Trumatic 3002 ei jää palamaan?

Trumatic 3002 ei jää palamaan

Hei.
Nestekaasutoiminen ilmalämmitin m-autosssa, trumatic 3002 (vm 1990) ei yht äkkiä enää jää palamaan sytyttämisen jälkeen. Osaako joku sanoa mikä vikana ja miten se korjataan.

Siis: syttyy kun painetaan sytyttimen kaasuvipua alaspäin ja pala niin kauan kun vipua painaa alaspäin, mutta sammuu kun löysää vivun kädestä. Vaikka kääntäisi kaasun täysille ei palaminen jatku. Kaasuhella ja jääkaappi toimivat eli kaasu ei nähdäkseni ole loppunut.

20

13946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lahjomaton_

      Onko varma, että pidät tarpeeksi kauan tehonsäädintä pohjassa syttymisen jälkeen?
      Trumassa on turvajärjestemä joka vaatii, että polttin on todella oltava kuuma ennenkuin päästät säätimen vapaaksi/ylös. Minun Truma 3002 vaatii noin 30 sekuntia mutta pidän sitä pohjassa enemmän ja toimii 15 vuoden iästä huolimatta moitteettomasti.

      • Truma 3002 ei jää palamaan

        Hei.
        Omasta mielestäni pidän "kaasun pakkosyöttöä" pohjassa riittävän kauan. Se on ollut aina hyvä jäämään palamaan - on riittänyt ehkä 10 sekunnin painaminen" -mutta nyt ei jää palamaan -ei sitten millään.
        Mietin sellaista asiaa - olisiko jokin osa voinut irrota ( ajoin Keski-Suomessa kuoppaisella soratiellä) ja sen jälkeen lämmitin ei ole jäänyt palamaan "itsestään". Siis liekki on kun painaa koko ajan "pakkosyöttöä" mutta sammuu heti kun kampi nousee.


      • lahjomaton_
        Truma 3002 ei jää palamaan kirjoitti:

        Hei.
        Omasta mielestäni pidän "kaasun pakkosyöttöä" pohjassa riittävän kauan. Se on ollut aina hyvä jäämään palamaan - on riittänyt ehkä 10 sekunnin painaminen" -mutta nyt ei jää palamaan -ei sitten millään.
        Mietin sellaista asiaa - olisiko jokin osa voinut irrota ( ajoin Keski-Suomessa kuoppaisella soratiellä) ja sen jälkeen lämmitin ei ole jäänyt palamaan "itsestään". Siis liekki on kun painaa koko ajan "pakkosyöttöä" mutta sammuu heti kun kampi nousee.

        Voi olla niin, että se varmuus jutun lämpöä tunteva osa on mennyt rikki, ehkä nokeutunut pahasti ja siksi sulkee kaasun kulun. En ole varma jos sen voi puhdistaa tarkistusikkunankaan kautta varovasti... *epävarma*
        Minusta vaikuttaa että kannattee korjaamolla korjauttaa. Muuten voi tulla vakuutus tai muita ongelmia... Tai ainakin ensteks kysyt korjaamon ammattilaiselta.
        Kun olet saanut ongelman ratkaistua niin ilmoita toki mistä kaikki johtui. http://web.comhem.se/~u18518585/


      • lahjomaton_
        Truma 3002 ei jää palamaan kirjoitti:

        Hei.
        Omasta mielestäni pidän "kaasun pakkosyöttöä" pohjassa riittävän kauan. Se on ollut aina hyvä jäämään palamaan - on riittänyt ehkä 10 sekunnin painaminen" -mutta nyt ei jää palamaan -ei sitten millään.
        Mietin sellaista asiaa - olisiko jokin osa voinut irrota ( ajoin Keski-Suomessa kuoppaisella soratiellä) ja sen jälkeen lämmitin ei ole jäänyt palamaan "itsestään". Siis liekki on kun painaa koko ajan "pakkosyöttöä" mutta sammuu heti kun kampi nousee.

        Oletko tarkistanut että ilman/hapen sisääntulo aukko pohjassa on puhdas!
        ...ja että "savupiippu" on kunnossa eikä ole tukkiintunut...
        Vilkase:http://web.comhem.se/~u18518585/

        huollot ja vihjeet / Ilmalämmityksen vihjeitä...


      • trumatic 3002 ei jää palamaan
        lahjomaton_ kirjoitti:

        Oletko tarkistanut että ilman/hapen sisääntulo aukko pohjassa on puhdas!
        ...ja että "savupiippu" on kunnossa eikä ole tukkiintunut...
        Vilkase:http://web.comhem.se/~u18518585/

        huollot ja vihjeet / Ilmalämmityksen vihjeitä...

        Hei.
        Nyt on trumatic 3002 purettu ja paloyksikkö irroitettu. KYSYMYS: miten liekinvarmistin käytännössä toimii?

        Eli liekinvarmistimen pään jatkona on kuparisukalla päällystetty putki, joka menee kaasun syötön alaosaan ( isompaa mutteria en saanut irti); mutterin alla näkyi jotain metallista mutta ei liittkunut; onko seillä jokin esine joka on täytetty jollakin aineella?

        Liekinvarmistimen mutteri (kiinni "sukassa") irtosi ja sain liekinvarmistimen erilleen paloyksiköstä. Huomaan että päässä on pieni napukka - miten sen on siis tarkoitus toimia ja onko sen jumissa olevan ruuvin alla jokin mäntä jonka pitäisi liikkua.

        Lämmitin liekinvarmistimen päätä tuikkukynttilän päällä -minusta siinä ei tapahtunut mitään. Ehkä se sukka hieman lämpisi -sukka ei muuten ole ihan terve joka kohdasta eli se putki näkyy. Minusta se putki on taas terve alusta loppuun asti.

        ON niin yksinkertainen laite kuin olla jo osaa, mutta haluaisin tietää nimenomaan tuon liekinvarmistimen salaisuuden ja toimintatavan.

        Ja mikä mutteri minun pitää vielä irrottaa / mikä osa vaihtaa jotta saan trumatic 3002:n toimimaan eli liekki jäisi palamaan.

        Toivottavasti osasin kertoa asian mahd. selkeästi.

        Kuntoon tuo laite pitäisi kuitenkin saada jotta pääsis ajelemaan.


      • trumatic ei jää palamaan
        lahjomaton_ kirjoitti:

        Oletko tarkistanut että ilman/hapen sisääntulo aukko pohjassa on puhdas!
        ...ja että "savupiippu" on kunnossa eikä ole tukkiintunut...
        Vilkase:http://web.comhem.se/~u18518585/

        huollot ja vihjeet / Ilmalämmityksen vihjeitä...

        Vika lienee liekinvarmistimessa- nyt mietin mistä sen saisi / kannattaako sitä edes vaihtaa (hinta ?;

        Olen ymmärtänyt että kaikissa caravan kamppeissa on "caravan -lisä" -siis silkkaa rahastusta; siltä se ainakin tunnuttaa ) vai hommaanko kokonaan uuden lämmitimen.

        Jos uusi niin samanlainenko malli vai jokin muu malli? Ehdotuksia ja "hyviä vinkkejä". Kiitos


      • Ärjy
        trumatic ei jää palamaan kirjoitti:

        Vika lienee liekinvarmistimessa- nyt mietin mistä sen saisi / kannattaako sitä edes vaihtaa (hinta ?;

        Olen ymmärtänyt että kaikissa caravan kamppeissa on "caravan -lisä" -siis silkkaa rahastusta; siltä se ainakin tunnuttaa ) vai hommaanko kokonaan uuden lämmitimen.

        Jos uusi niin samanlainenko malli vai jokin muu malli? Ehdotuksia ja "hyviä vinkkejä". Kiitos

        Kysy lähimmästä caravanhuollosta joilla on valtuutus tehdä kaasulaitehuoltoja. Siellä tietävät todennäköisesti viankin kuvauksesi perusteella. Osaavat myös antaa kustannusarvion työstä ja tarvikkeista. Maksaa se uusikin lämmitin maltaita, ja jos erilaisen malliltaan ostaa, niin muutostyöt kopissa tulevat vielä päälle. Harvoin, jos koskaan erilainen lämmitin istuu paikalleen sellaisenaan. Korkeintaan kysymykseen voisi tulla S 5002 malli.

        Kaasulaitetyöt ovat luvanvaraisia töitä. Jos luvattoman asennuksen seurauksena vaikka koko "roska" palaisi, niin vakuutukset eivät sitä korvaisi, kun paljastuu asennusvirhe. eikä löydy kuittia valtuutetulta tekijältä.

        Tämän vuoden aikanakin on palanut useampia vaunuja ja jokunen matka-autokin kaasulaitevikojen vuoksi.


      • Trumatisc alkoi toimimaan
        Ärjy kirjoitti:

        Kysy lähimmästä caravanhuollosta joilla on valtuutus tehdä kaasulaitehuoltoja. Siellä tietävät todennäköisesti viankin kuvauksesi perusteella. Osaavat myös antaa kustannusarvion työstä ja tarvikkeista. Maksaa se uusikin lämmitin maltaita, ja jos erilaisen malliltaan ostaa, niin muutostyöt kopissa tulevat vielä päälle. Harvoin, jos koskaan erilainen lämmitin istuu paikalleen sellaisenaan. Korkeintaan kysymykseen voisi tulla S 5002 malli.

        Kaasulaitetyöt ovat luvanvaraisia töitä. Jos luvattoman asennuksen seurauksena vaikka koko "roska" palaisi, niin vakuutukset eivät sitä korvaisi, kun paljastuu asennusvirhe. eikä löydy kuittia valtuutetulta tekijältä.

        Tämän vuoden aikanakin on palanut useampia vaunuja ja jokunen matka-autokin kaasulaitevikojen vuoksi.

        Nyt se vika löytyi.

        Liekinvarmistin ohjautuu "sen pienen putken kautta" kaasuputkiston alaosaan ja kiinnitetään siihen pienellä (8 mm) mutterilla. Nyt oli käynyt niin, että tämä mutteri ei ollut riittävän kireällä - eli se ei antanut kontaktia sille "männälle" joka avautuu ja päästää kaasun tulemaan lämmitimelle. Se lämpö kehittää tosi pienen virran, joka vuorostaan avaa nähtävästi magneettiventtiilin päästäen kaasun virtaamaan palotilaan myös sen jälkeen kun on käyttäjä on lakannut painamasta sytytinkampea. Eli pieni konttaus auton alle, varovainen mutterin kiristus ja homma on kunnossa.

        Että sellaista tällä erää.


      • Trumatic alkoi toimimaan
        lahjomaton_ kirjoitti:

        Voi olla niin, että se varmuus jutun lämpöä tunteva osa on mennyt rikki, ehkä nokeutunut pahasti ja siksi sulkee kaasun kulun. En ole varma jos sen voi puhdistaa tarkistusikkunankaan kautta varovasti... *epävarma*
        Minusta vaikuttaa että kannattee korjaamolla korjauttaa. Muuten voi tulla vakuutus tai muita ongelmia... Tai ainakin ensteks kysyt korjaamon ammattilaiselta.
        Kun olet saanut ongelman ratkaistua niin ilmoita toki mistä kaikki johtui. http://web.comhem.se/~u18518585/

        Nyt se vika löytyi.

        Liekinvarmistin ohjautuu "sen pienen putken kautta" kaasuputkiston alaosaan ja kiinnitetään siihen pienellä (8 mm) mutterilla. Nyt oli käynyt niin, että tämä mutteri ei ollut riittävän kireällä - eli se ei antanut kontaktia sille "männälle" joka avautuu ja päästää kaasun tulemaan lämmitimelle. Se lämpö kehittää tosi pienen virran, joka vuorostaan avaa nähtävästi magneettiventtiilin päästäen kaasun virtaamaan palotilaan myös sen jälkeen kun on käyttäjä on lakannut painamasta sytytinkampea. Eli pieni konttaus auton alle, varovainen mutterin kiristus ja homma on kunnossa.


      • tuma
        trumatic 3002 ei jää palamaan kirjoitti:

        Hei.
        Nyt on trumatic 3002 purettu ja paloyksikkö irroitettu. KYSYMYS: miten liekinvarmistin käytännössä toimii?

        Eli liekinvarmistimen pään jatkona on kuparisukalla päällystetty putki, joka menee kaasun syötön alaosaan ( isompaa mutteria en saanut irti); mutterin alla näkyi jotain metallista mutta ei liittkunut; onko seillä jokin esine joka on täytetty jollakin aineella?

        Liekinvarmistimen mutteri (kiinni "sukassa") irtosi ja sain liekinvarmistimen erilleen paloyksiköstä. Huomaan että päässä on pieni napukka - miten sen on siis tarkoitus toimia ja onko sen jumissa olevan ruuvin alla jokin mäntä jonka pitäisi liikkua.

        Lämmitin liekinvarmistimen päätä tuikkukynttilän päällä -minusta siinä ei tapahtunut mitään. Ehkä se sukka hieman lämpisi -sukka ei muuten ole ihan terve joka kohdasta eli se putki näkyy. Minusta se putki on taas terve alusta loppuun asti.

        ON niin yksinkertainen laite kuin olla jo osaa, mutta haluaisin tietää nimenomaan tuon liekinvarmistimen salaisuuden ja toimintatavan.

        Ja mikä mutteri minun pitää vielä irrottaa / mikä osa vaihtaa jotta saan trumatic 3002:n toimimaan eli liekki jäisi palamaan.

        Toivottavasti osasin kertoa asian mahd. selkeästi.

        Kuntoon tuo laite pitäisi kuitenkin saada jotta pääsis ajelemaan.

        aikaahan tästä kysymyksestä on vierehtännä,mutta olet ajanut autolla pannu/truma/liekki päällä ,siksi poltin on palannut puhki poikki,eli uusi poltin ja ei poltin ajaessa päällä.


      • toiminut on
        tuma kirjoitti:

        aikaahan tästä kysymyksestä on vierehtännä,mutta olet ajanut autolla pannu/truma/liekki päällä ,siksi poltin on palannut puhki poikki,eli uusi poltin ja ei poltin ajaessa päällä.

        Tervehdys.
        30.12.2008 on kirjoitusaika:
        Poltin on toiminut yhtä kertaa lukuunottamatta - ei ole tarvinnut sitä vaihtaa.
        Huomasin jokunen aika sitten että poltin sammuu itsekseen "kovalla tuulella" vaikka autoa en aja.
        Sitten sama ominaisuus paheni niin paljon että piti yhtenä yönä palella autossa kun poltin ei enää syttynyt.
        Päiväsaikaa menin lämmittimen alle ja kirostin liekinvarmistimen ruuveja. Heti loppui vika.
        Eli nähdäkseni tärinästä tms johtuen uusiutui. Tai sitten oli kysymys hapettumisesta.
        Joka tapauksessa nyt saa jopa pitää liekkiä pienellä eikä liekinvarmistin "katkaise" kaasun tuloa. Toisaalta jos menee sammuttamaan polttimon niin kyllä liekinvarmistin toimii; kuuluu napsaus eikä kaasua tule ennen kuin tekee normaalit sytytystoimet; painaa "kaasukampea" alas, kääntää sitä ja pitää hetken aikaa alhaalla jolloin lämmitin jää päälle.

        Kiitos huomautuksesta "älä aja lämmitin päällä" - koitan muistaa sen.


    • TST

      Alkaako siellä hehkumaan punaisena sellainen langanpätkä, kun pidät nappia painettuna ja tuli palaa? Tuon liekinvarmistimenhan tulisi hehkua punaisena käyttötilanteessa, varmistamassa että kaasu syttyy jos jostain syystä sammahtaa. En tiedä, että palaako liekki milloinkaan ilman tuota varmistinta?
      Itsellä SL3002 lämmitin toimii muuten hyvin, mutta liekki ei sammu säätimestä. Siellä juuressa oleva pieni nappula ei käännettäessä painu tarpeeksi. Napista käsin painamalla kyllä sammuu. Joskus vaatii vähän "rämppäämistä" sekin, että säätö alkaa toimimaan hyvin.

      • Trumatic ei pysy päällä

        Hei.
        On vaikeata nähdä pienestä lasi-ikkunasta jotain hehkuvaa langanpätkää. Sytytettäessä ( sytytin 2x1,5 V paristosytytin) lentää kovasti kipinää palotilassa ja kaasu syttyy heti - ja on myös jäänyt palamaan aikaisemmin -mutta nyt se sammuu heti kun irrotan otteen pitkävartisesta säätimestä ( se siis nousee ylös itsestään), jota olen pyörittänyt kohdasta 0 kohtaan 1 -10. Lämmmitin on aina ennen tätä nykyistä häiriötä myös pystytty sammuttamaan samaisesta säätimestä. Eli kun on ollut "syytä varmuudeksi illalla laittaa lämmitin päälle, mutta pienelle" olen lämmittimen sytyttänyt mutta säätänyt liekin niin pienelle millä se yleensä ottaen on palanut. Sitten olen laittanut puhaltimen A-asentoon eli automaattiasentoon. Toimi hyvin kokonaisuus -nyt ei - ei tietenkään kun pannu ei pysy jostakin syystä päällä.


      • Trumatic ei pysy päällä

        Hei.
        Tulin juuri truman luota ja huomasin seuraava:
        - - ns. liekinvarmistin ei nähtävästi johda lämpöä, koska sytytintangon alaosassa ole "kierteinen laajennusosa" ei toimi ( lämpene ). Se näkyi olevan eräänlaisen "lieden päällä, joka arvattavasti johtaa liekinvarmistimeen palotilan sisälle.

        Palotilassa näkyi olevan (katsoin ikkunasta sen minkä saatoin havaita) 2 kpl ulokkeita. Toinen lieni sytyttimeen menevä kärki ja toinen se "liekin varmistin". Kunpikohan se nyt olisi liekinvarmistin - paksumpi vai ohuempi "rauta".

        Kun otin "vieterimäisen laajennusosan irti (liene jotain messinkiä) ja laitoin kuumaa vettä siihen, niin laajenemista tapahtui. Mutta en osaa tässä sanoa, kuinka paljon sen pitäisi ns. pidetä -nimittäin juuri se painaa kaasuventtiilin auki. Kerro miten on jos tiedät.

        Yritin saada pannua irti, mutta kaasuputki pohjassa on jumittunut - pelkään että poikki menee ainakin jokin osa koska joutuu käyttämään voimaa.

        Muuten -luulen tietäväni miksi sinulla ei lämmitin sammu nappia kiertämällä: se johtuu siitä että juuressä oleva musta muovinen tappi on väärässä kohdassa säätimen varteen nähden. tarkemmin sanoen siihen epäkesko/pyöreä muoviosa, jonka sisälle painat säätimen pitkän varren. Eli siinä mustassa tapissa -tapin varressa- on pieni lovi, johon se pyörivä muoviosa pitää asettaa. Ahdas on kuin mikä edes tutkia asia; älä tiputa ruuveja ja jos on magneettimeisseli, niin helpottaa ruuvien tallessa pysyminen.

        Tosiaan -se muovitappi näyttii olevan eräänlainen "pääventtiili kaasun tulolle". Huomaat sen jos saat jollakin lailla painettua sen varren alas -silloin sulkeutuu kaasun tulo lämmittimelle - näin sinä teet kun painat siitä tapista. Säätimen muoviosan reunoilla on "epäkesko", joka liikuttaa ko. muovitappia, mutta arvattavasti se epäkesko on nyt kokonaisuudessaan sen tapin uran yläpuolella -eikä toimi kuten on tarkoitettu. Lämmitin pitäisi sammua, kun pitkästä varresta kääntää myötäpäivään. Nyt sinulla kaasun tulon estää "vain se liekinvarmistin, joka minulla lienee likainen, tai siinä on jotain muuta häiriötä. MUTTA mikä se häiriö on??

        Saako tuota pannua järkevästi irti esim yläkautta ettei tarvitsisi sitä kaasuletkua yrittää irrottaa? Kerro.


      • trumaric 3002 ei jää palamaan

        Hei.
        Nyt on trumatic 3002 purettu ja paloyksikkö irroitettu. KYSYMYS: miten liekinvarmistin käytännössä toimii?

        Eli liekinvarmistimen pään jatkona on kuparisukalla päällystetty putki, joka menee kaasun syötön alaosaan ( isompaa mutteria en saanut irti); mutterin alla näkyi jotain metallista mutta ei liittkunut; onko seillä jokin esine joka on täytetty jollakin aineella?

        Liekinvarmistimen mutteri (kiinni "sukassa") irtosi ja sain liekinvarmistimen erilleen paloyksiköstä. Huomaan että päässä on pieni napukka - miten sen on siis tarkoitus toimia ja onko sen jumissa olevan ruuvin alla jokin mäntä jonka pitäisi liikkua.

        Lämmitin liekinvarmistimen päätä tuikkukynttilän päällä -minusta siinä ei tapahtunut mitään. Ehkä se sukka hieman lämpisi -sukka ei muuten ole ihan terve joka kohdasta eli se putki näkyy. Minusta se putki on taas terve alusta loppuun asti.

        ON niin yksinkertainen laite kuin olla jo osaa, mutta haluaisin tietää nimenomaan tuon liekinvarmistimen salaisuuden ja toimintatavan.

        Ja mikä mutteri minun pitää vielä irrottaa / mikä osa vaihtaa jotta saan trumatic 3002:n toimimaan eli liekki jäisi palamaan.

        Toivottavasti osasin kertoa asian mahd. selkeästi.

        Kuntoon tuo laite pitäisi kuitenkin saada jotta pääsis ajelemaan.


      • TST
        trumaric 3002 ei jää palamaan kirjoitti:

        Hei.
        Nyt on trumatic 3002 purettu ja paloyksikkö irroitettu. KYSYMYS: miten liekinvarmistin käytännössä toimii?

        Eli liekinvarmistimen pään jatkona on kuparisukalla päällystetty putki, joka menee kaasun syötön alaosaan ( isompaa mutteria en saanut irti); mutterin alla näkyi jotain metallista mutta ei liittkunut; onko seillä jokin esine joka on täytetty jollakin aineella?

        Liekinvarmistimen mutteri (kiinni "sukassa") irtosi ja sain liekinvarmistimen erilleen paloyksiköstä. Huomaan että päässä on pieni napukka - miten sen on siis tarkoitus toimia ja onko sen jumissa olevan ruuvin alla jokin mäntä jonka pitäisi liikkua.

        Lämmitin liekinvarmistimen päätä tuikkukynttilän päällä -minusta siinä ei tapahtunut mitään. Ehkä se sukka hieman lämpisi -sukka ei muuten ole ihan terve joka kohdasta eli se putki näkyy. Minusta se putki on taas terve alusta loppuun asti.

        ON niin yksinkertainen laite kuin olla jo osaa, mutta haluaisin tietää nimenomaan tuon liekinvarmistimen salaisuuden ja toimintatavan.

        Ja mikä mutteri minun pitää vielä irrottaa / mikä osa vaihtaa jotta saan trumatic 3002:n toimimaan eli liekki jäisi palamaan.

        Toivottavasti osasin kertoa asian mahd. selkeästi.

        Kuntoon tuo laite pitäisi kuitenkin saada jotta pääsis ajelemaan.

        ...lämmittimestä ja varsinkaan sen purkamisesta. Itsellä kyseinen vaunu ollut vain kuukauden. Kiitoksia tuosta "sammutusnapin" toimintaselostuksesta. Pitääpä ottaa ja kurkistaa tuon osan sisään, että onko kaikki kohdillaan. En siis tiedä tarkemmin tuon liekinvarmistimen toimintaa, kun sen vain mitä olen nähnyt, eli heti sytytyksen jälkeen alkaa kyseinen langan pätkä hiljalleen hehkua. Katso jääkaapin lasisilmästä niin näkyy kyseinen tapahtuma, mikäli kaikki kunnossa. Ehkä tuo liekinvarmistin lanka on kulutustavaraa ja on tullut tiensä päähän. Kannattanee kysäistä vaunuliikkeestä?

        -Tarmo


      • Ttumatic alkoi toimimaan
        TST kirjoitti:

        ...lämmittimestä ja varsinkaan sen purkamisesta. Itsellä kyseinen vaunu ollut vain kuukauden. Kiitoksia tuosta "sammutusnapin" toimintaselostuksesta. Pitääpä ottaa ja kurkistaa tuon osan sisään, että onko kaikki kohdillaan. En siis tiedä tarkemmin tuon liekinvarmistimen toimintaa, kun sen vain mitä olen nähnyt, eli heti sytytyksen jälkeen alkaa kyseinen langan pätkä hiljalleen hehkua. Katso jääkaapin lasisilmästä niin näkyy kyseinen tapahtuma, mikäli kaikki kunnossa. Ehkä tuo liekinvarmistin lanka on kulutustavaraa ja on tullut tiensä päähän. Kannattanee kysäistä vaunuliikkeestä?

        -Tarmo

        Nyt se vika löytyi.

        Liekinvarmistin ohjautuu "sen pienen putken kautta" kaasuputkiston alaosaan ja kiinnitetään siihen pienellä (8 mm) mutterilla. Nyt oli käynyt niin, että tämä mutteri ei ollut riittävän kireällä - eli se ei antanut kontaktia sille "männälle" joka avautuu ja päästää kaasun tulemaan lämmitimelle. Se lämpö kehittää tosi pienen virran, joka vuorostaan avaa nähtävästi magneettiventtiilin päästäen kaasun virtaamaan palotilaan myös sen jälkeen kun on käyttäjä on lakannut painamasta sytytinkampea. Eli pieni konttaus auton alle, varovainen mutterin kiristus ja homma on kunnossa.


    • JJohanson

      Onkohan maailma viisastunut :)
      Perus-/moniongelmia Trumassa. Vanha 3002.
      Perusremppaa tehty eli vaihdettu teräksinen kaasuputken osa joka menee polttimeen. Messinkipoltin-teräs yhdistelmä ja kuumuus oli ruostuttanut 30 vuodessa putken n. 0.1mm paksuiseksi, pystyi sormella painamaan lyttyyn !
      Kipinälaite hajalla, ei kipinää, testit tehty, kikkailemalla saa satunnaisesti pöydällä lyömään sormille :) Ostin 7e pietzon ja kytkin johtoihin. Kipinä ok.
      Liekkivahtiongelma! Ensitestin huonon (alkuliekin) palamisen jälkeen kolasin lumet katolta ja piipun päältä :) Alkuliekki palaa nyt hyvin siinä pyöreässä pikkupolttimessa. Mutta perusongelma. Kun lopetan säädinnupikan alas painamisen, alkuliekki sammuu. Olen pitänyt 5 min. pohjassa ,ei auta. Eli vika liekkivahdissa. Kuinka tuo käytännössä toimii ??? Joku täällä puhunut sähkövirrasta, ? Eli myös minulla oli ainakin se liekkivahdin johdon päällä oleva kuparipunos hajalla eli se ei ainakaan johda sähköä !! Liekkivahdin polttimen kyljessä oleva kärki ei ole ihan liekissä, vaan juurikin sen reunalla. Olettaisin kuitenkin että kuumassa on....Hämäävästi siellä hehkuu punaisena yksi lanka, mutta se on kipinäkärki.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe