Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sähköflekti toimimaan

puhallin

Kun olette asentaneet autoihinne sähköflektin ja tarkoitus on saada toimimaan se lämpötila-anturin avulla, niin, mistä olette saaneet "mötikän" mihin lämpötila-anturi kierretään?

Yritin kysyä romikselta, mutta sanoivat, että se ei ole irroitettavissa oleva osa, vaan on kiinni lohkossa. Mikä avuksi?

Kiitoksia vastuksista.

15

3387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brutales

      Itse olen tehnyt seuraavasti: Ostin Volkkarin flektin lämpöanturin, koska siinä on sopiva putkikierre, ja putkiliikkeestä siihen sopivan kierremuhvin. Hioin syylärin päädystä pieneltä alalta maalia pois (pitää olla metallinen syyläri, muovipäädyillä ei onnistu...), ja juotin sen muhvin pätkän kiinni syyläriin, siis suoraan vain pintaan kiinni, vesitilaan ei tarvitse puhkaista reikää. Muhvi pitää tietty olla niin lyhyt että anturi "pohjaa". Homma on helppo tehdä ihan pehmeällä juotteella, itse käytin juotetta jossa on seassa vähän hopeaa. Näin ei tule varmasti vuotoja ja anturi toimi vallan hyvin, ja toimii varmaan edelleenkin...

      • LaaLaa

        Kun paikallinen syylärikorjaamo (Lahdessa) laittoi vastaavan kierreosan syyläriin oli siinä kyllä läpireikä suraan vesitilaan ja anturia ostaessa nimenomaan neuvottiin että pitää olla yhteydessä vesitilaan että toimii oikeilla lämpötiloilla. Tietysti kokeilemalla löytyy oikea anturi vaikka ei olisikaan vesitilassa.

        Itse olen käyttänyt 92-82 asteista (hajosi kun kone keitti tukossa olleen syylärin takia) sekä 88-79 asteista joka on ajanut asiansa hyvin.


      • Brutales
        LaaLaa kirjoitti:

        Kun paikallinen syylärikorjaamo (Lahdessa) laittoi vastaavan kierreosan syyläriin oli siinä kyllä läpireikä suraan vesitilaan ja anturia ostaessa nimenomaan neuvottiin että pitää olla yhteydessä vesitilaan että toimii oikeilla lämpötiloilla. Tietysti kokeilemalla löytyy oikea anturi vaikka ei olisikaan vesitilassa.

        Itse olen käyttänyt 92-82 asteista (hajosi kun kone keitti tukossa olleen syylärin takia) sekä 88-79 asteista joka on ajanut asiansa hyvin.

        Eipä tuolla ole juuri väliä, sillä se ohut kuparikerros siinä välissä johtaa lämpöä niin hyvin, ettei sillä ole käytännössä mitään merkitystä. Mutta sen sijaan sillä voi varmistaa että liitos ei vuoda ;-). Laitoin anturin syylärin alavesiletkun puolelle, samasta syystä kuin myös "ido59".

        Tulevaan maastohärväkkeeseeni ( 454-moottori ), laitan kaksi anturia, joissa on porrastettu lämpötilan kytkeytyminen, ja tietty kaksi flektiä. Näin voin lisätä puhallustehoa ilman että kevyemmällä kuormalla kaksi puhallinta "rohmuaisi" sähköä, sillä pitäähän sitä muistaa nämä bensansäästöasiatkin ;-)...


    • Puhallin

      Minkä arvoisia antureita olette käyttäneet? Eli, milloin menee päälle/milloin sammuu. Kerro myös millaisessa kokoonpanossa.

    • LaaLaa

      Elikkäs tuo on aika yleinen kierteen koko joka antureissa on.
      Itse löysin sopivan kokoisen mutterin tallin miljoonalaatikosta mutta hyvinvarustellusta ruuvikaupasta pitäis myös löytyä. Tein sopivan kokoiseen metalliputkeen reijän, hitsasin mutterin siihen kylkeen ja pistin alavesiletkun väliin ko kyhäelmän. Hyvin on toiminut vaikka ei V8 olekaan ;)

      Laita anturi syylärin alareunaan tai alavesiletkuun (jos ylhäällä niin pieni veden häviäminen johtaa höyrylämmön mittaamiseen)

      • ido59

        tein omaan isolohkojenkkiin aivan samallalailla: putkenpätkä alavesiletkun väliin ja siihen hitsattuna mutteri, johon anturi sopii. alavesiletku on säätöteknisesti vieläpä fiksumpi paikka: moottorin termostaatti pitää moottorin lämmön vakiona ja puhaltimen termostaatti (alavesiletkussa) pyrkii pitämään jäähdytetyn veden lämpötilan vakiona. Alavesiletkuun laitettaessa pitää vaan olla kylmin anturi mitä löytyy: itselläni on muistaakseni jonkun peukeotin tms kaksinapainen anturi, kytkentä jossain 68-75*C kieppeillä. niin ja laita puhaltimen virta releen kautta.


      • Puhallin
        ido59 kirjoitti:

        tein omaan isolohkojenkkiin aivan samallalailla: putkenpätkä alavesiletkun väliin ja siihen hitsattuna mutteri, johon anturi sopii. alavesiletku on säätöteknisesti vieläpä fiksumpi paikka: moottorin termostaatti pitää moottorin lämmön vakiona ja puhaltimen termostaatti (alavesiletkussa) pyrkii pitämään jäähdytetyn veden lämpötilan vakiona. Alavesiletkuun laitettaessa pitää vaan olla kylmin anturi mitä löytyy: itselläni on muistaakseni jonkun peukeotin tms kaksinapainen anturi, kytkentä jossain 68-75*C kieppeillä. niin ja laita puhaltimen virta releen kautta.

        Noin matala lämpötila-arvo? Eikö se käytännössä tarkoita sitä, että flekti pyörii koko ajan? Vai eikö?


      • Puhallin
        ido59 kirjoitti:

        tein omaan isolohkojenkkiin aivan samallalailla: putkenpätkä alavesiletkun väliin ja siihen hitsattuna mutteri, johon anturi sopii. alavesiletku on säätöteknisesti vieläpä fiksumpi paikka: moottorin termostaatti pitää moottorin lämmön vakiona ja puhaltimen termostaatti (alavesiletkussa) pyrkii pitämään jäähdytetyn veden lämpötilan vakiona. Alavesiletkuun laitettaessa pitää vaan olla kylmin anturi mitä löytyy: itselläni on muistaakseni jonkun peukeotin tms kaksinapainen anturi, kytkentä jossain 68-75*C kieppeillä. niin ja laita puhaltimen virta releen kautta.

        Eli millain rele pitää olla? Kerro mahd. tarkasti. Olen nääs aikasta vihreä näissä asioissa. Kiitos.


      • ido59
        Puhallin kirjoitti:

        Eli millain rele pitää olla? Kerro mahd. tarkasti. Olen nääs aikasta vihreä näissä asioissa. Kiitos.

        Kun anturi on alavesiletkussa se mittaa jäähdytetyn veden lämpötilaa, syylarin läpi kuljettuaan lämpötila on jossain siellä 60-70 asteen tienoilla. Ainakin minulla toimii ihan loistavasti noilla asteilla, lämpötila ei heittele lainkaan. Minulla siis b-bodyssa Olds455, ja ko sähkötuuletin ainoa puhallin. Puhallin on jostain mersusta romikselta löydetty.

        Anturi ei kestä sellaisia virtoja jota sähköpuhallin imee, varmaan jotain 15A ja siitä ylöspäin. Antureita on yksinapaisia ja kaksinapaisia. Kaksinapaiseen toiseen liittimeen jatkuva maa, ja toisesta lähtee releelle maa signaali. Yksinapaisessa anturi saa maan anturin liitoksesta, mutta jos se tulee esim alavesiletkuun niin siinähän ei mikään sähkövirta kulje.

        Eli siis maa tulee anturilta, joka määrää flektin toiminnan, plussa-heräte virta releelle virtalukon takaa, siten että flekti menee päälle vain kun sytytysvirta on kytketty. Releen voimavirta puolella rele pätkii plus virtaa ja puhaltimelle jatkuva maa.

        Antureita on tehdasasenteisena sekä ylä että alavesiletkun tuntumassa, kummatkin ilmeisesti toimivat vain lämpötila-alue täytyy valita sijoituspaikan mukaan. Mutta kuten totesin, minun mielestäni alavesiletku on järkevämpi paikka.


      • ido59
        Puhallin kirjoitti:

        Eli millain rele pitää olla? Kerro mahd. tarkasti. Olen nääs aikasta vihreä näissä asioissa. Kiitos.

        releenä käy yleismallinen 30-40A, 10euroa tarvikekaupasta


      • ido59
        Puhallin kirjoitti:

        Eli millain rele pitää olla? Kerro mahd. tarkasti. Olen nääs aikasta vihreä näissä asioissa. Kiitos.

        ...niin sen flektianturin lämpötila-arvotarpeeseen vaikuttaa tietysti moottorin termarin lämpöarvo, moottorin lämmöntuotto yms. mulla on 180*F (82*C) termari ja tuo mainitsemani lämpöanturi. Kokeilemalla selviää sun komboon sopiva.


      • eppeli

        kokeilkaapa dakota digital laite pac-2700 nimeltään electric cooling fan contoller.itselläni on ollut jo vuodesta 2010ja toimii todella hyvin.maksoin veroineen muistaakseni 130e.


      • uusintauutta
        eppeli kirjoitti:

        kokeilkaapa dakota digital laite pac-2700 nimeltään electric cooling fan contoller.itselläni on ollut jo vuodesta 2010ja toimii todella hyvin.maksoin veroineen muistaakseni 130e.

        no eiköhän toikin ole jo selvinnyt tossa n.15 vuoden aikana.


    • tämmönen

      Itselläni on kannessa reikä flektinanturille ja vielä mielestäni hyvällä paikalla "vaihdelaatikon" puolella. Koska vesi kiertää vesipumpulta lohkoon josta se nousee kansien kautta takasin termostaatin kautta jäähdyttimeen -> kansien takatila on kuumin paikka vedelle. Tarvikekaupasta löysin anturin joka meni suoraan kierteille ja oli jotain 92-84 astetta.

      Ensimmäinen viipperä on suorassa sähkössä releen kautta -> relettä ohjaa se flektin anturi.

      Toinen viipperä on kytkimen perässä ohjaamosta -> tietysti kytkin ohjaa relettä, rele viipperää.

      Kun on 2 tuuletinta ja 2 eri ohjausta on myös molemmille omat sulakkeet kooltaan 15A kpl. Eli toinen saa hajota. Myös 1A sulake releitten ohjaukselle -> nappi anturi

      Harmi että selittäminen ilman kuvia on vaikea ...

    • kkpp

      on releissä eroa esim toyotan ja chevroletin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe