Ravinteiden Harley Davidson

infoaja

Tavoitteena ravinteiden Harley Davidson

Maanantai 23.8.2004, Kauppalehti, sivu 7

Aisapari. Hallituksen puheenjohtaja Veikko Vallin (oik.) työskentelee tiiviissä yhteistyössä toimitusjohtaja Antti Pirisen kanssa.

Vihreä linja. Func Foodin Greenlinen esitteessä kerrotaan "Greenmanin Mars-planeetalta" osallistuneen sarjan tuotekehitykseen.

Tamperelainen urheiluravinteiden valmistaja Func Food Finland on kasvanut kuudessa vuodessa luontaistuotekaupasta lähes neljän miljoonan euron liikevaihtoa tekeväksi markkinajohtajaksi. Func Foodin Fast-tuotemerkki hallitsee jo arviolta 40:tä prosenttia urheilijoille suunnatuista proteiini- ja proteiinihiilihydraattituotteiden markkinoista.

Rajusta kasvusta huolimatta yhtiö on pysynyt erittäin kannattavana. Sen toimintaan sijoitetulle pääomalle antama 93 prosentin tuotto kuuluu Pirkanmaan kärkiryhmään.

Func Foodin taustalta löytyy innostunut ja energinen parivaljakko, hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Veikko Vallin sekä toimitusjohtaja Antti Pirinen.

Func Food sai alkunsa valmentajana toimineen Vallinin ideasta. Vallin luki ja luennoi 1990-luvun puolivälissä urheilijoiden ravitsemuksesta muun muassa jääkiekkoliiton tilaisuuksissa. Kentällä liikkuessaan hän huomasi selvän tarpeen, johon hän loi vastaukseksi Fast-tuotemerkin ja tuotteet.

- Yrityksen toiminta perustuu siihen, että havainnoin asioita ja saan sen pohjalta ideoita, Vallin sanoo.

Mielikuvamarkkinointia
Func Food myy urheilijoille ja aktiiviharrastajille heraproteiini- ja hiilihydraattituotteita, palautumisjuomia ja massanlisääjiä. Alan liikkeiden lisäksi Fast on päässyt jo muun muassa Prismojen hyllyille, mikä kertoo vakiintuneesta asemasta.

Yksi Func Foodin menestystekijöistä on onnistunut brändinrakennus ja mielikuvamarkkinointi. Lisäksi tärkeätä oli löytää mahdollisimman hyvä tiimi urheilija- tai valmennustaustaisista työntekijöistä.

Tällä hetkellä brändi on jo sillä tasolla, että yhtiö pystyy myymään Fast-tuotemerkillä urheiluvaatteita- ja tarvikkeita.

- Tavoitteenamme on luoda Fastista alan filosofiabrändi, luoda ravitsemuspuolelle jotain Harley Davidsonin kaltaista, Vallin linjaa.

Elintarvikkeiden kehittäjinä Vallin ja Pirinen ovat itseoppineita. Vallin on koulutustaustaltaan autopeltiseppä ja Pirinen ylioppilas. Tuotekehityksen perustana on tarkkaan luettu kirjallisuus, käyttäjiltä kerätyt kokemukset ja asiantuntijoiden käyttäminen. Fast-tuotteet valmistutetaan vammalalaisella alihankkijalla, minkä lisäksi Func Food tuo Saksasta All Stars -juomia ja patukoita.

Halme oli huti
Kuten menestyneillä yrityksillä yleensäkin, Func Foodin historia ei ole pelkkä menestystarinoiden ketju, vaan rahaa polttaneita hutejakin on tullut sekä markkinoinnissa että tuotteissa. Yksi näkyvimmistä oli kansanedustaja Tony Halmeen kuvalla varustetun Viking Power -urheilujuoman lanseeraaminen.

Viime kesänä uhkaksi tuli ravintotuotteiden brändin tuhraantuminen Halmeen törttöilyissä, joten Func Foodille tuli kiire vetää kalliisti lanseerattu tuote markkinoilta. Samalla eduskuntavaaleissa Halmeen brändinrakennusta johtanut Vallin vetäytyi kaikesta muustakin Halme-yhteistyöstä

Func Foodissa virheistä on kuitenkin opittu ja siirrytty joustavasti toteuttamaan uusia visioita. Tulevaisuuden suunnitelmissa on laajentuminen painonhallinta- ja ruokatuotteisiin. Fastin toimintakonseptin monistaminen Ruotsissa ja Virossa on jo aloitettu.

- Terveysvaikutteisten elintarvikkeiden markkinat kasvavat rajusti maailmanlaajuisesti. Olen varma, että tämä yritys on vasta lähtenyt nousukiitoon, Vallin sanoo.

linkki:
http://www.kauppalehti.fi/4/i/yrittaja/uutiset/juttu.jsp?oid=2004/08/23/1122204&province=6

samasta aiheesta:
http://www.kauppalehti.fi/4/i/yrittaja/menestyjat/index.jsp?province=6

7

546

    Vastaukset

    • Joo tää oli sitä ennen kuin vaikeudet alkoi...
      Nyt on tilanne varmaan toinen kuin viime syksynä, sillä tulli kävi funcin kimppuun ja uhkaavat rötössyytteillä. Ei hyvä.

      • Ihmetteleekö joku vielä miksi FAST on niin kallis merkki kuin on? Katteet on kohdillaan toiminnassa. Ostetaan halvalla ja myydään mielikuvia kalliilla!

        Apinaa koijataan...apinaa huijataan...


      • bisnesmies kirjoitti:

        Ihmetteleekö joku vielä miksi FAST on niin kallis merkki kuin on? Katteet on kohdillaan toiminnassa. Ostetaan halvalla ja myydään mielikuvia kalliilla!

        Apinaa koijataan...apinaa huijataan...

        "Tavoitteena ravinteiden Harley Davidson "
        Kaikkea paskaa sitä lisäravinnebisneksessä on puhuttu kun totuus on ollut että Viron kautta toimitaan eikä laatu ole koskaan päätä huimannut.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15130164/persu-veikko-vallinin-vanhat-nettikirjoitukset


    • Harrikoista tuli mieleen.

      Harrikkaa ja FAST:a yhdistää muukin kuin em. tavoittelema brandi -juttu. Nimittäin Harrikkakin on perustunut ja perustuu vieläkin siihen että myydään kalliilla teknisesti keskinkertainen pyörä.

      Tarina kertoo jenkkien Hell's Angelsien perustajajäseniin kuuluneen vastanneen kysymykseen että miksi juuri Harrikka että se oli vähiten paska pyörä niihin aikoihin :-)

      Tänäpäivänäkin Harrikka myy juuri mielikuvat enemmän mitä mikään muu "peruste". Läskit keski-ikäiset äijät ostaa Harrikan kun kovat pojatkin nahkaliiveissä semmoisella ajelee ym. Siihen mukaan vielä kaikki "freedom" -shitti niin hyvin myy.

      Kun Harrikasta huomattiin että joku osa ei kestä niin lisättiin ainevahvuutta tuplasti. Ei ihme että tuli painava ja täristävä pyörä surkeilla ajo-ominaisuuksilla. Nyt sekin "ominaisuus" kuuluu "brandiin", voi lol :-)

      Jos teknisesti hyvää pyörää haluaa niin valinta on kaikkea muuta kuin Harrikka! Harrikka-firman pomotkin istuu Armani -puvut päällä naureskellen liivi-jengeille, höh.

      ps. kiva kun olit tuonut näinkin tuoreen uutisen meille, ts. : WANHA!!!

      • Heh, lisää näitä, katkerat vikisijät. Lutkuttakaa sitä evoanne niin tukka saa toisenkin Porschen ;)


    • https://veikkovallin.com/2016/02/13/fast-brandin-tarina-osa-2-viking-power-ja-timo-soini/

      Megaidea: Tony ”Viikinki” Halme pussin kylkeen.

      Ajelin Tampereella Ratinansiltaa pitkin joskus vuonna 2001, kun mieleen ponnahti uusi tuote: Pitää tehdä isoille jätkille oma all-in-one palautumisjuoma!

      Olin aikaisemmin pyytänyt Marko ”Supermassa” Savolaista meidän MASSA nimisen tuotteen keulahahmoksi, mutta Markolla oli siihen aikaan Weider-diili hakusessa, joten manageri KP Ourama ilmoitti minulle kohteliaasti, että Marko ei ole tässä kohtaa käytettävissä.

      Siinä Ratinansillan jälkeen vedin auton parkkiin ensimmäiseen vapaaseen ruutuun ja soitin ystävälleni Jyrki Rantaselle. Tiesin, että hän tuntee Tony Halmeen. Kerroin ideani Jyrkille, ja kysyin samalla, että kuinka hullu jätkä se Tony oikeasti on?

      Jyrki vastasi, että ”ei se Tony hullu ole vaan ihan mukava ja fiksu showmies. Joskus ottaa reippaasti kaljaa”. Samalla hän antoi minulle Tonyn puhelinnumeron.

      Soitin Tonylle saman tien ja kerroin ideani. Tonyn vastaus kuului:

      ”Tätä soittoa olenkin jo monta vuotta odottanut, tottakai me tehdään se tuote! En halua myydä siideriä kuten Linda Lampenius vaan haluan myydä urheilijoille jotain fiksua.”

      Tony oli yllättävän tietoinen ravitsemuksesta, ilmeisesti USA-vuosiensa ansiosta. Hän toivoi, että kaikki proteiini ei ole heraa, koska ”se tulee yhdellä pieraisulla läpi”. Tony siis osallistui tuotekehitykseen asiantuntijan asenteella. Kaikki proteiini ei ollut heraa vaan osa oli hitaampaa maitoproteiinia. ”Toimii”, sanoi Tony.

      Tuotteen nimeksi tuli VIKING POWER. Se oli ensimmäinen punaiseen pussiin pakattu FAST-tuote. Se oli läpimurto tuote, jota myytiin kolme täysperävaunurekallista lyhyessä ajassa.

      Kun Tonyn elämä suistui raiteiltaan, tuotteen nimeksi vaihdettiin MUSCLE+. Se on edelleenkin myynnissä.

      Viking Power kampanjalla poliittiset seuraamukset
      Tapaus Tony Halme oli erittäin merkittävä toisellakin sektorilla, politiikassa. Timo Soini oli kaksi kertaa yrittänyt päästä eduskuntaan mutta ei ollut onnistunut. Hän oli jopa vaihtanut vaalipiiriä, mutta ei silti saanut suosiota. Timolla ei ollut mitään sanottavaa siihen aikaan, vain Veikko Vennamon vanhat sloganit.

      Pohdin, että mikä olisi maksimaalinen bränditempaus Viking Power-tuotteelle. Bling! Minulle syntyi idea viedä Tony Perussuomalaisten ehdokkaaksi vuoden 2003 vaaleissa.

      Soini suostui, koska ovelana miehenä tiesi itsekin saavansa lisää ääniä kun esiintyy Tonyn kanssa.

      Kukaan ei uskonut Tonyn mahdollisuuksiin, mutta minä uskoin. Olihan Sulo ”Suti” Aittoniemi saanut valtavasti ääniä samoilla teemoilla ja yhtä värikkäällä asenteella.

      Tony sai 16390 ääntä Helsingistä. Vain Paavo Lipponen voitti hänet. Muun muassa Ben Zyskowicz hävisi Tonylle, mutta pysyi silti eduskunnassa. Kaksi Kokoomuksen kansanedustajaa putosi eduskunnasta Tonyn suosion myötä. Hah. Meni hiukan yläviistoon se kampanja.

      Meidän kampanja oli onnenpotku Timo Soinille. Hän meni Tonyn imussa sisään, koska olivat eri vaalipiireissä.

      Ne olivat ensimmäiset niin sanotut ”nettivaalit” ja tässäkin rikoimme ennätyksen: Viikinki Halmeen sivuilla oli kahden viikon aikana 70 000 vierailijaa. Se vastannee kolminkertaista määrää tänä päivänä, koska nykyisin useammat käyttävät internetiä (ja yhä harvemmat lukevat sanomalehtiä).

      Vastasimme satoihin kysymyksiin netissä, että äänestäkää Timo Soinia Uudenmaan vaalipiirissä, koska ette voi äänestää Halmetta hänen ollessa ehdokkaana Helsingin vaalipiirissä. Siitä alkoi samalla Perussuomalaisten nousu.

      (Hieman outoa, että Timo ei koskaan kiittänyt minua siitä. No, kai se kuuluu politiikan kasvatin luonteenpiirteisiin.)

    • Harri Taavitson on paska prätkä

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei näin Lidl! Ei! Ei! Ei!

      Voi ei. Älkää lähtekö tähän leikkiin! Ei mitään sovelluskorttipeliä! // Lidl aikoo tuoda asiakkailleen etukortin – bonuksista ei vielä tietoa // http
      Maailman menoa
      183
      4390