Hei vaan taas...
Elikkäs onko teillä kokemusta siitä että purentakisko on päässyt kuivumaan? Onko se kutistunut? Oletko joutunut menemään hammaslääkäriin muuttamaan sitä?
Kuinka kauan se oli kuivana?
En uskalla laittaa suuhun kiskoani kun se oli varmaan pari viikkoa kuivana. :/ :/ :/
Onko jollain jäänyt kisko hampaisiin kiinni? Millä olet saanut sen sitten irti?
Apua.. nopeasti..
Purentakiskon kutistuminen/kiinni jääminen
15
11742
Vastaukset
- hätä
Mulla on kyllä sellainen kisko, jota ei tarvitse säilyttää kosteana. Jos kiskosi ei meinaa sopia, voi kyse olla purennan muuttumisesta. Entisen kiskon laittaminen mullakin oli aina niin hankalaa, että pehmensin sitä kuumassa vedessä ennen suuhun laittamista. Eikä kisko voi jäädä hampaisiin kiinni!
- Kiskollinen
Nykysuositusten mukaan purentakisko säilytetään kuivana, näin kertoi hammaslääkärini.
- Niina
Ihan totta??? Mulla on purentakisko ja vartavasten ohjeissa sanotaan että se tulee säilyttää vedessä. Ajoittain myös lisätä veteen noita proteeseille tarkoitettuja puhdistusnappeja.
Voiko kyse olla eri materiaaleista valmistetuista kiskoista. Minun on ilm. jostain silikoniseoksesta, hammaslääkäri tehnyt n. 3 vuotta sitten. - meikpiis75
Niina kirjoitti:
Ihan totta??? Mulla on purentakisko ja vartavasten ohjeissa sanotaan että se tulee säilyttää vedessä. Ajoittain myös lisätä veteen noita proteeseille tarkoitettuja puhdistusnappeja.
Voiko kyse olla eri materiaaleista valmistetuista kiskoista. Minun on ilm. jostain silikoniseoksesta, hammaslääkäri tehnyt n. 3 vuotta sitten.Hammaslääkärit valitettavasti antavat nykyään vääriä ohjeita sekä kiskojen että proteesien säilytyksestä. Näitä hammaslääkäreiden väärien ohjeiden pilaamia kiskoja ja proteeseja saa korjata säännöllisesti.
Kuten kaikkea muoviprotetiikkaa, myös purentakiskoa säilytetään vedessä. Vesi tulee vaihtaa päivittäin. Älä laita kiskoa erittäin kuumaan tai kylmään veteen, ettei se väänny. Kisko ja proteesit pestään hammasharjalla ja miedolla pesuaineella, esim. Fairylla. Missään tapauksessa kumpiakaan _ei_ saa pestä hammastahnalla. Tahna naarmuttaa pinnan ja naarmut alkavat kerätä plakkia ja hammaskiveä sun muita pöpöjä. Joskus voi puhdistaa esim. marketeista saatavia Corega-tabseja käyttäen, jos haluaa. Kunnollinen peruspuhdistus astianpesuaineella on kuitenkin riittävä. Jos alkaa kerääntyä enemmän likaa, kannattaa kisko/ proteesi käyttää hammaslaboratoriossa puhdistettavana ja kiillotettavana. Kiiltävään pintaan lika ei tartu niin helposti.
Proteeseja voi edelleen säilyttää aivan hyvin vesilasissa. Tervesuisella ihmisellä tästä ei seuraa mitään kamalaa. Jos suussa on sieni-infektio, tulisi proteesin antaa kuivahtaa välillä, jotta sienet kuolisivat. Nykyään annettavat (huonot) ohjeet sanovat, että proteesia voisi säilyttää kuivassa. Tähän eivät materiaalivalmistajat ja -myyjät kuitenkaan yhdy, sillä kuivuessaan muovi saattaa muuttaa muotoa. Jos ei halua proteesiaaan vesilasissa säilyttää, sen voi kääriä kosteaan paperiin ja laittaa esim. pakasterasiaan, jolloin kosteus ei pääse haihtumaan.
PS. Hammaslääkäri ei valmista kiskoa, se tehdään hammaslabrassa. - Opiskelija
meikpiis75 kirjoitti:
Hammaslääkärit valitettavasti antavat nykyään vääriä ohjeita sekä kiskojen että proteesien säilytyksestä. Näitä hammaslääkäreiden väärien ohjeiden pilaamia kiskoja ja proteeseja saa korjata säännöllisesti.
Kuten kaikkea muoviprotetiikkaa, myös purentakiskoa säilytetään vedessä. Vesi tulee vaihtaa päivittäin. Älä laita kiskoa erittäin kuumaan tai kylmään veteen, ettei se väänny. Kisko ja proteesit pestään hammasharjalla ja miedolla pesuaineella, esim. Fairylla. Missään tapauksessa kumpiakaan _ei_ saa pestä hammastahnalla. Tahna naarmuttaa pinnan ja naarmut alkavat kerätä plakkia ja hammaskiveä sun muita pöpöjä. Joskus voi puhdistaa esim. marketeista saatavia Corega-tabseja käyttäen, jos haluaa. Kunnollinen peruspuhdistus astianpesuaineella on kuitenkin riittävä. Jos alkaa kerääntyä enemmän likaa, kannattaa kisko/ proteesi käyttää hammaslaboratoriossa puhdistettavana ja kiillotettavana. Kiiltävään pintaan lika ei tartu niin helposti.
Proteeseja voi edelleen säilyttää aivan hyvin vesilasissa. Tervesuisella ihmisellä tästä ei seuraa mitään kamalaa. Jos suussa on sieni-infektio, tulisi proteesin antaa kuivahtaa välillä, jotta sienet kuolisivat. Nykyään annettavat (huonot) ohjeet sanovat, että proteesia voisi säilyttää kuivassa. Tähän eivät materiaalivalmistajat ja -myyjät kuitenkaan yhdy, sillä kuivuessaan muovi saattaa muuttaa muotoa. Jos ei halua proteesiaaan vesilasissa säilyttää, sen voi kääriä kosteaan paperiin ja laittaa esim. pakasterasiaan, jolloin kosteus ei pääse haihtumaan.
PS. Hammaslääkäri ei valmista kiskoa, se tehdään hammaslabrassa.Minä kävin teetttään kiskoni Protetiikan erikoishammaslääkärillä. Maksoi noin 430 euroa. Sanoi, että kuivana säilytetään, ei tarvitse vettä! Antoi kotelonkin, mihin laittaa, kun ei pidä.
Kamalaa, että hammaslääkärit ja minun tapauksessani erikoishammaslääkäri jakaa ns. väärää tietoa! Maksoin siitä sentään kalliin hinnan ja olen opiskelija, joten ei ole liikoja rahoja! - meikpiis75
Opiskelija kirjoitti:
Minä kävin teetttään kiskoni Protetiikan erikoishammaslääkärillä. Maksoi noin 430 euroa. Sanoi, että kuivana säilytetään, ei tarvitse vettä! Antoi kotelonkin, mihin laittaa, kun ei pidä.
Kamalaa, että hammaslääkärit ja minun tapauksessani erikoishammaslääkäri jakaa ns. väärää tietoa! Maksoin siitä sentään kalliin hinnan ja olen opiskelija, joten ei ole liikoja rahoja!Sen kun tietäisi. Asiasta on väännetty kättä jo useampi vuosi ja hammaslääkärithän katsovat olevansa aina oikeassa, tekijän mielipiteellä ei ole merkitystä. Asiasta on annettu tiedotteita mm. Hammasteknikkolehdessä, jossa materiaalien myyjät pyysivät muista puheista huolimatta edelleen suosittelemaan kosteassa säilytystä, jotta materiaalin vääntymiseltä vältytään. Tekijänä ainakin noudatan näitä suosituksia; kuivilla pidettyjä kiskoja saa tosiaan korjailla säännöllisesti.
- säilytyksestä
meikpiis75 kirjoitti:
Sen kun tietäisi. Asiasta on väännetty kättä jo useampi vuosi ja hammaslääkärithän katsovat olevansa aina oikeassa, tekijän mielipiteellä ei ole merkitystä. Asiasta on annettu tiedotteita mm. Hammasteknikkolehdessä, jossa materiaalien myyjät pyysivät muista puheista huolimatta edelleen suosittelemaan kosteassa säilytystä, jotta materiaalin vääntymiseltä vältytään. Tekijänä ainakin noudatan näitä suosituksia; kuivilla pidettyjä kiskoja saa tosiaan korjailla säännöllisesti.
Pari vuotta sitten tosiaan tuli uusia ohjeita hammaslääkäreille koskien irtoproteesien säilytystä. Koska proteesinkäyttäjillä on suun sieni-infektio sekä muut limakalvosairaudet valitettavan yleisiä, oli todettu, että proteesin pinnan kuivahtaminen tappaa siitä bakteerit. Lämpimässä ja kosteassahan ne viihtyvät ja lisääntyvät.
Tarkoitus siis on, että proteesin (tai purentakiskon) annetaan pesun (lämmin vesi, astianpesuaine) jälkeen kuivahtaa. Jos rakenne on jatkuvassa käytössä päivisin/purentakisko öisin, siitä tulee riittävästi kosteutta eikä pääse umpikuivumaan. Jos systeemi on kauemmin pois suusta, se tulisi säilyttää siis kosteassa.
Limakalvot ovat yleensä herkimmin ärtyvät, purentakisko taas yleensä peittää vain hampaat. - meikpiis75
säilytyksestä kirjoitti:
Pari vuotta sitten tosiaan tuli uusia ohjeita hammaslääkäreille koskien irtoproteesien säilytystä. Koska proteesinkäyttäjillä on suun sieni-infektio sekä muut limakalvosairaudet valitettavan yleisiä, oli todettu, että proteesin pinnan kuivahtaminen tappaa siitä bakteerit. Lämpimässä ja kosteassahan ne viihtyvät ja lisääntyvät.
Tarkoitus siis on, että proteesin (tai purentakiskon) annetaan pesun (lämmin vesi, astianpesuaine) jälkeen kuivahtaa. Jos rakenne on jatkuvassa käytössä päivisin/purentakisko öisin, siitä tulee riittävästi kosteutta eikä pääse umpikuivumaan. Jos systeemi on kauemmin pois suusta, se tulisi säilyttää siis kosteassa.
Limakalvot ovat yleensä herkimmin ärtyvät, purentakisko taas yleensä peittää vain hampaat.Labrapuolella ohjeena on, että jos potilaalla ei ole todettu sienitulehduksia, proteesit ja kiskot säilytetään vedessä tai kosteassa. Näiden ohjeiden pohjalta toimitaan, kuivumaan ei päästetä.
- vastauksia?
mihinhän mä sitten menen jos se jää suuhuni kiinni. grrh. no ehkä se ei jää. hmmph. tehdäänkö kaikki purentakiskot samasta aineesta? eli toisin sanoen jos jotkut on pitäneet sitä kuivassa eikä se oo kutistunut ei voi munkaan olla?
- meikpiis75
Menet hammaslääkäriin tietenkin, jos et sitä omin voimin saa hampaistasi irti. Pikkulusikalla voi _varovasti_ yrittää kammeta, jos jää kiinni. Jos kisko on vääntynyt ja laitat sen väkisin paikalleen, se voi jäädä hampaisiin erittäin tiukasti kiinni. Jos se olisi oikeaoppiseti säilytetty, vääntymistä ei olisi päässyt tapahtumaan ja voisi melkeinpä taata että sen saa aina itse irti, vaikka saattaisi hyvinkin tiukka olla.
Eri labrat käyttävät kiskoissa eri akryylejä, mutta kaikkia pitäisi säilyttää kosteassa. Jos jonkun kisko ei ole vääntynyt, se ei todellakaan tarkoita ettei sinun olisi voinut vääntyä. - vaan pelkään että se on kut...
meikpiis75 kirjoitti:
Menet hammaslääkäriin tietenkin, jos et sitä omin voimin saa hampaistasi irti. Pikkulusikalla voi _varovasti_ yrittää kammeta, jos jää kiinni. Jos kisko on vääntynyt ja laitat sen väkisin paikalleen, se voi jäädä hampaisiin erittäin tiukasti kiinni. Jos se olisi oikeaoppiseti säilytetty, vääntymistä ei olisi päässyt tapahtumaan ja voisi melkeinpä taata että sen saa aina itse irti, vaikka saattaisi hyvinkin tiukka olla.
Eri labrat käyttävät kiskoissa eri akryylejä, mutta kaikkia pitäisi säilyttää kosteassa. Jos jonkun kisko ei ole vääntynyt, se ei todellakaan tarkoita ettei sinun olisi voinut vääntyä.ei ole siis yhtään vääntynyt. ihan samanlainen kuin ennen. mut pelkään et se on vaik jotenkin kutistunut? ei se ainakaan ole vääntynyt. leukani halkeavat kohta mutta en uskalla laittaa sitä!!!!!!!!!!! *itkee*
- vastauksia?
vaan pelkään että se on kut... kirjoitti:
ei ole siis yhtään vääntynyt. ihan samanlainen kuin ennen. mut pelkään et se on vaik jotenkin kutistunut? ei se ainakaan ole vääntynyt. leukani halkeavat kohta mutta en uskalla laittaa sitä!!!!!!!!!!! *itkee*
se sanoi että pitää koittaa laittaa se ja jos ei mene niin ei väkisin. vaan sitten soitan huomenna ajan ja koitamme korjata sitä tai sitten pitää teettää uusi. mut siis ei se ole vääntynyt. ihan normaalin näköinen. pelkään vaan et se on jotenkin kutistunut? onko mahdollista????
- meikpiis75
vastauksia? kirjoitti:
se sanoi että pitää koittaa laittaa se ja jos ei mene niin ei väkisin. vaan sitten soitan huomenna ajan ja koitamme korjata sitä tai sitten pitää teettää uusi. mut siis ei se ole vääntynyt. ihan normaalin näköinen. pelkään vaan et se on jotenkin kutistunut? onko mahdollista????
Kiskosi voi olla vääntynyt ja/tai kutistunut. Silmällä et sitä näe, koska sinulla ei ole malleja mihin verrata. Jos kisko kutistuu, se yleensä myös vääntyy, koska siinä on eri paksuisia kohtia. Kuten jo aiemmin sanoin ja kuten myös hammaslääkäri sinulle sanoi: kokeile. Jos se ei mene suosiolla paikalleen, jossakin on vikaa. Väkisin ei saa runnoa.
- kiskollinen
Minä sain ohjeen pitää purentakiskon kosteassa, silloin kun sitä en käytä. Hlääkäri sanoi,että laita minigrip pussiin, mutta olen pitänyt sitä vesilasissa.
Mutta onko kellään hampaat kipeät aamulla kiskoyön jälkeen? Minulla on lähes aina, mutta se tunne kyllä häviää nopeasti. Monesti oon funtsinut, että onko se ok? Kiskoa on kyllä hiottu ja korjattu useasti, lienee pitäisi olla hyvin tehty. Ainakin apua kipeisiin leukaniveliin olen siitä saanut..- meikpiis75
Yleensä hampaiden kipeytyminen kiskojen yhteydessä liittyy uuteen kiskoon ja on aivan normaalia. Joillakin olen kuullut kipeytymisen jatkuvan pidempäänkin. Kisko saattaa olla hyvinkin tiukka ja menee aikansa, ennen kuin hampaat tottuvat. Jos kiskon tekemisestä on jo aikaa, voisit kysyä lekurilta onko sitä vielä mahdollista hio hieman löysemmäksi. Aina tämä ei ole mahdollista; hampaat voivat olla sellaisessa asemassa, että pienikin hionta tekee kiskosta jo liian löysän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917395- 373927
- 453490
- 2332703
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402632- 402423
- 1292359
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292249Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202158- 451942