Mökin peruslämpö

peksi

Mikä on edullisin tapa pitää noin 60 neliön mummonmökissä 5 - 10 asteen peruslämpöä talvisin? Tähän asti käytetty yhtä pientä öljytäytteistä sähköpatteria mutta se tuntuu syövän sähköä turhan reippaasti. Miten nämä pakkasvahtisysteemit? Kärsiikö jääkaappi alhaisista lämpötiloista? Siis ulkopuolella..

19

14130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hirsimökkiasukas

      Ei siinä isoja eroja ole, millä lämmität jos lämmönlähteenä on sähkö

      Jos eristeet etenkin katossa on kunnossa, lämpölasku ei ole suuri.

      Itselläni on samankokoinen hirsimökki jonka sähkönkulutus peruslämpöineen on noin 1500 kWh/vuosi.
      - Eristeenä yläpohjassa 300 mm vuorivillaa,
      - Hirren paksuus noin 200 mm,
      - Kaksinkertaiset ikkunat :-)

      • Jocu_

        Minulla on ollut hirsimökki kylmillään kaiket talvet jääkaappeineen, radioineen yms. Mitään ongelmia ei ole ilmaantunut.


      • Hirsimökkiasukas
        Jocu_ kirjoitti:

        Minulla on ollut hirsimökki kylmillään kaiket talvet jääkaappeineen, radioineen yms. Mitään ongelmia ei ole ilmaantunut.

        Peruslämmön ylläpito on monitahoinen juttu

        Pelkkä puutönö ei tarvitse talvella lämpöä etenkin jos siellä käysään harvoin

        Itselläni on mökillä sen verran tekniikkaa että kylmänä pitäminen tuo liikaa harmia

        Muutama satanen euroissa on hintansa väärti


      • Jocu_
        Hirsimökkiasukas kirjoitti:

        Peruslämmön ylläpito on monitahoinen juttu

        Pelkkä puutönö ei tarvitse talvella lämpöä etenkin jos siellä käysään harvoin

        Itselläni on mökillä sen verran tekniikkaa että kylmänä pitäminen tuo liikaa harmia

        Muutama satanen euroissa on hintansa väärti

        Minä joudun sen törsäämäsi sähkön osaltani tekemään. Tälläkin viikolla jäävät nukkumiset vähiin, kun voimala pitää saada käyntiin parin viikon sisällä, sinun mökkiäsi lämmittämään.


      • Hirsimökkiasukas
        Jocu_ kirjoitti:

        Minä joudun sen törsäämäsi sähkön osaltani tekemään. Tälläkin viikolla jäävät nukkumiset vähiin, kun voimala pitää saada käyntiin parin viikon sisällä, sinun mökkiäsi lämmittämään.

        Yhteiskunnassa on aina tuottajia ja KULUTTAJIA


      • Jocu_
        Hirsimökkiasukas kirjoitti:

        Yhteiskunnassa on aina tuottajia ja KULUTTAJIA

        Jos ei ole kysyntää, ei ole tarjontaakaan. Sähkö kyllä menee kaupaksi, ja hyvällä hinnalla.

        Kyllä minun opiskelupuoleni on kunnossa. Nykyään koulutan DI-tasoisiakin henkilöitä. Koulutuksen lisänä minulla siis on rautainen kokemus ja tietämys sähkönteosta ydinvoimalla.

        Pienenä muistutuksena energiansäästöstä tuo heittoni oli.


      • Hirsimökkiasukas-DI
        Jocu_ kirjoitti:

        Jos ei ole kysyntää, ei ole tarjontaakaan. Sähkö kyllä menee kaupaksi, ja hyvällä hinnalla.

        Kyllä minun opiskelupuoleni on kunnossa. Nykyään koulutan DI-tasoisiakin henkilöitä. Koulutuksen lisänä minulla siis on rautainen kokemus ja tietämys sähkönteosta ydinvoimalla.

        Pienenä muistutuksena energiansäästöstä tuo heittoni oli.

        Valitettavasti olen itsekin törsäävä DI


      • Jocu_
        Hirsimökkiasukas-DI kirjoitti:

        Valitettavasti olen itsekin törsäävä DI

        Teekkarit kun tulevat juttusille, en tiedä, haluavatko he tietoa vanhalta mestarilta vai jututtavatko vain voidakseen sanoa, että tunnen Ydinvoimapalstan Jocun.

        Se sähköstä ja ydinvoimasta tällä erää.


    • häntä

      Se yksi pikkupatteri on käytännössä koko ajan päällä, kun se yrittää pitää peruslämpöä päällä ja on ihan sama onko se öljytäytteinen, vai ei.
      Pikku pakkasvahtipatteri vie tietty vähemmän sähköä, mutta päällä sekin on koko ajan ja tuskin joku 300 watin pakkasvahti jaksaa edes pitää toivottua peruslämpöä 60 neliön mökissä.
      Mielestäni turhaa hommaa koko peruslämmön pitäminen, paitsi tietysti silloin, jos käytte säännöllisesti mökillä myös talvisin.

      Minä harkitsisin peruslämmön ylläpitämiseen jotain halvanpuoleista ilmalämpöpumppua. Sillähän hoitaisi käytännössä myös koko lämmityksen, kesän viilennysmahdollisuutta unohtamatta. Alle-15 asteen pakkasilla siitäkään vaan ei ole iloa, eli patterin se tarvitsee kaveriksi.

      • Jussi

        Yhtenä vaihtoehtona on sitten Wallas tai Safire tyyppinen öljylämmitin. On ainakin sähköä edullisempi vaihtoehto, joskin hankintahinta laitteella on 1000 euron luokkaa.

        Kun oikein miettimällä miettii, niin jos jostain pellettitakasta löytyy sellainen, johon saa riittävän varaston pellettiä, niin edullista lämpöä sellainenkin tuottaa.

        Sähkön etuna on toki sen vaivattomuus, sillä kaikki jotain ainetta polttavat kaipaavat joskus huoltoa ja polttoainetäydennystä.


      • ei_ILP

        Mielestäni ilmalämpöpumppu ei oikein sovellu mökin peruslämmön pitämiseen. Matalin lämpötila, jonka niihin voi säätää on 14 astetta. Sähköpattereilla voi säätää alhaisemman, vaikkapa 7 astetta. Nollakelillä patterilla tarvitsee tuottaa siis vain puolet ILP:n energiasta. Säästöä ei siis synny. Kovemmilla pakkasilla taas ILP:n hyötysuhde laskee ja säästöä ei silloinkaan paljoa tule.

        IVT Nordicilla voi säätää myös alhaisemma peruslämmön, mutta laitteena se on huomattavan kallis joten investoinnin kuolettamiseen menee tosi pitkä aika.


      • suositelija
        ei_ILP kirjoitti:

        Mielestäni ilmalämpöpumppu ei oikein sovellu mökin peruslämmön pitämiseen. Matalin lämpötila, jonka niihin voi säätää on 14 astetta. Sähköpattereilla voi säätää alhaisemman, vaikkapa 7 astetta. Nollakelillä patterilla tarvitsee tuottaa siis vain puolet ILP:n energiasta. Säästöä ei siis synny. Kovemmilla pakkasilla taas ILP:n hyötysuhde laskee ja säästöä ei silloinkaan paljoa tule.

        IVT Nordicilla voi säätää myös alhaisemma peruslämmön, mutta laitteena se on huomattavan kallis joten investoinnin kuolettamiseen menee tosi pitkä aika.

        Joo, sepä taitaa olla ihan totta tuo minimilämmön säätömahdollisuus ja eihän se silloin oikein sovellu ko. tarkoitukseen. Lieneekö sitten kaikissa pumpuissa sama homma, täytyypä tarkistaa omasta (joka ei ole mökillä)


      • pnieminen
        suositelija kirjoitti:

        Joo, sepä taitaa olla ihan totta tuo minimilämmön säätömahdollisuus ja eihän se silloin oikein sovellu ko. tarkoitukseen. Lieneekö sitten kaikissa pumpuissa sama homma, täytyypä tarkistaa omasta (joka ei ole mökillä)

        ILP säätö 14-16C, ILP:n ajastin säädetään toimimaan esimerkiksi aamupäivästä iltapäivään, yhdessä yössä lämmöt tippuvat sopivasti noin 8-9C jolloin aamulla ILP menee täysillä hetken ja invertterillä varustettu menee aika helpolla minimiteholle 1-2h aamukäytön jälkeen.
        tehoa säästyy öljypattereihin verrattuna huomattavan paljon vaikka hyötysuhde laskisi 15-25 pakkasilla 1:1 koska sellasia pakkasia on alle 7päivää eteläsuomessa per vuosi.


      • peksi
        pnieminen kirjoitti:

        ILP säätö 14-16C, ILP:n ajastin säädetään toimimaan esimerkiksi aamupäivästä iltapäivään, yhdessä yössä lämmöt tippuvat sopivasti noin 8-9C jolloin aamulla ILP menee täysillä hetken ja invertterillä varustettu menee aika helpolla minimiteholle 1-2h aamukäytön jälkeen.
        tehoa säästyy öljypattereihin verrattuna huomattavan paljon vaikka hyötysuhde laskisi 15-25 pakkasilla 1:1 koska sellasia pakkasia on alle 7päivää eteläsuomessa per vuosi.

        No sen 'törsäämäni' sähkön maksan kyllä ihan itse suoraan ja veroina. Kysymykseni pohjimmainen tarkoitus on nimenomaan energiansäästö. Käymme talvisin mökillä lähes joka viikko ja pointti onkin siinä että ymmärtääkseni tulee kalliimmaksi lämmittää mökki pakkasasteista lämpimäksi kuin pitää pientä lämpöä yllä. Eikö tämä myös säästä pitemmän päälle rakenteita pitämällä ne kuivina? Tarkoituksena on myös hankkia kaasulämppäri jolla saisi alkulämmön ennen pattereiden ja pönttöuunin lämmitystä.


      • Jocu_
        peksi kirjoitti:

        No sen 'törsäämäni' sähkön maksan kyllä ihan itse suoraan ja veroina. Kysymykseni pohjimmainen tarkoitus on nimenomaan energiansäästö. Käymme talvisin mökillä lähes joka viikko ja pointti onkin siinä että ymmärtääkseni tulee kalliimmaksi lämmittää mökki pakkasasteista lämpimäksi kuin pitää pientä lämpöä yllä. Eikö tämä myös säästä pitemmän päälle rakenteita pitämällä ne kuivina? Tarkoituksena on myös hankkia kaasulämppäri jolla saisi alkulämmön ennen pattereiden ja pönttöuunin lämmitystä.

        Kun pirtti on lähes samanlämpöinen kuin ulkoilma, lämmön johtuminen rakenteiden läpi on olematonta.

        Peruslämpö siis nopeuttaa lämmittämistä oleskelulämpöön. Enemmän sähköä se syö kuin viikot kylmillään oleva pirtti.

        Niin, jäähtyessäähän se asumus luovuttaa saman lämmön kuin lämmetessään ottaa, joten sekin saldo menee tasan.


      • peksi
        Jocu_ kirjoitti:

        Kun pirtti on lähes samanlämpöinen kuin ulkoilma, lämmön johtuminen rakenteiden läpi on olematonta.

        Peruslämpö siis nopeuttaa lämmittämistä oleskelulämpöön. Enemmän sähköä se syö kuin viikot kylmillään oleva pirtti.

        Niin, jäähtyessäähän se asumus luovuttaa saman lämmön kuin lämmetessään ottaa, joten sekin saldo menee tasan.

        Mökki sijaitsee meren rannalla lounais-suomessa. Talvethan ovat kokolailla kosteita eikä kovia pakkasia ole kuin tammi-helmikuussa. Vettä ja räntää pääosin.


      • Jocu_
        peksi kirjoitti:

        Mökki sijaitsee meren rannalla lounais-suomessa. Talvethan ovat kokolailla kosteita eikä kovia pakkasia ole kuin tammi-helmikuussa. Vettä ja räntää pääosin.

        Minun mökkini on lähellä etelärannikkoa. Kosteat "mädätysilmat" ovat tyypillisiä talvella. Mökki on ollu yli 10 vuotta kylmillään talvella. Sisäpuolella ei ole ilmennyt mitään ongelmia. Ulkoseinät sen sijaan..


      • ei_ILP
        peksi kirjoitti:

        No sen 'törsäämäni' sähkön maksan kyllä ihan itse suoraan ja veroina. Kysymykseni pohjimmainen tarkoitus on nimenomaan energiansäästö. Käymme talvisin mökillä lähes joka viikko ja pointti onkin siinä että ymmärtääkseni tulee kalliimmaksi lämmittää mökki pakkasasteista lämpimäksi kuin pitää pientä lämpöä yllä. Eikö tämä myös säästä pitemmän päälle rakenteita pitämällä ne kuivina? Tarkoituksena on myös hankkia kaasulämppäri jolla saisi alkulämmön ennen pattereiden ja pönttöuunin lämmitystä.

        Tavallisilla Etelä-Suomen talvi-ilmoilla (0- -5 astetta) lienee edullisempaa pitää mökki viikot kylmänä ja nostaa viikonloppuna lämpötila sopivaksi. Etenkin jos "ylöslämmittämiseen" käyttää myös puuta.

        Ihan toinen juttu on sitten mukavuus. Ei ole järin kivaa tulla kylmään mökkiin, sopiva lämpö on mökissä vasta lauantaiaamuna, petivaatteet tuntuvat kosteilta. Itse ainakin pitäisin peruslämmön päällä, jos kävisin lähes joka viikonloppu mökillä.


      • peksi
        ei_ILP kirjoitti:

        Tavallisilla Etelä-Suomen talvi-ilmoilla (0- -5 astetta) lienee edullisempaa pitää mökki viikot kylmänä ja nostaa viikonloppuna lämpötila sopivaksi. Etenkin jos "ylöslämmittämiseen" käyttää myös puuta.

        Ihan toinen juttu on sitten mukavuus. Ei ole järin kivaa tulla kylmään mökkiin, sopiva lämpö on mökissä vasta lauantaiaamuna, petivaatteet tuntuvat kosteilta. Itse ainakin pitäisin peruslämmön päällä, jos kävisin lähes joka viikonloppu mökillä.

        eväillä jo voi lähteä sopivaa kompromissia rakentamaan. Kiitoksia vinkeistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe