toinen näkemys ns. uskonnonvapauteen

Nassen

5

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vierestä

      Ajatelkaapas asiaa kaikilta puolilta. Kannattaisi(ko) joskus teeskennellä vakaumustaan vastaan, sillä seuraavallakin tavalla voi käydä. Aikaa on vierähtänyt parikymmentä vuotta, mutta vieläkin harmittaa.

      Psykologia oli toinen lempiaineistani lukiossa; kiinnostusta riitti ihan OPO:n kanssa juttelemiseen asti.

      Psykologian kokeiden keskiarvoni lukion ajalta oli 10 (kympin ja plussan saaminen niistä ainaisista esseekokeista oli nannaa). Ennen lakkiaisia sitten sai käydä holvissa katsomassa päästötodistuksensa arvosanat. Psykologia...9? Rehtori yritti varovasti selittää, että "Älä nyt hermostu äläkä nosta meteliä. NN ei ole koskaan antanut kymppiä sille, joka ei kuulu kirkkoon."

      Psykologian opettaja oli siis oikealta ammatiltaan valtauskonnon PAPPI. Oli sentään niin avarakatseinen, että ortodoksikaverini sai sen kymppinsä, vaikkei ihan yhtä hyvin ollutkaan kokeissa onnistunut. Olikohan niin kaukonäköinenkin, että tiesi minun viihtyvän nykyisellä alallani niin hyvin, että saattaisin joutua psykologian valitsemista katumaan?

      Aivan. Nyt voisin keskustella opettajan kanssa hänen asenteistaan ja vallankäytöstään, mutta YO-keväänä olin aika nuori ja räyhäämään tottumaton ja - onneksi - oli muutakin ajateltavaa.

      • Nasse

        on hyvä jos löytyy riittävän paljon riittävän rohkeita yksilöitä.

        Ilman heitä eläisimme vielä pimeää keskiaikaa.


      • myös
        Nasse kirjoitti:

        on hyvä jos löytyy riittävän paljon riittävän rohkeita yksilöitä.

        Ilman heitä eläisimme vielä pimeää keskiaikaa.

        Ihan oikeassa olet. Jos NYT osuisin nenäkkäin tämän pappisherran kanssa, hän joutuisi perimmäisten seikkojen eteen (ihan rauhanomaisesti, siis). Mutta kai hän on ansionsa mukaan saanut; paha olo piti jo silloin miehellä olla, että viattomia kiusasi.


      • atsku-89
        Nasse kirjoitti:

        on hyvä jos löytyy riittävän paljon riittävän rohkeita yksilöitä.

        Ilman heitä eläisimme vielä pimeää keskiaikaa.

        hyvä nasse! keskiaikajuttu oli hyvin sanottu......... oot just oikeessa!


      • Huh, mä ainakin olen joutunut taistelemaan yhtä jos toista vääryyttä vastaan koko lukion ajan. Jos mulle
        noin tehtäisiin, koko perhanan lukio löytäs itsensä oikeuden edestä.

        Toisaalta, jos et ollut lukiosi oppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja, syytä räyhäämiseen ei varmaan koskaan tullutkaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      97
      1150
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      978
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      729
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe