Isäntäperheeksi?

tyttönen

Tahtoisin tietää miten päästä isäntäperheeksi. Itselläni ei ole mahdollisuutta päästä vaihto-oppilaaksi, joten tällaisesta nyt haaveilen. Mitä kriteereitä isäntäperheelle on? Kuinka suuret yksityiset tilat vaihto-oppilaalle täytyy olla? Joutuuko isäntäperhe kustantamaan tämän ruoat ym., vai korvataanko se isäntäperheelle? Saako isäntäperhe tästä rahaa, vai joutuuko maksamaan? Kertokaa KAIKKI mitä tiedätte, sillä todella haluaisin meille vaihto-oppilaan!

46

10559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ananas

      MOI!
      Minulla (meidän perheellä) on kokemusta afs-isäntäperheenä olemisesta. kolme vuotta sitten meille tuli vaihtari, jonka kanssa meillä oli yhteinen, upea vuosi! =) vuosi sitten perheeni (en enää asunut kotona...) halusi yrittää uudelleen. tämän vaihtarin kanssa heillä meni "sukset ristiin", ja tyttö vaihtoi perhettä kahden kuukauden jälkeen. mutta olipa tämäkin kokemus! :D

      kun me haimme afs-isäntäperheeksi, tilasin ensin hakupaperit netistä ja täytimme ne. jonkin ajan kuluttua paikallinen afs-henkilö otti meihin yhteyttä ja tuli tekemään haastattelun.

      mitään tiettyjä kriteerejä isäntäperheelle ei ole. kuten afs:n sivuilla sanotaan: Parhain mahdollinen AFS-isäntäperhe on lapsellinen, lapseton tai uusioperhe, nuori perhe tai perhe, josta omat lapset ovat jo lähteneet, vanhempia voi olla yksi tai kaksi. Perhe asuu kerrostalossa, rivitalossa tai omakotitalossa, kaupungin keskustassa, lähiössä tai maaseudulla. (lisätietoa www.afs.fi)
      vaihto-oppilaalla ei välttämättä tarvi olla omaa huonetta, mutta se on varmaan suositeltavaa.
      isäntäperhe kustantaa vaihto-oppilaalle ylläpidon (ruoka jne), siitä ei saa mitään rahallista korvausta, mutta sen sijaan paljon ihania, uusia kokemuksia erilaisesta kulttuurista tulevan nuoren kanssa=) vaihto-oppilas kustantaa tietenkin itse omat hankintansa, matkat jne.

      suosittelen todella paljon isäntäperheeksi lähtemistä! :) koskaan ei voi tietysti tietää, osuuko "kemiat" täydellisesti yhteen vaihtarin kanssa, mutta sen saa vain selville kokeilemalla! =) meillä oli yksi mahtava ja ihana kokemus, ja toinen -ei niin hyvä =) mutta molemmat opettivat silti varmasti yhtä paljon, miten erilaisia ihmisiä ja ajattelutapoja täällä maailmalla on!
      vastailen mielelläni lisäkysymyksiisi! ja järjestönä suosittelen ehdottomasti afs! asiat hoituvat, ja sekä vaihto-oppilaalla, että perheellä on tukihenkilöt, joihin ottaa yhteyttä pulmatilanteissa.

      • tyttönen

        Kiitos kovasti vastauksestasi!:) Kävinkin juuri katsastelemassa eri järjestöjä, ja pohdin mikä niistä olisi paras. Tuo AFS vaikutti kyllä hyvältä:). Kyselen lisää, jos tulee mieleen, tällä hetkellä ei tunnu olevan mitään epäselvää:). Nyt sitten vain vanhempia suostuttelemaan..:) Eilen jo ehdotin isälle, ja tämän mielestä se ei ollut lainkaan huono idea;). Eiköhän se siitä, kun vähän aikaa kiusaan. Tiedän, että vanhemmat kuitenkin itsekin haluasivat vaihto-oppilaan ottaa. Ainakin sen jälkeen, kun olen muutaman kuukauden asiasta puhunut;).


      • ananas
        tyttönen kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksestasi!:) Kävinkin juuri katsastelemassa eri järjestöjä, ja pohdin mikä niistä olisi paras. Tuo AFS vaikutti kyllä hyvältä:). Kyselen lisää, jos tulee mieleen, tällä hetkellä ei tunnu olevan mitään epäselvää:). Nyt sitten vain vanhempia suostuttelemaan..:) Eilen jo ehdotin isälle, ja tämän mielestä se ei ollut lainkaan huono idea;). Eiköhän se siitä, kun vähän aikaa kiusaan. Tiedän, että vanhemmat kuitenkin itsekin haluasivat vaihto-oppilaan ottaa. Ainakin sen jälkeen, kun olen muutaman kuukauden asiasta puhunut;).

        se kannattaa =)
        vaihtarivuosi teki meidän perheen ja ensimmäisen vaihtarin välille erittäin vahvan ja läheisen suhteen, itse asiassa hän on tulossa parin viikon kuluttua ensimmäisen kerran suomeen lähtönsä jälkeen. ihanaa!:)
        tsemppiä vanhempien suostutteluun, kyllä se varmasti onnistuu:)


    • tyttönen

      Nyt tuli vielä pari kysymystä mieleen. Olisi kiva, jos jaksaisit näihinkin vastata:). Eli kun on ilmoittanut yhdistykselle haluavansa isäntäperheeksi, kuinka kauan oppilaan saapumiseen yleensä menee? Entä mitä mieltä olet, kannattaisiko meidän perheeseemme ottaa tyttö vai poika vaihtari? Kotonamme asuu isä, äiti, pikkuveljeni (12v.), minä (14v.), sekä isoveljeni, joka kylläkin lähtee ensi keväänä-syksynä armeijaan. Lisäksi viikonloppuisin kotona asuu 19-vuotias siskoni, ja silloin tällöin käy 25-vuotias siskoni. Entä minkä ikäinen vaihtari kannattaisi suunnilleen ottaa?

      Eiköhän isän ja äidin suostutteleminen onnistu:). Otin eilen asian puheeksi, eivätkä ainakaan vastaan panneet. Äiti tosin oli melko yllättynyt ideasta, ei ollut ikinä tullut sellaista harkinneeksikaan:). Sanoi, että mietittään tässä nyt sellaiset 5-vuotta, ja katsotaan sitten :D. Olisin siinä vaiheessa jo muuttanut pois, joten ei onnistu:). Lupasin heille kuukauden miettimisaikaa;). Saa nyt nähdä:).

      • ---

        Meillä on ollut viisi vaihtaria AFS:n kautta ja ollaan oltu tyytyväisiä järjestöön. Ei kai sillä loppujen lopuksi oo niin väliä onko tyttö vai poika mutta jos on n. saman ikänen tyttö perheessä niin tyttövaihtari voi olla kivakin.. Saatte luultavasti nähdä jonkun listan missä on ehkä kuvat ja sitten kuvaukset vaihtareista ja voitte sieltä valita mistä maasta haluatte vaihtarin tulevan. Mutta HUOM jos haluutte englanninkieltä puhuvan kannattaa ottaa ajoissa yhteyttä koska ne menee niin nopeasti. Lukioikäisiähän ne melkeen kaikki on jotka vaihtariksi lähtee. Ja jos haluutte vaan aluks kokeilla sitä juttua niin kokeilkaa sellasta kesävaihtaria!


      • tyttönen
        --- kirjoitti:

        Meillä on ollut viisi vaihtaria AFS:n kautta ja ollaan oltu tyytyväisiä järjestöön. Ei kai sillä loppujen lopuksi oo niin väliä onko tyttö vai poika mutta jos on n. saman ikänen tyttö perheessä niin tyttövaihtari voi olla kivakin.. Saatte luultavasti nähdä jonkun listan missä on ehkä kuvat ja sitten kuvaukset vaihtareista ja voitte sieltä valita mistä maasta haluatte vaihtarin tulevan. Mutta HUOM jos haluutte englanninkieltä puhuvan kannattaa ottaa ajoissa yhteyttä koska ne menee niin nopeasti. Lukioikäisiähän ne melkeen kaikki on jotka vaihtariksi lähtee. Ja jos haluutte vaan aluks kokeilla sitä juttua niin kokeilkaa sellasta kesävaihtaria!

        kiitoksia:) Tahtoisin vielä kysyä, kuinka kauan ennen oppilaan saapumista pitäisi ilmoittaa haluavansa isäntäperheeksi? Siis niin, että saa englantia puhuvan oppilaan?


      • oli
        tyttönen kirjoitti:

        kiitoksia:) Tahtoisin vielä kysyä, kuinka kauan ennen oppilaan saapumista pitäisi ilmoittaa haluavansa isäntäperheeksi? Siis niin, että saa englantia puhuvan oppilaan?

        semmonen pirtti hirmu jostain siperiasta ja sen kanssa pärjänny heikostikkaan,kun niitten kylällä ollu sähköjäkkään.meinas sytyttää keittiöön avotulen ja paskalla kävi takapihalla riuulla.savu merkkejä lähetteli koti kylille vaikka tarjosin nokia puhelinta.autoja luuli poroiksi ja muutenki oli mehtiläinen onneksi sisä siisti.


      • eri henkilö

        Minullakin olisi pari kysymystä?

        Suosituttaisiinkohan meille antamaan vaihtaria, vaikka asumme saaristossa? Itse hoidan koulumatkan ensin lossin kautta ajan pyörällä bussipysäkille ja siitä sitten 20min bussilla kouluun?


      • saanut
        eri henkilö kirjoitti:

        Minullakin olisi pari kysymystä?

        Suosituttaisiinkohan meille antamaan vaihtaria, vaikka asumme saaristossa? Itse hoidan koulumatkan ensin lossin kautta ajan pyörällä bussipysäkille ja siitä sitten 20min bussilla kouluun?

        sen siperian tytön,olisit nähnyt kun se olis sukeltanut sun uoman yli ja juossut sinne kouluun oli se vaan niin erikoinen tapaus.


      • ---
        eri henkilö kirjoitti:

        Minullakin olisi pari kysymystä?

        Suosituttaisiinkohan meille antamaan vaihtaria, vaikka asumme saaristossa? Itse hoidan koulumatkan ensin lossin kautta ajan pyörällä bussipysäkille ja siitä sitten 20min bussilla kouluun?

        Joo totta kai suostutaan.. en usko että siinä on mitn ongelmaa jos sieltä kerran pääsee kulkemaan!
        En oo varma mutta AFS maksaa luultavasti tollaset koulumatkat mitä sit tuleekin bussikuluista.


      • ---
        tyttönen kirjoitti:

        kiitoksia:) Tahtoisin vielä kysyä, kuinka kauan ennen oppilaan saapumista pitäisi ilmoittaa haluavansa isäntäperheeksi? Siis niin, että saa englantia puhuvan oppilaan?

        enpäs oikeestaan muista/tiedä että miten se nyt olikaan. mutta mee sinne Afs:n sivuille ja etsi jonkun tyypin mailios. ja kysy sieltä suoraan.


    • Maaarit

      Hei, oletkos ajatellut vaihtoehtoa ottaa vapaaehtoistyöntekijä vaihtarin sijasta? Vapaaehtoistyöntekjöitä tulee suomeen mm. Maailmanvaihto ry:n kautta. Itse olin heidän kauttaan ulkomailla vuoden vapaaehtoistöissä ja asuin isäntäperheessä. Tämä on erittäin hyvä, voittoatavoittelematon kansainvälinen järjestö (toisin kuin AFS joka lähettää/vastaanottaa satoja vaihtareita vuosittain!!)Voin suositella lämpimästi. Vapaaehtoistyöntekijöiden ikähaarukka on noin 17-30 vuotta. Lisätietoja voit käydä katsomassa www.maailmanvaihto.fi sivuilta.

      • tulip

        Ei se AFS:kään mitään voittoa tavoittele, vaikka sadoille ihmisille organisoikin vaihtarivuoden...


    • siri54

      Isäntäperhe antaa sängyn, saa olla toisen kanssa samassa huoneessa, tarjoaa kotiruokaa, ei saa rahallista korvausta, mutta erilaisen, tosi-ihanan vuoden fiksun nuoren kanssa. lapseni ovat saaneet kyläpaikkoja ympäri maailmaa . meille tulee kahden viikon päästä meidän yhdeksäs vaihtari Italiasta. suosittelen AFS:ää tukihenkilöitä, maapäiviä eri kodeissa ja mukavia muita isäntäperheitä

      • kirsikka-angel

        Olemme suunnitelleet isäntäperheeksi lähtöä. Onko kokemuksia YFU järjestöstä? Kannattaako tämän järjestön kautta lähteä mukaan? Tilasin esitteita YFUlta sekä AFSltä. Jos joku tietää mahdollisesti muista järjestöistä jotain mihin voisi myös tutustua, olisi mukava jos kertoisitte.


      • kirsikka-angel
        kirsikka-angel kirjoitti:

        Olemme suunnitelleet isäntäperheeksi lähtöä. Onko kokemuksia YFU järjestöstä? Kannattaako tämän järjestön kautta lähteä mukaan? Tilasin esitteita YFUlta sekä AFSltä. Jos joku tietää mahdollisesti muista järjestöistä jotain mihin voisi myös tutustua, olisi mukava jos kertoisitte.

        Meidät valittiin mukaan YFUn vaihto-oppilas toimintaan ja nyt odotellaan tietoja tulevasta oppilaasta (: Tähän asti YFU on vaikuttanut osaavalta ja luotettavalta järjestöltä.


    • Haaveissaan elävä

      Joo, viimesin viesti on vuodelta 2009 mutta sattuskohan tässä olla mahdollista saada vastausta...? :)

      Okei, homma menee siis näin. Meille tuli kouluun muutamaksi päiväksi kaksi oppilasta asumaan perheisiin ja lähtivät siinnä kolmen päivän päästä. Oli hirmu hankalaa saada äiti suostumaan edes tähän. Ja oppilaiden lähtö oli jotenkin tosi haikeaa, vaikka asuivat meillä vain 3 päivää ja se jätti jokseenkin tyhjän olon. Tulevaisuuden suunnitelmissa minulla on lähteä vaihtoon USA:han joku päivä.

      aloin tässä sitä ennen miettimään että olisi valtavan mahtavaa jos saatais meille vuodeksi vaihtari! Ei siinnä ongelmaa, paitsi vanhempani. Mulla ei taida olla mitään keinoa saada heitä suostumaan. Mutta olisi siis ees kiva tietää, että voisiko näiden tietojen perusteella edes haaveilla isäntäperheeksi ryhtymistä!

      Vanhempani ovat eronneet ja asun kahden viikon välein isällä ja äidillä(Jotka asuvat samalla paikkakunnalla). Äitini luona on ainoastaan minä ja äitini, mutta isäni luona on 5 vuotta täyttävä puolipikkusiskoni, isän uusi naisystävä, isäni ja minä. Olen siis 14, mutta kesällä 15 vuotta täyttävä tyttö. Kaikki perheessämme (Lukuunottamatta tietenkin pikkusiskoani) osaavat englantia. Mietin kaikista eniten tuota juttua että vahtelen kotia. Uskoisin että JOS nyt saisin vanhempani ensin suostumaan, niin voisin hyvin tehdä omasta puolestai muutoksia tähän asiaan. Ajattelin vaihtaria meille ensi vuodeksi, sillon siis kun menen yhdeksännelle luokalle. Ja uskon että meillä ei taida olla antaa vaihtarille omaa huonetta. Okei, isäni luona meillä on omakotitalo, mutta huoneita ei ole tarpeeksi. Oma huoneeni on melko iso, mikä menisi hyvin kahdellekkin ihmiselle.

      Kaiken lisäksi yksi asia, mitä tiedän etteivät vanhempani sulattaisi sattuisi olemaan se että haluaisin suunnilleen itseni ikäisen pojan! Tiedän että vanhempani ajattelisivat heti että yritän saada poikaystävää, mutta asia ei ole näin. Minusta tuntuu jotenkin että minun olisi paljon helpompi tutustua poikaan, kuin tyttöön, koska mieltymykseni kallistuvat enemmän sellaiseen, mitä pojat yleensä tekevät. Ei tytöissäkään ole mitään vikaa, olen vain enemmän pojan kannalla. Okei,, pliis auttakaa, kuulostaako tämä juttu ihan friikiltä ja minun pitäisi unohtaa se, vai onko toivoa jäljellä? :) Toivoisin pikaisia vastauksia. Ja asiallisia. :D

    • öffi

      Et kuulosta mitenkään friikiltä. Kannattaa istua alas vanhempiesi kanssa keskustelemaan asiasta ja kerro heille mitä olisit itse valmis tekemään asian eteen. Tietenkin vanhemmillasi voi olla vastalauseita pojan suhteen, etenkin jos jaatte huoneen, mutta vosit tulla tytönkin kanssa juttuun. Kannattaa kuitenkin selittää asia vanhemmillesi, ehkä he ymmärtävät kun perustelet asian riittävän hyvin.

      Vaihtoehtona on myös ottaa vaihtari lyhyemmäksi aikaa. Rotaryn vaihtarit viipyvät yhdessä perheessä nelisen kuukautta. Omaan kotiini huoneeni jakamaan tulee 18 v poika reiluksi kuukaudeksi (itse olen 17v tyttö). Omien vanhempien kohdalla päätös syntyi kymmenessä minuutissa, mutta huomasin, että koska olen itse lähdössä maailmalle vuodeksi, ei kynnys ottaa vaihtaria ollut korkea. Asiaan tosin vaikutti myös se pikkuseikka että tunnen kyseisen pojan jo entuudestaan, että sinänsä huono vertailukohde.

      Mutta voi olla että vanhempasi eivät ole valmiita sitoutumaan vaihtariin kokonaiseksi vuodeksi, jospa puhuisit heille lyhyemmästä ajanjaksosta. Mutta ensimmäisenä, näytä vanhemmillesi että sinäkin olisit valmis tekemään osasi, ettei kaikki vastuu olisi heidän niskoillaan.

    • vapari2010

      Meillä oli vaihtari AFS:n kautta. Hän oli vuosi-oppilas. Tyttö ei viihtynyt meillä vaan päätyi perheen vaihtoon, joten hän oli meillä noin 6kk:tta sen 10kk:den sijaan. Harmittihan se, mutta ei ketään voi pakottaa jäämään ja lopulta selvisi, että ei maaseudusta tykännyt vaan oli kiinnostunut lähinnä pääkaupunkiseudusta. Nyt innolla odotetaan jo ensi vuoden opiskelijaa, joka saapuu elokuussa :)

      Kyllä kaikenlaiset perheet ovat tervetulleita ja isäntäperheistä on pulaa. Voit olla maalta tai kaupugista tai vaikka sieltä saaristosta jos vaan kouluun jotenkin pääsee. Vaatimuksena ei ole kuin petipaikka ja päivittäinen ruoka. Tämä perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta on tosi antoisaa ja saa uusia kokemuksia ja ystäviä. Suosittelen.

    • Entinen isäntäperhe

      AFS hoitaa vaihtareiden ongelmia vaihtamalla perhettä ja se on tehty AFS:lla erittäin helpoksi. Harkitkaa jotain muuta järjestöä, jos haluatte johdonmukaista toimintaa koko toiminnan tasolta. Isäntäperhe, kun ei maksa mitään järjestölle, niin on myös arvoton. Ainoastaan arvoa on silloin, kun hätäisesti joku pitää saada majoitettua jonnekkin.

      • läheltä seurannut

        AFS ensisijaisesti yrittää sovitella asiaa, mikäli se vain on mahdollista. Aina se ei kuitenkaan onnistu ja sitten yleensä perheenvaihto on kaikille osapuolille paras ratkaisu.

        Isäntäperheitä ei ole liikaa millään järjestöllä ja näin heille on helpompi yrittää sovitella asiaa kuin ruveta etsimään uutta perhettä.

        Pitää muistaa, että tässä on aina kaksi puolta: isäntäperhe ja vaihto-oppilas.


    • Isäntäperheen äiti

      Meillä ei kyllä ole ollut mitään ongelmia AFS:n kanssa isäntäperheenä ollessamme, riippuu varmaankin sitten myös paikallisyhdistyksistä että miten missäkin päin suomea nuo asiat hoituvat.

    • ellix1

      Meillä on ollut YFU:n kautta vaihto-oppilas ja kaikki toimi hyvin. Tietysti vuoden aikana oli jotain pieniä ongelmia, mutta YFU:lta saatiin aina apua. Nyt harkitaan taas vaihtarin ottamista.

    • kovasti kiinnostaa

      Onko jostain mahdollisuutta saada "vaihtari" vain vähäksi aikaa. Esim. kesällä, mutta vain muutamaksi viikoksi?
      Entä se kielitaito? Meidän perheessä osataan vain auttavasti englantia. Se taitaa olla aika iso este, vai kuinka?

      • Host-äiti

        AFS:n kautta tulee kesävaihtareita viideksi viikoksi, heillä on tällä hetkellä myös isäntäperheiden haku käynnissä ensi kesälle. Ei sitä englantia nyt tarvitse mahdottoman hyvin osata. Lisätietoja löydät tuolta:

        http://www.afs.fi/


      • ex-hostsisko

        Hei! Meidän perhees on ollu useampikin vaihtari(yks vaan kesän ja kaks koko vuoden) ja mun äiti osaa aika vähän enkkuu ja iskä kans huonosti. paremminhan vaihto-oppilas oppii suomea kun ei voi käyttää enkkua apuna. Kesävaihtarithan ei käy kouluu, enemmän on se yhteinen kesänvietto ajatuksena. On aika elämys monelle ku aurinko ei kesäl laske ollenkaan! Mun sisko on ollu Etelä-Amerikas vaihdossa ja se oppi tosi hyvin puhuu espanjaa ku sen perhe ei osannu melkee yhtään enkkua. :) Riittää ku ees joku perheestä osaa englantia kohtalaisesti, ei todellakaa tarvii olla mitää täydellisii puhujii. Tosi moni suomalaine aliarvioi omaa kielitaitoo, mun sisko kerto, et moni sen kaveri siel lattareis oli ihan et "joo osaan enkkuu hyvin" ja ne osas ehkä kolme sanaa sit oikeesti.


    • dgsdgfgdfg

      onko STS ja EF huonoja järjestöjä?

      • Ei STS:lle

        STS:n suhteen kannattaa olla tosi varovainen! Järjestöllä on ikäviä juttuja ja riitoja siellä sun täällä.


    • Miten sen nyt ottaa

      STS ja EF ovat täysin kaupallisia yrityksiä, joiden tavoitteena on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa. YFU ja AFS taas toimivat pitkälti myös vapaaehtoisvoimin. STS:ää varsinkin välttelisin tällä hetkellä, niin paljon on negatiivista kuulunut kyseisen järjestön toiminnasta viime aikoina.

    • vai ei hyöytyä

      Kattelin noita vaihtarihintoja, 8000 euroa ei voi meenä matkoihin ( lentomatkojen hinnat on laskeneet roimasti , vakuutus ( varmasti ryhmä sellainen ja koulu ja koulukirjat ( koulu on valtion, eli ilmainen ) Mihin nämä 8000 euroa sitten menevät ?? .... Kun esim: ei maksa mitään perheille, voin vain kuvitella millaista tilipussia pomet siellä kantavat.

      • vai ei hyöytä

        Ai nin.. AFt. sivuilla oli lista
        Osallistumismaksuun sisältyvät: ( tässä vain osa siitä )

        Vaihto-oppilashaastattelu, jonka aikana kartoitetaan nuoren toiveita ja odotuksia vaihto-oppilasvuoteen sekä maavalintaan liittyen.
        Edestakaiset matkakustannukset Helsingistä isäntäperheeseen.
        ""Asuminen isäntäperheessä ja täysi ylläpito.!!!!!!!!!! Eihän tämä ole mikään kulu, jos isäntäperheet ovat vapaaehtoisia, eikätkä saa korvausta!!! ""


      • Huomioitko tämän?
        vai ei hyöytä kirjoitti:

        Ai nin.. AFt. sivuilla oli lista
        Osallistumismaksuun sisältyvät: ( tässä vain osa siitä )

        Vaihto-oppilashaastattelu, jonka aikana kartoitetaan nuoren toiveita ja odotuksia vaihto-oppilasvuoteen sekä maavalintaan liittyen.
        Edestakaiset matkakustannukset Helsingistä isäntäperheeseen.
        ""Asuminen isäntäperheessä ja täysi ylläpito.!!!!!!!!!! Eihän tämä ole mikään kulu, jos isäntäperheet ovat vapaaehtoisia, eikätkä saa korvausta!!! ""

        Järjestöille kuitenkin koituu myös kuluja noiden perheiden hankkimiseksi, ei niitä perheitä ole jonossa vaihtareita ottamassa kotiinsa. Niiden löytymiseksi tehdään paljon mm. markkinointia, joka ei ole ilmaista. Lisäksi isäntäperheille järjestetään koulutusta ja tukea koko vuoden ajaksi, joten ei sekään ole järjestölle ilmaista, vaikka perheille ei suoraa korvausta maksetakaan.


      • Kaikki maksaa

        Toki kaupalliset firmat voittoakin havittelevat, eivätkä ei-kaupallisetkaan järjestöt voi tappiota tehdä. Toiminnan pyörittämiseen, byrokratiaan, markkinointiin kuluu aina rahaa, eivätkä vaihtarit lennä millään halpalentoyhtiöillä. Kyllä lentokulut nielevät varmasti suuren osan hinnasta, koska harvemmin isäntäperheeseen pääsee yhdellä lennolla, vaan kohdemaassakin joutuu yleensä vielä lentämään yhden-kaksi väliä maan sisäisillä lentoyhtiöillä. Lennoilla on usein mukana myös saattaja, jonka matkat joku maksaa. (Saattaja ei tosin useinkaan tule Suomesta mukaan vaan vasta joltain Keski-Euroopan kentältä koneen vaihdon yhteydessä, mutta kuitenkin kuluja siitäkin firmalle tulee.)


    • Maksaa maksaa

      Kaikkea vaihto-oppilasvuoteen liittyvää byrokratiaa pyörittämään tarvitaan myös ihmisiä. En tiedä vaihtariyritysten työntekijöiden palkoista, mutta tuskin palkat päätä huimaavia ainakaan yleishyödyllisissä järjestöissä ovat. Uskoisin, että rahaa kuluu myös ongelmatapausten selvittelyyn, valmennuksiin, materiaaleihin jne.

      • Entinen vaihtari

        Vapaaehtoisjärjestöjen työntekijät eivät saa palkkaa vaan ovat nimenomaan vapaaehtoisesti töissä. Itse tein virheen ja valitsin kaupallisen järjestön, jossa ainakin jenkkien päässä palkat olivat jopa päivätyötäkin paremmat aluevalvojilla, esim. yhden vaihtarin perheeseen sijoituksesta sai $750.. Luultavasti tämän vuoksi itsekin päädyin perheeseen/paikkaan johon vaihtaria ei edes olisi pitänyt ikinä laittaa.. Saipahan tulla tekemään rahakkaita kotikäyntejä joka viikko, kunnes pääsin ylempien tahojen kauttapois!!


    • Kyseenalaistakaa!

      Vaihto-oppilasvuosien hinnoittelu ei voi mitenkään perustua aiheutuneisiin kustannuksiin. Miettikääpä nyt minkä verran samalla rahalla matkailee ja lentelee muuten. Häkellyttävää kyllä, myös "vapaaehtoisvoimin" toimivina esittäytyvät firmat veloittavat ihan samoja hintoja, tarjoamatta yhtään sen parempia palvelujakaan.

      Ahneudesta kertoo sekin, että esim. AFS:n vaihto-oppilasaines on lievästi sanottuna kirjavaa: on niitä mukavia ja reippaita lapsia joiden kanssa vuosi menee niin kuin on tarkoituskin. Mutta voit myös huomata, että kotonasi asuukin ylimielinen, laiska idiootti, jonka ainoa tarkoitus on viettää mahdollisimman lokoisa lomavuosi. Ja tietysti ottaa irti kaikki viihde minkä isäntäperhe on valmis tarjoamaan. Todella uskomattomatkin tapaukset pääsevät vaihtareiksi, kunhan iskältä löytyy se kymppitonni.

      Näyttäisi siltä, että järjestöillä on pulaa isäntäperheistä (lukekaapa heidän nettisivuiltaan: minkälainen tahansa perhe käy jne jne). Vähäisen tarjonnan johdosta matchmakingin taso on jää valitettavan alhaiseksi. Tarkoitan tällä sitä, että lapsen ja perheen toiveet, vahvuudet ja ominaisuudet eivät välttämättä kohtaa ollenkaan.

      Kannattaa ihan oikeasti suhtautua todella suurella varauksella, jos harkitsette isäntäperheeksi ryhtymistä. Kokemus voi olla hyvä, mutta myös yllättävän huono.

    • vapaaehtoistyttö 25

      Olen itse toiminut pitkään AFS-vapaaehtoisena ja voin lämpimästi suositella ko. järjestöä. Olin myös itse vaihdossa. Itselläni on huonoja kokemuksia STS:stä ja YFU;sta(hain myös heidän kautta, mutta oli säätöä ja haastattelu peruuntui ilmoittamatta ja muuten jäi huono maku toiminnasta jne)

      AFS:n "minkälainen tahansa perhe käy" ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki hullut narkkarit tms. saisivat toimia perheenä. Vaan tarkoittaa perheellä ei tarvitse olla isoa omakotitaloa ja kahta 15-18-vuotiasta lasta tms. Koska monet perheet saattavat ajatella, etteivät ole kelvollisia isäntäperheeksi koska vaikkapa heillä on alle kouluikäisiä lapsia ja muka pitäisi olla lukioikäinen lapsi perheessä jotta olisi "oikeanlainen isäntäperhe". tai vanhemmat, joiden omat lapset eivät asu enää kotona, ei olisi kelvollinen perhe. Myöskään ei siis tarvitse olla 300m2 omakotitaloa. Vaihto-oppilaalla voi olla oma huone tai sitten hän voi jakaa huoneen samaa sukupuolta olevan sisaruksen kanssa. Kaikkien uusien perheiden luona tehdään kotihaastattelu, jolloin varmistetaan että perhe on sopiva isäntäperheeksi. Riittää kun on aidosti kiinnostunut toiminnasta.

      Mitä tulee tuohon aineksen kiriavuuteen. Valitettavasti monet esim. lattari nuoret tulevat varakkaamista perheistä, joissa on siivooja ja kodinhoitaja, joiden tehtävä on huolehtia kodista. Ei siitä helposti opi suomalaiseen omatoimisuuteen. Perheen ei tule kuitenkaan lorvimista hyväksyä. omien kokemusteni mukaan nuorille tulee selkeästi kertoa, että Suomessa kodinhoitajia ei ole ja lukioikäiset nuoret ja samoin nuoremmatkin lapset auttavat kotitöissä, esim. siivoavat oman huoneensa tai täyttävät tiskikoneen. Isäntä perheen ei todellakaan tarvitse olla mikään matkatoimisto ja kierrättää nuorta nähtävyyksissä ympäri Suomea. jos perhe muutenkin käy kerran vuodessa hiihtämässä Lapissa ja syksyisin ruotsinlaivalla niin miksei sitten voi niitä nuorelle näyttää. Vaihto-oppilaiden viisumin edellytyksenä on säännöllinen koulunkäynti, joten lusmuiluun ja koulupoissaoloihin puututaan. Olen itse haastatellut lukuisia vaihtoon hakeneita nuoria ja olen kyllä hylännyt tai vähintäänkin huomauttanut, jos on selvästi ollut merkkejä koulumotivaation puutteesta tai siitä että nuori haluaa pakoon Suomen ongelmia. Myös anoreksia/masennus tai muu estää lähdön.

      vaihto-oppilasvuoden kuluihin kuuluvat lentojen lisäksi valmennusleirit sekä Suomessa, että kohdemaassa. Suomessa ensin infotilaisuus ja sitten viikonloppuleiri ja kohdemaassa väh. kaksi leiriä.(Ei ole ilmaista vuokrata leirikeskusta ja hankkia sinne 30-50 hengelle ruokia yms), lisäksi valmennustilaisuuksiin tarvitaan vapaaehtoisia vetäjiksi(heidät tulee kouluttaa ko. hommaan), jonkun täytyy haastatella vaihto-oppilaaksi hakeva nuori ja kohdemaassa mahdollinen isäntäperhe. Myös isäntäperheille ja nuorten tuki/kontaktihenkilöille pidetään valmennustilaisuuksia ennen vaihto-oppilaisen saapumista.
      AFS maksaa vaihto-oppilaan koulu matkan ja oppikirjat, eivät nekään ole ilmaisia. Suomessa esim. kuukauden bussilippu isossa kaupungissa voi olla 30-50 euroa! Euroopan ulkopuolisiin maihin tarvitaan viisumi, jonka AFS hankkii. AFS on ainoa järjestö, jolla pakollinen vakuutus sisältyy ohjelmahintaan. esim. STS:llä ja YFU:lla vakuutus tuo lisä hintaa noin 700 euroa ohjelmahinnan päälle!!

      AFS toimii vapaaehtoispohjalta, mutta Helsingissä toimistolla on muutama palkattu työntekijä. Eivät he miljoonia tienaa. Toimiminen koko maassa ei kuitenkaan mitenkään onnistuisi ilman kattavaa vapaaehtoisverkostoa. Ainakin itse pidän AFS:ää parempana siksi, ettei vapaaehtoisille ja perheille makseta. Esim. Explorius houkuttelee nuoria pitämään kouluihin infotilaisuuksia vaihto-oppilasvuodesta maksamalla heille rahapalkkiota! Lisäksi AFS on AFS Suomessa, USAssa, Chilessä ja Japanissa toisin kuin esim. STS miljoonine yhteistyö järjestöineen. Voittoatavoittelemattomuus tarkoittaa sitä, että mahdollinen vähäinenkin tuotto käytetään esim. stipendeihin, joilla köyhemmistäkin perheistä tulevien nuorten on mahdollista päästä vaihtoon. Lisäksi nuorten ja perheidn kanssa toimiville vapaaehtoisille järjestetään koulutuksia.

    • Kyseenalaistakaa!

      Kiitos AFS:lle kommenteistanne.

      Tiedoksenne, että mainitsemillanne STS:llä ja YFU:lla vakuutusmaksu ei todellakaan ole mikään piilokustannus, vaan selvästi kaikkien nähtävillä nettihinnastoissa. Tarkkana siellä. Kilpailijoita ei sovi mollata ihan miten sattuu.

      Muutenkin perustelunne jäävät valitettavasti vajavaisiksi. Infotilaisuus, pari lyhyttä leiriä ja (vapaaehtoisten tekemät!) haastattelut eivät nyt vaan tuo tuhansien ja tuhansien eurojen kustannuksia teille. Koulumatkakustannukset koskevat vain osaa oppilaistanne. Eiköhän siellä isoissa kaupungeissa yleensä kuitenkin päästä kouluun ihan jalankulkijana. Esittämänne jälkeen ilman osuus hinnoissanne on edelleen yli puolet.

      Otetaanpa rinnalle tämä hyvin eritelty hinnasto: http://www.ryefinland.com/index.php?page=vuosivaihto Siitä vaan kaikki ynnäilemään. On muuten mielenkiintoista luettavaa.

      Kiitos tiedosta Etelä-Amerikan eliittiluokan lasten lähtökohtien suhteen. Lisään tähän, että itse olen ollut näkemässä AFS:n ongelmatapauksia tavallisista läntisistä teollisuusmaistakin. Eikä vain lepokotiasennetta, vaan suoraan sanottuna sikamaisen törkeää käytöstä.

      Lopuksi kysymys: eikö pidäkin paikkansa, että juuri teidän järjestössänne päädytään varsin usein siihen, että vaihto-oppilas siirretään toiseen isäntäperheeseen kesken vuoden?

      • Ope2

        Toki täytyy olla kiitollinen siitä, että Rotari-järjestö ylläpitää nuorisovaihtoa. Mutta täytyy muistaa, että se on varakkaiden (liike)miesten järjestö, joka jäsentensä vapaaehtoistyönä ja maksujen turvin hoitaa esim. toimistotyöt, joita muiden järjestöjen täytyy hoitaa palkatun henkilökunnan avulla. Siksi Rotareilla on tiukat kiintiöt, kuinka monta vaihto-oppilasta kukin klubi / piiri voi maailmalle lähettää. Eli järjestön kautta pääsee maailmalle paljon vähemmän nuoria kuin muiden järjestöjen kautta. Lisäksi nuori ei välttämättä pääse siihen maahan, johon ensisijaisesti haluaisi, koska klubit ikään kuin vaihtavat nuoria keskenään. Tämä aiheuttaa ongelmia ainakin täällä Suomessa. Tänne tulevat vaihtarit kun eivät useinkaan ole halunneet Suomeen vaan ovat joutuneet tänne, koska kiintiöiden täytyy täsmätä. Olen opettajana lukiossa, jonne joka vuosi tulee Rotari-vaihtari, ja olemme olleet suurissa ongelmissa näiden vaihtareiden kanssa, joilla ei ole mitään motivaatiota käydä koulua saati opettella suomen kieltä. Latinoilla on myös suuria vaikeuksia sopeutua meidän suomalaisten vaatimattomaan elintasoon. Meillähän Rotarit auttavat maailmalle myös vähävaraisempia oppilaita, mutta muualla maailmassa näytää olevan sääntönä, että vaihtari tulee rikkaasta Rotariperheestä. Eli haluan siis sanoa, että vaikka Rotarit pystyvät oman sponsorijärjestelmänsä kautta pitämään vaihtovuoden hinnan alempana kuin muut järjestöt, ei sekään toiminta aina ihanteellista ole.


      • vapaaehtoistyttö25

        Minua ei tarvitse teititellä. Monissa maissa lyhyetkin matkat kaupungissa tulee kulkea bussilla/muilla koulukyydein, ei voi kävellä kuten Suomessa. Koko summahan ei jää Suomen AFS:lle vaan osa menee kohdemaan AFS:lle leirien ja muun järjestämiseen. Onhan osa kustannuksistakin nimenoman kohdemaassa.

        Niin YFUlla ja STSllä hinnat ovat nähtävillä nettihinnastossa, mutta eivät sisälly varsinaiseen _ohjelmahintaan_. Luitko mitä kirjoitin? Mielestäni en mollannut, kerroin oman kokemukseni ko. järjestön kautta vaihtoon hakeneena, sekä totesin hintaseikan.
        Ymmärrätkö esimerkin nettisivuilta:
        AFS: vuosiohjelma Ranska, ohjelmahinta 7190e. Hinta sisältää vakuutuksen. Ohjelmahinnat pdf-tiedostona osallistumismaksu -sivulla.
        STS: vuosiohjelma Ranska, ohjelmamaksu 6990e. Erillisellä "hinta sisältää"-sivulla kerrotaan, että lisäksi maksetaan Euroopan maihin lukuvuosivaihdon vakuutus 595e.
        YFU: Vuosiohjelma Ranska, ohjelmamaksu 7290e. Lisäksi vakuutus 697e. Kerrottu saman hintasivun ylälaidassa.

        Lisäksi esim. USA:an tarvitsee maksaa SEVIS-maksu(ulkomaalaisopiskelijan rekisteröityminen), joka AFS:llä kuuluu hintaan, YFU:lla ja STS:llä ei. SAmoin AFS hankkii viisumit kun taas noilla muilla se täytyy hoitaa itse omalla kustannuksella. Esimerkiksi STS:n sivujen mukaan Australian viisumi maksaa noin 370euroa, heillä se ei kuulu hintaan, AFS:llä kuuluu. En väittänyt, että tietoja ei löydy sivuilta.


        Tietämykseni mukaan AFS:llä ei ole perheenvaihtoja sen enempää tai vähempää kuin muillakaan järjestöillä. Joinakin vuosina on varmasti enemmän kuin toisina. Kyllä aina ensin pyritään neuvottelemaan ja keskustelemaan asioista ennen kuin perhettä ryhdytään vaihtamaan. Toki jos tilanne on aivan kestämätön eikä keskustelut auta on perheenvaihto ajankohtainen. Mistään "toisen vaihtarin perheellä on hienompi koti" tai "yhyy en tahdo asua täällä Pihtiputaalla, haluun Helsinkiin!"-syystä ei perheenvaihtoja tehdä. Isäntäperheet ovat kuitenkin meille tärkeitä. Kannattaa muistaa, etteivät kemiat aina vain kohtaa.


        Mitä rotareihin tulee, tuossa alla ope2 kommentoi oikein hyvin asiaa. Mielestäni hintojen suhteen Rotareita ei voi vertailla YFU:uun, AFS:ään tai muihin järjestöihin juuri tuon erilaisen toimintaperiaatteensa takia. (Rikkaat liikemiehet vapaaehtoisesti järjestävät= Ennemmin vertailisin juuri vaikkapa YFU:a ja AFS:ää keskenään tai sitten verrattuna uudempiin järjestöihin kuten Explorius ja Into. Itse olen myös lukioaikanani nähnyt enemmän huonosti motivoituneita rotarivaihtareita kuin esim. AFS-vaihtareita, mm. omassa koulussani ja läheisissä kavereideni lukioissa erään keskisuuren kaupungin keskustassa. Ollaan "jouduttu" Suomeen, tylsä ja turha kieli ei kiinnosta, koulussa ei jaksa käydä ja ei poissaolojakaan katsota kun opettaja vaihtuu joka tunti. Ja Rotarit eivät tuntuneet oikein puuttuvan asiaan, AFS:llä tiedän vaihtareita, joita on uhattu lähettää ja lähetettykin kotiin koulupoissaolojen takia. Toisaalta on syytä muistaa, että AFS:nkin kautta tulee Suomeen vuosittain noin 120-150 lukukausi&vuosivaihtaria, eivät kaikki ole samanlaisia ja varmasti sinne aina joku hankalampi tapaus mahtuu mukaan. Suurin osa on kuitenkin ollut ihan mukavia ja innoissaan Suomessa olemisesta.


      • Just tätä
        vapaaehtoistyttö25 kirjoitti:

        Minua ei tarvitse teititellä. Monissa maissa lyhyetkin matkat kaupungissa tulee kulkea bussilla/muilla koulukyydein, ei voi kävellä kuten Suomessa. Koko summahan ei jää Suomen AFS:lle vaan osa menee kohdemaan AFS:lle leirien ja muun järjestämiseen. Onhan osa kustannuksistakin nimenoman kohdemaassa.

        Niin YFUlla ja STSllä hinnat ovat nähtävillä nettihinnastossa, mutta eivät sisälly varsinaiseen _ohjelmahintaan_. Luitko mitä kirjoitin? Mielestäni en mollannut, kerroin oman kokemukseni ko. järjestön kautta vaihtoon hakeneena, sekä totesin hintaseikan.
        Ymmärrätkö esimerkin nettisivuilta:
        AFS: vuosiohjelma Ranska, ohjelmahinta 7190e. Hinta sisältää vakuutuksen. Ohjelmahinnat pdf-tiedostona osallistumismaksu -sivulla.
        STS: vuosiohjelma Ranska, ohjelmamaksu 6990e. Erillisellä "hinta sisältää"-sivulla kerrotaan, että lisäksi maksetaan Euroopan maihin lukuvuosivaihdon vakuutus 595e.
        YFU: Vuosiohjelma Ranska, ohjelmamaksu 7290e. Lisäksi vakuutus 697e. Kerrottu saman hintasivun ylälaidassa.

        Lisäksi esim. USA:an tarvitsee maksaa SEVIS-maksu(ulkomaalaisopiskelijan rekisteröityminen), joka AFS:llä kuuluu hintaan, YFU:lla ja STS:llä ei. SAmoin AFS hankkii viisumit kun taas noilla muilla se täytyy hoitaa itse omalla kustannuksella. Esimerkiksi STS:n sivujen mukaan Australian viisumi maksaa noin 370euroa, heillä se ei kuulu hintaan, AFS:llä kuuluu. En väittänyt, että tietoja ei löydy sivuilta.


        Tietämykseni mukaan AFS:llä ei ole perheenvaihtoja sen enempää tai vähempää kuin muillakaan järjestöillä. Joinakin vuosina on varmasti enemmän kuin toisina. Kyllä aina ensin pyritään neuvottelemaan ja keskustelemaan asioista ennen kuin perhettä ryhdytään vaihtamaan. Toki jos tilanne on aivan kestämätön eikä keskustelut auta on perheenvaihto ajankohtainen. Mistään "toisen vaihtarin perheellä on hienompi koti" tai "yhyy en tahdo asua täällä Pihtiputaalla, haluun Helsinkiin!"-syystä ei perheenvaihtoja tehdä. Isäntäperheet ovat kuitenkin meille tärkeitä. Kannattaa muistaa, etteivät kemiat aina vain kohtaa.


        Mitä rotareihin tulee, tuossa alla ope2 kommentoi oikein hyvin asiaa. Mielestäni hintojen suhteen Rotareita ei voi vertailla YFU:uun, AFS:ään tai muihin järjestöihin juuri tuon erilaisen toimintaperiaatteensa takia. (Rikkaat liikemiehet vapaaehtoisesti järjestävät= Ennemmin vertailisin juuri vaikkapa YFU:a ja AFS:ää keskenään tai sitten verrattuna uudempiin järjestöihin kuten Explorius ja Into. Itse olen myös lukioaikanani nähnyt enemmän huonosti motivoituneita rotarivaihtareita kuin esim. AFS-vaihtareita, mm. omassa koulussani ja läheisissä kavereideni lukioissa erään keskisuuren kaupungin keskustassa. Ollaan "jouduttu" Suomeen, tylsä ja turha kieli ei kiinnosta, koulussa ei jaksa käydä ja ei poissaolojakaan katsota kun opettaja vaihtuu joka tunti. Ja Rotarit eivät tuntuneet oikein puuttuvan asiaan, AFS:llä tiedän vaihtareita, joita on uhattu lähettää ja lähetettykin kotiin koulupoissaolojen takia. Toisaalta on syytä muistaa, että AFS:nkin kautta tulee Suomeen vuosittain noin 120-150 lukukausi&vuosivaihtaria, eivät kaikki ole samanlaisia ja varmasti sinne aina joku hankalampi tapaus mahtuu mukaan. Suurin osa on kuitenkin ollut ihan mukavia ja innoissaan Suomessa olemisesta.

        "Vapaaehtoistyttö25":en kirjoituksesta näette nyt näiden järjestöjen työntekijöiden kypsyyden tason ja tyylin, millä asioita hoidetaan.


      • se sama
        Just tätä kirjoitti:

        "Vapaaehtoistyttö25":en kirjoituksesta näette nyt näiden järjestöjen työntekijöiden kypsyyden tason ja tyylin, millä asioita hoidetaan.

        Kuten jo aiemmin sanoin, en ole järjestön palkattu työntekijä vaan vapaaehtoinen.
        Ikävä jos täällä tuomitaan pelkästään minun viestieni perusteella koko järjestö surkeaksi.

        Kysymykseen esim. perheenvaihtojen määrästä suhtees toisiin järjestöihin tai AFS:n edellisvuosiin en osaa sanoa, sillä ei mulla ole tietoja kaikist koko maan viime vuosien vaihto-oppilaista, saati että tietäsin muiden järjestöjen esim. YFU:n perheenvaihtolukuja. Pystyn vaan kertomaan mitä oon omalla alueellani viime vuosina nähnyt. Perheasioista tai vaihtovuoden hinnasta kannattaa kysyä suoraan AFS:n toimistolta, puhelinnumero ja e-mail löytyy nettisivuilta. (Viitaten tuolla ylempänä tulleeseen "vuoden hinnassa on ilmaa"-kommenttiin)

        En ole väittänyt etteikö AFS:n vaihtareidenkin joukossa olisi ongelmatapauksia, sanoin että niitä on muillakin, kuten tässäkin ketjussa on todettu. Mikään järjestö ei ole täydellinen.


    • Voiveljet

      Kiitos vapaaehtoistyttö! Jos vastausten taso on tuo, niin en todellakaan valitse AFS:ää.

    • Kafil

      Hei, I am looking for a host family without kid and in Helsinki/Espoo/Vantaa. If Someone interested than please leave me a msg.

      [email protected]

    • millaelisa1

      Hei jos haluaisin vaihtarin meille ensi vuodeksi kerkeekö vielä ilmottautua isäntäperheeksi? Miten nopeasti nämä yleensä etenee?

    • isäntäperheenä ollut

      meillä oli ja kaikki ei mennyt ihan nappiin. sellainen vinkki, että jos olet ottamassa vaihtaria, juttele ennen hänen tuloaan vaikka skypessä. näin jälkeenpäin ajateltuna, meidän olisi pitänyt tehdä noin, niin ei olisi otettu sellaista tuppisuuta meille. ei puhunut mitään, vain silloin kun tarvitsi jotain. ei ollut kiinnostunut mistään suomeen liittyvästä tai meidän perheestä. melko itsekeskeinen. kaikkea ostimme ja oma huone meillä hänellä ja matkoille veimme. ei edes kiitosta tullut. sitten vaihtoi perhettä ja nyt vaihtarin äiti kyselee pääsisikö meille takaisin (on siis tämän vuoden vaihtari, oli meillä reilut 3 kk). ei tainnut elämä olla niin kivaa uudessa perheessä, jossa ei edes omaa huonetta, joka oli niin tärkeä asia ainakin meillä ollessa. takaisin voitaisiin ottaa, jos äidin sanat "hänellä niin ikävä teitä" pitäisi paikkansa. totuus on kumminkin se, että hän kaipaa vain vanhaa elämäntyyliänsä eikä meitä :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe