miten perustelette syytöksenne kolmatta osapuolta kohtaan? Kumppanihan sen valinnan tekee lähteekö vieraan mukaan vai ei, eikös? Ja useimmitenhan tämä kumppani on juuri se aloitteen tekijäkin.. Kun ajattelee että suhteessa on vaan ne kaksi ihmistä, niin mielestäni tosiasia on, ettei ketään todellakaan voi väkisin viedä. Silti monet syyttävät varattujen miesten/naisten kanssa olijoita erosta ja halveksuvat muutoinkin. Kauniita nimityksiä joskus itsekin tulin kuulleeksi katkerilta naisilta. Nyt lisää puhtia Inda-vastaisille; en ikinä tuntenut huonoa omatuntoa ollessani varattujen miesten kanssa (sinkkuaikoinani). Etenkään kun kaikissa miehissä oli heidän naisilleenkin ihan selvät merkit siitä että he juoksevat vieraissa.. juuri niitä merkkejä, joista monet täälläkin kirjoittelevat ja miettivät käykö heidän miehensä vieraissa. Ja lisäys vielä tähän kun joku kuitenkin ottaa puheeksi naiset jotka vamppailevat varattuja miehiä; itse tähtäsin aina sinkkuihin, eli jos joku oli varattu, se oli vahinko (jos kysyin, valehteli tai sitten en ollut tullut kysyneeksi) Itseänikin kyllä ärsyttää jos joku tulee miestäni vamppailemaan varta vasten.. mutta se on vain sitä ärsytystä, enemmän nauran heille kun joku yrittää virittää projektiaan samalla kun mieheni kuiskaa "onpa idiootti" :)
Kolmas osapuoli
121
7006
Vastaukset
- minä
olen aivan samaa mieltä että jos mies pettää mua ni kyllä mä omaa ukkoani turpaan vetäisin ennemmin kuin sitä toista naista. oma ukko tekee sen valinnan ja sen syy se on. kerran eräs exäni sähläsi erään mimmin kanssa ja sain tietää. laitoin tekstaria tälle mimmille ja kysyin että mitä on tapahtunut ja lopuksi totesin että moikataan kun tavataan. se oli ihmeissään et miten mä voin suhtautua asiaan niin. vastasin sillekkin että omaa miestä tässä syytän se on valinnan tehnyt.
- Läpikäynyt
Miksi vihata toista naista? No nuorempana koin monenlaisia pettämisiä. Olen ajatellut ne niin, että tuo toinen nainen on uhka omakuvalle. Sitä lankeaa naivistisesti ja narsistisesti kuvittelemaan että tietää ja tuntee toisen (miehen) ajatukset ja tunteet. että on maailman ihanin otus miehen silmissä. Kun sitten paljastuu, ettei näin olekkaan ollut, kai ajatus menee niin, ellei tuota toista olisi olisi ollut, ei miehen tunteetkaan olisi heränneet. Niinpä sitä haluaa tuhota jotenkin tuon kilpailijan, ainakin saattaa jotenkin naurunalaiseksi.
Nyt ajattelee jo toisin. Mies ei ole ollut kyllin rehellinen. Hän se päättää milloin riisuu housut, milloin ei. Pettäjä on yleensä jo valmiudessa aikaa ennen varsinaista tekoaan.
Tuosta poikkeuksena ovat häiriistyneet, yleensä humaliset naiset. Heitä valitettavasti on, onneksi aika vähän. Sattui viime kesänä, että olimme tuttujen luona mökillä ja sinne saapui tälläinen nainen. Illan mittaan hänen flirttailunsa muuttui yhä röyhkeämmäksi miestäni kohtaan. Kun menimme saunaan, hän työntyi mukaan ja suoraan mieheni munille. Lievää väkivaltaa käyttäen saimme hänet pois. Kun jo olimme nukkumassa, hän muitta mutkitta työntyi sänkyymme alasti. Järkyttävää, sieltä lähdimme yötämyöten kotiin. Nainen omasta mielestään, oli kertoillut muille!, oli ihan ok. Minkä hän kuulemma sille voi että miehet haluaa häntä, ja miten typerä tekosiveä kana minä olen?? :) - Filosohvi
Psykologista puolta lueskelleena tiedät sitten varmaan senkin, että loukatuksi tulleen ihmisen oman itsen eheyttämisen kannalta on parempi kohdentaa viha johonkin muuhun kuin itseensä. Niin ikään yksi ikuisuus kysymys uskottomuus palstalla voisi olla se, että miksi vastaavasti kolmannet pyörät mieluusti syyllistävät petetyt kumppanin uskottomuudesta, vaikka - kuten sinäkin totesit - pettäjä tekee tietoisen valinnan pettäessään. Ja vastaavasti kolmas pyörä tekee samalla tavalla tietoisen valinnan siitä, alkaako nk. toiseksi. Käytit myös kommenttia. Luitko psykologisen tulkinnan katkeruuden synnylle? Katkeruuden pohjallahan on epäoikeudenmukaiseksi kohdelluksi tuleminen, eli myönnät sen, että SINÄKIN nk. TOISENA syyllistyit jonkun naisen loukkaamiseen - ja toisinaan jopa tietoisesti. Vai oliko tuo lause sinulta epähuomiossa tullut; sarjassa enpä tullut ajatelleeksi..? Vihan kohdentamista kolmansiin pyöriin uskottomuudessa kun pohdit, niin mietitkö, mikä aiheuttaa sen vihan? Loukatuksi tuleminen juuri. Ja ihan teoreettisen laskun perusteella: montako loukkaajaa oli? ELI PUHUTAAN VAIN KONKREETTISESTA TEOSTA!
Ihmisellä on valinnan vapaus ja sitä käytämme kyllä hyvin. Liian usein unohdamme - onko se jokin deffenssimekanismi? - vapauden tuovan vastuuta; vastuuta valinnoista ja niiden seurauksista. Pettäjä joutuu usein jossain vaiheessa kasvotusten tekonsa aiheuttamien seurausten kanssa. Uskon, että moni uskoton saa tuta nahoissaan tekonsa siellä koti oloissa ihan riittävästi.
En tiedä, paljonko sinulla on ikää, mutta pohdinnoista päätellen ei varmaan kovinkaan paljoa. Vai tarkasteletko tarkoituksella asioita provokatiivisesti unohtaen, että kolmiodraamassa on nimensä mukaisesti aina kolme osallista. Petetty pakotetaan usein rooliinsa - harvemmin kai sitä kysytään.. - kun taas pettäjä ja nk. toinen tekevät YHDESSÄ tietoisen valinnan. Tästä näkökulmasta pinnallisesti pohtien voisi jopa heittää, että petetyllä on oikeus käyttäytyä "vastuuttomasti" tilanteen purkautuessa, koska hänellä ei alunperinkään ollut vapautta valita rooliaan triangelissa eikä siten vastuuta asiasta.
Luitko psykologiaa selittelyidenkin osalta? Lähinnä sitä, että millaisia tekoja ihmiset puolustelevat ja selittelevät? Kiinnitin huomiota sinun tyyliin yrittää itse vierittää syyt jonnekin muualle kuin valinnan tekijään itseensä. lainaus tekstistäsi antaa ymmärtää, että ei se nk. kakkonen niin väärin tehnyt, kun ei ollut itse varsinainen aloitteen tekijä. Tällä selittelyllä kuitenkin ajatuksistasi paistaa läpi se, ettet oikeastaan itekään hyuväksy kolmansia pyöriä. Ja että nk. kakkonen on passiivinen osapuoli. Toisella lainauksella näytät pyrkivän siihen, että sinun ajateltaisiin olevan "parempi" ihminen, koska sinä et kumppaniasi petä, vaikka olet itse ollut kolmantena pyöränä. Tuo lienee parhaita esimerkkejä kaksinaismoralista? Mutta mistä sinä et tuntenut huonoa omatuntoa? Se jäi mietityttämään. Ja tuli samalla sellainenkin ikuisuus kysymys mieleen, että mikä on nk. kakkoseksi alkamisen syy? Ihan niin kuin sinä kyselit petettyjen syitä vihan kohdentamisella kolmansiin osapuoliin..
Sanoit, että parisuhteessa on kaksi osapuolta ja että ketään ei voi väkisin viedä. Pitänee paikkansa. Montako osapuolta on sitten rinnakkaissuhteessa? Perustuuko se sinusta samanlaiseen vapaaehtoisuuten? Ajattelin vain, kun yrität kolmannesta pyörästä leipoa passiivisen objektin.. Toisaalta, näin se voi pettäjän näkökulmasta tarkasteltuna ollakin: uskottomuuttaan pettäjä perustelee mm. joidenkin tunteiden puuttumisella (tarve tulla huomioiduksi, olla haluttu) tai seksin vähyydellä omassa suhteessa. Pettäjä etsii asioita, ei ihmistä.- Inda
Psykologiastahan löytää selityksiä vaikka mille, mutta sitä tässä hainkin, eli ihmettelen kun ihmiset eivät kykyne tunnistamaan tunnekuohujaan vaan sitten niitten vallassa syyllistävät muita jne. Ja kommentteihisi;
-mainitsemasi kolmansien osapuolien syyllistäminen petettyä kohtaan johtunee sekin siitä että teolle haetaan selitystä ja oikeutusta
-petettyjen katkeruus, loukatuksi tuleminen, mielestäni kolmas osapuoli ei ole se joka loukkaa, vaan se pettäjä, hänhän on luvannut uskollisuutta ja rikkoo lupauksensa. Ei tällä kolmannella ole mitään tekemistä asian kanssa. Eli tulin kyllä ajatelleeksi mitä sanoin. Vaikka pettämistapahtumassa onkin kaksi osapuolta, ei ulkopuolinen henkilö voi olla se joka loukkaa. Miksi jonkun tuntemattoman tekemiset loukkaisivat? Paha olohan tulee sitä mitä oma kumppani on tehnyt. Silloin jos kolmas osapuoli on tuttu, kaveri puhumattakaan ystävästä, tietysti petetty loukkaantuu, sillä silloinhan kolmas osapuoli pettää tätä: on olevinaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan eikä petetty osaisi edes epäillä
-pettäjä ja kolmas puoli eivät hyvinkään usein tee yhdesssä sitä valintaa; kuten sanoin, paljon on kolmansia osapuolia jotka eivät tiedä pettäjän olevan varattu/pettäjä. Ei se ole millään tavoin kolmannen osapuolen valinta. Ja jos hän tietää, että henkilö on varattu, ei kolmas ole siltikään vastuussa toisten parisuhteesta.
-valinnan tekijä on mielestäni pettäjä, jolloin vieritin syytä en keneenkään muuhun vaan nimenomaan hänen. Olipa kolmas sitten passiivinen tai ei, pettäjä päättää, pettääkö hän vai ei. Ei kolmas voi tehdä sitä päätöstä hänen puolestaan, kyllä se on pettäjän päätös.
-en millään tavalla viitannut olevani parempi ihminen, huonon omatunnon potemattomuudella tarkoitin sitä syyllistämistä, joka juuri petettyjen taholta tulee; kolmas osapuoli on vamppi tai gigolo.
-kakkoseksi en ole ikinä alkanut, jos et lukenut tekstiäni tarkemmin; en tiennyt miesten olevan varattuja tai he valehtelivat siitä. Sitten kun se kävi ilmi, olin kakkosena ihan vaan sen takia etten halunnut itsekään muuta kuin seksiä. Eli he olivat samanlaisia seksisuhteita kuin jotkut sinkkumiehetkin.
-ei ole kaksinaismoralismia, että itse on uskollinen vaikka onkin ollut kolmas osapuoli. Kuten sanottu; kolmas ei ole vastuussa muitten pettämisistä, mutta omastaan on.
-yhteenveto; jos ei pysty olemaan uskollinen, ei pidä sitä luvata. Parisuhteessa on vain kaksi ihmistä; he ovat vastuussa teoistaan. Ulkopuoliset eivät millään tavoin heidän teoistaan.
-et ilmeisesti klikannut profiiliani, olen tietysti nuori, vain reilu parikymppinen, mutta jos yhtään ihmisiä tunnet, tietänet että monet ihmiset ikään katsomatta ovat kanssani samaa mieltä. Ja monet ikään katsomatta eri mieltä. On hassua, että ikä tuo joittenkin mielestä suuren vakuutuksen ajatuksia kohtaan. Jos on 40-vuotias ja asunut koko ikänsä yksin keskellä metsää, hänenkin ajatuksensa varmasti olisivat näitten iän määrittelijöiden mielestä pätevämpiä kuin minun. Se vasta onkin hassua ja kapeanäköistä. - Filosohvi
Inda kirjoitti:
Psykologiastahan löytää selityksiä vaikka mille, mutta sitä tässä hainkin, eli ihmettelen kun ihmiset eivät kykyne tunnistamaan tunnekuohujaan vaan sitten niitten vallassa syyllistävät muita jne. Ja kommentteihisi;
-mainitsemasi kolmansien osapuolien syyllistäminen petettyä kohtaan johtunee sekin siitä että teolle haetaan selitystä ja oikeutusta
-petettyjen katkeruus, loukatuksi tuleminen, mielestäni kolmas osapuoli ei ole se joka loukkaa, vaan se pettäjä, hänhän on luvannut uskollisuutta ja rikkoo lupauksensa. Ei tällä kolmannella ole mitään tekemistä asian kanssa. Eli tulin kyllä ajatelleeksi mitä sanoin. Vaikka pettämistapahtumassa onkin kaksi osapuolta, ei ulkopuolinen henkilö voi olla se joka loukkaa. Miksi jonkun tuntemattoman tekemiset loukkaisivat? Paha olohan tulee sitä mitä oma kumppani on tehnyt. Silloin jos kolmas osapuoli on tuttu, kaveri puhumattakaan ystävästä, tietysti petetty loukkaantuu, sillä silloinhan kolmas osapuoli pettää tätä: on olevinaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan eikä petetty osaisi edes epäillä
-pettäjä ja kolmas puoli eivät hyvinkään usein tee yhdesssä sitä valintaa; kuten sanoin, paljon on kolmansia osapuolia jotka eivät tiedä pettäjän olevan varattu/pettäjä. Ei se ole millään tavoin kolmannen osapuolen valinta. Ja jos hän tietää, että henkilö on varattu, ei kolmas ole siltikään vastuussa toisten parisuhteesta.
-valinnan tekijä on mielestäni pettäjä, jolloin vieritin syytä en keneenkään muuhun vaan nimenomaan hänen. Olipa kolmas sitten passiivinen tai ei, pettäjä päättää, pettääkö hän vai ei. Ei kolmas voi tehdä sitä päätöstä hänen puolestaan, kyllä se on pettäjän päätös.
-en millään tavalla viitannut olevani parempi ihminen, huonon omatunnon potemattomuudella tarkoitin sitä syyllistämistä, joka juuri petettyjen taholta tulee; kolmas osapuoli on vamppi tai gigolo.
-kakkoseksi en ole ikinä alkanut, jos et lukenut tekstiäni tarkemmin; en tiennyt miesten olevan varattuja tai he valehtelivat siitä. Sitten kun se kävi ilmi, olin kakkosena ihan vaan sen takia etten halunnut itsekään muuta kuin seksiä. Eli he olivat samanlaisia seksisuhteita kuin jotkut sinkkumiehetkin.
-ei ole kaksinaismoralismia, että itse on uskollinen vaikka onkin ollut kolmas osapuoli. Kuten sanottu; kolmas ei ole vastuussa muitten pettämisistä, mutta omastaan on.
-yhteenveto; jos ei pysty olemaan uskollinen, ei pidä sitä luvata. Parisuhteessa on vain kaksi ihmistä; he ovat vastuussa teoistaan. Ulkopuoliset eivät millään tavoin heidän teoistaan.
-et ilmeisesti klikannut profiiliani, olen tietysti nuori, vain reilu parikymppinen, mutta jos yhtään ihmisiä tunnet, tietänet että monet ihmiset ikään katsomatta ovat kanssani samaa mieltä. Ja monet ikään katsomatta eri mieltä. On hassua, että ikä tuo joittenkin mielestä suuren vakuutuksen ajatuksia kohtaan. Jos on 40-vuotias ja asunut koko ikänsä yksin keskellä metsää, hänenkin ajatuksensa varmasti olisivat näitten iän määrittelijöiden mielestä pätevämpiä kuin minun. Se vasta onkin hassua ja kapeanäköistä.Ihminen tunnistaa kyllä tunnekuohut: riemu, viha suru.. Miten tämä TUNNISTAMATTOMUUS mielestäsi vaikuttaa siihen, kehen tunteen kohdistaa??!! Syömishäiriön taustalla voi olla tunnistamattomia tunteita, mutta silloinkin syömishäiriöinen purkaa itseensä pahanolon. Mitä siis tällä tarkoitit? En ehkä löytänyt tunnekuohun tunnistamisen ja syyllistämisen konsensusta..
Tarkoitikohan, että kolmannet osapuolet syyllistävät petettyä kumppanin uskottomuudesta? Anteeksi, tässä ehkä se ikä näkyy: sinulla menee käsitteet ja ajatukset sekaisin; vaikeuttaa ajatuksesta kiinni saamista.
Loukatuksi ihminen voi tulla tuntemattoman tai tutun henkilön taholta. Vai onko olemassa jokin termi, joka kertoo sen, että 'loukkaaja' on vieras??!! Tässä tämä ikääsi viittaus jälleen; käsitteitä on kyettävä tarkastelemaan kokonaisvaltaisemmin, ei niin, että jotain termistöä sovelletaan vain tiettyihin osa-alueisiin. Helppona esimerkkinä voisi mainita rasistiset letkautukset, jotka eivä kuitenkaan täytä kriminalisointi kriteeriä. Letkauttaja saattaa olla kohteelleen täysin tuntematon, mutta sanat satuttaa, tai teko, jos kyseessä rasistiset käsimerkit.
Ymmärrän kyllä, että usein ajatellaan niin, että kun en ihmistä tunne, en ole hänelle mitään luvannut, niin minun ei tarvitse miettiä, loukkaanko häntä vai en. Tämä on psykologisesta näkökulmasta edelleen sitä selittelyä; jollain haetaan ikään kuin "lieventävää asianhaaraa" teolle. Olet varmaan tälläkin palstalla huomannut vastaavanlaisia puheita? Edelleen ihmettelen ajatustasi siitä, että kolmannella osapuolella ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa; siis totaalisen ulkopuolinen passiivinen suorittaja. Kun ihmisistä on kyse, tämä ei koskaan ole mahdollista. Koko universaali maailma rakentuu determistisille ja kausaalisille ketjuille, jossa jokainen osa vaikuttaa seuraavaan, tai tietyn tilanteen voi selittää menneillä tapahtumilla. Kolmas osapuoli usein tietää, mitä nk. kakkosen rooli voi itse kullekin osalliselle tehdä; niin hänelle itselleen, pettäjälle kuin sille toistaiseksi "tuntemattomalle" petetylle. Tämä tietoisuus jo kumoaa tietynlaisen "syyttöpmyyden" tulossa oleviin ongelmiin. Silloin pikemminkin - ja ihan filosofisesti tarkasteltuna - kyseessä on kylmä laskelmointi "pasiisvisen suorittajan" sijasta. Pettäjä pettää todellakin sen lupauksen, kaiken muun lisäksi. Ihmettelen tosin tuon asian korostamista, sillä jos ihmiset lukisivat Ihmisoikeus julistuksen, niin tarkkaan tulkittuna siinä vaaditaan TUNTEMATTOMIAKIN ihmisiä kohtelemaan toisia oikeudenmukaisesti ja olla loukkaamatta. Oletko aiheeseen tutustunut? Selittely, että "kun en ole jollekin mitään luvannut" tai että "en edes tunne ihmistä" ovat eräänlaisia pyyntöjä tappaa empatia maailmasta kokonaan. Mitä yhteiskunnalle ja siinä eläville ihmisille tapahtuisi, jos enenevissä määrin ja muissakin asioissa alkaisimme soveltaa samaa "tuntematon, hänestä ei tarvitse välittää" -periaatetta? Millaiseksi elämä muodostuisi, kun loppujen lopuksi suurin osa kohtaamisista ihmisistä on meille tuntemattomia?! Asian pohtiminen on juuri tätä, että yksi ratkaisu nostaa uuden kysymyksen ja sekin olisi kyettävä jollakin tapaa ratkaisemaan. Eli nyt yrität tehdä loukkaamisen ja pettämisen synonyymeiksi, mitä ne ei missään nimessä ole.
Mitä on sinusta vastuu? Mistä sinä olet mielestäsi vastuussa? Yritin jo edelliseen vastaukseen laittaa, että on aivan sama, mistä valinnasta on kyse, sinun on kyettävä vastaamaan valinnastasi aiheutuvista seurauksista. Yksinkertaisena esimerkkinä: minä tein valinnan ja vastasin vastaukseesi. En tiedä vielä, kuinka reakoit, mutta jos suutut, minun on kestettävä mahdollinen kiukkuinen kommenttisi syyttelemättä ketään toista tai vetäytymällä vastuusta. Kannan siis vastuun siitä, mitä minuun kohdentuu! Ymmärrätkö nyt paremmin vastuun??
Pettäjä tekee valinnan, pettääkö kumppanilleen antamansa - siis mahdollisen - uskollisuuslupauksen. Kuka mielestäsi tekee kolmannen osapuolen valinnan, ryhtyykö - sanotaan nyt vaikka näin - avustamaan jonkun sivullisen loukkaamista, siis suoraan sanottuna alkaako nk. kakkoseksi??!! Sinun argumentista saa sen käsityksen, että kolmasosapuoli ei ehdi sanoa juuta tai jaata asiaan, jolloin pettäjän tahdon toteuttaminen on kolmatta osapuolta kohtaan raiskaus.. Pettäjä ei voi myöskään päättää kolmannen osapuolen puolesta, suostuuko hän kakkoseksi, vai?
Käsittääkseni huonoa omatuntoa podetaan teosta, joka on vastoin omaa tai yhteiskunnan moraalisia ja eettisiä arvoja. Miten se käsitteenä liittyy syyllistämiseen ulkoapäin?! Edelleen kysyn, ajatteletko mitä kirjoitat? Tai tiedätkö käyttämiesi käsitteiden määritelmät ja kontekstit??!! Taas voisin viitata ikääsi..
Monet ihmiset saattavat olla kanssasi samaa mieltä, ja toivottavasti moni alkaa meidänkin ajatusten vaihdon kautta miettimään, mitä kaikkea voi olla asioiden takana. Ja erityisesti sitä, että jos emme empatiaa kykene tuntemattomia kohtaan lisäämään, niin ainakin lopettaisimme vastuuta karkuun juoksemisen. Yksin, erakkona asumattomalla saarella asuessa voi olla varma, että kosketuspintaa millään elämän osa-alueella sivullisiin ei ole, toisin on sivilisaation osana eläessä.. Ikä ei aina näy ajatuksissa, vaan siinä, mitenkäyttämänsä käsitteet ja termistöt tulkitsee ja kuinka niille löytää sopivan kontekstin. Tässäkin vastauksessa en kritisoinut ajatuksiasi, vaan nimenomaan termistön problematiikkaa, huomasitko? Sinä ajattelit itse, että ajatuksiasi vastaan hyökättiin, vaikka niin edellisessä vastauksessani kuin tässäkin viestissä kritisoin ihan muuta..
Ikäeroa meillä ei muuten ole paljoakaan =) - Inda
Filosohvi kirjoitti:
Ihminen tunnistaa kyllä tunnekuohut: riemu, viha suru.. Miten tämä TUNNISTAMATTOMUUS mielestäsi vaikuttaa siihen, kehen tunteen kohdistaa??!! Syömishäiriön taustalla voi olla tunnistamattomia tunteita, mutta silloinkin syömishäiriöinen purkaa itseensä pahanolon. Mitä siis tällä tarkoitit? En ehkä löytänyt tunnekuohun tunnistamisen ja syyllistämisen konsensusta..
Tarkoitikohan, että kolmannet osapuolet syyllistävät petettyä kumppanin uskottomuudesta? Anteeksi, tässä ehkä se ikä näkyy: sinulla menee käsitteet ja ajatukset sekaisin; vaikeuttaa ajatuksesta kiinni saamista.
Loukatuksi ihminen voi tulla tuntemattoman tai tutun henkilön taholta. Vai onko olemassa jokin termi, joka kertoo sen, että 'loukkaaja' on vieras??!! Tässä tämä ikääsi viittaus jälleen; käsitteitä on kyettävä tarkastelemaan kokonaisvaltaisemmin, ei niin, että jotain termistöä sovelletaan vain tiettyihin osa-alueisiin. Helppona esimerkkinä voisi mainita rasistiset letkautukset, jotka eivä kuitenkaan täytä kriminalisointi kriteeriä. Letkauttaja saattaa olla kohteelleen täysin tuntematon, mutta sanat satuttaa, tai teko, jos kyseessä rasistiset käsimerkit.
Ymmärrän kyllä, että usein ajatellaan niin, että kun en ihmistä tunne, en ole hänelle mitään luvannut, niin minun ei tarvitse miettiä, loukkaanko häntä vai en. Tämä on psykologisesta näkökulmasta edelleen sitä selittelyä; jollain haetaan ikään kuin "lieventävää asianhaaraa" teolle. Olet varmaan tälläkin palstalla huomannut vastaavanlaisia puheita? Edelleen ihmettelen ajatustasi siitä, että kolmannella osapuolella ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa; siis totaalisen ulkopuolinen passiivinen suorittaja. Kun ihmisistä on kyse, tämä ei koskaan ole mahdollista. Koko universaali maailma rakentuu determistisille ja kausaalisille ketjuille, jossa jokainen osa vaikuttaa seuraavaan, tai tietyn tilanteen voi selittää menneillä tapahtumilla. Kolmas osapuoli usein tietää, mitä nk. kakkosen rooli voi itse kullekin osalliselle tehdä; niin hänelle itselleen, pettäjälle kuin sille toistaiseksi "tuntemattomalle" petetylle. Tämä tietoisuus jo kumoaa tietynlaisen "syyttöpmyyden" tulossa oleviin ongelmiin. Silloin pikemminkin - ja ihan filosofisesti tarkasteltuna - kyseessä on kylmä laskelmointi "pasiisvisen suorittajan" sijasta. Pettäjä pettää todellakin sen lupauksen, kaiken muun lisäksi. Ihmettelen tosin tuon asian korostamista, sillä jos ihmiset lukisivat Ihmisoikeus julistuksen, niin tarkkaan tulkittuna siinä vaaditaan TUNTEMATTOMIAKIN ihmisiä kohtelemaan toisia oikeudenmukaisesti ja olla loukkaamatta. Oletko aiheeseen tutustunut? Selittely, että "kun en ole jollekin mitään luvannut" tai että "en edes tunne ihmistä" ovat eräänlaisia pyyntöjä tappaa empatia maailmasta kokonaan. Mitä yhteiskunnalle ja siinä eläville ihmisille tapahtuisi, jos enenevissä määrin ja muissakin asioissa alkaisimme soveltaa samaa "tuntematon, hänestä ei tarvitse välittää" -periaatetta? Millaiseksi elämä muodostuisi, kun loppujen lopuksi suurin osa kohtaamisista ihmisistä on meille tuntemattomia?! Asian pohtiminen on juuri tätä, että yksi ratkaisu nostaa uuden kysymyksen ja sekin olisi kyettävä jollakin tapaa ratkaisemaan. Eli nyt yrität tehdä loukkaamisen ja pettämisen synonyymeiksi, mitä ne ei missään nimessä ole.
Mitä on sinusta vastuu? Mistä sinä olet mielestäsi vastuussa? Yritin jo edelliseen vastaukseen laittaa, että on aivan sama, mistä valinnasta on kyse, sinun on kyettävä vastaamaan valinnastasi aiheutuvista seurauksista. Yksinkertaisena esimerkkinä: minä tein valinnan ja vastasin vastaukseesi. En tiedä vielä, kuinka reakoit, mutta jos suutut, minun on kestettävä mahdollinen kiukkuinen kommenttisi syyttelemättä ketään toista tai vetäytymällä vastuusta. Kannan siis vastuun siitä, mitä minuun kohdentuu! Ymmärrätkö nyt paremmin vastuun??
Pettäjä tekee valinnan, pettääkö kumppanilleen antamansa - siis mahdollisen - uskollisuuslupauksen. Kuka mielestäsi tekee kolmannen osapuolen valinnan, ryhtyykö - sanotaan nyt vaikka näin - avustamaan jonkun sivullisen loukkaamista, siis suoraan sanottuna alkaako nk. kakkoseksi??!! Sinun argumentista saa sen käsityksen, että kolmasosapuoli ei ehdi sanoa juuta tai jaata asiaan, jolloin pettäjän tahdon toteuttaminen on kolmatta osapuolta kohtaan raiskaus.. Pettäjä ei voi myöskään päättää kolmannen osapuolen puolesta, suostuuko hän kakkoseksi, vai?
Käsittääkseni huonoa omatuntoa podetaan teosta, joka on vastoin omaa tai yhteiskunnan moraalisia ja eettisiä arvoja. Miten se käsitteenä liittyy syyllistämiseen ulkoapäin?! Edelleen kysyn, ajatteletko mitä kirjoitat? Tai tiedätkö käyttämiesi käsitteiden määritelmät ja kontekstit??!! Taas voisin viitata ikääsi..
Monet ihmiset saattavat olla kanssasi samaa mieltä, ja toivottavasti moni alkaa meidänkin ajatusten vaihdon kautta miettimään, mitä kaikkea voi olla asioiden takana. Ja erityisesti sitä, että jos emme empatiaa kykene tuntemattomia kohtaan lisäämään, niin ainakin lopettaisimme vastuuta karkuun juoksemisen. Yksin, erakkona asumattomalla saarella asuessa voi olla varma, että kosketuspintaa millään elämän osa-alueella sivullisiin ei ole, toisin on sivilisaation osana eläessä.. Ikä ei aina näy ajatuksissa, vaan siinä, mitenkäyttämänsä käsitteet ja termistöt tulkitsee ja kuinka niille löytää sopivan kontekstin. Tässäkin vastauksessa en kritisoinut ajatuksiasi, vaan nimenomaan termistön problematiikkaa, huomasitko? Sinä ajattelit itse, että ajatuksiasi vastaan hyökättiin, vaikka niin edellisessä vastauksessani kuin tässäkin viestissä kritisoin ihan muuta..
Ikäeroa meillä ei muuten ole paljoakaan =)Viittaat koko ajan ikääni, vaikka toteat ettei meillä edes ole paljoa ikäeroa.. köhköh. En jaksa jauhaa tätä aihetta, kun ilmeisesti sinulla on tietyt termit jotka tarkoittavat yhtä sun toista ja haluat lukea selvästi sanomani asian niin kuin itse tahdot sen tulkita. Eli tämä keskustelu ei etene mihinkään. Kuten taisin jo jossain vaiheessa ilmaista niin totean sen vielä kerran tässä hyvin lyhyesti ja yksinkertaisesti koska jos kirjoitan yhtä paljon kuin äsken tulkitset sen taas ihan eri tavoin (vaikka yllättävän moni muu ymmärtää mitä sillä olen tarkoittanut.. pitäisköhän minunkin sanoa että tässä voisin taas viitata ikääsi :P ) eli, kolmas osapuoli on kyllä osallinen tapahtumaan, mutta; edelleenkin syypää siihen pettämiseen on se pettäjä. Se oli koko viestini pointti. Kolmatta osapuolta ei mielestäni voi syyttää tai vetää vastuuseen siitä, mitä parisuhteen osapuoli on tehnyt. Rautalangasta; parisuhde: mies ja nainen, joku kolmas henkilö ei voi tulla ja päättää mitä heidän välillään tapahtuu. Sen tekee parisuhteen osapuoli. Päätän tähän.
- ymmärtäneet
Inda kirjoitti:
Viittaat koko ajan ikääni, vaikka toteat ettei meillä edes ole paljoa ikäeroa.. köhköh. En jaksa jauhaa tätä aihetta, kun ilmeisesti sinulla on tietyt termit jotka tarkoittavat yhtä sun toista ja haluat lukea selvästi sanomani asian niin kuin itse tahdot sen tulkita. Eli tämä keskustelu ei etene mihinkään. Kuten taisin jo jossain vaiheessa ilmaista niin totean sen vielä kerran tässä hyvin lyhyesti ja yksinkertaisesti koska jos kirjoitan yhtä paljon kuin äsken tulkitset sen taas ihan eri tavoin (vaikka yllättävän moni muu ymmärtää mitä sillä olen tarkoittanut.. pitäisköhän minunkin sanoa että tässä voisin taas viitata ikääsi :P ) eli, kolmas osapuoli on kyllä osallinen tapahtumaan, mutta; edelleenkin syypää siihen pettämiseen on se pettäjä. Se oli koko viestini pointti. Kolmatta osapuolta ei mielestäni voi syyttää tai vetää vastuuseen siitä, mitä parisuhteen osapuoli on tehnyt. Rautalangasta; parisuhde: mies ja nainen, joku kolmas henkilö ei voi tulla ja päättää mitä heidän välillään tapahtuu. Sen tekee parisuhteen osapuoli. Päätän tähän.
pointtiasi.
Klikaksin proofiilisikin ja luin ajatuksesi sieltä. Samoin joitain vastauksiasi muuallakin. Kovin menee ristiin juttus, erityisesti sen kohdalla, mitä itsestäs sanot ja sitten kommenttis tällä palstalla.
Mielenkiinnolla seurasin sivusta sun ja filoshvin jutustelua. Filosohvi kävi käsiksi niihin juttuihin, jotka todellakin meni sinulla ihan sekaisin. Edellistä kommenttiasi en tosiaankaan tajunnut, vaikka sen kovin auki yritit purkaa.
Ihmettelen kyllä sitä, että filosohville sanoit tämän käsittävän tietyt asiat miten haluaa, vaikka hän ihan asiallisesti oikoi sinun käsitteitä. Mutta kaippa sitten sanakirjatkin on väärässä, samoin psykologiset opukset.. Indahan tietää, mitä mikäkin tarkoittaa ja opettaa meille nyt asiat oikein.. =)))
Et jaksa jauhaa aihetta.. Hmmm.. Nähdäänkö sinua tällä palstalla enää..? ;) Vai oliko vain filosohvin aatokset liian vaikeita sinulle kumottavaksi? Tuli vaan siitä mieleen, että sinä aloit "syyttämään" häntä kapea-alaisuudesta, vaikka hän käsitteli asioita, ei sinua.. Erimielisiä voidaan olla asioista; siis asiat riitelee, ei ihmiset ;) - katelyn
Hyvä pointti tuo ylläoleva. Mitä mieltä olet sitten sellaisesta tilanteesta, jos pari on kaukosuhteessa ja toinen tapaakin siinä sitten jonkin toisen ihmisen? Siinä taitaa kyse olla jo myös ihmisen etsimisestä?
- suhteellista kaikki
katelyn kirjoitti:
Hyvä pointti tuo ylläoleva. Mitä mieltä olet sitten sellaisesta tilanteesta, jos pari on kaukosuhteessa ja toinen tapaakin siinä sitten jonkin toisen ihmisen? Siinä taitaa kyse olla jo myös ihmisen etsimisestä?
Mutta ihan hyvinhän voi olla niin, että ihminen, joka pettää, löytää tai hakee ihmistä. Hänen toimintatapansa on vain monen mielestä vähemmän hyväksyttävä. Näissä keskusteluissa tuomitaan yleensä aina pettävä puoliso, harvemmin edes vaivaudutaan miettimään todella, että miksi niin kävi. Nimittäin voihan se kotielämä olla sietämätöntä, ja sitä toista ihmistä ei sieltä löydä, se on vaikka kummallekin kumppanille hukassa. Yhteistä kieltä ja säveltä ei löydy yrityksistä huolimatta ja tyydytään elämään kulississa tai niin, että toinen ei välitä toisen tarpeista, elää omaa elämäänsä näennäisen hyvässä kodissa.
Aina on hyvä muistaa, että parisuhde on kahden kauppa ja, jos se rupeaa rakoilemaan, kaikenlaista voi tapahtua. Kenenkään liitosta ei ulkopuolinen voi tietää, mitä se pitää sisällään, millaista elämää, kuka kertoo mitäkin, kuka valehtelee tai vääristää mitäkin.
Joten pettäjä ei välttämättä olekaan se "paha" siellä, hän voi olla ihminen, joka etsii ulospääsyä. Toki tapa on väärä, mutta mistä senkin tietää, mitä väärää petetyssä on.. Kaikki on niin suhteellista sittenkin.
Ihan vaan tiedoksi, en ole pettäjä enkä petettykään, ainakaan tietääkseni :) Mutta olen kuullut ja nähnyt kaikenlaista läheltä. - vai sitten
katelyn kirjoitti:
Kaukosuhde voi toimia siinä missä lähisuhde. Kaukosuhteet ovat kieltämättä haastellisia esim. juuri vähäisen yhdessäolon vuoksi. Lisäksi saattaa joillakin tulla pulmaksi luottamuspula - ymmärrettävää kyllä.
Mutta ero onkin itse asiassa siinä, että haluaako suhteessa oleva jätää olemassa olevan kumppanin. Jos todella haluaa IHMISESTÄ eroon, niin senhän jokainen tekee. Sen sijaan ihmeen usein on niin, että ei siitä olemassa olevasta kumppanista haluta eroon, vaan joitakin itselle tärkeitä(?) asioita ja tunteita haetaan muualta - sen olemassa olevan kumppanin lisäksi siis..
Eli onko tämä kaukosuhteessa elävä (sen toisen tavannut) halukas lopettamaan jo olemassa olevan suhteen? Jos tilanne jatkuu siltä osin ennallaan, on tilanne taas se, että puuttuvia tai vähäisiä suhteen osasia etsitään, haluamatta kuitenkaan lopettaa toista ja aloittaa uutta. - Inda
ymmärtäneet kirjoitti:
pointtiasi.
Klikaksin proofiilisikin ja luin ajatuksesi sieltä. Samoin joitain vastauksiasi muuallakin. Kovin menee ristiin juttus, erityisesti sen kohdalla, mitä itsestäs sanot ja sitten kommenttis tällä palstalla.
Mielenkiinnolla seurasin sivusta sun ja filoshvin jutustelua. Filosohvi kävi käsiksi niihin juttuihin, jotka todellakin meni sinulla ihan sekaisin. Edellistä kommenttiasi en tosiaankaan tajunnut, vaikka sen kovin auki yritit purkaa.
Ihmettelen kyllä sitä, että filosohville sanoit tämän käsittävän tietyt asiat miten haluaa, vaikka hän ihan asiallisesti oikoi sinun käsitteitä. Mutta kaippa sitten sanakirjatkin on väärässä, samoin psykologiset opukset.. Indahan tietää, mitä mikäkin tarkoittaa ja opettaa meille nyt asiat oikein.. =)))
Et jaksa jauhaa aihetta.. Hmmm.. Nähdäänkö sinua tällä palstalla enää..? ;) Vai oliko vain filosohvin aatokset liian vaikeita sinulle kumottavaksi? Tuli vaan siitä mieleen, että sinä aloit "syyttämään" häntä kapea-alaisuudesta, vaikka hän käsitteli asioita, ei sinua.. Erimielisiä voidaan olla asioista; siis asiat riitelee, ei ihmiset ;)Kerro toki mikä menee ristiin?
- paljoa aikaa
Inda kirjoitti:
Kerro toki mikä menee ristiin?
Tiivistettynä: eri ketjuissa esiintyvät viestit jo keskenään ristiriitaisia.. Et muista aina itsekään, mitä jollekin tai johonkin toiseen viestiin olet vastannut ;)
- huomannut olen
paljoa aikaa kirjoitti:
Tiivistettynä: eri ketjuissa esiintyvät viestit jo keskenään ristiriitaisia.. Et muista aina itsekään, mitä jollekin tai johonkin toiseen viestiin olet vastannut ;)
Aivan niin, eräässä ketjussa hän kertoi, että ovat miehensä kanssa antaneet luvan toisilleen mennä vieraisiin, sitten kuitenkin puhuu erilailla muualla. Ja muitakin ristiriitaisuuksia on, ihan selvää. Puhutaan vähän niinkuin sattuu..
- Inda
huomannut olen kirjoitti:
Aivan niin, eräässä ketjussa hän kertoi, että ovat miehensä kanssa antaneet luvan toisilleen mennä vieraisiin, sitten kuitenkin puhuu erilailla muualla. Ja muitakin ristiriitaisuuksia on, ihan selvää. Puhutaan vähän niinkuin sattuu..
Olemme todellakin antaneet toisillemme luvan mennä vieraisiin, enkä missään vaiheessa ole sanonut mitään muuta. Jos viittaat siihen, että sanon esim "en hyväksy pettämistä", niin pettäminen on eri asia kuin luvan kanssa vieraissa käynti. Eihän mies minua millään tavoin petä, kun hänellä on "lupa" toimintaansa. Tästä voimme päätellä sen, että jotkut itse tulkitsevat asioita väärin. Ja muistan oikein hyvin mitä olen sanonut missäkin vaiheessa. Mutta muut tuntuvat tekstini unohtavan, kun alkavat kommentoida sitä, kun asia alkaa kulkea sivuraiteita.
- Ilkka
Helppoahan tuollaista on kouluttaa vaikka nyrkilläkin, kun sanot ettet kärsinyt tunnontuskia pyöriessäsi varattujen miesten kanssa. Idiootti!
Ymmärrätkö yhtään miltä lähimmäisestä voi tuntua? Oletko narsisti?
Ja miksi syyttää kumppania jota kohtaan on joskus ainakin tuntenut rakkautta. Kun taas tuollaista kotkarottaa kohtaan - arvaat itse.- Inda
En ole narsisti ja ymmärrän miltä lähimmäisestä tuntuu, mutta parisuhteessa tosiaan on kaksi ihmistä ja se on heidän asiansa miltä toisesta tuntuu.
Ja niinpä todella, eihän siinä omassa rakastamassaan ihmisessä kyetä näkemään mitään vikaa uskottomuuden jälkeenkään, ihmisten kapeanäköisyyttä, helppohan se on aina syyttää muita kuin itse syypäätä. - Nelkyt ja risat
Inda kirjoitti:
En ole narsisti ja ymmärrän miltä lähimmäisestä tuntuu, mutta parisuhteessa tosiaan on kaksi ihmistä ja se on heidän asiansa miltä toisesta tuntuu.
Ja niinpä todella, eihän siinä omassa rakastamassaan ihmisessä kyetä näkemään mitään vikaa uskottomuuden jälkeenkään, ihmisten kapeanäköisyyttä, helppohan se on aina syyttää muita kuin itse syypäätä.Parisuhde on harvoin kahden kauppa. Se on sitä ehkä silloin, kun seurustelu on aivan alku- ja ihastumisvaiheessa. Avioitumisen, lasten ja yhteisen tuttavapiirin jälkeen parisuhteessa on (valitettavasti) aika monta osatekijää. Jos toisella on vielä ulkopuolinen suhde, leikistä tulee kaikkea muuta kuin kahden kauppa.
Oma mieheni jäi kiinni pettämisestä ja kyllä, haukuin siinä sivussa myös salapanon. Miksi ei? Hän tiesi, ettei mieheni ollut vapaa. Miksi hän olisi saanut poimia seurauksista välittämättä parhaat palat? En tosiaankaan syytä avioliittoni rikkoutumisesta kolmatta osapuolta, en itseäni enkä pelkästään miestänikään. Kuitenkin kaikki kolme olivat siihen osallisina. Voinee sanoa, että väärässä paikassa väärään aikaan.
Ajatusleikkinä voimme ajatella myös niin, että jos kaikki salapanot (ja tietysti myös panijat) Suomesta häviäisivät, niin loukattuja vaimoja olisi huomattavasti vähemmän. Kyllä se suhteen syntyminen on myös kolmannesta osapuolesta kiinni. Jos elämässä toimii yleisen moraalin vastaisesti, kannattaa yleensä varautua myös seurauksiin. Aikuinen ihminen voi päättää teoistaan ja joutuu niistä myös vastuun kantamaan. Niin yksinkertaista se on. - Inda
Nelkyt ja risat kirjoitti:
Parisuhde on harvoin kahden kauppa. Se on sitä ehkä silloin, kun seurustelu on aivan alku- ja ihastumisvaiheessa. Avioitumisen, lasten ja yhteisen tuttavapiirin jälkeen parisuhteessa on (valitettavasti) aika monta osatekijää. Jos toisella on vielä ulkopuolinen suhde, leikistä tulee kaikkea muuta kuin kahden kauppa.
Oma mieheni jäi kiinni pettämisestä ja kyllä, haukuin siinä sivussa myös salapanon. Miksi ei? Hän tiesi, ettei mieheni ollut vapaa. Miksi hän olisi saanut poimia seurauksista välittämättä parhaat palat? En tosiaankaan syytä avioliittoni rikkoutumisesta kolmatta osapuolta, en itseäni enkä pelkästään miestänikään. Kuitenkin kaikki kolme olivat siihen osallisina. Voinee sanoa, että väärässä paikassa väärään aikaan.
Ajatusleikkinä voimme ajatella myös niin, että jos kaikki salapanot (ja tietysti myös panijat) Suomesta häviäisivät, niin loukattuja vaimoja olisi huomattavasti vähemmän. Kyllä se suhteen syntyminen on myös kolmannesta osapuolesta kiinni. Jos elämässä toimii yleisen moraalin vastaisesti, kannattaa yleensä varautua myös seurauksiin. Aikuinen ihminen voi päättää teoistaan ja joutuu niistä myös vastuun kantamaan. Niin yksinkertaista se on.Toki kolmas henkilö on osallisena, mutta pointtini oli juuri se, että uskolliset ihmiset eivät petä; heitä ei yksikään liehittelijä saa sänkyyn. Sen sijaan tämä liehittelijä voi saada jonkun toisen hyvinkin helposti. Eli; se on kumppanin valinta pettääkö vai ei. Kyllä se vaan niin on että siinä suhteessa on vain ne kaksi ihmistä.. jos jonkun mielestä useampi, ei sitten varmaan kannata odottaakaan uskollisuutta.
- Nelkyt ja risat
Inda kirjoitti:
Toki kolmas henkilö on osallisena, mutta pointtini oli juuri se, että uskolliset ihmiset eivät petä; heitä ei yksikään liehittelijä saa sänkyyn. Sen sijaan tämä liehittelijä voi saada jonkun toisen hyvinkin helposti. Eli; se on kumppanin valinta pettääkö vai ei. Kyllä se vaan niin on että siinä suhteessa on vain ne kaksi ihmistä.. jos jonkun mielestä useampi, ei sitten varmaan kannata odottaakaan uskollisuutta.
Yksinkertaistat liikaa salapano/kakkossuhteita. Jos on liian yksinkertaistettua todeta, että salapano liehittelee viattoman aviomiehen, niin on myös aikamoista yksinkertaistusta väittää, että kolmas osapuoli liehitellään suhteeseen. Olen itsekin ollut parikymmentä vuotta sitten sinkkuna ollessani lyhyen aikaa kakkosnainen ja voin aivan rehellisesti myöntää, että pieni vaatimaton "ei" olisi pysäyttänyt edes tuon lyhyen suhteen kehittymisen. Kolmaskin osapuoli tekee täysin tietoisen valinnan yleisen moraalin vastaisesti toimimisesta.
- Inda
Yksinkertaistat liikaa salapano/kakkossuhteita. Jos on liian yksinkertaistettua todeta, että salapano liehittelee viattoman aviomiehen, niin on myös aikamoista yksinkertaistusta väittää, että kolmas osapuoli liehitellään suhteeseen. Olen itsekin ollut parikymmentä vuotta sitten sinkkuna ollessani lyhyen aikaa kakkosnainen ja voin aivan rehellisesti myöntää, että pieni vaatimaton "ei" olisi pysäyttänyt edes tuon lyhyen suhteen kehittymisen. Kolmaskin osapuoli tekee täysin tietoisen valinnan yleisen moraalin vastaisesti toimimisesta.
Kyllähän se kolmaskin osapuoli voi tehdä valinnan siitä lähteekö suhteeseen varatun kanssa, jos tietää että henkilö on varattu, mutta pointti oli tosiaan alunperin se, että syypää pettämiseen on pettäjä itse, eikä kolmas osapuoli. Sitäkin ihmettelen mistä se johtuu, että varatun kanssa oleminen on moraalin vastaista toimintaa. Ei kukaan muu riko siinä moraalia kuin se pettäjä.. hän pettää puolisoaan. Kolmas osapuoli ei ole tehnyt mitään päätöstä pariskunnan puolesta. Päätänpä tämänkin tähän.
- Inda
En muuten missään vaiheessa väittänyt että kolmas osapuoli liehitellään suhteeseen.. vai lukeeko jossain niin? Eipä taida lukea. Jos olet jonkun lauseen niin tulkinnut, luepa uudestaan vaikka pari kertaa. Pointti oli tosiaan se kuka on syypää pettämiseen. Ja en tosiaan vaan ymmärrä kuinka siihen voi olla joku muu syyllinen kuin pettäjä.. ilmaisukin jo kertoo sen; pettäjä.
- kirjallisuusvinkki
Inda kirjoitti:
Kyllähän se kolmaskin osapuoli voi tehdä valinnan siitä lähteekö suhteeseen varatun kanssa, jos tietää että henkilö on varattu, mutta pointti oli tosiaan alunperin se, että syypää pettämiseen on pettäjä itse, eikä kolmas osapuoli. Sitäkin ihmettelen mistä se johtuu, että varatun kanssa oleminen on moraalin vastaista toimintaa. Ei kukaan muu riko siinä moraalia kuin se pettäjä.. hän pettää puolisoaan. Kolmas osapuoli ei ole tehnyt mitään päätöstä pariskunnan puolesta. Päätänpä tämänkin tähän.
Laitappa hakusanaksi moraalin vastakohta MORAALITON ja katso määritelmä. Sieltä löytyy sinulle vastaus ihmettelyysi: Tosin, voit kyllä tarkistaa sen moraali käsitteenkin samalla.. Puuttuu hiukka valmiuksia tähän yhteiskuntaan, joka hyvin pitkälti pohjautuu moraalin ja etiikan pohjalta säädettyihin lakeihin ja asetuksiin.. Ja joku fiksu sinulle laittoikin jo, että vilkaise Ihmisoikeusjulistusta. Itsekin kävin katsomassa, kun ei itsellekään sen sisältö ollut ihan selvä.
Kyllä on jokaisen tajuttava, että tuttu tai tuntematon niin tietyt arvot ja moraali koskee kyllä kaikkia. Jokainen sitten tekee itse sen valinnan, toimiiko vastoin moraalia.. Vai pakottaako sinusta joku moraalittomuuteen??!! Se pettäjä kenties tahdottoman kolmannen pyörän, joka VOI tehdä valinnan.. Et meinaan vieläkään uskalla sanoa suoraan, että kolmas tekee tietoisen valinnan ryhtyykö kakkoseksi. Pettäjä tekee tietoisen valinnan, rikkooko uskollisuuslupauksen. Petetty ei tee tietoista valintaa vihastaan; tunteita ei voi valita.. - Inda
kirjallisuusvinkki kirjoitti:
Laitappa hakusanaksi moraalin vastakohta MORAALITON ja katso määritelmä. Sieltä löytyy sinulle vastaus ihmettelyysi: Tosin, voit kyllä tarkistaa sen moraali käsitteenkin samalla.. Puuttuu hiukka valmiuksia tähän yhteiskuntaan, joka hyvin pitkälti pohjautuu moraalin ja etiikan pohjalta säädettyihin lakeihin ja asetuksiin.. Ja joku fiksu sinulle laittoikin jo, että vilkaise Ihmisoikeusjulistusta. Itsekin kävin katsomassa, kun ei itsellekään sen sisältö ollut ihan selvä.
Kyllä on jokaisen tajuttava, että tuttu tai tuntematon niin tietyt arvot ja moraali koskee kyllä kaikkia. Jokainen sitten tekee itse sen valinnan, toimiiko vastoin moraalia.. Vai pakottaako sinusta joku moraalittomuuteen??!! Se pettäjä kenties tahdottoman kolmannen pyörän, joka VOI tehdä valinnan.. Et meinaan vieläkään uskalla sanoa suoraan, että kolmas tekee tietoisen valinnan ryhtyykö kakkoseksi. Pettäjä tekee tietoisen valinnan, rikkooko uskollisuuslupauksen. Petetty ei tee tietoista valintaa vihastaan; tunteita ei voi valita..Alunperin tarkoitukseni ei ollut puhua siitä, mitä valintoja kolmas osapuoli tekee tai ei tee. En ole väittänyt, etteikö hän valintaa tee, jos ryhtyy tietoisesti kakkoseksi. Pointti vaan tosiaan oli se, että syypää pettämiseen on pettäjässä. Pettäminen ei ole kolmannen osapuolen vika. Tästä määrittelin sen johtopäätöksen, ettei kolmas osapuoli ole syypää pettämiseen eikä täten satuta petettyä, petettyä satuttaa pettäjä. Tämän olen monesti yrittänyt tässä ilmaista aivan selkeästi ja se mielestäni lukee selvästi tässäkin, mutta filosohvit ja muut alkavat tulkita asioita joista en ole puhunut ja käsitteitä joita olen käyttänyt, vaikken edes ole..
- Inda
kirjallisuusvinkki kirjoitti:
Kyllä on jokaisen tajuttava, että tuttu tai tuntematon niin tietyt arvot ja moraali koskee kyllä kaikkia. Jokainen sitten tekee itse sen valinnan, toimiiko vastoin moraalia.. Vai pakottaako sinusta joku moraalittomuuteen??!! Se pettäjä kenties tahdottoman kolmannen pyörän, joka VOI tehdä valinnan.. Et meinaan vieläkään uskalla sanoa suoraan, että kolmas tekee tietoisen valinnan ryhtyykö kakkoseksi. Pettäjä tekee tietoisen valinnan, rikkooko uskollisuuslupauksen. Petetty ei tee tietoista valintaa vihastaan; tunteita ei voi valita..Tunteitaan ei voi valita, mutta järjellä voi ajatella kuka on syyllinen niihin tunteisiin joita kokee. Ei se ole kolmas osapuoli, vaan pettäjä. Käyttämättä mitään käsitteitä - ja olen muuten lukenut ihmisoikeusjulistuksen, koko tämän aiheen ideana oli se että en todellakaan käsitä mitä väärää kolmas osapuoli tekee ja ihmettelen ihmisten perusteita siihen. Ihan sama mitä käsitteitä käyttää missäkin yhteydessä, mutta ihmettelen taas ja yhä että millä perusteella kolmatta osapuolta vihataan ja halutaan kostaa. Kukaan ei ole sitä osannut perustella. Joku on vain sanonut, että kun on sitä pettäjää joskus rakastanut niin mieluummin kohdistaa vihan kolmanteen. Todella outoa logiikkaa. Auts, käytin taas käsitettä. Jos kolmas osapuoli tekee moraaliton käsitteen mukaisesti jotain väärin, niin ok, olkoot se käsite omassa arvossaan sitten, siitä vain olen eri mieltä. Hän ei mielestäni tee mitään väärää.
- filosoovi
Inda kirjoitti:
Tunteitaan ei voi valita, mutta järjellä voi ajatella kuka on syyllinen niihin tunteisiin joita kokee. Ei se ole kolmas osapuoli, vaan pettäjä. Käyttämättä mitään käsitteitä - ja olen muuten lukenut ihmisoikeusjulistuksen, koko tämän aiheen ideana oli se että en todellakaan käsitä mitä väärää kolmas osapuoli tekee ja ihmettelen ihmisten perusteita siihen. Ihan sama mitä käsitteitä käyttää missäkin yhteydessä, mutta ihmettelen taas ja yhä että millä perusteella kolmatta osapuolta vihataan ja halutaan kostaa. Kukaan ei ole sitä osannut perustella. Joku on vain sanonut, että kun on sitä pettäjää joskus rakastanut niin mieluummin kohdistaa vihan kolmanteen. Todella outoa logiikkaa. Auts, käytin taas käsitettä. Jos kolmas osapuoli tekee moraaliton käsitteen mukaisesti jotain väärin, niin ok, olkoot se käsite omassa arvossaan sitten, siitä vain olen eri mieltä. Hän ei mielestäni tee mitään väärää.
..yleinen kristillinen käsitys kieltää "himoitsematta toisen omaisuutta" ja kun lainsäädäntömmme ja arvonne pohjautuvat pitkälti kristillisille arvoille mielletään kakkonen raskauttavasti syylliseksi juuri tähän rikokseen.
- filosoovi
filosoovi kirjoitti:
..yleinen kristillinen käsitys kieltää "himoitsematta toisen omaisuutta" ja kun lainsäädäntömmme ja arvonne pohjautuvat pitkälti kristillisille arvoille mielletään kakkonen raskauttavasti syylliseksi juuri tähän rikokseen.
..yritän miettiä mitä oikein mietin.. arvoni eivät taida olla vakaalla pohjalla! *heh-he-hee*
- Petetty
Inda kirjoitti:
Tunteitaan ei voi valita, mutta järjellä voi ajatella kuka on syyllinen niihin tunteisiin joita kokee. Ei se ole kolmas osapuoli, vaan pettäjä. Käyttämättä mitään käsitteitä - ja olen muuten lukenut ihmisoikeusjulistuksen, koko tämän aiheen ideana oli se että en todellakaan käsitä mitä väärää kolmas osapuoli tekee ja ihmettelen ihmisten perusteita siihen. Ihan sama mitä käsitteitä käyttää missäkin yhteydessä, mutta ihmettelen taas ja yhä että millä perusteella kolmatta osapuolta vihataan ja halutaan kostaa. Kukaan ei ole sitä osannut perustella. Joku on vain sanonut, että kun on sitä pettäjää joskus rakastanut niin mieluummin kohdistaa vihan kolmanteen. Todella outoa logiikkaa. Auts, käytin taas käsitettä. Jos kolmas osapuoli tekee moraaliton käsitteen mukaisesti jotain väärin, niin ok, olkoot se käsite omassa arvossaan sitten, siitä vain olen eri mieltä. Hän ei mielestäni tee mitään väärää.
Elämässä on erilaisia vaiheita ja kriisejä. Vanhenemme, työolosuhteet muuttuvat, sairastumme, tunnemme empatiaa ja saatamme joskus olla alttiita ihastumiselle toiseen, meitä tarvitsevaan ihmiseen. Kaikki syrjähypyt eivät ole pikapanoja, niihin voi liittyä hyvinkin vahvoja tunteita ja silti oma parisuhde avioliitossa voi olla aivan kunnossa.
Petetty joutuu tilanteeseen tahtomattaan, hän on ainoa, joka ei voi osaansa valita. Pettäjä tekee tietoisen valinnan aloittaessaan rinnakkaissuhteen. En kuitenkaan usko, että pettäjä tunteidensa sokaisemana todella ymmärtää, mitä rinnakkaissuhde avioliitolle merkitsee. Rakastettu tietää suhteen aloittaessaan että toinen on varattu - saattaapa olla onnellisestikin varattu. Rakastetunkin valinta on tietoinen teko.
En ole tuota toista koskaan vihannut, enkä syyttänyt. Tunsin aluksi myötätuntoa ja olin puolisolleni vihainen turhien unelmien herättämisestä ja tuskan tuottamisesta meille kaikille. Enää en tunne syyllisyyttä siitä mitä puolisoni ja rakastettu tekivät - en minä ole heidän suhteeseensa syyllinen. En enää tunne empatiaakaan tuota toista kohtaan, analysoin tapahtunutta nyt jo ilman tuskaa. Me kaikki kolme olemme pieninä palasina. Minä olen petetty ja jätetty, takaisin kotiin haettu ja tullut. Rakennamme pettäjan kanssa elämäämme kokonaan uudelleen. Rakastettu on jätetty ja yksin.
Emme ole kykeneviä arvioimaan toistemme tekoja, ovatko ne oikeita vai vääriä. On kuitenkin hyvä muistaa kultainen sääntö - tee toiselle se, minkä haluaisit itsellesi tehtävän. - Inda
Petetty kirjoitti:
Elämässä on erilaisia vaiheita ja kriisejä. Vanhenemme, työolosuhteet muuttuvat, sairastumme, tunnemme empatiaa ja saatamme joskus olla alttiita ihastumiselle toiseen, meitä tarvitsevaan ihmiseen. Kaikki syrjähypyt eivät ole pikapanoja, niihin voi liittyä hyvinkin vahvoja tunteita ja silti oma parisuhde avioliitossa voi olla aivan kunnossa.
Petetty joutuu tilanteeseen tahtomattaan, hän on ainoa, joka ei voi osaansa valita. Pettäjä tekee tietoisen valinnan aloittaessaan rinnakkaissuhteen. En kuitenkaan usko, että pettäjä tunteidensa sokaisemana todella ymmärtää, mitä rinnakkaissuhde avioliitolle merkitsee. Rakastettu tietää suhteen aloittaessaan että toinen on varattu - saattaapa olla onnellisestikin varattu. Rakastetunkin valinta on tietoinen teko.
En ole tuota toista koskaan vihannut, enkä syyttänyt. Tunsin aluksi myötätuntoa ja olin puolisolleni vihainen turhien unelmien herättämisestä ja tuskan tuottamisesta meille kaikille. Enää en tunne syyllisyyttä siitä mitä puolisoni ja rakastettu tekivät - en minä ole heidän suhteeseensa syyllinen. En enää tunne empatiaakaan tuota toista kohtaan, analysoin tapahtunutta nyt jo ilman tuskaa. Me kaikki kolme olemme pieninä palasina. Minä olen petetty ja jätetty, takaisin kotiin haettu ja tullut. Rakennamme pettäjan kanssa elämäämme kokonaan uudelleen. Rakastettu on jätetty ja yksin.
Emme ole kykeneviä arvioimaan toistemme tekoja, ovatko ne oikeita vai vääriä. On kuitenkin hyvä muistaa kultainen sääntö - tee toiselle se, minkä haluaisit itsellesi tehtävän.En tiedä viittasitko kolmanteen osapuoleen kommentilla tällä tee toiselle se, minkä haluaisit itsellesi tehtävän, mutta siitä kuitenkin tuli mieleeni, että minä todellakin toivon että kaikki maailman "toiset naiset" tekisivät mieheni kohdalla valinnan, että ryhtyvät suhteeseen. Sitä nopeammin nimittäin selviäisi miehen petturuus. Mutta mikäli mieheni on se, mitä antaa ymmärtää, näistä kolmansien osapuolien valinnoista ei ole elämääni mitään harmia. Harmia tulisi ainoastaan mieheni valinnoista.
- bit
Inda kirjoitti:
Toki kolmas henkilö on osallisena, mutta pointtini oli juuri se, että uskolliset ihmiset eivät petä; heitä ei yksikään liehittelijä saa sänkyyn. Sen sijaan tämä liehittelijä voi saada jonkun toisen hyvinkin helposti. Eli; se on kumppanin valinta pettääkö vai ei. Kyllä se vaan niin on että siinä suhteessa on vain ne kaksi ihmistä.. jos jonkun mielestä useampi, ei sitten varmaan kannata odottaakaan uskollisuutta.
Kumppanin valinta on pettääkö vai ei. Periaatteessa Ok. Nyt vain olet unohtanut, että kuten vakituiseen suhteeseen kuuluu vain kaksi niin kuuluu myös siihen toiseen suhteeseen. Ei vakikumppani pysty yksin päätöstä tekemään lähteekö suhteeseen sinkun (tai toisen varatun) kanssa! Kyllä siihen tarvitaan "suostumus" myös siltä toiselta.
Annat sellaisen kuvan, että jokainen sinkku on valmis suhteeseen varatun kanssa, koska HE eivät petä. Kertoisitko miksi on paljon sinkkuja, joiden moraaliin ei silti sovi seksi varatun kanssa? Ei vaikka he haluaisivat sitä aivan hillittömästi. Mikä heitä oikein vaivaa?
Kuvittele: Varattu (Puhun itsestäni), joka on ollut uskollinen miehelleen vuosikausia eikä pettäminen ole edes käynyt mielessä. Sitten yhtäkkiä "pam". Ihastuminen, rakastuminen toiseen. Ei keneenkään muuhun mutta juuri häneen. Tiedätkö. Tuossa tilanteessa ei ole mikään sen suloisempaa kuin kuulla sinkun sanovan "Rakastan sinua. Mutta arvostan sinua ja perhettäsi enkä halua suhdetta kanssasi". Tuon halusinkin kuulla. Jos hän olisi halunnut minut seksisuhteeseen niin silloin olisin perääntynyt heti.
Elämässä on kaikenlaista. - Inda
bit kirjoitti:
Kumppanin valinta on pettääkö vai ei. Periaatteessa Ok. Nyt vain olet unohtanut, että kuten vakituiseen suhteeseen kuuluu vain kaksi niin kuuluu myös siihen toiseen suhteeseen. Ei vakikumppani pysty yksin päätöstä tekemään lähteekö suhteeseen sinkun (tai toisen varatun) kanssa! Kyllä siihen tarvitaan "suostumus" myös siltä toiselta.
Annat sellaisen kuvan, että jokainen sinkku on valmis suhteeseen varatun kanssa, koska HE eivät petä. Kertoisitko miksi on paljon sinkkuja, joiden moraaliin ei silti sovi seksi varatun kanssa? Ei vaikka he haluaisivat sitä aivan hillittömästi. Mikä heitä oikein vaivaa?
Kuvittele: Varattu (Puhun itsestäni), joka on ollut uskollinen miehelleen vuosikausia eikä pettäminen ole edes käynyt mielessä. Sitten yhtäkkiä "pam". Ihastuminen, rakastuminen toiseen. Ei keneenkään muuhun mutta juuri häneen. Tiedätkö. Tuossa tilanteessa ei ole mikään sen suloisempaa kuin kuulla sinkun sanovan "Rakastan sinua. Mutta arvostan sinua ja perhettäsi enkä halua suhdetta kanssasi". Tuon halusinkin kuulla. Jos hän olisi halunnut minut seksisuhteeseen niin silloin olisin perääntynyt heti.
Elämässä on kaikenlaista.Tässä taas näkee mihin keskustelu menee, kun jonkun mielestä joku "antaa kuvaa". En ole missään vaiheessa sanonut, että kaikki sinkut ovat valmiita varattujen kanssa suhteeseen. Opettele lukemaan.
- Inda
bit kirjoitti:
Elämässä on kaikenlaista.Vaikka kolmannelta tulee se suostumus; en ole sitä yhdessäkään tekstissäni kieltänyt, toisin kuin on väitetty (mikä taas osoittaa hyvin ihmisten tulkinta kykyä) syypää pettämiseen on yhä pettäjä :) Ja hyvin huonosti on asiat kun on suhteessa ja menee rakastumaan toiseen.. ai niin, mutta se on ilmeisesti sitä iän tuomaa kokemusta, johon minäkin sitten varmaan tulen törmäämään kun olen kypsä ja viisas. Nyt alan ymmärtää :P
- irina
Inda kirjoitti:
Tässä taas näkee mihin keskustelu menee, kun jonkun mielestä joku "antaa kuvaa". En ole missään vaiheessa sanonut, että kaikki sinkut ovat valmiita varattujen kanssa suhteeseen. Opettele lukemaan.
Vai, että sentään kaikki sinkut eivät ala olemaan varattujen kanssa. Mutta kaikki vaimot/miehet syyttävät aina sitä toista osapuolta?
- irina
Inda kirjoitti:
Vaikka kolmannelta tulee se suostumus; en ole sitä yhdessäkään tekstissäni kieltänyt, toisin kuin on väitetty (mikä taas osoittaa hyvin ihmisten tulkinta kykyä) syypää pettämiseen on yhä pettäjä :) Ja hyvin huonosti on asiat kun on suhteessa ja menee rakastumaan toiseen.. ai niin, mutta se on ilmeisesti sitä iän tuomaa kokemusta, johon minäkin sitten varmaan tulen törmäämään kun olen kypsä ja viisas. Nyt alan ymmärtää :P
Voi hyvä tyttö; kyllä HYVÄSSÄkin parisuhteessa voi ihastua ja rakastua toiseen. Rakkautta ei voi tilata eikä suunnitella. Sitä ei löydä aina edes hakemalla! Sen vuoksi "mennä rakastumaan toiseen", on huono ilmaus.
- irina
Inda kirjoitti:
"Uskolliset ihmiset eivät petä". Siis ei ole olemassa täysin uskottomia eikä uskollisia ihmisiä. Kaikki ovat uskottomia ellei teoissa niin sitten sanoissa tai ajatuksissa.
Joku pettää kerran elämässään vaikkpa 40 avioliittovuoden aikana himoitsemansa toisen ihmisen kanssa. Sanotko häntäkin uskottomaksi ihmiseksi? Mitä jos tuo "himon kohde" olisikin kieltäytynyt kunniasta eikä pettämisestä olisikaan tullut mitään? Eli pettämisestä ei tulisi mitään, uskollisena oli pakko pysyä toisen kieltäytyessä kunniasta, mutta oliko se kumppanin valinta? Vai tuon toisen? ;). - Inda
irina kirjoitti:
Voi hyvä tyttö; kyllä HYVÄSSÄkin parisuhteessa voi ihastua ja rakastua toiseen. Rakkautta ei voi tilata eikä suunnitella. Sitä ei löydä aina edes hakemalla! Sen vuoksi "mennä rakastumaan toiseen", on huono ilmaus.
Jos antaa itselleen luvan siihen eikä kykene ajattelemaan järjellä. Onko sellainen sitten hyvä parisuhde? Tunnistan itse omat tunteeni, jos joku herättää ihastusta, mutta oma suhde sitoo sydämen sen verran voimakkaasti, ettei tulisi mieleenkään antaa homman edetä ja sen huomaa ettei edes tekisi mieli edetäkään siinä.
- Inda
irina kirjoitti:
"Uskolliset ihmiset eivät petä". Siis ei ole olemassa täysin uskottomia eikä uskollisia ihmisiä. Kaikki ovat uskottomia ellei teoissa niin sitten sanoissa tai ajatuksissa.
Joku pettää kerran elämässään vaikkpa 40 avioliittovuoden aikana himoitsemansa toisen ihmisen kanssa. Sanotko häntäkin uskottomaksi ihmiseksi? Mitä jos tuo "himon kohde" olisikin kieltäytynyt kunniasta eikä pettämisestä olisikaan tullut mitään? Eli pettämisestä ei tulisi mitään, uskollisena oli pakko pysyä toisen kieltäytyessä kunniasta, mutta oliko se kumppanin valinta? Vai tuon toisen? ;).Kukahan täällä nyt väittää yhtä asiaa kaikkiin muihin päteväksi? Jokainen pariskunta voi itse määritellä, mistä uskottomuus katsotaan. Eli tällöin, kun on yhteinen sopimus, toinen on joko uskollinen tai uskoton, ei molempia. Jos joku on vannonut toiselle ettei petä, ja sitten pettääkin, on hän silloin uskoton. Ja toisessa esimerkissäsi kumppani teki jo valinnan, kun oli valmis lähtemään pettämään, jos toinen olisi ollut suostuvainen.
- irina
Inda kirjoitti:
Jos antaa itselleen luvan siihen eikä kykene ajattelemaan järjellä. Onko sellainen sitten hyvä parisuhde? Tunnistan itse omat tunteeni, jos joku herättää ihastusta, mutta oma suhde sitoo sydämen sen verran voimakkaasti, ettei tulisi mieleenkään antaa homman edetä ja sen huomaa ettei edes tekisi mieli edetäkään siinä.
Juuri tuo onkin eräänlaisen uskottomuuden ydin: Rakastuessaan EI kykene ajattelemaan järjellä! Kaikki lähtee juuri siitä riemullisesta rakastumisen huumasta siihen toiseen ihmiseen. Rakastua voi, vaikka olisi miten hyvä parisuhde. Se voi osua kenen kohdalle tahansa (myös sinun). Vaikka olisi sitoutunut omaan suhteeseensa miten paljon tahansa niin rakastumisen huuma ajaa aina sen ohi - nimittäin jos se tarpeeksi vahva. Sen jälkeen on kysymys pelkästään siitä miten osaa luovia tunteidensa sekamelskasta oikeaan/sopivaan suuntaan.
Tähän koko soppaan vaikuttaa KOKONAISUUS ja kokemus:
Millainen on parisuhteessa A:n (tämä rakastunut höpsö ;)) vuorovaikutussuhde B:hen JA B:n vuorovaikutussuhde A:han. Millainen on A:n suhde C:hen ja C:n suhde A:han. Uskottomuutta ei edes synny jos C kieltäytyy aloittamasta suhdetta A:n kanssa.
Jokaisen kolmiodraaman systeemi on erittäin erilainen, koska kaikki me olemme erilaisia. Sen vaan sanon, ettei kolmiodraamaa pääse syntymään jos "tiukkapipoisella" sinkulla on moraali, joka ulottuu lähimmäisiinkin. Varatun uskottomuus menee tuolloin ennalta mönkään :(. :). Kuten huomaat; kaikella on hyvät :) ja huonot :( puolensa...
Itse läpikävin rakastumishelvetin aikana, jolloin rakastin miestäni enemmän kuin koskaan. Omalta kohdaltani sanon, että parisuhteemme oli/on loistava ja ainoa syy rakastumiseen oli tuo toinen mies; oikea kohtalon oikku :). - nanu
filosoovi kirjoitti:
"älä himoitse toisen omaisuutta" !!!
Ja mistäs lähtien kumppani on ollut omaisuutta.
Lievää esineellistämistä, ettenkö sanoisi..
Siinä kohtaa kun toisen kuvittelee omistavansa, mennään peppu edellä puuhun.. (ja kurkitaan sieltä ku toinen pettää..)
- tyttö
Minäkin olen joutunut tahtomattani "kolmanneksi". Aamulla sain miehen syytökset niskaani kun HÄN on mennyt pettämään puolisoaan. Kieroutunutta ajattelua minun mielestä, että syy olisi minun? Enhän lähtiessä tiennyt että mies oli varattu. Harvemmin sitä tulee yöllä baarista lähtiessä tentattua seuralaisen parisuhteesta...
Ja (nyt minäkin saan vihat niskaani...) Olen ehdottomasti sitä mieltä että syyllinen on se joka pettää. Petetty ja "rakastettu" ovat molemmat uhreja.
Voimia kaikille näiden asioiden kanssa kamppailussa!- lähdekään kenen tahansa mukaan
Harvoin tosiaan tulee tentattua baaritutuilta, onko henkilö naimisissa vai ei. Ei kyllä tule lähdettyä satunnaisten baarituttavuuksien mukaankaan. Jos haluaa pelkkää seksiä ilman nimiä, siinä on omat riskinsä. Jos haluaa kulkea pimeässä puistossa yksin keskellä yötä, sekin on sallittua ja siinä on omat riskinsä...
- viestiketjuun
Tämä kolmannen osapuolen syyllisyys tai syyttömyys uskottomuuteen on varmaan niitä ikuisuuskysymyksiä, joihin ei löydy yksiselitteistä vastausta koskaan, koska suhteet ovat erilaisia.
Indan argumentoinnista paistaa läpi muutama seikka. Nuoruus ja kokemattomuus näkyy kirjoittajan ehdottomuudessa ja omien näkemystensä viimeiseen asti puolustamisessa. Kun ikää ja elämänkokemusta karttuu, yleensä ihmisten ehdottomuus laimenee.
Perustuuko Indan oman kumppanin uskottomuuden salliminen suurelta osin siihen, että hän haluaa hallita elämäänsä ja näin ollen uskottomuuden salliminen on pienempi paha kuin uskottomuuden tuleminen yllätyksenä? Hän ei halua olla se sinisilmäinen vaimo, joka viimeisenä tietää miehensä uskottomuudesta. Elämänkokemus tuo myös sen tiedon, että vaikka miten yrität, mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus. Teet mitä tahansa, elämä heittää eteen jokaiselle jotain odottamatonta.
Elämä on kovin yksinkertaista silloin, kun parisuhde on tosiaan vain parisuhde. Itse asuin ennen nykyistä suhdettani kolme vuotta avoliitossa eri miehen kanssa. Kuinka kevyttä elämä olikaan, kun omista teoistaan (kuten pettämisestä) oli kuitenkin vastuussa lähinnä vain itselleen.- Inda
Tuskin sinäkään olisit suhtautunut tekstiini sen kummemmin vaikka olisin 40-vuotias. Aina jos haluaa, löytää tekosyitä alkaa kumota toisen ajatuksia. Oli se sitten ikä, kokemattomuus tms. Joittenkin on vaikea käsittää, että monet voivat olla kokeneempia parikymppisenä kuin jotkut nelikymppisenäkään.. mutta tästä en tosiaan jaksa enempää jankuttaa, kun siihen törmää melkein jokaisessa keskustelussa.
- Inda
En salli miehelleni uskottomuutta.. se ei ole uskottomuutta, että käy vieraissa luvan kanssa. Uskottomuutta on se, jos käy siellä toisen selän takana. Tätä sinun, ilmeisesti sitten viiskymppisen ja niin hirveän kokeneen ihmisen tuntuu olevan vaikea ymmärtää. Nyt olen jo niin monesti toistanut itseäni, että jos joku ei tajua, jääkööt tajuamatta. Muissa se ehdottomuus enemmän ilmenee kuin minussa.
- ei se haittaa keskustelua s...
Inda kirjoitti:
Tuskin sinäkään olisit suhtautunut tekstiini sen kummemmin vaikka olisin 40-vuotias. Aina jos haluaa, löytää tekosyitä alkaa kumota toisen ajatuksia. Oli se sitten ikä, kokemattomuus tms. Joittenkin on vaikea käsittää, että monet voivat olla kokeneempia parikymppisenä kuin jotkut nelikymppisenäkään.. mutta tästä en tosiaan jaksa enempää jankuttaa, kun siihen törmää melkein jokaisessa keskustelussa.
Mutta kyllä sinun jutuistasi huomaa, että olet vielä nuori ja tietyssä mielessä kokematon. Kokemus ja kokemus.. eletyn elämän tuomaa kokemusta ei voita mikään. Sen vaan huomaa kirjoituksista. Mutta ei se silti sitä meinaa, että sinun juttujasi ei otettaisi todesta. Se, että ne herättävät epäilyjä, johtuu siitä, että kirjoittelet paljon ja selvästi ristiriitaisesti, toisessa ketjussa eri tavalla. Ja nuoruuden innolla, mikä sinällään on hyvä asia :)
Olen aivan varma, että 40-vuotiaana tekstisi ovat erilaisia, erisävyisiä. Niin se menee, eikä sen toteamisesta kannata loukkaantua. Älä sinäkään aliarvioi iän tuomaa "viisautta".. jos se nyt sitä on :)) - sentään
ei se haittaa keskustelua s... kirjoitti:
Mutta kyllä sinun jutuistasi huomaa, että olet vielä nuori ja tietyssä mielessä kokematon. Kokemus ja kokemus.. eletyn elämän tuomaa kokemusta ei voita mikään. Sen vaan huomaa kirjoituksista. Mutta ei se silti sitä meinaa, että sinun juttujasi ei otettaisi todesta. Se, että ne herättävät epäilyjä, johtuu siitä, että kirjoittelet paljon ja selvästi ristiriitaisesti, toisessa ketjussa eri tavalla. Ja nuoruuden innolla, mikä sinällään on hyvä asia :)
Olen aivan varma, että 40-vuotiaana tekstisi ovat erilaisia, erisävyisiä. Niin se menee, eikä sen toteamisesta kannata loukkaantua. Älä sinäkään aliarvioi iän tuomaa "viisautta".. jos se nyt sitä on :))höh !! parikymppinen ja jakanut itseään sadalle miehelle ja hurskastelee ja viisastelee täällä !
Vielä on matkaa aikuisuuteen hänellä. - teettää...
Inda kirjoitti:
En salli miehelleni uskottomuutta.. se ei ole uskottomuutta, että käy vieraissa luvan kanssa. Uskottomuutta on se, jos käy siellä toisen selän takana. Tätä sinun, ilmeisesti sitten viiskymppisen ja niin hirveän kokeneen ihmisen tuntuu olevan vaikea ymmärtää. Nyt olen jo niin monesti toistanut itseäni, että jos joku ei tajua, jääkööt tajuamatta. Muissa se ehdottomuus enemmän ilmenee kuin minussa.
Älä tyttö pieni tartu sanavalintoihin, jos sinulla ei ole enää sisällöllisesti uutta sanottavaa. Joillekin ihmisille uskottomuus on suhde kolmannen osapuolen kanssa, tiesi oma puoliso sitä tai ei. Jos alat viilaamaan pilkkua vain todistaaksesi olevasi oikeassa, uskottavuutesi kärsii.
Voit ihan rauhassa toistaa itseäsi, mutta yrittäisit välillä ymmärtää muidenkin kirjoituksia, etkä vain kumota toisenlaisia mielipiteitä. Sinulle eriävät mielipiteet näyttävät olevan kuin punainen vaate härälle. Nuoruuden ehdottomuutesi tulee ilmi juuri siinä, ettet yritäkään ymmärtää, mitä toiset kirjoittavat, vaan ainoastaan puolustelet omia ristiriitaisia juttujasi. Jos et pysty kirjallisesti ilmaisemaan itseäsi selvästi (tosi harva muuten pystyy), ei kannata suuttua muiden vastauksiin. Erilaiset mielipiteet lienevät tämän palstan suola, vai mitä. - Inda
teettää... kirjoitti:
Älä tyttö pieni tartu sanavalintoihin, jos sinulla ei ole enää sisällöllisesti uutta sanottavaa. Joillekin ihmisille uskottomuus on suhde kolmannen osapuolen kanssa, tiesi oma puoliso sitä tai ei. Jos alat viilaamaan pilkkua vain todistaaksesi olevasi oikeassa, uskottavuutesi kärsii.
Voit ihan rauhassa toistaa itseäsi, mutta yrittäisit välillä ymmärtää muidenkin kirjoituksia, etkä vain kumota toisenlaisia mielipiteitä. Sinulle eriävät mielipiteet näyttävät olevan kuin punainen vaate härälle. Nuoruuden ehdottomuutesi tulee ilmi juuri siinä, ettet yritäkään ymmärtää, mitä toiset kirjoittavat, vaan ainoastaan puolustelet omia ristiriitaisia juttujasi. Jos et pysty kirjallisesti ilmaisemaan itseäsi selvästi (tosi harva muuten pystyy), ei kannata suuttua muiden vastauksiin. Erilaiset mielipiteet lienevät tämän palstan suola, vai mitä.Huvittavaa taas; minun sanakäänteisiini on tartuttu koko ajan, mutta sitten kun minä tartun; olen taas väärässä. Joillekin uskottomuus voi tarkoittaa vaikka mitä, mutta sitä ei voi soveltaa muihin, miten he sen kokevat. Ja jälleen kerran; kukaan ei ole osannut perustella puheitteni ristiriitaisuutta, ja jos perustelee, pystyn sen helposti kumoamaan, yksinkertaisesti siksi, että en puhu ristiriitaisesti. Minä voin kyllä myöntää, jos joku minut puheissa päihittää, mutta kukaan muu ei sitä täällä tunnu suostuvan tekemään. Minun pitäisi ymmärtää muitten kirjoituksia, mutta muitten ei minun. Muut ovat ilmeisesti yläpuolellani. Ja on niin säälittävää tämä "nuoruuden ehdottomuus" ilmaisu, osoittaa sen kuinka paljon on kesken kasvuisia "ei-nuoria", jotka ovat kohottaneet itsensä muitten yläpuolelle ja pilviin, vaikka todellisuudessa kukaan teistä ei tiedä mitä minä olen kokenut ja minkä verran. Te vaan pistätte itsenne yläpuolelleni, kun on noussut pissi päähän omasta iästä. Parikymppiset ylenkatsoo viisitoista vuotiaita, kolmekymppiset parikymppisiä jne. Harvat osaavat suhtautua toiseen ajattelevana ihmisenä. Olette säälittäviä; ahdasmielisiä, kapeanäköisiä.. esitätte näkökantojanne minusta ilman että pystytte perustelemaan (itse olen kaiken perustellut) ja vääristelette sanojani. Surullista. Se varmasti myös näkyy teissä.
- Inda
sentään kirjoitti:
höh !! parikymppinen ja jakanut itseään sadalle miehelle ja hurskastelee ja viisastelee täällä !
Vielä on matkaa aikuisuuteen hänellä.niitä olikin sata, kiitos kun kerroit, onneksi muut tietävät asiani paremmin kuin minä itse, kuinka muuten pärjäisinkään!!
- Inda
ei se haittaa keskustelua s... kirjoitti:
Olen aivan varma, että 40-vuotiaana tekstisi ovat erilaisia, erisävyisiä. Niin se menee, eikä sen toteamisesta kannata loukkaantua. Älä sinäkään aliarvioi iän tuomaa "viisautta".. jos se nyt sitä on :))Voisin kertoa sinulle eletystä elämästä vaikka mitä, mutta koska minulla ei ole tarvetta todistella sitä, en aio sitä myöskään tässä tehdä. Tiedän kyllä, että ihmisillä näyttää olevan vaikeuksia kestää juttujani. Minä osaan katsoa asioita laajemmin kuin eräät täällä, koska osaan perustella näkemykseni. Toiset eivät perustele, mutta ilmeisesti sitä ei tarvitse tehdäkään jos on yli 30, vai mikä se sisäpiirin ikäraja onkaan? Olen useasti kysynyt eri ketjuissa esiintyvistä ristiriidoista, mutta kas kun kukaan ei osaa kertoa mikä on ristiriitaista? Enemmän se kertoo muista ihmisistä, jotka sanovat olevansa niin fiksuja minuun verrattuna, mutta eivät kykene ymmärtämään, ettei esim mieheni ole uskoton jos käy luvan kanssa vieraissa. Minä hyväksyn kaikki mielipiteet, jotka ihmiset osaavat perustella katsottuaan asiaa eri näkökannoista. Mutta olen tosiaan ehdoton siinä, ettei muille voi tulla sanomaan miten toisen tulisi elää ja olla. Minä hyväksyn kyllä muitten tavat, niin kauan kun henkilö ei satuta toista (ja taas tosiaan, kolmas osapuoli ei ole se joka satuttaa) mutta kylläpä sitten minulle tulee tekstiä siitä kuinka "paha" ihminen olen.. aijai, kyllä sääliksi käy teitä "vanhempia", jotka pidätte itseänne niin fiksuina, ei ole hyvä että mikään nousee hattuun, sen kyllä huomaa jo kaukaa.
- onneksi ja valitettavasti :)
Inda kirjoitti:
Huvittavaa taas; minun sanakäänteisiini on tartuttu koko ajan, mutta sitten kun minä tartun; olen taas väärässä. Joillekin uskottomuus voi tarkoittaa vaikka mitä, mutta sitä ei voi soveltaa muihin, miten he sen kokevat. Ja jälleen kerran; kukaan ei ole osannut perustella puheitteni ristiriitaisuutta, ja jos perustelee, pystyn sen helposti kumoamaan, yksinkertaisesti siksi, että en puhu ristiriitaisesti. Minä voin kyllä myöntää, jos joku minut puheissa päihittää, mutta kukaan muu ei sitä täällä tunnu suostuvan tekemään. Minun pitäisi ymmärtää muitten kirjoituksia, mutta muitten ei minun. Muut ovat ilmeisesti yläpuolellani. Ja on niin säälittävää tämä "nuoruuden ehdottomuus" ilmaisu, osoittaa sen kuinka paljon on kesken kasvuisia "ei-nuoria", jotka ovat kohottaneet itsensä muitten yläpuolelle ja pilviin, vaikka todellisuudessa kukaan teistä ei tiedä mitä minä olen kokenut ja minkä verran. Te vaan pistätte itsenne yläpuolelleni, kun on noussut pissi päähän omasta iästä. Parikymppiset ylenkatsoo viisitoista vuotiaita, kolmekymppiset parikymppisiä jne. Harvat osaavat suhtautua toiseen ajattelevana ihmisenä. Olette säälittäviä; ahdasmielisiä, kapeanäköisiä.. esitätte näkökantojanne minusta ilman että pystytte perustelemaan (itse olen kaiken perustellut) ja vääristelette sanojani. Surullista. Se varmasti myös näkyy teissä.
Niin olisiko se niin, että jos kakskymppinen tietää millainen itse oli 12-15 vuotiaana, hän tavallaan tietää myös sen muutoksen minkä on huomannut itsessään, samoin 40-vuotias tietää millainen oli parikymppisenä ja tietää miten on muuttunut. Koko elämä on muutosta, me kehitymme toisaalta myös taannumme varsinkin fyysisesti. Kyllä se hyvin yleinen ajatus on nelikymppisellä: ottaisin sen kehon, mikä oli parikymppisena, jos ei tarttis sitä päätä ottaa. Se ei tarkoita mitään pahaa eikä sillä ole tarkoitus mitätöidä parikymppisen ajatuksia, ainoastaan olla eri mieltä. No onhan se totta, että vanhemmilla ihmisillä on vähän sellainen taipumus, mutta luultavasti myös sinulla sitten joskus.
Jos ajattelen itseäni parikymppisenä, olin hyvin aktiivinen, sosiaalinen ja varmaan monen mielestä fiksu nuori nainen. Minulla oli itsestäni tietty käsitys, tiesin mitä haluan ja miksi tulen. No ei se kauas mennyt, mutta nyt tiedän nelikymppisenä, että en tiennyt heikkouksiani, en todellakaan tajunnut niitä, tiesin vahvuuksiani, mutta en tiennyt niitä todellisia vahvuuksiani, niitä, jotka tulevat ilmi, kun tulee lapsia, kun tulee sairauksia, kun tekee töitä, etenee urallaan, kun elää parisuhteen ylä-ja alamäet. Elämä tasoittaa ja tekee nöyräksi, toisaalta tässä iässä tietää vielä paremmin mitä haluaa ja vielä on kuitenkin puhtia muuttaa suuntaakin.
Ei ole toistaan parempaa ikää, kaikki on elettävä, jotta tulee vanhaksi. Oletkos koskaan kuunnellut todella ajatuksella vanhaa ihmistä, hänen viisauttaa. Kunhan voittaa omat ennakkoasenteet, sen viisauden löytää vieläpä sieltä dementian seastakin :) Jokainen tulee sillä tavoin viisaaksi :) elämänviisaaksi.. nöyräksi elämälle.
Nöyryys ei tarkoita alistumista. - Inda
onneksi ja valitettavasti :) kirjoitti:
Niin olisiko se niin, että jos kakskymppinen tietää millainen itse oli 12-15 vuotiaana, hän tavallaan tietää myös sen muutoksen minkä on huomannut itsessään, samoin 40-vuotias tietää millainen oli parikymppisenä ja tietää miten on muuttunut. Koko elämä on muutosta, me kehitymme toisaalta myös taannumme varsinkin fyysisesti. Kyllä se hyvin yleinen ajatus on nelikymppisellä: ottaisin sen kehon, mikä oli parikymppisena, jos ei tarttis sitä päätä ottaa. Se ei tarkoita mitään pahaa eikä sillä ole tarkoitus mitätöidä parikymppisen ajatuksia, ainoastaan olla eri mieltä. No onhan se totta, että vanhemmilla ihmisillä on vähän sellainen taipumus, mutta luultavasti myös sinulla sitten joskus.
Jos ajattelen itseäni parikymppisenä, olin hyvin aktiivinen, sosiaalinen ja varmaan monen mielestä fiksu nuori nainen. Minulla oli itsestäni tietty käsitys, tiesin mitä haluan ja miksi tulen. No ei se kauas mennyt, mutta nyt tiedän nelikymppisenä, että en tiennyt heikkouksiani, en todellakaan tajunnut niitä, tiesin vahvuuksiani, mutta en tiennyt niitä todellisia vahvuuksiani, niitä, jotka tulevat ilmi, kun tulee lapsia, kun tulee sairauksia, kun tekee töitä, etenee urallaan, kun elää parisuhteen ylä-ja alamäet. Elämä tasoittaa ja tekee nöyräksi, toisaalta tässä iässä tietää vielä paremmin mitä haluaa ja vielä on kuitenkin puhtia muuttaa suuntaakin.
Ei ole toistaan parempaa ikää, kaikki on elettävä, jotta tulee vanhaksi. Oletkos koskaan kuunnellut todella ajatuksella vanhaa ihmistä, hänen viisauttaa. Kunhan voittaa omat ennakkoasenteet, sen viisauden löytää vieläpä sieltä dementian seastakin :) Jokainen tulee sillä tavoin viisaaksi :) elämänviisaaksi.. nöyräksi elämälle.
Nöyryys ei tarkoita alistumista.Joku on jo voinut ehtiä (joutua) parikymppiseksi mennessä näkemään ja kokemaan asioita, jolloin tuntee itsensä, omat vahvuutensa jne. Mitäs sitten heistä voi päätellä, jotka ovat nelikymppisiä, ja samaa mieltä kanssani? Ovatko he sitten keskenkasvuisia? Mielestäni tämä nelikymppisten hehkuva tunne elämänkokemuksesta viittaa siihen, että ihminen on tosiaan ollut tyhmä nuorempana.. itsekin olen ollut tyhmä nuorempana. Mutta tyhmintä on se nelikymppisten viisastelu, he ovat olevinaan viisaampia, mutta kompastuvat omaan viisauteensa arvostellessaan toisen ikää jne. Toiset oppii ennemmin, toiset myöhemmin. Elämä vaan kulkee ja opettaa ihmisiä eri tahtia.
- Inda
Nöyryys ei tarkoita alistumista.typerää yleistää ihmisiä iän perusteella.. jos sitä elämänkokemusta on kerta niin paljon, luulisi, että tajuaisi miten erilaisia parikymppisiä ja nelikymppisiä on olemassa. Eräs tuntemani kolmekymppinen on kuin viisitoistavuotias (ja on sitä mieltä itsekin) ja joku viisitoistavuotiaskin osaa käyttäytyä tietyllä tavalla "kypsemmin".. Niistä, jotka vakuuttavat asioita elämänkokemuksellaan ja teilaavat sillä toisten puheita, huomaa sen, että sitä kokemusta ja nöyryyttä vasta puuttuukin. Olitpa sitten vaikka 80 vuotta vanha. Isoäidistäni tämän huomaa hyvin, aina on ollut luottavainen ja ymmärtäväinen, vaikka itse on elänyt eri aikakautta, on kyennyt ymmärtämään eri aikakauden ihmistä.. ei ole ikinä tullut sanomaan, että kun olet tuon ja tuon ikäinen. On sanonut asioita, mutta ei koskaan vedonnut ikään. Sellaisesta ihmisestä voi sanoa, että hänellä on elämänkokemusta.
- Setävm60
Inda kirjoitti:
Huvittavaa taas; minun sanakäänteisiini on tartuttu koko ajan, mutta sitten kun minä tartun; olen taas väärässä. Joillekin uskottomuus voi tarkoittaa vaikka mitä, mutta sitä ei voi soveltaa muihin, miten he sen kokevat. Ja jälleen kerran; kukaan ei ole osannut perustella puheitteni ristiriitaisuutta, ja jos perustelee, pystyn sen helposti kumoamaan, yksinkertaisesti siksi, että en puhu ristiriitaisesti. Minä voin kyllä myöntää, jos joku minut puheissa päihittää, mutta kukaan muu ei sitä täällä tunnu suostuvan tekemään. Minun pitäisi ymmärtää muitten kirjoituksia, mutta muitten ei minun. Muut ovat ilmeisesti yläpuolellani. Ja on niin säälittävää tämä "nuoruuden ehdottomuus" ilmaisu, osoittaa sen kuinka paljon on kesken kasvuisia "ei-nuoria", jotka ovat kohottaneet itsensä muitten yläpuolelle ja pilviin, vaikka todellisuudessa kukaan teistä ei tiedä mitä minä olen kokenut ja minkä verran. Te vaan pistätte itsenne yläpuolelleni, kun on noussut pissi päähän omasta iästä. Parikymppiset ylenkatsoo viisitoista vuotiaita, kolmekymppiset parikymppisiä jne. Harvat osaavat suhtautua toiseen ajattelevana ihmisenä. Olette säälittäviä; ahdasmielisiä, kapeanäköisiä.. esitätte näkökantojanne minusta ilman että pystytte perustelemaan (itse olen kaiken perustellut) ja vääristelette sanojani. Surullista. Se varmasti myös näkyy teissä.
Aivan, kukaan muu ei voi olla oikeassa, sinä vain,
todistit sen ajatusmaailmasi itse näissä jutuissasi, kun et kestänytkään kritiikkiä ! Ja olet oikeassa, se ei varmaankaan ole iästä kiinni. On niitä nuoria, jotka pystyvät keskustelemaan pimahtamattakin.
Oppia ikä kaikki, vaikka et sitä myöntäisikään. - Inda
Nöyryys ei tarkoita alistumista.En osaa näköjään yhdellä kertaa kirjoittaa kaikkea, myönnetään; siinä tulee esille kirjallinen heikkouteni. Olen itsessäni tosiaan huomannut sen, että joittenkin henkilöitten suhteen ajattelen mielessäni "onpa tyhmä..", mutta ikinä en kenellekään nuoremmalle menisi sanomaan, että sinä et tiedä sitä tai sitä sen takia kun olen tuon ikäinen ja sen kyllä huomaa, eikä sinulla ole kokemusta vielä tuossa iässä. Eri ihmisillä on enemmän ja vähemmän kokemuksia, iästä huolimattta. On väärillä raiteilla silloin, kun alkaa vedota toisen ikään.. se on merkki siitä, ettei ole niin fiksu kuin kuvittelee, päinvastoin, se on ylimielisyyttä; "minä olen viisaampi kuin sinä, olet tuon ikäinen, et silloin vielä voi tietää tätä asiaa.." Voi että, tässä on vain huomannut sen, että tiedän ja ymmärrän niin paljon enemmän kuin jotkut toiset. Tunnen paljon eri ikäisiä ihmisiä, ja olen huomannut että ikä itsessään ei tuo viisautta..
- Inda
Setävm60 kirjoitti:
Aivan, kukaan muu ei voi olla oikeassa, sinä vain,
todistit sen ajatusmaailmasi itse näissä jutuissasi, kun et kestänytkään kritiikkiä ! Ja olet oikeassa, se ei varmaankaan ole iästä kiinni. On niitä nuoria, jotka pystyvät keskustelemaan pimahtamattakin.
Oppia ikä kaikki, vaikka et sitä myöntäisikään.Voi setä parkaa, kun kuuluu tähän ikä-viisaitten joukkoon. Ai en kestä kritiikkiä, kun osasin vastata takaisin.. voih. Ja minä pimahdin? Täällä pimahti kyllä tosiaan porukkaa, ikä-viisaat nimittäin. Osasin varautua tällaisiin reaktiohin. Silti se on niin surullista, että jotkut ovat niin ylimielisiä. Tiedän, kuinka synkkää teidän ahdas elämänne on, tiedän oikeasta elämästäkin näitä ikäviisaita ihmisiä :) Ja tiedätkös, en välitä kenenkään teidän puheistanne, kun olette niiiin pieniä vaikka kuvittelette olevanne suuria.
- huomautan
Inda kirjoitti:
Voi setä parkaa, kun kuuluu tähän ikä-viisaitten joukkoon. Ai en kestä kritiikkiä, kun osasin vastata takaisin.. voih. Ja minä pimahdin? Täällä pimahti kyllä tosiaan porukkaa, ikä-viisaat nimittäin. Osasin varautua tällaisiin reaktiohin. Silti se on niin surullista, että jotkut ovat niin ylimielisiä. Tiedän, kuinka synkkää teidän ahdas elämänne on, tiedän oikeasta elämästäkin näitä ikäviisaita ihmisiä :) Ja tiedätkös, en välitä kenenkään teidän puheistanne, kun olette niiiin pieniä vaikka kuvittelette olevanne suuria.
hedelmällinen pohja mille tahansa keskustelulle, ettei yhtään välitä kenenkään puheista. Jos ei todella pysty vuorovaikutukseen, on ihmisenä surullisen vajaa.
- Inda
huomautan kirjoitti:
hedelmällinen pohja mille tahansa keskustelulle, ettei yhtään välitä kenenkään puheista. Jos ei todella pysty vuorovaikutukseen, on ihmisenä surullisen vajaa.
Hyvä että olet huomannut sen kohdallasi.. et ilmeisesti joko lukenut kirjoituksiani, tai ottanut niitä huomioon. Minun on hyvin vaikeaa olla vuorovaikutuksessa muitten kanssa, kun he (jotkut täällä) eivät siihen kykene.
- lueskelija
Inda kirjoitti:
Hyvä että olet huomannut sen kohdallasi.. et ilmeisesti joko lukenut kirjoituksiani, tai ottanut niitä huomioon. Minun on hyvin vaikeaa olla vuorovaikutuksessa muitten kanssa, kun he (jotkut täällä) eivät siihen kykene.
Heh, oletkin lapsellisempi kuin luulin,
kyllä se siitä.. - vieläkään mitään?!
Inda kirjoitti:
Sanot näin sinun ajatuksiasi kommentoiville. Mutta ikä tulee tässäkin esiin: ET HUOMAA ITSE TEKEVÄSI SITÄ SAMAA MUILLE, MISTÄ MUITA SYYTÄT! Elämän kokemusta omaava ihminen näkee myös omat "virheensä" ja huonot puolet, ei vain toisten.
Eräskin kommentoija esitti sinulle asiallisia ja - ainakin minut ne sai miettimään omia periaatteitani ja käsityksiäni - pohtimisen arvoisia kysymyksiä, joihin et vastannut mitenkään. Ihminen jättää kysymykseen vastaamisen silloin, kun ei osaa vastata. Usein toki perustellaan asiaa niin, että "siihen ei kannattanut edes kommentoida..".
Vanhempi ihminen on ainakin jo huomannut sen, että ei elä maailmassa yksin. Ja että suvaitsevaisuutta on osata kuunnella erilaisia mietteitä ja ajatuksia tyrmäämättä niitä vääriksi, vaikka ei itse asioista sitä mieltä olisikaan. Tämän taidon puuttuminen sinun viesteissä paistaa selkeimmin läpi! - Filosohvi
Inda kirjoitti:
Voisin kertoa sinulle eletystä elämästä vaikka mitä, mutta koska minulla ei ole tarvetta todistella sitä, en aio sitä myöskään tässä tehdä. Tiedän kyllä, että ihmisillä näyttää olevan vaikeuksia kestää juttujani. Minä osaan katsoa asioita laajemmin kuin eräät täällä, koska osaan perustella näkemykseni. Toiset eivät perustele, mutta ilmeisesti sitä ei tarvitse tehdäkään jos on yli 30, vai mikä se sisäpiirin ikäraja onkaan? Olen useasti kysynyt eri ketjuissa esiintyvistä ristiriidoista, mutta kas kun kukaan ei osaa kertoa mikä on ristiriitaista? Enemmän se kertoo muista ihmisistä, jotka sanovat olevansa niin fiksuja minuun verrattuna, mutta eivät kykene ymmärtämään, ettei esim mieheni ole uskoton jos käy luvan kanssa vieraissa. Minä hyväksyn kaikki mielipiteet, jotka ihmiset osaavat perustella katsottuaan asiaa eri näkökannoista. Mutta olen tosiaan ehdoton siinä, ettei muille voi tulla sanomaan miten toisen tulisi elää ja olla. Minä hyväksyn kyllä muitten tavat, niin kauan kun henkilö ei satuta toista (ja taas tosiaan, kolmas osapuoli ei ole se joka satuttaa) mutta kylläpä sitten minulle tulee tekstiä siitä kuinka "paha" ihminen olen.. aijai, kyllä sääliksi käy teitä "vanhempia", jotka pidätte itseänne niin fiksuina, ei ole hyvä että mikään nousee hattuun, sen kyllä huomaa jo kaukaa.
Sanoit, että ihmisillä näyttää olevan vaikeuksia kestää juttujasi. Koska huomaat, että sinullakin on loputon tarve saada kumottua toisten eriävät mielipiteet?
Näkemysten perusteluista.. Täällä on kaikki perustelleet näkemyksiään ja sinulle on jopa esitetty kysymyksiä, jotka hieman enemmän täsmentäisivät juuri sinun ajatuksia ja tulkintaa asioista, mutta syystä tai toisesta et vastaa.
on mielenkiintoinen oma tulkintasi omista kommenteistasi. Voiko todella asioita "osata katsoa laajemmin", jos ei osaa ymmärtää ja hyväksyä eriäviä mielipiteitä. Sinun ajatukset ei ole teoreettisia ja oikeiksi todennettuja argumentteja, mutta haluat näin vakuuttaa muille ja samalla itsellesi.
Ihmissuhde asiat ovat äärettömän monimutkaisia ja niihin ei koskaan voida esittää jokaisen yksilön ja jokaisessa elämäntilanteessa sopivaa lainalaisuutta, kuten esim. matemaattisissa ongelmaratkaisuissa voi. Psykologiakin on tiede, jossa yksi ratkaisu/vastaus ongelmaan herättää jo uuden kysymyksen. Ja kun mikään ei ole pysyvää - ei aikakaudet ei yksilön kehitys - on vastaukset ja uudet kysymykset nyt ja aina erilaiset.
Ristiriitaisuuksia on todella paljon, anteeksi, etten jaksa niistä referaattia tehdä. Aiemmissa kommenteissa olen jo niitä yrittänyt sanoa. Yhtenä tulee kyllä mieleen se, että yhdessä vastauksessa sanoit, että kolmannella osapuolella voi olla mahdollisuus valita ryhtyykö suhteeseen varatun kanssa. Aihetta edeltäneet ja sen jälkeiset kommenttisi ovat jotain muuta.
Mitä tämä kommentti sinusta itsestäsi kertoo? Tai pikemminkin siitä, miten suhtaudut muiden mielipiteisiin? Laitoin jo sinulle yhdessä vastauksessa kommenttia siitä, että MIELIPITEET VOI "RIIDELLÄ" KESKENÄÄN, ei ihmiset. Sinä sorrut liian helposti näihin henkilökohtaisuuksiin, haukkumisiin ja nälvimisiin. - Filosohvi
Inda kirjoitti:
Voi setä parkaa, kun kuuluu tähän ikä-viisaitten joukkoon. Ai en kestä kritiikkiä, kun osasin vastata takaisin.. voih. Ja minä pimahdin? Täällä pimahti kyllä tosiaan porukkaa, ikä-viisaat nimittäin. Osasin varautua tällaisiin reaktiohin. Silti se on niin surullista, että jotkut ovat niin ylimielisiä. Tiedän, kuinka synkkää teidän ahdas elämänne on, tiedän oikeasta elämästäkin näitä ikäviisaita ihmisiä :) Ja tiedätkös, en välitä kenenkään teidän puheistanne, kun olette niiiin pieniä vaikka kuvittelette olevanne suuria.
Nyt sitten tunnustit, vai.. ;) Sinulla on tieto, koska se on kokemusta omasta elämästä ja itsestä.. Muutenhan se ei ole tietoa =)))
- Inda
lueskelija kirjoitti:
Heh, oletkin lapsellisempi kuin luulin,
kyllä se siitä..aina väärin päin. Kun itse vastailin äskeisiin muitten kirjoituksiin samalla asenteella kuin he minulle, minä olen lapsellinen.. niinpäniin.
- Inda
Filosohvi kirjoitti:
Nyt sitten tunnustit, vai.. ;) Sinulla on tieto, koska se on kokemusta omasta elämästä ja itsestä.. Muutenhan se ei ole tietoa =)))
että olen hyvin läheltä seurannut vastaavanlaisten henkilöitten elämää :)
- Inda
Filosohvi kirjoitti:
Sanoit, että ihmisillä näyttää olevan vaikeuksia kestää juttujasi. Koska huomaat, että sinullakin on loputon tarve saada kumottua toisten eriävät mielipiteet?
Näkemysten perusteluista.. Täällä on kaikki perustelleet näkemyksiään ja sinulle on jopa esitetty kysymyksiä, jotka hieman enemmän täsmentäisivät juuri sinun ajatuksia ja tulkintaa asioista, mutta syystä tai toisesta et vastaa.
on mielenkiintoinen oma tulkintasi omista kommenteistasi. Voiko todella asioita "osata katsoa laajemmin", jos ei osaa ymmärtää ja hyväksyä eriäviä mielipiteitä. Sinun ajatukset ei ole teoreettisia ja oikeiksi todennettuja argumentteja, mutta haluat näin vakuuttaa muille ja samalla itsellesi.
Ihmissuhde asiat ovat äärettömän monimutkaisia ja niihin ei koskaan voida esittää jokaisen yksilön ja jokaisessa elämäntilanteessa sopivaa lainalaisuutta, kuten esim. matemaattisissa ongelmaratkaisuissa voi. Psykologiakin on tiede, jossa yksi ratkaisu/vastaus ongelmaan herättää jo uuden kysymyksen. Ja kun mikään ei ole pysyvää - ei aikakaudet ei yksilön kehitys - on vastaukset ja uudet kysymykset nyt ja aina erilaiset.
Ristiriitaisuuksia on todella paljon, anteeksi, etten jaksa niistä referaattia tehdä. Aiemmissa kommenteissa olen jo niitä yrittänyt sanoa. Yhtenä tulee kyllä mieleen se, että yhdessä vastauksessa sanoit, että kolmannella osapuolella voi olla mahdollisuus valita ryhtyykö suhteeseen varatun kanssa. Aihetta edeltäneet ja sen jälkeiset kommenttisi ovat jotain muuta.
Mitä tämä kommentti sinusta itsestäsi kertoo? Tai pikemminkin siitä, miten suhtaudut muiden mielipiteisiin? Laitoin jo sinulle yhdessä vastauksessa kommenttia siitä, että MIELIPITEET VOI "RIIDELLÄ" KESKENÄÄN, ei ihmiset. Sinä sorrut liian helposti näihin henkilökohtaisuuksiin, haukkumisiin ja nälvimisiin.Kyllä nyt joku sohvi sohvioi täällä ihan jotain omiansa. Minä en ole ketään haukkunut tai mennyt henkilökohtaisuuksiin; vasta sitten kun minun iästäni alettiin keskustella, huomautin, että ihmisillä itsellään taitaa olla tuo ikäasia rempallaan, olipa sitten neli tai viisikymppinen. En ole missään vaiheessa edes käsitellyt kolmannen osapuolen osallisuutta; johan otsikkoni sen kertoo: kolmas osapuoli! En ole siis väittänyt etteikö hän olisi osallinen. En ole MISSÄÄN vaiheessa sanonut tai edes viitannut, että "kolmas osapuoli ei tee valintaa ryhtyykö osalliseksi". Olen koko ajan puhunut siitä, kuka pettää. Ethän sinä sitä myönnä, mutta olet keksinyt omasta päästäsi tuonkin jutun. Olen vastannut kaikkiin kysymyksiin.. sen sijaan minun kysymyksiini ei ole vastattu :) Pointtini on ollut koko ajan se, että kolmas osapuoli ei petä petettyä. Se on yksinkertaisesti fakta, ei sitä tosiasiaa voi kukaan mielipiteellään muuttaa!? Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että yrittäisin muuttaa jonkun mielipidettä.. jotkut eivät vain tunnu tajuavan tuota seikkaa. Makuasioista ei voi kiistellä, mutta kyllä mielipiteellä pitää olla pätevät perusteet, ilman perusteita se mielipide on mitä todennäköisemmin väärä. Toki kuka tahansa voi sanoa, että "olen tätä mieltä siksi kun vaan olen", mutta se, onko se kovin järkevää ja hyvä asia muitten kannalta, onkin toinen juttu. Näissä tapauksissa olen yrittänyt esittää asian eri puolia, mutta nämä ihmiset eivät suostu niitä katsomaan.
- Inda
Filosohvi kirjoitti:
Mitä tämä kommentti sinusta itsestäsi kertoo? Tai pikemminkin siitä, miten suhtaudut muiden mielipiteisiin? Laitoin jo sinulle yhdessä vastauksessa kommenttia siitä, että MIELIPITEET VOI "RIIDELLÄ" KESKENÄÄN, ei ihmiset. Sinä sorrut liian helposti näihin henkilökohtaisuuksiin, haukkumisiin ja nälvimisiin.tosiaan huomannut, että minä loppuun asti olin nälvimättä jne, mutta sitten kun sitä oli tehty niin kauan, annoin vähän takaisin, ja sitäkin hyvin vähän, ja ainoastaan puolustuksena/kääntäen heidän sanomansa itseensä. Pidät itseäsi ilmeisesti hyvin fiksuna mutta ehkäpä sinun kannattaisi perehtyä omiin sanomisiisi enemmän :)
- Inda
vieläkään mitään?! kirjoitti:
Sanot näin sinun ajatuksiasi kommentoiville. Mutta ikä tulee tässäkin esiin: ET HUOMAA ITSE TEKEVÄSI SITÄ SAMAA MUILLE, MISTÄ MUITA SYYTÄT! Elämän kokemusta omaava ihminen näkee myös omat "virheensä" ja huonot puolet, ei vain toisten.
Eräskin kommentoija esitti sinulle asiallisia ja - ainakin minut ne sai miettimään omia periaatteitani ja käsityksiäni - pohtimisen arvoisia kysymyksiä, joihin et vastannut mitenkään. Ihminen jättää kysymykseen vastaamisen silloin, kun ei osaa vastata. Usein toki perustellaan asiaa niin, että "siihen ei kannattanut edes kommentoida..".
Vanhempi ihminen on ainakin jo huomannut sen, että ei elä maailmassa yksin. Ja että suvaitsevaisuutta on osata kuunnella erilaisia mietteitä ja ajatuksia tyrmäämättä niitä vääriksi, vaikka ei itse asioista sitä mieltä olisikaan. Tämän taidon puuttuminen sinun viesteissä paistaa selkeimmin läpi!Minun viesteissä se siis paistaa läpi, mielenkiintoista.. mahdoitko käydä tätä ketjua läpi ennen kommenttiasi, muut aloittivat sen minua kohtaan heti tyrmäten ne vääriksi; ja nimenomaan sen perusteella, että kun olen sen ja sen ikäinen. Olen vastannut kaikkiin kommentteihin, mutta sen sijaan minä olen esittänyt monia kysymyksiä, joihin ei ole vastattu. En ole etsinyt mitään tekosyitä, vaan ihan perusteltuja seikkoja joita olen esittänyt, mutta näihin ei ole vastattu. Tosin ehkä se eräs kommentoija, jonka sanoit esittäneen minulle asiallisia kysymyksiä, oli osa näitä kuvailemani kaltaisia henkilöitä, kuten myös sinä, jotka eivät näe itsessään mitään vikaa, mutta minussa kyllä. Minä voin kyllä myöntää jos olen käyttänyt vääriä ilmaisuja tms, ja olen myöntänytkin, mutta täällä muut eivät suostu sitä omalla kohdallaan edes ajattelemaan. Mitähän se mahtaa kertoa sinusta ja muista? Minä voin ja olenkin kuunnellut erilaisia mietteitä ja ajatuksia, mutta jos joku ei selvästi ole ajatellut asiaa tarpeeksi, onko se vääräksi tyrmäämistä, että yrittää toiselle esittää asiasta jonkun puolen, mitä hän ei ole ajatellut? Ilmeisesti on. Siinä tapauksessa voin myöntää, että tyrmään vääriksi koko ajan muitten mietteitä. Sellaisten ihmisten ajatuksia, jotka ovat valmiita pistämään kaiken kumoon sen oman mielipiteensä takia, kun soveltavat sitä muihin, eivätkä ymmärrä että jotkut elävät eri tavalla.
Ja mistäpä tämä kaikki lähti? Siitä, kun sanoin, ettei kolmas osapuoli petä petettyä. Se on väistämätön tosiasia. Ilmeisesti monelle liian kova pala purtavaksi. - täti
Inda kirjoitti:
Kyllä nyt joku sohvi sohvioi täällä ihan jotain omiansa. Minä en ole ketään haukkunut tai mennyt henkilökohtaisuuksiin; vasta sitten kun minun iästäni alettiin keskustella, huomautin, että ihmisillä itsellään taitaa olla tuo ikäasia rempallaan, olipa sitten neli tai viisikymppinen. En ole missään vaiheessa edes käsitellyt kolmannen osapuolen osallisuutta; johan otsikkoni sen kertoo: kolmas osapuoli! En ole siis väittänyt etteikö hän olisi osallinen. En ole MISSÄÄN vaiheessa sanonut tai edes viitannut, että "kolmas osapuoli ei tee valintaa ryhtyykö osalliseksi". Olen koko ajan puhunut siitä, kuka pettää. Ethän sinä sitä myönnä, mutta olet keksinyt omasta päästäsi tuonkin jutun. Olen vastannut kaikkiin kysymyksiin.. sen sijaan minun kysymyksiini ei ole vastattu :) Pointtini on ollut koko ajan se, että kolmas osapuoli ei petä petettyä. Se on yksinkertaisesti fakta, ei sitä tosiasiaa voi kukaan mielipiteellään muuttaa!? Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että yrittäisin muuttaa jonkun mielipidettä.. jotkut eivät vain tunnu tajuavan tuota seikkaa. Makuasioista ei voi kiistellä, mutta kyllä mielipiteellä pitää olla pätevät perusteet, ilman perusteita se mielipide on mitä todennäköisemmin väärä. Toki kuka tahansa voi sanoa, että "olen tätä mieltä siksi kun vaan olen", mutta se, onko se kovin järkevää ja hyvä asia muitten kannalta, onkin toinen juttu. Näissä tapauksissa olen yrittänyt esittää asian eri puolia, mutta nämä ihmiset eivät suostu niitä katsomaan.
Miten mielipide voi olla väärä ? Mielipide on aina subjektiivinen käsitys.
- Petetty
Inda kirjoitti:
Minun viesteissä se siis paistaa läpi, mielenkiintoista.. mahdoitko käydä tätä ketjua läpi ennen kommenttiasi, muut aloittivat sen minua kohtaan heti tyrmäten ne vääriksi; ja nimenomaan sen perusteella, että kun olen sen ja sen ikäinen. Olen vastannut kaikkiin kommentteihin, mutta sen sijaan minä olen esittänyt monia kysymyksiä, joihin ei ole vastattu. En ole etsinyt mitään tekosyitä, vaan ihan perusteltuja seikkoja joita olen esittänyt, mutta näihin ei ole vastattu. Tosin ehkä se eräs kommentoija, jonka sanoit esittäneen minulle asiallisia kysymyksiä, oli osa näitä kuvailemani kaltaisia henkilöitä, kuten myös sinä, jotka eivät näe itsessään mitään vikaa, mutta minussa kyllä. Minä voin kyllä myöntää jos olen käyttänyt vääriä ilmaisuja tms, ja olen myöntänytkin, mutta täällä muut eivät suostu sitä omalla kohdallaan edes ajattelemaan. Mitähän se mahtaa kertoa sinusta ja muista? Minä voin ja olenkin kuunnellut erilaisia mietteitä ja ajatuksia, mutta jos joku ei selvästi ole ajatellut asiaa tarpeeksi, onko se vääräksi tyrmäämistä, että yrittää toiselle esittää asiasta jonkun puolen, mitä hän ei ole ajatellut? Ilmeisesti on. Siinä tapauksessa voin myöntää, että tyrmään vääriksi koko ajan muitten mietteitä. Sellaisten ihmisten ajatuksia, jotka ovat valmiita pistämään kaiken kumoon sen oman mielipiteensä takia, kun soveltavat sitä muihin, eivätkä ymmärrä että jotkut elävät eri tavalla.
Ja mistäpä tämä kaikki lähti? Siitä, kun sanoin, ettei kolmas osapuoli petä petettyä. Se on väistämätön tosiasia. Ilmeisesti monelle liian kova pala purtavaksi.Keskustelu lähti siitä, miksi viha kohdistetaan usein kolmanteen henkilöön. Pettäjä saa syytöksistä kovimman lastin, siitä voi tulla joitakin rippusia sille kolmannellekin. Helpoin ratkaisu on erota - siihen useat päätyvätkin. Jos avioliitto on ollut vahva, sen säilyttämiseksi kannattaa tehdä työtä. Kolmasosa avioeroista on turhia.
Olet keskustelun kuluessa todennut, ettei kolmas osapuoli tee mitään väärää. Profiilissasi mainitset toisten kunnioittamisen ja arvostamisen, et hyväksy toisten satuttamista. Ainakin minua satutti myös se, ettei tuo kolmas arvostanut meidän hyvää avioliittoamme ja perhettäni. Hän halusi itselleen empaattisen ja turvallisen aviopuolison.
Mielestäni kolmas osapuoli pettää vain itseään lähtiessään tietoisesti suhteeseen varatun ihmisen kanssa, suostuessaan salailuun ja tyytyessään varastettuihin tuokioihin. - Inda
täti kirjoitti:
Miten mielipide voi olla väärä ? Mielipide on aina subjektiivinen käsitys.
Jokainenhan voi olla omalla kohdallaan, siis koskien itseään, asioista (esim miten elää elämäänsä) omaa mieltänsä, mutta sitä ei voi soveltaa muihin; että kun on jotain mieltä, niin se myös pätee muitten kohdalla. Ja tämä minun väitökseni jota sovellan kaikkiin muihin, eli se ettei kolmas osapuoli ole syyllinen pettämiseen, vetoan siinä siihen että se on pettäjä joka pettää. Eli täten kolmas ei voi olla syyllinen, olipa siitä kuka sitten mitenkin eri mieltä.
- Inda
Petetty kirjoitti:
Keskustelu lähti siitä, miksi viha kohdistetaan usein kolmanteen henkilöön. Pettäjä saa syytöksistä kovimman lastin, siitä voi tulla joitakin rippusia sille kolmannellekin. Helpoin ratkaisu on erota - siihen useat päätyvätkin. Jos avioliitto on ollut vahva, sen säilyttämiseksi kannattaa tehdä työtä. Kolmasosa avioeroista on turhia.
Olet keskustelun kuluessa todennut, ettei kolmas osapuoli tee mitään väärää. Profiilissasi mainitset toisten kunnioittamisen ja arvostamisen, et hyväksy toisten satuttamista. Ainakin minua satutti myös se, ettei tuo kolmas arvostanut meidän hyvää avioliittoamme ja perhettäni. Hän halusi itselleen empaattisen ja turvallisen aviopuolison.
Mielestäni kolmas osapuoli pettää vain itseään lähtiessään tietoisesti suhteeseen varatun ihmisen kanssa, suostuessaan salailuun ja tyytyessään varastettuihin tuokioihin.Mutta se kaikki lähtee siitä, ettei pettäjä itse arvosta avioliittoansa. Sen jälkeen tulevat tapahtumat ovat myöskin pettäjän valinnoista lähteneitä. Ei se ole kolmannen osapuolen kunnoituksesta ja arvostuksesta kiinni, mitä pettäjä tekee. Vaikka kolmas onkin osallinen, pettäjä on se pahis :)
- :))
Inda kirjoitti:
Jokainenhan voi olla omalla kohdallaan, siis koskien itseään, asioista (esim miten elää elämäänsä) omaa mieltänsä, mutta sitä ei voi soveltaa muihin; että kun on jotain mieltä, niin se myös pätee muitten kohdalla. Ja tämä minun väitökseni jota sovellan kaikkiin muihin, eli se ettei kolmas osapuoli ole syyllinen pettämiseen, vetoan siinä siihen että se on pettäjä joka pettää. Eli täten kolmas ei voi olla syyllinen, olipa siitä kuka sitten mitenkin eri mieltä.
Niin ei ole väärää mielipidettä.. on vain mielipiteitä :) kaikkien mielipiteet yhtä arvokkaita ja samalla viivalla. Niistä sitten voi keskustella, jos pystyy siihen aidosti.
- tuota noin..
Inda kirjoitti:
Voi SOVELTAA ajatusta muihin, mutta ei VOI VÄITTÄÄ sen olevan niin.. Siinä on iso ero.
on sinun mielipiteesi ja sama pätee sinun "teorioihin"; soveltaa voi, mutta faktana sitä ei pidä mennä väittämään.
Miksi ihmeessä vieläkin syyttelet muita, vaikka itse väen väkisin väännät omia mielipiteitäsi ainoina faktoina??!! - nyt jo!
Inda kirjoitti:
Sivusta seuraavalla ei ole TIETOA! Onko mitään asiaa täällä, missä voisit sanoa olleesi itse väärässä, vai oletko todellakin niin omien ajatusten lumoissa, että muiden mietteillä ei väliä. Filosohvi perusteli sinulle jo mitä tieto on, mutta eihän se sinulle riittänyt! Nyt tietoa on kaikki se, mitä itskukin on sivusta seurannut.. Johan menee moni oppi kouluissakin uusiksi.
- N 44
Inda kirjoitti:
Voit aivan hyvin esittää mielipiteitäsi, sitä varten tämä palsta on olemassa. Kun sain tietää mieheni uskottomuudesta, minua auttoi tämän palstan kirjoittajista ne, joilla oli jotain kokemusta pettämisestä. Erityisen kiinnostunut olin tietysti niin eronneiden kuin avioliittoonsa jääneiden petettyjen kirjoituksista. Kiinnostusta lisäsi se, jos kyseessä oli suurin piirtein nelikymppinen pienten lasten äiti.
Teoreettinen pohdiskelu, mitä ihmiset tekisivät, jos heitä petettäisiin, ei minua kamalasti kiinnosta. Se on vähän sama, kuin pienen lapsen äiti neuvoo, mitä murrosikäisen huumeita kokeilevan lapsen äidin pitäisi tehdä. Ammattilaisten (kuten pariterapeutin) kannanotot otan vakavasti, mutta parikymppisen tytön naapureiden kokemuksiin perustuvat ehdottomat mielipiteet eivät kamalasti ajatusmaailmaani kolahda. Johtuu tietysti osittain siitä, että jokainen nelikymppinen muistaa oman ehdottomuutensa ja mihinkään perustumattoman joka alan asiantuntijuutensa kahdenkymmenen vuoden takaa.
Mielipiteitä saa kirjoittaa, vaikkei jostain asiasta kokemusta olisikaan, mutta kannattaa varautua siihen, että asian jotenkin kokeneet voivat ne mielipiteet teilata. Jos on tarpeeksi fiksu, muiden mielipiteitä voi pohtia ja niitä yrittää ymmärtää, vaikkei omaa mieltään muuttaisikaan. - Inda
tuota noin.. kirjoitti:
Voi SOVELTAA ajatusta muihin, mutta ei VOI VÄITTÄÄ sen olevan niin.. Siinä on iso ero.
on sinun mielipiteesi ja sama pätee sinun "teorioihin"; soveltaa voi, mutta faktana sitä ei pidä mennä väittämään.
Miksi ihmeessä vieläkin syyttelet muita, vaikka itse väen väkisin väännät omia mielipiteitäsi ainoina faktoina??!!on se, että parisuhteessa on kaksi osapuolta. Okei, joku laskee anopinkin mukaan tms, mutta tarkoitan nyt näitä suhteita joissa ihmiset kokevat olevansa kahdestaan. Silloinhan pettäjä on toinen osapuoli, ei kolmas. Tämä on se yksinkertainen fakta jonka luulisi jokaisen ymmärtävän. Se ei siis ole mielipiteeni. Hyvin tulkitsit tuon " Voi SOVELTAA ajatusta muihin, mutta ei VOI VÄITTÄÄ sen olevan niin.. Siinä on iso ero." Huomasitko että sanoin siinä juuri sen, että se oma tuntemus ei päde muitten kohdalla? :? Jos päteä sana on sinulle vieras, niin selitän lauseen "kun on jotain mieltä, niin se myös pätee muitten kohdalla" = "ei voi väittää sen olevan samalla lailla muitten kohdalla".
- Inda
nyt jo! kirjoitti:
Sivusta seuraavalla ei ole TIETOA! Onko mitään asiaa täällä, missä voisit sanoa olleesi itse väärässä, vai oletko todellakin niin omien ajatusten lumoissa, että muiden mietteillä ei väliä. Filosohvi perusteli sinulle jo mitä tieto on, mutta eihän se sinulle riittänyt! Nyt tietoa on kaikki se, mitä itskukin on sivusta seurannut.. Johan menee moni oppi kouluissakin uusiksi.
Jos elää tietyn tyyppisen ihmisen kanssa esim 15 vuotta, on se jotain ihan muuta kuin sivusta seuraamista.
- Inda
nyt jo! kirjoitti:
Jos katson vierestä, kun joku valmistaa minulle vieraan ruokalajin, en siis voi sanoa että tiedän miten se valmistetaan, koska en ole sitä itse valmistanut? Niinpä niin..
- Inda
N 44 kirjoitti:
Voit aivan hyvin esittää mielipiteitäsi, sitä varten tämä palsta on olemassa. Kun sain tietää mieheni uskottomuudesta, minua auttoi tämän palstan kirjoittajista ne, joilla oli jotain kokemusta pettämisestä. Erityisen kiinnostunut olin tietysti niin eronneiden kuin avioliittoonsa jääneiden petettyjen kirjoituksista. Kiinnostusta lisäsi se, jos kyseessä oli suurin piirtein nelikymppinen pienten lasten äiti.
Teoreettinen pohdiskelu, mitä ihmiset tekisivät, jos heitä petettäisiin, ei minua kamalasti kiinnosta. Se on vähän sama, kuin pienen lapsen äiti neuvoo, mitä murrosikäisen huumeita kokeilevan lapsen äidin pitäisi tehdä. Ammattilaisten (kuten pariterapeutin) kannanotot otan vakavasti, mutta parikymppisen tytön naapureiden kokemuksiin perustuvat ehdottomat mielipiteet eivät kamalasti ajatusmaailmaani kolahda. Johtuu tietysti osittain siitä, että jokainen nelikymppinen muistaa oman ehdottomuutensa ja mihinkään perustumattoman joka alan asiantuntijuutensa kahdenkymmenen vuoden takaa.
Mielipiteitä saa kirjoittaa, vaikkei jostain asiasta kokemusta olisikaan, mutta kannattaa varautua siihen, että asian jotenkin kokeneet voivat ne mielipiteet teilata. Jos on tarpeeksi fiksu, muiden mielipiteitä voi pohtia ja niitä yrittää ymmärtää, vaikkei omaa mieltään muuttaisikaan.Kun tuo kuulosti taas viittaavaan minuun, voin vain todeta, että edelleenkään kukaan teistä ei tiedä mitä olen kokenut ja minkä verran. Varmaksi voin sen sanoa, että varmasti paljon enemmän kuin moni ikä-viisas tässäkin ketjussa. Ei ne pelkät vuodet kokemusta tuo, kyllä siihen tarvitsee elämän varrelle tapahtumiakin.
- irina
Inda kirjoitti:
"minun väitökseni jota sovellan kaikkiin muihin, eli se ettei kolmas osapuoli ole syyllinen pettämiseen, vetoan siinä siihen että se on pettäjä joka pettää."
Omia mielipiteitään voi kertoa ja perustella, mutta niitä ei voi soveltaa kuin omaan elämäänsä. Taidat olla varsin nuori ja kokematon ;). Ihan sama kuin minä väittäisin vaikkapa näin "Kerrallaan voi rakastaa vain yhtä". Ts. Se tarkoittaa sitä, etten minä voi rakastaa kerrallaan kuin yhtä. Se ei tarkoita, etteikö joku toinen voisi rakastaa (min.) kahta kerrallaan. Jos minä joskus rakastunkin toiseen(kin)niin silloin tietysti sanon, että kahtakin voi rakastaa. Tätä taas eivät oikein ymmärrä ne, jotka ovat rakastaneet "vain" yhtä yhdellä kertaa. Jos pitää korvat höröllä ja silmät avoinna niin huomaa, että ihmisiä on joka lähtöön. He ovat kaikki oikeassa. Jokaisen mielipide täytyy ottaa tosissaan, vaikka ne olisivat päinvastaisia.
Katsos nääs; ihminen perustaa ajatuksensa/mielipiteensä lähinnä omaan kokemukseen. Jos mukava miehesi pettäisi sinua vaikkapa 15 vuoden hyvän avioliittovuoden jälkeen niin tuskin olisit valmis riemumielin syyttämään häntä petoksesta. Sinulla olisi sen verran hyviä kokemuksia hänestä takataskussa, että voisit jopa unohtaa koko syyttämisen; myös sen kolmannen osapuolen.
Sitten lopuksi totuus :). Se miksi vaimot syyttävät kolmatta osapuolta on suureksi osaksi itsesuojeluvaistoa. He ovat ainakin niin fiksuja, etteivät syytä miestään, koska siitä ei ole kenenkään kannalta mitään hyötyä. - N 44
Inda kirjoitti:
Kun tuo kuulosti taas viittaavaan minuun, voin vain todeta, että edelleenkään kukaan teistä ei tiedä mitä olen kokenut ja minkä verran. Varmaksi voin sen sanoa, että varmasti paljon enemmän kuin moni ikä-viisas tässäkin ketjussa. Ei ne pelkät vuodet kokemusta tuo, kyllä siihen tarvitsee elämän varrelle tapahtumiakin.
Et voi missään tapauksessa vähätellä iän tuomaa kokemusta. Tänä päivänä on todella vähän ihmisiä, jotka eläisivät umpiossa ja välttyisivät kokemuksilta, niin hyviltä kuin pahoilta. Sorrut valitettavasti toistuvasti tässä viestiketjussa eri tavalla ajattelevien vähättelyyn. Sinä et vaikuta erityisen ajattelevalta tai kokeneelta tyypiltä. Koska kuitenkin tartut tähän, korostan sanan VAIKUTA. En halua mitenkään mitätöidä elämääsi, mutta ainakaan minua vakuuttelusi ei vakuuta, sorry.
- Inda
N 44 kirjoitti:
Et voi missään tapauksessa vähätellä iän tuomaa kokemusta. Tänä päivänä on todella vähän ihmisiä, jotka eläisivät umpiossa ja välttyisivät kokemuksilta, niin hyviltä kuin pahoilta. Sorrut valitettavasti toistuvasti tässä viestiketjussa eri tavalla ajattelevien vähättelyyn. Sinä et vaikuta erityisen ajattelevalta tai kokeneelta tyypiltä. Koska kuitenkin tartut tähän, korostan sanan VAIKUTA. En halua mitenkään mitätöidä elämääsi, mutta ainakaan minua vakuuttelusi ei vakuuta, sorry.
Ai minä vähättelinkin muita, jotenkin hassusti sinulta on jäänyt huomaamatta se että suurin osa on vastannut minulle vähättelemällä minua, mutta se on taas varmaan sitä iän tuomaa kokemusta? En missään vaiheessa vähätellyt edes iän tuomaa kokemusta, huomasitko että tempaisit senkin omasta päästäsi? Mutta nähty ja koettu on, että vuodet eivät välttämättä tee ihmisestä viisasta, ja joku vähemmän aikaa maan päällä tallannut voi olla paljon viisaampi. Se, ettet ole sitä huomannut, osoittaa vain sen, että sinulla ei ole sitä kokemusta siitä, ja täten väität iän olevan ainoa vakuute elämänkokemuksesta. Eipä minulla ole kaltaistasi ihmistä tai ketään kaltaistasi tarvetta vakuuttaa, kun tiedän kuitenkin elämänkokemukseni paljon paremmin kuin te.
- N 44
Inda kirjoitti:
Ai minä vähättelinkin muita, jotenkin hassusti sinulta on jäänyt huomaamatta se että suurin osa on vastannut minulle vähättelemällä minua, mutta se on taas varmaan sitä iän tuomaa kokemusta? En missään vaiheessa vähätellyt edes iän tuomaa kokemusta, huomasitko että tempaisit senkin omasta päästäsi? Mutta nähty ja koettu on, että vuodet eivät välttämättä tee ihmisestä viisasta, ja joku vähemmän aikaa maan päällä tallannut voi olla paljon viisaampi. Se, ettet ole sitä huomannut, osoittaa vain sen, että sinulla ei ole sitä kokemusta siitä, ja täten väität iän olevan ainoa vakuute elämänkokemuksesta. Eipä minulla ole kaltaistasi ihmistä tai ketään kaltaistasi tarvetta vakuuttaa, kun tiedän kuitenkin elämänkokemukseni paljon paremmin kuin te.
Jos seuraava lausahduksesi ei vähättele toisten kokemuksia ja korosta omiasi, ilmaiset itseäsi erittäin huonosti. Vertaat nimenomaan omia kokemuksiasi muiden tuntemattomien ihmisten kokemuksiin ja niitä on sinulla mielestäsi enemmän kuin muilla. "Kun tuo kuulosti taas viittaavaan minuun, voin vain todeta, että edelleenkään kukaan teistä ei tiedä mitä olen kokenut ja minkä verran. Varmaksi voin sen sanoa, että varmasti paljon enemmän kuin moni ikä-viisas tässäkin ketjussa. Ei ne pelkät vuodet kokemusta tuo, kyllä siihen tarvitsee elämän varrelle tapahtumiakin"
- Inda
N 44 kirjoitti:
Jos seuraava lausahduksesi ei vähättele toisten kokemuksia ja korosta omiasi, ilmaiset itseäsi erittäin huonosti. Vertaat nimenomaan omia kokemuksiasi muiden tuntemattomien ihmisten kokemuksiin ja niitä on sinulla mielestäsi enemmän kuin muilla. "Kun tuo kuulosti taas viittaavaan minuun, voin vain todeta, että edelleenkään kukaan teistä ei tiedä mitä olen kokenut ja minkä verran. Varmaksi voin sen sanoa, että varmasti paljon enemmän kuin moni ikä-viisas tässäkin ketjussa. Ei ne pelkät vuodet kokemusta tuo, kyllä siihen tarvitsee elämän varrelle tapahtumiakin"
Nytkö huomaat kun minä sanoin siten, vaikka minulle niin on sanonut jo moni muu!? Hekö eivät ole minua väheksyneet, mutta minä väheksynkin heitä!? Se, että sanoin kokeneeni enemmän kuin moni muu, johtui nimenomaan siitä, että heidän kapea-alaisen ajattelunsa ja mukamas kokemuksensa huomaa siitä, kun alkoivat vedota, kuten itsekin taisit tehdä, minun ikääni. Minä en aloittanut ikäkeskustelua. Sen aloititte te muut, ja mitäpä se sitten teistä kertoo, sen sanoin äskeisessä tekstin pätkässä jonka poimit.
- vaan
Inda kirjoitti:
Nytkö huomaat kun minä sanoin siten, vaikka minulle niin on sanonut jo moni muu!? Hekö eivät ole minua väheksyneet, mutta minä väheksynkin heitä!? Se, että sanoin kokeneeni enemmän kuin moni muu, johtui nimenomaan siitä, että heidän kapea-alaisen ajattelunsa ja mukamas kokemuksensa huomaa siitä, kun alkoivat vedota, kuten itsekin taisit tehdä, minun ikääni. Minä en aloittanut ikäkeskustelua. Sen aloititte te muut, ja mitäpä se sitten teistä kertoo, sen sanoin äskeisessä tekstin pätkässä jonka poimit.
Voi reppanaa.. anna jo olla !
kirjoittelet mitä sattuu ja jauhat samaa, etkä taatusti lue toisten kommentteja ajatuksella ja
ilman ennakkoasenteita. Tästä on keskustelu kaukana sinun osaltasi, monet näyttävät täällä yrittäneen, mutta eihän se onnistu, kun takerrut johonkin juttuun ja haukut ja mitätöit. Sinä itse syyllistyt pahiten siihen, mistä syytät toisia. Sori niin se vaan on !
Ihan turhaan kommentoit tähän sitä samaa soopaa, ihan turhaan.. - Inda
vaan kirjoitti:
Voi reppanaa.. anna jo olla !
kirjoittelet mitä sattuu ja jauhat samaa, etkä taatusti lue toisten kommentteja ajatuksella ja
ilman ennakkoasenteita. Tästä on keskustelu kaukana sinun osaltasi, monet näyttävät täällä yrittäneen, mutta eihän se onnistu, kun takerrut johonkin juttuun ja haukut ja mitätöit. Sinä itse syyllistyt pahiten siihen, mistä syytät toisia. Sori niin se vaan on !
Ihan turhaan kommentoit tähän sitä samaa soopaa, ihan turhaan..Juu olen kyllä huomannut että on ihan turhaa kommentoida, tämä sinunkin toteamuksesi taas, että minä haukun.. en ole ketään haukkunut. Ikäasiassa sanoin takaisin. Ja että minä en ole lukenut ajatuksella, mitäs itse olet tehnyt, kun et ole tajunnut puoliakaan mitä olen sanonut, vaikka mikäli olet lukenut kaikki tekstini, olet huomannut yksinkertaiset lauseetkin jotka toistin useamman kerran; ette tajua. Etkä näköjään kestä sitä, että onnistuin mitätöimään jonkun asian.. suoraan sanottuna; voi teitä elämäänne kyllästyneitä, itsekkäitä typeryksiä. Juu, nyt haukuin, sanoin että typeriä olette.
- astiko?
Inda kirjoitti:
tosiaan huomannut, että minä loppuun asti olin nälvimättä jne, mutta sitten kun sitä oli tehty niin kauan, annoin vähän takaisin, ja sitäkin hyvin vähän, ja ainoastaan puolustuksena/kääntäen heidän sanomansa itseensä. Pidät itseäsi ilmeisesti hyvin fiksuna mutta ehkäpä sinun kannattaisi perehtyä omiin sanomisiisi enemmän :)
Huono ilmaus, kun jatkuu edelleen ajatusten vaihto.. Et siis ollut loppuun asti nälvimättä muita ;) Mutta sitäkään et varmaan itse huomaa =)))
- Sari
Inda kirjoitti:
Mutta se kaikki lähtee siitä, ettei pettäjä itse arvosta avioliittoansa. Sen jälkeen tulevat tapahtumat ovat myöskin pettäjän valinnoista lähteneitä. Ei se ole kolmannen osapuolen kunnoituksesta ja arvostuksesta kiinni, mitä pettäjä tekee. Vaikka kolmas onkin osallinen, pettäjä on se pahis :)
Mistä jokaisen pettäjän pettäminen lähtee! Se voi lähteä mistä vaan. Oman avioliiton tila on sivuseikka, vaikka se usein yhdistetään pettämiseen.
Kyllä se on kolmannen osapuolenkin kunnioituksesta ja arvostuksesta kiinni mitä pettäjä tekee. Ellei kolmas osapuoli tee mitään vaan toteaa suoralta kädeltä suhteen mahdottomaksi niin mitään ongelmia ei tule kenellekään. Eiköstä niin? Jos kolmas osapuoli aloittaa suhteen varatun kanssa niin miten se on pettäjän valinta, koska se on nimenomaan kolmannen osapuolen valinta? Pientä vastuun pakoilua haistan nyt tässä jutussa...
Syy on aina syissä. Pettäjä ei ole sen enempää pahis kuin kolmaskaan osapuoli. Ihmisiä on muutenkin luokiteltava varoen tuhmiin ja kiltteihin. Kaikki johtuu kaikesta. Olemme kaikkien tekojemme summa, emme vain yhden. Ainakin rakkauspohjaista uskottomuutta voi pitää sekä onnettomuutena että onnena ja tosissaan siinä onkin aineksia molemmista, ei vain toisesta. Uskoton ei voi vaikuttaa siihen keneen rakastuu. Ei meinaan kukaan muukaan...
Luin noita kirjoituksiasi enemmän ja mietin miksi sinulle on niin tärkeää luokitella ihminen uskottomaksi vaikka hän olisi ollut sitä vain kerran? Mitä merkitystä on moisella luokittelulla? - Sari
Inda kirjoitti:
Mutta se kaikki lähtee siitä, ettei pettäjä itse arvosta avioliittoansa. Sen jälkeen tulevat tapahtumat ovat myöskin pettäjän valinnoista lähteneitä. Ei se ole kolmannen osapuolen kunnoituksesta ja arvostuksesta kiinni, mitä pettäjä tekee. Vaikka kolmas onkin osallinen, pettäjä on se pahis :)
Tuosta luokittelusta vielä. Se on vaarallista. Jos fiksua ja ahkeraa lastakin pidetään tyhmänä ja laiskana niin tuskinpa hän fiksuna ja ahkerana kovin kauaa jaksaa sinnitellä. Sama pätee kaikissa ihmissuhteissa :O.
- Nimimerkki.
Jos joku tieten ryhtyy suhteeseen varatun kanssa, miksei sellaista muka saisi/pitäisi piestä ja rangaista?
- Inda
ettei hän ole se pettäjä :)
- mars05
Inda kirjoitti:
Siksikö, että sinä niin sanot? Olet ottanut väitteen ja pysynyt siinä sitkeäsi, mutta väitteesi on yksin sinun eikä perustu mihinkään yleisesti hyväksyttyyn teoriaan tai moraalisääntöön. Kyseessä on siis mielipide, ei tosiasia. Ja mielipiteistähän ne mielenkiintoisimmat keskustelut syntyvät...
- Inda
mars05 kirjoitti:
Siksikö, että sinä niin sanot? Olet ottanut väitteen ja pysynyt siinä sitkeäsi, mutta väitteesi on yksin sinun eikä perustu mihinkään yleisesti hyväksyttyyn teoriaan tai moraalisääntöön. Kyseessä on siis mielipide, ei tosiasia. Ja mielipiteistähän ne mielenkiintoisimmat keskustelut syntyvät...
Jos kolmas osapuoli pettää petettyä, että miten se on mahdollista, että hän on pettäjä? Parisuhteessa kun on nimen mukaisesti kaksi ihmistä, sehän on tosiasiaa, niin se joka pettää on pettäjä, ei kolmas osapuoli. Eli kerro toki, jos tiedät, millä tavoin kolmas osapuoli pettää petettyä? :?
- Nimimerkki.
Inda kirjoitti:
Eli antaisit 3. osapuolelle vilpittömän mielen suojan?
- Nimimerkki.
Inda kirjoitti:
Jos kolmas osapuoli pettää petettyä, että miten se on mahdollista, että hän on pettäjä? Parisuhteessa kun on nimen mukaisesti kaksi ihmistä, sehän on tosiasiaa, niin se joka pettää on pettäjä, ei kolmas osapuoli. Eli kerro toki, jos tiedät, millä tavoin kolmas osapuoli pettää petettyä? :?
No kysytäänpä näin; tekeekö 3. osapuoli sinusta mitään väärin?
Onko sinulla ihan oikeasti noin mädännäinen ajattelutapa? - Jooseppi.
Inda kirjoitti:
Väitätkö, ettei oletettu vaimoni panija loukkasi minua mitenkään eikä tekisi väärin? Älä nyt viitsi.
- Inda
Nimimerkki. kirjoitti:
No kysytäänpä näin; tekeekö 3. osapuoli sinusta mitään väärin?
Onko sinulla ihan oikeasti noin mädännäinen ajattelutapa?on minun ajatteluni mitä ilmeisemmin, kun kolmas osapuoli ei tee mielestäni yhtään mitään väärin. Hän ei edelleenkään petä ketään. Ei se pettäjä siitä sen paremmaksi muutu, vaikka kolmas kieltäytyisi. Ei se vie pois sitä siitä pettäjästä, että hän mieluummin ***** jotain toista kuin omaa puolisoaan. Johan ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, että ihmettelen nimenomaan sitä, kun kolmatta haukutaan ja vihataan useasti jopa enemmän kuin pettäjää. Ja kukahan se pahis siinä kuitenkaan on.. se on juuri se teidän oma rakas puolisonne, jonka joku on "väkisin vietellyt vastoin tämän tahtoa"..
- Inda
Nimimerkki. kirjoitti:
Eli antaisit 3. osapuolelle vilpittömän mielen suojan?
Ja juuri siksi, että pettäjä on parisuhteen toinen puolisko, ei se suhteen ulkopuolinen kolmas.
- Inda
Jooseppi. kirjoitti:
Väitätkö, ettei oletettu vaimoni panija loukkasi minua mitenkään eikä tekisi väärin? Älä nyt viitsi.
tuntisit itsesi loukatuksi, mutta oletko ajatellut mistä syystä koet olosi loukatuksi? Kolmas osapuoli on sinulle tuntematon henkilö, miksi välittää hänestä? Vaimosihan siinä olisi anteliaisuuttaan harjoittanut.
- N 44
Inda kirjoitti:
on minun ajatteluni mitä ilmeisemmin, kun kolmas osapuoli ei tee mielestäni yhtään mitään väärin. Hän ei edelleenkään petä ketään. Ei se pettäjä siitä sen paremmaksi muutu, vaikka kolmas kieltäytyisi. Ei se vie pois sitä siitä pettäjästä, että hän mieluummin ***** jotain toista kuin omaa puolisoaan. Johan ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, että ihmettelen nimenomaan sitä, kun kolmatta haukutaan ja vihataan useasti jopa enemmän kuin pettäjää. Ja kukahan se pahis siinä kuitenkaan on.. se on juuri se teidän oma rakas puolisonne, jonka joku on "väkisin vietellyt vastoin tämän tahtoa"..
Mihin perustat väitteesi "kolmatta haukutaan ja vihataan useasti jopa enemmän kuin pettäjää"? Oletko ollut todistamassa montakin uskottomuuden kohdanneen pariskunnan keskustelua? Se, että salapanoa tai toista naista pidetään osallisena tapahtumiin, ei välttämättä tarkoita, että hän saa suurimman ryöpyn niskaansa. Hän saa siitä osan -tiedän itsekin tuttavapiiristäni tapauksia, jossa vaimo on haukkunut toisen naisen, mutta se on todella pientä siihen verratuna, mitä ukkokulta on saanut niskaansa.
Kokemuksesta voin myös sanoa, että kyllä se kolmannen pyörän "ei" voisi auttaa parisuhteita. Olin itse sinkkuaikoina vähän aikaa yhden miehen salarakas. Väitän näin jälkeen päin, että kyseinen mies ei varsinaisesti etsinyt mitään suhdetta. Tunsimme jotain sielujen sympatiaa ja miehen vaimo oli raskaana ja sitten suhteemme vain alkoi. Jos olisin kieltäytynyt suhteesta tai edes seksistä, mies ei ainakaan raskausaikana olisi aloittanut mitään kenenkään kanssa. Osuin sopivasti paikalle ja olin ihan yhtä osallinen suhteeseen kuin mieskin. Jos miehen vaimo olisi minut haukkunut, enpä olisi kyllä syyttömyyttäni yrittänyt vakuuttaa, vaikken silloin omantunnon tuskia tuntenutkaan. - Inda
N 44 kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi "kolmatta haukutaan ja vihataan useasti jopa enemmän kuin pettäjää"? Oletko ollut todistamassa montakin uskottomuuden kohdanneen pariskunnan keskustelua? Se, että salapanoa tai toista naista pidetään osallisena tapahtumiin, ei välttämättä tarkoita, että hän saa suurimman ryöpyn niskaansa. Hän saa siitä osan -tiedän itsekin tuttavapiiristäni tapauksia, jossa vaimo on haukkunut toisen naisen, mutta se on todella pientä siihen verratuna, mitä ukkokulta on saanut niskaansa.
Kokemuksesta voin myös sanoa, että kyllä se kolmannen pyörän "ei" voisi auttaa parisuhteita. Olin itse sinkkuaikoina vähän aikaa yhden miehen salarakas. Väitän näin jälkeen päin, että kyseinen mies ei varsinaisesti etsinyt mitään suhdetta. Tunsimme jotain sielujen sympatiaa ja miehen vaimo oli raskaana ja sitten suhteemme vain alkoi. Jos olisin kieltäytynyt suhteesta tai edes seksistä, mies ei ainakaan raskausaikana olisi aloittanut mitään kenenkään kanssa. Osuin sopivasti paikalle ja olin ihan yhtä osallinen suhteeseen kuin mieskin. Jos miehen vaimo olisi minut haukkunut, enpä olisi kyllä syyttömyyttäni yrittänyt vakuuttaa, vaikken silloin omantunnon tuskia tuntenutkaan.Olen kyllä nähnyt, kuullut ja kokenut, itsekin sanoit tapauksessa naisen haukkuneen toisen naisen. Ja yleisessä tiedossa on, kun asiasta puhuu, että lähes kaikki tuntemani ihmiset ovat sitä mieltä, että kolmas osapuoli on myös pahis. Ei ole kyse siitä, onko pettäjä etsinyt suhdetta.. joo, onhan se niin, että ukko ei olisi juuri sinun kanssasi pettänyt naistaan jos olisit kieltäytynyt, mutta se ei todellakaan tee hänestä sen parempaa miestä, kun olisi kuitenkin ollut valmis sänkyyn toisen kanssa, ilman että olisi kunnioittanut tai arvostanut vaimoaan. Mutta hyvähän se on, jos jonkun puoliso olisi tyytyväinen, että kukaan maailmassa ei ryhtyisi kolmanneksi osapuoleksi, voisi ajatelle "puolisoni menisi kyllä muitten kanssa sänkyyn, mutta onneksi kukaan ei suostu siihen, kun hän on minun kanssani". Aika surullista, että kumppani ei itse aidosti haluaisi olla vain toisen kanssa. Ja kun joku jälleen äsken sanoi, että pitää kohdella muita kuin toivoo itseäänkin kohdeltavan, niin taisin jo aiemmin mainitakin, että toivon mieheni törmäävän kaikkiin mahdollisiin kolmansiin osapuoliin, sillä jos hän on uskollinen, eivät ne kolmannet vaikuta elämäämme yhtään mitenkään.
- N 44
Inda kirjoitti:
Olen kyllä nähnyt, kuullut ja kokenut, itsekin sanoit tapauksessa naisen haukkuneen toisen naisen. Ja yleisessä tiedossa on, kun asiasta puhuu, että lähes kaikki tuntemani ihmiset ovat sitä mieltä, että kolmas osapuoli on myös pahis. Ei ole kyse siitä, onko pettäjä etsinyt suhdetta.. joo, onhan se niin, että ukko ei olisi juuri sinun kanssasi pettänyt naistaan jos olisit kieltäytynyt, mutta se ei todellakaan tee hänestä sen parempaa miestä, kun olisi kuitenkin ollut valmis sänkyyn toisen kanssa, ilman että olisi kunnioittanut tai arvostanut vaimoaan. Mutta hyvähän se on, jos jonkun puoliso olisi tyytyväinen, että kukaan maailmassa ei ryhtyisi kolmanneksi osapuoleksi, voisi ajatelle "puolisoni menisi kyllä muitten kanssa sänkyyn, mutta onneksi kukaan ei suostu siihen, kun hän on minun kanssani". Aika surullista, että kumppani ei itse aidosti haluaisi olla vain toisen kanssa. Ja kun joku jälleen äsken sanoi, että pitää kohdella muita kuin toivoo itseäänkin kohdeltavan, niin taisin jo aiemmin mainitakin, että toivon mieheni törmäävän kaikkiin mahdollisiin kolmansiin osapuoliin, sillä jos hän on uskollinen, eivät ne kolmannet vaikuta elämäämme yhtään mitenkään.
Yhdestä asiasta olen ihan varma (lieneekö iän tuomaa viisautta?). Jokaisessa parisuhteessa, joka kestää pitkään ja jota ei eletä kahdestaan autiolla saarella, tulee hetkiä, jolloin jompi kumpi ihastuu toiseen tai himoitsee jotain muuta kuin puolisoaan. Se ei vielä tarkoita, että oma parisuhde olisi loppu tai pitäisi lopettaa.
Otit kantaa äsken tapaukseen, josta tunnut tietävän enemmän kuin minä, joka olen kyseisen suhteen elänyt. Ainakin tunnut tietävän, mitä silloin kaksikymmentä vuotta sitten olisi pitänyt tehdä. Et voi tietää paremmin kuin minä, kunnioittiko kyseinen mies vaimoaan vai ei. Hänen vaimonsa arvomaailma ei ollut samanlainen kuin sinun ja jos hän olisi suhteestamme tiennyt, hän ei olisi tosiaankaan sanonut, " vie mies, koska se ei enää minua halua". Nimittäin mies halusi vaimoaan JA minua. ja Sinulla ei todennäköisesti ole lapsia etkä ole ollut raskaana, mutta aika suuri osa miehistä ainakin tilapäisesti tuntee vetoa muihin naisiin vaimonsa ollessa raskaana. Totta kai se on miehen päätös, meneekö hän vieraan naisen kanssa sänkyyn vai ei ja suurin osa ei varmasti vaimonsa raskausaikana vaimoaan petä, vaikka himoja olisikin. Itse pidän itseäni osallisena kyseisen vaimon loukkaukseen ja vaikka kuinka haluaisit minun tuntevan toisin, en tunne enkä sinun arvomaailmaasi aio omaksua.
Puolisot eri parisuhteissa voivat olla tyytyväisiä hyvinkin erilaisiin elämäntapoihin ja -tilanteisiin. Minusta ulkopuolisten pitäisi kyseisiä parisuhteita kunnioittaa eikä pyrkiä niiden kestokykyä testaamaan. - Inda
N 44 kirjoitti:
Yhdestä asiasta olen ihan varma (lieneekö iän tuomaa viisautta?). Jokaisessa parisuhteessa, joka kestää pitkään ja jota ei eletä kahdestaan autiolla saarella, tulee hetkiä, jolloin jompi kumpi ihastuu toiseen tai himoitsee jotain muuta kuin puolisoaan. Se ei vielä tarkoita, että oma parisuhde olisi loppu tai pitäisi lopettaa.
Otit kantaa äsken tapaukseen, josta tunnut tietävän enemmän kuin minä, joka olen kyseisen suhteen elänyt. Ainakin tunnut tietävän, mitä silloin kaksikymmentä vuotta sitten olisi pitänyt tehdä. Et voi tietää paremmin kuin minä, kunnioittiko kyseinen mies vaimoaan vai ei. Hänen vaimonsa arvomaailma ei ollut samanlainen kuin sinun ja jos hän olisi suhteestamme tiennyt, hän ei olisi tosiaankaan sanonut, " vie mies, koska se ei enää minua halua". Nimittäin mies halusi vaimoaan JA minua. ja Sinulla ei todennäköisesti ole lapsia etkä ole ollut raskaana, mutta aika suuri osa miehistä ainakin tilapäisesti tuntee vetoa muihin naisiin vaimonsa ollessa raskaana. Totta kai se on miehen päätös, meneekö hän vieraan naisen kanssa sänkyyn vai ei ja suurin osa ei varmasti vaimonsa raskausaikana vaimoaan petä, vaikka himoja olisikin. Itse pidän itseäni osallisena kyseisen vaimon loukkaukseen ja vaikka kuinka haluaisit minun tuntevan toisin, en tunne enkä sinun arvomaailmaasi aio omaksua.
Puolisot eri parisuhteissa voivat olla tyytyväisiä hyvinkin erilaisiin elämäntapoihin ja -tilanteisiin. Minusta ulkopuolisten pitäisi kyseisiä parisuhteita kunnioittaa eikä pyrkiä niiden kestokykyä testaamaan.Menikö ohi, oi viisas nelikymppinen, kun äsken puhuin siitä että vaikka kohtaa jonkun, voi järjellä ajatella, miten pitkälle sen antaa mennä, ja jos tajuaa, että oma puoliso on paras, tuskin tekee mieli sen antaa pidemmälle mennäkään..
En väittänyt tietäväsikään (salarakas aikakaudestasi, olet varmaan Marika F. fani) miehen kunnioituksesta vaimoa kohtaan, mutta oih ja voih, oi viisas nelikymppinen, kun itse sanoit, että mies petti häntä; kun pettää, ei kunnioita toista. Sinulla on varmaan kymmenen lasta ja sata tuttavaa joilla on viisitoista lasta, kun olet niin asian tuntija tuossa asiassa, vaikka juuri minultakin kysyit, mistä minä päättelen, että useasti kolmatta osapuolta vihataan. Varmasti miehet tuntevat vetoa muihin naisiin, jos naiset raskaana ollessaan eivät halua seksiä.
Heikko on parisuhteen kestokyky, ei se ole kolmansien osapuolien vika, jos joittenkin suhteet ovat niin kestämättömiä, että kun joku tulee iskemään, mennään sänkyyn, vaikkei ollut aikomustakaan mennä sänkyyn kenenkään kanssa.
Huomaahan sen näiltä palstoilta, miten ihmiset ovat onnettomia, kun ovat onnettomien puolisoittensa kanssa, miettivät mitä tehdä jollekin ongelmalle, kun ovat valinneet puolison, jonka kanssa niitä ongelmia on. Voi voi vaan, teitä oman elämänne valinneita ruikuttajia. Olen niin lopen kyllästynyt tähänkin ketjuun, missä suuhuni laitetaan koko ajan lisää sanoja. Olen jo kaiken sanonut, useastikin, ei auta, ette osaa lukea. Jos on jotain, niin lukekaapa viestini uudestaan, niin ehkä tajuatte mikä se pointti on koko ajan ollut. En jaksa tuolle tasolle vajonneitten henkilöitten kanssa "keskustella". - keskustella !
Inda kirjoitti:
Menikö ohi, oi viisas nelikymppinen, kun äsken puhuin siitä että vaikka kohtaa jonkun, voi järjellä ajatella, miten pitkälle sen antaa mennä, ja jos tajuaa, että oma puoliso on paras, tuskin tekee mieli sen antaa pidemmälle mennäkään..
En väittänyt tietäväsikään (salarakas aikakaudestasi, olet varmaan Marika F. fani) miehen kunnioituksesta vaimoa kohtaan, mutta oih ja voih, oi viisas nelikymppinen, kun itse sanoit, että mies petti häntä; kun pettää, ei kunnioita toista. Sinulla on varmaan kymmenen lasta ja sata tuttavaa joilla on viisitoista lasta, kun olet niin asian tuntija tuossa asiassa, vaikka juuri minultakin kysyit, mistä minä päättelen, että useasti kolmatta osapuolta vihataan. Varmasti miehet tuntevat vetoa muihin naisiin, jos naiset raskaana ollessaan eivät halua seksiä.
Heikko on parisuhteen kestokyky, ei se ole kolmansien osapuolien vika, jos joittenkin suhteet ovat niin kestämättömiä, että kun joku tulee iskemään, mennään sänkyyn, vaikkei ollut aikomustakaan mennä sänkyyn kenenkään kanssa.
Huomaahan sen näiltä palstoilta, miten ihmiset ovat onnettomia, kun ovat onnettomien puolisoittensa kanssa, miettivät mitä tehdä jollekin ongelmalle, kun ovat valinneet puolison, jonka kanssa niitä ongelmia on. Voi voi vaan, teitä oman elämänne valinneita ruikuttajia. Olen niin lopen kyllästynyt tähänkin ketjuun, missä suuhuni laitetaan koko ajan lisää sanoja. Olen jo kaiken sanonut, useastikin, ei auta, ette osaa lukea. Jos on jotain, niin lukekaapa viestini uudestaan, niin ehkä tajuatte mikä se pointti on koko ajan ollut. En jaksa tuolle tasolle vajonneitten henkilöitten kanssa "keskustella".Jos muut ei mielistele sua ja ole samaa mieltä kanssasi, osaat vain nälviä ja haukkua.
Järkevät perustelut puuttuvat täysin.
Muut eivät tajua mitään, Inda vaan tietää :)
No harhassa on ehkä hyvä elää ! - Nimimerkki.
Inda kirjoitti:
Ja juuri siksi, että pettäjä on parisuhteen toinen puolisko, ei se suhteen ulkopuolinen kolmas.
No onneksi sentään tunnustit viimein sen että 3. osapuoli ansaitsee tulla rangaistuksi jos on tietoinen asiasta.
- Aulis G.
Nimimerkki. kirjoitti:
No onneksi sentään tunnustit viimein sen että 3. osapuoli ansaitsee tulla rangaistuksi jos on tietoinen asiasta.
Nyt sitten paljastui että Inda on paitsi moraaliton, myös harvinaisen tyhmä...
- Neljän kympin tuolla puolen
Luin uudelleen tuon alkuperäisen viestin, jossa kysyt, miksi vaimot syyttävät toista naista pettämisestä. Useimmat lukijat ja kommentoijat lienevät käsittäneet viestisi, miksi syyttää toista naista koko parisuhteen ulkopuolisesta suhteesta ja tilanteesta. Itse olet takertunut sanaan "pettäminen" ja jankutat myöhemmissä viesteissä, ettei toinen nainen petä ketään.
Enpä usko, että kukaan vaimo on koskaan soittanut toiselle naiselle ja sanonut: "olet pettänyt minut". On varmaan ihan selvää, että mies on pettänyt, mutta toinen nainen on osaltaan vastuullinen ulkopuoliseen suhteeseen. Syytöksien kohteeksi joutunut toinen nainen tekee tietoisen valinnan suhteestaan ja joutuu siitä joskus kantamaan vastuun. Kyllä kai aika moni kakkossuhde alkaa siitä, että mies tapaa mukavan tyypin oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja kyseinen mukava tyyppi on halukas suhteeseen. En itse ainakaan tunne yhtään naimissa olevaa miestä, joka olisi kunnon pelimies eli tietoisesti hakisi valehtelemalla suhdetta tai alkaisi kovin paljon suhdetta kinuamaan. Myös avioliiton ulkopuoliseen suhteeseen tarvitaan kaksi ja kumpikin kantaa siitä vastuun.
Moraalista vastuuta voi tuntea myös ihmisiä kohtaan, joita ei varsinaisesti tunne. Jos mietitään maailmaa ihan yleisesti, esimerkiksi lapsityövoiman olosuhteet lienevät parantuneet osittain siksi, että osa länsimaisista kuluttujista on alkanut kyseenalaistaa halpojen tuotteiden tekemistä eivätkä ajaneet vain omaa etuaan eli mahdollisimman halpoja tuotteita itselleen. Toinen nainen ajattelee vain ja ainoastaan itseään eikä tunne vastuuta kenestäkään muusta. Länsimaissa voi "valita" oman moraalinsa ja arvonsa ja tämäkin keskustelu heijastelee osittain kirjoittajiensa arvomaailmaa. Muutamassa viestissä todettu sanonta, että ihmiset kohtelisivat muita samoin kuin toivoisivat itseään kohdeltavan, on minusta aika hyvä neuvo.
Nuoruutesi ja kokemattomuutesi tulee mielestäni ilmi mm. siinä, että luulet omien periaatteidesi olevan automaattisesti myös miesystäväsi hyväksymiä ja hänen niitä noudattavan. Näin voi olla nyt, mutta aika tekee tehtävänsä ja en ole vielä täydellistä pitkää parisuhdetta nähnyt. Ihmiset muuttuvat parisuhteen aikana. Vaikka yrität kuinka sopia pelisääntöjä ja varmistaa, että "sinua ei kusta silmään" valehtemalla, jonain päivänä todennäköisesti huomaat, että elämä on valinnut sinullekin yllätyksen, johon et osannut varautua. Elämää ei voi hallita yrittämällä varautua kaikkeen.- Inda
mutta voi pyrkiä elämään sitä mieluisalla tavalla, ja kaikkeen voi aina varautua. Miksi olisin mieheni kanssa, jos olisi selvää, että "kasvamme erilleen" tms, kyllä tässä on tarkoitus tosiaan elää yhdessä vuosienkin päästä. Ja tämä ilmeisesti sinun "iän tuoma kokemus näkyy tosiaan tässä"; alat jostain hyvin mielenkiintoista kylläkin, keksimästäsi seikasta puhua siitä, kuinka oletan automaattisesti että periaatteeni ovat mieheni hyväksymiä ja hän niitä noudattaa.. Luuletko tosiaan, että olen yksin sopinut suhteemme "pelisäännöt"? Ikävää taas tuottaa pettymys, mutta tutustuessamme kävi ilmi että hän ajattelee samalla lailla ja hänellä on samanlaiset periaatteet, itse en edes haluaisi elää ihmisen kanssa jolla on erilaiset arvot kuin minulla, ja olen yksinkertaisesti löytänyt ihmisen joka ajattelee samalla lailla kuin minä.
Pettämis sanaa aloin toistella sen jälkeen, kun joku alkoi puhua siitä kuinka kolmas osapuoli loukkaa petettyä, vaikka petettyähän loukkaa pettäminen, ja pettäjä on se oma puoliso.
Ja edellä olevassa viestissä jo mainitsin, että se on tosiaan surullista kun oma mies/vaimo haluaa ***** jotain toista, se on ilmeisesti niin kova pala että täytyy alkaa sysätä vastuuta tilanteesta sille kolmannelle osapuolelle. Voihan sen halutessaan tulkita niin, että "minua loukkaa kun se kolmas osapuoli **** puolisoani" mutta eihän se puoliso edes ole oma ollut, kun menee sellaista tekemään. - ja hyväuskoisuutta
Inda kirjoitti:
mutta voi pyrkiä elämään sitä mieluisalla tavalla, ja kaikkeen voi aina varautua. Miksi olisin mieheni kanssa, jos olisi selvää, että "kasvamme erilleen" tms, kyllä tässä on tarkoitus tosiaan elää yhdessä vuosienkin päästä. Ja tämä ilmeisesti sinun "iän tuoma kokemus näkyy tosiaan tässä"; alat jostain hyvin mielenkiintoista kylläkin, keksimästäsi seikasta puhua siitä, kuinka oletan automaattisesti että periaatteeni ovat mieheni hyväksymiä ja hän niitä noudattaa.. Luuletko tosiaan, että olen yksin sopinut suhteemme "pelisäännöt"? Ikävää taas tuottaa pettymys, mutta tutustuessamme kävi ilmi että hän ajattelee samalla lailla ja hänellä on samanlaiset periaatteet, itse en edes haluaisi elää ihmisen kanssa jolla on erilaiset arvot kuin minulla, ja olen yksinkertaisesti löytänyt ihmisen joka ajattelee samalla lailla kuin minä.
Pettämis sanaa aloin toistella sen jälkeen, kun joku alkoi puhua siitä kuinka kolmas osapuoli loukkaa petettyä, vaikka petettyähän loukkaa pettäminen, ja pettäjä on se oma puoliso.
Ja edellä olevassa viestissä jo mainitsin, että se on tosiaan surullista kun oma mies/vaimo haluaa ***** jotain toista, se on ilmeisesti niin kova pala että täytyy alkaa sysätä vastuuta tilanteesta sille kolmannelle osapuolelle. Voihan sen halutessaan tulkita niin, että "minua loukkaa kun se kolmas osapuoli **** puolisoani" mutta eihän se puoliso edes ole oma ollut, kun menee sellaista tekemään.Elämässä voi tosiaan pyrkiä johonkin ja yrittää varautua, muttei se kuule sinullekaan onnistu. Voi onnistua joissain asioissa, muttei kaikessa. Et ole keksinyt mitään uutta maapallolle keskustelemalla miehesi kanssa periaatteista. Minäkin ajattelin mieheni kanssa periaatteista samalla tavalla kaksikymmentä vuotta sitten ja ajattelenpa edelleen joistain asioista samalla tavalla. Ihmiset kuitenkin muuttuvat vuosien mittaan ja et tänä päivänä edes osaa kysyä mieheltäsi mielipiteitä sellaisiin asioihin, jotka saattavat vaikuttaa elämääsi kymmenen vuoden kuluttua. Ei kukaan väitä, että kasvaisit miehestäsi erilleen, mutta erilleen kasvun mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon, jos aiot kaikkeen varautua.
- Inda
ja hyväuskoisuutta kirjoitti:
Elämässä voi tosiaan pyrkiä johonkin ja yrittää varautua, muttei se kuule sinullekaan onnistu. Voi onnistua joissain asioissa, muttei kaikessa. Et ole keksinyt mitään uutta maapallolle keskustelemalla miehesi kanssa periaatteista. Minäkin ajattelin mieheni kanssa periaatteista samalla tavalla kaksikymmentä vuotta sitten ja ajattelenpa edelleen joistain asioista samalla tavalla. Ihmiset kuitenkin muuttuvat vuosien mittaan ja et tänä päivänä edes osaa kysyä mieheltäsi mielipiteitä sellaisiin asioihin, jotka saattavat vaikuttaa elämääsi kymmenen vuoden kuluttua. Ei kukaan väitä, että kasvaisit miehestäsi erilleen, mutta erilleen kasvun mahdollisuus kannattaa ottaa huomioon, jos aiot kaikkeen varautua.
En missään vaiheessa taaskaan väittänyt (jännä kun koko ajan sanon jotain mitä tekstissäni ei todellakaan lue!?) etteikö erilleen voisi kasvaa, sillä voin kyllä tuntea itseni, mutta miehestäni voin vain toivoa, että hän on samanlainen 20 vuoden kuluttuakin tietyissä periaatteissa. Ja koska hän on kuitenkin menossa naimisiin kanssani, ja suunnittelee eläkepäiviäni, olen ajatellut luottaa tähän, sillä olisi typerää olla luomatta yhteistä elämää vain sen takia, että joku "löytää itsensä" vasta nelikymppisenä ja sitten tekee täyskäännöksen elämässään. Voihan se olla minunkin mieheni, mutta tällä hetkellä hän itsekään ei siihen usko.
- mölö
jumaliste!!! sä oot hyvä! ihan oikeesti
- tapaus?!
Ketjussa olevien vastausten perusteella en ole ainoa, joka ajattelee näin. Ja nythän on sitten taas kyseessä mielipide, joka ei ole sama kuin todennettavissa oleva tieto.
Aloittaja on koko ajan muistanut korostaa sitä, kuinka kyseessä on hänen mielipiteet asiasta ja että kaikki ovat tyrmänneet ne. Hän ei missään vaiheessa tunnu huomaavan sitä, että niin ikään muutkin esittävät mielipiteitään joita hän samalla innolla on kumoamassa.
Kysymys aloittajalle:
Koko ketjun luettuani ihmettelen suhtautumistasi Filosohvin vastauksiin. Hän ei esitä mielipiteitään vaan purkaa auki yleisempiä käsitteitä ja uskomuksia joita liitetään pettäjään, petettyyn ja kolmanteen pyörään. Minulla on ainakin ollut hauskaa (anteeksi ilmaisu näinkin kipeän aiheen kohdalla..), kun olen miettinyt hänen heittämiään asioita ja kysymyksiä. Meillä todellakin - siis meillä, jotka "taputtelevat" petettyjä "lohdullisesti" olkapäälle - on pakottava tarve ajatella aina niin, että suhteessa on vikaa, kun petetään. Vika voi tosiaankin olla pettäjän itsensä korvien välissä; ja että kumppaninkaan vaihtaminen ei välttämättä tuo muutosta käyttäytymiseen. Eihän kaikki alkoholistitkaan hoidoista huolimatta raitistu..
Ja lisäksi: Filosohvi ei kertakaan sanonut, että kolmas osapuoli pettää petettyä; sen sinä tulkitsit ihan itse. Aloin itse miettimään sitä "osallisena" olemista ja se on kyllä ihan teoreettisestikin todennettavissa: on parisuhde, jossa on kaksi ihmistä. Toiselle tulee rinnakkaissuhde. Alkuperäiseen suhteeseen on tullut kolmastekijä, jolloin käytetään "kolmiodraama" nimitystä ihan yleisesti. Parisuhteen kannalta kolmas pyörä ei siis enää ole ulkopuolinen, vaikka petetty ei tästä mitään tietäisi. Riittää, että toinen alkuperäisen suhteen osapuolista tuo kolmannen kuvioihin mukaan. Kolmannen pyörän mukaan tulo muuttaa väistämättä suhdetta; ja edelleen: olkoonkin, että petetty ei tulokkaasta mitään alussa tietäisi. Siksi kolmannen on otettava seuraukset niskaan siinä missä pettäjänkin. Tosin, onko tässä sama kuin pettäjien kohdalla, omia virheitä ja niistä vastuun ottaminen on todella vaikeaa..
Aloittaja toivoi tavallaan kunnioitusta omia mielipiteitä kohtaan, jotka eivät siis ole universaaleja totuuksia kuten ei mielipiteet yleensäkään. Mutta metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan: aloittajakaan ei kunnioittanut eriäviä mielipiteitä.- Inda
kaikkiin esittämiisi asioihin, olen jo moneen kertaan sanonut. En niitä siis tässä enää jauha; lue tekstini uudestaan. Pari oikaisua lukemisesti helpoittamiseksi;
filosohvi ei tosiaan puhunut kolmannesta osapuolesta pettäjänä, mutta minä käytin pettämis ilmaisua juuri siksi, että kolmas osapuoli ei ole se joka loukkaa petettyä, vaan se on yhä se pettäjä.. tämä koko ketjun ajatus siis ei edes ole MINUN mielipiteeni, vaan väistämätön tosiasia; suhteessa on kaksi osapuolta. Suhteen teot ja tapahtumat ovat heidän vastuullaan ja valinnoissaan. Mutta kun ette tätä käsitä, voitte oloanne helpottaaksenne vierittää se syyn kolmannen niskoille. Ihan rauhassa. - Inda
Alkoholistia tähän olisikin hyvä verrata, kun sen itse mainitsit; toinen osapuoli on viina, eli jos alkot kiellettäisiin, tai viinan myynti alkoholisteille, ei olisi alkoholisteja. Mutta siltihän hän olisi alkoholisti.
- nainen
Katselin näitä keskusteluja ja löysin erään kommentin tuolta eräältä palstalta. Taitaa olla niin, että Indalla eivät kaikki elämän peruskuviot ole mallillaan. Se selittää hyvinkin tämän omituisen vihan vanhempien ihmisten kommenttaja kohtaan ja hänen ehdottomuutensa ja tavallaan kyvyttömyyden keskustella muilla kuin omilla ehdoillaan.
Semmoista se on, elämä satuttaa ja se näkyy meissä. Paljon on vielä hänelläkin selvitettävää ennenkuin tuntee itsensä. Niinhän se on meillä jokaisella ja mehän sen tiedämme, typerät vanhukset ja nelikymppiset :) - Inda
nainen kirjoitti:
Katselin näitä keskusteluja ja löysin erään kommentin tuolta eräältä palstalta. Taitaa olla niin, että Indalla eivät kaikki elämän peruskuviot ole mallillaan. Se selittää hyvinkin tämän omituisen vihan vanhempien ihmisten kommenttaja kohtaan ja hänen ehdottomuutensa ja tavallaan kyvyttömyyden keskustella muilla kuin omilla ehdoillaan.
Semmoista se on, elämä satuttaa ja se näkyy meissä. Paljon on vielä hänelläkin selvitettävää ennenkuin tuntee itsensä. Niinhän se on meillä jokaisella ja mehän sen tiedämme, typerät vanhukset ja nelikymppiset :)Kuka tässä alkoi ensin haukkua ja ketä, ja millä perusteella? Kun te nelikymppiset aloitte arvostella minua ikäni perusteella, sanoin takaisin sen, että luulette olevanne kovinkin viisaita mutta käytös osoittaa muuta, ja kas - sekin käännettiin minua vastaan. Onkohan täällä muita kuin teitä henkisesti sairaita, persoonallisuushäiriöisiä tyyppejä ylipäätään? Nyt muistan taas, miksen ole aikoihin käynyt täällä palstalla. Olkaa hyvät, en jaksa teitä kusipäitä enää!!!!
- Inda
Tämä on tuohon hei hoi otsikolla olevaan tekstiisi, kun jostain syystä siihen ei palstalla voinut vastata..
Tuo oli kyllä hyvin sanottu, miksi naiset eivät syytä miestään. Tässä huomaa sen, että ihmisille tuottaa vaikeuksia elää siinä maailmassa, mitä elämä on. Ja mainitsemasi esimerkki yhden ihmisen rakastamisesta ei ole vastaava kuin tämä pettämiskuvio, koska tilanne on kaikilla sama mainitsemassani asiassa; puoliso, pettäjäpuoliso, kolmas osapuoli. Ei tuosta voi oikein mielipiteitä vääntää, kun se yksinkertaisesti menee niin, että parisuhteen osapuolet ovat syypäitä siihen, mitä suhteessa tapahtuu. - mietiskelijä
Onpas täällä keskustelu.
Vinkki aloittajalle; otappas tämä keskustelu kommentteineen talteen ja lue sitten kun olet
vaikka 40-vuotias !
Ajattelin vaan.- Oona
Ikää on jo se edellyttämäsi 40-vuotta ja silti olen Indan kanssa sama mieltä.
Pettämistapauksissa suurin syyllinen on pettäjä, vapaa ihminen on vapaa tekemään mitä haluaa eikä ole ulkopuolisille tilivelvollinen, ja joskus on tapauksia, joissa petetyssä löytyy syy, miksi on petetty.
Itse aikoinani sain todeta, että varatut miehet olivat hyvin innokkaita aloitteen tekijöitä. - mietiskelijä
Oona kirjoitti:
Pettämistapauksissa suurin syyllinen on pettäjä, vapaa ihminen on vapaa tekemään mitä haluaa eikä ole ulkopuolisille tilivelvollinen, ja joskus on tapauksia, joissa petetyssä löytyy syy, miksi on petetty.
Itse aikoinani sain todeta, että varatut miehet olivat hyvin innokkaita aloitteen tekijöitä.Miten tämä liittyy viestiini, joka oli ainoastaan ehdotus aloittajalle, ei muu kannanotto.
- mietiskeiljä myös
mietiskelijä kirjoitti:
Miten tämä liittyy viestiini, joka oli ainoastaan ehdotus aloittajalle, ei muu kannanotto.
=))) Mietin ihan samaa. Ja ravaas mitä, Inda leikkii vaan nyt roolileikkejä; esiintyy eri tyyppinä. Ja syystä että sanoi monen vanhemman olevan kanssaan samaa mieltä, mutta kun niitä ei muuten ilmaantunut, niin itse piti edes yksi puolustava nelikymppinen feikata =)))
- käypi
Oona kirjoitti:
Itse aikoinani sain todeta, että varatut miehet olivat hyvin innokkaita aloitteen tekijöitä.läheisyytesi eksyviä tuntemattomia, siis niitä ulkopuolisia.. Vapaa saa siis tehdä ihan mitä haluaa, kunhan se kohdentuu täysin tuntemattomaan ihmiseen. Hassua ajattelua, sillä rikoksissa "lieventävänä" seikkana pidetään tutun kanssa sattuneita asioita, kun taas ulkopuoliseen, eli tuntemattomaan, kohdistettu teko pahempi..
Mutta ainahan ihminen etsii selityksiä VAIN JA AINOASTAAN TEOILLE, JOTKA TIETÄÄ VÄÄRIKSI.. Vai onko sinulla joku vapaa ystävä, joka suu vaahdossa puolustelee osallistumista esim. SPR:n katastrofikeräyksiin auttaakseen ihan tuntemattomia??!! Logiikkasi on naurettava =)))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047