Uskonnollisesti ajatellen, milloin ihmisen elämä alkaa?

Kaisa

Kävin tuossa huuhaa-Ebelingin sivuilla sikiön kuvia katsomassa ja tuli mieleen sellainen kysymys: kun monet uskovaiset vastustavat aborttia niin milloin ihmisen elämä uskon mukaan alkaa?

Jos ajatellaan elämän alkavan munasolun hedelmöittymisestä, niin sehän tarkoittaa, että esimerkiksi naiset, joilla on kierukka "abortoivat" lapsensa kerran kuussa, kierukka nimittäin ei estä hedelmöittymistä vaan munasolun kiinnittymisen kohtuun...

itse ajattelen, että elämä alkaa vasta, kun sikiön aivot alkavat kehittyä...

26

1477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Masa

      Moi!

      Olen samaa mieltä Kaisan kanssa tuosta että elämän alkaminen ajoittuu sikiön aivojen kehittymiseen. Aluksihan hedelmöittyneen alkion solut vain toteuttavat niihin koodattua monistautumista. Niin, elämäähän sekin on, mutta johonkin se raja on vedettävä jos tällaista keskustelua käydään.

      • jatkakaa-vaan

        Jumala yksin tietää, milloin se alkaa, voimme jaaritella tässä asiasta vaikka koko päivän, eikä se siitä mihinkään etene...!


    • Munchausen

      Uskonnollisesti ajatellen tärkein pointti on se, jossa pelastus/helvetti -kelpoinen sielu liittyy ihmisen alkuun.

      Sikäli kun sen oletetaan tapahtuvan jo hedelmöityksessä ja otetaan huomioon että

      - Abortoituneiden (ja viime aikoina abortoitujen) alkujen lukumäärä on varmasti melkoinen.
      - Uskontojen mukaan lapset yleensä ovat pelastuskelpoisia synnytyäänkin jonkin aikaa.
      - Myöhemmällä iällä pelastuminen on varsinaista taitovoimistelua (ei saa tehdä syntiä mutta hyvien tekojen tekeminen ei pelasta mutta usko synnyttää hyviä tekoja, uskon saamiseksi ei voi tehdä mitään sillä usko annetaan mutta oikeaa uskoa pitää kuitenkin etsiä kaikkien uskontojen joukosta harhautumatta kuitenkaan etsimään väärää uskoa, jonka erottaa sitten kun on tullut oikeaan uskoon)

      niin voidaan olettaa, että Jumalan taivaskelpoisten sielujen valtaosa tulee syntymättämistä ja nuorista ihmisistä ja helvettikiintiö täyttyy pääasiassa iäkkäämmäksi ehtineistä.

      • qanja

        "-Myöhemmällä iällä pelastuminen on varsinaista taitovoimistelua (ei saa tehdä syntiä mutta hyvien tekojen tekeminen ei pelasta mutta usko synnyttää hyviä tekoja, uskon saamiseksi ei voi tehdä mitään sillä usko annetaan mutta oikeaa uskoa pitää kuitenkin etsiä kaikkien uskontojen joukosta harhautumatta kuitenkaan etsimään väärää uskoa, jonka erottaa sitten kun on tullut oikeaan uskoon)"

        Niin ja uskontoja on niin paljon kuin on ihmisiäkin. Mikä niistä on AIDOIN?

        "Uskonnollisesti ajatellen tärkein pointti on se, jossa pelastus/helvetti -kelpoinen sielu liittyy ihmisen alkuun."

        Entä missä vaiheessa tämä sielu sitten hyppää ruumiiseen? Jos sä ajattelet tolleen niin olet puoliksi hindu ja puoliksi kristitty. Jokaiselle jotain, niinhän se uskonasioissa menee.

        rauhaa vaan


      • Munchausen
        qanja kirjoitti:

        "-Myöhemmällä iällä pelastuminen on varsinaista taitovoimistelua (ei saa tehdä syntiä mutta hyvien tekojen tekeminen ei pelasta mutta usko synnyttää hyviä tekoja, uskon saamiseksi ei voi tehdä mitään sillä usko annetaan mutta oikeaa uskoa pitää kuitenkin etsiä kaikkien uskontojen joukosta harhautumatta kuitenkaan etsimään väärää uskoa, jonka erottaa sitten kun on tullut oikeaan uskoon)"

        Niin ja uskontoja on niin paljon kuin on ihmisiäkin. Mikä niistä on AIDOIN?

        "Uskonnollisesti ajatellen tärkein pointti on se, jossa pelastus/helvetti -kelpoinen sielu liittyy ihmisen alkuun."

        Entä missä vaiheessa tämä sielu sitten hyppää ruumiiseen? Jos sä ajattelet tolleen niin olet puoliksi hindu ja puoliksi kristitty. Jokaiselle jotain, niinhän se uskonasioissa menee.

        rauhaa vaan

        > Entä missä vaiheessa tämä sielu sitten hyppää ruumiiseen?

        Ei aavistustakaan. Olen kuitenkin ymmärtänyt että tämä on tärkeä pointsi kristinuskon suuntaisissa.

        > Jos sä ajattelet tolleen niin olet puoliksi hindu ja puoliksi kristitty.

        Aha!

        > Jokaiselle jotain, niinhän se uskonasioissa menee.

        Se on kiva se.


        > rauhaa vaan

        Mitäpä muuta. Kesäkin on ja kukkaiskedolla on mukava verrytellä nostelemalla itseään tukasta ilmaan. Ilahduin muuten kovasti huomatessani että harrastustani on laajahkosti tällä foorumilla käsitelty tai ainakin sivuttu.


      • tuttuM

        Uusi? kirjoittaja piristää.
        Aborttitehtailussa säästetään myös paperia. Kun ei tarvitse edes antaa nimeä sille taivaskelpoiselle ihmisentaimelle. Johonkin paperillehan se nimi muuten tökättäisiin.
        Ihan asiaa sivuten. Jos abortoidun sikiön isä haluaisi järjestää hautajaiset vastoin tahtoaan tapetulle ihmiselle, mitenkähän tulisi toimia?


      • en-hyväksy
        tuttuM kirjoitti:

        Uusi? kirjoittaja piristää.
        Aborttitehtailussa säästetään myös paperia. Kun ei tarvitse edes antaa nimeä sille taivaskelpoiselle ihmisentaimelle. Johonkin paperillehan se nimi muuten tökättäisiin.
        Ihan asiaa sivuten. Jos abortoidun sikiön isä haluaisi järjestää hautajaiset vastoin tahtoaan tapetulle ihmiselle, mitenkähän tulisi toimia?

        Minä en hyväksy aborttia, vaikka syypää raskauteen olisi mikä ukko tahansa.


    • qanja

      Satuitko lukeen Hesarin Nyt-liitettä, silloin kun Ebelingiä haastateltiin siinä?

      On kyllä tyyppi jonka mukaan kaikki muut paitsi hän itse joutuu helvettiin.

      Niin ja jos vielä vastaan kysymykseesi milloin uskonnollisesti elämä alkaa?, kuoleman jälkeen! Sitähän ne hihhulit odottaa ja toitottaa.

      vain rauhaa

      • minä-vastaan

        Uskovaisena mielestäni tässä elämässä missä olemme tässä ruumiissa, olemme vain noin sata vuotta, kaikki eivät ole sitäkään, joten kaikki ei siis voi olla vain siinä. Raamatun mukaan sielu ei tuhoudu kuin helvetin tulessa, joten se elämä tavallaan siis tosiaankin alkaa sitten kun uskovaiset pääsevät taivaaseen, jossa myös kaikki abortoidut vauvat ja muut pikkulapset ovat jo muutenkin. Rauhaa vaan...!


    • Pakana(M)

      juuri kuvailemallasi tavalla. Siksihän monet hihhulit eivät hyväksy ehkäisyä.

      Koraanissa on määritelty tarkkaan se sikiön ikä, milloin siinä on sielu. Tuon perusteella islamissa ei pitäisi vastustaa ehkäisyä, eikä aikaista aborttia. Taitavat kuitenkin mullahit vastustaa?

      Itse olisin valmis pitämään ihmistä ihmisenä, kun sille on kehittynyt aivot ja keskushermosto. Tuo islamin "raja" taitaa aika hyvin noudattaa samaa ajatusta.

      Vaikka olen uskoton, niin en hyväksy aborttia muutoin kuin vaikeissa lääketieteellisissä tapauksissa, Mielestäni ihmisen tappaminen on tappamista, vaikka ihminen olisi pienempikin. Paljon mieluummin tappaisin ison pahan ihmisen kuin pientä viatonta.

      • Kaisa

        en siitä nyt mitään tietäisi tai en olisi koskaan mitään ollutkaan...monille Kiinan orpokodeissa kasvaville pikkutytöille olisi ollut parempi jos he eivät olisi koskaan syntyneetkään...
        Tästä asiasta olen joskus ennenkin kanssasi väitellyt...

        Viestini pääasia oli kuitenkin elämän alkaminen, eli miten henkilö, joka ajattelee yksilön elämän alkavan hedelmöittymisestä voi hyväksyä kierukan ehkäisynä tai jälkiehkäisypillerit? kaksinaismoraalia vai?


      • Pakana(M)
        Kaisa kirjoitti:

        en siitä nyt mitään tietäisi tai en olisi koskaan mitään ollutkaan...monille Kiinan orpokodeissa kasvaville pikkutytöille olisi ollut parempi jos he eivät olisi koskaan syntyneetkään...
        Tästä asiasta olen joskus ennenkin kanssasi väitellyt...

        Viestini pääasia oli kuitenkin elämän alkaminen, eli miten henkilö, joka ajattelee yksilön elämän alkavan hedelmöittymisestä voi hyväksyä kierukan ehkäisynä tai jälkiehkäisypillerit? kaksinaismoraalia vai?

        jos sinut olisi vasta täysikasvuisena surmattu. Et silloinkaan enää mitään tietäisi.

        Eihän sellainen joka ajattelee elämän alkavan jo hedelmöittymisessä, voisikaan hyväksyä ehkäisyä. Tai sitten kyse olisikin kaksinaismoralismista.


      • Kaisa
        Pakana(M) kirjoitti:

        jos sinut olisi vasta täysikasvuisena surmattu. Et silloinkaan enää mitään tietäisi.

        Eihän sellainen joka ajattelee elämän alkavan jo hedelmöittymisessä, voisikaan hyväksyä ehkäisyä. Tai sitten kyse olisikin kaksinaismoralismista.

        varsinaisesti minulle mitään pahaa mutta kaikille ihmisille, jotka minusta ovat välittäneet ja minua rakastaneet kyllä...Lisäksi aikuisen tappaminen loisi koko yhteiskuntaan pelon ilmapiirin koska se tarkoittaisi, että kuka tahansa meistä saattaisi tulla murhatuksi koska tahansa.

        Sikiö, jonaka aivot eivät vielä ole kehittyneet ei vielä oikeastaan ole mitään...


      • Pakana(M)
        Kaisa kirjoitti:

        varsinaisesti minulle mitään pahaa mutta kaikille ihmisille, jotka minusta ovat välittäneet ja minua rakastaneet kyllä...Lisäksi aikuisen tappaminen loisi koko yhteiskuntaan pelon ilmapiirin koska se tarkoittaisi, että kuka tahansa meistä saattaisi tulla murhatuksi koska tahansa.

        Sikiö, jonaka aivot eivät vielä ole kehittyneet ei vielä oikeastaan ole mitään...

        mutta sikiön aivot kehittyvät suhteellisen aikaisessa vaiheessa.


      • se-puuttuu
        Pakana(M) kirjoitti:

        mutta sikiön aivot kehittyvät suhteellisen aikaisessa vaiheessa.

        Joten pitäisi ensin olla ihan täysin varmaa tietoa, ennenkuin varmana asiana esittää väitteitä tässä paikassa...!


    • nuha

      Lapsen elämä alkaa silloin, kun Jumala alkaa luomaan tätä (eli silloin, kun munasolu on hedelmöittynyt. Vaikkei lapsi osaa ajatella, niin hänen elämäänsä jo kirjoitetaan (avioliitto yms.). Tietenkin ihminen saa itse päättää, onko hyvä vai paha.
      Tässä oma mielipiteeni.
      Rauha kanssasi!

      • Pakana(M)

        Jos voitaisiin, niin pitäisi noteerata kaikkien eri puljujen uskomukset, ja silloin menisi liian moni asia ristiin.


      • Kaisa

        Ja erityisesti kierukasta joka tuhoaa hedelmöittyneen munasolun estämällä sen kiinnittymisen istukkaan?


      • jo.nyt.taas.on
        Kaisa kirjoitti:

        Ja erityisesti kierukasta joka tuhoaa hedelmöittyneen munasolun estämällä sen kiinnittymisen istukkaan?

        Onko sulla sellainen?


    • marionetti

      Oma kantani aborttiin on kohtalaisen jyrkkä.

      Mielipiteeni siitä,milloin ihmisen elämä alkaa on,että silloin kun hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt kohtuun.

      Toisaalta taas olen samaa mieltä Paavin kanssa(siitä),että abortti on ensisijaisesti miesten ja yhteiskunnan vika.

      Mieleni olisi tehnyt kirjoittaa tästä asiasta enemmänkin,mutta joudun nyt poistumaan koneen ääreltä...:)

    • EclipsE

      saattaa olla että' olin sinun suhteesi väärässä.

      Noh, sielun on määrä olla veressä, joten mitä tuosta voi sitten päätellä?

      Tietoinen elämä alkaa silloin kun aivot alkavat kehittyä, tosin harvemmin sitä nyt kovin paljoa kohdussa tiedostaa.

      • Ssssssdhbölbxdsknbgddh

        Olen samaa mieltä


      • mielipiteitä.monia

        Se on vain mielikuvitusta, ei tietoa.


    • tuttuM

      Muistaakseni jossain päin Raamattua on kohta, missä raskaanaolevalle keskenmenon aiheutta on vikapää.
      Itse näkisin, että ensimmäiseksi on varjeltava ihmiselämää. Sitä ei saa vaarantaa kaventamalla ihmisen määritelmää. Natsithan eivät ehkä tuhonneet yhtään ihmistä, ainoastaa epäihmisiä. Minusta on pahasti sama kaiku laulussa, missä sikiöstä tehdään epäihminen.
      Koska alkion ja sikiön ero on sopimusjuttu, väittäisin että ihmisyksilön elämä alkaa hedelmöityksestä. Hedelmöityneen munasolun elämää pitäisi pyrkiä suojelemaan ihmiselämänä.

    • Anonyymi

      Hedelmöityksestä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe