Suuhygienistiksi

kannataako?

Olen kiinnostunut suuhygienistin ammatista. Lähihoitajan tutkintoa minulla ei ole pohjalla, "pelkkä" ylioppilastutkinto. Millaista suuhygienistin työ on? Missä ja millaisissa työtehtävissä olette? Ja löytyykö tällä alalla ylipäätään työtä? Esiintyykö paljon työttömyyttä? Suositteletteko enemmin jotakin toista ammattia, esim. sairaanhoitajan?

13

10045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sonya

Suuhygienistit työskentelevät yksin ja pääasiallisin juttu mitä he tekevät on hammaskivenpoisto. Mutta on esim. sellasiakin suuhygienistejä, joiden erikoisosaamiseen kuuluu oikomishoito, ja silloin he laittavat asiakkaille kiinteitä rautoja ja muita oikomiskojeita valavat kipsi malleja jne...
      Itse olen hammashoitaja, joten suuhygienistinä en toimi, mutta olen sitä elämää nähnyt sivusta paljonkin. Työttömyyttä esiintyy aika vähän. Varsinkin jos mennään etelä-suomeen päin. Siellä kaikista suu-puolen ihmisistä on puutetta.
      En voi suositella sinulle toista ammattia, sinä itse päätät mitä haluat. Suuhygienistin työ on varmasti mielenkiintoista. Tietysti niin on sairaanhoitajankin.

• omasta työstäsi

Eli mitä hammashoitajan työhön kuuluu? Viihdytkö? Voitko suositella? Kauanko opiskelu kestää YO-pohjalta jne...

• Sonya
        omasta työstäsi kirjoitti:

Eli mitä hammashoitajan työhön kuuluu? Viihdytkö? Voitko suositella? Kauanko opiskelu kestää YO-pohjalta jne...

Hammashoitajan työhön kuuluu paikkaus aineiden/materiaalien jne.. tuntemus ja niiden käyttö tarkoitus (milloin ja mihin hampaaseen käy), yleisimpien suu sairauksien tietäminen ja niiden tunteminen, asiakkaan ohjaus ja neuvonta, mahd. valistuskäynnit (yleensä saa valita haluaako pitää niitä vai ei), effican/winhitin käyttö (sisältävät ajanvarauksen, kutsut, statukset yms..) ja tietysti imun käyttö ja hammaslääkärin avustaminen (mahd. sujuvaa). Rakastan työtäni yli kaiken. Pidän siitä, että voin auttaa ihmisiä sellaisessa asiassa, josta he eivät välttämättä tiedä kovinkaan paljon. Ihmisläheinen työskentely on aina ollut lähellä sydäntäni. Myös tietysti hammashoito itsessään kiinnostaa. Se sisältää paljon mielenkiintoisia asioita, ja mitä enemmän työtä tekee, niin sitä enemmän oppii.

Olen suositellut monille hammashoito linjaa, koska itse olen todennut sen mieluisaksi. Mutta jos aihe ei kiinnosta olleenkaan, niin en ole sitä alkanut "tyrkyttämään", mutta ehottanut olen ja monelle. Opiskelu yo-pohjalta.. en ole ihan varma tuosta. Jos lähihoitaja perustutkintona pohjalla, niin silloin vuoden. En sitten tiedä tuosta aikuiskoulutus puolesta.

• Koulutuksessa
        Sonya kirjoitti:

Hammashoitajan työhön kuuluu paikkaus aineiden/materiaalien jne.. tuntemus ja niiden käyttö tarkoitus (milloin ja mihin hampaaseen käy), yleisimpien suu sairauksien tietäminen ja niiden tunteminen, asiakkaan ohjaus ja neuvonta, mahd. valistuskäynnit (yleensä saa valita haluaako pitää niitä vai ei), effican/winhitin käyttö (sisältävät ajanvarauksen, kutsut, statukset yms..) ja tietysti imun käyttö ja hammaslääkärin avustaminen (mahd. sujuvaa). Rakastan työtäni yli kaiken. Pidän siitä, että voin auttaa ihmisiä sellaisessa asiassa, josta he eivät välttämättä tiedä kovinkaan paljon. Ihmisläheinen työskentely on aina ollut lähellä sydäntäni. Myös tietysti hammashoito itsessään kiinnostaa. Se sisältää paljon mielenkiintoisia asioita, ja mitä enemmän työtä tekee, niin sitä enemmän oppii.

Olen suositellut monille hammashoito linjaa, koska itse olen todennut sen mieluisaksi. Mutta jos aihe ei kiinnosta olleenkaan, niin en ole sitä alkanut "tyrkyttämään", mutta ehottanut olen ja monelle. Opiskelu yo-pohjalta.. en ole ihan varma tuosta. Jos lähihoitaja perustutkintona pohjalla, niin silloin vuoden. En sitten tiedä tuosta aikuiskoulutus puolesta.

Nykyään ei tarjota enää hammashoitaja koulutusta tuolla nimikkeellä, vaan se on sisällytetty lähihoitaja nimikkeen alle. Siis lähihoitaja, erikoisalana suunhoito.

• Sonya
        Koulutuksessa kirjoitti:

Nykyään ei tarjota enää hammashoitaja koulutusta tuolla nimikkeellä, vaan se on sisällytetty lähihoitaja nimikkeen alle. Siis lähihoitaja, erikoisalana suunhoito.

Tiedaän. Itse kun sellaiseksi valmistuin. En vain aina jaksa jokaiselle ihmiselle sanomaan, että olen lähihoitaja, joka on erikoistunut suu- ja hammashoitoon.

• Sari

Suuhygienistiksi opiskelu kestää ylioppilailla ja lähihoitajilla 3,5 vuotta. Lähihoitajaksi opiskelu erikoistumisineen kestää peruskoulupohjalta 3 vuotta ja lukiopohjalta 2 vuotta (tästä en ole aivan varma). Hammashoitajan työhön kuuluu hammaslääkärin avustusta eli imun käyttö, vastaanoton valmistelu potilasta varten (eli tarvittavat instrumentit esille jne.), potilaiden välissä laitteiston ja pintojen puhdistus ja välineiden vaihto, paikkamateriaalien sekoitus jne. Lisäksi työhön kuuluu ajanvarausta, röntgenkuvien ottamista ja kehitystä, välineiden huoltoa, potilasneuvontaa ja mahdollisesti toimistotöitä. joissain paikoissa hammashoitaja myös siivoaa. Suuhygienisti taas voi tehdä työtä itsenäisesti eli poistaa hammaskiveä, antaa ehkäisevää hoitoa (fluorikäsittelyt, potilasneuvonta jne.), tehdä valkaisuhoitoja ja terveyskeskuksissa osallistuvat myös oikomishoitoon. Hammashoitajan ja hygienistin palkkaero on yleensä vain noin 200 euroa, jos sitäkään. Töitä on pääkaupunkiseudulla paljon, muualla vähemmän. Yksityisvastaanotoilla saa painaa hommia "niska limassa" ja taistella oikeuksistaan. Kunnalla ja valtiolla pääsee helpomalla. Hammaslääkäreissä on valtavia eroja, on tärkeää että tulee työparinsa kanssa toimeen, muuten on vaikeaa. Varsinkin yksityisellä, mutta nykyään myös kunnalla tehdään töitä kahdessa vuorossa. En ole puolesta enkä vastaan näitä ammatteja. Jos kiinnostaa, niin mikä ettei. Tärkein vaihe on kun valitset itsellesi työpaikkaa. Ei kannata suostua mihin vaan ja pitää muistaa pitää huoli oikeuksistaan. Kymmenen vuoden ja kymmenien ellei sadan hammaslääkärin kokemuksella suun hoidon lähihoitaja.

• esilletuonnista, HYVÄ!

Juu, on tullut potilaana huomattua tuo yksityispuolen "pompotus" hammashoitajia kohtaan, siis työparina. Ja tosiaan niistä oikeuksista saa yksityispuolella taistella!
        Tota siivousjuttua en ole kuullut, että hammashoitaja joissakin joutuu jopa siivoamaan, mutta yleistähän se nykyään on työpaikoilla että oltais "moniosaajia", työt tehdään mahdollisimman vähin henkilöpalkkauksin. Ei siinä mitään.

Sulla oli tosi valaiseva kirjoitus hammashoitajan työstä, rehellinen ja varsinkin, että USKALSIT tuoda yksityispuolen "ongelmat" esiin, jotka ovat tosiaan hyvin yleisiä!

• Suuhygienisti

Suuhygienistihän voi tehdä myös hammashoitajan töitä. Seuraavat tehtävät ovat mahdollisia aikalla monella yksityisellä jos siis itse haluat, mahdutettuna työpäivääsi joitakin tunteja tai joinakin päivinä viikosssa:ottaa optg-röntgenkuvia, toimia hammashoitaja, olla välinehuoltajana´tai vastaanotossa, kaikki shg:n palkalla.
      Terv.keskuksessa työhön (yleensä) kuuluu lasten vauvojen hampaiden tarkastus ja opastusta heille ja vanhemmille, sylkitestejä, jopa oiontaan liittyvien alginaattijäljennösten hiontaa...
      Suuhygienistin työ on fyysisesti todella rankkaa, selkä ja kädet ovat todella koetuksella yksin työskennellessä! Tuskinpa kukaan parikymmipesenä valmistunut pystyy siihen duuniin viä yli nelikymppisenä....

• MEJRAMIINI

Ihmeellistä höpönlöpinää!

Suuhygienistin palkkaus 2400-4000e/kk riippuen siitä teetkö missä töitä, kunnallisessa hammashoitolassa, yksityisellä tai ihan toiminimellä.
      Suuhygienistin koulutus lähihoitajalla kestää 2,5-kolme vuotta.
      Yo-pohjalta 3,5v.

Lähihoitajaksi opiskelet aikuiskoulutuksena 2v, nuorisoasteella ja yo 3v.
      Lähihoitajan palkka kunnallisessa n. 2000e, yksityisellä 2000-2600e riippuen työmäärästäsi ja yksityisellä voi tehdä iltavuoroa sekä viikonloppuja mitkä vaikuttavat palkkaan.

• yks hh

Korjatakseni näitä höpönlöpinöitä vielä sen verran että yksityisellä huonommat palkat kuin kunnallisella. Oma esimerkkini tämänhetkisestä palkkauksesta, työskentelen yksityisellä hammaslääkärivastaanotolla aamu- ja iltavuoroissa arkisin, palkka 1829 euroa kuussa. Kunnallisella puolella palkka yli 200 euroa parempi (kvtes 2081 euroa). Ja tämä pätee monessa; vanhustyössä, mielenterveys- ja päihdetyössä ym. Suuntaumislinjoilla. Suosittelen valitsemaan työpaikan kunnalliselta, itsekin sinne olen suunnitellut jossakin välissä vaihtaa tuon alhaisen palkan vuoksi.

• pyydä korotus
        yks hh kirjoitti:

Korjatakseni näitä höpönlöpinöitä vielä sen verran että yksityisellä huonommat palkat kuin kunnallisella. Oma esimerkkini tämänhetkisestä palkkauksesta, työskentelen yksityisellä hammaslääkärivastaanotolla aamu- ja iltavuoroissa arkisin, palkka 1829 euroa kuussa. Kunnallisella puolella palkka yli 200 euroa parempi (kvtes 2081 euroa). Ja tämä pätee monessa; vanhustyössä, mielenterveys- ja päihdetyössä ym. Suuntaumislinjoilla. Suosittelen valitsemaan työpaikan kunnalliselta, itsekin sinne olen suunnitellut jossakin välissä vaihtaa tuon alhaisen palkan vuoksi.

Taidat olla vastavalmistunut tai muuten vain palkkakuopassa! Yleensä yksityisellä saa huomattavasti parempaa palkkaa kuin kunnallisella puolella eli pk-seudulla 2500-2800 on ihan tavallinen.

• hhpk
        pyydä korotus kirjoitti:

Taidat olla vastavalmistunut tai muuten vain palkkakuopassa! Yleensä yksityisellä saa huomattavasti parempaa palkkaa kuin kunnallisella puolella eli pk-seudulla 2500-2800 on ihan tavallinen.

Missä yksityisellä saa 2500-2800 tekemällä pelkästään arkisin kahta vuoroa? Ystean tessin mukaan ei saa edes palveluvuosikorotusta jos sattuu henk.kohtainen lisä olemaan euronkin enemmän kun mitä palvelusvuosilisä toisi lisää palkkaa!

• hh +shg

monessa yksityisessä paikassa palkasta sovitaan, eli ei ole käytössä yksityisen alas tes. ja sopimalla siis paremmat palkat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      814
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe