Mökin peruslämpö

peksi

Mikä on edullisin tapa pitää noin 60 neliön mummonmökissä 5 - 10 asteen peruslämpöä talvisin? Tähän asti käytetty yhtä pientä öljytäytteistä sähköpatteria mutta se tuntuu syövän sähköä turhan reippaasti. Miten nämä pakkasvahtisysteemit? Kärsiikö jääkaappi alhaisista lämpötiloista? Siis ulkopuolella..

19

13946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hirsimökkiasukas

Ei siinä isoja eroja ole, millä lämmität jos lämmönlähteenä on sähkö

Jos eristeet etenkin katossa on kunnossa, lämpölasku ei ole suuri.

Itselläni on samankokoinen hirsimökki jonka sähkönkulutus peruslämpöineen on noin 1500 kWh/vuosi.
      - Eristeenä yläpohjassa 300 mm vuorivillaa,
      - Hirren paksuus noin 200 mm,
      - Kaksinkertaiset ikkunat :-)

• Jocu_

Minulla on ollut hirsimökki kylmillään kaiket talvet jääkaappeineen, radioineen yms. Mitään ongelmia ei ole ilmaantunut.

• Hirsimökkiasukas
        Jocu_ kirjoitti:

Minulla on ollut hirsimökki kylmillään kaiket talvet jääkaappeineen, radioineen yms. Mitään ongelmia ei ole ilmaantunut.

Peruslämmön ylläpito on monitahoinen juttu

Pelkkä puutönö ei tarvitse talvella lämpöä etenkin jos siellä käysään harvoin

Itselläni on mökillä sen verran tekniikkaa että kylmänä pitäminen tuo liikaa harmia

Muutama satanen euroissa on hintansa väärti

• Jocu_
        Hirsimökkiasukas kirjoitti:

Peruslämmön ylläpito on monitahoinen juttu

Pelkkä puutönö ei tarvitse talvella lämpöä etenkin jos siellä käysään harvoin

Itselläni on mökillä sen verran tekniikkaa että kylmänä pitäminen tuo liikaa harmia

Muutama satanen euroissa on hintansa väärti

Minä joudun sen törsäämäsi sähkön osaltani tekemään. Tälläkin viikolla jäävät nukkumiset vähiin, kun voimala pitää saada käyntiin parin viikon sisällä, sinun mökkiäsi lämmittämään.

• Hirsimökkiasukas
        Jocu_ kirjoitti:

Minä joudun sen törsäämäsi sähkön osaltani tekemään. Tälläkin viikolla jäävät nukkumiset vähiin, kun voimala pitää saada käyntiin parin viikon sisällä, sinun mökkiäsi lämmittämään.

Yhteiskunnassa on aina tuottajia ja KULUTTAJIA

• Jocu_
        Hirsimökkiasukas kirjoitti:

Yhteiskunnassa on aina tuottajia ja KULUTTAJIA

Jos ei ole kysyntää, ei ole tarjontaakaan. Sähkö kyllä menee kaupaksi, ja hyvällä hinnalla.

Kyllä minun opiskelupuoleni on kunnossa. Nykyään koulutan DI-tasoisiakin henkilöitä. Koulutuksen lisänä minulla siis on rautainen kokemus ja tietämys sähkönteosta ydinvoimalla.

Pienenä muistutuksena energiansäästöstä tuo heittoni oli.

• Hirsimökkiasukas-DI
        Jocu_ kirjoitti:

Jos ei ole kysyntää, ei ole tarjontaakaan. Sähkö kyllä menee kaupaksi, ja hyvällä hinnalla.

Kyllä minun opiskelupuoleni on kunnossa. Nykyään koulutan DI-tasoisiakin henkilöitä. Koulutuksen lisänä minulla siis on rautainen kokemus ja tietämys sähkönteosta ydinvoimalla.

Pienenä muistutuksena energiansäästöstä tuo heittoni oli.

Valitettavasti olen itsekin törsäävä DI

• Jocu_
        Hirsimökkiasukas-DI kirjoitti:

Valitettavasti olen itsekin törsäävä DI

Teekkarit kun tulevat juttusille, en tiedä, haluavatko he tietoa vanhalta mestarilta vai jututtavatko vain voidakseen sanoa, että tunnen Ydinvoimapalstan Jocun.

Se sähköstä ja ydinvoimasta tällä erää.

• häntä

Se yksi pikkupatteri on käytännössä koko ajan päällä, kun se yrittää pitää peruslämpöä päällä ja on ihan sama onko se öljytäytteinen, vai ei.
      Pikku pakkasvahtipatteri vie tietty vähemmän sähköä, mutta päällä sekin on koko ajan ja tuskin joku 300 watin pakkasvahti jaksaa edes pitää toivottua peruslämpöä 60 neliön mökissä.
      Mielestäni turhaa hommaa koko peruslämmön pitäminen, paitsi tietysti silloin, jos käytte säännöllisesti mökillä myös talvisin.

Minä harkitsisin peruslämmön ylläpitämiseen jotain halvanpuoleista ilmalämpöpumppua. Sillähän hoitaisi käytännössä myös koko lämmityksen, kesän viilennysmahdollisuutta unohtamatta. Alle-15 asteen pakkasilla siitäkään vaan ei ole iloa, eli patterin se tarvitsee kaveriksi.

• Jussi

Yhtenä vaihtoehtona on sitten Wallas tai Safire tyyppinen öljylämmitin. On ainakin sähköä edullisempi vaihtoehto, joskin hankintahinta laitteella on 1000 euron luokkaa.

Kun oikein miettimällä miettii, niin jos jostain pellettitakasta löytyy sellainen, johon saa riittävän varaston pellettiä, niin edullista lämpöä sellainenkin tuottaa.

Sähkön etuna on toki sen vaivattomuus, sillä kaikki jotain ainetta polttavat kaipaavat joskus huoltoa ja polttoainetäydennystä.

• ei_ILP

Mielestäni ilmalämpöpumppu ei oikein sovellu mökin peruslämmön pitämiseen. Matalin lämpötila, jonka niihin voi säätää on 14 astetta. Sähköpattereilla voi säätää alhaisemman, vaikkapa 7 astetta. Nollakelillä patterilla tarvitsee tuottaa siis vain puolet ILP:n energiasta. Säästöä ei siis synny. Kovemmilla pakkasilla taas ILP:n hyötysuhde laskee ja säästöä ei silloinkaan paljoa tule.

IVT Nordicilla voi säätää myös alhaisemma peruslämmön, mutta laitteena se on huomattavan kallis joten investoinnin kuolettamiseen menee tosi pitkä aika.

• suositelija
        ei_ILP kirjoitti:

Mielestäni ilmalämpöpumppu ei oikein sovellu mökin peruslämmön pitämiseen. Matalin lämpötila, jonka niihin voi säätää on 14 astetta. Sähköpattereilla voi säätää alhaisemman, vaikkapa 7 astetta. Nollakelillä patterilla tarvitsee tuottaa siis vain puolet ILP:n energiasta. Säästöä ei siis synny. Kovemmilla pakkasilla taas ILP:n hyötysuhde laskee ja säästöä ei silloinkaan paljoa tule.

IVT Nordicilla voi säätää myös alhaisemma peruslämmön, mutta laitteena se on huomattavan kallis joten investoinnin kuolettamiseen menee tosi pitkä aika.

Joo, sepä taitaa olla ihan totta tuo minimilämmön säätömahdollisuus ja eihän se silloin oikein sovellu ko. tarkoitukseen. Lieneekö sitten kaikissa pumpuissa sama homma, täytyypä tarkistaa omasta (joka ei ole mökillä)

• pnieminen
        suositelija kirjoitti:

Joo, sepä taitaa olla ihan totta tuo minimilämmön säätömahdollisuus ja eihän se silloin oikein sovellu ko. tarkoitukseen. Lieneekö sitten kaikissa pumpuissa sama homma, täytyypä tarkistaa omasta (joka ei ole mökillä)

ILP säätö 14-16C, ILP:n ajastin säädetään toimimaan esimerkiksi aamupäivästä iltapäivään, yhdessä yössä lämmöt tippuvat sopivasti noin 8-9C jolloin aamulla ILP menee täysillä hetken ja invertterillä varustettu menee aika helpolla minimiteholle 1-2h aamukäytön jälkeen.
        tehoa säästyy öljypattereihin verrattuna huomattavan paljon vaikka hyötysuhde laskisi 15-25 pakkasilla 1:1 koska sellasia pakkasia on alle 7päivää eteläsuomessa per vuosi.

• peksi
        pnieminen kirjoitti:

ILP säätö 14-16C, ILP:n ajastin säädetään toimimaan esimerkiksi aamupäivästä iltapäivään, yhdessä yössä lämmöt tippuvat sopivasti noin 8-9C jolloin aamulla ILP menee täysillä hetken ja invertterillä varustettu menee aika helpolla minimiteholle 1-2h aamukäytön jälkeen.
        tehoa säästyy öljypattereihin verrattuna huomattavan paljon vaikka hyötysuhde laskisi 15-25 pakkasilla 1:1 koska sellasia pakkasia on alle 7päivää eteläsuomessa per vuosi.

No sen 'törsäämäni' sähkön maksan kyllä ihan itse suoraan ja veroina. Kysymykseni pohjimmainen tarkoitus on nimenomaan energiansäästö. Käymme talvisin mökillä lähes joka viikko ja pointti onkin siinä että ymmärtääkseni tulee kalliimmaksi lämmittää mökki pakkasasteista lämpimäksi kuin pitää pientä lämpöä yllä. Eikö tämä myös säästä pitemmän päälle rakenteita pitämällä ne kuivina? Tarkoituksena on myös hankkia kaasulämppäri jolla saisi alkulämmön ennen pattereiden ja pönttöuunin lämmitystä.

• Jocu_
        peksi kirjoitti:

No sen 'törsäämäni' sähkön maksan kyllä ihan itse suoraan ja veroina. Kysymykseni pohjimmainen tarkoitus on nimenomaan energiansäästö. Käymme talvisin mökillä lähes joka viikko ja pointti onkin siinä että ymmärtääkseni tulee kalliimmaksi lämmittää mökki pakkasasteista lämpimäksi kuin pitää pientä lämpöä yllä. Eikö tämä myös säästä pitemmän päälle rakenteita pitämällä ne kuivina? Tarkoituksena on myös hankkia kaasulämppäri jolla saisi alkulämmön ennen pattereiden ja pönttöuunin lämmitystä.

Kun pirtti on lähes samanlämpöinen kuin ulkoilma, lämmön johtuminen rakenteiden läpi on olematonta.

Peruslämpö siis nopeuttaa lämmittämistä oleskelulämpöön. Enemmän sähköä se syö kuin viikot kylmillään oleva pirtti.

Niin, jäähtyessäähän se asumus luovuttaa saman lämmön kuin lämmetessään ottaa, joten sekin saldo menee tasan.

• peksi
        Jocu_ kirjoitti:

Kun pirtti on lähes samanlämpöinen kuin ulkoilma, lämmön johtuminen rakenteiden läpi on olematonta.

Peruslämpö siis nopeuttaa lämmittämistä oleskelulämpöön. Enemmän sähköä se syö kuin viikot kylmillään oleva pirtti.

Niin, jäähtyessäähän se asumus luovuttaa saman lämmön kuin lämmetessään ottaa, joten sekin saldo menee tasan.

Mökki sijaitsee meren rannalla lounais-suomessa. Talvethan ovat kokolailla kosteita eikä kovia pakkasia ole kuin tammi-helmikuussa. Vettä ja räntää pääosin.

• Jocu_
        peksi kirjoitti:

Mökki sijaitsee meren rannalla lounais-suomessa. Talvethan ovat kokolailla kosteita eikä kovia pakkasia ole kuin tammi-helmikuussa. Vettä ja räntää pääosin.

Minun mökkini on lähellä etelärannikkoa. Kosteat "mädätysilmat" ovat tyypillisiä talvella. Mökki on ollu yli 10 vuotta kylmillään talvella. Sisäpuolella ei ole ilmennyt mitään ongelmia. Ulkoseinät sen sijaan..

• ei_ILP
        peksi kirjoitti:

Tavallisilla Etelä-Suomen talvi-ilmoilla (0- -5 astetta) lienee edullisempaa pitää mökki viikot kylmänä ja nostaa viikonloppuna lämpötila sopivaksi. Etenkin jos "ylöslämmittämiseen" käyttää myös puuta.

Ihan toinen juttu on sitten mukavuus. Ei ole järin kivaa tulla kylmään mökkiin, sopiva lämpö on mökissä vasta lauantaiaamuna, petivaatteet tuntuvat kosteilta. Itse ainakin pitäisin peruslämmön päällä, jos kävisin lähes joka viikonloppu mökillä.

• peksi
        ei_ILP kirjoitti:

Tavallisilla Etelä-Suomen talvi-ilmoilla (0- -5 astetta) lienee edullisempaa pitää mökki viikot kylmänä ja nostaa viikonloppuna lämpötila sopivaksi. Etenkin jos "ylöslämmittämiseen" käyttää myös puuta.

Ihan toinen juttu on sitten mukavuus. Ei ole järin kivaa tulla kylmään mökkiin, sopiva lämpö on mökissä vasta lauantaiaamuna, petivaatteet tuntuvat kosteilta. Itse ainakin pitäisin peruslämmön päällä, jos kävisin lähes joka viikonloppu mökillä.

eväillä jo voi lähteä sopivaa kompromissia rakentamaan. Kiitoksia vinkeistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      3032
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe