Pedofilia ja lestadiolaiset

Ihmettelevä

Osako joku kertoa miksi lestadiolaisten keskuudessa esiintyy niin paljon pedofiliaa (sukurutsaa)? Tukahdetun seksuaalisuuden seuraustako?

22

4640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lahja

Mihin tilastoon käsityksesi perustuu?

• Epäilevä

Voi olla, että jos noin tosiaan on, se johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että lestadiolaisilla on prosentuaalisesti huomattavasti enemmän lapsia kuin keskimäärin muulla väestöllä. Tai osittain myös siitä yksinkertaisuudesta, että tehdyt synnit tunnustetaan, niin sitten tämäkin?

• sh

Onko tästä jotain oikeata näyttöäkin,vai onko
      tämä taas tälläinen jonkinlainen urbaani legenda?

• Andrei

Tämä väite/syytös/käsitys vanhoillislestadiolaisten pedofiliataipumuksista tms on esiintynyt tälläkin palstalla jonkun kerran aiemminkin. Koskaan ei väitteen esittäjällä ole ollut esittää minkäänlaista faktaa, tutkimustulosta tai vastaavaa, asiansa taakse. Eli olisko urbaanilegenda?

• Pakana(M)
        Andrei kirjoitti:

Tämä väite/syytös/käsitys vanhoillislestadiolaisten pedofiliataipumuksista tms on esiintynyt tälläkin palstalla jonkun kerran aiemminkin. Koskaan ei väitteen esittäjällä ole ollut esittää minkäänlaista faktaa, tutkimustulosta tai vastaavaa, asiansa taakse. Eli olisko urbaanilegenda?

asiasta tietoa. He eivät tietenkään voi kertoa vaitiolovelvollisuutensa takia asioita tiedotusvälineissä. Itse tunnen psykologeja, joilla on asiasta tietoa. Asiaa käsiteltiin kyllä lehdistössä joskus 80-luvulla.

On selvää, että lestadiolaisyhteisöissä pedofilia on yleisempää kuin muussa väestössä. Se ei tietenkään tarkoita, että jokainen lestaukko naisi tytärtään.

• selvää
        Pakana(M) kirjoitti:

asiasta tietoa. He eivät tietenkään voi kertoa vaitiolovelvollisuutensa takia asioita tiedotusvälineissä. Itse tunnen psykologeja, joilla on asiasta tietoa. Asiaa käsiteltiin kyllä lehdistössä joskus 80-luvulla.

On selvää, että lestadiolaisyhteisöissä pedofilia on yleisempää kuin muussa väestössä. Se ei tietenkään tarkoita, että jokainen lestaukko naisi tytärtään.

Tuskinpa vain on selvää mitä selväksi väität.

• Andrei
        Pakana(M) kirjoitti:

Siis faktaa asiasta ei sinullakaan ole vaikka käsityksiäsi olet useinkin esittelemässä. Tokihan vanhoillislestadiolaisten joukkoon mahtuu tuollakin tavalla sairaita ihmisiä, se on varmasti totta, mutta väite siitä että vl-ihmisten keskuudessa pedofilia olisi yleisempää kuin valtaväestössä on edelleenkin vain pelkkää puhetta, vailla todisteita.
        Lehdistön sensaatiohakuiset jutut voi kyllä jättää omaan arvoonsa, olihan mm. ikkunallisten pesukoneidenkin juttu takavuosina samalla lailla totuutena esillä!

• Jakke
        Pakana(M) kirjoitti:

Kuules Pakana(M), otappa se tutti nyt pois suusta.

Sinulla on siis kaksi todistetta siitä, että suurin osa lestadiolaisista miehistä olisi pedofiilejä. Se lehtijuttu 1980-luvulta ja psykologi tuttaviesi kertomukset.

1980-luvulla on siis ollut joku juttu lestadiolaisen pedofiili tapauksesta. En tiedä pitääkö tuo paikkaansa, mutta uskotaan. Tuo sinun 1980-luvun lehtiartikkeli on kuin pisara meressä, sillä koko ajan kärähtää pedofiileja, eivätkä he tietääkseni ole lestadiolaisia. Itse en ole kuullut yhdestäkään lestadiolaisesta pedofiilista.

Kait sinä tiedät, että lehtiä myydään shokeeraavilla otsikoilla. Uskonto ja etenkin lestadiolaiset kiinnostavat mediaa, etenkin jos joku tekee virheen. Lestadiolaisten pedofiili tapaukset jäävät siis huomattavasti paremmin ihmisten mieliin, koska siihen kiinnitetään enemmän huomiota. Väitän, että jos lehdessä on samaan aikaan juttu lestadiolaisesta pedofiilista ja ihan tavallisesta suomalaisesta pedofiilista, muistavat ihmiset paremmin sen lestadiolaisen. Se syöpyy ihmisten mieliin ja sitten kun tulee puhetta lestadiolaisista muistavat ihmiset: "ahaa, muistan sen lehtijutun 22 vuotta sitten, kaikki lestadiolaiset ovat siis pedofiilejä".

Väitän, että media tutkisi hyvinkin ärhäkästi, jos nykyään tulisi ilmi lestadiolaisia pedofiili tapauksia. Väitän siis, että pedofiileja ei ole kuin noin promillen verran lestadiolaisten joukossa, jos sitäkään. Nykyaikana ainakaan lestadiolaisilla ei ole mitään salattavaa, tervetuloa vain paikalliselle ry:lle.

Sitten toiseksi mainitsit psykologi tuttujesi kertoneen sinulle, että lestadiolaisten joukossa esiintyy pedofiliaa. En tiedä puhutko totta sillä netissä voi valehdella ja mustamaalata niin paljon kun sielu sietää, mutta oletetaan, että juttusi on tosi. Mainitsit jutussasi epämääräisesti, että: "Monilla mielenterveystyötä tekevillä on asiasta tietoa". Et kuitenkaan määritellyt monestako tapauksesta olet kuulllut, yhdestä kenties?

Kyllä joitakin tapauksia on saattanut olla, mutta en voi millään uskoa, että suurin osa lestadiolaisista miehistä olisi pedofiileja. Levittelet vain kuulopuheita, etkä esitä lukuja etkä muitakaan painavia faktoja. Tuo mielipiteesi ei ole siis minkään arvoinen eikä tosiaankaan todista, että pedofilia olisi yleisempää lestadiolaisten joukossa, kuin muiden.

Anna lukuja, niin joku voisi jopa uskoa juttujasi.

• Pakana(M)
        Jakke kirjoitti:

Kuules Pakana(M), otappa se tutti nyt pois suusta.

Sinulla on siis kaksi todistetta siitä, että suurin osa lestadiolaisista miehistä olisi pedofiilejä. Se lehtijuttu 1980-luvulta ja psykologi tuttaviesi kertomukset.

1980-luvulla on siis ollut joku juttu lestadiolaisen pedofiili tapauksesta. En tiedä pitääkö tuo paikkaansa, mutta uskotaan. Tuo sinun 1980-luvun lehtiartikkeli on kuin pisara meressä, sillä koko ajan kärähtää pedofiileja, eivätkä he tietääkseni ole lestadiolaisia. Itse en ole kuullut yhdestäkään lestadiolaisesta pedofiilista.

Kait sinä tiedät, että lehtiä myydään shokeeraavilla otsikoilla. Uskonto ja etenkin lestadiolaiset kiinnostavat mediaa, etenkin jos joku tekee virheen. Lestadiolaisten pedofiili tapaukset jäävät siis huomattavasti paremmin ihmisten mieliin, koska siihen kiinnitetään enemmän huomiota. Väitän, että jos lehdessä on samaan aikaan juttu lestadiolaisesta pedofiilista ja ihan tavallisesta suomalaisesta pedofiilista, muistavat ihmiset paremmin sen lestadiolaisen. Se syöpyy ihmisten mieliin ja sitten kun tulee puhetta lestadiolaisista muistavat ihmiset: "ahaa, muistan sen lehtijutun 22 vuotta sitten, kaikki lestadiolaiset ovat siis pedofiilejä".

Väitän, että media tutkisi hyvinkin ärhäkästi, jos nykyään tulisi ilmi lestadiolaisia pedofiili tapauksia. Väitän siis, että pedofiileja ei ole kuin noin promillen verran lestadiolaisten joukossa, jos sitäkään. Nykyaikana ainakaan lestadiolaisilla ei ole mitään salattavaa, tervetuloa vain paikalliselle ry:lle.

Sitten toiseksi mainitsit psykologi tuttujesi kertoneen sinulle, että lestadiolaisten joukossa esiintyy pedofiliaa. En tiedä puhutko totta sillä netissä voi valehdella ja mustamaalata niin paljon kun sielu sietää, mutta oletetaan, että juttusi on tosi. Mainitsit jutussasi epämääräisesti, että: "Monilla mielenterveystyötä tekevillä on asiasta tietoa". Et kuitenkaan määritellyt monestako tapauksesta olet kuulllut, yhdestä kenties?

Kyllä joitakin tapauksia on saattanut olla, mutta en voi millään uskoa, että suurin osa lestadiolaisista miehistä olisi pedofiileja. Levittelet vain kuulopuheita, etkä esitä lukuja etkä muitakaan painavia faktoja. Tuo mielipiteesi ei ole siis minkään arvoinen eikä tosiaankaan todista, että pedofilia olisi yleisempää lestadiolaisten joukossa, kuin muiden.

Anna lukuja, niin joku voisi jopa uskoa juttujasi.

Ei ole tehty ovensuukyselyä lestadiolaisista, eikä edes normaali-ihmistä. Ja jos olisi, niin vastaisivatko pedofiilit, että "juu, omaa tytärtänihän minä"?

Ettei vain se kalikka kalahtanut, johon koira älähti?

• Jakke
        Pakana(M) kirjoitti:

Ei ole tehty ovensuukyselyä lestadiolaisista, eikä edes normaali-ihmistä. Ja jos olisi, niin vastaisivatko pedofiilit, että "juu, omaa tytärtänihän minä"?

Ettei vain se kalikka kalahtanut, johon koira älähti?

Itselläni ei ole lapsia, eikä minua ole käytetty seksuaalisesti hyväksi isäni, eikä kenenkään muunkaan lestadiolaisen miehen taholta. Lähinnä siksi kirjoitin, että ärsyttää tuommoinen, että väitetään jotain, eikä perustella väitettä muuten kuin epämääräisillä jutuilla, kuten: "Asiaa käsiteltiin kyllä lehdistössä joskus 80-luvulla".

Sinulla ei siis ole tuon väitteesi tueksi mitään todisteita. Ainoat todisteet, mitä esitit olivat: "Monilla mielenterveystyötä tekevillä on asiasta tietoa" ja "Asiaa käsiteltiin kyllä lehdistössä joskus 80-luvulla". Aika ympäripyöreitä syytöksiä. Esität myöskin syytöksiä aika laajalle joukolle ja yleistät, että suurin osa lestadiolaisista miehistä on pedofiileja.

Mihin siis ylipäätään perustuu tietosi siitä, että suurin osa lestadiolaisista (vl, el uh) miehistä on pedofiilejä, jos et ole asiaa edes tutkinut? Luultavasti esität noita tuulesta temmattuja väitteitäsi vain saadaksesi jotkut ihmiset ärsyyntymään. Aika hyvin tavoitteessasi onnistuit ainakin minun kohdallani. :)

• Pakana(M)
        Jakke kirjoitti:

Itselläni ei ole lapsia, eikä minua ole käytetty seksuaalisesti hyväksi isäni, eikä kenenkään muunkaan lestadiolaisen miehen taholta. Lähinnä siksi kirjoitin, että ärsyttää tuommoinen, että väitetään jotain, eikä perustella väitettä muuten kuin epämääräisillä jutuilla, kuten: "Asiaa käsiteltiin kyllä lehdistössä joskus 80-luvulla".

Sinulla ei siis ole tuon väitteesi tueksi mitään todisteita. Ainoat todisteet, mitä esitit olivat: "Monilla mielenterveystyötä tekevillä on asiasta tietoa" ja "Asiaa käsiteltiin kyllä lehdistössä joskus 80-luvulla". Aika ympäripyöreitä syytöksiä. Esität myöskin syytöksiä aika laajalle joukolle ja yleistät, että suurin osa lestadiolaisista miehistä on pedofiileja.

Mihin siis ylipäätään perustuu tietosi siitä, että suurin osa lestadiolaisista (vl, el uh) miehistä on pedofiilejä, jos et ole asiaa edes tutkinut? Luultavasti esität noita tuulesta temmattuja väitteitäsi vain saadaksesi jotkut ihmiset ärsyyntymään. Aika hyvin tavoitteessasi onnistuit ainakin minun kohdallani. :)

Minä puhun asiaa, jonka tiedän olevan oikeassa. Sinä kuitenkin puhut puppua ja rajua sellaista, kun väität minun sanoneen, että " suurin osa lestadiolaisista (vl, el uh) miehistä on pedofiilejä,..". Tuollaista en ole väittänyt, enkä väitä. Erittäin pieni osa lestadiolaismiehistä on pedofiilejä. Tietenkin. Kaikenkaikkiaan pedofiilejä on kaikista miehistä x prosenttia. Tuo x on desimaaliluku. Silloin lestadiolaismiehistä on pedofiilejä (x 0.y) prosenttia. Tuo luku mikä edustaa lestadiolaismiesten pedofiiliprosenttia on tietenkin pieni, mutta suhteessa tuohon x:ään isompi. Vaikka lestadiolaismiehillä olisi pedofiliaprosentti tuplaten mitä "normaaleilla" miehillä, niin luku on silti desimaaliluku.

En voi millään käsittää uskovaisten logiikkaa. On erittäin tyypillistä tälläkin palstalla, että minun suuhuni laitetaan sanoja mitä en ole sanonut.

• Jakke
        Pakana(M) kirjoitti:

Minä puhun asiaa, jonka tiedän olevan oikeassa. Sinä kuitenkin puhut puppua ja rajua sellaista, kun väität minun sanoneen, että " suurin osa lestadiolaisista (vl, el uh) miehistä on pedofiilejä,..". Tuollaista en ole väittänyt, enkä väitä. Erittäin pieni osa lestadiolaismiehistä on pedofiilejä. Tietenkin. Kaikenkaikkiaan pedofiilejä on kaikista miehistä x prosenttia. Tuo x on desimaaliluku. Silloin lestadiolaismiehistä on pedofiilejä (x 0.y) prosenttia. Tuo luku mikä edustaa lestadiolaismiesten pedofiiliprosenttia on tietenkin pieni, mutta suhteessa tuohon x:ään isompi. Vaikka lestadiolaismiehillä olisi pedofiliaprosentti tuplaten mitä "normaaleilla" miehillä, niin luku on silti desimaaliluku.

En voi millään käsittää uskovaisten logiikkaa. On erittäin tyypillistä tälläkin palstalla, että minun suuhuni laitetaan sanoja mitä en ole sanonut.

En oikein tunne noita tekstejäni enää omakseni. Jotenkin vain provosoiduin teksteistäsi niin, että järkeni hävisi taas jonnekin, josko sitä on koskaan minulla ollutkaan. Perun siis puheitani ja pahoittelen noita kirjoituksiani. Ehkä tosiaankin olisi viisainta olla kirjoittelematta tänne ärsyyntyneessä mielentilassa.

En kuitenkaan malta olla laittamatta myös pientä kritiikkiä mukaan. Nimittäin yksi huomiota herättävä asia jutussasi oli se, että käytät sanaa lestadiolaiset. Luultavasti sen tiedätkin, mutta sanonpa sen uudestaan, nimittäin lestadiolaiset nimen alle mahtuu monenlaista hyvinkin erilaista ryhmää. (esikoiset, uusherätys, vanhoillislestadiolaisuus ja pikkuesikoisuus). "Lestadiolaiset" nimen alta löytyy monenlaista ääripäätä. Nimestään huolimatta vanhoillislestadiolaisuus on tietääkseni "vapain" haara, toista ääripäätä en tiedä, mutta joissakin haaroissa elää hyvinkin lakihenkinen filosofia.

Luulen siis, että toisissa lestadiolaishaaroissa ongelmia on enemmän, kuin toisissa. Onhan selvää, että kovin totalitäärisessä ilmapiirissä tämmöisiä ongelmia tulee esiin. En tiedä veikkaanko oikein, mutta asut pohjoisessa. Olen kyllä tästä aiheesta melkoisen tietämätönkin, sillä olen koko elämäni asunut etelä-Suomessa oikein hauskan ja elämäniloa pursuavan vanhoillislestadiolaisen joukon keskellä. Siksi minä yritin niin äänekkäästi puolustaa heitä, sillä minulla on vain positiivisia kokemuksia tämän seudun vanhoillislestadiolaisista.

• Utelias
        Pakana(M) kirjoitti:

"On selvää, että lestadiolaisyhteisöissä..." jne., väität, Pakana (M). Uskoisin, että sinulla, lestadiolaisia kohtaan tuntemasi, lähes patologisen vihasi sokaisemanakin, on myöskin esittää todisteita/tilastollisia tutkimustuloksia väitteesi tueksi. Mikäli tähän et kykene, ainakin minä pidän sinua, kuten tähänkin asti, "orgaanisen ohheistuotteen" jauhajana.
        "On selvää...", antaa todellakin aiheen väitteen todistamiseen.

• eslest
        Jakke kirjoitti:

En oikein tunne noita tekstejäni enää omakseni. Jotenkin vain provosoiduin teksteistäsi niin, että järkeni hävisi taas jonnekin, josko sitä on koskaan minulla ollutkaan. Perun siis puheitani ja pahoittelen noita kirjoituksiani. Ehkä tosiaankin olisi viisainta olla kirjoittelematta tänne ärsyyntyneessä mielentilassa.

En kuitenkaan malta olla laittamatta myös pientä kritiikkiä mukaan. Nimittäin yksi huomiota herättävä asia jutussasi oli se, että käytät sanaa lestadiolaiset. Luultavasti sen tiedätkin, mutta sanonpa sen uudestaan, nimittäin lestadiolaiset nimen alle mahtuu monenlaista hyvinkin erilaista ryhmää. (esikoiset, uusherätys, vanhoillislestadiolaisuus ja pikkuesikoisuus). "Lestadiolaiset" nimen alta löytyy monenlaista ääripäätä. Nimestään huolimatta vanhoillislestadiolaisuus on tietääkseni "vapain" haara, toista ääripäätä en tiedä, mutta joissakin haaroissa elää hyvinkin lakihenkinen filosofia.

Luulen siis, että toisissa lestadiolaishaaroissa ongelmia on enemmän, kuin toisissa. Onhan selvää, että kovin totalitäärisessä ilmapiirissä tämmöisiä ongelmia tulee esiin. En tiedä veikkaanko oikein, mutta asut pohjoisessa. Olen kyllä tästä aiheesta melkoisen tietämätönkin, sillä olen koko elämäni asunut etelä-Suomessa oikein hauskan ja elämäniloa pursuavan vanhoillislestadiolaisen joukon keskellä. Siksi minä yritin niin äänekkäästi puolustaa heitä, sillä minulla on vain positiivisia kokemuksia tämän seudun vanhoillislestadiolaisista.

Jakke sanoi pitavansa vanhoillislestadiolaisuutta "vapaimpana" lestadiolaisuuden suunnista. Sen perusteella, mita itse tunnen lestadiolaissuuntia laittaisin kylla vanhoillislestadiolaisuuden aika kauas "tiukalle" puolelle. Vaikutelmani on, etta skaala vapaimmasta tiukimpaan menee jotenkin nain:
        uusherays-rauhansanalaisuus (eli pikkusesikoisuus)-esikoislestadiolaisuus-vanhoillislestadiolaisuus-leevilaisyys. Mutta tietysti kaikkien suuntien sisalta loytyy alueellista yms. vaihtelua.

• LLL
        eslest kirjoitti:

Jakke sanoi pitavansa vanhoillislestadiolaisuutta "vapaimpana" lestadiolaisuuden suunnista. Sen perusteella, mita itse tunnen lestadiolaissuuntia laittaisin kylla vanhoillislestadiolaisuuden aika kauas "tiukalle" puolelle. Vaikutelmani on, etta skaala vapaimmasta tiukimpaan menee jotenkin nain:
        uusherays-rauhansanalaisuus (eli pikkusesikoisuus)-esikoislestadiolaisuus-vanhoillislestadiolaisuus-leevilaisyys. Mutta tietysti kaikkien suuntien sisalta loytyy alueellista yms. vaihtelua.

Eslest kirjoitti, että "skaala vapaimmasta tiukimpaan (lestadiolaisryhmään) menee jotenkin nain: uusherays-rauhansanalaisuus (eli pikkusesikoisuus)-esikoislestadiolaisuus-vanhoillislestadiolaisuus-leevilaisyys. Mutta tietysti kaikkien suuntien sisalta loytyy alueellista yms. vaihtelua."

Olen asiasta kokemuksieni mukaan samaa mieltä noin pääpiirteissään.

Sitten kun aletaan miettimään lestadiolaisryhmien jäsenten suhtautumista joihinkin yksityisiin asioihin, niin järjestys saattaa vaihdella vähän.

Samoin aleelliset erot ovat aika huimia. Kyllähän osaa vanhoillisten ja esikoisen pääkaupunkiseudun asukkeja voi pitää kulttuurilestadiolaisina, joista täytyy pitkään arvailla, keitä nämä ovat.

Toisaalta taas jossakin syrjäseudulle, esimerkiksi Karjalassa, esikoisilla rajat maailmaan ovat osalla hyvin jyrkkiä.

Edelleen rajat kulkevat joidenkin osalla ehkä vähän suvuittain.

Ja aina on ollut näitä, jotka osaavat firman säännöt hyvin ja sitten on sellaisia yleisevankeelisia, jotka ovat löytäneet uskon ytimen.

• 5 lapsen isä

...eivät mielestäni kuulu tänne keskusteltaviksi. Nämä ovat aika vakavia syytöksiä..kannattais varmaan jokaisen pysähtyä miettimään, mitä kirjoittaa. Tuskin mitään näyttöjä tällaisesta asiasta on edes olemassa! Me olemme samanlaisia ihmisiä, kuin kaikki muutkin..tosin monissa asioissa "suurennuslasin alla". Tämä paisuttaa juttuja ja vääristää niiden totuutta.
      Sinä joka asian aloitit: Mitä halusit kysymykselläsi saada aikaan? Onko asia koskettanut sinua henkilökohtaisesti? Olis kiva tietää...
      Itseäni pienten lasten isänä harmittaa tuollaiset väittämät, varsinkin kun lähes 30 vuotta olen elänyt vlestadiolaisuuden keskellä, ja yhtään kertaa en ole törmännyt tai kuullut tällaisesta. Jos tämä pedofilia olisi kovin yleistä keskuudessamme, se tuskin minulle olisi aivan uusi asia!! Eikös näin ole...kommentoikaa muut "meikäläiset"!!??

• Mooses

Tiedän yhden tapauksen, joka nostettiin juuri 1980-luvulla esille lehdistössä. Tässä tapauksessa vanhoillislestadiolainen mies oli tuomittu pedofilista. Kysesssä oli kuitenkin henkilö, joka oli "liittynyt" lestadiolaisuuteen vasta tuon tapahtuman ja tuomion kärsimisen jälkeen. HÄn EI siis syyllistynyt ko. rikokseen lestadiolaisuuteen kuuluessaan, mutta SIITÄ HUOLIMATTA koko uskonyhteisö leimattiin ko. artikkelissa.

• Kevätesikko

Olen nyt seuraillut lestadiolaisuutta keskimääräistä tarkemmin jo lähes 30 vuotta. En tältä istumalta muista yhtään vakavasti otettavaa juttua Suomesta, jossa lestadiolaista olisi syytetty tällaisesta rikoksesta.

Ruotsista muistan yhden tapauksen, jossa isää tällaisesta epäiltiin.

Jos tällaisia asioita olisi tullut syyttäjälle asti, niin kyllä julkisuus olisi mässäillyt asialla sellaisella tavalla, että se ei olisi jäänyt salaan.

Samaan aikaan täytyy pitää mielessä, että lestadiolaisuuden keskellä elää traditio, jossa kristittyjen keskeisiä asioita ei viedä tämän maailman tuomareiden eteen. Muistan ainakin yhden tapauksen, jossa opettajan väkivaltainen käyttäytyminen oppilasta kohtaan tukahdutettiin tällä tavalla. Sen tekivät nimenomaan oman porukan ihmiset.

Eiköhän pedofiilit pääasiassa kuitenkin löydy muualta kuin lestadiolaisten parista. Ehkä sieltä, missä tämä Ihmettelevä itse omaa elämäänsä elää.

Samaan aikaan olen sitä mieltä, että jos huhuja ilmenee, asia pitää tutkia.

Kevätesikko

• Pakana(M)

muunmuassa mielenterveystoimistoissa, kun aikuinen, usein jopa keski-ikäinen nainen keskustelee ongelmistaan psykologin kanssa. Tapaukset ovat siis usein vanhoja tullessaan ilmi. Ja ne eivät sanan varsinaisessa merkityksessa edes tule ilmi, koska mielenterveystoimiston henkilökunta ei tee asiasta rikosilmoitusta, ja nainen ei luonnollisesti enää tuossa vaiheessa tee rikosilmoitusta, vaikka hänen pedofiili-isänsä on pilannut hänen elämänsä.

• Kevätesikko
        Pakana(M) kirjoitti:

muunmuassa mielenterveystoimistoissa, kun aikuinen, usein jopa keski-ikäinen nainen keskustelee ongelmistaan psykologin kanssa. Tapaukset ovat siis usein vanhoja tullessaan ilmi. Ja ne eivät sanan varsinaisessa merkityksessa edes tule ilmi, koska mielenterveystoimiston henkilökunta ei tee asiasta rikosilmoitusta, ja nainen ei luonnollisesti enää tuossa vaiheessa tee rikosilmoitusta, vaikka hänen pedofiili-isänsä on pilannut hänen elämänsä.

Edelleen kysyn, että missä se näiden väitteiden takana oleva todistusaineisto on. Pääsääntöisesti muistelen, että lestadiolaisuudessa painotetaan, että kristityn elämään kuuluu kuuliaisuus maalliselle laille. Se on asia, jossa ei sallita ylikäymisiä.

Olen varma, että jos lestadiolaisten selkeistä rikoksista näillä alueilla on muuta olemassa kuin jonkun höpölöpö puhetta, niin se tulisi ilmi.

• Enkeli86

mä en oo huomannu tollasta vaikka oon ite lestadiolainen!!(?) onks tossa ees mitään perää????

• Näin se vaan on

Olen minäkin kuullut huhuja että tällaista tapahtuu lestadiolaisten piirissä. Sekin tiedetään että he kyllä pyrkivät pimittämään nämä tapaukset. Mistäpä niitä todisteita siis saataisiin kun lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus ja isukki saati sitten muu lestadolaismafia ei myönnä mitään tapahtuneen.

Se-De

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      83
      1601
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1531
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      266
      1252
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. 65
      834
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      827
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      811
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      797
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      771
    Aihe